eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
658 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه به منتظری.pdf
391.7K
🔴ماجرا و متن نامه اعتراضی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، امام جمارانی و مهدی کروبی به منتظری+متن نامه 🔻سال‌روز صدور نامه امام خمینی به آقای منتظری و دستور به قطع حمایت از سیدمهدی هاشمی 🔹حجت‌الاسلام و المسلمید سیدحمید روحانی: یک سال و اندی پیش از آنکه به همراه حجج اسلام حاج آقای کروبی و امام جمارانی نامه ۶۷/۱۱/۲۹ را به آقای منتظری بنگاریم، از لحن سخنان او دریافته بودم که آنچه او بر زبان می‌آورد، با باورهای آن آقای منتظری که ما می‌شناختیم همخوانی ندارد و این صدای دیگران و دگراندیشان است که از حلقوم او بیرون می‌آید. 🔸این دریافت را بارها با برخی از دوستان در میان گذاشتم و اظهار نگرانی کردم، حتی به یاد دارم که یک‌بار این مسأله را مطرح کردم و این نکته را یادآور شدم که من بیم آن دارم که دشمن از آقای منتظری برای نظام جمهوری اسلامی، یک بسازد و ما روزی چشم باز کنیم ببینیم که کار از کار گذشته و آنچه نباید اتفاق بیفتد، به وقوع پیوسته است. 🔹این سخنان من با واکنش منفی بسیاری از حاضران رو به رو شد. خبر آن هم به گوش آقای منتظری رسید و او نیز در ملاقات با برخی از دوستان زبان به گله باز کرده بود که فلانی مرا خوانده است! و سرانجام این بحث و گفتگو به نگارش نامه ۶۷/۱۱/۲۹ منجر شد که با امضای آقایان ، و نگارنده همراه بود. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴نقش باند سیدمهدی هاشمی و بیت منتظری در آشوب دهه شصت افغانستان 🔻سال‌روز صدور نامه امام خمینی به آقای منتظری و دستور به قطع حمایت از سیدمهدی هاشمی 🔹با خودسری‌های جریان در امور خارجی کشور، در افغانستان دچار اختلاف و جنگ داخلی شد و فعالیت‌هایی هم در عربستان و برخی کشورهای اروپایی صورت گرفت که مغایر با سیاست‌های تعیین شده انقلاب اسلامی در زمینه بین‌الملل بود و هزینه‌های سنگینی به نظام تحمیل کرد؛ به گونه‌ای که رئیس‌جمهور وقت در خطبه‌های نماز جمعه تهران، نسبت به این اقدامات موضعی صریح و علنی گرفت: 🔸«ما برای اشاعه نظرات و ایده‌های سیاسی خودمان از روش‌های گوناگونی که تصور می‌شود، استفاده نمی‌کنیم. نمی‌خواهیم به زور و با ارتباطات مخفی آرمان‌های انقلاب را به ملت‌ها تزریق کنیم» 🔹آیت‌الله خامنه‌ای درباره اقدامات سیدمهدی هاشمی در مسئله افغانستان می‌گویند: «ممکن است که ایشان (منتظری) در کار افغانستان رسماً نماینده نداشت اما همین سیدمهدی و این‌ها به پشتوانه ایشان در مسائل افغانستان دخالت می‌کردند. 🔸اصلا شکل‌گیری اختلافات در درون شیعه و گروه‌های شیعه از همان زمان است. در افغانستان این‌ها از چند گروه یک گروه تند خشنی تشکیل دادند که حتی گفته می‌شد بعضی‌ها را سر به نیست می‌کنند. بقیه گروه‌ها را به کلی نفی می‌کردند، از صحنه خارج می‌کردند، جلوی کمک به آن‌ها را می‌گرفتند. کارهای عجیبی داشتند.»(روایت رهبری صص١٨٣-١٨٢) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعتراف سید مهدی هاشمی به سوء استفاده از آقای حسینعلی منتظری در افشای ماجرای مک‌فارلین 🔻سال‌روز صدور نامه امام خمینی به آقای منتظری و دستور به قطع حمایت از سیدمهدی هاشمی سیدمهدی هاشمی در نامه‌ای به آقای منتظری پس از اعترافاتش، ضمن عذرخواهی از سوء استفاده‌هایش از دفتر ایشان، می نویسد: «چه كسی جز اخوی از موقعیّت خود نزد شما سوء استفاده نمود و اخبار و گزارشات حساس انقلاب و كشور را به انگیزه حب و بغض‌های خطی در اختیار دوستان نزدیک قرار می داد و آتش جناح‌بندی بر ضد مسئولین كشور را كه خواه‌ناخواه به تفرقه‌افكنی منتهی می‌شد مشتعل ساخت؟ كه تنها یک نمونه آن افشای جریان مک فارلین است كه پس از بازداشت من و به انگیزه انتقام‌جویی از مسئولین اجرایی كشور انجام گرفت... » (روزگار قائم مقامی، ص ١٠۵) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم|| دیدگاه ویژه مرحوم پیرامون کتاب 🔴 |سال‌روز صدور نامه امام خمینی به آقای منتظری و دستور به قطع حمایت از سیدمهدی هاشمی 🔻مرحوم آیت‌الله یزدی: 🔹کتاب روزگار قائم‌مقامی به گونه‌ای مستند شده که به هیچ وجه قابل انکار نیست و برای مخاطب قطع‌آور است. 🔹این کتاب کار بسیار سنگینی بود که انجام دادید و بسیار جای تقدیر و تشکر دارد. 🔸این کتاب برخی شبهات را برای خود من رفع کرد؛ حتی در مواضعی که خود من کم و بیش در آن حضور داشتم. 🔹ویژگی مثبت کتاب این است که بسیار مستند است. جوری مستند شده که به هیچ وجه قابل انکار نیست و برای مخاطب قطع‌آور است. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گذری بر روزگار قائم‌مقامی منتظری معرفی کتاب «روزگار قائم‌مقامی» در خبرگزاری کتاب ایران 🔹 روزگار قائم‌مقامی پس از تبیین رابطه بیت منتظری با سیدمهدی هاشمی و منافقین(مجاهدین خلق) با کاوشی پژوهش محور در اسناد و گفته‌های معتبر تاریخی، سرنخ‌های یک جریان تاریخی را به مخاطب نشان می‌دهد و اثبات می‌کند رابطه منتظری با نهضت آزادی از اوایل انقلاب شکل گرفته و تا دهه‌ها بعد ادامه داشته است و این ارتباطات منجر به اشتراک در نظر و وحدت در راهبرد میان لیبرال‌ها و منتظری پیرامون مسائل مختلفی همچون سازمان مجاهدین خلق شده است. در نهایت کتاب به ذوب شدن منتظری در لیبرال‌ها در مسئله جنگ می‌پردازد و پیام منشور روحانیت امام خمینی(ره) را به‌عنوان تقابل قاطعانه امام با آن‌ها بررسی می‌کند.... متن کامل معرفی کتاب در خبرگزاری کتاب ایران 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
باند جنایت پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت سال‌روز صدور نامه امام خمینی به آقای منتظری و دستور به قطع حمایت از سیدمهدی هاشمی نامه به آقای منتظری و دستور به عدم حمایت از سید مهدی هاشمی و منافقین حذف آیت الله ربانی املشی، هزینه‌ای که بیت آقای منتظری به انقلاب تحمیل کرد قائم مقام و حمایت از جلاد هشدار آیت‌الله مشکینی به آقای منتظری 🎥روایت مرحوم آیت‌الله ری‌شهری ازحمایت‌های خلاف قانون آقای منتظری از فامیل خود و توصیه هاشمی رفسنجانی به اغماض در برخورد با جنایات سیدمهدی هاشمی نامه امام خمینی به مرحوم آیت‌الله ری‌شهری جهت برخورد قاطع با باند سیدمهدی هاشمی ماجرا و متن نامه اعتراضی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، امام جمارانی و مهدی کروبی به منتظری+متن نامه نقش باند سیدمهدی هاشمی و بیت منتظری در آشوب دهه شصت افغانستان اعتراف سید مهدی هاشمی به سوء استفاده از آقای حسینعلی منتظری در افشای ماجرای مک‌فارلین 🎥 فیلم|| دیدگاه ویژه مرحوم آیت‌الله یزدی پیرامون کتاب روزگار قائم‌مقامی گذری بر روزگار قائم‌مقامی منتظری 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم عبرت گرفتن از تاریخ مشروطه 🔻 | 13مهر 🔹...تاریخ یک درس عبرت است برای ما. شما وقتی که را بخوانید می‌بینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دست‌هایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیم‌بندی کرد. نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ یک دسته طرفدار مشروطیت، یک دسته دشمن مشروطه، علمای خود ایران یک دسته طرفدار مشروطه، یک دسته مخالف مشروطه. اهل منبر یک دسته بر ضد مشروطه صحبت می‌کردند، یک دسته بر ضد استبداد. 🔸در هر خانه‌ای دو تا برادر اگر بودند، مثلا در بسیاری از جاها این مشروطه‌ای بود، آن مستبد. و این یک نقشه‌ای بود که نقشه هم تاثیر کرد و نگذاشت که مشروطه به آن طوری که علماء بزرگ طرحش را ریخته بودند، عملی بشود. به آنجا رساندند که آن‌هایی که مشروطه‌خواه بودند به دست یک عده کوبیده شدند. تا آنجا که‌ مثل مرحوم «حاج » در ایران برای خاطر این‌که می‌گفت باید «مشروطه مشروعه» باشد و آن مشروطه‌ای که از غرب و شرق به ما برسد قبول نداریم، در همین به دار زدند و مردم هم پای او رقصیدند یا کف زدند. 🔹در مشروطه در عین حالی که ابتدائش نبود این مسائل، لکن آن‌هایی که می‌دیدند که از مشروطه ضربه می‌بینند، منافعشان از بین می‌رود- نمی‌گذارد- ، که موافق با اسلام باید باشد و اگر مخالف شد، قانونیت ندارد، نمی‌گذارد که این‌ها هر کاری می‌خواهند بکنند، بکنند یک دسته از همان مستبدین، مشروطه‌خواه شدند و افتادند توی مردم. همان مستبدین بعدها آمدند و مشروطه را قبضه کردند و رساندند به آنجایی که دیدید و دیدیم. 🔸زمان هم می‌خواستند یک همچو کاری بکنند. مرحوم میرزا که دخانیات را تحریم فرمود، شیاطین افتادند و در بین مردم و به آنجا رساندند که بعضی از اهل علم بعضی از شهرها بالای منبر- به طوری که نقل می‌کنند- قلیان کشید بر ضد حکم مرحوم میرزا، لکن میرزا چون قدرتش قدرت فوق العاده بود، و از این طرف هم طرفداران او مثل قوی بود و قدرتمند، نتوانستند آنجا کاری بکنند. در مشروطه این طور نبود، در مشروطه هر دو طرف قوی بودند. نجف بعضی علمای درجه اول مخالف بودند، بعضی علمای درجه اول موافق بودند. در ایران هم بین علما همین جور اختلافات را ایجاد کردند و این، این طور نبود که خود به خود ایجاد شد، ایجاد کردند در بین آن‌ها. 🔹ما باید از این تاریخ عبرت بگیریم که مبادا یک وقتی در بین شما آقایان روحانیون، بیفتند اشخاصی، یا در بین مردم وسوسه کنند و خدای نخواسته آن امری که در مشروطه اتفاق افتاد در ایران اتفاق بیفتد...(13مهر1362، صحیفه امام، ج18، صص271-270) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
توطئه سفر بختیار به پاریس.pdf
623.7K
توطئه لیبرال‌ها علیه انقلاب ملت ایران به‌بهانه سالروز ورود امام خمینی به تبعیدگاه سوم؛ فرانسه 🔹توطئه­ های بسیار فراوانی توسط امریکا و عوامل داخلی آن در روزهای آخر پیروزی انقلاب شکل گرفت تا از پیروزی انقلاب اسلامی جلوگیری گردد و شرایط لازم برای سرکوب آن به وجود آید. یکی از توطئه­ها مشغول­ کردن رهبران انقلاب به و به دست آوردن فرصت و آماده‌­سازی شرایط برای یک کودتای خونین توسط ژنرال و کشتار رهبران انقلاب و قتل عام مردم بود. 🔸سفر شاپور بختیار مدیر اجرایی ، به فرانسه برای ملاقات با امام یکی از حلقه‌­های این توطئه بود. شاپور بختیار پس از مذاکرات فراوان با رهبران ، توسط ژنرال هایزر به جانشینی شاه برگزیده شده­ بود تا مأموریت او را انجام بدهد... ضمیمه: مقاله «توطئه لیبرال‌های ملی‌گرا برای ملاقات شاپور بختیار با امام در پاریس»، سیدمحمد هاشم پوریزدان‌پرست، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره34، زمستان 1391 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فرانسه و دروغ آزادی نامه کم‌تر دیده شده مرحوم حاج احمد خمینی به همسرشان؛ از تبعیدگاه فرانسه/1 به‌بهانه سالروز ورود امام خمینی به تبعیدگاه سوم ...از حال ما بخواهی همگی خوب هستیم؛ گوش به حرف روزنامه‌ها و زید و عمرو نکن که می‌دانم نمی‌کنی، آقا بحمدالله خوب است و مشغول چه مشغولی. درست است که کارش زیاد است ولی مهیا هم شده است. وضع ما اینجا معلوم نیست مرتب از طرف الیزه که آقا سر ما را کلاه گذاشتید و یک مرتبه در این دیار که نامش به آزادی همه جا را گرفته است، وارد شدی ولی آخر ما با ایران معاهدات اقتصادی داریم و سایر کشورها هم دست کمی از فرانسه ندارند، موجه وحشت‌شان شده است. مرزها را برای این پیرمرد نه تنها نگشوده‌اند که شديد كنترل می‌کنند. دیروز قرب دو هزار پسر و دختر در سالنی جمع شده بود از سراسر اروپا تا په سخنرانی امام‌شان گوش دهند که ناگهان نماینده ژیسکار ديستن با دستی لرزان که فکر می‌کرد وارد درباری می‌شود و از سادگی اوضاع تعجب کرده بود، از رفن ایشان با کمال احترام جلوگیری کردند. می‌بینی که این غرب است که یک عمر است ما را به اسم آزادی بازی می‌داده. اینجا با شرق تنها این فرق را دارد که در اینجا با پنبه سر می‌برند و در شرق با شمشير؛ ولى ماحصل یکی است. این مرد که برای نجات امتش لباس مرجعتش را در نجف کند و یک مرتبه با یک تصمیم محیرالعقول از نظر آخوندی، خود را با حصارهای تنیده از همه چیز غير از اسلام رهانید در فضایی خود را یافت که این بار دربانانش همه به دوش‌کشندگان پرچم آزاديند. او با دست لرزانش - که لرزشش این روزها بیشتر شده است - از فرودگاه بغداد پیامی برای مردمش که خود را جلوی گوله غرب و شرقی میدهند، فرستاد و در اعلامیه‌ها نیز همچون همیشه می‌غرد که اگر قطعه قطعه‌ام كنند، دست از کار نمی‌کشم. ما در غرب، غريبیم؛ چرا که فکر می‌کردیم در اینجا چیزی را می‌یابیم که شرق فاقد آن است و آن آزادی است، شاید بیش از سیصد خبرنگار و فیلم‌بردار بر سر پیر مرد ريخته‌اند که همه بالاتفاق در این روزها نوشته‌اند که هر چه هست زیر سر این یک مشت استخوان است و جلودار این‌ها بیش از ۱۰۰ پلیس فرانسه که به اسم محافظ چون نجف شديدا همه جا را کنترل کرده‌اند و الحق که دنیایی است و پیرمرد به تمام این‌ها می‌خندد و معتقد است که همه کشک است و کسی به او هیچ‌کاری ندارد و من هم به هر دو معتقد یعنی اعتقاد به طرفين دو ضد.(1) امشب آقا محمود [بروجردی داماد امام] گفت که آمده‌ای تهران و همه رفته‌اند قم و دیگر هیچ نگفت. آخر تو تنها آمده‌ای تهران که چی؟ آیا حسین طوری شده خودت خدای ناکرده بلایی سرت آمده؟ آقا محمود ساکت بود، امیدوارم که مواظبت کنند. خانم احساس ناراحتی و اظهار تنهایی کرده است، با اینکه وضع‌مان هيچ معلوم نیست و بناست اینجا را ترک کنیم با این وضع می‌خواهیم که این زن که زندگی پر ماجرایش دیدنی است را بیاوریم هر چه شد، شد. زنی که زندگی‌اش را بر برگ غربت نوشته‌اند. اوضاع اینجا: تیپ‌ها مختلف، عقايد متضاد، حرف‌ها مترادف و محتوا و مفهوم در صورتی که ترادف در کلام باشد قهرا یکی است و ژست‌ها مشترک، شکایات متناقض، و دین آری دین، دینِ یک بعدی، که حرکت رکوع را موج می‌داند که در نهایت شاه را بر می‌دارد!!(2) اگر بگویی چه گل قشنگی است فریاد اعتراض که مردم زیر شکنجه اند(3) و من در این محیط مسمومیتم قطعی و قهری است، اکثرا با شور و شوقي و کثیرا بی‌اطلاع و تک توک‌هایی که مطلب دست‌شان است خیلی ناکس(4) و فهیم و اما محيط غرب همه سگ باز و اگر راستش را بخواهی همه‌ی سگ‌ها آدم باز. و منزل ما سه اتاق دارد یکی برای آقا و یک اتاق 1/2x1/5 پرای من که درش توی اتاق آقا باز می‌شود و اگر احتیاجی شود، درها صدا دار و من [برای رعایت حال آقا] از پنجره به حیاط می‌روم و باید مواظب باشم که افسر روبروییم تیرم نزند به عنوان یک تروریست!! می‌بینی که چه شلم شوربایی است! در اتاقی دیگر ۱۰ نفر می‌خوابند که در اتاق آقا توی اون باز می‌شود یعنی من اگر بخواهم بیرون بروم باید از اطاقم برم توی اطاق آقا از آنجا باید برم توی اطاق ده نفری [ و در آن اطاق ده نفری] همه تا قبل از خواب وزير و وکیل مملکت آینده!! و بر سر رئیس‌جمهور این ملک دعوا، همین حالا یاد حرف جلال افتادم که می‌گوید روشنفکران ما از هر چهار نفر دور میز یک رئیس جمهور! الحق همین طور است. همین الان نماينده ابو عمار آمده است که ياسر گفته است که این مردی که می‌گوید من فرودگاه به فرودگاه می‌روم تا حرفم را بزنم باید بیاید اینجا تا به این عرب‌ها شجاعت را یاد دهد، گمانم خیال دارد آقا آنجاها شهید شود من که نیستم!! ...(از غربت غرب تا رحمت انقلاب اسلامی، فصلنامه پانزده خرداد، شماره2، زمستان 1383) توضیحات نامه در ادامه... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خاطرات پاریس حاج احمد آقا.pdf
203K
نامه کم‌تر دیده شده مرحوم حاج احمد خمینی به همسرشان؛ از تبعیدگاه فرانسه/2 متن نامه توضیحات: 1. منظور مرحوم حاج احمد خمینی این است که ایشان از یکسو به اطمینانی که حضرت امام می‌داده آگاهی و ایمان داشت و از سوی دیگر در برابر عشقی که به امام داشت و با آگاهی که از حجم دشمنی‌ها و توطئه‌های مخالفین داشته است، نسبت به احتمال هرگونه اتفاق سوئی نگران بوده است. 2. اشاره به برداشت رایج و منفی متحجرین از اسلام که با مبارزه با شاه و بیدادگری مخالف بوده و معتقد بودند فقط باید دعا کرد و نماز خواند. 3. اشاره به افراطی‌گری‌ها و روحیات نامتعادلی که در اوایل انقلاب تحت تأثیر روحیه انقلابی‌گری بر بسیاری از انقلابیون به‌ویژه جوانان در آن ایام دارد که همه چیز را حتی مسائل ذوقی و احساسی و عرفانی از دریچه برخورد انقلابی می‌نگریستند. 4. اشاره به سیاست‌بازانی که برای عقب نماندن از قافله انقلاب و بهره‌برداری‌های بعدی در نوفل‌لوشاتو گرد آمده بودند، چهره‌هایی همچون بنی‌صدر و قطب‌زاده و هم‌فکران‌شان از لیبرال‌ها و ملی‌گرایان و دیگران... ضمیمه: مقاله «از غربت غرب تا رحمت انقلاب اسلامی؛ یادی از یادگار امام»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره2، زمستان 1383 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴دروغ ابراهیم یزدی توسط امام تکذیب شد! 🔻آیا ابراهیم یزدی در سفر امام به پاریس نقشی داشت؟ 🔹تحریف نهضت امام خمینی (ره) از زمان حیات ایشان آغاز شده بود و کسانی که به دنبال احراز مناصب مختلف بودند می‌دانستند بدون این‌که خود را از یاران نزدیک امام جا بزنند به جایگاه‌های سیاسی حساس دست نخواهند یافت. 🔸یکی از در تاریخ انقلاب اسلامی که بارها و بارها تکذیب شده؛ ادعای مبنی بر نقش وی در انتخاب به عنوان تبعیدگاه سوم امام خمینی بود اما در مقابل امام خمینی قدس سره الشریف این ادعا را با صراحت رد می‌کنند. 🔹ایشان «حفظ جان یاران از تعرض » را یکی از علل و عوامل خروج از عراق و حرکت به سمت ، برمی‌شمارد و تصریح می‌کند که ابتدا تصمیم به حضور در کویت نیز به صورت موقّتی بوده تا بعداً به یکی از کشورهای اسلامی مهاجرت کنند امّا پس از برخورد دولت کویت، و احتمال بروز برخوردها و محدودیّت‌های مشابه در سایر دول اسلامی، تصمیم به سفر به پاریس گرفته‌اند. البته امام (ره) تأکید می‌کند که این تصمیم «بدون هیچ فکر و سابقه ذهنی» بوده و آن را ناشی از اراده و تقدیر الهی بر شمرده است. 🔸ایشان همچنین در بیانات خود، تصریح می‌کند که تا انتخاب محل جدید، موقتّاً به سفر کرده بودند و در جای دیگر بر این معنا تأکید می‌کنند که « ما هیچ بنا نداشتیم كه به پاریس برویم.» 🔹همان گونه که می‌بینید، در کلمات امام خمینی (ره) هیچ اشاره‌ای به تأثیرگذاری ایرانیان مقیم فرانسه بر مهاجرت ایشان به آن جا، به چشم نمی‌خورد! با این وجود، برخی از چهره‌های سیاسی (مانند دکتر ابراهیم یزدی) ادّعا کرده‌اند که طرح مهاجرت به پاریس را آن‌ها مطرح کرده‌اند. 🔸ابراهیم یزدی در خاطراتش چنین می‌نویسد: «در آخرین مرحله نیز، هنگامی که توافق سه دولت ایران، عراق و آمریکا برای خاموش کردن صدای خمینی، موجب شد که ایشان تصمیم به ترک عراق بگیرند، توسط آقای از من خواستند که به ایشان بپیوندم. مورّخان و تحلیل‌گران گفته و نوشته‌اند که اگر من به نمی‌رفتم و آقای خمینی را همراهی نمی‌کردم، و اگر دولت کویت مانع ورود آقای خمینی و همراهانش به کویت نمی‌شد،.... جنبش به احتمال زیاد در همان سطح محدود ملّی باقی می‌ماند. یکی از دستاوردهای این ارتباط سازمان‌یافته، سفر آقای خمینی به پاریس بود. 🔹یزدی در جای دیگر، ابتکار سفر به پاریس را از خود معرّفی می‌کند و می‌نویسد: «حاج احمد آقا گفتند که آقا با پیشنهاد شما برای سفر به پاریس موافقت کرده‌اند...بعد از آن که آقای خمینی پیشنهاد سفر به پاریس را پذیرفتند، در مورد جوّ سیاسی ایرانیان مقیم پاریس صحبت شد.» 🔸او در جای دیگر در تاریخ ٨۵/١١/٢٢ در گفتگو با ، همین مدّعا را مطرح می‌کند و می‌گوید: «[بعد از بازگشت از مرز کویت]، در بود که ایشان [امام] به من گفتند: من نظر تو را در باره رفتن به پاریس پذیرفتم. امّا به این شرط که وابسته به گروهی نباشم و در خانه کسی وارد نشویم.» 🔹این قبیل مدّعاهای غیرمستند جناب دکتر یزدی تا کنون از سوی افراد مختلف رد شده است که از آن جمله می‌توان به مرحوم و (به عنوان دو تن از همراهان امام در سفر به پاریس) اشاره کرد. امّامهم‌تر از همه، بیانِ صریحِ امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه الهی-سیاسی‌شان است که به منظور جلوگیری از سوء استفاده از این موضوع، همه ادّعاهای دروغ در مورد اثرگذاری اطرافیان(غیر از سیّداحمد) در سفر به پاریس را رد می‌کند و چنین می‌فرماید: 🔸«از قرار مذكور، بعضی ها ادّعا كرده‏اند كه رفتن من به پاریس به وسیله آنان بوده، این دروغ است. من پس از برگرداندنم از كویت، با مشورت‏ احمد پاریس را انتخاب نمودم، زیرا در كشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود؛ آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاریس این احتمال نبود.» (نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع، ص ١٣٣-١٣٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db