eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
697 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📸امام خمینی قدس سره الشریف: درس آقای منتظری هم منافق‌پرور است. ◀️خاطره‌ای از ماجرای عزل آقای منتظری در حضور مرحوم آیت‌الله امینی/1 🔹حجت الإسلام جعفری گیلانی، در نامه 73/7/17 خود به آقای منتظری می نویسد: «آیا به شما گفته اند که زمانی که مطلع شدند رسانه‌ها نامه ایشان را پخش نکرده اند چه فرمودند؟ امام فرمودند: «در آینده نزدیک(به روایتی ده سال) پشیمان خواهید شد که چرا این نامه را پخش نکردید... 🔸در این جا لازم است خاطره دیگری از حضرت امام  را در آن شب تاریخی(68/1/6) برایتان بازگو نمایم. زمانی که حضرات آقایان ، ، ، حاج احمدآقا و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در حضور حضرت امام در مورد برقرار بودن درس‌های شما در قم سخن به میان آورده بودند، حضرت امام فرموده بودند: درس آقای منتظری هم منافق‌پرور است.» (روزگار قائم‌مقامی ص129) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸امام خمینی قدس سره الشریف: آقای منتظری فاسد است و شاگردی که تربیت کند فاسد تربیت می‌کند ◀️خاطره‌ای از ماجرای عزل آقای منتظری در حضور مرحوم آیت‌الله امینی/2 🔹حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان: خوب است در این جا جمله‌ای كه آخرین نظر حضرت امام در رابطه با است، را ذكر نمایم. بعد از این كه حضرت امام نامه 6 /1/ 68 را خطاب به آقای منتظری نوشتند. مسئولین نظام خدمت امام رسیدند و اصرار كردند كه این نامه پخش نشود. لازم به ذكر است كه نامه را به رادیو تلویزیون جهت پخش داده بودند، حضرت امام به حاج احمد آقا دستور دادند كه نامه را از رادیو تلویزیون پس بگیرند كه ایشان هم پس گرفتند ولی حضرت امام در آن جلسه جمله‌ای را به آقایان فرمودند من این را با شاهد عادلی كه آن جا بود نقل می‌كنم، شما میتوانید از این افراد ( ، ریاست محترم جمهوری، ، و ) سؤال كنید. 🔸امام فرمودند: ... آقای منتظری هم خودش فاسد است و هم شاگردی كه تربیت كند، فاسد تربیت می كند. این عین جملات مبارک حضرت امام هست. و می‌توانید كه البته وظیفه هم هست، مراجعه كنید و از این آقایان بخواهید.(روزگار قائم‌مقامی ص130-129) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸روزشمار تدوین پیش‌نویس قانون اساسی ◀️در آستانه سال‌روز انتشار پیش‌نویس مقدماتی 🔹15بهمن 57: تأکید امام خمینی بر تدوین قانون اساسی جدید در حکم نخست‌وزیری دولت موقت، همچنین نگارش پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی توسط شهید صدر 🔸19بهمن 57: اولین جلسه مشترک دکتر حبیبی با کمیسیون مشخص‌شده برای تدوین پیش‌نویس 🔹7اسفند 57: دادن پیش‌نویس در 160 اصل به امام 🔸10اسفند 57: فرستادن آن برای علمای قم 🔹24اسفند 57: دادن متن نهایی حاصل از تجمیع نظریات علما به امام 🔸27اسفند 57: دادن پیش‌نویس به دست آمده توسط آقای صدر حاج سید جوادی به هیئت دولت 🔹8 و 9اردیبهشت 58: انتشار پیش‌نویس بررسی‌شده در دولت موقت به عنوان پیش‌نویس مقدماتی برای اعلام نظرها در 160 اصل 🔸6 تا 24 خرداد58: بررسی در شورای انقلاب 🔹24خرداد 58: انتشار پیش‌نویس رسمی مصوب دولت و شورای انقلاب. 🔸12مرداد 58: انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی 🔹28 مرداد 58: شروع به کار مجلس خبرگان قانون اساسی 🔸24آبان 58: اتمام کار تدوین قانون اساسی در 175 اصل توسط خبرگان قانون اساسی 🔹12آذر 58: تصویب نهایی توسط ملت ایران در انتخابات 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📸روزشمار تدوین پیش‌نویس قانون اساسی / عکس باکیفیت ◀️در آستانه سال‌روز انتشار پیش‌نویس مقدماتی 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️چگونه مدعیان ، نویسنده قانون اساسی جمهوری اسلامی شدند؟ ◀️در آستانه انتشار پیش‌نویس مقدماتی قانون اساسی توسط دولت موقت 🔸طرفداران بقای قانون اساسی مشروطیت (که لازمه‌اش حفظ سلطنت پهلوی بود)، به شعارهایی مانند «شاه بماند، کند و نه حکومت» و «مبارزه در چهارچوب قانون اساسی» متمسک شده بودند 🔹 اما با تدبیر قاطعانه و تصمیم هوشمندانه امام خمینی(ره) همه این تلاش‌ها بی‌فرجام ماند و «» و «تدوین قانون اساسی جدید» از سوی امام به عنوان دو راهبرد انقلابی خلل‌ناپذیر و قطعی اعلام شد. 🔸 امام خمینی(ره) نیز علاوه بر مخالفت با سیاست‌های ناصحیح در جلسات خصوصی، خطر انحراف از جانب ایشان را بارها در جلسات عمومی- و البته به دلیل ملاحظات مبارزاتی، بدون ذکر نام- مطرح کرده‌اند که بازخوانی نمونه‌ای از این اظهار نظرها که در پاسخ به طرح بازرگان ایراد شده است، راه‌گشاست. 🔹امام در سخنرانی خود در تاریخ 29آبان 57 -تنها چند روز پس از ملاقات بازرگان با ایشان- خطاب به دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج، چنین می‌فرمایند: 🔸من به بعضى از اين آقايان كه آمده بودند و مى‏ گفتند كه «»، خوب حالا يك قدم برداريم و بعدش صبر كنيم يك مدتى بگذرد بعد قدم دوم را برداريم، گفتم آقا اگر شما اين قدم را سست كنيد، [در] قدم دوم قدم‌هاى شما را مى‏شكنند! اين طور نيست كه يك قدر صبر كنند كه شما حالا قدم اول را برداشتيد حالا ايشان سلطنت كند نه حكومت!... بعد از اين همه جنايات حالا ديگر بيايند آقا سلطنت كنند نه حكومت! 🔹اين اگر پايش مستقر بشود، دنبال اين هستند كه اين را بخوابانند با هر طور كه مى‏توانند. اين‌ها دنبال اين هستند. و اگر اين نهضت بخوابد، اين آتشى كه در دل مردم روشن شده است و خدا روشن‌ترش كند اگر اين بخوابد و اين آتش خاموش بشود، ديگر امكان ندارد كه اين نهضت پيدا بشود، يا شبيه آن پيدا بشود... ايرانى‏ها بيدار باشند، ملتفت باشند كه در چه مقام حساسى واقع شده‏اند، الان چه موقعيتى از براى ايران الان هست. مثل سابق نيست كه خوب حالا امروز نشد فردا؛ خير ديگر امكان ندارد. بين موت و حياتيد شماها! بين زندگى و موت هستيد.(صحیفه امام، ج۵، ص۵۹_۵۸ )( نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،ص ۱۶۹_۱۶۸) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ از تا تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ◀️بررسی عملکرد دولت موقت در تدوین نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی 🔹تصمیم تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم کنار گذاردن قانون اساسی مشروطیت و تدوین قانون اساسی جدید، در حالی اتخاذ شد که برخی جریان‌های داخلی آخرین تلاش‌ها را در آخرین روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی برای حفظ نظام شاهنشاهی و قانون اساسی مشروطیت به کار بستند. 🔸در میان طرفداران حفظ قانون اساسی مشروطیت، نام برخی از سران نهضت آزادی به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه مهندس مهدی بازرگان، از اعضای باسابقه جبهه ملی و از مؤسسان نهضت آزادی، در اوایل شهریور 57 طی نامه‌ای خطاب به امام، ضمن تشریح سیاست «»، بر ضرورت حفظ قانون اساسی مشروطیت تأکید می‌کند. 🔹در بخشی از این نامه تاریخی چنین آمده است: ... هدف نهایی البته سرنگونی رژیم است. اما در مرحله اول رفتن شاه، در مرحله دوم نظارت و محدودیت جانشینان او، در چهارچوب قوانین موجود و آزادی‌ها، سوم کار کردن روی افکار و تشکیل و تربیت و تجهیزات و در مرحله چهارم تبدیل به جمهوری اسلامی. 🔸... حکومت اسلامی یگانه هدف و منظور نهایی هر مسلمان باید باشد. عنوان کردن آن در جواب سؤال خبرنگار لوموند کاملاً به جا بوده است اما هنوز مشخص و شناخته نشده و تعریف واحدی پیدا نکرده، روی کیفیت حکومت اسلامی از جهات عدیده ایدئولوژیک اقتصادی- سیاسی، اداری و غیره به قدر کافی و مقبول کار نشده است لذا نمی‌تواند در حال حاضر به عنوان جانشین قانون اساسی و مشروطیت عرضه شود. در افکار روشنفکران، حتی متدینین مبارز با سابقه و در محافل بین‌المللی عکس‌العمل مطلوب ندارد...(فصلنامه پانزده خرداد، ش ۵۲، ص۶۲) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📂حمایت مرحوم آیت‌الله خویی از انقلابی‌ها؛ سند کم‌تر دیده شده 🔹«خلأ تاریخی» یکی از مشکلات و موانع پیش‌رفت برای جوامع مختلف است و سودجویانِ عوام‌فریب از این خلأ استفاده می‌کنند و به تحریف تاریخ می‌پردازند. 🔸دست‌های مرموز مدت‌هاست تلاش دارند بزرگان و را سکولار و بی‌تفاوت نسبت به عالم سیاست نشان دهند اما مراجعه به اسناد و خوانش دقیق و منصفانه تاریخ این تلاش‌ها را خنثی می‌سازد. 🔹یکی از بزرگانی که مورد تخریب و تشویش طیف تحریف‌گر قرار گرفته است است. ایشان در مقاطع مختلف از جریان انقلابی حمایت و به رژیم پهلوی اعتراض نمودند. سند زیر به تاریخ 9اردیبهشت1344 گواهی بر این مطلب است: 🔸«متن تلگرام العظمی_خویی به امیرعباس هویدا-نخست‌وزیر- در اعتراض به محاکمه جمعی از روحانیان و کسبه 🔹در ابتدای تصدی شما به در موضوع رفع تشنج و خاتمه دادن به وضع چند ساله اخیر که دولت‌های دور از عقل و منطق آن را به وجود آوردند و در اثر آن ملت مسلمان ایران به جرم دفاع از حیثیت و مقدسات خود با سرنیزه و زندان و شکنجه و قتل و تبعید روبرو شد، تلگرافا تذکر دادیم؛ متأسفانه شما نیز همان راه را پیمودید و از نصایح و ارشادات مقام روحانیت پند نرفتید « رب إنی دعوت قومی لیلا و نهارا فلم یزدهم دعائی إلا فرارا » بار دیگر جبروت و طغیان را گوشزد می‌نماییم. 🔸وقوع بعضی حوادث موجب بهانه‌گیری و سوء استفاده شده و دولت در فکر تصفیه حساب با عده‌ای از افراد متدین و غیور و مدافع از مقدسات یک ملت افتاده است. ما نیز طبق وعده الهی « کان حقا علینا نصر المؤمنین » یقین داریم در نتیجه، با مؤمنین است و قوای ظلم و طغیان نانبود خواهد گشت. 🔹جای تأسف است جمعی از و مبلغین و کسبه شریف و متدین مورد زجر و شکنجه قرار گرفته و افراد بی‌گناه به محاکم محول گردند و بالاخره برای تمام طبقات نگرانی فوق‌العاده به وجود آید. البته هرچه زودتر زندانی‌ها را آزاد و پریشانی ملت را جبران نمایید. ابوالقاسم الموسوی الخویی 26 ذی‌الحجة الحرام 1384» (اسناد انقلاب اسلامی ج1 ص285) پی‌نوشت: کارنامه هرکدام از بزرگان و شخصیت‌ها در جریان انقلاب باید به صورت دقیق و جامع دیده شود. ممکن است برخی از بزرگان اشتباهات سیاسی داشته باشند یا خدماتی به انقلاب اسلامی در کارنامه خود ثبت کرده باشند. مهم آن است که مجموع این اقدامات با هم دیده شود و از بزرگ‌نمایی‌ها و کوچک‌نمایی‌های سهوی یا عمدی پرهیز شود. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ مرحوم سید یزدی در مواجه به روایت ژنرال انگلیسی ⚫️به مناسبت سال‌روز وفات مرحوم سیدیزدی 🔹سر رونالد استورز یکی از سیاستمداران انگلیسی است که در قسمت امور مربوط به خاورمیانه عربی و از بازیگران مهم سیاست انگلستان در عربستان، بوده است. 🔸زمانی که انگلیسی‌ها در سال 1917 کشور عراق را اشغال کردند، ژنرال استورز در اداره کمیسر عالی انگلستان سمت مشاور را داشت و چون زبان عربی را به خوبی و با لهجه عربی، صحبت می کرد، همیشه با رجال و متنفذین آن کشور در تماس بود. 🔹وی خاطرات روزانه خویش را در کتابی به نام «شیوه‌های خاوری» گرد آورده است. استورز، درخاطرات مزبور، ماجرای دیدار و گفت‎وگوی خویش با مرحوم آیت الله را چنین شرح می دهد: 🔸«روز 20 مه 1917، ساعت دو و چهل دقیقه بعدازظهر، از کوفه به مراجعت کردیم. پس از کمی استراحت در هوای خنک زیرزمین (سرداب)، در حدود ساعت 5 بعدازظهر به اتفاق گاریت یکی از مامورین کمیساریای عالی انگلستان در بغداد برای ملاقات سیدمحمدکاظم یزدی که کلامش از عراق تا اصفهان نافذ است، حرکت کردیم. 🔹مشارالیه چندان احساسات خوبی نسبت به ما (انگلیسی‌ها) نداشت و حتی هدیه‌ای را که به مبلغ دویست لیره قبلا به او تقدیم شده بود رد کرده بود. گاریت این مرتبه دستور داشت که با مبلغ یک هزار لیره به او نزدیک شود و با آن‌که ناامید بود که باز بتواند وی را به پذیرفتن آن بقبولاند، از من خواهش کرد که در این کار به او مساعدت کنم. 🔸من با کمال احتیاط این ماموریت را قبول کردم و پاکت محتوی اسکناس را در جیب خود گذاشتم و به اتفاق گاریت به طرف منزل سید شتافتیم. چند دقیقه درب منزل سید منتظر شدیم و سپس طلبه ای با کمال وقار به جایگاه او رفته و ورود ما را اطلاع داد. 🔹سید، که بسیار پیر بود و جامه سفید وعمامه ای سیاه بر سر داشت و محاسن و ناخن‌های وی با حنای قرمز خیلی خوب رنگ شده بود و درخشندگی خاصی داشت، بیرون آمد و با کمال سردی و بی اعتنایی به ما خوشامد گفت و ما را روی حصیری که در بیرون اتاقش افتاده بود، نزدیک خود نشانید. در آنجا بود که به سر تاثیر و نفوذ زیاد و حسن شهرت او پی بردم. 🔸در خطوط صورت او قوه جاذبه ای وجود داشت و چشمانش خاکستری و خسته می نمود و در وجود نحیف و خسته او، یک قدرت ونفوذ خارق‌العاده موجود، و بیان او بسیار سحر آمیز بود که من کمتر در کشورهای اسلامی نظیر آن را دیده بودم. 🔹 بعد از احوال و پرسی به ما گوشزد کرد که در شهرهای شیعه نشین عراق، تنها افراد شیعه را به سمت‌ها و مسوولیت‌ها بگماریم و دستور داد که بایستی دکتر مظفر بک و جمال بابا، دو تن از شیعیان را که در بغداد توقیف بودند، آزاد نموده، فرماندار نجف را نیز میرزامحمد قرار دهیم. 🔸من گفتم [که] اوامر عالی ایشان را به سرپرستی کاکس کمیسر عالی انگلستان در عراق اطلاع خواهم داد. 🔹بعد به ایشان نزدیک‌تر شده خواهش کردم که سه دقیقه خلوت کنیم. پس از آنکه تنها ماندیم، موضوع فقرای بی حد و حصر آنجا را پیش کشیده، تقاضا کردیم که در این باب با ما مساعدت کنند و سپس پاکت اسکناس را جلوی ایشان گذاشتیم. 🔸سید، با کمال وقار، پاکت را به طرف ما پس زده، با عزم راسخی گفت که: هنوز موقع آن نرسیده است و از دریافت مبلغ، معذرت خواست. 🔹من اطمینان حاصل کردم که با او نمی توان صحبت از پول کرد، مقام عالی او قابل خرید و فروش نیست و بسیار خوشوقت است که در این باب با او صحبتی ننماییم و البته چنین وضعی را در کشورهای مصر و که همه برای پول به دنبال ما می دوند نمی توان یافت.(هفت رکن حکمت، ترجمه مسعود کشاورز،ص ؛ 113به نقل از کتاب خاطرات استورز( شیوه های خاوری)) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
📸سید یزدی رحمه‌الله: من سال هاست آماده شهادتم ⚫️به مناسبت سال‌روز فوت 🔹به دنبال موضع گیری صریح سید یزدی رحمه‌الله، تصمیم به تهدید و ارعاب ایشان می گیرند. در پی این تصمیم اطلاعیه ای دال بر ترور سید که بر روی آن تصویر دو عدد شش‌لول کشیده بودند به در و دیوار حرم مقدس چسبانیدند. نقل شده که روزی یکی از اهالی یزد به بهانه پرسشی خدمت رسید و به محض حضور، نامه ای دالّ بر تأیید مشروطه جلوی آقا نهاده و با تهدید اسلحه خواستار امضای آن شد. سید سینه را سپر کرده و گفت: من سال هاست آماده شهادتم.(شکوه پارسایی و پایداری، ص 19و20) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
✳️ترور شخصیت سید یزدی از تا ◀️به مناسبت سال‌گرد شمسی وفات صاحب عروةالوثقی آقا سیدمحمدکاظم یزدی 🔹یکی از علمایی که چهره مبارکش در پس رویداد مشروطه مورد هجمه های گسترده واقع گردید مرحوم سید محمدکاظم یزدی است. مرحوم سید به پاس کتاب « » از برجستگی علمی در حوزه ها برخوردار است اما سیره سیاسی وی متاسفانه مورد تحریف و ترور شخصیت واقع گردیده است. 🔸با آن که دوست و دشمن به زهد و پارسایی سید و بی اعتنایی او به دنیا، معترفند، برخی از به جهت بغض و عداوتی که به وی داشتند، می کوشیدند شخصیتی وارونه و دنیاگرایانه از او ارائه دهند. تاریخ نویسانی هم چون کسروی، ناظم الاسلام کرمانی و یحیی دولت آبادی در این دسته قرار دارند. 🔹 متأسفانه کتابی در شهر مقدس قم با نام دیباج منتشر شد که گفته می‌شد موضوع آن «زندگانی آیت الله بروجردی را به روایت آقای علوی بروجردی» است اما در ضمن این کتاب شخصیت سید یزدی تخریب شد و وی نماد افراطی گری و بی‌منطقی معرفی و شخصیت وی مخل آرامش حوزه نجف عنوان شد و مقلدان وی را نیز حرمت شکن به بزرگان حوزه قلمداد کرد. 🔸 راوی دیباج می گوید:« اولین کسی که نان برای طلاب مقرر کرد، آقا سید محمد کاظم یزدی بود.. (ولی) نان خیلی ها که موافق مشروطه بودند، قطع شد. از میرزا محمدتقی شیرازی خواستند که نامه بنویسد و در آن خواهش کند که آقا سید، نان این فرد را بدهد..میرزا نامه نوشتند ..اما سید ترتیب اثری نداد. آن طلبه هم به دلیل مشکلات مالی به کربلا برگشت» (دیباج ، ص ۴۰) این ادعا پایه است و در حالی است که مرحوم سید؛ خود به شدت از دست مشروطه‌خواهان تندرو به کرات آسیب دید. به عنوان نمونه آیت الله محسن ملایری نقل کرده که پدرم فرمودند: یک روز مرحوم سید یزدی در حرم حضرت علی علیه السلام دعای سمات می خواند، ناگاه یکی از روحانیان مشروطه طلب که سیگار می‌کشید (اسمش را نمی خواهم بگویم)، رفت و سیگارش را گذاشت پشت گردن آقا سید محمد کاظم یزدی. او گردنش سوخت و یک نگاهی کرد و هیچ نگفت.(خط سوم در انقلاب مشروطیت، ص ۳۲) 🔸کسروی نیز با جعل تاریخ می نویسد: سید کاظم جز سود خود را نمی جست و جز در پی دستگاه آیت اللهی نبود.(تاریخ مشروطه ایران، ص‭381‬) این در حالی است که سید از مرجعیت به شدت گریزان بود و در ابتدا از پذیرش مرجعیت اجتناب می ورزید اما مردم و علمای نجف که به مقام علمی و معنوی وی به ویژه بعد از رحلت میرزای شیرازی در سال ‭1312‬ پی برده بودند، مصرانه از ایشان، پذیرش مرجعیت را می خواستند. پس از رحلت میرزا عده زیادی از مردم برای آن فقید سعید مجلس ترحیم اقامه کردند. به طور معمول اگر عالمی بزرگ، برای مرجعِ از دست رفته مجلس ترتیب دهد، مدّعی مرجعیت شناخته می شود. سید محمد کاظم پس از فوت میرزای شیرازی از این عمل اجتناب ورزید و به مسجد سهله رفت و مجلس ترحیم ترتیب نداد. این تواضع و فروتنی سید باعث شد که مردم به تقوای وی، بیش از پیش پی ببرند.(سید محمدکاظم یزدی فقیه دوراندیش، ص 42 ) سرانجام با اصرار زیاد مردم، ایشان مرجعیت را پذیرفت. 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.