بیانیه مورخ انقلاب اسلامی حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی و جمعی از فعالان انقلابی دانشگاهی و حوزوی در حمایت از بانوان آمر به معروف حوزه علمیه خواهران صومعهسرا
بسمالله الرحمن الرحیم
رویداد خلاف موازین شرعی در مراسم جشن رسوای منتخب جدید شهرستان صومعهسرا که موجب جریحهدار شدن احساسات عمومی اهالی محترم آن خطه ولایتمدار و دینباور شد دردآور و رنجبار است. بدینوسیله از انجام رسالت امر به معروف و نهی از منکر که توسط بانوی محترم سرکار خانم یکتا عربانی و دیگر بانوان همراه و همکار ایشان در مدرسه علمیه فاطمیه صومعهسرا صورت گرفت، سپاس فراوان داریم.
این حرکت خداپسندانه که نشاندهنده بیداری وجدانهای پاک نیروهای انقلابی و حزبالهی در مقابل ترویج بیبند و باری و گمراهی که ریشه در اندیشههای منحط غربی دارد، مایه افتخار و سربلندی همه کسانی است که در راه دفاع از حریم پاکدامنی و عفت عمومی این مرز و بوم تلاش میکنند.
توصیه ما به کسانی که شرایط این هنجارشکنی را فراهم کردند این است که حریم نمایندگی مردم متدین و نجیب گیلان و ایران را بدرستی پاس بدارند و برای دلخوشی مشتی هوسباز این حریم را مخدوش نسازند.
امیدواریم متولیان امور اخلاقی و فرهنگی جامعه در مقابل عناصری که به دنبال ساختارشکنی و عادیسازی بیبند و باری و اباحیگری هستند مرعوب نشوند و بدور از تساهل و تسامح و برخی ملاحظهکاریهای رایج به وظایف ایمانی و قانونی خود عمل کنند.
والسلام علی من اتبع الهدی
اسامی کامل امضاکنندگان بیانیه را اینجا بخوانید:
👇
https://eitaa.com/bonyadtarikh/7533
@bonyadtarikh
بیانیه مورخ انقلاب اسلامی حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی و جمعی از فعالان انقلابی دانشگاهی و حوزوی در حمایت از بانوان آمر به معروف حوزه علمیه خواهران صومعهسرا
بسمالله الرحمن الرحیم
رویداد خلاف موازین شرعی در مراسم جشن رسوای منتخب جدید شهرستان صومعهسرا که موجب جریحهدار شدن احساسات عمومی اهالی محترم آن خطه ولایتمدار و دینباور شد دردآور و رنجبار است. بدینوسیله از انجام رسالت امر به معروف و نهی از منکر که توسط بانوی محترم سرکار خانم یکتا عربانی و دیگر بانوان همراه و همکار ایشان در مدرسه علمیه فاطمیه صومعهسرا صورت گرفت، سپاس فراوان داریم.
این حرکت خداپسندانه که نشاندهنده بیداری وجدانهای پاک نیروهای انقلابی و حزبالهی در مقابل ترویج بیبند و باری و گمراهی که ریشه در اندیشههای منحط غربی دارد، مایه افتخار و سربلندی همه کسانی است که در راه دفاع از حریم پاکدامنی و عفت عمومی این مرز و بوم تلاش میکنند.
توصیه ما به کسانی که شرایط این هنجارشکنی را فراهم کردند این است که حریم نمایندگی مردم متدین و نجیب گیلان و ایران را بدرستی پاس بدارند و برای دلخوشی مشتی هوسباز این حریم را مخدوش نسازند.
امیدواریم متولیان امور اخلاقی و فرهنگی جامعه در مقابل عناصری که به دنبال ساختارشکنی و عادیسازی بیبند و باری و اباحیگری هستند مرعوب نشوند و بدور از تساهل و تسامح و برخی ملاحظهکاریهای رایج به وظایف ایمانی و قانونی خود عمل کنند.
والسلام علی من اتبع الهدی
▫️اسامی امضاکنندگان:
۱. حجتالاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی: تاریخنگار انقلاب اسلامی و ریاست بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
۲. دکتر مظفر نامدار: سردبیر فصلنامه تخصصی ۱۵ خرداد و عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی
۳. سردار سیدحسین میرصالحی: از پيشکسوتان سپاه استان گیلان و استاد دانشگاه.
۴. حجتالاسلام حسن سمیعی: روحانی رزمنده و امام جماعت مسجد سیدالشهداء(ع) صیقلان رشت
۵. فاضل ارجمند سیدتقی رودباری: مدیر کتابخانه امیرالمومنین(ع) (کتابخانه آیتالله سیدمجتبی رودباری) رشت
۶. دکتر قاسمی روشن: استاد دانشگاه
۷. دکتر غلامرضا خانکشیپور: استاد دانشگاه
۸. دکتر روحالله کاظمی: استاد دانشگاه
۹. دکتر محمد آذینفر: استاد دانشگاه
۱۰. دکتر حسین عزیزی: استاد دانشگاه
۱۱. حجتالاسلام محمد خاکپور: تاریخپژوه و مبلغ دینی
۱۲. دکتر اسماعیل اسماعیلی: استاد دانشگاه
۱۳. دکتر مجید بهستانی: استاد دانشگاه
۱۴. دکتر امامی: استاد دانشگاه
۱۵. دکتر مهدی فیروزمنش: استاد دانشگاه
۱۶.فاضل ارجمند مرتضی برگستان: فعال فرهنگی و پژوهشگر حوزه مطالعات زن و خانواده.
۱۷. دکتر اشرف جناتی: استاد دانشگاه
۱۸. دکتر سیده فضیلت روحانی رانکوهی: استاد دانشگاه
۱۹.حجتالاسلام مرتضی عبداللهی: استاد حوزه و دانشگاه
۲۰. مهندس امین عطفی: استاد دانشگاه
۲۱. دکتر محمدحسین نیکزاد: استاد دانشگاه
۲۲. دکتر ایرج شاکرینیا: استاد دانشگاه
۲۳. فاضل ارجمند رضا صالحی: فرهنگی و از مدیران ارشد سابق آموزش و پرورش استان تهران
۲۴.دکتر سهراب مقدمی شهیدانی: تاریخنگار و عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی
۲۵. فاضل ارجمند میثم عبداللهی: نویسنده و مدیر پایگاه اطلاعرسانی رنگ ایمان
۲۶. فاضل ارجمند مجتبی صالح روشن: کارشناس ارشد مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان
۲۷. فاضل ارجمند محمد پور پیر: کارشناس ارشد علوم سیاسی و فعال فضای مجازی.
۲۸.فاضل ارجمند رضا استوار: کارشناس ارشد علوم سیاسی و معلم
۲۹. حجتالاسلام دکتر حمیدرضا حقشناس: مدرس گروه معارف دانشگاه قم
۳۰. فاضل ارجمند مهدی جمشیدی: نویسنده و فرهنگپژوه
۳۱. مهندس داوود امیری: فعال فرهنگی و پژوهشگر فضای مجازی
۳۲. حجتالاسلام دکتر محمدحسین نصیری: استاد حوزه و دانشگاه.
۳۳. فاضل ارجمند سیدمحمد میرصالحی: فعال فرهنگی و پژوهشگر حوزه مطالعات زن و خانواده
۳۴.حجتالاسلام دکتر مجید احمدی کچایی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
۳۵.حجتالاسلام سیدمسلم موسوی: پژوهشگر عرصه مطالعات فرق و مذاهب اسلامی
۳۶.حجتالاسلام سیدمرتضی حسینی: استاد حوزه
۳۷.حجتالاسلام حامد حبیبی قرانی: مسئول بخش تاریخ شفاهی حوزه هنری گیلان
۳۸.حجتالاسلام دکتر سیداکبر موسوی تنیانی: نویسنده و پژوهشگر تاریخ اهل بیت(ع)، استاد حوزه و دانشگاه
۳۹.حجتالاسلام دکتر رضا رمضان نرگسی: عضو هيئت علمي موسسه اموزشي و پژوهشي امام خميني
۴۰.سیدرسول منفرد، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان گیلان و فعال فرهنگی
🔻تصویر بیانیه تحریر شده به خط استاد سیدحمید روحانی را اینجا ببینید:
👇
https://eitaa.com/bonyadtarikh/7531
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عدل امام
چارچوبشناسی عدالتخواهی جمهوری اسلامی در ماجرای قائممقامی؛ با محوریت رنجنامه حاج سیداحمد خمینی رحمهالله
🔹۲۵اسفند سالروز فوت حجتالاسلام و المسلمین حاج سیداحمد خمینی است و این تاریخ فرصتی است ارزنده برای بازخوانی متون و اسناد تاریخی آن فرزند و یار حقیقی امام خمینی.
🔸«رنجنامه» مرحوم حجتالاسلام و المسلمین حاج سید احمد خمینی پیرامون آسیبشناسی بیت و شخص آقای منتظری، یکی از اسناد مهم تاریخی است که با بصیرت و تیزبینی ایشان در حافظه تاریخی جمهوری اسلامی ثبت شده و دارای نکاتی بدیع در رابطه با سیره حکومتداری امام خمینی است. یکی از ابعاد این سیره، «عدالتخواهی» ایشان است و با بازخوانی این سند تاریخی، میتوان چارچوببندیای، هرچند اجمالی، از این رکنِ سیاسی امام داشت.
🔹عدالتِ امام به روایت رنجنامه، «هدایتبنیان» است. امام طی مدتی طولانی و تا آنجا که ممکن بود به هدایت و ارشاد شاگرد دیرین خود پرداختند. ایشان مدتها پیش از آشکار شدن جنایات سیدمهدی هاشمی و حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، این نفوذیِ بیت منتظری را بهخوبی میشناختند (۱) و بهواسطه این شناخت دقیق در پیامی به خبرگان در تاریخ ۲۲تیر۱۳۶۲ تلویحاً به «خطر نفوذ تبهکاران و جنایتپیشگان در بیوت علما» اشاره کردند.(۲) مرحوم حاج احمد خمینی با استناد به این نامه و در نظر گرفتن زمینهی صدور آن؛ خطاب به آقای منتظری مینویسد:«این پیام بیش از سه سال قبل از دستگیری آقا مهدی است. گویی فقط برای شما نوشتهاند و گویی تنها کسی که گوش به آن نداده است شمایید.».(۳)
🔸مرحوم امام با بیتوجهی آقای منتظری به هشدارها نامه محترمانه و دلسوزانهی دیگری را در تاریخ ۱۲مهر۱۳۶۵ خطاب به وی نوشتند و نسبت به نفوذ سیدمهدی هاشمی هشدار دادند که آن هم اثری نداشت.(۴) مرحوم امام برای نجات آقای منتظری اقدامات متعدد دیگری از جمله: اعزام حاج احمد آقا و برخی سران نظام نزد ایشان(۵)، تحمل جسارتهای متعدد منتظری از جمله اعتصاب وی(۶) تشکیل جلسه مشترک با حضور سران قوا(۷) و… داشتند و در نهایت پس از آنکه آقای منتظری از پذیرش حق و حقیقت سر باز زد، وی را از منصب قائممقامی عزل کردند و پس از آن نیز برای عدم هدایت وی آنچنان متأسف شدند که مرحوم حاج سید احمد خمینی در توصیف آن مینویسد:«حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظهای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب میکرد که ایشان کنار برود.»(۸)
🔹عدالتخواهی امام علاوه بر «هدایتبنیان» بودن؛ «حقیقتبنیان» نیز بود. ایشان برای اجرای عدالت در خصوص آقای منتظری به اخبار حقیقتسنجی نشده اکتفا نکرد بلکه با مشاهده بیواسطه واقعیتهای غیرقابل خدشه همچون: طرفداری بیچون و چرای آقای منتظری از سیدمهدی قاتل، حمایتهای بیدلیل و افراطی آقای منتظری از مجاهدین خلق جنایتکار، اعتقاد آقای منتظری به لزوم واسپاری مدیریت کشور به لیبرالها و منافقین و… این اقدام تاریخی را اتخاذ کردند.
🔸عدالتخواهی امام در ماجرای عزل آقای منتظری علاوه بر دو مؤلفه ذکر شده به دور از مصلحتسنجیهای شخصی و جناحی و در عین حال با در نظر گرفتن مصلحتهای حقیقی همراه بود.(۹) شکی نیست که عزل آقای منتظری آن هم در دورانی که کمتر کسی از عمق انحرافات باخبر بود هزینههایی بهدنبال داشت. بسیاری افراد، حتی نخبگانی در سطح نمایندگان مجلس از این تصمیم امام دچار شبهه شدند و ایشان در روزهای پایانی عمر شریفشان مطالب مشتبه را تبیین کردند.(۱۰) علاوه بر ابعاد داخلی؛ عزل قائممقام رسمی کشور تصویری از هرج و مرج اساسی در ساختار سیاسی کشور را به بیرون از مرزها مخابره میکرد و هزینه بینالمللی داشت اما امام خمینی قدس سره الشریف فارغ از تمام این جنجالسازیهای داخلی و خارجی تصمیم تاریخی خود را مبنی بر عزل آقای منتظری گرفتند و در نامه سیاسی-الهی خود نوشتند:«…من با خدای خود پیمان بسته ام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمی دارم.…»(۱۱)
پاورقی:
1.روزگار قائممقامی، ص۸۲-۷۹.
۲.صحیفه امام، ج۱۸، صص۷-۳.
3.رنجنامه، ص۲۳.
4. صحیفه امام، ج۲۰، صص۱۳۸-۱۳۶.
5. رنجنامه، ص۴۴.
6. رنجنامه، ص۴۵-۴۴.
7. رنجنامه، ص۴۵.
8. رنجنامه، ص۱۵.
9. جهت مطالعه تفصیلی پیرامون حقایق و مصالح تاریخی عزل آقای منتظری ر.ک: روزگار قائممقامی؛ نگاهی نو به پیشینه و پیامدهای قائممقامی حسینعلی منتظری، سهراب مقدمی شهیدانی، محمدجواد فرجنژاد، بنیاد تاریخپژوهی، چاپ دوم، ۱۳۹۸.
10. ر.ک: صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۵۰.
11. صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۳۲-۳۳۱.
مطالعه متن در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1_54124205.mp3
7.77M
💥هشدار حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در خصوص پدیده #نوشریعتمداریها در قم
◀️بازنشر سخنرانی 15اسفند1397؛ به مناسبت اظهارات تأسفبار اخیر برخی معممین حوزه قم در تضعیف اصل امر به معروف و نهی از منکر
#اختصاصی
حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی:
🔹گفته می شود که تاریخ تکرار می شود و تاریخ اینگونه تکرار می شود که ما از تاریخ درس نمی گیریم. اگر از ملت ها در هر عصری و در میان هر نسلی آنگونه که باید و شاید از تاریخ درس بیاموزند حوادث ناگوار دوباره تکرار نمی شود.
🔸متاسفانه به مصداق آیه شریفه وقد کان فی قصصهم عبره لاولی الالباب آن خردمندی و آن آگاهی وقتی وجود نداشته انسان از سرگذشت گذشتگان نمی تواند عبرت بگیرد. روزگار ما اینگونه شده که در هر عصری باید یک #شریعتمداری داشته باشیم...
#نوشریعتمداریها
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لزوم کنترل صدا و سیما
🔻 #صحیفهخوانی | 27اسفند
🔹...یک وقت میبینید که یک نفر آدم میآید، حالا یا آن آدم، آدم فاسدی است و خودش را جا زده است، که این خیلی احتمال است و یا آدم بیاطلاع، نمیداند چیست حساب، سیاست سرش نمیشود، از اجتماع اطلاع ندارد، از وضع تحول ایران اطلاع ندارد، میآید یک کلمهای میگوید، یک جملهای میگوید، یک مصاحبهای میکند و آشوب بپا میکند؛ یعنی، ایران را میبرد طرف یک امور غیر مطلوب.
🔸و لهذا، همان طوری که شاید در همه دنیا این طور باشد که این دستگاه تحت کنترل یک اشخاص مطلع از مسائل، عمیق در مسائل، که اگر یک چیزی میخواهد پخش بشود، در نظر آنها باشد، آنها ببینند و بگویند این کلمه صحیح است یا صحیح نیست، این جمله درست است یا نیست.
🔹شما ببینید الآن وقتی که میخواهند یکی از این مقامات عالی رتبه به اصطلاح خودشان صحبت بکنند، اینها نمیآیند بایستند صحبت کنند، اینها مینویسند. این برای این است که یک نطقی که او میکند، در سرتاسر عالم منتشر میشود این، اگر یک کلمه این ور و آن ور باشد، یک جمله بر خلاف مصالح خودشان باشد، خوب، غائله بپا میکند.
🔸این دستگاهها این طور نیست که در آنجاها، در ممالکی که مترقی هستند باصطلاح، در آنجاها همین طور باشد که هر که بخواهد، هر چه بگوید درش؛ کنترل میشود، اشخاص مختلف میبینند، اشخاص که تخصص در این امور دارند مطالعه میکنند، میبینند، الفاظ را این ور و آن ور میکنند، جملات را ببینند که چه جوری است.
🔹باید شما کوشش کنید که یک وقت- خدای نخواسته- شمایی که میخواهید خدمت بکنید، شمایی که آمادهاید برای اینکه شب و روز خدمت برای کشور خودتان بکنید و الآن فرصت به دست شما داده شده است که شما میتوانید خدمت بکنید، یک وقت میبینید که یک نفر آدم نفوذ کرد در آنجا و در یک جای حساس، آن وقت میآید یک کاری میکند، یک عملی انجام میدهد یا یک فیلمی که آنها مطلع هستند، کارشناس میخواهد این فیلمها. این فیلمها ممکن است یک نتایجی بدهد که نتایج را اشخاص عادی نتوانند درست بفهمند. کارشناسها در آن فکر کنند، تامل کنند تا اینکه یک فیلم صحیحی باشد که مناسب با #جمهوری_اسلامی و با #مصالح_اسلام، با #مصالح_کشور خودتان باشد...
(27 اسفند 1360، صحیفه امام، ج16، صص120-119)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روحانیت و ملی شدن صنعت نفت.pdf
617.1K
نقش روحانیت در ملی شدن صنعت نفت چه بود؟
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت ملی شدن صنعت نفت/1
🔹تاریخ معاصر ایران، فراز و نشیبهای بسیاری را از سر گذرانده است. یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران، جریان ملی شدن صنعت نفت است که در این جریان نیروهای مذهبی و ملی در کنار یکدیگر علیه استعمار و استبداد مبارزه کردند.
🔸در این میان نقش روحانیت اگر بیشتر از دیگر نیروها نبوده باشد کمتر نیست، در صورتی که تاکنون پژوهشگران، آنگونه که بایسته است به تأثیر این گروه از جامعه، در جریان ملی شدن نفت نپرداختهاند.
🔹آیتالله کاشانی رهبر گروههای مذهبی را برعهده گرفت و در این راه تلاشهای فراوانی انجام داد تا مبارزات به سرانجام رسید...
🖇ضمیمه: مقاله «روحانیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت»، احمد رهدار، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره20، تابستان 1388.
#ملی_شدن_نفت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آیتالله کاشانی، فدائیان و نفت.pdf
168.7K
آیتالله کاشانی، فداییان اسلام و نهضت ملی شدن صنعت نفت
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت ملی شدن صنعت نفت/2
🔹بی تردید جریان #فداییان_اسلام در تاریخ معاصر ایران از جمله موضوعاتی است که هنوز نکات ناگفته فراوانی پیرامون آن وجود دارد و از جذابیت ویژهای برای بررسیهای تاریخی برخوردار است.
🔸این جذابیت ما را بر آن داشت که با یکی از مبارزان قدیمی که کوله باری از تجربیات سیاسی و مبارزاتی از دوران سیاه رضاخانی، دوران ذلتبار محمدرضا پهلوی، جریان ملی شدن صنعت نفت و نهضت باشکوه امام خمینی دارد، به گفت و گو بنشینیم تا ناگفتههایی از نهضت ملی شدن صنعت نفت و نحوه شکلگیری فداییان اسلام و علل فراز و فرود این جنبش را از ایشان بشنویم.
آنچه در ضمیمه آمده گفتوگویی صمیمی با حجتالاسلام حسن مهاجری شریف یزدی است که در تاریخ ۲۸ فروردین سال ۸۶ در بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر صورت پذیرفته است...
🖇منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره22، زمستان 1388.
#ملی_شدن_نفت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گلستان و ملی شدن نفت.pdf
663.9K
نقش استان گلستان در نهضت ملی شدن صنعت نفت چه بود؟
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت ملی شدن صنعت نفت/3
گزیدهای از کتاب «تاریخ بیست ساله استان گلستان»
ضمیمه: «گلستان در نهضت ملی و کودتای سیاه»، غلامرضا خارکوهی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره32، تابستان 1391.
#ملی_شدن_نفت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نگاهی گذرا به زندگی و زمانه آیتالله سیدابوالقاسم کاشانی
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت ملی شدن صنعت نفت/4
🔹آیتالله سید ابوالقاسم کاشانی فرزند آیتالله سید مصطفی کاشانی، سال ۱۳۰۰ هـ.ق در تهران متولد شد. در ۱۶ سالگی به همراه پدر خویش در نجف اشرف اقامت گزید و در سن ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد نائل گردید.
🔸با اشغال عراق توسط انگلیسیها در جریان جنگ جهانی اول، با اینکه بیش از ۳۲ سال نداشت، عملاً فرماندهی مجاهدین علیه انگلیسیها را بر عهده گرفت. با تجربیاتی که در جهاد علیه استعمار انگلیس و انقلاب ۱۹۲۰ عراق به دست آورده بود، در بهمن ۱۲۹۹ هـ.ش وارد ایران شد و بار دیگر فعالیتهای سیاسی خویش را از سر گرفت...
متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخپژوهی:
https://b2n.ir/s48587
#ملی_شدن_نفت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تداوم جنبش.pdf
983.8K
آیتالله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای 28مرداد
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت ملی شدن صنعت نفت/5
🔹نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران به عنوان یکی از تأثیرگذارترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شمار میآید که هر چند فصل جدیدی در مسیر مبارزاتی مردم ایران گشود؛ اما سرانجام با توطئههای مستبدان داخلی و استعمارگران خارجی به شکست انجامید.
🔸در پیروزی و شکست این نهضت عوامل متعددی نقش داشتهاند که بررسی عملکرد و سهم هر کدام از آنها، میتواند الگوی پژوهشی جدیدی در اختیار محققان قرار دهد. در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی اقدامات و فعالیتهای #آیتالله_سیدابوالقاسم_کاشانی در تداوم نهضت ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای ۲۸مرداد مورد بازبینی قرار گیرد و به اتهام کسانی که معتقدند آیتالله کاشانی بعد از کودتا با حکومت همکاری کرد و سکوت اختیار نمود، پاسخ داده شود.
🖇ضمیمه: مقاله «آیتالله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای 28مرداد»، وحید کارگر جهرمی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره32، تابستان 91.
#ملی_شدن_نفت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چپاول نفت.pdf
297.2K
غارت نفت توسط پهلوی اول
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت ملی شدن صنعت نفت/6
🔹استفادههای شخصی رضاخان از منابع ملی و حتی مصادره دارايیهای شخصی مردم ايران زمين، به عنوان يک واقعيت مسلم تاريخی، امری غيرقابل انكار است. هر چند تلاش زيادی میشود تا به خصوص در فضای مجازی، که عمدتا مباحث تخصصی به قهقرا رفته و جای خود را به فضاسازیهای پوچ رسانهای میدهد، تصويری ديگر از رضاخان در اذهان عمومی جای بگيرد.
🔸در اين فضاسازیها، او فردی بيگانهستيز (خصوصادر تقابل با بريتانيای استعماری) و ضد فساد اقتصادی به تصويركشيده میشود در حالیكه اسناد و واقعيتهای به دست آمده از فضای به شدت اختناقآلود دوران پهلوی اول چيز ديگری را نشان میدهد...
🖇ضمیمه: مقاله «چپاولگریهای پهلوی اول از منبع ملی نفت ایران»، صادق علیپور، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 70-69، پاییز و زمستان 1400.
#ملی_شدن_نفت
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کودتا علیه یک دوست
جزئیاتی از روابط مصدق با آمریکاییهای کودتاچی!
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت ملی شدن صنعت نفت/7
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نفت و مبارزه
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت ملی شدن صنعت نفت
نقش روحانیت در ملی شدن صنعت نفت چه بود؟
آیتالله کاشانی، فداییان اسلام و نهضت ملی شدن صنعت نفت
نقش استان گلستان در نهضت ملی شدن صنعت نفت چه بود؟
نگاهی گذرا به زندگی و زمانه آیتالله سیدابوالقاسم کاشانی
آیتالله کاشانی و تداوم جنبش ملی شدن صنعت نفت بعد از کودتای 28مرداد
غارت نفت توسط پهلوی اول
📽کودتا علیه یک دوست؛ جزئیاتی از روابط مصدق با آمریکاییهای کودتاچی!
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📄سند ویژه: تهدید آیتالله بروجردی به مهاجرت از ایران در صورت بیتوجهی رژیم پهلوی به مسائل اخلاقی جامعه از جمله حجاب
🔹ماموران #رژیم_پهلوی در گزارشی خیلی محرمانه اعتراضات #آیتالله_بروجردی به وضعیت دینی جامعه را چنین گزارش میکنند:
🔸«راجع بفرهنگ بطور کلی که دولت توجه به بهبود وضع #فرهنگ از حیث تعلیم و تربیت اخلاقی اطفال و جوانان مردم ندارد و از تمام ولایات نامههائی از معاریف مردم رسیده و میرسد و بیشتر از فساد اخلاق مربیان و معلمین شکایت دارند حتی مرا توبیخ کردهاند که اگر حرف تو در حمایت از این و نوامیس مردم اثر ندارد چرا در ایران مانده و بهتر است که از ایران هجرت کنی
🔹... نامههائی از #بندرعباس نوشتهاند که مامورین دولت، زنها را اجبار به رفع حجاب و برداشتن چادر مینمایند
🔸... به غیر از این مطالب که بطور مفصل و با تاثر شدید اظهار داشتند و بطور فهرست به عرض رسید اظهاراتی راجع به فساد اخلاق عمومی و اشاعه فحشاء و انتشار عکس زنهای نیمه عریان در روزنامهها و مجلات و در معابر عمومی و نمایش شخص آنها در سینماها بیان کردند ... بعد از بیان این مطالب اظهار داشتند ... مسئولیت حقیقی این مملکت و ملت بر عهده ذات مقدس ایشان است و اگر نسبت به امور مربوط به احکام و اخلاقی دین توجه نفرمایند و اوضاع بدین نهج بگذرد برای رفع تکلیف از خود ناچار به مهاجرت از ایران هستم»
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🎥از دلِ دربار
زندگی پرماجرای شهید بهمن حجت کاشانی و همسرش
🌿کوتاهنماهای سریالی بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت ایام نوروز🌿
انتشار از 1 فروردین 1403
از کانال رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ده فرمان
✳️گزیدهای از پیامهای نوروزی امام خمینی قدس سره الشریف در ده سال رهبری/١
🔹سال ١٣۵٩
جوانان عزیزم که چشم امید من به شماست، با یک دست قرآن را و با دست دیگر، سلاح را برگیرید و چنان از حیثیت و شرافت خود دفاع کنید که قدرت تفکر توطئه علیه خود را از آنان سلب نمایید. چنان با دوستانتان رحیم باشید که از ایثار هر چه دارید نسبت به آنان کوتاهی ننمایید. آگاه باشید که جهان امروز دنیای مستضعفین است و دیر یا زود پیروزی از آنان است و آنان وارثین زمین و حکومت کنندگان خدایند.
🔸سال ١٣۶٠
ان شاءالله این آثار شوم جنگ نابکار صدامی، که دست نشاندۀ قدرتهای بزرگ است، از بین برود. و تمام کشور ما توجه به این معنا داشته باشند که [در] آثار جنگ البته این مسائل هست. و ما همۀ این آثار را از دشمنها می دانیم، نه از دوستها. دولت با تمام قوا مشغول این است که امور را به پیش ببرد و مردم را در رفاه نگه دارد، لکن آثار جنگ است. در آن سالی که متفقین آمدند به ایران، من خوب یاد دارم که در قم که ما بودیم، تقریباً تمام دکانهای نانوایی بسته شده بود و قحطی وجود پیدا کرده بود، حتی یک روز، که اواخر امور بود، من با یک بچه ای که همراهم بود داشتیم می رفتیم، یکدفعه این بچه به من گفت: آی نون! که نان را، مدتها بود نان سنگک را ندیده بود. شما می دانید که ما الآن در حال جنگ هستیم؛ و به حسب حال جنگ، آن هم جنگ با تمام ابرقدرتها و آن هم اینکه ما را محصور کرده اند، مدتهاست ما محصور اقتصادی هستیم و مشغول جنگ هستیم، مع ذلک با کوشش خود ملت و با کوشش دولت اینجا باز رفاه نسبی هست.
🔹سال ١٣۶١
مبارک باشد این روز جدید و این سال نو بر همۀ کسانی که قدرت ایمانشان به رشد رسیده است، و امید است به حد اعلای رشد برسد، و نثار کردن خون پیش آنها با شجاعت و با تصمیم عزم، یک چیز تازه ای است و یک چیزی است که تحقق پیدا کرده است. ایثار در این ملت به حد رشد رسیده است و ان شاءالله در آتیه خواهد رسید. و من امیدوارم که این سال مثل سال سابق و مثل همیشه سالی باشد که هم مبارک باشد، و هم تمام ارگانهای دولتی بر طبق قوانین اسلامی عمل کنند، و مشکلات را به قدرت ایمان و پشتیبانی ملت یکی را بعد از دیگری از بین ببرند. ما اگر چه مشکلات زیاد داریم، لکن در برابر آن مشکلات یک قدرت انسانی عجیب و یک قدرت خداوندی در دنبالش و در پشتیبانی از او ما داریم.
🔸سال ١٣۶٢
در اعیادی که اسلام به ما عنایت فرموده است، در همۀ آن اعیاد آنچه که انسان ملاحظه می کند همه اش مسئلۀ ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست. و در این عید هم که عید ملی است و اسلامی نیست لکن اسلام هم مخالفتی با آن ندارد باز می بینیم که در روایتی که وارد شده، از آداب امروز روزه گرفتن است؛ از آداب امروز دعا کردن است؛ نماز خواندن است؛ و این به ما می فهماند اگر ملتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادی خودش را بخواهد حفظ کند باید در عیدش و غیر عیدش تذکر داشته باشد؛ ذکر خدا بکند، یاد خدا باشد، برای خدا باشد.
🔹سال ١٣۶٣
امیدواریم که ملت ما همان طوری که جوانان ما تحول پیدا کردند و راه صد ساله را با یک شب پیمودند، این تحول نصیب ملت ما همه بشود. بحمدالله نسیمی از این مسائل در این کشور وزیده است، و لهذا پیروزیهایی که ما داریم پیروزیهایی نیست که مال یک ملت چهل میلیونی که دارای هیچ نیست باشد، اینها پیروزی ای است که اسلام برای ما آورده است، خدای تبارک و تعالی به ما عنایت فرموده است. هر کس از شرق و غرب هر چه می خواهد بگوید، ما راه خودمان را داریم می رویم. و امیدواریم که این راه را به آخر
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️گزیدهای از پیامهای نوروزی امام خمینی قدس سره الشریف در ده سال رهبری/٢
🔸سال ١٣۶۴
امروز استقامت لازم است. پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نگران بود راجع به این که آیا ملتش استقامت می کنند یا نه؟ تا آن حد که در روایت است که فرموده که شیَّبَتْنی سُورَةُ هُود (سوره هود مرا پیر کرد) برای این آیه ای که آمده است که فَاسْتَقِمْ کَما اُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعک در عین حال که این آیه در سورۀ دیگری هم ـ سوره شوری هم ـ آمده لکن آن ذیل را ندارد، سورۀ هود که این ذیل را دارد فرموده است. این به نظر می رسد که نگران بوده است از این که ملتش و امتش مبادا خدای نخواسته استقامت نکند. باید ملت ایران، دولت ایران، ارتش ایران، سپاه پاسداران ایران، همه قشرهای ایران توجه کنند که استقامت در مقابل ظلم، در مقابل این قدرتهای بزرگ از اموری است که امر شده است، استقامت در مقابل دشمن است، امر شده است که استقامت بکنید و اگر استقامت بکنید پیروز هستید.
🔹سال ١٣۶۵
تمام مقاصد انبیا، برگشتش به یک کلمه است و آن «معرفة الله ». تمام، مقدمۀ این است. اگر دعوت به عمل صالح شده است، اگر دعوت به تهذیب نفس شده است، اگر دعوت به معارف شده است، تمام برگشتش به این است که آن نقطۀ اصلی را که در فطرت همۀ انسانها هست، حجاب را ازش بردارند تا انسان برسد به او، و او معرفت حق است، مقصد عالی همین است. انبیا نمی خواستند که جنگی باشد و نمی خواستند که دعوتی باشد به غیر از این دعوت، دعوت به گرفتن کشور و دعوت به اینها، هیچ وقت در آنها نبوده است. ما اگر چنانچه در این پیروزیها که بحمدالله به طور چشمگیر حاصل شده است، ما از آن راهی که انبیا دارند منحرف نشدیم، این سال نو بر ما مبارک است و ما پیروز هستیم.
🔸سال ١٣۶۶
من از خدای تبارک و تعالی خواستارم که موفق کند این مسلمین را. موفق کند این سردمداران مسلمین را به اینکه توجه بکنند کارهایی که می کنند از روی هوای نفس نباشد. و خصوصاً در این ملت ما که بحمدالله تا کنون به این وضع رسیده اند و این پیروزیها را پیدا کردند و البته شهید دادند، البته معلول دادند، مفقود دادند و جوانهای خودشان را از دست دادند لکن در عین حال با هم بودند و پشتیبان هم بودند، از این به بعد هم پشتیبان هم باشند و برادر باشند با هم.
🔹سال ١٣۶٧
الآن عید نوروز ما در آستانۀ ولادت حضرت سیدالشهدا است و دنبال او ولادت حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ که آن هم در ١۵ شعبان واقع شده است. بنابراین تقریباً باید ما بگوییم که یک حجتی است بر ما این دو ولادت و این واقع شدن این روز شریف و این روز نوروز در یک همچو آستانه ای که این دو بزرگوار که هر دو ـ اقامۀ عدل ـ برای اقامۀ عدل هستند
🔸سال ١٣۶٨
امسال نوروز ما بین دو عید واقع شده است: یکی عید سعید ولادت حضرت امام حسین ـ سلام الله علیه ـ که احیا کنندۀ دین اسلام بود از صدر اسلام تا آخر الزمان، و یکی هم عید ١۵ شعبان ولی عصر ـ ارواحنا له الفداء ـ که او تا ازل احیا می کند دین خدای تبارک و تعالی را. و ما امیدواریم که ملت ما در این سال نو به طوری عمل بکند که سیرۀ انبیا بوده است. به طوری عمل بکند که سیرۀ اولیا بوده است. و عمده این است که هواهای نفس از بین برود. انسان در طول عمر مبتلای به این هوای نفس است که محتاج به ریاضت است.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 سال "جهش تولید با مشارکت مردم"
🎥 ببینید | فیلم کامل پیام نوروزی رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳
🌷 #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
🔍 متن کامل پیام👇
khl.ink/f/55687
✉️منشور سی و چهار ساله
✳️گزیدهای از پیامهای نوروزی مقام معظم رهبری در سی و چهار سال اخیر/١
🔹سال ١٣۶٩
آن کسانی که باید برای خدا و انقلاب کاری میکردند و نکردند، آن کسانی که در جهت مخالف راه خدا و راه انقلاب کاری انجام دادند که باید انجام نمیدادند، باید آنچه را که گذشته است، اصلاح کنند و از آنچه که صادر شده، استغفار نمایند. حتّی کسانی که در مقابل انقلاب قرار داشتند و قرار دارند، اگرچه اقلیت کوچکی هستند، اما آنها هم بندگان خدایند؛ چنانچه هنوز در آنها مایه و بقیهیی از وجدان الهی و انسانی باقی است - که انشاءاللَّه باقی است - در رفتار خود تجدیدنظر کنند و راه خدا و این نظام الهی و قرآنی را با همهی وجود تقویت نمایند.
🔸سال ١٣٧٠
ما صبح روشنی را مشاهده میکنیم. احساس میکنیم که ملت ایران انشاءاللَّه به سمت پیشرفت درحرکتند. استقلال، آزادگی و مردانگی این ملت، شجاعتی که در همهی صحنهها از خود نشان داد و میدهد، برخوردار بودن او از مسؤولان خوب و دولتمردان مخلص و دلسوز و انقلابی و علاقهمند، همه را ناشی از عمق رشد و بالندگی این ملت عزیز - که نتیجهی تاریخ پُربار اوست - میدانیم. البته تقوای الهی، پرهیزگاری و خداترسی مردم و حرکتشان به سمت اهداف الهی، به آنان کمک خواهد کرد که این راه را با سرعت و سهولت بپیمایند و انشاءاللَّه به اهداف عالیه نایل بشوند.
🔹سال ١٣٧١
عید کامل برای یک ملت، هنگامی است که آحاد ملت بتوانند درون خودشان را با امید، ایمان، نشاط و وجدانِ کار و آگاهی و معرفت بسازند. همچنین بتوانند با استحکام بخشیدن به رابطه خود با خداوند متعال و تحکیم معنویّت در درون، به وسیله دعا و با استعانت از خدا، با توکّل، خضوع و عبادت، جان و دل خود را روشن کنند و به آن امید و اطمینان و آرامشی که برای سعادت انسان لازم است، برسند.
🔸سال ١٣٧٢
آنچه که من به برنامهریزان و مسؤولین دولتی مؤکّداً سفارش میکنم، این است که در این برنامه توجّه کنند که هدف اصلی، کمک به طبقات محروم جامعه باشد. این، چیزی است که ما را به «عدالت اجتماعی» نزدیک میکند. هدف اصلی در کشور ما و در نظام جمهوری اسلامی، عبارت از تأمین عدالت است و رونق اقتصادی و تلاش سازندگی، مقدّمه آن است.
🔹سال ١٣٧٣
از آغاز سال جدید، دو شاخص را به عنوان شعار برای خودمان قرار دهیم: این دو شاخص، عبارت است از «وجدان کار» و «انضباط اجتماعی». این دو شاخص، برای همه ما، در هر جا که هستیم بسیار مهم است.
🔸سال ١٣٧۴
توصیه دوم که آن هم برای جامعه ما بسیار مهم است، «انضباط اقتصادی و مالی» است. من این را از آحاد ملت و مسؤولین کشور و مأمورین دولت، امسال تقاضا دارم. انضباط اقتصادی و مالی یعنی مقابله با ریخت و پاش، زیاده روی و اسراف.
🔹سال ١٣٧۵
من همه را به رعایت منابع مالی کشور توصیه میکنم. کشور ما، کشور ثروتمندی است و میتواند خود را بهخوبی اداره کند و بسازد. حتی میتواند به غیر از زمان حال، زمان آینده را هم پایهریزی کند و تضمین و تأمین نماید؛ اما مشروط بر اینکه موارد ثروت، به شکل صحیحی مورد ملاحظه قرار گیرد و در آن، اسراف و زیادهروی نشود.
🔸سال ١٣٧۶
در اوایل امسال، مسأله مهمّی در مقابل مردم ماست که آن، مسأله انتخابات ریاست جمهوری است. من از همه ملت ایران تقاضا میکنم که با روشنبینی و هوشمندی و تیزبینی خود به این مسأله به صورت یک مسأله ملّی و تاریخی نگاه کنند و آن را دست کم نگیرند.
🔹سال ١٣٧٧
از اوّلِ سال هفتاد و شش تا همین اواخر، پیدرپی در اظهارات جهانی از سوی امریکاییها و دیگران - حتّی عناصر و رجال خودِ امریکا - عنوان شد که در هماوردی در مقابل جمهوری اسلامی، نتوانستند موفّقیتی کسب کنند و جمهوری اسلامی در همه میدانها - در میدان اقتصادی و سیاسی، در جذب دوستان و در مواجهه با دشمنان - توانست قدرت و عظمت و عزّت خود را نشان دهد و به دشمن بفهماند که جمهوری اسلامی را نمیتوان نادیده و غیر جدّی گرفت؛ بلکه باید به این پدیده عظیم انسانی و اسلامی در این منطقه، با چشم جدّ نگاه کنند.
🔸سال ١٣٧٨
امروز ملت ایران در دنیا ملت عزیزی است و در درون خود احساس توانایی و اقتدار و عزّت میکند. ملت ایران از تحقیر قدرتهای بزرگ و ظالم و سلطهگران خود را نجات داد. ملت ایران در مسیر ایجاد زندگی خوب و مطلوب و حیات طیّبه قرار گرفت. البته این مسیر، بهسرعت و بیمانع طی نمیشود.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️گزیدهای از پیامهای نوروزی مقام معظم رهبری در سی و چهار سال اخیر/٢
🔹سال ١٣٧٩
امیرالمؤمنین علیهالسّلام در زندگی حکومتی خود، نسبت به عدالت، نسبت به حقوق ضعفا و درماندگان و پابرهنگان، بیاغماض و بیگذشت بود. ماهم باید همینطور باشیم.
🔸سال ١٣٨٠
در زمینه آنچه که ما در سال ٨٠ باید به عنوان شعارهای اساسیِ خودمان به آن نگاه کنیم، من دو نقطه مهم را مطرح میکنم: نقطه اوّل، اقتدار ملی است. اقتدار ملی برای یک کشور، حفظ کننده هویت او، مایه عزّت او و وسیله رسیدن او به آرمانهاست...نکته دوم و نقطهی اساسی دیگر - که بیشتر به دستگاههای اجرایی ارتباط پیدا میکند - مسأله اشتغال است. سال را باید از آغاز تا پایان، سالِ تلاش برای ایجاد اشتغال مفید و مولّد قرار دهیم.
🔹سال ١٣٨١
مسأله مبارزه با فساد هم یک عنصر حقیقی و اساسی در اصلاح امور کشور است. مبارزه با فساد، وظیفه همه است؛ اما در درجه اوّل، وظیفه مسؤولان کشور است. مبارزه با فساد باید با جدیّت، دقّت، بینظرىِ کامل و دور از تندروی و زیادهروی باشد.
🔸سال ١٣٨٢
همهی مسؤولان در سه قوّه، باید نهضتی را برای خدمترسانی به مردم شروع کنند. ممکن است ما انواع و اقسام کارها و برنامهها را در پیشرو داشته باشیم و اجرا کنیم؛ باید در میان آنها آنچه خدمترسانیِ عمیقتر و ماندگارتر و زودبازدهتر محسوب میشود، اولویّت پیدا کند. به ویژه این کارها باید بیشتر در خدمت قشرهای مستضعف و محروم و محتاج جامعه صورت گیرد.
🔹سال ١٣٨٣
سال ۸۳ آخرین سال دولت خدمتگزار کنونی است؛ همچنانکه در اواسط سال ۸۳ مدت مسؤولیت پنج سالهی اول رئیس قوهی قضائیه به پایان میرسد و در اوایل همین سال هم مجلس ششم شورای اسلامی دوران مسؤولیت خودش را به پایان میبرد؛ همانطور که برخی از دستگاههای مهم و تأثیرگذار کشور دورههایی را طی میکنند و به پایان دورهی مسؤولیتهای خودشان میرسند و دورههای جدیدی آغاز خواهد شد.آنچه که در این سال مناسب و لازم است که انجام بگیرد، این است که مسؤولان بخشهای مختلف به مردم گزارش بدهند که در دوران مسؤولیتی که در حالِ پایان یافتن است یا پایان یافته، چه خدمت بزرگ و چه کار شایستهای را برای مردم انجام دادهاند.
🔸سال ١٣٨۴
سالی که در پیش داریم، سال مهمی است؛ هم از این جهت که در آغاز این سال انتخاباتی برگزار می شود که برای ملت ایران و سرنوشت کشور در یک دوره ی چهارساله حایز اهمیت است، و هم از این لحاظ که سال شروع سند چشم انداز بیست ساله یی است که نظام برای آینده ی خود پیش بینی کرده است.
🔹سال ١٣٨۵
عزم انقلابی بر آن است که به حول و قوهی الهی، از تلخیها، پلکانی به سوی شیرینیها بسازیم و سختیها را به سختکوشیها تبدیل کنیم؛ این درس اسلام و درس پیامبر عظیمالشأن اسلام است.
🔸سال ١٣٨۶
ملت ما هدف روشنی دارد؛ هدف بزرگ ملی ما «استقلال ملی، عزت ملی و رفاه عمومی ملت» است. همهی اینها به برکت اسلام و ایمان اسلامی تحققیافتنی است.
🔹سال ١٣٨٧
ما باید آنچه را که در گذشته ـ در دروان حکومت طاغوتها ـ از دست دادهایم و دچار عقب ماندگی شدهایم، جبران کنیم؛ این ایجاب میکند که ما تلاشمان را هرچه می توانیم بیشتر و بیشتر و جدیتر کنیم. در عرصهی داخلی آنچه مورد نیاز است، پیدا کردن راههای میانبر همراه با تدبیر و درایت و حکمت است؛ ما نمیتوانیم آرام و معمولی حرکت کنیم؛ باید با شتابی حسابشده و منظم و منضبط پیش برویم.
🔸سال ١٣٨٨
سال جاری که از این لحظه آغاز میشود، سال مهمی است و امیدواریم که ملت ایران بتواند بر تجربیات گوناگون این سال هم با قدرت خود - که از ایمان به خدا سرچشمه گرفته است - غلبه کند و انشاءاللَّه حوادثی را که در طول یک سال ممکن است در سطح جهان و منطقه و کشور اتفاق بیفتد، همه را به سود خود تمام کند.
🔹سال ١٣٨٩
تفسیر کوتاهی که از حوادث بعد از انتخابات در طول چند ماه میشود ارائه کرد، عبارت از این است که دشمنان کشور و دشمنان نظام جمهوری اسلامی بعد از گذشت سی سال، همهی تلاش خود و توان خود و نیروهای خود را متمرکز کردهاند برای اینکه بتوانند این انقلاب را از درون شکست بدهند. ملت در مقابل این توطئهی بزرگ، این حرکت خصمانه، با آگاهی و بصیرت و عزم و ایستادگیِ بینظیری توانست دشمن را به شکست بکشاند. تجربهای که در این هشت ماه بعد از انتخابات تا بیست و دوم بهمن بر این ملت و بر این کشور گذشت، تجربهای پر از درس، پر از عبرت و حقیقتاً مایهی سربلندی ملت ایران است.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️گزیدهای از پیامهای نوروزی مقام معظم رهبری در سی و چهار سال اخیر/٣
🔹سال ١٣٩٠
آنچه که در عرصهی مجموعهی مسائل کشور انسان مشاهده میکند، که در سال 90 باید ما آن را وجههی همت خودمان قرار بدهیم، این است که از جملهی اساسیترین کارهای دشمنان ملت ما و کشور ما در مقابلهی با کشور ما، مسائل اقتصادی است.
🔸سال ١٣٩١
به تشخیص من، بر طبق گزارشها و مشاورهی با افراد مطلع و آگاه، به این نتیجه میرسیم که عرصهی چالش مهم در همین سال جاری - که این سال، امروز و از این ساعت شروع میشود - عرصهی اقتصادی است. جهاد اقتصادی چیزی نیست که تمامشدنی باشد. مجاهدت اقتصادی، حضور جهادگونه در عرصههای اقتصادی، برای ملت ایران یک ضرورت است.
🔹سال ١٣٩٢
البته آنچه را که ما در سال ۹۲ در پیشِ رو داریم، باز عمدتاً در دو عرصهی مهم اقتصاد و سیاست است. در عرصهی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهایی هم انجام گرفت، منتها ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایهی ایرانی، یک مسألهی بلندمدت است؛ در یک سال به سرانجام نمیرسد. خوشبختانه در نیمهی دوم سال ۹۱ سیاستهای تولید ملی تصویب شد و ابلاغ شد. یعنی درواقع این کار ریلگذاری شد که بر اساس آن، مجلس و دولت میتوانند برنامهریزی کنند و حرکت خوبی را آغاز کنند و انشاءالله با همت بلند و با پشتکار پیش بروند.
🔸سال ١٣٩٣
در نگاه به سال ۹۳ آنچه به نظر این حقیر مهمتر از همه است، دو مسئله است: یک مسئله همین مسئلهی اقتصاد و دیگری مسئلهی فرهنگ است. در هر دو عرصه و در هر دو زمینه توقّعی که وجود دارد، تلاش مشترکی است میان مسئولان کشور و آحاد مردم. آنچه برای بنای زندگی و سازندگی آینده مورد انتظار است، بدون مشارکت مردم تحقّقپذیر نیست.
🔹سال ١٣٩۴
در سال ۹۴ آرزوهای بزرگی برای ملّت عزیزمان داریم که همهی این آرزوها هم دستیافتنی است. آرزوهای بزرگ ما برای ملّت در این سال، پیشرفت اقتصادی است؛ اقتدار و عزّت منطقهای و بینالمللی است؛ جهشهای علمی به معنای واقعی است؛ عدالت قضائی و اقتصادی است؛ و ایمان و معنویّت است که از همه مهمتر و پشتوانهی همهی آن سرفصلهای دیگر است. به نظر ما همهی این خواستهها و آرزوها دستیافتنی است؛ هیچکدام از اینها چیزهایی نیست که از ظرفیّت ملّت ایران و ظرفیّت سیاستهای نظام بیرون باشد.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️گزیدهای از پیامهای نوروزی مقام معظم رهبری در سی و چهار سال اخیر/۴
🔸سال ١٣٩۵
آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جادهی مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک سال همهی مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامهریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانههای آن را مشاهده خواهیم کرد.
🔹سال ١٣٩۶
اقتصاد مقاومتی یک مجموعه است؛ این مجموعه اگر فقط در زیر نام اقتصاد مقاومتی مورد توجّه قرار بگیرد، ممکن است چندان منشأ اثر نباشد؛ من علاج را در این میبینم که این مجموعه را به نقاط مهم تقسیم کنیم و برای هر نقطهی کلیدی و مهمّی یک فصلی از زمان را قرار بدهیم، و از مسئولین و افراد شاخص و از آحاد مردم بخواهیم که همهی همّت خود را بر روی آن نقاط کلیدی متمرکز کنند؛ به نظر من علاج در این است که این نقطهی کلیدی را امسال درست شناسایی کنیم.
🔸سال ١٣٩٧
دربارهی سال ۹۷ -سالی که از این لحظه آغاز میشود- آنچه مهم است، این است که همه باید سخت کار کنند. بنده در شعارهای سالها معمولاً مخاطب را مسئولین قرار میدادم؛ امسال مخاطب، همهی آحاد ملّت و از جمله مسئولین خواهند بود.
🔹سال ١٣٩٨
در مسئلهی اقتصاد مسائلی که داریم زیاد است: بحث کاهش ارزش پول ملّی یک مسئلهی مهم است، بحث قدرت خرید مردم همین جور، بحث مشکل کارخانهجات و کمکاری و احیاناً تعطیل بعضی از کارخانهجات از این قبیل است. اینها مشکلات است. آنچه من مطالعه کردم و از نظر کارشناسها استفاده کردم، کلید این همه، عبارت است از «توسعهی تولید ملّی».
🔸سال ١٣٩٩
و اما سال ۹۹، که در حال شروع شدن است. اوّلاً از خدای متعال میخواهیم که این سال را سال پیروزیهای بزرگ قرار بدهد و به حضرت بقیّةالله (ارواحنا فداه) که ناخدای این کشتی او است، عرض میکنیم که کشورِ خودش را به ساحل نجات برساند، مردم مؤمن ایران را حمایت کند، کمک کند. به ملّت ایران هم عرض میکنم همان طور که در طول این سالهای متمادی -نه فقط سال ۹۸- با حوادث گوناگون شجاعانه برخورد کردند، با روحیه برخورد کردند، بعد از این هم با روحیه و با امید برخورد کنند با همهی حوادث، و مطمئن باشند که تلخیها خواهد گذشت، و «اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرًا».قطعاً یُسر در انتظار ملّت ایران است؛ در این تردیدی نیست.
🔹سال ١۴٠٠
این سال -سال ۱۴۰۰- سال حسّاس و مهمّی است: هم به خاطر انتخاباتی که در اوّل این سال هست که ما در خرداد ۱۴۰۰ انتخابات مهمّی در پیش داریم که این انتخابات میتواند تأثیر مهمّی در اوضاع کشور و حوادث کشور و آیندهی کشور بگذارد؛ مدیریّتهای جدیدی بر سر کار خواهند آمد، احتمالاً تازهنَفَس، با انگیزههای گوناگون قوی انشاءالله وارد مدیریّت اجرائی کشور بشوند.
🔸سال ١۴٠١:
ما در مقابلهی با تحریم دو راه میتوانیم برویم: یکی اینکه برویم سراغ تحریمکننده و از او خواهش کنیم، بگوییم «آقا شما ما را تحریم کردید، ما خواهش میکنیم که حالا مثلاً شما این تحریم را کم کنید یا بردارید»، او هم بگوید خیلی خب حرفی ندارم، این کارها را انجام بدهید -چند خواستهی استکباری روی میز بگذارد، بگوید این کارها را انجام بدهید- من یک مقدار از تحریم را کم میکنم؛ این یک راه است که در واقع راه ذلّت، راه انحطاط، راه عقبماندگی است. یک راه دیگر هم این است که نیروی داخلی خودمان را فعّال کنیم... ملّت ما این راه دوّم را انتخاب کرده؛ یعنی واقعاً این جور است. من میبینم ملّت عزیز ما این راه دوّم را انتخاب کرده و موفّقیّتهای بزرگی هم به دست آورده که آخریاش همین موفّقیّتهای مربوط به مسئلهی کرونا است.
🔹سال 1402:
شعار سال را اینجور اعلام میکنم: «مهار تورم، رشد تولید»، این شعار سال است. یعنی باید همهی همّت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد. در درجهی اوّل مسئولین، در درجهی بعد همینطور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان میرسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صدا و سیما که باید فرهنگسازی بکند در این زمینهها، همهی اینها باید متوجه این دو نکتهی اصلی باشند، در درجهی اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئلهی تولید را افزایش بدهند. بنابراین [شعار سال] شد مهار تورّم و رشد تولید.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db