آزادی امام و بازگشت به قم
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/37
🔹عقربه ساعت، تقريباً ده شب يكشنبه 16 فروردين ماه 43 را اعلام مىكرد كه ماشين شورلت سياهرنگى كه بهوسيله چند ماشين ديگر اسكورت مىشد، سركوچه امام مقابل #بيمارستان_فاطميه توقف كرد و امام از آن پياده شد. همراهان او كه عبارت بودند از سرهنگ مولوى و چند تن از مقامات نظامى و امنيتى پس از پياده كردن امام بهسرعت از آنجا دور شدند تا خودشان از هرگونه پيشامد غيرمنتظرهاى دور بمانند!
🔸چند تن از دانشآموزان و محصلين كه در حاشيه خيابان مشغول حاضر كردن دروس خود بودند و متوجه پياده شدن امام از ماشين شدند،
بىاختيار فريادى از عمق قلب كشيدند و به سوى او شتافتند. برخى از عابران كه #امام_خمينى را در ماشين ديده بودند نيز، شتابان خود را به او رسانيدند. در آن ساعت شب با آنكه كوچهها و خيابانها تقريباً خلوت بود، هنوز امام چند گامى به طرف منزل برنداشته بود، كه دهها نفر در اطراف او گرد آمدند.
🔹شعارِ «براى سلامتى حضرت آيتاللّه العظمى خمينى صلوات بلند ختم كنيد» در فضاى آرام كوچه طنين افكند و سكوت شب را در هم شكست. با طنينافكن شدن شعار #صلوات، مردم يكباره از خانهها بيرون ريختند. شور و هيجانى كه از مرد و زن، خرد و كلان در آن دقايق تاريخ به وقوع پيوست، قابل توصيف نيست. آنگاه كه امام به درب منزل خويش رسيد، صدها نفر در اطراف او گرد آمده بودند و هيجانزده شعار مىدادند.
🔸هنوز بيش از دقايقى از ورود امام به قم نگذشته بود كه خبر آن همانند بمب در شهر صدا كرد و شهر را بلرزانيد. ديرى نپاييد كه سيل جمعيت پياده، پابرهنه، سواره، با چرخ، موتور و تاكسى و سوارى به سوى خانه امام سرازير شد. شهر يكپارچه در شور و شوق و هيجان فرو رفت. هياهو، جار و جنجال، سر و صدا و شعارهاى پىدرپى گوش فلک را كر كرد و گرد و خاک و غبارى كه از حركت و دويدن مردم برخاسته بود، فضا را فراگرفت.
🔹مردم مىخنديدند، مىگريستند، پا بر زمين مىكوبيدند، شعار مىدادند و همديگر را در آغوش كشيده، تبريک و تهنيت مىگفتند. شهر
مذهبى قم چنين شور و شوق و خروشى را كمتر به خود ديده بود.
🔸ديرى نپاييد كه خانه و كوچه امام از جمعيت آكنده شد و براى تازهواردين ديگر جايى و راهى نبود. علماى قم همان شب خود را به منزل امام رسانيدند و با او ملاقات كردند. اساتيد، فضلا و پاسداران و رهروان راه خمينى بسيارىشان بىعمامه و عبا و خيلىها پابرهنه، در آن هواى اوايل بهار كه تقريباً سرد است، در كوچه و حياط منزل امام بهتزده به هر سو در حركت بودند. زنگ تلفن منزل براى لحظهاى قطع نمىشد و مردم از نقاط دوردست شهر كه خبر آزادى امام را براى صدمين بار مىشنيدند، روى ناباورى از طريق تلفن پرسش مىكردند.
🔹امام تا نيمه شب در بيرونى منزل، ميان تودههاى مردم كه در آنجا اجتماع كرده بودند به سر برد و به احساسات آنان پاسخ داد و آنگاه براى استراحت به اندرون رفت. به محض حركت امام از جاى خود، يكباره مردم به كف زدن پرداختند، كف ممتدى كه تا داخل شدن او به اندرون ادامه
داشت و صداى آن تا دوردستها به گوش مىرسيد. فرداى آن روز خبر آزادى امام در مركز و بسيارى از شهرستانها انتشار يافت (نهضت امام خمینی، ج1، صص833-832)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓7مرداد1357
صبح امروز بازار قم به مناسبت هفتمین روز شهادت تظاهرکنندگان شهرهای مشهد، رفسنجان، جهرم، همدان و غیره... تعطیل بود و به این مناسبت حوزه علمیه قم اطلاعیه ای خطاب به مردم منتشر کرد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص389
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی قدس سره الشریف:
شما انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما گریه کنیم برای سیدالشهدا. نه سیدالشهدا احتیاج به این گریهها دارد و نه این گریهها خودش ـ فی نفسه ـ کاری از آن میآید، لکن این مجلسها مردم را همچو مجتمع میکنند و یک وجهه میدهند، سی میلیون، سی و پنج میلیون جمعیت در دو ماه محرّم و خصوصاً دهه عاشورا، یک وجهه، طرف یک راه میروند.
اینها را در این ماه محرّم، خطبا و علما در سرتاسر کشور میتوانند بسیج کنند برای یک مسئله. این جنبه سیاسی این مجالس بالاتر از همه جنبه های دیگری که هست...مسئله، مسئله گریه نیست. مسئله، مسئله تباکی نیست. مسئله، مسئله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، میخواستند که این ملتها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند از راههای مختلف. اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند.مسائل اسلام، مسائل سیاسی است و سیاستش غلبه دارد بر چیزهای دیگرش. (صحیفه امام خمینی، ج13، ص323)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مرحوم کوثری 3.mp4
17.87M
🎥روضه مرحوم کوثری در اولین محرم بعد از ارتحال امام
🏴روضه استقبال از محرم الحرام
▪️حرم را از حرم کردند بیرون
همه سرگشته اندر دشت و هامون
▪️کسانی را که بر عالم پناهاند
برون کردند از بیت خداوند
#محرم
#امام_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴پیوند عاشورا و قیام سیاسی در دوران قاجار
▫️« در آستانه محرم ١٣٣٨ق/ ١٢٩٨ ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد ١٩١٩ بود.
▪️ در ذیحجه ١٣٣٧ محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند.
▫️جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
▪️در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد.
▫️ با وقوع کودتای ٣ اسفند ١٢٩٩ سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را #حسن_اعظام_قدسی به نقل از یکی از دوستان خود بازگو میکند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای ١٢٩٩ و اهداف آن میپرسد و کنسول میگوید:
▪️«پس از شکست قرارداد ١٩١٩ از ناحیه نایبالسلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... :
١. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یکجا
٢. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران
٣. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن
۴. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط
۵. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است.
۶. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص١۶)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جشن باشکوه فیضیه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/38
🔹شهر مذهبى قم به مناسبت آزادى امام، يكباره غرق در جشن و شادمانى شد و تمام خيابانها، ميدانها، مدارس و مساجد، آذينبندى و چراغانى گرديد. مغازهها، دكاكين، بازارها و خيابانها از عكسهاى امام كه تا ديروز ممنوع بود آكنده شد، نغمه قرآن و اشعار مذهبى مرتب از
بلندگوها پخش مىشد و در آسمان قم طنين مىافكند. #مدرسه_فيضيه، مركز روحانيت قم به اندازهاى جالب آذينبندى و چراغانى شده بود كه چشم هر بينندهاى را خيره مىكرد.
🔸پلاكارتهايى با عناوين انقلابى در ميدان آستانه و مقابل در ورودى مدرسه فيضيه و خيابانهاى اطراف بالا برده شده بود كه نظر هر بينندهاى را به خود جلب مىكرد، روى برخى از آن پلاكارتها اين شعارها جلب نظر مىكرد:
🔹«حوزه علميه قم آزادى بزرگ مرجع تقليد شيعيان جهان، حضرت آيتاللّه العظمى خمينى را به عموم مسلمانان ايران و جهان تهنيت مىگويد».
🔸«نهضت اسلامى روحانيت تا پيروزى نهايى ادامه دارد».
🔹«هنوز خون شهيدان مدرسۀ فيضيه و 15 خرداد مىجوشد».
🔸«دست اسرائيل و صهيونيسم از سرنوشت ايران كوتاه باد».
🔹«اجراى قوانين قرآن خواست ملت ايران است».
🔸«مرگ بر دشمنان اسلام».(نهضت امام خمینی، ج1، ص840)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓8مرداد1357
🔹1- محاکمه 24 نفر از مردم #ساری به اتهام شرکت در تظاهرات روز 57.4.31 در دادگاه این شهر آغاز شد.
🔸2- در ساعت 22:30 یک مغازه مشروبفروشی واقع در #کرمان به آتش کشیده شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص390
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جشن آزادى در شهرها و شهرستانها
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/39
🔹جشن و چراغانى و پخش شربت و شيرينى تنها به شهر قم و #مدرسه_فيضيه محدود نبود، بلكه در بيشتر شهرهاى بزرگ ايران و برخى از شهرستانها نيز، مراسم سرور و شادى و چراغانى و آذينبندى به مناسبت آزادى امام برپا شد. در تهران در روز 20 فروردين 43 در #مدرسه_عبدالله_خان قرار بود، مراسم جشنى برگزار شود، ليكن كارشكنىهاى ساواک از برگزارى اين مراسم جلوگيرى كرد. بنا بر گزارش ساواک، اشعارى را دانشآموزان در كاغذهاى خشتى دفاتر دبستان كه قبلاً نوشته بودند به چراغهاى پايهبلند كه در جلوى مسجد تا چهارسوق كوچک گذاشته بودند، نصب كردند:
🔸هرگز دل من ز خصم در بيم نشد
در بيم رضا جهان ديهيم نشد
اى جان به فداى آنكه پيش دشمن
تسليم نمود جان و تسليم نشد
🔹در روز 21 فروردين 43 بازار تهران از بازار حضرتى تا #ميدان_سيد_اسماعيل چراغانى شد و تصاوير امام بر در مغازهها نصب شد و كسبه بازار، آزادى امام را با شادى و شعف به يكديگر تبريک گفتند.
🔸بنا بر گزارش ساواک: «... در سراى مشير خلوت، پرچم سبز رنگ بزرگى نصب شده است كه به زبان عربى شعارى روى آن نوشته شده و ترجمه آن اين است كه «متمايل به ستمكاران، گرفتار عذاب مىشود» و زير آن روى يک صفحه مقوايى به فارسى نوشته شده است: «ورود آيتاللّه خمينى را به قم به شيعيان تبريک مىگوييم».
🔹ساواک قزوين نيز گزارش داده است كه: «... روز 43.1.17 عدهاى از بازاريان به عنوان تظاهر به آزادى آقاى خمينى و عزيمت وى به قم پرچمهاى ملى افراشته بودند، چون روز مزبور جنبه ملى و مذهبى نداشت از طريق شهربانى بهطور غير محسوس به صاحبان دكاكين مزبور تذكر داده شد كه از هرگونه تظاهر خوددارى نمايند...».
🔸اين كارشكنىها، فشارها و هشدارها از طرف رژيم شاه در شرايطى بود كه به ظاهر مىكوشيد وانمود كند كه با امام به تفاهم و توافق رسيده است! و ساواک و شهربانى طى بخشنامههايى به ابواب جمعى خود دستور مىدادند كه در برابر برگزارى مراسم تجليل و تكريم نسبت به امام، واكنشى از خود نشان ندهند و تظاهر به نفع امام را عادى و سازگار با سياست دولت بنمايانند، با اين وجود از اظهار وفادارى و جانبدارى تودهها از امام تا آن پايه وحشت داشتند كه حتى نتوانستند جشن و چراغانى را كه به مناسبت آزادى او در گوشه و كنار كشور برگزار مىشد تحمل كنند و به اعتراف خودشان «بهطور غير محسوس» به ارعاب و اخطار دست زدند و كوشيدند كه مردم را از جشن و چراغانى و تظاهر به هوادارى از امام نيز بازدارند، ليكن به رغم اين نابكارىها و نامردمىها، ملت ايران تا آنجا كه توانستند از هر راهى وفادارى و پشتيبانى خود را از امام نشان دادند، در اصفهان جشن و چراغانى گسترده و باشكوهى در بازار، مساجد و برخى از خيابانهاى شهر برگزار شد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص846-845)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟!
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/1
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
▫️همزمان با فرارسيدن محرم 1383 (خرداد 1342) امام اعلاميهاى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأتهاى عزادارى، شيوه سوگوارى در #عاشورا و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زندهكننده #مكتب_انقلابى_حسين و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيئات التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب بهپا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان اموى و عباسى و پهلوى را بياويزند.
▪️ساواک التزامنامهاى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مىخواستند به منبر بروند وادار مىكرد كه آن را امضا كنند. در آن التزامنامه آمده بود:
▫️1. كليه مطالبى كه اظهار مىدارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مىشوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم.
▪️2. از #آيتاللّه_ خمينى و #مدرسه_فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد.
▫️3. از ايراد مطالبى كه جنبه انتقادى از لوايح ششگانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد.
▪️4. مطالبى كه خلاف مصالح مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هر يک از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرک، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت.
▫️ساواک شاه علاوه بر تنظيم التزامنامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ 29ارديبهشت42 بنا به فرمان #تيمسار_ماهوتيان معاون رئيس «سازمان امنيت» تشكيل داد، طرح و برنامه ويژهاى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مىآوريم:
▪️«1. احضار روحانيون طراز اول به حضور هيأت رئيسه ساواک، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريک در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواک تهيه و تقديم خواهد شد.)
▫️2. احضار كارگردانان و بانيان مجالس روضهخوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواک تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريک و حفظ نظم كامل در كليه مراسم.
▪️3. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران.
▫️4. تعيين تعداد تكايا برحسب درجهبندى آنها به درجه 1، 2، 3 از نقطهنظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواک تهران و پليس).
▪️5. تعيين تعداد خانهها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مىدهند....
▫️6. تقسيم مجالس روضهخوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواک تهران و مأمورين مخفى شهربانى به طور جداگانه (تفكيک مسئوليت).
▪️7. تشكيل يك كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواک و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترک در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواک تهران.
▫️8. صدور دستورات مشابه به ساواکهاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم.... (نهضت امام خمینی ج1 ص463-461)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓9مرداد1357
در ساعت 3 مأموران رژیم به خانه آقای سیدجلال طاهری حسین آبادی در اصفهان حمله کردند و پس از هتک حرمت و توهین به ایشان و خانوادهاش، وی را دستگیر کردند. به دنبال دستگیری آقای طاهری بازار شهر تعطیل شد و گروهی از مردم خواستار آزادی ایشان شدند و برای این منظور در منزل آقای سیدحسین خادمی تحصن کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص391
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سه گام تا شناخت اندیشه سیاسی شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری
🔴به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️برای درک بهتر خاستگاه معرفت سیاسی در اندیشههای شیخ فضلالله نوری و تجزیه و تحلیل راحتتر مبانی اندیشه سیاسی وی، باید به حوزهای که مرحوم شیخ به آن تعلق داشت و در آن حوزه اندیشههای سیاسی و اجتماعی او بارور شد و شکل گرفت، نظر افکند.
▪️تاریخ زندگی سیاسی و اجتماعی شیخ نشان میدهد که نشو و نمای سیاسی او در یکی از پرشکوهترین و موثرترین حوزههای روحانیت شیعه در دوران معاصر بوده است. حوزه سامرا که پس از هجرت #میرزای_شیرازی به این شهر به هر دلیلی که انجام نظریه دولت شریعت گرفت پایهریزی شد، یکی از موثرترین حوزههای علمیه شیعه در تاریخ تحولات دوران معاصر است؛
▫️زیرا حلقهای که از حضور میرزای شیرازی تا دوران وفات او در #حوزه_سامرا تأسیس شد، از علما و فقها و مجتهدانی تشکیل شده بود که بعدها تمامی تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر ایران و کشورهای شیعه را تحت تأثیر قدرت رهبری خود قرار دادند. به عبارت دیگر، تمامی تحولات مؤثر در تاریخ ایران تا انقلاب اسلامی، به نحوی متأثر از حوزهی سامرا بود.
▪️بنابراین، #اولین قدم در درک حیات سیاسی مرحوم شیخ، شناخت دقیق و عمیق حوزه سامرا و آموزههای این حوزه است. پرداختن به این مهم، از حوصله این مقاله خارج است؛ اما در کتاب رهیافتی بر مبانی جنبشها و مکتبهای سیاسی شیعه در دوران معاصر، این مسئله تا حدودی تجزیه و تحليل شد.
▫️#دومین گام در درک منزلت معرفت سیاسی در اندیشههای شیخ این است که ببینیم آن مرحوم، خود چه عنایتی به مفاهیم سیاسی داشته است. به عبارت دیگر، در اندیشه سیاسی شیخ، چه مفاهیمی اساسی بودند و این مفاهیم در بستر اجتماعی و نهم فرهنگی آن دوران، چه بازتابی داشته است.
▪️متأسفانه امروزه عدهای، با درکی که خود در شرایط جدید از مفاهیم دارند، به نقد و ارزیابی اندیشه نیاکان ما نشستهاند و این مفاهیم را به گونهای تحلیل و تبیین میکنند که ارمغان مطلوبی در شناخت ماهیت اندیشه متفکر مورد نظر به همراه ندارد. مرحوم شیخ دقیقا یکی از قربانیان چنین درکی است.
▫️اما حقیقت علمی به ما میآموزد که باید ببینیم آنها چگونه و در چه شرایطی به این مفاهیم نگاه میکردند و چه تعابیری از این مفاهیم داشتند و از همه مهمتر، منزلت این مفاهیم در سازمان اندیشه آنان چقدر بود.
▪️ #سومین اقدام اساسی در شناخت ماهیت اندیشه سیاسی مرحوم شیخ این است که از ابتدا بدانیم درصدد ارزیابی اندیشه عالمی هستیم که قبل از آنکه یک متفکر سیاسی باشد، یک عالم دینشناس است و اگر هم نگاهی به سیاست دارد، از منظر دینی است. اگر نتوانیم چنین موقعیتی را درک کنیم، در عمل، در مغالطه درک مفاهیم گرفتار خواهیم آمد.
▫️ زیرا نگاه یک عالم دینی به مفاهیم سیاسی و اجتماعی، نگاهی دینی است. او آزادی را همانند یک نظریهپرداز، صرفا از بعد سیاسی تحلیل نمیکند، بلکه منزلت مفاهیمی چون آزادی، عدالت، حریت، مساوات، قانون، مجلس، قدرت سیاسی، اعتبار آرای عمومی و هر مفهومی را که در سیاست مورد نظر عالم سیاسی است، از #دید_دینی تجزیه و تحلیل میکند و در نهایت منزلت آن را با شئون دینی تطبیق میدهد. این شرایط را باید درک کرد و با درک آن جلوهگاه نظریه سیاسی این عالم را مشخص ساخت تا دچار تناقضگویی و از همه مهمتر داوری آلوده نشد. (مظفر نامدار، نظریه دولت شریعت، نگاهی به اندیشه سیاسی شیخ فضلالله نوری،فرهنگ شماره ٢٧ و ٢٨ ص۴-٢)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سرود آزادی
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/40
🔹پشتيبانى تودهها از امام، تنها از راه برپايى جشن و چراغانى و تلگرام و نامه و پيام و ديدار دستهجمعى با او نبود بلكه با سرودن شعر و قصيده نيز راه امام را ستودند و پيروى بىچون و چراى خود را از اهداف و آرمانهاى او اعلام كردند و مراتب وفادارى خود را نسبت به او به نمايش
گذاشتند.
اشعارى كه در پى آزادى امام از طرف مردم سروده شده، بيشتر از آن است كه در اين دفتر گنجانده شود و به تنظيم و تدوين دفترى مستقل نياز دارد. از اينرو، یکی از آن سرودهها را به عنوان نمونه در پى مىآوريم، باشد كه پايه شيفتگى، دلدادگى و پاكباختگى ملت ايران نسبت به امام تا حدى روشن شود:
🔻طلوع آفتاب در دل شب
مژده كه ايام غم آمد به سر
مهر نشاط از افق آمد به در
آتش دل، ساكن و خاموش شد
محنت ايام، فراموش شد
گشته طبيعت لبش از خنده باز
خاک نموده است بر افلاک ناز
نقش زده بر رخ هستى نشاط
غرق شده در فرح و انبساط
گشته زمان، ديگر و عالم، دگر
مژده رحمت رسد از بام و در
دلبر ما گشته برون از حجاب
در دل شب، كرده طلوع آفتاب
يوسف زندانى دور از نظر
رسته ز زندان و شده جلوهگر
راحت دل، مايه عشق و اميد
ماهصفت در دل ظلمت دميد
موج طرب روى زمين ريخته
خنده و گريه به هم آميخته
گريه كند ديده ز شوق وصال
خنده زند لب ز سر وجد و حال
قهقهه پيچيده ميان فضا
سيل طرب كنده زمين را زجا
اى گل آمال و بهار اميد
رهبر آزاده زعيم رشيد
بىتو جهان، برگ و نوايى نداشت
سبزه و گل بىتو صفايى نداشت
بهر كسى بىتو، بهارى نبود
شادى و اميد و قرارى نبود
زانكه بهار دل ملت تويى
عيد حقيقى به حقيقت تويى
آيت حق، روى دلافروز تست
راز شرف، نهضت پيروز تست
شد دل تو معدن اسرار حق
جان تو سرچشمه انوار حق
علم و شجاعت به تو نازد همى
دست توسل به تو يازد همى
دين و خرد زنده ز اقدام تست
روح خدا جلوهگر از نام تست
ديدنت اى رهبر بيدار ما
هست شفاى دل بيمار ما
داد قيام تو به ما آبرو
جامعه را برد به عزت فرو
مثل تويى را چو جهان آفرين
ساخت عيان، گفت به خود آفرين
برای مطالعه سایر سرودها مراجعه شود به کتاب: نهضت امام خمینی، ج1، صص864-857
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db