eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
651 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️امام خمینی: ملت؛ اسلام را می‌خواهد ◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش دوم 🔹«ما‏#‎ ‎‏آزادی دادیم، سوءاستفاده شد و دیگر آزادی نخواهیم داد. آزادی به آن معنا که این‌ها(گروهک دموکرات و فدائیان خلق و سایر احزاب و گروهک‌های خرابکار)‏‎ ‎‏بخواهند، خرابکاری بکنند این آزادی نخواهد داده شد. آزادی در حدودی که قوانین‏‎ ‎‏اقتضا می کرد؛ در حدودی که اسلام به ما اجازه می دهد. اجازه نمی دهد که ما‏‎ ‎‏آزاد بگذاریم که هرکس هر غلطی بخواهد بکند؛ هر توطئه ای می خواهد بکند؛ هر کاری‏‎ ‎‏می‌خواهد بکند که بکشد به خاک و خون.‏» 🔹ایشان در ادامه از که برخورد قاطعی با جنایات گروهک‌های تروریستی نداشته و به صرف اکتفا نمود گلایه می‌کنند و می‌فرمایند: ‏‏🔸ما باید از دولت و از وزیر کشور هم گلایه کنیم که در آن روزی که اینها سیصد نفر را‏‎ ‎‏ـ آن طور که گفتند ـ زخمی کردند، از طرف دولت جز یک اظهار تأسف، ما چیزی‏‎ ‎‏ندیدیم؛ از رادیو هم ندیدیم چیزی. اگر بنا بود اینها با یک اظهار تأسفی، با یک مثلاً‏‎ ‎‏نصیحتی، از کارهای خلاف خودشان دست برمی داشتند، حالا چند ماه است که‏‎ ‎‏نصیحت شده است، توصیه شده است، التماس شده است؛ همه چیز با اینها رفتار شده‏ است و اینها اهل این نیستند که با نصیحت دست از کار خودشان بردارند، باید با‏‎ ‎‏آنها عمل کرد. و من شاید امروز یا فردا بسیاری از این احزاب را ممنوع اخطار و اعلام‏‎ ‎‏کنم، و نگذاریم هیچ نوشته ای از اینها در هیچ جا و هیچ اثری از اینها در هیچ جای‏‎ ‎‏مملکت نگذاریم که هیچ خروج کند، تمام نوشته‌هایشان را از بین می بریم.» 🔹ایشان در ادامه با هشدار به جریان‌های ؛ مسیر ملت را مسیر اسلام معرفی می‌کنند: 🔸‏‏البته حتی الامکان، حالا هم ما دلمان می خواهد که کسانی که قلم دارند، کسانی که‏‎ ‎‏عرض می کنم که به خیال خودشان « » هستند، کسانی که جبهه ها تشکیل دادند،‏‎ ‎‏آنها باز ما میل داریم که با ملایمت با آنها رفتار کنیم؛ لکن باید دست از کار خودشان‏‎ ‎‏بردارند. معلوم است، یک چیزی نیست که مجهول باشد. همۀ کسانی که بر‏‎ ‎‏اوضاع ایران مطلع هستند، همه می دانند که این ملت چه می خواهد، بر کسی پوشیده‏ نیست. به خارجی ها، داخلی ها، به احزاب، به همه، پوشیده نیست که این ملت آنی که‏‎ ‎‏می خواهد ، می خواهد، را می خواهد این ملت. چند نفر آدم‏‎ ‎‏فاسد بیایند بگویند که نخیر، اسلام نه! همان جمهوری، و بخواهند چند نفر آدم به یک‏‎ ‎‏ملت تحمیل کنند و بعد بگویند که ما آزاد نیستیم » 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️طرح مسائل غیر اسلامی بر خلاف وکالت خبرگان ◀️بازخوانی توصیه امام به خبرگان ملت؛ در خصوص پیروی از مسیر اسلامی ملت/بخش سوم 🔹«‏‏‏‏و من امیدوارم که بدون اینکه یک ذره آقایانی که ان شاءالله با سلامت ـبدون یک ذرّه ملاحظه‏‎ ‎‏از غرب، از شرق، از نمی دانم حزب کذا، حزب دمکرات، از چه از چه، بدون یک ذره‏‎ ‎‏ملاحظه، باید این ما مطابق با شرع، در چهارچوب شرع [باشد]. اگر یکی یکی از‏‎ ‎‏وکلا یا همۀ وکلا بخواهند از این چهارچوب خارج بشود، اصلاً وکیل نیستند برای او!‏‎ ‎‏شما آقایان وکیل هستید که زنهای مردم را هم طلاق بدهید؟ زن موکّلینتان ‏‏[‏‏را‏‏]‏‏؟ نیستند.اگر طلاق بدهید صحیح است؟ نه. از باب اینکه شما وکیلید برای رسیدگی به ‎‏جمهوری_اسلامی. الآن اگر چنانچه شما بخواهید، یا بعضی از شما بخواهند، که اسم‏‎ ‎‏جمهوری اصلاً نباشد، بحث را ببرند روی رژیم سلطنتی، شما حق دارید رسیدگی‏‎ ‎‏بکنید؟ شما حق رسیدگی ندارید. برای اینکه جمهوری اسلامی را شما حق رسیدگی‏‎ ‎‏دارید. همان طوری که برای طلاق دادن زن مردم، شما و ما، هر کس که وکیل شده‏‎ ‎‏است، برای طلاق دادن زن مردم وکالت ندارد؛ وکالتش محدود است. در مسائل‏‎ ‎‏غیراسلامی، اگر یک مسئله غیراسلامی در اینجا بیاید، طرحش مردود است.‏ ‏‏🔸طرح مسئلۀ غیر اسلامی شماست مثل یک مباحثه: شما یک مسئله‏‎ ‎‏علمی آنجا بحث بکنید، مانع ندارد بحث بکنید، اما برخلاف وکالت شماست؛ طرح کردن یک مسئله‏‎ ‎‏غیراسلامی هر چه باشد، هر چه مترقی باشد؛ شما نمی‌توانید طرح بکنید. یک دستۀ‏‎ ‎‏دیگری درست کند. ملت خودش اختیار دارد یک دسته هم درست کنند که در مسائل‏‎ ‎‏غیراسلامی بحث بکند، در چهارچوب مسائل اسلامی. البته مسائل اداری و راجع به‏‎ ‎‏ادارۀ امور، راجع به اینها، اینها مسائل دیگر هست. اما مطالبی که مربوط به اسلام است‏‎ ‎‏اگر یکی بخواهد طرح بکند بر خلاف او، بر خلاف است؛ و علاوه بر ‏‏[‏‏آن‏‏]‏‏،‏‎ ‎‏خلاف حدود وکالتش است. حد وکالت بیشتر از این نیست. اگر رأی هم بدهد، رأیش‏‎ ‎‏اگر خدای نخواسته همۀ آقایان هم رأی بدهند به یک ‏‏[‏‏مسئلۀ‏‏]‏‏ غیراسلامی، برخلاف‏‎ ‎‏وکالتشان است. مردم وکیلشان نکرده‌ اند برای ‏‏[‏‏آن‏‏]‏‏. وقتی بر خلاف وکالت شد، مثل‏‎ ‎‏طلاق دادن زن آنها می ماند.»‏(صحیفه امام ج9 ص302-301) 🔹مرحوم امام قدس سره در ادامه به خبرگان ملت تذکر می‌دهند که این مسیر تهمت‌های فراوانی را دارد و امکان ندارد که همه مردم از خبرگان خوب بگویند و هدف نمایندگان خبرگان نیز نباید کسب وجاهت مردمی باشد: 🔸ما از هیچ چیز باک نداریم. نه باک داریم که شرق ما را یک وقت اشخاص مثلاً غیر‏‎ ‎‏آزادی طلب یا دیکتاتور حساب بکند؛ نه باک از این داریم که غرب یک همچو چیزی‏‎ ‎‏بکند. البته منافعشان که در معرض خطر است، باید همه تهمت‌ها را به ما بزنند و و ما همه‏ ‎‏تهمت‌ها را هم قبول می کنیم. ما مسیر‏‎ ‎‏خودمان را طی می کنیم. ما را به آن طوری که دستور از خدای تبارک‏‎ ‎‏و تعالی داریم و به آن طوری که مصالح مملکت ما، ملت ما اقتضا می کند، ما این مسیر را‏‎ ‎‏خواهیم رفت؛ و آقایان هم همین مسیر را خواهند رفت. و هر چه هر که بگوید هیچ‏‎ ‎‏مورد اعتماد و اعتنا نیست و باکی هم از این نیست که چه بگویند.‏ 🔹البته بخواهید که همۀ مردم برای شما خوب بگویند، باید بروید توی خانه هایتان‏‎ ‎‏بنشینید و هیچ کس شما را نبیند! برای حضرت امیر هم هزار چیزها گفتند، برای پیغمبر‏‎ ‎‏اکرم هم گفتند؛ حالا هم دارند می گویند. ما باکی از این نداریم. غربی برای پیغمبر ما بدتر‏‎ ‎‏از آن می گوید که برای شما و ما می گوید! برای همۀ خلفای اسلام، برای همۀ آنها،‏‎ ‎‏می گویند؛ برای اینکه الان در معرض خطر است کارشان. لکن ما مسیر‏‎ ‎‏خودمان را طی می کنیم تا آنجایی که بتوانیم مسیر خودمان را طی می کنیم و آقایان هم‏‎ ‎‏مسیر خودشان را طی می کنند بدون هیچ باکی از حرفهای این ور و آن ور. وجاهت ما‏‎ ‎‏نمی خواهیم برای خودمان درست کنیم. نه شما می خواهید یک بشوید با‏‎ ‎‏مردم؛ اگر کسی شما را می شناسد، وجیه هستید. نمی خواهید حالا درست بکنید.‏‎ ‎‏نمی خواهید در این مجلس وجاهت درست بکنید.‏»ً(303-302) 🔸با خوانش کلام امام قدس سره الشریف مشخص شد که کلام ایشان در خصوص تبعیت لیبرالیستی از مردم نبوده است بلکه ایشان به دنبال تحقق کامل اسلام بودند حتی اگر همچون زمان حضرت امیر علیه‌السلام بخشی از مردم را علیه او بشورانند. 🔹در پایان از همه پژوهش‌گران متعهد عرصه تاریخ می‌خواهیم که با دقت و قدرت نگذارند که برخی شخصیت‌ها یا نهادها با سوء استفاده از بودجه بیت‌المال و به اسم امام؛ مکتب ایشان را تحریف کنند و راه ملت ایران را به بی‌راهه بکشانند. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸دیدار شاه و شریعتمداری در سال 1326 در مدرسه طالبیه تبریز جناب آقای را می‌توان نماد نفوذ در دانست. شخصیتی که پیش از آغاز نهضت با شاه ملاقات داشت و پس از آن نیز ارادت قلبی و عملی خود به رژیم منحوس پهلوی حفظ نمود اما با ظاهرسازی توانست مدتی خود را در میان طلاب انقلابی نگه دارد. شناخت سیره و عمل‌کرد او می‌تواند نوری باشد برای آشنایی با 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✴️سخنان مخفیانهٔ آقای شریعتمداری و از امام! 🔹سندی درمورد آقای شریعتمداری وجود دارد که رویکرد منافقانه او را به خوبی نشان می‌دهد. این سند فوق محرمانه ساواک مربوط است به روز پس از صدور آن اعلامیهٔ ظاهراً انقلابی آقای شریعتمداری(۱۶ خرداد ۱۳۴۲). گرچه در‌‌ همان اعلامیه هم سعی شده بود تا با منحرف کردن اصل موضوع و متوجه کردن اعتراضات به مسائل فرعی، به نوعی قضیه سرهم‌بندی شود ولی در این سند ساواک که مربوط به شنود تلفن منزل آقای شریعتمداری است، او به شدت به کسانی که با او تماس گرفته و از شهرستان‌ها کسب تکلیف می‌کنند امر می‌کند که قویاً جلوی تظاهرات و ابراز مخالفت با رژیم گرفته شود و خصوصاً به شاه هیچ گونه توهینی نشود. 🔸در این سند نظرات حقیقی آقای شریعتمداری (که در گفتگوی تلفنی خصوصی ابراز شده بود) هم درج شده است و ابراز مخالفت شدید او با امام (آن هم تنها یک روز پس از آن اعلامیه ظاهراً همراهانه با امام) آشکار شده است. در این سند همچنین روحیه استعلا و ریاست طلبی این شخص (که از دلایل بسیاری از اقدامات او بود و در اسناد دیگر هم می‌شود نمونه‌هایی برای آن یافت) بروز نموده است. جالب‌تر از همه قسمت انتهایی سند است که در آن صریحاً این رویهٔ آقای شریعتمداری موجب عنوان شده و تهیه کننده گزارش درخواست کرده تا این اظهار رضایت به اطلاع خود او برسد «تا در آتیه نیز روش مزبور را دنبال نماید»! 🔹متن این سند ساواک چنین است: «مُهر خیلی محرمانه ریاست ساواک تهران پیرو تلگراف ۲۲۵-۱۷/۳/۴۲ آیت الله شریعتمداری ۱-بعد از ظهر گذشته نامبردهٔ فوق تلفنی با تبریز صحبت [نمود و] مخاطب اظهار داشته مردم قصد تظاهرات داشتند ولی ما از بیرون رفتن و تظاهرات جلوگیری کردیم تا از شما کسب دستور نماییم. شریعتمداری اظهار نموده: «من دو مطلب را به شما توصیه می‌کنم که باید طبق آن عمل شود: (الف) مردم رابه آرامش دعوت کنید و از تظاهرات جداً خودداری شود چون از تظاهرات نتیجه‌ای گرفته نخواهد شد. در قم مردم تظاهرات نمودند ولی با قوای انتظامی روبه رو شدند. آخر گلوله با جان مناسبت ندارد پس باید از اجتماع و تظاهرات جلوگیری نمایید. ب-سعی کنید به اعلیحضرت معظّم توهین و بی‌احترامی ننمایند. من از طرف خمینی خیلی ناراحت هستم. چند نفر از علمای دیگر را در شهرستان‌ها گرفته‌اند چون با شاهنشاه مخالفت کرده بودند. خواهش می‌کنم با شاهنشاه مخالفت نکنید و باعث ناراحتی او نشوید. من به خمینی گفتم که با شاه این طور رفتار نکن و بر خلاف دولت سیاست نزن اما او گوش نداد تا به این روز افتاد. در ضمن طوماری هم به نفع من تهیه نمایید.» ۲-نامه‌ای از عبدالرسول قائمی یکی از مجتهدین متنفّذ آبادان برای کسب تکلیف [به] وسیلهٔ شخصی به نام رضوی برای شریعتمداری رسید که جواب آن به وسیله‌‌ همان قاصد شفاهاً پیغام گردید و مضمون آن بسیار خوب و به قرار زیر است: «شما کوشش نمایید هیچ‌گونه تظاهراتی نشود و اجازه ندهید اخلال‌گران به نام دین تظاهر کنند و بی‌نظمی ایجاد نمایند و حتی المقدور مردم را دعوت به سکوت و آرامش نمایید. اخیراً خمینی بسیار تند رفت... من راجع به رفتن به مدرسه فیضیه و سخنرانی در روز عاشورا تذکراتی به او دادم که گوش نکرد تا کار بدینجا رسید.» [شریعتمداری] مجدداً تأکید نمود که «از اغتشاش و تظاهر جلوگیری نمایید مغازه‌ها را باز کنند چنانچه احتیاج به بستن دکاکین و بازار باشد رمزاً اطلاع می‌دهم و قرار ما این باشد که [هر وقت چنین چیزی لازم شد] همین نامه را مجدداً برای خودتان می‌فرستم دلیل بر بستن بازار است.» در خاتمه [شریعتمداری] اضافه نمود: «طوماری هم بر له من تهیه نمایید.» مُهر خیلی محرمانه ۵۴۵-۱۸/۳/۴۲» (آیت‌الله شریعتمداری به روایت اسناد، صفحهٔ ۱۹۷) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂 اسنادی از ارتباط آقای شریعتمداری با ساواک در تضعیف جایگاه علما 🔹تأمل در برخی اسناد به جا مانده از ساواک درباره آقای شریعتمداری، به وضوح بیانگر این واقعیت است که مسئله ایشان صرفاً اختلاف‌نظر با حضرت امام در مورد دیدگاههای انقلابی نبوده است بلکه احراز حتی به قیمت تضعیف جایگاه دیگر علما و مراجع نیز مدنظر وی قرار داشته و این نکته می‌تواند بازتاب دهنده پاره‌ای خصائص اخلاقی ایشان نیز باشد. در گزارش یک مأمور ساواک که ملاقاتی با آقای شریعتمداری داشته است. 🔸دراین ‌باره چنین آمده است: «طبق قرار قبلی در ساعت 2 روز 48/9/29 با آقای شریعتمداری ملاقات و نتیجه مذاکرات به شرح زیر به استحضار می‌رسد: 🔹ابتدا نام‌برده شمه‌ای از ناراحتی‌های خود از اعمال و رفتار بیان داشته به این معنی که مشارالیه خود را در عموم مسائل فاعل مطلق دانسته و توقع دارد هر اقدامی برخلاف تصمیمات دولت می‌نماید، دیگران هم از او تبعیت کنند و روی همین اصول پس از افتتاح سینما به تنهایی برای درس حاضر نگردیده و روز بعد هم نماز نگذارده و انتظار داشته من هم به تأسی از او همین کار را بکنم و بعد که دید من اقدام نکردم اشخاص دیگری را نزد من فرستاد و چون نتیجه نگرفت شخصاً به منزل شیخ مرتضی حائری رفته و از او خواسته که با من تماس حاصل کند که حتی برای یک روز هم که شده در درس طلاب حاضر نشده و نماز نگذارم و با این حال موافقت نکردم. 🔸 آقای شریعتمداری اظهار داشت بهترین راه برای تضعیف و شکست گلپایگانی مخالفت با نمایندگان فعال ایشان در شهرهای مختلف می‌باشد و تقاضا داشت به نحو مقتضی نسبت به تغییر محل آنان اقدام شود که مراتب طی شماره 3992/ 21- 2/10/48 به استحضار رسیده.» (سیدحمید روحانی، شریعتمداری در دادگاه تاریخ، ص93) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️شور وصف ناپذیر از آزادی امام خمینی از چنگال ◀️به مناسبت 15فروردین و ایام آزادی امام خمینی قدس سره از زندان‌های رژیم پهلوی 🔹عقربۀ ساعت، تقريباً ده شب يكشنبه 16 فروردين ماه 43 را اعلام مى‏ كرد كه ماشين شورلت سياه رنگى كه به‏ وسيلۀ چند ماشين ديگر اسكورت مى‏ شد، سركوچۀ امام مقابل بيمارستان فاطميه توقف كرد و امام از آن پياده شد.. 🔸چند تن از دانش‏ آموزان و محصلين كه در حاشيۀ خيابان مشغول حاضر كردن دروس خود بودند و متوجه پياده شدن امام از ماشين شدند، بى‏ اختيار فريادى از عمق قلب كشيدند و به سوى او شتافتند. برخى از عابران كه امام خمينى را در ماشين ديده بودند نيز، شتابان خود را به او رسانيدند. در آن ساعت شب با آنكه كوچه‏ ها و خيابان‏ ها تقريباً خلوت بود، هنوز امام چند گامى به طرف منزل برنداشته بود، كه ده‏ها نفر در اطراف او گرد آمدند. شعارِ «براى سلامتى حضرت آيت‏ اللّه‏ العظمى خمينى صلوات بلند ختم كنيد» در فضاى آرام كوچه طنين افكند و سكوت شب را در هم شكست. با طنين‏ افكن شدن شعار صلوات، مردم يكباره از خانه‏ ها بيرون ريختند. شور و هيجانى كه از مرد و زن، خرد و كلان در آن دقايق تاريخ به وقوع پيوست، قابل توصيف نيست. 🔹هنوز بيش از دقايقى از ورود امام به قم نگذشته بود كه خبر آن همانند بمب در شهر صدا كرد.ديرى نپاييد كه سيل جمعيت پياده، پابرهنه، سواره، با چرخ، موتور و تاكسى و سوارى به سوى خانۀ امام سرازير شد. 🔸 امام تا نيمه شب در بيرونى منزل، ميان توده‏هاى مردم كه در آنجا اجتماع كرده بودند به سر برد و به احساسات آنان پاسخ داد و آنگاه براى استراحت به اندرون رفت. به محض حركت امام از جاى خود، يكباره مردم به كف زدن پرداختند، كف ممتدى كه تا داخل شدن او به اندرون ادامه داشت و صداى آن تا دوردست‏ها به گوش مى‏ رسيد. 🔹مأموران ساواك كه تا ديروز ده‏ها بار خبر آزادى امام را به دروغ شايع كرده بودند، اين بار مى‏ كوشيدند كه خبر آزادى او منعكس نشود و تا آنجا كه مى‏ توانستند، آن را تكذيب مى‏ كردند. و اگر اين ‏_ها و تاكتيك‏ هاى اهريمنانه به كار گرفته نمى‏ شد، بى‏ ترديد با خبر آزادى امام، ايران‏ زمين همانند گهواره به حركت در مى‏ آمد و توفانى به پا مى‏ خاست. 🔸سرهنگ مولوى شمار مردمى را كه در ساعت 7 صبح روز يكشنبه 42/1/16 در منزل امام اجتماع كرده بودند «حدود چهار هزار نفر» تخمين زده است. محصلين و طلاب حوزه قم از صبح روز مزبور، بالاى در مدارس علوم اسلامى را چراغانى و آذين‏ بندى كردند و با عكس‏ هاى امام زينت بخشيدند. بسيارى از مغازه‏ داران و كسبۀ قم در نخستين روز ورود امام به چراغانى دست زدند و شيرينى پخش كردند. 🔹رژيم شاه از تا آن پايه نگران و انديشناك بود كه افزون بر تشكيل ستاد بحران در قم و اعلام آماده باش نيروهاى انتظامى و نظامى، گردانى از ارتش و گروه‏ هايى از ژاندارمرى و يك واحد كماندويى را به عنوان نيروهاى تقويتى به قم روانه كرد، تا بتوانند با حوادث پيش‏بينى نشده مقابله كنند.(نهضت امام خمینی،ج۱، ص۸۳۳_۸۳۰) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️ مظلوم نمایی و تحریف تاریخی حربه تاریخ نگاران واشنگتن نشین در ترمیم چهره ◀️ به مناسبت ۱۸ فروردین سالروز اعدام انقلابی هویدا نخست وزیر محمدرضا پهلوی معمای هویدا یکی از آثار مورخ سلطنتی؛ عباس میلانی است که در آن تلاش کرده امیرعباس هویدا را از اتهامات ثابت شده تبرئه کند.به مناسب هجدهم فروردین سال‌روز اعدام امیرعباس هویدا؛ نقد بخشی از کتاب میلانی در خصوص وی را به مخاطبان محترم عرضه می‌کنیم: 🔹 با ورود به ماجرای قاچاق در سفارت ایران در فرانسه که طی آن هویدا، منصور و برخی دیگر از دیپلمات‌ها نقشی روشن در قاچاق ارز و طلا داشته و در این رابطه دستگیر شده‌اند، با بیانی بسیار هنرمندانه و ساختارمند، سعی کرده هویدا را از این اتهام- البته اثبات‌شده تاریخی- تبرئه و تطهیر کند. 🔸میلانی در فصل «زائر پاریس» به طور اشاره‌وار و در فصل «بازگشت به پاریس» به طور تفصیلی به موضوع قاچاق ارز و طلا توسط هویدا و منصور و دستگیری‌شان، وارد شده، با انبوهی از اتهام‌زنی‌های بی‌سند به اصحاب رسانه، سیاستمداران وقت، و ، و با تمسک به احتمالات فرضی باورناپذیر-که منشأیی غیر از تخیلات خودش ندارد- و از همه مهم‌تر با اتکا به اسناد وزارت خارجه فرانسه که فقط وی موفق به مشاهده آنها شده و به قول خودش اجازه عکس‌برداری از آنها هم نداشته، سعی در تبرئه هویدا از این اتهام آشکار دارد. 🔹نویسنده(میلانی) ابتدا تنها راه وصول به حقیقت در مورد پرونده قاچاق هویدا را اسناد وزارت خارجه فرانسه معرفی می‌کند و مدعی می‌شود که «برای من از همان آغاز مسجل بود که در این کلاف سردرگم، تنها با تکیه به آرشیو وزارت امور خارجه فرانسه می‌توان غث و سمین، و شایعه و واقعیت را از هم جدا کرد و چند و چون یکی از اتهامات دادگاه انقلاب علیه هویدا را به محک سنجش گذاشت.» اسنادی که البته باز به ادعای نویسنده «در پرونده‌ای جداگانه بایگانی است و برای مدت شصت سال بسته است.» 🔸نویسنده پس از آنکه همه اسناد و شواهد تاریخی و گزارشات مطبوعاتی را نادیده می‌گیرد و پس از آن‌که همه راه‌ها در کشف حقیقت در موضوع را منحصر به محتویات پرونده قاچاق ارز و در وزارت خارجه فرانسه می‌کند، مدعی می‌شود اجازه‌ای خاص برای مطالعه این اسناد یافته که البته سندی در این رابطه ارایه نمی‌دهد و از ارایه تصویر چنین اجازه ویژه‌ای پرهیز می‌کند! او آن‌گاه در مرحله بعدی، مدعی می‌شود در اجازه‌نامه‌ای که «بر حسب قانون ویژه آرشیو»، دریافت کرده بود، «تنها محدودیت و شرطی که قید شده بود، این بود که حق نخواهم داشت از هیچ کدام از این اسناد عکس‌برداری کنم.» 🔹همان‌گونه که مشاهده می‌شود او همه ابزار صحت‌سنجی را از محققین سلب می‌کند و خواننده را مرحله به مرحله در محدودیت قرار می‌دهد تا آنجا که راهی جز پذیرش روایت او از ماجرا باقی نماند. این است که نویسنده در گام بعدی با اعتماد به نفسی کامل مدعی می‌شود روایت خودش از ماجرا «یکسره مبتنی بر اسناد آرشیو وزارت امور خارجه فرانسه است.» و اینکه این روایت «در بیش و کم تمامی زمینه‌های اصلی، با آنچه تاکنون در این باب گفته و شنیده و پذیرفته شده، تفاوت اساسی دارد.» 🔸میلانی با تمسک به همین تمهیدات سست، مدعی می‌شود که «در هیچ جای این گزارش [پلیس فرانسه که در پرونده وزارت خارجه بود]، ذکری مستقیم یا غیر مستقیم از هویدا نیست.» 🔹آخرین مستمسک میلانی در اثبات بی‌گناهی هویدا، «مظلوم‌نمایی» و «تحریف تاریخی» است. به گونه‌ای که نویسنده با ادعایی غیر واقعی، سکوت هویدا در نقل خاطرات مربوط به ماجرای پاریس و مسکوت گذاشتن آن در انتشار یادداشت‌های پاریس- به سال 1345- را نشانه نجابت و دوراندیشی هویدا می‌پندارد و معتقد است «[هویدا] می‌خواست با سکوت خود، سدی در برابر آوار شایعات برآورد.» 🔸نویسنده با مسکوت گذاشتن تکذیبیه غیر قابل پذیرش هویدا، در تبرئه خودش، و هویدا را دلیلی بر اثبات بی‌گناهی او می‌گیرد و دادگاه انقلاب را به واسطه گنجاندن اتهام قاچاق ارز و مواد مخدر، در کیفرخواست هویدا، به بدترین شکل ممکن تقبیح و تنقیص می‌کند. آیا به راستی اگر میلانی را بر کرسی قضاوت بنشانیم، می‌تواند از چنین اتهام روشنی چشم بپوشد و آن را حتی در کیفرخواست هم نیاورد؟ آیا اساساً سکوت و سانسور فردی مانند هویدا، می‌تواند دلیل بر برائت او از انواع اتهامات باشد؟ معلوم نیست نویسنده در کدامین محکمه، چنین رویه غیر عاقلانه‌ای را برای اثبات بی‌گناهی افراد سراغ دارد که آن را سنجه عدالت دادگاه انقلاب معرفی می‌کند! (معمای هویدا، فصلنامه پانزده خرداد، ش۴۵،ص ۹۸-۹۷) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
معمای میلانی.pdf
1.8M
⁉️معمای هویدا؛ یا معمای میلانی؟! 🔹 معمای هویدا اثر عباس میلانی نوشته‌ای است جهت‌دار در راستای تطهیر خاندان سلطنتی؛ و البته هجمه به روحانیت اسلام و محاکم اسلامی در عصر انقلاب اسلامی. 🔸بازخوانی انتقادی کتاب‌های اینچنینی، مانعی است در برابر تحریف‌گران عرصه تاریخ و پیش‌گیری از انحراف مسیر انقلاب اسلامی ملت ایران. در بخشی از مقاله «معمای میلانی؛ بازخوانی انتقادی روایت عباس میلانی از زندگی عباس هویدا» می‌خوانیم: 🔹بازنوشت ادبی زندگی سياسی اميرعباس هويدا، نخست‌وزير سيزده ساله پهلوی، با عنوان معمای هويدا،كه با استناد گزينشی و جهت‌دار به برخی اسناد مكتوب و شفاهی، به نگارش درآمده است، حاوی مطالب قابل تأملی پيرامون اين شخصيت سياسی است. 🔸واكاوی نقادانه روايت ميانی، به كشف تناقضات و لوازم پيدا و پنهان كام او منجر می‌شود. در نوشتار حاضر نمونه‌هايی از اين تناقضات و ناراستی‌ها، مورد بحث و بررسی علمی قرار گرفته است. نوع نگاه ميانی به نهاد روحانيت شيعه و خصوصاً روايت هول‌آور او از شخصيت حضرت امام(ره) و محاكم اسامی، سعی تمامقدش در تبرئه خاندان هويدا از بهايی‌گری، و دفاع مجدانه نويسنده در جهت حذف نقش هويدا در ماجرای قاچاق ارز، طلا و مواد مخدر در پاريس، تصريح او به رويكرد ادبی در مقوله زندگینامه‌نويسی تاريخی، اعتراف به مذهب‌ستيزی و غرب‌زدگی هويدا، از جمله موضوعاتی است كه در نوشتار حاضر، مورد بررسی و بازخوانی انتقادی قرار گرفته است.»(معمای هویدا، فصلنامه پانزده خرداد، ش45 ص231) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️شهید آیت‌الله صدر رحمه‌الله: مرجعیت حضرت خمینی آرزوهای اسلام را در ایران امروز نمایان کرد 🔴در آستانه 19فروردین؛ سال‌روز شهادت آیت‌الله شهید صدر رحمه‌الله روابط صمیمانه شهید صدر و امام خمینی که برآمده از اهداف انقلابی آن‌ها بود در اسناد و شواهد تاریخی به چشم می‌خورد. پیدایش این دوستی صمیمانه گرچه مدتی به طول انجامید اما به اعتقاد راسخ آیت‌الله شهید صدر به راه امام ختم شد. به عنوان نمونه در یکی از نامه‌هایی که علامه شهید سید محمدباقر صدر به شاگردان خود می‌نویسد، اهمیت انقلاب اسلامی و مرجعیت امام خمینی را به خوبی تشریح می‌کند. 🔻ترجمه متن این سند که تصویر آن به قلم شهید سید محمدباقر صدر برای اولین بار (سال گذشته از طرف مرکز اسناد انقلاب اسلامی)منتشر می‌شود بدین شرح است: « بسم‌الله الرحمن الرحیم فرزندانم و عزیزانم السلام علیکم جمیعا و رحمة الله و برکاته 🔹در هنگامه عظیمی این کلمات را برای شما می‌نویسم؛ در حالی که اسلام اقدام مهم و منحصر به فردی را در تاریخ معاصر به دست ملت مسلمان ایران به (دام ظله) و همیاری دیگر نیروهای خیر و علمای اعلام رقم زد و با صبر و بردباری آرزوی بزرگ محقق گردید و به آن جامه عمل پوشیده شد و با اندیشه‌ای که به‌سان زلزله‌ای بر بنیاد ستمگران فرود آمد موجبات برپایی دولت حق و اسلام را بر روی زمین فراهم آورد. 🔸اسلامی که ظالمین و استعمارگران را با دست‌های توانمند ایرانیان شکست داد که از مرگ هراسی نداشتند و از عزم جزم خود آن هم در برابر دست نکشیدند. سپس این ندا باعث متزلزل شدن زمین زیر پای ستمکاران و موجب برانگیختگی روح تازه و آرزوی نوینی در دل‌های تمام مسلمانان شرق و غرب عالم شد. 🔹بر یکایک شما و بر هرکس که سعادت با او یار بوده و همراه این جریان اسلامی قرار گرفته است، واجب است که تمام نیروی خود و هر آنچه را که در اختیار دارد را به خاطر اسلام در خدمت آن قرار دهد تا توقفی حاصل نشود. هر فردی باید تلاش خود را برای برافراشته کردن پرچم آن با توان اسلام و ایجاد جامعه جدیدی که راهنمای جهان باشد انجام دهد. 🔸و همچنین باید این امر کاملا روشن شود که که آرزوهای اسلام را در ایران امروز نمایان کرد و نهضتی که با اخلاص به ثمر رسید به دقت به آن نگریست و از مصالح آن حمایت و پشتیبانی کرد. در وجود عظمیش ذوب شوید همان‌طور که او در هدف متعالی‌اش ذوب شده است. 🔹و این همان توقعی است که از انتظار داریم و این همان غایت و راه است. هر مرجعیتی که موفق شود این هدف و راه را محقق سازد همانا مرجعیت صالحه است که باید خالصانه در خدمتش باشید. و میدان مرجعیت و عرصه مرجعیت در ایران باید از تضعیف[او] پرهیز کرده و از مرجعیت رشیده این رهبر حفاظت کند. 🔸خداوند دست شما را بگیرد و دیدگان شما را به پیروزی روشن سازد و با پشتیبانی و حمایت خود شما را حفظ کند و سلام بر شما ای عزیزانم و رحمة الله و برکاته. پدر شما» ◀️عکس سند: 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✉️متن نامه اصلی شهید آیت‌الله صدر رحمه‌الله در حمایت از امام بخشی ترجمه شده از این نامه ارزش‌مند: «باید این امر کاملا روشن شود که ، که آرزوهای اسلام را در ایران امروز نمایان کرد و نهضتی که با اخلاص به ثمر رسید، به دقت به آن نگریست و از مصالح آن حمایت و پشتیبانی کرد. در وجود عظمیش ذوب شوید همان‌طور که او در هدف متعالی‌اش ذوب شده است.» 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.