eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
650 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴انتفاضه سنگ و شکستن استخوان‌ها ◀️بررسی فرایند شکل‌گیری سه انتفاضه در فلسطین/1 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس انتفاضه‌ اول: 17 آذرماه 66 (هشتم دسامبر 1987) 🔹قیام مردم فلسطین در انتفاضه‌ای خودجوش و کاملاً غیر منتظره بود و رهبری واقعی نداشت. در مراحل اولیه‌ قیام، اسراییل سعی بر این داشت که به آن به ‌عنوان یک حادثه‌ محلی که نباید آن را جدی تلقی کرد، نگاه کند؛ لذا آن رژیم به ارزیابی مجدد موقعیت و تغییر اساسی در سیاست خود نپرداخت. چرا که به ادعای اسراییل، حاکمیت آن کشور در سرزمین‌های اشغالی و کنترل اسراییل بر جمعیت فلسطینی همیشه خدشه‌ناپذیر بوده و استمرار خواهد داشت. لذا تلاش اسراییل صرفاً بر این بود که چطور با تظاهرکنندگان سنگ‌پرانی‌ها و سایرین برخورد نماید؟ 🔸اما وسعت قیام در مراحل بعدی و شدت خشونت اسراییلی‌ها و به‌ خصوص سیاست «رابین» در برخورد شدید با تظاهرکنندگان، موسوم به سیاست «شکستن استخوان‌ها» که وحشیانه و دارای آثار عکس بود و انعکاس این رویدادها توسط وسایل ارتباط‌جمعی در سراسر جهان، موجب شد که همدردی‌های بین‌المللی با فلسطینی‌ها بیشتر شود؛ مسئله‌ای که اسراییل هرگز قبلاً درباره‌ آن اندیشه نکرده بود و لذا مقابله با ابراز همدردی‌های وسایل ارتباط‌جمعی بین‌المللی درباره فلسطینی‌ها در دستور کار اسراییل قرار گرفت. 🔹فلسطینی‌ها در انتفاضه‌ اول که در پی زیر گرفته شدن چند توسط یک کامیون اسراییلی در در منطقه‌ واقع در آغاز شد و با عنوان انتفاضه‌ سنگ تا سال 1991 (1370ه‌ش) تداوم یافت، حتی یک گلوله هم شلیک نکردند. اما ، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی با شکستن استخوان‌های جوانان فلسطینی به آن پاسخ داد. از سال 1991 و پس ‌از آن که نیروهای صهیونیستی توانستند آثار این انتفاضه را تا حدودی مهار کنند، نیروهای مقاومت فلسطینی به سلاح متوسل شدند و سربازان اسراییلی را در نوار غزه هدف قرار دادند. از این سال به بعد فلسطینی‌ها از اتومبیل‌های بمب‌گذاری‌شده استفاده می‌کردند. 🔸نکته تلخ از نتیجه انتفاضه اول به انحراف کشاندن آن با برپایی کنفرانس صلح مادرید و فریب طرف عربی- فلسطینی برای وصول به آمال و حق ضایع شده آنها بود.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام رحمه‌الله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص314-313) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
انتفاضة الاقصی ◀️بررسی فرایند شکل‌گیری سه انتفاضه در فلسطین/2 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس انتفاضه‌ دوم: انتفاضه مسجدالاقصی، 7 مهر 1379 (28 سپتامبر 2000) 🔹انتفاضه‌‌الاقصی، «دور دوم انتفاضه فلسطین» است. این قیام پس ‌از این که اشغال‌گری و جنایت‌های صهیونیست‌ها پس از مذاکرات صلح اعراب و اسراییل و تشکیل در«غزه و اریحا» به ریاست « » تداوم یافت، شروع شد. ریشه‌های اصلی این انتفاضه را می‌توان ناامیدی مردم فلسطین از حکومت خودگردان فلسطین برای بازگرداندن حقوق پایمال‌شده‌ آنان و مخالفت توده‌های مردمی فلسطین با ادامه مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و نیز هماهنگی‌های امنیتی با آن علیه نیروهای مبارز نام برد. فلسطینیان پس از پشت سر گذاشتن همه تجربه‌های گذشته و رویکردهای سازش با رژیم صهیونیستی، بر این مسئله تأکید کردند که تنها راه ‌حل مؤثر، درگیری و کشمکش با صهیونیست‌ها، استفاده از قوه‌ قهریه و جهاد مسلحانه (انتفاضه) است. بدین لحاظ هنگامی‌که احساسات دینی آنها از سوی «آریل شارون» در دیدارش از مسجدالاقصی نادیده گرفته شد، دور دوم انتفاضه خود را شروع کردند. به همین لحاظ به این قیام «انتفاضه الاقصی» گفته می‌شود. پیش‌زمینه‌ها و علل انتفاضه‌ مسجدالاقصی 1. پیروزی در جنوب لبنان، 4 خرداد 1379 (25 می 2000) یکی از علل و پیش‌زمینه‌های دور جدید انتفاضه، پیروزی بر رژیم اسراییل بود، که این پیروزی عقب‌نشینی رژیم اسراییل را در پی داشت. البته عقب‌نشینی اسراییل صرفاً در بحث جنوب لبنان نبود بلکه اسراییل بعدها در موارد دیگری نیز مانند نوار غزه، روی به عقب‌نشینی آورد. عقب‌نشینی اسراییل از جنوب لبنان، طلسم شکست‌ناپذیری اسراییل را شکست! و این مسئله را ثابت کرد که در سایه مبارزه و اتحاد می‌توان بر دشمنی مقتدر و تا بن دندان مسلح چون اسراییل پیروز شد. 2. شکست مذاکرات کمپ دیوید دوم پس ‌از آن که مذاکرات طولانی - از تیر ماه تا شهریور 1379- میان ، و بدون دستیابی به نتیجه‌ای ناکام ماند، این امر ثابت شد که رژیم صهیونیستی حاضر به عقب‌نشینی از موضع سخت و اولیه خود نیست و را به‌ عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین نخواهد پذیرفت و به همین دلیل هم با حضور خود به همراه 1000 چکمه‌پوش صهیونیست در صحن حرم‌الشریف معادله بازی را به گونه دیگری رقم زد. 3. به تعویق افتادن اعلام کشور مستقل فلسطین بر اساس (سپتامبر 1999) قرار بود در تاریخ (13سپتامبر2000) کشور فلسطین، مستقل اعلام شود. اما این امر بر اثر فشارهای سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی و به تعویق افتاده و بعد به فراموشی سپرده شد. این امر باعث شد تا طرف فلسطینی از روند مذاکرات قطع امید کند. چراکه مردم فلسطین شاهد بودند که بیش از 7 سال از امضای پیمان اسلو (1993) می‌گذرد، اما فلسطینیان بدون دست‌یابی به حقوق حقه خود، در شرایط بدی به سر می‌برند. فلسطینیان با به تعویق افتادن اعلام کشور مستقل فلسطینی دریافتند که به آن آرزو و آرمان خود که همان زندگی در کشور مستقل فلسطین است، دست نخواهند یافت. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
انتفاضه سوم و بیداری اسلامی ◀️بررسی فرایند شکل‌گیری سه انتفاضه در فلسطین/3 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس انتفاضه‌ سوم: تیرماه 1393 (جولای 2014) 🔹یکی از اصطلاحاتی که به دنبال « » رایج شد و برای رژیم صهیونیستی نیز چالشی اساسی و جدی ایجاد کرد، اصطلاح انتفاضه‌ سوم است. فلسطینی‌ها در سال 1987، انتفاضه‌ اول و در سال 2000 انتفاضه‌ دوم یا را رقم زدند و هم اکنون با فرصت بی‌بدیل در فضای بیداری اسلامی با ویژگی صهیونیسم‌ستیزی، استکبارستیزی، وحدت‌طلبی و عدالت‌خواهی امکان بسیار مناسبی برای حذف رژیم صهیونیستی با عقبه و توان مردمی فراهم بود که متأسفانه از آن استفاده نشد و انتفاضه سوم با محدود شدن در قالب عملیات فردی و بدون پشتوانه قوی گروه‌های جهادی با توطئه تبلیغاتی صهیونیست‌ها به نیز تحریف شد و عملاً استمرار و گسترش نیافت. ویژگی‌های مشترک در سه انتفاضه فلسطین 1. اسلامی بودن در واقع ویژگی اصلی این قیام اسلامی بودن آن است؛ نقطه‌ انفجار این قیام مساجد و توسط ائمه‌ جماعت، روشنفکران اسلامی و فارغ‌التحصیلان بوده و در میان جوان‌ها به ‌سرعت گسترش پیدا نموده است. از بلندگوهای مساجد غالباً با ندای الله‌اکبر مردم به تداوم مبارزه دعوت می‌شوند و ائمه‌ جماعات، مردم را در مساجد به مبارزه با رژیم صهیونیستی فرا می‌خوانند. 2. مردمی بودن یکی از ویژگی‌های مهم انتفاضه، مشارکت تمام قشرهای مردم در آن است و نقطه‌ شروع انتفاضه‌های اول و دوم با قیام مردم، اعم از زن و مرد، پیر و جوان با دستان خالی در مقابل ارتش مسلح بوده است. حرکت اسلامی، جنبش یک گروه خاص از مردم نیست، بلکه وجدان جوشان ملت و ریشه‌های انقلابی آن است که وابستگی حزبی، جناحی و دولتی هم ندارد. 3. استمرار به غیر از انتفاضه سوم که متناوباً از سوی مردم مسلمان فلسطین به صورت خودجوش انجام می‌شد، انتفاضه اول و دوم استمرار قابل توجهی داشت که با انحراف و سرکوب صهیونیست‌ها مواجه گردید. 4. سراسری بودن گستره برپایی این قیام شهرها، آبادی‌ها و تمام مناطق فلسطینی اعم از کرانه غربی، غزه و حتی اراضی اشغالی 48 را نیز در بر می‌گرفت و اختصاص به محدوده جغرافیایی خاصی از فلسطین نداشت. 5. کم‌هزینه بودن در سه انتفاضه مذکور نیاز به تجهیزات و عدوات یا سرمایه و هزینه خاصی وجود نداشت و مردم فلسطین با اندک سلاح خود که سنگ و حضور جدی خیابانی بود، به مقابله با ارتش صهیونیستی می‌پرداختند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام رحمه‌الله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص317-316) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاع‌نگاشت: پیامدها و دستاوردهای سه انتفاضه فلسطین ۱. نفی موجودیت و تهدید امنیت رژیم اشغالگر قدس ۲. افشای چهره‌ واقعی رژیم صهیونیستی ۳. ایجاد تحرک و تحول در اعراب مقیم در اراضی اشغالی قبل از ۱۹۶۷ ۴. ایجاد مشکلات اقتصادی برای رژیم صهیونیستی ۵. دمیدن روح حیات و عزت‌بخشی به مردم و گروه‌های فلسطینی ۶. قرار دادن فلسطینی‌ها در موضع حمله ۷. تغییر نگاه مسلمانان و کشورهای منطقه به فلسطین منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵۳، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام رحمه‌الله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص۳۲۱-۳۱۸ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قلم های فاسد در خدمت استعمارگران 🔻 | 21 اردیبهشت 🔹...قدرت‌های بزرگ نشسته‌اند آن‌جا که با ایادی خودشان در این کشور راه‌هایی‏‎ ‎‏درست کنند که خود اهالی این کشور برای آن‌ها جاده را صاف کند. آن‌ها مستقیماً نمی‌آیند‏‎ ‎‏سراغ شما، آن‌ها با این راه‌ها، با ، با که در خدمت می‌گیرند در‏‎ ‎‏سراغ شما می‌آیند و با شایعه‌افکنی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها در بین شماها هرکس را به دیگری‏‎ ‎‏بدبین می‌خواهند بکنند. 🔸و آن روزی که قشرهای ملت خدای نخواسته، برخلاف الان که‏‎ ‎‏هستند، به هم بدبین بشوند، آن روز است که رخنه کرده‌اند آن‌ها و استفاده خواهند کرد. و‏‎ ‎‏، از من تا تا علمای بلاد اسلامی تا دست اندرکاران،‏‎ ‎‏، ، ارتشی‌ها، پاسدارها و همه قشرهای ملت در مقابل خدا مسئول‌اند‏‎ ‎‏و همه یک روز در پیش‌گاه خدا خواهیم رفت و از ما سؤال خواهد شد، نعمت را از ما‏‎ ‎‏سؤال می کنند و آن نعمت، اسلام است. ما مسئول هستیم، ما باید پا روی غرض‌های‏‎ ‎‏شخصی خودمان بگذاریم برای خدا و برای مقصد. ما همه باید برای خدا باشیم، چون از‏‎ ‎‏او هستیم و هرچه داریم از اوست، قدرت هرچه هست از اوست، نعمت هرچه هست از‏‎ ‎‏اوست و او نورِ سماوات و ارض است. 🔹و ما موظف هستیم از طرف او و از طرف عقل‏‎ ‎‏خودمان و وجدان خودمان که به آن کسی که ولیّ همه چیز ما هست خدمت بکنیم، و‏‎ ‎‏آمال و آرزوی ما این باشد که دین او را تقویت بکنیم و اسلام را در بین بشر پیاده کنیم؛ و‏‎ ‎‏این نمی‌شود الاّ به شما و دست برداشتن از اختلافات، اگر خدای نخواسته‏‎ ‎‏باشد و ان شاءالله نباشد. و من امیدوارم که با وحدت کلمه و با اخوت ایمانی محکم‏‎ ‎‏بایستیم و بایستید و این کشور را از حوادث دهر حفظ کنید... (21 اردیبهشت 62، صحیفه امام، ج 17، ص 435و436) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
تأثیر انقلاب اسلامی بر انتفاضه‌های فلسطین 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس 🔹در وهله‌ اول موازنه‌ قوا را به نفع ملت مظلوم فلسطین بر هم زد و با حمایت پیگیر از مبارزه‌ مجاهدان فلسطینی در قبال اسراییل، در جهت خشکانیدن ریشه‌های صهیونیسم بین‌الملل اقدام نمود. 🔸علاوه بر این، ایران اسلامی، نخستین کشوری بود که با اختصاص دفتری به ‌عنوان ، حمایت بی‌دریغ خود از مبارزات ملت فلسطین را اعلام کرد. 🔹در راستای این حمایت‌ها، امام خمینی(ره) با نامگذاری آخرین جمعه‌ ماه مبارک رمضان به نام « »، خطر صهیونیسم را در سراسر جهان متذکر شدند و جبهه‌ سیاسی محکمی را در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل ایجاد نمودند. 🔸افزون بر این، امام خمینی(ره) با احیای مراسم در موسم حج ابراهیمی و یادآوری خطر اسراییل در این مراسم، پایه‌های مشروعیت رژیم صهیونیستی را متزلزل کرد. ترس و وحشت اسراییل از برگزاری مراسم سالانه‌ روز جهانی قدس و مراسم برائت از مشرکین، خود حکایت‌گر کارآمدی این اقدامات از سوی است. بدین‌ترتیب، انقلاب اسلامی بر دامنه، قلمرو و گستره‌ حمایت از مبارزه‌ ملت فلسطین افزود و با جهانی کردن این قلمرو حمایتی، یکی از ضعف‌های عمده و نواقص مبارزات فلسطینی را برطرف نمود. 🔹رهبران جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با قاطعیت و صراحت، از انتفاضه مردم فلسطین حمایت همه‌جانبه‌ای کردند و آن را یکی از بهترین روش‌های ممکن مبارزه‌ فرسایشی علیه اسراییل دانسته‌اند. یکی از شعارهای اولیه در نهضت امام خمینی(ره) مسئله‌ دفاع از مظلومان بود که مسئله‌ فلسطین و حمایت از فلسطینیان در صدر این هدف قرار داشت؛ زیرا که انقلاب اسلامی ایران بر باورهای اسلامی مردم استوار و مسئله‌ فلسطین جزیی از این باورها بود. صهیونیست‌ها نیز از این موضوع آگاه بودند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص322-321) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خواب غفلت بر چشم خود حرام نما! ✳️نردبان آسمان؛ نکاتی اخلاقی از امام خمینی به مناسبت ماه مبارک رمضان/28 پس ای عزیز، بیدار شو و پنبه غفلت را از گوش برون کن و خواب غفلت را بر چشم خود حرام نما، و بدان که تو را از خدای تعالی برای خود آفریده، چنانچه در حدیث قدسی می‌فرماید: «یا ابن آدم خلقت الأشیاء لأجلک، و خلقتک لأجلی.» (شرح چهل حدیث، ص 46)‏ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️نکته‌های کم‌تر شنیده شده از مبارزات مرحوم کافی علیه رژیم صهیونیستی/۱ 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس 🔹حوزه علمیه و توانمند فراوانی داشته و دارد اما ، معروف به «کافی» یکی از نام‌آشناترین منبری‌های چند دهه اخیر است. 🔸بسیاری افراد ایشان را به عنوان مبلغی غیر سیاسی می‌شناسند اما حقیقت آن است که کافی در زمان حیات خود خط فرمزهای ابلاغ‌شده ساواک را درنوردیده بود و در مقاطع گوناگون از (ره) با شرح ذیل به شیوه خود با رژیم در مبارزه بوده است: 🔹«حضور فعال در اعتراض به واقعه ۱۵ خرداد 🔸اعتراض و مخالفت با دوره ۲۱ شورای ملی در مهر ۱۳۴۲ در قالب سخنرانی 🔹واکنش معترضانه که به تعطیلی مدرسه طلاب در پی شهادت انجامید و منجر به تصمیم رژیم برای تبعید وی به سراوان شد و با بازداشت موقت وی، این تصمیم متوقف گردید. 🔸زندانی شدن در به دلیل تجلیل از حضرت امام (ره) در ۲ مرحله 🔹تبعید به ایلام به دلیل حمله به و یهودیان در سخنرانی 🔹کافی با بیان تاریخ به مصادیق عملکرد یهود و اوضاع فعلی فلسطین می‌پردازد و آدرس امروزی از آموزه دیرینه آن‌ها علیه دین و بشریت را ارائه می‌کند. 🔸کافی علاوه بر مطرح کردن علت این معضل در جهان اسلام و بشریت امروز؛ راه‌حل را نیز ارائه می‌کند او بدون داشتن امکان و ابزاری برای مقابله با صهیونیسم، وسیله تحریم کالاها و همکاری با صهیونیسم و بهائیان که هم‌اکنون در یک کالبد مشغول ضربه زدن به اسلام و مسلمین هستند را به عنوان راه چاره، مطرح و مکرر بر آن تأکید می‌کند. از جمله: 🔸«ای مردم! این گوشت یخ‌زده حرام است آن را نخورید. مرغ منجمد که می‌گویند از آورده‌اند دروغ است؛ آن‌ها را از آورده‌اند و حرام است. ای مسلمانان نخورید... کارخانه محصولاتش مال کلیمی‌هاست، نخرید مسلمان‌ها جنس خودتان را بخرید و بفروشید و... 🔹کافی در کنار تحریم کالاهای اسرائیلی و یهودی، از مسلمین می‌خواهد که با هم متحد باشند و به کمک بشتابند. از جمله در خلال جنگ ۱۹۶۷ می‌گوید: 🔸مردم مسلمان وظیفه شما است که اتحاد داشته و از قرآن حمایت کنید. در این جهت با برادران اعراب هم‌آهنگ و هم‌صدا باشید و یهودیان نفرین‌شده پیغمبر هستند و باید از بین بروند. 🔹در جای دیگر با ابراز تأسف از در قبال مسئله فلسطین می‌گوید: اگر دولت ایران پشتیبانی فوری خود را از برادران عرب ما اعلام نکند، ما سرشکسته خواهیم بود. من از روی این منبر با صدای بلند به دولت و مسئولین مملکت اعلام می‌نمایم که هرچه زودتر به کمک برادران مسلمان ما بشتابند و شر مردم یهود را از سر آنان کوتاه کنند.»(اسرائیلیات تاریخی، ص ۲۵۲-۲۴۴، علیرضا سلطانشاهی، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️نکته‌های کم‌تر شنیده شده از مبارزات مرحوم کافی علیه رژیم صهیونیستی/۲ 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس 🔹کافی در منابر خود به هم می‌تاخت و به نحوی بیان می‌کند که اگر حمایت آن‌ها نباشد، چه بسا صهیونیسم زودتر از این مضمحل شود. وی در قالب دعا به این مهم پرداخته و می‌گوید: 🔸دیشب در روزنامه نوشته شده بود که در آمریکا یهودیان مبلغ پنج میلیون دلار جمع‌آوری و برای فرستاده‌اند و یهودیان تهران نیز جمع شدند و برای اسرائیل دعا کردند. می‌دانید یعنی چه [؟] برای از بین رفتن و ملت یهود سه روز است که روزه می‌گیرند تا در مقابل قرآن پیروز شوند. آن‌ها برای نابودی قرآن می‌جنگند. 🔹... مهدی جان به فریاد ما برس. کار ما به جایی کشیده که مسیحی‌ها، و یهودی‌ها آزادند و هر بلایی که می‌خواهند به سر ما مسلمانان می‌آورند. 🔸... خدایا دین اسلام را نصرت بده، آن‌هایی که به دین کمک می‌کنند یاری کن آن دست‌هایی که و را کمک می‌کنند از سر ملت شیعه کوتاه فرما. 🔹کافی در خلال این دعاها به صورت غیرمستقیم را مشمول این حمایت‌ها از اسرائیل دانسته و می‌گوید: خدایا به حق امام زمان تو را قسمت می‌دهیم که هرکس از یهودیان علنی و یا در خفا حمایت می‌کند ذلیل گردان. 🔸و جالب این‌جاست که ساواک نیز در نظریه خود بر این دعا می‌نویسد: نظریه شنبه: تعدادی که از مردم پای منبر او بودند عقیده داشتند که ایران در خفا از حمایت می‌کند و نیز نامبرده در وعظ خود همیشه اشاره و کنایه‌هایی دارد که مورد تفسیر مردم است. 🔹کافی در فرصت‌های دیگر این رویه خود را بدین‌گونه ادامه می‌دهد: پروردگارا آن کس را که به وسیله پول، سرباز، اسلحه و... به یهودیان اسرائیل کمک می‌کند، دودمانش را ریشه‌کن کن. ... خدایا به جان امام زمان هرکس ظاهرا یا باطنا جلوی مردم یا زیرزیرکی کمک به یهودی‌ها می‌کند، به حق ذلیلش کن. 🔸موضع کافی در قبال یهود، اسراییل و صهیونیسم آنقدر صریح، شفاف و قاطع بود که در نهایت با واکنش نماینده یهودیان در مجلس و از منابع رسمی و کددار و البته عضو فراماسون مواجه شد و به همین دلیل، روضه‌خوان برجسته ایران در دوره پهلوی محکوم به سه سال تبعید شد. اگرچه کافی هم با گذراندن یک سال زمان تبعید با نامه‌نگاری و تحرک خاص خود از تبعید بازگشت و کارهای خود را بر منوال گذشته ادامه داد.»(اسرائیلیات تاریخی، ص ۲۵۳-۲۵۲، علیرضا سلطانشاهی، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✉️اعتراض آیت‌الله خوئی نسبت به نفوذ صهیونیسم و تبعید امام خمینی قدس سره الشریف جناب آقای امیرعباس هویدا نخست وزیر محترم ما مکررا از باب نصیحت و ارشاد به دولتهای سابق تذکر دادیم که مدت فشار و تعدی! محدود و عاقبت آن تاریک است. شما بر ملتی حکومت می کنید که مسلمان و معتقد به قرآن است و برای قانونی قانونی که مخالف اسلام باشد ارزشی قائل نیست. بایستی عواطف و مقدسات و شخصیت آنها را در نظر گرفته و از جریحه دار ساختن قلوب و پیمودن راهی برخلاف رأی قاطع ملت مسلمان خودداری نمایید. انتظار می رود با برطرف ساختن و و ورود حضرت آیت الله آقای خمینی عالم روحانیت و قلوب مسلمانان جهان را مسرور سازید. ابوالقاسم الموسوی الخویی 28/ صیام / 1384 (اسناد انقلاب اسلامی، ج1، ص283) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
📷ثمرات مقاومت عبدالعزیز رنتیسی یکی از اعضای فعال فلسطینی: اول اینکه انتفاضه راه صحیح را به مردم فلسطین نشان داد و توجه آنها را به ‌سوی اسلام جلب کرد. دوم اینکه انتفاضه با مفسده‌هایی مثل مستی و اعتیاد و شادی‌های کاذب و بی‌مبالاتی جنسی و... که تا پیش از آن در بین مردم رواج داشت، مبارزه کرد، سوم این‌ که انتفاضه روحیه‌ دشمن‌ستیزی را در مردم تازه کرد. منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵۳، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام رحمه‌الله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص۳۲۱-۳۲۰ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db