eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
692 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️به مناسبت سالروز شهادت فدائیان اسلام 🔹چند وقتی است که رسانه‌های شبه‌روشنفکر و البته برخی تاریخ‌نویسان متمایل به جریانات خاص سیاسی در تلاش‌اند که الگوهای تاریخی را تغییر دهند و مرحوم شهید نواب صفوی را به عنوان الگوی حوزه انقلابی معرفی می‌کنند اما؛ 🔸شکی نیست که حرکت مجاهدانه شهید نواب فقط و فقط برای جلب رضایت الهی و پیش‌برد اهداف دینی بود اما ورای بزرگواری و شأن والای آن شهید و یاران باوفایش؛ آیا مرحوم نواب الگوی طلبه انقلابی است؟ انقلاب و انقلابی‌گری از واژه‌هایی است که در ادبیات سیاسی ایران با قراردادی نانوشته به پیروان خط امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف گفته می‌شود. اما آیا امام خمینی و به تبع ایشان انقلابی‌های پیرو خط ایشان؛ روش و منش فدائیان را قبول داشتند؟ 🔹برای پاسخ جامع در ابتدا باید گفت نهضت‌های معاصر روحانیت و مردم تا کنون اهداف مختلفی داشته است: ١. نهضت‌های ضداستعماری ٢. نهضت‌های ضداستبداد داخلی ٣. نهضت‌های مقطعی با اهداف خاص ۴. نهضت‌هایی با اهداف بلند از جمله براندازی حکومت طاغوت یا تأسیس حکومت دینی 🔸از نظر ماهیت نهضت‌ها نیز تفاوت‌های فراوانی به چشم می‌خورد: ١. گاهی نهضت مبارزاتی متمرکز بر مبارزات فرهنگی است. هم‌چون فعالیت‌های فلسفی و تفسیری مرحوم علامه طباطبایی ٢. گاه مبارزه مسلحانه را شاهدیم. هم‌چون مبارزات شهید نواب صفوی. ٣. گاه مبارزه روحانیت با شیوه مبارزه پارلمانی پیش می‌رود. از جمله مبارزات شهید مدرس یا آیت‌الله کاشانی. ۴. گاه مبارزات سیاسی غیربرانداز است. هم‌چون مبارزات مرحوم آخوند خراسانی برای تحقق مشروطه ۵. گاه با هدف براندازی و تأسیس نظام جدید است. که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف از این قبیل است.(انقلاب‌نامه ص ٧٠-۶٩) 🔹در نتیجه باید گفت امام خمینی به طور کلی خط مشی مسلحانه فدائیان اسلام را قبول نداشتند و یاران خود را نیز از پیوستن به گروه‌های مسلح نهی می‌کردند. ⁉️با در نظر گرفتن این نکته باید به این سؤال پاسخ داد که دلایل ایشان برای وارد نشدن به فاز مسلحانه چه بود؟ ◀️دلایل امام اعلی الله مقامه الشریف برای مخالفت با مشی مسلحانه: الف) فایده نداشتن ترور. چراکه با ترور هر فرد، فرد دیگری جایگزین می‌شود و همان سیاست‌ها یا بدتر از آن را پیاده می‌کند. ب) چهره انقلابیون به عنوان تروریست به دنیا معرفی خواهد شد و حرفهای منطقی قیام زیر سؤال خواهد رفت. پ) حرکت‌های مسلحانه به هرج و مرج، ناامنی و بلوا همراه خواهد شد و استقلال و امنیت کشور را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.(نهضت امام خمینی ج١ ص ١١٢١) در هر صورت ایشان به این خط فکری و عملی پایبند بودند به گونه‌ای که حتی اجازه تجلیل از گروه‌های ترور در نشریات یاران خود را جایز نمی‌دانستند و می‌فرمودند:«تمجید از آدم‌کش‌ها صحیح نیست.»(صحیفه امام ج٣ ص ۴۵) 🔸البته در میان اطرافیان امام کسانی بودند که اعتقاد چندانی به راه امام نداشتند و طبق خط مشی خود عمل می‌کردند و به گروه‌های مسلح گرایش داشتند و به آن‌ها کمک می‌کردند. 🔹به طور مثال آقای هاشمی رفسنجانی با گروه محمد بخارایی ارتباط و همکاری نزدیک داشت (نهضت امام، ج۱، ص ١١٣٠) و هم‌چنین وی به همراه مرحوم طالقانی و آقای منتظری و برخی افراد دیگر امام را برای حمایت از تحت فشار گذاشت (نهضت امام ج٣ ص۶٠٠) گفتنی است حمایت‌های مالی آقای رفسنجانی از منافقین؛ حتی بعد از آشکار شدن آن‌ها ادامه داشت اما امام نه تنها از گروهک مجاهدین خلق بلکه از هیچ گروه مسلح؛ حمایت نکرد. 🔸در پایان باید برای تاریخ‌نویسانی که این حقایق آشکار را نمی‌بینند و به دلایل خاص تاریخ را وارونه جلوه می‌دهند تأسف خورد. آن‌ها با نوشته‌های آلوده‌شان در تلاش‌اند را به عنوان یک تروریست نشان دهند و وی را الگوی حوزه انقلابی جلوه دهند. در حالی‌که شهید نواب صفوی بر اساس حجت دینی خود عمل کرد و البته الگوی حوزه انقلابی نیز شخصیت‌هایی فراتر از نواب‌ها هستند. الگوی انقلاب کسی نیست جز امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف که با اقدام مجاهدانه و اخلاص خود تاریخ کشور را ساخت. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان.pdf
1.08M
🖊نقش فدائیان اسلام در محدودسازی شدید تشییع جنازه رضاخان در قم 🔹رضاخان در ۴ مرداد ١٣٢٣ در ژوهانسبورگ در اثر سکته مرد. جنازه او در میان نفرت عمومی در ١۵ اردیبهشت ١٣٢٩ وارد اهواز شد، روز شنبه ١۶ اردیبهشت جنازه رضاخان به قم وارد شد و سرانجام ١٧ اردیبهشت به تهران رسید و در شهر ری دفن شد. 🔸ورود جنازه رضاخان به ایران با عدم اقبال مردم همراه بود و خصوصا در قم با برخورد سلبی و تحریم یکپارچه طبقات مختلف روحانیت مواجه گردید و با فعالیت گسترده اعضای فدائیان اسلام و واکنش منفی یکپارچه عموم حوزویان، طلاب از شرکت در مجالس ختم رضاخان امتناع ورزیدند. 🔹مقاله «مخالفت یکپارچه روحانیان نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم» که در فصلنامه تخصصی ١۵ خرداد-شماره ۶٨-۶٧ به چاپ رسید به بررسی مبارزه منفی روحانیون علیه دیکتاتوری پهلوی و البته نقش فدائیان اسلام در ایران مبارزه می‌پردازد که مطالعه آن در سالروز شهادت مرحوم نواب صفوی یادکردی ارزشمند از فعالیت‌های مخلصانه ایشان و یاران مبارز اوست. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻 علاقه مجتهد شهید نسبت به شهیدان نواب صفوی و سیدعبدالحسین واحدی 🔴سالروز شهادت فدائیان اسلام ‏‏حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: 🔹از روزی که (س) آغاز شد، نیز بدون سر و صدا در این راه قدم گذاشت و همراه و هم‌کاروان امام حرکت کرد. پیش از نهضت امام(س) نیز تا حدّی در جریان‌های سیاسی و مبارزاتی وارد بود و با برخی از دوستی و همفکری داشت. در خاطراتی که از او باقیمانده است درباره فداییان اسلام چنین اظهارنظر کرده است:‏ 🔸‏‏«... جمعیتی در ایران معروف بودند به فداییان اسلام، رییس آن‌ها مردی بود به نام - مجتبی که واقعاً دلیر و توانا و از روی احساس، سنگ اسلام را به سینه می زد و نمی توان او را دور از حقیقت دانست و مرد شماره دو آن‌ها دوست عزیز خودم مرحوم بود، 🔹این طایفه دیر زمانی در قم زیست می‌کردند و آن وقت ما بودیم و از دور آن‌ها را می پاییدیم تا آن‌که شبانه عده‌ای با چوب و چماق در پیش چشم چند صد نفر طلبه بر آن‌ها هجوم بردند و آنان را زدند که دیگر کار به آخر رسیده و دیگر نتوانستند در قم بمانند و در نتیجه رحل اقامت را به بردند تا سرانجام به دست جلب و با آن‌ها را تیرباران کردند. گر چه دوست من عبدالحسین را در جای دیگر از بین بردند و داغش را به دل ما گذاردند».‏(یادها و یادمان‌ها، ج١، ص ٢٠۴-۲۰۳) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد شهید نواب صفوی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️مخالفت امام خمینی قدس سره الشریف نسبت به مبارزات مسلحانه به روایت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔹 ‏هاى_مؤتلفه_اسلامى براى كشتن مقامات دولتى كوشيدند از امام مجوز بگيرند، ليكن با مخالفت امام مواجه شدند. امام علل مخالفت خود را با اقدام مسلحانه چنين بيان كرده بود: 🔸الف) فایده نداشتن . چراکه با ترور هر فرد، فرد دیگری جایگزین می‌شود و همان سیاست‌ها یا بدتر از آن را پیاده می‌کند. 🔹ب) چهره انقلابیون به عنوان به دنیا معرفی خواهد شد و حرف‌های منطقی قیام زیر سؤال خواهد رفت. 🔸پ) حرکت‌های مسلحانه به هرج و مرج، ناامنی و بلوا همراه خواهد شد و و کشور را با خطر جدی مواجه خواهد کرد. 🔹نگارنده آن‌گاه كه به هجرت كرد، بر آن بود با آموزش نظامى و چريكى براى دست زدن به ترور شاه و ديگر مقامات رژيم او، خود را آماده كند و براى اين منظور تشكيلاتى ايجاد كند. اين نقشه و برنامه خود را با امام در ميان گذاشت. امام ضمن موافقت با آموزش نظامى و فراگيرى و چريكى، نگارنده را از هرگونه اقدام مسلحانه بر ضد رژيم شاه برحذر داشت (نهضت امام خمینی ج١ ص١١٢٢) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📁بازخوانی یک سند تاریخی در خصوص مخالفت امام خمینی با ترویج فعالیت‌های مسلحانه فدائیان اسلام ‏‏زمان: ١٣۵٣ ه . ش . / ١٣٩۴ ه . ق .‏ موضوع: عدم موافقت با درج مطلبی از تاریخ معاصر در ماهنامه ١۵ خرداد‏‎ ‏‏مخاطب: روحانی (زیارتی)، سید حمید‏ 🔹١. شرحی که مرقوم شده است بعضی اشکالات دارد. از آن جمله تمجید از‏‎ ‎‏آدمکشی‌ها که صحیح نیست در ماهنامه شما باشد و اصل قضیه این روزها مورد شک و‏‎ ‎‏اشکال است، و مطالبی در نظر دارم که نمی‌توانم بگویم.‏ 🔸٢. ورقه دوم هم با سلیقه من مخالف است خصوصاً در مثل ماهنامه شما. 🔻توضیح سند: آقای سید حمید روحانی ـ منتشر کننده ماهنامه ١۵ خرداد در نجف اشرف که حاوی اخبار و رخدادهای نهضت امام خمینی بود ـ در رابطه با این نامه می گوید: «مطلبی که در نامه اشاره شده است مربوط به مقاله ای است در تجلیل از یک جریان سیاسی فعال در دهه بیست و سی که برای درج در ماهنامه تهیه شده بود و پس از دریافت نظر مخالف امام، از درج آن خودداری کردیم». ‏(صحیفه امام، ج ٣، ص ۴۵) 🔻پی‌نوشت: حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در تاریخ ١٣٩۶.١٠.٢٧ در محل دارالشفای حوزه علمیه قم تصریح کردند که این مقاله در خصوص مرحوم شهید نواب صفوی بود. به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙روایت حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از اختلاف مسلک امام خمینی با فدائیان اسلام «امام خمینی علی‌رغم این‌که را جوانان دلسوز، فداکار و مخلصی می‌دانست و حتی برای نجات جانشان یک‌بار به عنوان نماینده با شاه ملاقات کرد مسئله‌ای که امام نسبت به فدائیان داشت در دو جهت بود: ١. امام زمان را آیت‌الله العظمی بروجردی می‌دانست و آن‌ها در دست زدن به قتل‌ها از ولی‌فقیه زمان اجازه نداشتند. ٢. آن‌ها نسبت به آیت‌الله العظمی بروجردی کم‌لطفی کردند و نسبت‌ها و اهانت‌هایی کردند که امام تا آخر عمر آن‌ها را نبخشید.» 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸شهید بهشتی: دولت مهندس بازرگان نه دولت انقلاب است نه دولت انتقال 🔴سالگرد مرگ مهدی بازرگان «دولت مهندس بازرگان نه دولت انقلاب است و نه دولت انتقال است. صحیح‌تر این است که بگوییم دولت اضطرار یعنی دولتی که نه دولت انقلاب است و نه حتی می‌تواند خیلی خوب مرحله انتقال را پشت سربگذارد. ولی اضطرار یعنی ضرورت‌ها و مقطع زمانی انقلاب هم این را ایجاب می‌کرد که ما از همان اول آن مقطع زمانی آن دولت را بپذیریم و تا مدتی با آن کار کنیم» (از حزب چه می‌دانیم، ص٣٠، انتشارات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مهدی بازرگان: ملت آمادگی مواجه شدن با آزادی را ندارند! سالروز مرگ مهدی بازرگان 🔹اولین مشکل وقتی بروز کرد که برای ملاقات با به رفتم، و می‌خواستم استراتژی صحیحی جهت مبارزه با رژیم [شاه] را مطالعه کنم، همه می‌دانند من معتقد به بودم، معتقد بودم که برای رهایی از شاه فقط یک راه بود و آن این‌که را مجبور کنیم که کم‌کم شاه را ول کند و کاری کنیم که او هرچه بیش‌تر ضعیف شود و ملت روز به روز قوی‌تر شود... 🔸[خطاب به امام] می‌گفتم:ملت آمادگی مواجه شدن با آزادی را ندارند. می‌بایست عادت‌شان داد، تعلیم‌شان داد تا این‌که سیاسی شوند، با قدم‌های کوتاه و آهسته باید قدرت را به دست بگیریم. اول مدارس، بعد مطبوعات، بعد دادگستری، بعد اقتصاد، بعد ارتش... 🔹تقریبا یک بحث و جدلی شد. ولی ایشان چنان مطمئن بودند که پیروزی با ملت است و چنان ایمان‌شان قوی و و چنان محکم که مجبور به قبول شدم و گفتم: بسیار خوب بفرمایید. انقلاب را انجام دهیم... 🔸همیشه به (رئیس حقوق بشر نیویورک) می‌گفتم که من هم خواهان یک انقلاب ناگهانی نیستم ولی شاه در هر صورت باید برود و باید در همین جهت عمل کرد، به آهستگی.» (بازرگان، مجموعه آثار جلد ٣١، ١٧ و ١٨) ◀️پی‌نوشت: جریان شبه‌روشنفکر و امثال مهدی بازرگان تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اعتقاد داشتند که مردم ایران آمادگی و صلاحیت داشتن آزادی را ندارند و جناب ایشان و هم‌قطاران‌شان باید به مردم درس آزادگی بدهند! تاریخ جریان شبه‌روشنفکر در ایران با استبداد گره خورده است و این گره بازشدنی نیست. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.‎ ‎
حضرت زهرا جلوه هویت انسانی روز بزرگ و اجتماع عظیم و محل مبارک، روز که روز زن است، روز پیروزی زن است و روز نمونه زن در عالَم است. زن نقش بزرگی در اجتماع دارد. زن است. زن پرورش دِه زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن مرد به معراج می‌رود. دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است. روز بزرگی است، یک زن در دنیا آمد که مقابل همه مردان است. یک زن به دنیا آمد که نمونه انسان است. یک زن به دنیا آمد که تمام هویت انسانی در او جلوه‌گر است. پس روز، روز بزرگی است؛ روز شما زنان است. (صحیفه امام، ج ۷، ص: ۳۴۱) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معرفی کوتاه آثار بنیاد تاریخ‌پژوهی/بخش اول دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران 📚نهضت امام خمینی (4جلد) 📚اسناد انقلاب اسلامی(6جلد) 🏢غرفه بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db