eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
710 ویدیو
598 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 سال۹۹؛ سال #جهش_تولید آرزوی سالی سراسر امید و تلاش در سایه اهل بیت علیهم السلام برای همه شما آرزومندیم. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️حادثه هجوم به ، آغازگر حرکت نهضت روحانیت ◀️روحانیت در خط مقدم جهاد از فروردین ۴۲ تا فروردین ۹۹ 🔸تشدید سرکوب ها و خفقان ، جنگ علنی تبلیغاتی شاه علیه روحانیت بود، از این رو عید نوروز ۱۳۴۲ فرصت مناسبی برای مقابله با جنگ روانی و تبلیغاتی رژیم بود. امام خمینی در نشستی که با علمای قم داشتند پیشنهاد تحریم عید را مطرح کرد و با انتشار اعلامیه ای با عنوان اینکه «روحانیت امسال عید ندارد» به صراحت اعلام کردند که نقشه دستگاه حاکمه نابودی اسلام است و موجودیت و بقای رژیم مرهون از بین بردن اسلام و روحانیت است. 🔹ادامه مخالفت های امام و همراهی روحانیون و مردم با ایشان باعث شد رژیم دیکتاتوری پهلوی احساس خطر کند و اقدامات خود را علیه مخالفان گسترش دهد. 🔸پاکروان در ۲۸ اسفند ۱۳۴۱ با ارسال دستور العملی به کلیه ساواک‌های کشور تصریح می کند از فعالیت سوء مخالفان در ۲ فروردین(سالروز شهادت امام صادق علیه السلام) پیشگیری کنند و اقداماتی به منظور مقابله با آنان انجام دهند، با مطالعه اسناد ساواک چنین برداشت می شود که ماموریت اصلی نیروهای امنیتی اعزامی باز تهران به قم ایجاد اغتشاش و اخلال در مراسم سوگواری منزل امام، مدرسه حجتیه و بوده است. 🔹بعد از ظهر روز دوم فروردین مجلس سوگواری از سوی آیت الله گلپایگانی برگزار شد. عده زیادی از قشرهای مختلف در مجلس مزبور شرکت داشتند. همزمان از صبح روز دوم فروردین ماشین‌های شرکت واحد، یکی پس از دیگری وارد قم شد و سرنشینان خود را پیاده کرد. کسی نمی دانست که سرنشینان آن چه کسانی هستند و روی چه غرض و انگیزه ای راهی قم شده اند؟ بسیاری گمان می کردند به علت ازدیاد مسافر و اینکه نتوانسته اند جوابگوی مراجعین و مسافرین باشند از ماشین های شرکت واحد کمک گرفته اند.غافل اینکه اینان هستند که به منظور ریختن خون پاک مبارزان روحانی راهی قم شده اند.. ساواکی ها با لباس مبدل کارگر و رعیت به مدرسه آمدند و بیرون دروازه های شهر هم مملو از سربازان زره پوش و مسلح حضور داشتند که در آنجا متوقف بودند. 🔸پس از لحظاتی از شروع مجلس سخنرانی و بر هم خوردن نظم جلسه با صلوات‌های پی در پی، دژخیمان پهلوی ددمنشانه به طلاب بی‌دفاع و مظلوم حمله ور شدند و با پنجه بوکس و میله آهنی و زنجیر و حتی شاخه‌های درختان فیضیه طلاب را به سختی مجروح کرده و سپس از صحن به درون حجره های طلاب می روند، کتاب ها، لباس ها، حتی قرآن های آنها را به درون صحن مدرسه می ریزند و آتش می زنند. بعد به طبقه بالای مدرسه می روند و چند روحانی از جمله سید را از پشت بام مدرسه به پایین می اندازند. 🔹به طور خلاصه طلاب مظلوم را چنان می زدند که دندان ها و دست ها و پاها و سر و صورت های بسیار شکسته و مجروح شده بود. مردم بعضی از طلاب دست و پا شکسته و صدمه دیده را به بیمارستان های قم می رسانند و اعضای شکسته آنها را گچ می گیرند ولی از طرف رژیم تهدید می شوند که از بیمارستان ها باید اخراج شوند که ناچار در خانه های خود یا در اتاق های بعضی مدارس تحت معالجه قرار می گیرند تا جایی‌که دکترها با احتیاط و دور از چشم ماموران به آنها سر می زدند. 🔻پی نوشت: بی تردید در روز دوم فروردین ۱۳۴۲ نقطه عطف حضور روحانیت در و مقابله با ظلم و جور است، روندی که چه در دوران مبارزه و چه بعد از پیروزی به پایان نرسید، حضوری که همراهی مردم را به عنوان سرمایه ای عظیم با خود پیوند داد و شوری وصف ناپذیر در جانها به وجود آورد و منجر به پیروزی نهضت گردید. امروز هم طلاب جوان حوزه همچون مانند ها جان را در کف دست گرفته و جانانه برای جهاد تقدیم می نمایند. (نهضت امام خمینی، ج ۱، ص۳۷۹ / فصلنامه پانزده خرداد، ش۱۵، ص۳۰۶) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⁉️عکس العمل امام خمینی پس از حمله سفاکانه رژیم به مدرسه فیضیه چه بود؟ ⚫️به مناسبت سال‌روز حمله دژخیمان پهلوی به فیضیه ❎ درس و امام خمینی به مجاهدان 🔹به دنبال انتشار خبر جنایت دژخیمان رژیم در ، امام خمینی تصمیم گرفت به سوی مدرسه حرکت کند. روحانیون و مردم حاضر در منزل ایشان از ترس آسیب رساندن ماموران با خواهش و سوگند از خروجشان جلوگیری کردند. 🔸امام در آن شرایط سخت طاقت فرسا با ایراد سخنرانی ضمن افشای جنایات رژیم به مردم اعتماد به نفس دادند و فرمودند: .... ناراحت و نگران، مضطرب نگردید.ترس و هراس را از خود دور کنید. شما پیرو پیشوایانی هستید که در برابر مصائب و فجایعی و کردند که آنچه امروز می بینیم نسبت به آن چیزی نیست. پیشوایان بزرگ ما حوادثی چون روز عاشورا و شب یازدهم محرم را پشت سر گذاشته اند و در راه دین خدا یک چنان مصائبی را تحمل کرده اند. 🔹شما از چه می ترسید؟ برای چه مضطربید؟ عیب است که ادعای پیروی از حضرت امیر(ع) و امام حسین(ع) را دارند در برابر این نوع اعمال رسوا و فضاحت آمیز دستگاه حاکمه خود را ببازند. 🔸دستگاه حاکمه با ارتکاب این جنایت، خود را رسوا و مفتضح ساخت و ماهیت چنگیزی خود را به خوبی نشان داد. دستگاه جبار با دست زدن به این فاجعه، شکست و نابودی خود را حتمی ساخت. ما پیروز شدیم. ما از خدا می خواستیم که این دستگاه ماهیت خود را بروز دهد و خود را رسوا کند. 🔹بزرگان اسلام در راه ، در راه احکام و قرآن کریم کشته شدند. زندان رفتند، فداکاری ها کردند تا توانستند اسلام را تا به امروز حفظ کنند و به دست ما برسانند. امروز وظیفه ماست در برابر خطراتی که متوجه اسلام و مسلمین می باشد برای تحمل هرگونه ناملایمات آماده باشیم تا بتوانیم دست خائنین به اسلام را قطع وجلو اغراض و مطامع آنها را بگیریم. (صحیفه امام خمینی، ج ۱، ص۱۶۶) ◀️پی‌نوشت: حمله به مدرسه فیضیه ناشی از تبعیت بی چون و چرای رژیم پهلوی از غرب و ایالات متحده آمریکا بود. این فاجعه نشان داد که غرب‌پرست‌ها چه کینه دیرینه‌ای از روحانیت دارند و برای عقده‌گشایی حاضرند دست به چه جنایاتی بزنند. امروز نیز حمله به مدرسه فیضیه ادامه دارد. روزی به بهانه بودجه روزی به بهانه صحبت‌های یک سخنران در زیرزمین فیضیه و امروز به بهانه کرونا. پروژه و تخریب روحانیت که امروز توسط شبه‌روشنفکران غرب‌زده پیگیری می‌شود در حقیقت امتداد تاریخی حمله به فیضیه است و میان قلم به مزدهای امروز با چماق به دست‌های دیروز تفاوت ماهوی چندانی وجود ندارد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️مبعث بزرگ‌ترین روز تاریخ بشر است 🔹روز مبعث، بی‌شک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آن‌کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد -یعنی وجود مکرم نبی بزرگوار اسلام صلی‌الله- بزرگترین انسان تاریخ و عظیم‌ترین پدیده‌ی عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است؛ یا به تعبیری خود اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد -یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسب وجود انسان و بقیه‌ی وظایف لایتناهی بعثت انبیا- وظیفه‌ی بسیار بزرگی بود. یعنی هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.(مقام معظم رهبری مدظله‌العالی۷۷/۸/۲۶) 🔹🔸🔹🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی_قم
✴️فراز و فرود جایگاه حوزوی و سیاسی آقای منتظری/۱ ❎ مخالفت امام با قائم مقامی آقای منتظری 🔹امام خمینی از ابتدا با انتخاب آقای منتظری به قائم مقامی مخالف بودند و اگر چه بنا بر مصالحی، سکوت اختیار کرده بودند اما بعدها به این مخالفت تصریح نمودند. 🔸ایشان در نامه ۶۸/۱/۶ چنین می نویسند: « والله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را می دانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیل کرده که مفید برای حوزه های علمیه بودید.. در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم.» مخالفت امام با انتخاب آقای منتظری گرچه برای نخستین بار در فروردین ۶۸ مکتوب شد اما ایشان پیشتر در جمع سران قوا به نارضایتی خود از این انتخاب و نیز ناتوانی منتظری برای تصدی رهبری انقلاب اسلامی تصریح کرده بودند. 🔹 مرحوم سید احمد خمینی در این باره چنین بیان می دارد: « در سال ۶۵جلسات هفتگی سران قوا در دفتر یکی از آنان یا در بدون حضور امام برگزار می شد. من، ای، آیت الله موسوی اردبیلی، آقای میر حسین موسوی و آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشتیم. بر حسب تقدیر در همان روز آقای منتظری نیز با امام جلسه داشتند. در آن سال هر وقت که امام با آقای منتظری ملاقات می کردند بعد از جلسه برافروخته و عصبانی بودند به طوری که در چهره شان مشخص و نمایان بود. آن روز در وسط جلسه بودیم که ناگهان امام بدون در زدن یک دفعه با حال عصبانیت شدید و برافروختگی وارد اتاق شدند و خطاب به ما فرمودند: من از اول با منتظری مخالف بودم. ایشان به درد رهبری بعد از من نمی خورد!» کلام امام که تمام شد، سران قوا و من در یک سکوت سنگینی فرو رفتیم؛ چون چنین بر خورد بی‌مقدمه ای از امام سابقه نداشت و اهمیت موضوع را می رساند.» 🔸 علت مخالفت امام را می توان در نامه های ایشان جستجو نمود. آقای منتظری علی رغم برخورداری از جایگاه رفیع علمی و فقهی، در باب سیاست و مدیریت، به تعبیر امام و تایید برخی بزرگان، فردی « » و «» بود که به شدت تحت تأثیر اطرافیان و نفوذی ها قرار می گرفت. باند سید مهدی هاشمی، جریان لیبرال(نهضت آزادی) و شبکه تروریستی منافقین سه ضلع مثلثی را تشکیل دادند که آقای منتظری را در چنبره خود قرار داده بودند و ایشان عملا صدایی برای انعکاس تحلیل های غلط و حرف های تخریبی آنها علیه انقلاب اسلامی تبدیل شده بود.( روزگار قائم مقامی، صص ۶۱_۶۸) 📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✅ فراز و فرود جایگاه حوزوی و سیاسی آقای منتظری/۲ ❎ قائم مقام به روایت دوست و دشمن 🔸 تصریح به« » به عنوان یکی از مولفه های شخصیتی آقای منتظری، در نامه امام به صورت عمومی مطرح گردید: «.. از آنجا که هستید و سریعا تحریک می شوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید..» 🔹بر خلاف تصور عمومی که گمان می کند که این تعبیر تنها توسط امام برای وی به کار گرفته شده است، التفات به ، و آقای منتظری از اطرافیان در خاطرات و اسناد مختلفی ذکر شده است. 🔸 به عنوان نمونه در یکی از اسناد لانه جاسوسی و بر طبق ارزیابی کارشناسان خبره آمریکایی که پس از دیدار کارمند سیاسی سفارت آمریکا با آقای منتظری به نگارش در آمده است، وی فردی مستقل و اثر پذیر معرفی شده است: « ..با توجه به این ملاقات کوتاه مدت، ما چنین احساس می کنیم که وی یک متفکر سیاسی متبحر نبوده و اکثر مطالبی که به وی استناد داده می شود، یا برایش نوشته شده و یا توسط دیگران در دهانش گذاشته اند. مترجم وی در طول این ملاقات، یک روحانی جوان با انگلیسی خوب بوده و در مواردی توصیه هایی به وی می کرد تا بر آنها تاکید نماید.» 🔹آقا سید موسی صدر نیز در گفتگوی خود با شهید بهشتی در بهار ۵۷ به ساده لوحی وی اشاره دارد: «... من به آقای منتظری خیلی ارادت دارم ولی ایشان توانایی اداره جامعه را ندارد و با وجود مبانی فقهی، نوعی و ویژه ای دارند.» 🔸حجت الاسلام جعفری گیلانی نیز در نامه ۷۳/۷/۱۷ خود خطاب به آقای منتظری می نویسد: « .. به یاد بیاورید ماجرای کتابخانه سیاسی و حمایت های بی دریغ خود را از هادی هاشمی و جعفر محمودی که تحلیل درون گروهی آنان درباره امام راحل این بود که « مردم انقلاب کردند و امام سوار بر امواج این انقلاب شد و انقلاب و کشور را تحویل آمریکا داد.» در مورد شما نیز می گفتند: « منتظری لیاقت اداره بیت خود را ندارد، چه برسد به اداره کشور!» تعبیر دیگری هادی در زندان شاه از شما داشت و به اینجانب گفت، این بود: « منتظری آن قدر است که فلانی( یکی از زندانی ها) پالان رویش گذاشته و سوار شده است!» و من در نشست ها و مذاکرات و بحث های طولانی این مسائل را به شما تذکر می دادم.» (روزگار قائم مقامی، صص۶۸_۷۱) 📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ روایتی از /۳ ❎فراز و فرود جایگاه حوزوی و سیاسی آقای منتظری 🔹 هرچند امام گلایه های خود از قائم مقام رهبری را در جلسات مختلف ابراز داشته بودند و نسبت به آینده نظام احساس خطر جدی داشتند، اما در زمستان ۶۷ و نوروز ۶۸ جریان حوادث به گونه ای دیگر رقم خورد. آقای هاشمی رفسنجانی در این باره چنین نقل کرده است: « چند ماه قبل از اینکه این اتفاق بیافتد،( عزل آقای منتظری) یک جلسه ما ،( آقای خامنه‌ای، سید احمد آقا و بنده) خدمت امام بودیم. دریکی از جلسات که رفت و آمد ها و مکاتباتی میان امام و آقای منتظری شده بود. امام از جانشین آن زمان خودشان ناراحت بودند و این مطلب را در یک جلسه ای فرمودند که بسیار برای ما تلخ بود و برای ماشک شد. ما احساس کردیم که ایشان یک نظر تندی دارند.... وقتی دوستان اصرار می کردند که صبر کنیم ، ایشان با نگرانی به حضار نگاه کردند و فرمودند: من برای عمر خودم فرصت طولانی نمی بینم و وظیفه خود می دانم که این مسئله را حل کنم. من میدانم که بعد از من، اگر انجام ندهم چه پیش خواهد آمد. ازمن نخواهید کاری کنم که وقت حضور نزد خدا جوابی نداشته باشم». 🔸هاشمی رفسنجانی در جای دیگر از خاطرات خود، به پیشینه تصمیم امام مبنی بر ضرورت آقای منتظری اشاره می کند و در خاطرات روز دوم فروردین ماه ۶۸ خود می نویسد: « امام در مورد اظهارات و نامه های آیت الله منتظری عصبانی اند و تصمیم بر اقدام تند دارند. خواهش کردم دست نگه دارید تا بررسی بیشتر شود. در پیامامروزشان هم اشاراتی دارند..» 🔹علی رغم القائات اطرافیان آقای منتظری که تلاش دارند را امری آنی و نتیجه تصمیمی ناگهانی بنمایانند، شواهد پیشین نشان از آن دارد که امام خمینی بر اساس مشاهده رویه غلط اطرافیان و شخص قائم مقام در موضوعات گوناگون و تصمیم به عدم اصلاح رویه، مدتها پیش از نگارش نامه ۶۸/۱/۶، تصمیم نهایی خود را گرفته و به دلیل تعلل هیئت رئیسه خبرگان مبنی بر اقدام برای ، چاره ای جز علنی کردن تصمیم تاریخی خود ندید.(روزگار قائم مقامی، ص۱۱۵) 📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❎ فراز و فرود جایگاه حوزوی و سیاسی آقای منتظری/4 ✳️ نامه محرمانه اعتراض آقای منتظری چگونه از رادیو بی‌بی‌سی سر در آورد? 🔹سرانجام در ۶۸/۱/۵ با قرائت نامه محرمانه آقای منتظری در رادیو بی‌بی‌سی عملا همه تلاش ها برای بازگشت و اصلاح رویه آقای منتظری بی نتیجه ماند و راهی جز اعلان تصمیم آخر، برای امام خمینی باقی نماند. لذا ایشان در نامه ۶۸/۱/۶ صریحا به عدم صلاحیت آقای منتظری برای رهبری آینده نظام اسلامی،تصریح نمودند. 🔸آقای منتظری در کتاب خاطرات خود، نسبت به چگونگی پخش این نامه از رادیو بی بی سی اظهار بی اطلاعی و تعجب می کند. 🔹در کتاب" قضاوت ها و واقعیت ها" که معروف است نوشته عمادالدین باقی است. قرائت این نامه را به دست داشتن وزارت اطلاعات براساس ذکر یک سند سری در تخریب رابطه امام و آقای منتظری نسبت می دهد. 🔸در پاسخ به شبهه افکنی های مذکور، نکات و تأملاتی به شرح ذیل وجود دارد: ▶️الف: پخش گسترده اخبار مربوط به آقای منتظری از این رسانه خصوصا در فتنه ۸۸ و بعد آن ، از جمله می توان به مصاحبه اختصاصی صادق صبا( رئیس وقت بخش فارسی بی بی سی) با شخص آقای منتظری، پخش فیلم مستند زندگانی آقای منتظری بلافاصله بعد از فوت وی، انتشار گسترده و فضا سازی مسموم این رسانه معاند پیرامون فایل مربوط به مجازات های سال ۱۳۶۷ قابل ذکر است. ▶️ب: اصل ادعای ذکر شده ( کتاب منسوب به باقی) یک بدون هیچ لحاظ اسناد سری و طبقه بندی شده است. ▶️ج: پرسشی که در این رابطه مطرح می شود آنکه ، آن هم قبل از خروج از آرشیو های رسمی، چطور به دست بیت آقای منتظری افتاده است؟آیا آنان برای اثبات حرف خود، به دست زده اند؟ یا آنکه این اقدام در جهت سند سازی و سناریو سازی برای فرار از واقعیت ها و تشویش اذهان عمومی صورت پذیرفته است؟ ▶️د: مسئله توسط بیت آقای منتظری محدود به یک واقعه خاص و قابل خدشه نیست. از جمله آن می توان به روایت آقای محمد علی رحمانی از تذکر جدی امام به آقای منتظری مبنی بر پاک سازی بیت از افراد ناصالح که در آن لانه کرده اند، اشاره کرد.همچنین ماجرای مک فارلین که ماجرای لو دادن آن از نمونه های دیگر افشای اطلاعات است.(روزگار قائم مقامی، ص ۱۱۸_۱۱۹) 📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❎ فراز و فرود جایگاه حوزوی و سیاسی آقای منتظری/5 ✳️ چرا عاقبت قائم مقامی تلخ تمام شد؟ ▶️اولا آقای منتظری قابلیت نفوذ و مدیریت شوندگی توسط اطرافیان را داشت و همین نکته او را در معرض و برخی منحرفین قرار داد. ▶️ثانیا اعتماد و دفاع تمام عیار از برخی افراد معلوم الحال و مجرم قطعی( مانند مهدی هاشمی)، رویه غیر قابل در سیره سیاسی آقای منتظری بود که زمینه افول وی را نیز فراهم آورد و جایی برای دفاع از او باقی نگذاشت. ▶️ثالثا در مطرح شدن قائم مقامی آقای منتظری و پایان آن برخی سیاسیون بر خلاف نظر برخی چهره های دلسوز و در راس همه بر خلاف نظر امام اقدام نمودند که مرحوم بارزترین چهره در این طیف است. فارغ از همه نقدها به اقدامات وی نباید از نظر دور داشت که برخی اظهار نظرهای بعدی در جهت حفظ آقای منتظری یا استنکاف از اجرای برخی دستورات تاریخی امام( از جمله قرائت نامه ۱/۶ در صدا و سیما) به نوعی جهت توجیه اقدامات پیشین صورت پذیرفته و نمی تواند ریشه در آزاد منشی سیاسی داشته باشد. 🔻آخر سخن آنکه نمی توان و نباید ریشه ماجرای آقای منتظری را صرفا به فعالیت ها و عملکرد های دیگران، منحصر و معطوف داشت بلکه در واقع علت العلل را باید در شخصیت و عملکرد سیاسی شخص وی جستجو کرد. مرور برخی عملکرد ها و آقای منتظری، زمینه را برای شناخت عمیق شخصیت و سیره سیاسی وی فراهم خواهد ساخت. (روزگار قائم مقامی، صص 146_145) 📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸شب سخت 🔵به مناسبت سال‌روز نامه تاریخی عزل آقای منتظری «اگر اشتباه نکنم پنج یا شش فروردین بود و زمانی بود که آقای را عزل کردند و جالب اینجاست که بعدظهر آن روز، ریتم جانکشنال قلب امام که از هنگام نماز ظهر آغاز شده بود پس از نماز قطع نشد و حتی تا پنج و شش بعدظهر ادامه یافت. ما آقای طباطبایی را در جریان بی نظمی قلبی قراردادایم. ایشان از امام سئوال کردند آقاجان شما مشکلی دارید؟ امام فرمودند: بله، من قدری ناراحت هستم. ما مراقب امام بودیم تا این ریتم به حالت طبیعی باز گردد. آن شب امام تا صبح نخوابید و صبح بود که متوجه شدیم آن نامه معروف که در آن فرموده بودند« والله من از اول با نخست وزیری بازرگان مخالف بودم والله ..من با قائم مقامی آقای منتظری مخالف بودم و..» را خطاب به آقای منتظری نوشته اند.(دکتر زرگر عضو تیم پرستاری امام خمینی، روزگار قائم مقامی، ص۱۴۵) 📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸مقدم بودن مصلحت نظام 🔵به مناسبت سال‌روز نامه تاریخی عزل آقای منتظری ذکر این نکته در بیان تلخی حادثه کافی است که حضرت امام روحی فداه پس از کنار گذاشتن شما ظرف چند ساعت چندین بار گریستند و بارها فرمودند که لحظه ای از آقای منتظری غافل نیستم ولی چه کنم که مصلحت نظام ایجاب می کرد که ایشان کنار بروند.(روزگار قائم مقامی، ص ۱۴۴، به نقل از رنجنامه مرحوم سید احمد خمینی) 📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸چرا عزل آقای منتظری دوست و دشمن را ناراحت کرد؟ 🔵به مناسبت سال‌روز نامه تاریخی عزل آقای منتظری حجت الاسلام سید حمید روحانی در حاشیه کتاب روزگار قائم مقامی نگاشته اند: (عزل آقای منتظری) دوست را ناراحت کرد که نمی خواست که آقای منتظری به این سرنوشت شوم دچار شود و دشمن نیز از اینکه یک عنصر ساده و لاده ای از قدرت کنار گذاشته شد، سخت ناراحت شد زیرا به این امید دلخوش بود که سایه رهبری آقای منتظری بتواند توطئه های ارتجاعی_ استعماری و ضد انقلابی خود را پیاده کند. لیکن عزل او از قدرت، همه امیدهای او را بر باد داد و نقشه های او را نقش بر آب کرد.(روزگار قائم مقامی، ص ۱۴۵) 📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❎اظهار نظر عجیب جناب آقای جهانگیری در خصوص نقش محمد مصدق در ملی شدن صنعت نفت! 🔹جناب آقای جهانگیری در توییتی که 29اسفند منتشر کرد؛ نوشت: «امروز هفتادمین سال پیروزی نهضت است،نهضتی که با هدایت مرحوم دکتر سر فصلی نو در توسعه همه جانبه ایران و شکل گیری مبارزات ضد استعماری منطقه گشود. از آثار آن نهضت بزرگ بر اقتصاد ملی و پیشبرد مردم سالاری و اثبات حقانیت ایران در مجامع بین المللی همچنان باید آموخت و کشور را در همه زمینه ها تاب آورتر کرد .» ◀️اما این نوشته کوتاه بر اساس معیارهای تاریخی اشتباهات فراوانی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. 🔸تذکری تاریخی به آقای جهانگیری معاون اول دولت اعتدال: 🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1250 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️تذکری تاریخی به آقای جهانگیری معاون اول دولت اعتدال 🔹این ایام شاید فرصتی مناسب برای معاون اول جناب رییس جمهور باشد که با درنگی بی‌طرفانه در کتب تاریخی نوشته‌ها و گفتارهای دقیق‌تری در عرصه تاریخ منتشر کنند. 🔻در خصوص نقش مصدق در ملی شدن صنعت نفت مطلب فراوان است اما در نقد نوشته کوتاه آقای معاون به اختصار می‌گوییم: 🔹1. از ناحیه دکتر مصدق هدایتی برای ملی شدن صنعت نفت وجود نداشت چراکه وی از قضای روزگار در آن ایام در قهر سیاسی به سر می برد که با درخواست اعضای جبهه ملی دوباره به گود سیاست آمد آن هم زمانی که دوستانش زمینه‌ ملی شدن را فراهم کرده بودند و لقمه آماده بود. 🔸البته باید گفت که مصدق ریاست کمیسیون نفتی را بر عهده داشت اما این را هم باید گفت که پیش از آن اعضای کمیسیون با نطق‌های مؤثر کار را جلو برده بودند و بالاتر از آن نطق‌ها درایت آیت الله کاشانی در کشاندن مردم به حضور در خیابان ها بود و البته میتینگ‌های میدانی ایشان در مسجد شاه و میدان بهارستان 🔹علاوه بر موارد فوق فعالیت‌های جدی فداییان اسلام با ترور رزم آرا نیز سبب شده بود که وی بر آن کرسی ریاست کند.، وگرنه مصدق یگ چهره مبارزه نبود و حتی تمایل به ادامه قراردادی مثل قرارداد دارسی داشت. همان قرارداد استعماری که در سال ۱۳۱۲ میان شرکت ویلیام دارسی و شخص رضاشاه بسته شده بود. مصدق در این باره اعتقاد ساده‌اندیشانه و عافیت‌طلبانه‌ای داشت و می گفت بگذاریم قرارداد در سال ۱۳۴۲ تمام شود و نفت خود به خود ملی شود و خلاصه؛ نیازی به درگیری حقوقی میان دولت ایران و شرکت انگلیسی نیست و ملی شدن نفت را در آن زمان بیهوده می‌دید. 🔸2. آقای معاون از کدام سرفصل نو سخن می‌گویند!!؟ راه دکتر مصدق و رهروانش همان کشیدن دندان در برابر شیر است.تاریخ می‌گوید مصدق به هیچ عنوان قائل به ایستادگی در برابر قدرت ها نبود بلکه سیاست وی تکیه به یک قدرت بزرگ برای ایستادگی در برابر یک قدرت دیگر بود. کما اینکه آیت الله کاشانی در نامه ۲۷ مرداد۱۳۳۲ به وی خطر آمریکا و چپاولش از داشته های نفتی ما را گوشزد می کند. هنوز تاریخ از ابهامات تن دادن مصدق به مذاکرات ۴۰ روزه در خاک آمریکا؛ آن هم به صورت محرمانه و پاسخ‌گو نبودنش به مجلس و تن ندادن به پیشنهادهای ناصحانه امثال آیت الله کاشانی در تکیه نکردن به در آمد نفتی(۲۱ دی ۱۳۳۱ روزنامه اطلاعات) سوالاتی دارد. به واقع تنها خدمت ماندگار مصدق باز کردن پای آمربکایی در قراردادهای نفتی و دادن سهم به این کشور در کنسرسیوم است. 🔹3. معلوم نیست آقای جهانگیری چگونه از شکل گیری مبارزات ضد استعماری توسط مصدق سخن می‌گویند و نقش برجسته آیت‌الله کاشانی در این ماجرا را درز می‌گیرند؟! روزنامه لوموند مورخ ۱۹۵۱ در یادداشتی به قلم شارل کاورل خبرنگار شهیرش می گوید: «نفوذ کاشانی باعث شده که دکتر مصدق از راه مبارزه با انگلیس منحرف نشود.» بعد جناب ایشان از ضد استعماری بودن مصدقی می گویند که اسناد فراماسونری بودنش موجود است و خود در ایام صدراتش در فارس نقش موثری در سرکوبی دلیران تنگستان داشته است. 🔸4. اقتصاد ملی در دوره مصدق؟ مصدق آن‌قدر مغرور بود که توصیه های امثال آیت الله کاشانی را در متکی نبودن به نفت و توجه به معیشت مردم را دخالت در امور سیاسی می دانست و حتی حمایت آیت الله کاشانی و همراهی مردم در خرید اوراق قرضه ملی، که کشور را به سمت اقتصاد بدون نفت می کشانید، برای وی مقبول نیفتاد و او همواره خودسر قصد قهرمان بازی در تاریخ را داشت از این رو در صورت محکوم شدن در مجلس با هنرمندی تمام خود را به غش می زد. 🔹5. عجیب اینکه شما از مردم سالاری می گویید که مصدق حتی جرعه ای از آن را ننوشیده بود زیرا منحل کردن مجلس قانونی و رفراندوم غیر قانونی و پاسخگو نبودن به نمایندگان ملت کدام پیش‌برد مردم سالاری است؟ مصدق خودش امورات کشور را به نحوی سامان داد که دیکتاتورانه کسی جلو دارش نباشد. 🔸سخن پایانی این‌که بی تردید بزرگترین عامل در ملی شدن صنعت نفت مردمی بودن آن بود.تلاشی که با هدایت آیت الله کاشانی در راستای کشانیدن مردم به دخالت در عرصه سیاسی و هوشیاری توده ها به سرانجام رسید وگرنه امثال مصدق السلطنه ابدا اعتقادی به توده ها و مردم ندارند و آنان را بی سواد و بی شناسنامه می دانند. متأسفانه شما و دوستانتان مسیر مصدق را می‌پیمایید امید است که پیش از تکرار تجربه تلخ مصدق بازگردید تا در نهایت خنده‌های تمسخرآلود هندرسن‌ها و ترومن‌های دوران مصدق و در نهایت روسیاهی در تاریخ برایتان نماند. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🌸سلام بر حسین و عباسش، 🌺سلام بر سجاد و سجودش، 🌼موالید ماه شعبان، ماه رسول خدا مبارک باد. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️بررسی تفصیلی و مستند آغاز و فرجام جایگاه دینی و سیاسی قائم مقام رهبری 🔹ملت ایران، برهه های تاریخی مختلفی را طی نموده است. جمهوری اسلامی ایران، از بدو استقرار تا کنون، بحران ها و فتنه های فراوانی را تجربه کرده است؛ تحریم های بین المللی با محوریت شیطان بزرگ، جنگ تحمیلی، کودتای نوژه، حادثه طبس، ماجرای شریعتمداری و حزب خلق مسلمان، فتنه تجزیه طلبی، تهاجم فرهنگی، ترورهای سازمان یافته خونبار، فتنه شبه کودتای سبز ۸۸، آشوب های کردستان۹۶، بحران ارزی ۹۷ و… و ده ها مسئله کوچک و بزرگ دیگر که البته با عنایت الهی و مدیریت داهیانه رهبری و حضور همیشگی و بصیرتمندانه مردم، تاکنون هیچ بحران و فتنه ای نتوانسته کشور را از پای درآورد یا به بن بست بکشاند. 🔸در این میان دهه شصت را می توان یکی از بازه های زمانی مهم تاریخ انقلاب دانست. از سویی جنگی نابرابر بر ملت ایران تحمیل شده است و از سویی منافقین قدرت طلب که مورد بی اعتنایی و طرد مردم قرار گرفته اند، در خیابان های تهران و شهرستان، مردم را به شهادت می رسانند تا شاید انتقام خود را از آنان بگیرند! بیش از ۱۷ هزار شهید ترور در این سال ها، نتیجه این سهم خواهی متکبرانه منافقین می باشد. 🔹قائم مقامی آقای منتظری، یکی از مهمترین تصمیمات سال ۶۴ در روند سیاسی جمهوری اسلامی بود. انتخابی که به فرجام مورد نظر نرسید و به استعفای عزل گونه آقای منتظری ختم شد... متن کامل یادداشت در تارنمای رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: 🔹🔸https://b2n.ir/650899 📚«روزگار قائم مقامی»، ابعاد جدیدی از ظهور و سقوط حسینعلی منتظری ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️بررسی ادعای یکی از سران نهضت آزادی مبنی بر ابداع نظام توسط وی ◀️پیشینه شناسی تاریخی / در آستانه روز جمهوری اسلامی/۱ 🔹پس از پیروزی نهضت امام خمینی و استقرار نظام جمهوری اسلامی، نوبت به روایت رویدادهای انقلاب و تحلیل این نهضت بی بدیل دینی رسید و در این رهگذر، شخصیت ها و جریان های مختلف به اظهار نظر در مورد انقلاب ایران پرداختند. 🔸در میان اظهار نظرهای مختلف، گاه روایت های غیر واقعی و نادرستی مشاهده می گردد که در صورت عدم توجه و خوانش انتقادی، بخشی از تاریخ و ماهیت نهضت را به و خواهد کشید. 🔹روایت یکی از سران از تاسیس نظام جمهوری اسلامی،از جمله نمونه‌های نقد در این باب است.وی در کتاب خاطراتش، تلاش کرده خود را به عنوان «مشاور ارشد» امام راحل در نوفل لوشاتو معرفی نماید. 🔸از جمله مدعاهای او، پیشگامی در طرح « » به عنوان الگوی حکومتی انقلاب اسلامی است. وی بارها در بیان هایی متناقض تلاش دارد، امام را مخالف این مدل حکومتی معرفی نماید و به نوعی به ایجاد دوگانه ای کاذب در جهت تقابل میان «جمهوری اسلامی» و «حکومت اسلامی» پرداخته است. فرد مذکور تا بدانجا می رود که او در مصاحبه ای مطبوعاتی پیشینه تاریخی را منکر می شود و پذیرش این الگوی حکومتی را نوعی انفعال سیاسی انقلابیون و معلول جبر محیطی ناشی از خواست همگانی بر می شمارد وتصریح می کند که هیچ کس حتی امام خمینی در مطرح شدن و تحقق آن موثر نبوده است. 🔹این مدعا در حالی مطرح می شود که اولا مفهوم نه فقط در ایران که در سایر کشورهای اسلامی نیز رایج بوده است. 🔸ثانیا و جریان های سیاسی به اصطلاح ملی گرا ،نوعا نه تنها اسلام را در تعارض با جمهوریت معنا کرده‌اند، بلکه در آستانه تأسیس نظام جمهوری اسلامی نیز، حتی پس از مشاهده تمایلات حداکثری جامعه انقلابی ایران به سمت و سوی جمهوری اسلامی، باز هم حاضر به گردن نهادن به این نظام سیاسی و الگوی حکومتی نشدند و نوع حکومت مورد نظرشان را« جمهوری دموکراتیک» و « جمهوری دموکراتیک اسلامی» اعلام کردند. 🔹از طرفی اسناد به جا مانده از این گروه ها نشان می دهد که عموما تا آخرین روز های سقوط پهلوی، همچنان را بهترین حکومت برای ایران می دانستند و میانه خوبی با جمهوری نداشتند. 🔸حال باید از ایشان پرسید با وجود چنین پیشینه ای و به رغم آنکه تلاش علمی و مستندی از ایشان در جهت ترویج حتی مفهوم جمهوری، در دست نیست، اینان چگونه خود را مبتکر ایده می دانند؟(نخستین پیش نویس قانون اساسی، ص23_25) 📚«نخستین پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران-سهراب مقدمی شهیدانی»؛ اثری از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در معرفی پیشینه الگوی «جمهوری اسلامی» ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️دو-سوم فضلای نجف شاگرد درس امام بودند ◀️امام نشان داد که از نظر علمی فوق مرحوم نائینی، مرحوم اصفهانی و آقاضیاءالدین عراقی است ⚫️به مناسبت ارتحال مرحوم از شاگردان امام خمینی قدس سره 🎙گزیده‌ای از مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخ‌پژوهی با آن مرحوم/بخش اول 🔹امام قدرت علمی‌ش را نشان داد. فضلای [حوزه علمیه نجف] که جمع می شدند؛ به گمان اینکه امام قدرت مقابله با و علمای نجف را ندارد اول سرد برخورد می‌کردند. 🔸بعد دیدند نه؛وقتی امام وارد مسائل علمی می شوند و از مطالبی که اظهار می‌کنند معلوم می شود که بر دیگران تفوق (برتری) دارند و کم کم صیت(شهرت) علمی امام در نجف پیچید و تقریبا دو-سوم در درس امام شرکت می‌کردند [آن هم] شرکت جدی برای چیز یاد گرفتن و امام در بحث علمی نشون داد که قدرت علمی‌ش فوق بقیه است. فوق آیاتی که در نجف بودند و فوق اساتید آن آیات. مثل مرحوم و مرحوم آشیخ محمد حسین اصفهانی و مرحوم آقاضیاء الدین عراقی و دیگران. 🔹و اول باور نداشتند که امام یک چنین قدرت علمی داشته باشد بعد که بحث‌ها شروع شد و مطالب مطرح شد تازه متوجه شدند که نه امام یک آدم عادی نیست فوق آدم عادی است. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️وقتی به توصیه های قهقهه می‌زدند !! ⁉️چرا آیت الله بروجردی دخالت در سیاست را اثر بخش نمی دیدند؟ 🔹 سیاسیونی مثل در نحوه تعامل با گروه ها و فرقه های منحرف، انگیزه آیت الله بروجردی را برای عدم ورود به عرصه سیاسی فزونی می بخشید. در یک مورد حجت الاسلام فلسفی از سوی آیت الله بروجردی مامور شد تا به ملاقات مصدق برود و با متذکر شدن کثرت شکایات مردم نزد آیت الله بروجردی نسبت به مسأله‌سازی بهائیان، خواستار اقدامی از سوی او شود. 🔸مرحوم فلسفی می گوید: « بعد از تمام شدن صحبت من به گونه‌ای تمسخرآمیز قاه قاه و با صدای بلند خندید و گفت: آقای فلسفی، از نظر من مسلمان و بهایی فرقی ندارد. همه از یک ملت و ایرانی هستند... موقعی که به محضر آیت الله بروجردی رسیدم و این جمله را گفتم، ایشان نیز به حالت بهت و تحیر پیام وی را استماع کرد. (خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، ص۱۳۲) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸جوانی که می‌تواند برای اسلام و مسلمین مثمر باشد... «بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل می‌کردند که آیت‌الله بروجردی بارها فرمود: قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین می‌تواند مثمر باشد.(و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود) این موقعیت تا پایان زندگی آیت‌الله بروجردی هرگز پیش نیامد. یعنی ایادی مرموز که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند.»(نهضت امام خمینی ج1 ص195-194) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ به مناسبت سالگرد رحلت مرجع معظم شیعه؛ حضرت آیت‌الله بروجردی⚫️ ◀️رابطه آیت‌الله بروجردی با امام قدس سرهما/ از مشورت آیت‌الله بروجردی با امام؛ تا تصمیم ایشان برای حمایت ویژه از امامِ جوان یکی از برگ‌های تاریخ انقلاب اسلامی و حوزه علمیه رابطه امام خمینی قدس سره و است. گفتنی‌ها در این زمینه فراوان است که به مناسبت سال‌گرد رحلت آن عالم بزرگوار به دو خاطره مستند اشاره می‌کنیم: 🔵« حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سیدعباس مهری نقل کردند: من در محضر آیت‌الله بروجردی بودم که نماینده‌ای از طرف دولت به حضور ایشان بار یافت و موافقت ایشان را با موضوعی که دولت در دست اجرا داشت خواستار شدند. آیت‌الله بروجردی فرمودند: پاسخ را بعد از مشاوره و تبادل نظر با بعضی از علما به دولت ابلاغ خواهم کرد. من به فکر رفتم که آقای بروجردی در این‌گونه امور با کدام یک از علمای قم مشورت می‌کنند؟ دیری نپایید که دیدم امام خمینی-بنا به درخواست آیت‌الله بروجردی- به آن‌جا آمدند و به اتفاق آن مرحوم به اتاق دربسته‌ای رفته به گفت و گو نشستند و ساعتی بعد آیت‌الله بروجردی نظر خویش را برای دولت فرستادند.» 🔹تاریخ نشان می‌دهد رابطه امام خمینی قدس سره و آیت‌الله بروجردی به رابطه‌ای بسیار نزدیک و سازنده برای جهان اسلام تبدیل می‌شد؛ اگر برخی ایادی نفوذی و مرموز در بیت آیت‌الله بروجردی می‌گذاشتند: « بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل می‌کردند که آیت‌الله بروجردی بارها فرمود: قصد دارم که در موقعیت مناسبی، زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین می‌تواند مثمر باشد. (و اشاره به امام خمینی قدس سره کرده بود). این موقعیت تا پایان زندگی آیت‌الله بروجردی هرگز پیش نیامد، یعنی که در دستگاه ایشان بودند نگذاشتند. (نهضت امام خمینی قدس سره ج۱ ص۱۱۴-۱۱۵) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️ در برابر فرستادگان شاه چه واکنشی داشت؟ 🔹مهم ترين برخورد انتقادي و اعتراضي آيت الله بروجردي با شاه مبارزه ايشان با طرح اصلاحات ارضي آمريكايي بود كه به دنبال پيش گيري خطر نفوذ كمونيزم در ايران و براي جلوگيري از خروج ايران از قلمرو استعماري آمريكا دنبال مي شد. آنها در زمان قدرت دمكرات ها و رياست جمهوري كندي، شرط بقاي سلطنت پهلوي دوم را در گرو اعمال طرح اصلاحات ارضي مي دانستند و در فرماني، از شاه خواستند كه بايد دست به اين كار بزند، وگرنه آنها ناگزير بايد فرد ديگري را به قدرت برسانند تا مقاصدشان را در ايران به اجرا درآورد (انقلاب سفيد، ص16). 🔸آيت الله بروجردي در پاسخ به پيغام شاه مبني بر ضرورت اصلاحات ارضي، كه در كشورهاي منطقه نيز در حال انجام بود، فرمود: در جاهاي ديگر كه اصلاحات ارضي شده است، اول جمهوري شد و بعد اصلاحات ارضي (انقلاب سفيد، ص 154). 🔹همواره با نقل خاطراتی از دربار،آقايان بهبودي، صدرالاشرف و قائم مقام رفيعي، كه براي توجيه مصالح اصلاحات ارضي خدمت ايشان رسيده بودند، در جواب گفتند: خيلي مسائل هست كه بايد اصلاح شود. اگر بنا شود اصلاح كرد اول از آنجاها بايد شروع بشود و قانون اساسي مملكت را از آنجا بگيريد و شروع به اصلاح نماييد. به گفته آقا سيدجلال تهراني، آقا در ادامه به اشاره گفتند: اصولاً آن كسي كه مي خواهد اصلاحات ارضي بكند، كيست؟ حاضرين گفتند: شاه. آيت الله بروجردي در جواب گفت: 🔸خودش پايه هايش سست است؛ براي اينكه روزي كه اينها آمدند، مردم اينها را نياوردند. اينها را تحميل كردند و اين تحميل ادامه دارد و كسي كه تحميلش كردند، نمي تواند كار مثبت براي مملكت انجام بدهد (تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، ص 198). 🔹به گفته آيت الله اراكي، زماني آقا با شدت به شاه گفتند: بدون اجازه حاكم شرع، حق چنين تصرّفي را نداري. كار را سخت نكن كه مردم به جنبش درآيند و شاهي ات را از بين ببرند! شايد به جمهوري بدل گردد، دست بردار! اما شاه پس از درگذشت آيت الله بروجردي آنچه را در نظر داشت، انجام داد (، الگوي زعامت، سرگذشت هاي ويژه حضرت آيت الله العظمي بروجردي از زبان علما و مراجع،، ص 218). 🔸آيت الله بروجردي غير از اين، نامه اي به آقاي بهبهاني نوشت و مخالفت طرح اصلاحات ارضي با قوانين اسلام را گوشزد كرد و از وي خواست به مجلس در اين زمينه تذكر دهد تا طرح به تصويب نرسد ( قيام 15 خرداد به روايت اسناد، ج1، ص 165). 🔹شاه با ، به جاي آيت الله بروجردي، با استفاده از واژه حجةالاسلام بروجردي به ايشان نوشت كه اين اصلاحات در كشورهاي اسلاميِ ديگر همچون تركيه و پاكستان انجام گرفت و بايد مصالح كشور را رعايت كرد و ما دستور داديم تا قانون اصلاحات ارضي به اجرا درآيد ( چشم و چراغ مرجعيت، ص ۱۰۶) 🔸امام خميني ضمن تأسف از ادبيات به كار رفته در نامة شاه، پيشنهاد كرد تا آيت الله بروجردي در جواب بنويسد: اين خلاف قانون اساسي است. شاه چه حقي دارد بگويد ما دستور داديم. كشور مشروطه است، مجلس دارد. 🔹از آن پس، چالش جدي تري ميان مرجعيت و دربار به وجود آمد. آيت الله بروجردي به فرستادگان شاه گفت: به شاه بگوييد: كاري نكنيد كه عصايم را بردارم و عمامه ام را بر سر بگذارم و تاج و تختش را ويران كنم! (همان، 27ص،161 و 108) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ پیشینه شناسی تاریخی جمهوری اسلامی/۲ ❎ تلفیق اجتهادی جمهوریت و اسلامیت 🔹دغدغه تاسیس حکومت بر اساس آموزه های اسلامی و با محوریت زعمای دین، مساله نو پدیدی نیست و در تاریخ تشیع پیشینه پررنگی دارد. 🔸گفتمان حکومت اسلامی همواره بر اساس نفی حکومت های استبدادی(به طور مطلق) سامان یافته است. شکل گیری مبارزات سیاسی و ایجاد نهضت های اسلامی، از جمله برون‌دادهای اجتماعی _ سیاسی غیر قابل انکار در سلوک روحانیون است که اهتمام مراجع دینی در نفی حکومت های ظالمانه را به اثبات می رساند. 🔹مردم نیز در پویایی و پیدایی نهضت های دینی نقش پررنگی داشته اند. حضور تاریخی مردم در مبارزات سیاسی، نشان از اتکای زعمای دین بر توده های اجتماعی دارد و بدیهی است که وقتی رهبران دینی در ایجاد نهضت های مبارزاتی حضور مردم را به عنوان عامل محدثه قرار می دهند، در اداره امور جامعه بعد از پیروزی انقلاب نیز نمی توانند منکر نقش مردم در اداره حکومت دینی گردند. 🔸 به عنوان نمونه شهید آیت الله شیخ فضل‌الله نوری در رساله حرمت مشروطه و ارتداد مشروطه خواهان می نویسد: « کارهای سلطنتی(حکومتی) بر حسب اتفاقات عالم از رشته شریعتی موضوع شده و در اصطلاح فقهاء به دولت جائره و در عرف سیاسیون دولت مستبد گردیده است.»( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ص۲۵) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.