عزاداری امام حسین پهلوی اول.pdf
251.7K
عزاداری امام حسین علیهالسلام در دوره پهلوی اول
سالمرگ رضاخان
یکی از دورههای تاریک تاریخ ایران زمین، دوره سلطنت پهلوی اول بود. در این دوران به لحاظ فرهنگی، ایران در بدترین وضعیت خود بهسر میبرد و تلاش میشد میراثهای فرهنگی ایران نابود شود و فرهنگ غرب جایگزین آن شود. یکی از سنتهای فرهنگی و مذهبی این مرز و بوم، مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت امام حسین علیهالسلام است که رضاشاه پهلوی در نظر داشت، در مسیر تغییرات فرهنگی گسترده خود، آن را تغییر دهد.
در مقاله پیشرو سیر حوادث و چگونگی انجام آن و مقاومت ملت مسلمان ایران در پاسداری از این سنت اصیل شیعی بررسی میشود.
ضمیمه: مقاله «عزاداری امام حسین علیهالسلام در دوره پهلوی اول»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 10، زمستان 1385
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مافیای عتیقه.pdf
1.59M
غارت عتیقهجات ایران در دوران رضاخان
سالمرگ رضاخان
🔹آرتور پوپ:
از دیرباز هنر ایران یکی از بزرگترین سرمایههای این کشور بوده زیرا نهفقط ثروت و حیثیت برای آن بهوجود آورده بلکه در هر دوره و هرجا برای ایران، دوستان زیادی ایجاد کرده است و امروز هیچ مملکت متمدنی نیست که مجموعههایی از آثار هنری ایران را نداشته باشد، مجموعههایی که به صاحبنظرانشان نشان دهد که ایران استحقاق ستایش و محبت دارد.
🔸آرتور پوپ که خودش یکی از سردمداران غارت ذخایر فرهنگی ایران بود این سخنان را در سال 1304 که تازه به ایران آمده بود عنوان کرد. او در همان سال تاجگذاری رضاخان وارد ایران شد و کوششهای خود را آغاز کرد. کوششی که در ظاهر برای شناسایی و شناساندن هنر و میراث فرهنگی ایران و در باطن صرفا برای دزدی عتیقهجات ایران و ارسال آن به موزههای آمریکا و اروپا بود...
ضمیمه: مقاله «مافیای عتیقهجات و غارت میراث فرهنگی ایران توسط غربیها در دوران پهلوی اول و دوم»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 54، زمستان 1396
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مهاجریت یهودیان.pdf
294.6K
مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین در دوره پهلوی اول
سالمرگ رضاخان
مسئله مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین، حجم مهاجرت انجام شده و تأثیر آن در سیاست داخلی و خارجی سلطنت رضاشاه همواره از نقاط مبهم تاریخ ایران است که تا کنون به آن پرداخته نشده است اما در مقاله پیشرو سعی شده به «بررسی نقش رضاشاه در مهاجرت یهودیان به فلسطین» بهعنوان مهمترین اهداف این دوره از تاریخ کشور پرداخته شود...
ضمیمه: مقاله «مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین با تکیه بر دوره حکومت پهلوی اول»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 39، بهار 1393
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
طیب
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/35
🔹طيب حاج رضايى و شمارى از دستياران او به اتهام گرفتن پول و به راه انداختن [به تعبیر رژیم پهلوی:]«بلواى 15خرداد» در دادگاه فرمايشى و نظامى شاه محاكمه و به مرگ و يا به زندان درازمدت محكوم شدند و دو تن از آنان نيز تيرباران شدند، ليكن رژيم شاه براى ملت ايران هيچگاه توضيح نداد كه طيب از چه مقامى پول دريافت كرد تا بنا بر ادعاى او «به آشوب و بلوا دست بزند»؟! طيب نه از ملاكين و زمينداران بود كه مستقيماً به تحريک و آشوب پرداخته باشد و نه رژيم ادعا كرد كه #جاسوس_مصرىها بوده است كه از آن طريق پول و دستور گرفته باشد، بنابراين چرا كسانى را كه به نامبرده پول دادند و او را تحريک كردند، نام نبردند و آنان را به محاكمه نكشيدند و مجازات نكردند؟
🔸 رژيم شاه و #دستگاه_جاسوسى او طيب را مدتها در زندان شكنجه دادند و حتى ناخنهاى او را كشيدند تا به دروغ اعتراف كند كه از امام براى دست زدن به «آشوب» و «بلوا» پول دريافت كرده است، حتى به او وعده دادند كه اگر به چنين دروغى اعتراف كند، مورد عفو ملوكانه قرار خواهد گرفت و آزاد خواهد شد، ليكن او به چنين خيانتى تن در نداد.(نهضت امام خمینی، ج1، ص785)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓5 مرداد1357
🔹1- از ساعت 8:30 الی 11 مراسم بزرگداشت حجتالاسلام احمد کافی از سوی 2 نفر روحانیان $اردبیل در یکی از مساجد این شهر برگزار گردید.
🔸2- روزنامه پاتریوت(چاپ دهلی نو) در گزارشی اعلام کرد که شاه به پایان راه نزدیک شده است و در مقابل نارضایتی عمومی برای ادامه حیات خود، تنها به #سلاحهای_آمریکایی و #سازمان_سیا متکی است.
🔹3- با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و ظرفیتی که این مناسبت یک ماهه در خود دارد، امام پیامی خطاب به ملت ایران فرستادند. ایشان روحانیت را منشاء نهضت اسلامی که از 15خرداد 1342 شکوفا شده بود دانستند و این نظر برخی از افراد که نهضت را وابسته به جناحها یا دنبالهرو جریانهای دیگر معرفی میکردند رد نمودند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص385-386
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برای آشنایی با دوران رضاخانی چه بخوانیم؟.jpg
2.33M
📚برای آشنایی با دوران سیاه رضاخانی چه بخوانیم؟
🔹1. بازکاوی پروژه تطهیر پهلوی در منابع تاریخی منتشر شده در جمهوری اسلامی (کتاب انقلابنامه)
🔸2. اسناد منتشر نشدهای از همراهی آیتالله بروجردی با قیام حاج آقا نورالله اصفهانی(فصلنامه پانزده خرداد ش64)
🔹3. انتخابات در دوران سیاه حکومت رضاخان(فصلنامه پانزده خرداد ش64)
🔸4. موقعیت بهاییها در ارکان دولت رضاخان(فصلنامه پانزده خرداد ش64)
🔹5. جمهوریخواهان استبداد پرست(فصلنامه پانزده خرداد ش64)
🔸6. دیکتاتوری لمپنها(فصلنامه پانزده خرداد ش64)
🔹7. گزارشی از اختناق مطبوعات در دوران رضاخان (به همراه اسناد منتشر نشده دربار پهلوی)(فصلنامه پانزده خرداد ش67)
🔸8. مخالفت یکپارچه روحانیون نسبت به انتقال جنازه رضاخان به قم(فصلنامه پانزده خرداد ش67)
🔹9. ادیب هروی و اولین گزارش از جنایت رضاخان در مسجد گوهرشاد(فصلنامه پانزده خرداد ش67)
🔸10.قیام مردم رشت در سال ۱۳۰۵ شمسی(فصلنامه پانزده خرداد ش 46)
🔹11. آیتالله شیخ یوسف نجفی جیلانی و مقابله با کشف حجاب(فصلنامه پانزده خرداد ش54)
🔸12. بازکاوی کارکردهای فرهنگی عزاداری در دوره پهلوی اول و علل مخالفت رضاخان با مذهب(فصلنامه پانزده خرداد ش46)
🔹13. عزاداری امام حسین علیهالسلام در پهلوی اول (فصلنامه پانزده خرداد ش10)
🔸14. مافیای عتیقهجات در دوران پهلوی اول و دوم(فصلنامه پانزده خرداد ش54)
🔹15. مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین در پهلوی اول(فصلنامه پانزده خرداد ش39)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
«خان»
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی در سالمرگ رضاخان
شاه زمینخوار
رانتخواری شاهانه!
کشف نفت در املاک رضاخان!
خرید املاک دربند به دستور رضاخان!
خرید املاک شیرگاه و شاهی برای رضاخان!
چک فروش دویست تن شالی در وجه شاه!
انتقال مالکیت رودسر به رضاخان!
درآمد شاهانه!
بیاعتنایی محمدرضا پهلوی به پدر!
رفتار خفتبار انگلیس با رضاخان در تبعیدگاه!
دستبرد زدن محمدرضا پهلوی به اموال پدر خود!
مخالفت یکپارچه علما با تشییع جنازه رضاخان
گزارش وزیر مختار آمریکا از کودتای سیاه رضاخان
جمهوریخواهان استبدادپرست
انتخابات ملوکانه و فهرستهای فرمایشی کاندیداها در دوره رضاخان
فاجعه رضاخانی به روایت ادیب هروی
قیام مردم رشت در عصر رضاخانی؛ شرح مبارزات آیتالله محمدباقر رسولی رشتی
اسنادی منتشر نشده از مبارزات آیتالله العظمی بروجردی علیه رضاخان
موقعیت بهاییها در ارکان دولت رضاخان
دیکتاتوری لمپنها
گزارشی از اختناق سیاه مطبوعاتی در دوران رضاخان
روایتی از مبارزات فرهنگی آیتالله شیخ یوسف نجفی جیلانی علیه کشف حجاب رضاخانی
دلایل شورش رضاخان علیه مذهب تشیع
عزاداری امام حسین علیهالسلام در دوره پهلوی اول
غارت عتیقهجات ایران در دوران رضاخان
مهاجرت یهودیان ایران به فلسطین در دوره پهلوی اول
برای آشنایی با دوران سیاه رضاخانی چه بخوانیم؟15مقاله بنیاد تاریخپژوهی در آشنایی با حکومت سیاه رضاخانی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
استقامت امام
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/36
🔹ناآرامى و نگرانى مردم و بىتابى آنان در برابر ادامه محاصره امام، برخى از مقامات روحانى را بر آن مىداشت كه براى امام در نزد رژيم شاه پادرميانى كنند و آزادى او را بخواهند، ليكن امام با سرسختى و قاطعيت آنان را از هرگونه وساطت باز مىداشت و هرگونه التزام و تعهد از جانب آنان به رژيم شاه را ناروا و مغاير با وظايف دينى #پيشوايان_روحانى مىدانست. چنانكه #سيد_فضلاللّه_خوانسارى (داماد حاج سيد احمد خوانسارى) در ملاقات خود با بهبودى (وزير دربار) در تاريخ 42.12.15 اعتراف مىكند:
... چند وقت قبل، من از جانب آيتاللّه خوانسارى به آقاى خمينى پيغام دادم كه آقا قصد دارند جدا در مورد آزادى شما مذاكره كنند. خمينى جواب داد كه ضمن تشكر، استدعا دارم در مورد آزادى من تعهد و التزامى به عهده نگيريد....(نهضت امام خمینی، ج1، ص819)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓6مرداد1357
در ساعت 13:30 نماز جمعه اصفهان به امامت آقای #سیدجلال_طاهری_حسینآبادی با شرکت حدود 7 هزار نفر از مردم مسجد مصلی برگزار گردید.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص387
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آزادی امام و بازگشت به قم
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/37
🔹عقربه ساعت، تقريباً ده شب يكشنبه 16 فروردين ماه 43 را اعلام مىكرد كه ماشين شورلت سياهرنگى كه بهوسيله چند ماشين ديگر اسكورت مىشد، سركوچه امام مقابل #بيمارستان_فاطميه توقف كرد و امام از آن پياده شد. همراهان او كه عبارت بودند از سرهنگ مولوى و چند تن از مقامات نظامى و امنيتى پس از پياده كردن امام بهسرعت از آنجا دور شدند تا خودشان از هرگونه پيشامد غيرمنتظرهاى دور بمانند!
🔸چند تن از دانشآموزان و محصلين كه در حاشيه خيابان مشغول حاضر كردن دروس خود بودند و متوجه پياده شدن امام از ماشين شدند،
بىاختيار فريادى از عمق قلب كشيدند و به سوى او شتافتند. برخى از عابران كه #امام_خمينى را در ماشين ديده بودند نيز، شتابان خود را به او رسانيدند. در آن ساعت شب با آنكه كوچهها و خيابانها تقريباً خلوت بود، هنوز امام چند گامى به طرف منزل برنداشته بود، كه دهها نفر در اطراف او گرد آمدند.
🔹شعارِ «براى سلامتى حضرت آيتاللّه العظمى خمينى صلوات بلند ختم كنيد» در فضاى آرام كوچه طنين افكند و سكوت شب را در هم شكست. با طنينافكن شدن شعار #صلوات، مردم يكباره از خانهها بيرون ريختند. شور و هيجانى كه از مرد و زن، خرد و كلان در آن دقايق تاريخ به وقوع پيوست، قابل توصيف نيست. آنگاه كه امام به درب منزل خويش رسيد، صدها نفر در اطراف او گرد آمده بودند و هيجانزده شعار مىدادند.
🔸هنوز بيش از دقايقى از ورود امام به قم نگذشته بود كه خبر آن همانند بمب در شهر صدا كرد و شهر را بلرزانيد. ديرى نپاييد كه سيل جمعيت پياده، پابرهنه، سواره، با چرخ، موتور و تاكسى و سوارى به سوى خانه امام سرازير شد. شهر يكپارچه در شور و شوق و هيجان فرو رفت. هياهو، جار و جنجال، سر و صدا و شعارهاى پىدرپى گوش فلک را كر كرد و گرد و خاک و غبارى كه از حركت و دويدن مردم برخاسته بود، فضا را فراگرفت.
🔹مردم مىخنديدند، مىگريستند، پا بر زمين مىكوبيدند، شعار مىدادند و همديگر را در آغوش كشيده، تبريک و تهنيت مىگفتند. شهر
مذهبى قم چنين شور و شوق و خروشى را كمتر به خود ديده بود.
🔸ديرى نپاييد كه خانه و كوچه امام از جمعيت آكنده شد و براى تازهواردين ديگر جايى و راهى نبود. علماى قم همان شب خود را به منزل امام رسانيدند و با او ملاقات كردند. اساتيد، فضلا و پاسداران و رهروان راه خمينى بسيارىشان بىعمامه و عبا و خيلىها پابرهنه، در آن هواى اوايل بهار كه تقريباً سرد است، در كوچه و حياط منزل امام بهتزده به هر سو در حركت بودند. زنگ تلفن منزل براى لحظهاى قطع نمىشد و مردم از نقاط دوردست شهر كه خبر آزادى امام را براى صدمين بار مىشنيدند، روى ناباورى از طريق تلفن پرسش مىكردند.
🔹امام تا نيمه شب در بيرونى منزل، ميان تودههاى مردم كه در آنجا اجتماع كرده بودند به سر برد و به احساسات آنان پاسخ داد و آنگاه براى استراحت به اندرون رفت. به محض حركت امام از جاى خود، يكباره مردم به كف زدن پرداختند، كف ممتدى كه تا داخل شدن او به اندرون ادامه
داشت و صداى آن تا دوردستها به گوش مىرسيد. فرداى آن روز خبر آزادى امام در مركز و بسيارى از شهرستانها انتشار يافت (نهضت امام خمینی، ج1، صص833-832)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓7مرداد1357
صبح امروز بازار قم به مناسبت هفتمین روز شهادت تظاهرکنندگان شهرهای مشهد، رفسنجان، جهرم، همدان و غیره... تعطیل بود و به این مناسبت حوزه علمیه قم اطلاعیه ای خطاب به مردم منتشر کرد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص389
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی قدس سره الشریف:
شما انگیزه این گریه و این اجتماع در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که ما گریه کنیم برای سیدالشهدا. نه سیدالشهدا احتیاج به این گریهها دارد و نه این گریهها خودش ـ فی نفسه ـ کاری از آن میآید، لکن این مجلسها مردم را همچو مجتمع میکنند و یک وجهه میدهند، سی میلیون، سی و پنج میلیون جمعیت در دو ماه محرّم و خصوصاً دهه عاشورا، یک وجهه، طرف یک راه میروند.
اینها را در این ماه محرّم، خطبا و علما در سرتاسر کشور میتوانند بسیج کنند برای یک مسئله. این جنبه سیاسی این مجالس بالاتر از همه جنبه های دیگری که هست...مسئله، مسئله گریه نیست. مسئله، مسئله تباکی نیست. مسئله، مسئله سیاسی است که ائمه ما با همان دید الهی که داشتند، میخواستند که این ملتها را با هم بسیج کنند و یکپارچه کنند از راههای مختلف. اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند.مسائل اسلام، مسائل سیاسی است و سیاستش غلبه دارد بر چیزهای دیگرش. (صحیفه امام خمینی، ج13، ص323)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مرحوم کوثری 3.mp4
17.87M
🎥روضه مرحوم کوثری در اولین محرم بعد از ارتحال امام
🏴روضه استقبال از محرم الحرام
▪️حرم را از حرم کردند بیرون
همه سرگشته اندر دشت و هامون
▪️کسانی را که بر عالم پناهاند
برون کردند از بیت خداوند
#محرم
#امام_حسین
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴پیوند عاشورا و قیام سیاسی در دوران قاجار
▫️« در آستانه محرم ١٣٣٨ق/ ١٢٩٨ ش. ایران در اوج مبارزه با قرارداد ١٩١٩ بود.
▪️ در ذیحجه ١٣٣٧ محصلین تهرانی با انتشار اعلامیهای، از علما خواستند که مساجد را سیاهپوش کنند و عموم مردم را به قیام بر ضد قرارداد ترغیب و دعوت نمایند.
▫️جمعی از وعاظ نیز در مجالس روضهخوانی در مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانیها) بر ضد این قرارداد سخنرانی کردند.
▪️در اثر اقدامات علما و با استقامت ملت ایران، قرارداد به شکست انجامید و به دنبال این شکست، استعمار، سناریوی کودتا را برای این ملت ترتیب داد.
▫️ با وقوع کودتای ٣ اسفند ١٢٩٩ سیر جدیدی در عرصه سیاسی ایران آغاز شد که به مرور زمان ابعاد مختلف آن آشکار گردید. رئوس برنامه اجرایی این سیر جدید را #حسن_اعظام_قدسی به نقل از یکی از دوستان خود بازگو میکند که در دوره چهارم از خراسان به نمایندگی مجلس شورای ملی انتخاب شده بود. دوست حسن اعظام قدسی در ملاقاتی با کنسول انگلیس در مشهد، از او در خصوص کودتای ١٢٩٩ و اهداف آن میپرسد و کنسول میگوید:
▪️«پس از شکست قرارداد ١٩١٩ از ناحیه نایبالسلطنة چند ماده ذکر شده بود که برای آتیه ایران باید عملی و اجرا گردد... :
١. تمرکز قوای نظامی و سیاسی در یکجا
٢. استقلال پول ایران از راه نشر اسکناس به وسیله بانک تأسیس شده دولت ایران
٣. تجدید قرارداد نفت و و پایدار بودن آن
۴. از بین بردن عشایر خاصه سرحدداران نقط مرزی ایران و مستقر ساختن افراد نظامی در آن نقاط
۵. از بین بردن روحانیون و ضعیف کردن آنان از راه اعمال و رفتار خودشان که در بین جامعه ایران است.
۶. بر هم زدن بساط عزاداری که خود بزرگترین وسیله برای خنثی نمودن سیاست استعماری دولت بریتانیاست...» (فصلنامه پانزده خرداد شماره ده، ص١۶)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جشن باشکوه فیضیه
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/38
🔹شهر مذهبى قم به مناسبت آزادى امام، يكباره غرق در جشن و شادمانى شد و تمام خيابانها، ميدانها، مدارس و مساجد، آذينبندى و چراغانى گرديد. مغازهها، دكاكين، بازارها و خيابانها از عكسهاى امام كه تا ديروز ممنوع بود آكنده شد، نغمه قرآن و اشعار مذهبى مرتب از
بلندگوها پخش مىشد و در آسمان قم طنين مىافكند. #مدرسه_فيضيه، مركز روحانيت قم به اندازهاى جالب آذينبندى و چراغانى شده بود كه چشم هر بينندهاى را خيره مىكرد.
🔸پلاكارتهايى با عناوين انقلابى در ميدان آستانه و مقابل در ورودى مدرسه فيضيه و خيابانهاى اطراف بالا برده شده بود كه نظر هر بينندهاى را به خود جلب مىكرد، روى برخى از آن پلاكارتها اين شعارها جلب نظر مىكرد:
🔹«حوزه علميه قم آزادى بزرگ مرجع تقليد شيعيان جهان، حضرت آيتاللّه العظمى خمينى را به عموم مسلمانان ايران و جهان تهنيت مىگويد».
🔸«نهضت اسلامى روحانيت تا پيروزى نهايى ادامه دارد».
🔹«هنوز خون شهيدان مدرسۀ فيضيه و 15 خرداد مىجوشد».
🔸«دست اسرائيل و صهيونيسم از سرنوشت ايران كوتاه باد».
🔹«اجراى قوانين قرآن خواست ملت ايران است».
🔸«مرگ بر دشمنان اسلام».(نهضت امام خمینی، ج1، ص840)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓8مرداد1357
🔹1- محاکمه 24 نفر از مردم #ساری به اتهام شرکت در تظاهرات روز 57.4.31 در دادگاه این شهر آغاز شد.
🔸2- در ساعت 22:30 یک مغازه مشروبفروشی واقع در #کرمان به آتش کشیده شد.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص390
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جشن آزادى در شهرها و شهرستانها
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/39
🔹جشن و چراغانى و پخش شربت و شيرينى تنها به شهر قم و #مدرسه_فيضيه محدود نبود، بلكه در بيشتر شهرهاى بزرگ ايران و برخى از شهرستانها نيز، مراسم سرور و شادى و چراغانى و آذينبندى به مناسبت آزادى امام برپا شد. در تهران در روز 20 فروردين 43 در #مدرسه_عبدالله_خان قرار بود، مراسم جشنى برگزار شود، ليكن كارشكنىهاى ساواک از برگزارى اين مراسم جلوگيرى كرد. بنا بر گزارش ساواک، اشعارى را دانشآموزان در كاغذهاى خشتى دفاتر دبستان كه قبلاً نوشته بودند به چراغهاى پايهبلند كه در جلوى مسجد تا چهارسوق كوچک گذاشته بودند، نصب كردند:
🔸هرگز دل من ز خصم در بيم نشد
در بيم رضا جهان ديهيم نشد
اى جان به فداى آنكه پيش دشمن
تسليم نمود جان و تسليم نشد
🔹در روز 21 فروردين 43 بازار تهران از بازار حضرتى تا #ميدان_سيد_اسماعيل چراغانى شد و تصاوير امام بر در مغازهها نصب شد و كسبه بازار، آزادى امام را با شادى و شعف به يكديگر تبريک گفتند.
🔸بنا بر گزارش ساواک: «... در سراى مشير خلوت، پرچم سبز رنگ بزرگى نصب شده است كه به زبان عربى شعارى روى آن نوشته شده و ترجمه آن اين است كه «متمايل به ستمكاران، گرفتار عذاب مىشود» و زير آن روى يک صفحه مقوايى به فارسى نوشته شده است: «ورود آيتاللّه خمينى را به قم به شيعيان تبريک مىگوييم».
🔹ساواک قزوين نيز گزارش داده است كه: «... روز 43.1.17 عدهاى از بازاريان به عنوان تظاهر به آزادى آقاى خمينى و عزيمت وى به قم پرچمهاى ملى افراشته بودند، چون روز مزبور جنبه ملى و مذهبى نداشت از طريق شهربانى بهطور غير محسوس به صاحبان دكاكين مزبور تذكر داده شد كه از هرگونه تظاهر خوددارى نمايند...».
🔸اين كارشكنىها، فشارها و هشدارها از طرف رژيم شاه در شرايطى بود كه به ظاهر مىكوشيد وانمود كند كه با امام به تفاهم و توافق رسيده است! و ساواک و شهربانى طى بخشنامههايى به ابواب جمعى خود دستور مىدادند كه در برابر برگزارى مراسم تجليل و تكريم نسبت به امام، واكنشى از خود نشان ندهند و تظاهر به نفع امام را عادى و سازگار با سياست دولت بنمايانند، با اين وجود از اظهار وفادارى و جانبدارى تودهها از امام تا آن پايه وحشت داشتند كه حتى نتوانستند جشن و چراغانى را كه به مناسبت آزادى او در گوشه و كنار كشور برگزار مىشد تحمل كنند و به اعتراف خودشان «بهطور غير محسوس» به ارعاب و اخطار دست زدند و كوشيدند كه مردم را از جشن و چراغانى و تظاهر به هوادارى از امام نيز بازدارند، ليكن به رغم اين نابكارىها و نامردمىها، ملت ايران تا آنجا كه توانستند از هر راهى وفادارى و پشتيبانى خود را از امام نشان دادند، در اصفهان جشن و چراغانى گسترده و باشكوهى در بازار، مساجد و برخى از خيابانهاى شهر برگزار شد.(نهضت امام خمینی، ج1، صص846-845)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تقابل دو هیئت: حسینی یا سکولار؟!
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی/1
وقایع دنبالهدار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام
▫️همزمان با فرارسيدن محرم 1383 (خرداد 1342) امام اعلاميهاى صادر كرد و خطاب به گويندگان اسلامى و سران هيأتهاى عزادارى، شيوه سوگوارى در #عاشورا و عاشوراها را نشان داد. اين رهنمودنامه كه در حقيقت، زندهكننده #مكتب_انقلابى_حسين و اهداف عاشوراى حسينى بود در شرايطى انتشار يافت كه رژيم شاه در سراسر كشور دست به سانسور شديدى زد و كوشيد كه از گويندگان و سران هيئات التزام بگيرد كه در ايام عاشورا از مبارزه دم نزنند، شورش و انقلاب بهپا نكنند، عاشوراى ديگرى نسازند و به جاى برافراشتن درفش سرخ و خونين حسينى، پرچم سياه دودمان اموى و عباسى و پهلوى را بياويزند.
▪️ساواک التزامنامهاى براى روحانيان و گويندگان مذهبى در سراسر كشور تنظيم كرده بود و همه كسانى را كه در آن سال مىخواستند به منبر بروند وادار مىكرد كه آن را امضا كنند. در آن التزامنامه آمده بود:
▫️1. كليه مطالبى كه اظهار مىدارم، جنبه مذهبى و دينى داشته و به خاطر ارشاد مردم است. متعهد مىشوم از ايراد بياناتى خارج از برنامه مذهبى خوددارى نمايم.
▪️2. از #آيتاللّه_ خمينى و #مدرسه_فيضيه به هيچ عنوان اسمى نخواهم برد.
▫️3. از ايراد مطالبى كه جنبه انتقادى از لوايح ششگانه داشته باشد، جداً خوددارى خواهم كرد.
▪️4. مطالبى كه خلاف مصالح مملكت بوده، نظم عمومى را مختل سازد، تحت هر عنوان و به هرصورت كه باشد نخواهم گفت. اجراى دستورات چهارگانه فوق الزامى بوده، عدم رعايت هر يک از دستورات بالا، تحريك مردم بر عليه مصالح عمومى كشور تلقى و محرک، تحت تعقيب قانونى قرار خواهد گرفت.
▫️ساواک شاه علاوه بر تنظيم التزامنامه بالا، در كميسيونى كه در تاريخ 29ارديبهشت42 بنا به فرمان #تيمسار_ماهوتيان معاون رئيس «سازمان امنيت» تشكيل داد، طرح و برنامه ويژهاى براى محرّم آن سال تصويب كرد. برخى از مصوبات آن كميسيون را در پى مىآوريم:
▪️«1. احضار روحانيون طراز اول به حضور هيأت رئيسه ساواک، به منظور تفهيم موقعيت كشور و برحذر داشتن آنان از هرگونه تحريک در مجالس عزادارى. (صورت اسامى افرادى كه بايد احضار شوند، وسيله رئيس دفتر روابط عمومى ساواک تهيه و تقديم خواهد شد.)
▫️2. احضار كارگردانان و بانيان مجالس روضهخوانى و دستجات سوگوارى تهران، وسيله ساواک تهران و پليس تهران، داير به تذكرات لازم در مورد جلوگيرى از هرگونه تحريک و حفظ نظم كامل در كليه مراسم.
▪️3. تأمين مأمورين انتظامى لازم (احتياط آماده) در مركز پليس تهران و گماردن تعدادى افراد آماده در نقاط حساس شهر، بدون تظاهر از طريق پليس تهران.
▫️4. تعيين تعداد تكايا برحسب درجهبندى آنها به درجه 1، 2، 3 از نقطهنظر ميزان تندروى و مخالفت احتمالى آنان (به وسيله ساواک تهران و پليس).
▪️5. تعيين تعداد خانهها و منازلى كه مستقلاً مراسم عزادارى انجام مىدهند....
▫️6. تقسيم مجالس روضهخوانى به منظور گماردن مأمورين نفوذى براى كسب اخبارِ به موقع، بين عوامل اداره يكم عمليات و ساواک تهران و مأمورين مخفى شهربانى به طور جداگانه (تفكيک مسئوليت).
▪️7. تشكيل يك كميسيون دائمى با حضور نمايندگان ساواک و شهربانى كل كشور و نماينده اداره دوم ستاد بزرگ و ژاندارمرى كل كشور در تمام ايام عزادارى به منظور بررسى اطلاعات واصله و اتخاذ تصميمات مشترک در مورد پيشامدهاى ناگهانى در ساواک تهران.
▫️8. صدور دستورات مشابه به ساواکهاى خارج از تهران از طريق اداره كل سوم.... (نهضت امام خمینی ج1 ص463-461)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓9مرداد1357
در ساعت 3 مأموران رژیم به خانه آقای سیدجلال طاهری حسین آبادی در اصفهان حمله کردند و پس از هتک حرمت و توهین به ایشان و خانوادهاش، وی را دستگیر کردند. به دنبال دستگیری آقای طاهری بازار شهر تعطیل شد و گروهی از مردم خواستار آزادی ایشان شدند و برای این منظور در منزل آقای سیدحسین خادمی تحصن کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص391
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سه گام تا شناخت اندیشه سیاسی شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری
🔴به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️برای درک بهتر خاستگاه معرفت سیاسی در اندیشههای شیخ فضلالله نوری و تجزیه و تحلیل راحتتر مبانی اندیشه سیاسی وی، باید به حوزهای که مرحوم شیخ به آن تعلق داشت و در آن حوزه اندیشههای سیاسی و اجتماعی او بارور شد و شکل گرفت، نظر افکند.
▪️تاریخ زندگی سیاسی و اجتماعی شیخ نشان میدهد که نشو و نمای سیاسی او در یکی از پرشکوهترین و موثرترین حوزههای روحانیت شیعه در دوران معاصر بوده است. حوزه سامرا که پس از هجرت #میرزای_شیرازی به این شهر به هر دلیلی که انجام نظریه دولت شریعت گرفت پایهریزی شد، یکی از موثرترین حوزههای علمیه شیعه در تاریخ تحولات دوران معاصر است؛
▫️زیرا حلقهای که از حضور میرزای شیرازی تا دوران وفات او در #حوزه_سامرا تأسیس شد، از علما و فقها و مجتهدانی تشکیل شده بود که بعدها تمامی تحولات سیاسی اجتماعی تاریخ معاصر ایران و کشورهای شیعه را تحت تأثیر قدرت رهبری خود قرار دادند. به عبارت دیگر، تمامی تحولات مؤثر در تاریخ ایران تا انقلاب اسلامی، به نحوی متأثر از حوزهی سامرا بود.
▪️بنابراین، #اولین قدم در درک حیات سیاسی مرحوم شیخ، شناخت دقیق و عمیق حوزه سامرا و آموزههای این حوزه است. پرداختن به این مهم، از حوصله این مقاله خارج است؛ اما در کتاب رهیافتی بر مبانی جنبشها و مکتبهای سیاسی شیعه در دوران معاصر، این مسئله تا حدودی تجزیه و تحليل شد.
▫️#دومین گام در درک منزلت معرفت سیاسی در اندیشههای شیخ این است که ببینیم آن مرحوم، خود چه عنایتی به مفاهیم سیاسی داشته است. به عبارت دیگر، در اندیشه سیاسی شیخ، چه مفاهیمی اساسی بودند و این مفاهیم در بستر اجتماعی و نهم فرهنگی آن دوران، چه بازتابی داشته است.
▪️متأسفانه امروزه عدهای، با درکی که خود در شرایط جدید از مفاهیم دارند، به نقد و ارزیابی اندیشه نیاکان ما نشستهاند و این مفاهیم را به گونهای تحلیل و تبیین میکنند که ارمغان مطلوبی در شناخت ماهیت اندیشه متفکر مورد نظر به همراه ندارد. مرحوم شیخ دقیقا یکی از قربانیان چنین درکی است.
▫️اما حقیقت علمی به ما میآموزد که باید ببینیم آنها چگونه و در چه شرایطی به این مفاهیم نگاه میکردند و چه تعابیری از این مفاهیم داشتند و از همه مهمتر، منزلت این مفاهیم در سازمان اندیشه آنان چقدر بود.
▪️ #سومین اقدام اساسی در شناخت ماهیت اندیشه سیاسی مرحوم شیخ این است که از ابتدا بدانیم درصدد ارزیابی اندیشه عالمی هستیم که قبل از آنکه یک متفکر سیاسی باشد، یک عالم دینشناس است و اگر هم نگاهی به سیاست دارد، از منظر دینی است. اگر نتوانیم چنین موقعیتی را درک کنیم، در عمل، در مغالطه درک مفاهیم گرفتار خواهیم آمد.
▫️ زیرا نگاه یک عالم دینی به مفاهیم سیاسی و اجتماعی، نگاهی دینی است. او آزادی را همانند یک نظریهپرداز، صرفا از بعد سیاسی تحلیل نمیکند، بلکه منزلت مفاهیمی چون آزادی، عدالت، حریت، مساوات، قانون، مجلس، قدرت سیاسی، اعتبار آرای عمومی و هر مفهومی را که در سیاست مورد نظر عالم سیاسی است، از #دید_دینی تجزیه و تحلیل میکند و در نهایت منزلت آن را با شئون دینی تطبیق میدهد. این شرایط را باید درک کرد و با درک آن جلوهگاه نظریه سیاسی این عالم را مشخص ساخت تا دچار تناقضگویی و از همه مهمتر داوری آلوده نشد. (مظفر نامدار، نظریه دولت شریعت، نگاهی به اندیشه سیاسی شیخ فضلالله نوری،فرهنگ شماره ٢٧ و ٢٨ ص۴-٢)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سرود آزادی
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/40
🔹پشتيبانى تودهها از امام، تنها از راه برپايى جشن و چراغانى و تلگرام و نامه و پيام و ديدار دستهجمعى با او نبود بلكه با سرودن شعر و قصيده نيز راه امام را ستودند و پيروى بىچون و چراى خود را از اهداف و آرمانهاى او اعلام كردند و مراتب وفادارى خود را نسبت به او به نمايش
گذاشتند.
اشعارى كه در پى آزادى امام از طرف مردم سروده شده، بيشتر از آن است كه در اين دفتر گنجانده شود و به تنظيم و تدوين دفترى مستقل نياز دارد. از اينرو، یکی از آن سرودهها را به عنوان نمونه در پى مىآوريم، باشد كه پايه شيفتگى، دلدادگى و پاكباختگى ملت ايران نسبت به امام تا حدى روشن شود:
🔻طلوع آفتاب در دل شب
مژده كه ايام غم آمد به سر
مهر نشاط از افق آمد به در
آتش دل، ساكن و خاموش شد
محنت ايام، فراموش شد
گشته طبيعت لبش از خنده باز
خاک نموده است بر افلاک ناز
نقش زده بر رخ هستى نشاط
غرق شده در فرح و انبساط
گشته زمان، ديگر و عالم، دگر
مژده رحمت رسد از بام و در
دلبر ما گشته برون از حجاب
در دل شب، كرده طلوع آفتاب
يوسف زندانى دور از نظر
رسته ز زندان و شده جلوهگر
راحت دل، مايه عشق و اميد
ماهصفت در دل ظلمت دميد
موج طرب روى زمين ريخته
خنده و گريه به هم آميخته
گريه كند ديده ز شوق وصال
خنده زند لب ز سر وجد و حال
قهقهه پيچيده ميان فضا
سيل طرب كنده زمين را زجا
اى گل آمال و بهار اميد
رهبر آزاده زعيم رشيد
بىتو جهان، برگ و نوايى نداشت
سبزه و گل بىتو صفايى نداشت
بهر كسى بىتو، بهارى نبود
شادى و اميد و قرارى نبود
زانكه بهار دل ملت تويى
عيد حقيقى به حقيقت تويى
آيت حق، روى دلافروز تست
راز شرف، نهضت پيروز تست
شد دل تو معدن اسرار حق
جان تو سرچشمه انوار حق
علم و شجاعت به تو نازد همى
دست توسل به تو يازد همى
دين و خرد زنده ز اقدام تست
روح خدا جلوهگر از نام تست
ديدنت اى رهبر بيدار ما
هست شفاى دل بيمار ما
داد قيام تو به ما آبرو
جامعه را برد به عزت فرو
مثل تويى را چو جهان آفرين
ساخت عيان، گفت به خود آفرين
برای مطالعه سایر سرودها مراجعه شود به کتاب: نهضت امام خمینی، ج1، صص864-857
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️ سکولار کردن هیئات توسط شاه و تقابل امام با آن
عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /2
▫️كميته اطلاعاتى ساواک در #قزوين نيز در تاريخ 42.3.8 كميسيونى با حضور رئيس ساواک، رئيس شهربانى، فرمانده ژاندارمرى، رؤساى اداره فرهنگ، #اصلاحات_ارضى و كشاورزى قزوين، تشكيل داد و تصميماتى اتخاذ كرد. متن آن تصميمات كه به عنوان صورتجلسه منعكس شد، چنين است:
▪️در ساعت 11:00 روز چهارشنبه 42.3.8 كميسيونى مركب از امضاكنندگان زير تشكيل و نسبت به موارد زير تصميمات لازم گرفته شد.
▫️1ـ چون ممكن است بعضى عناصر با استفاده از تجمعهايىكه در مراسم #تعزيهدارى و يا #مجالس_روضهخوانى در شهر و دهات و قرا و قصبات شروع به تبليغات سوء نموده و مردم سادهلوح را گمراه نمايند، لذا تصميم گرفته شد كه دستگاههاى مزبور به كليه عوامل مربوطه، ضمن بازديد حضورى و با اعزام عناصر مربوطه به آنان تذكر و يادآورى شود كه در منطقه استحفاظى مربوطه، مراقبت تام و تمام در اينگونه مجالس به عمل آورده و به وسيله مأمورين انتظامى قبلاً با بانيان مجلس و همچنين وعاظ و اهل منبر تماس گرفته و به آنان تذكر دهند كه غير از موضوعات مذهبى اظهاراتى ننمايند و چنانچه عوامل غيرانتظامى در منطقه مشاهده نمودند كه بعضى عوامل، امكان اخلال و ناراحتى را ممكن است ايجاد نمايد، بلافاصله به نزديكترين پاسگاه ژاندارمرى در قرا و قصبات و دهات و در شهر به شهربانى اطلاع دهند تا به موضوع در كميسيونهاى مربوطه رسيدگى و اقدام گردد.
▪️2ـ ضمناً وسيله سازمانهاى دولتى ذكر شده به عوامل مربوطه به مردم در مورد اصلاحات اساسى كه در كشور به عمل آمده، بهخصوص از مذهب شيعه اثنىعشرى كه اعليحضرت همايون شاهنشاه حامى و پشتيبان آن هستند، پس از تماس با معتمدين و معمرين منطقه و تفهيم به آنان بهانهاى براى عيبجويى و تبليغات منفى به دست مخالفين مذهب و دين داده نشود...
▫️شهربانى كل كشور نيز طى اعلاميهاى به مناسبت فرا رسيدن #ماه_محرّم چنين آورده بود:
▪️...4ـ انجام مراسم سوگوارى مشروع كه با موازين مقدس اسلام تطبيق نمايد، با رعايت نظم و ترتيب كامل انجام خواهد گرديد؛ ليكن اعمال و تظاهراتى كه شرع مقدس نيز آنها را تجويز نفرموده است، بهكلى ممنوع، به مأمورين انتظامى دستور جلوگيرى داده شده.
▫️5ـ از عموم شيعيان و اهالى محترم #پايتخت، انتظار مىرود كه با رعايت كامل نظم و ترتيب، طبق دستور شرع مقدس، احترام #شعائر_مذهبى را حفظ و مراسم سوگوارى را با نظم كامل انجام دهند. خداى ناخواسته اگر اشخاصى مراسم مذهبى را وسيله اغراض شخصى قرار دهند، شديداً مجازات خواهند شد!» (نهضت امام خمینی ج1 ص464-461)
▪️روز 9 محرّم، #دستگاه_جاسوسى_شاه عدهاى از منبرىهاى تهران را به ساواک دعوت كرد و پس از مقدارى پشتهماندازى و حقهبازى و تطميع و تهديد، رسماً اظهار داشت كه اگر نمىخواهيد حملات تبليغاتى خود را عليه مقامات كشور متوقف سازيد، اقلاً اين سه موضوع را
مراعات كنيد:
▫️1ـ عليه شخص اول مملكت سخنى نگوييد!
▪️2ـ عليه اسرائيل نيز سخنى برزبان نياوريد!
▫️3ـ مرتب به گوش مردم نخوانيد كه اسلام در خطر است! ديگر هرچه بگوييد آزاديد.
▪️اصولاً اين سه موضوعى كه دستگاه جاسوسى مىخواهد از آن سخنى به ميان نيايد! موضوعاتى است كه نهضت بر محور آن دور مىزند و بر آن استوار است. #امام_خمينى از ماهها پيش، پرچم مبارزه عليه شاه و اسرائيل را برافراشت و زنگ خطر را در مورد خطراتى كه متوجه اساس اسلام است به صدا درآورد. چنانكه در نطق عاشوراى ايشان كه بزودى خواهد آمد، صريحاً آمده است كه: «... تمام گرفتارىها و اختلافات ما، در اين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم ديگر اختلافى نداريم. متن رهنمودنامه امام چنين است:....».(نهضت امام خمینی ج1 ص465)
✳️ادامه دارد...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓10مرداد1357
در ساعت 21:30 ، 200 نفر از مردم #کاشان در مسجد محتشم این شهر اجتماع کردند و علیه رژیم شعار دادند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص392
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تحریفات علیه شیخ فضلالله.pdf
278.9K
پاسخی به شبهات و تحریفات علیه شیخِ شهید
🔴به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضلالله نوری
▫️از زمان شهید شیخ فضلالله نوری سکولاران دینستیز و دینگریز به سردمداری انگلیس به جان شیخ افتادند. ابتدا با ترور جسمانی، بعد با ترور شخصیت و تهمت، بعد هم اعدام و در آخر با حقیقتسوزی و دروغدوزی و تاریخسازی، دست به تخریب همهجانبه بر ضد ایشان زدند و تحریفات علیه آن شیخِ مظلومِ شهید همچنان ادامه دارد.
▪️یکی از شخصیتهای معاصر که به تولید متون انحرافی علیه شیخ فضلالله نوری مشغولیت داشته؛ آقای #حسین_آبادیان است و در این نوشتار به طور خلاصه به نسبتهای ناروای وی درباره مجتهد نوری میپردازیم. البته این اتهام و ادعای آبادیان از زبان پیشکسوتان ایشان مانند: #آجودانیها، #محسن_کدیور، #داود_فیرحی و #ثبوت نیز پیشتر تکرار شده و این جماعت معمولاً سخنان همدیگر را تکرار میکنند و در کل مطلب جدیدی ندارند. بنابراین نوشتار پیشرو نقدی بر شبهات پرتکرار علیه شیخ شهید نیز محسوب میشود.
ضمیمه: مقاله «محک تجربه و سخنانی که در آنها «غش» هست؛ بررسی ادعاهای آقای حسین آبادیان درباره مجتهد نوری»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 52، تابستان 1396.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db