eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
640 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
تاکتیک‌های مبارزاتی شهيد مصطفى خمينى برای شکست تبعید/صفحه دوم 🔸متن تعهدنامه تنظيمى از طرف ساواک چنين است: اينجانب سيد مصطفى مصطفوى معروف به موسوى خمينى، فرزند ‏اللّه_روح‏اللّه_خمينى، داراى شناسنامه شماره 38 صادره از خمين، متعهد مى‏شوم كه اولاً در هيچ كار سياسى دخالت ننمايم. ثانياً در هيچ ‏بندى_سياسى شركت نكنم. ثالثاً با هيچ فرد يا دسته يا حزبى كه قصد و مرام و فعاليت‌شان مخالف حكومت و منافع كشور است، رفت و آمد و گفتگو نكنم و تماس نگيرم. رابعاً تعهد مى‏كنم كه پس از برگشتن به ايران در هر نقطه‏اى كه دولت صلاح بداند، زندگى كنم و بدون اجازه، محل زندگى خود را تغيير ندهم...‏‏. 🔹به دنبال آن با خط ديگرى اضافه شده: در غير اين صورت، مقامات صالحه مُحق خواهند بود كه درباره‏ام كه به تاريخ... كه صلاح بدانند رفتار كنند. 🔸شايد مقامات ساواک در اين انديشه بودند كه مگر بتوانند با اخذ اينگونه التزام‏نامه‏هاى سخت و شديد، حاج سيد مصطفى خمينى را از سفر به ايران منصرف كنند؛ ليكن از آنجا كه هدف و انگيزه آن شهيد از بازگشت به ايران والاتر و بالاتر از آن بود كه با اينگونه التزام‏نامه‏ها بتوان از آن صرف‏نظر كرد، حاج سيد مصطفى عين التزام‏نامه تنظيمى ساواک را با خط خود نوشت و اسم و شهرت خود را به طور واضح و روشن زير آن گذاشت. لازم به يادآورى است كه جمله آخر التزام‏نامه ساواک: «در غير اين صورت مقامات صالحه...» در التزام‏نامه‏اى كه شهيد با خط خود نوشته، آورده نشده است. نمى‏دانم مقامات ساواک از گنجاندن آن منصرف شده‏اند يا آن‌كه شهيد از پذيرش آن سر باز زده است. البته احتمال دوم بعيد به نظر مى‏رسد، چون ساواک به منظور بازداشتن او از بازگشت به ايران به دنبال بهانه مى‏گشت و نياوردن جمله مزبور در متن التزام‏نامه مى‏توانست از طرف ساواک بهانه خوبى براى عدم پذيرش درخواست او باشد. چنان‌که در همين التزام‏نامه تنظيمى ساواک كه شهيد مصطفى خمينى آن را با خط خود نوشته بود، به بهانه آن‌که فقط اسم و فاميل خود را زير التزام‏نامه گذاشته و آن را امضا نكرده است، بازگرداندند و زير آن نوشتند: «تعهدى كه پيوست بود، چون فاقد امضا بود به مقصد عودت داده شد. 44/3/27. 🔹آنگاه كه شهيد آن را امضا كرد و راه هرگونه بهانه‏جويى را بر آنان بست، رئيس ساواک آنچنان وحشت‌زده و نگران شد كه فرمان خون‌بار و وحشتناكى صادر كرد كه نمى‏توان گفت از آن بى‏خبر بوده است و شايد هم فرمان از طرف خود او بوده است. فرمانى كه فقط ديوانگان يا طاغوت‏هاى مغرور و خون‏آشام جهانى مى‏توانند آن را صادر كنند. 🔸اين فرمان تا آنجا غيرانسانى و وحشتناک بود كه ، رئيس ساواک تهران به خود اجازه نداد كه آن را روى كاغذ بياورد و فقط نوشت: «ضمناً اوامر ديگرى صادر فرمودند كه شفاهاً به سركار و ساير مسئولين اعلام گرديد»! 🔹در اين فرمان تاريخى! آمده است: مى‏تواند بيايد مشروط به آن‌که در دهات خود در نزديكى خمين زندگى نمايد و بايد دو نفر ژاندارم و دو نفر مأمور آگاهى از شهربانى مراقب بوده كه با يک نفر غير از اهل منزل خود و بستگان درجه يک تماس نگيرد و اگر هر كس از اطراف منزل رد شد، به وسيله تيراندازى بايد معدوم شود. در غير اين صورت نمى‏تواند بيايد!! 🔸فرمان اعدام هر كس كه به خانه مرحوم سيد مصطفى خمينى نزديک شود، به نظر مى‏رسد كه از طرف خود شاه بوده است و آنچه دنبال آن آمده: «در غير اين صورت نمى‏تواند بيايد» هشدارى به فرمانبران، مقامات نظامى، انتظامى و ساواک بوده است كه اگر اين فرمان را نمى‏توانيد به اجرا دربياوريد، نمى‏تواند بيايد. از اين رو مى‏بينيم با آنكه شرايط سخت و شديد و التزام‏نامه مورد دلخواه ساواک و ديگر پيشگيرى‏هاى به اصطلاح امنيتى همه انجام پذيرفت، جريان بازگشت شهيد سيد مصطفى خمينى يک‌باره متوقف گرديد و ديگر در اين زمينه سخنى به ميان نيامد. چون مقامات ساواک و ديگر مقامات دولتى به خوبى مى‏دانستند كه او را هر چند در دوردست‏ترين نقاط كشور اسكان دهند، سيل جمعيت به آنجا سرازير خواهد شد و اجراى فرمان اعدام درباره آنان عملى و قابل اجرا نخواهد بود، از اين رو ناگزير بودند كه از پذيرش او به ايران خوددارى ورزند.(نهضت امام خمینی، ج2، 136-130) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓14شهریور1357 🔹مراسمی در تبریز با سخنرانی آقای در مسجد شعبان برگزار گردید. 🔸بعداز ظهر امروز مراسمی در قم به مناسبت شهادت آقای علی اوسطی از سوی فرزند آیت‌الله با حضور بیش از 5هزار نفر در حسینیه آقای مرعشی نجفی برگزار گردید. پس از پایان مراسم تظاهراتی برپا شد که تا پاسی از نیمه روز 57.6.15 ادامه داشت. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص504 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شریعتمداری و اعزام دیرهنگام نماینده به تبعیدگاه نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/76 🔹رژيم شاه پيش از آنكه امام را از تركيه به عراق منتقل كند، با عزيمت نمايندگان آقاى شريعتمدارى به تركيه و ديدار آنان با امام موافقت كرد، شايد روى اين انگيزه كه مردم عصيان‏زده و مقامات روحانى را آرام سازد و نگرانى آنان را نسبت به امام كاهش دهد. با توجه به آنكه مى‏خواست همان روزها امام را به عراق منتقل كند، به اين صحنه‏سازى نيازى نبود؛ يا براى اين بود كه نمايندگان آقايان خوانسارى و گلپايگانى قبلاً به ديدار امام رفته بودند و شريعتمدارى هم براى آنكه از قافله عقب نماند، دست به چنين كارى زد، آن هم در لحظه‏هاى آخر، كه هيچ فايده‏اى نمى‏توانست دربرداشته باشد. 🔸آقاى شيخ عبدالجليل جليلى كه از طرف آقاى شريعتمدارى به ديدار امام رفته بود، پس از بازگشت طى گفتگويى اظهار داشت: 🔹صبح روز دوشنبه به اتفاق آقا مصطفى به عزيمت و در فرودگاه تركيه شخصى به نام معاون سازمان امنيت تركيه ما را به منزلى برد كه آقاى خمينى را هم از به آنجا آورده بودند و در عرض 5 روزى كه در تركيه اقامت داشتيم، سه روزش با آقاى خمينى بوديم و در آنجا صحبت من راجع به استخلاص‌شان شد. به ايشان اظهار نمودم: وضع در اثر فقدان شما خيلى خراب است، اجازه بفرماييد كه علما از دولت بخواهند كه شما را آزاد كنند. ايشان گفتند: «من هيچ‏وقت حاضر نيستم تسليم دولت و رفتار زشت آن‌ها شوم». ضمناً ايشان اظهار نمودند: «در صورتى كه با بازگشت من موافقت گردد، نيز خوب است».... 🔸پاسخ قاطع امام مبنى بر آنكه «من هيچ‏وقت حاضر نيستم تسليم دولت و رفتار زشت آنها شوم»، مى‏رساند كه اين گفتگو دور از چشم مأموران ساواك صورت گرفته است و به همين دليل از طرف مأموران و گماشتگان ساواک گزارش نشده است. (نهضت امام خمینی، ج2، ص140) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓15شهریور1357 🔹حوزه علمیه قم با انتشار اعلامیه ای، روز پنجشنبه 57.6.16 را تعطیل و عزای عمومی اعلام کرد. این اعلامیه روی دیوار مسجد امام حسین(ع) تهران نیز نصب شد. 🔸بنا بر گزارش خبرگزاری آلمان جامعه دانشجویان مسلمان در اروپا سرنگونی رژیم پادشاهی ایران را شرط اولیه بازگشت صلح به این کشور دانست. 🔹هزاران نفر از مردم خمین با برپایی تظاهراتی، آزادی 2 نفر از روحانیان این شهر را خواستار شدند. این عده سپس در مسجد بزرگ این شهر تجمع کردند و آقای رسول منتجب نیا سخنرانی کرد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص505-507 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وضعیت حوزه علمیه نجف در زمان تبعید امام به عراق نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/77 🔹استعمار جهانى و جهانخواران بين‏المللى از ، ضربه‏هاى سهمگين، سنگين و توانفرسايى در طول تاريخ خورده‏اند. در جريان ، و توسط استعمار انگليس، فارغ‏التحصيلان و تربيت‏شدگان حوزه نجف، نقش مهم و اساسى در شكست جهانخواران داشته‏اند واز اين روى از همان زمان‏ها، استعمارگران در صدد برآمدند آن حوزه را كه در برابر مطامع و منافع آنان در كشورهاى اسلامى به صورت دژ محكم و استوارى مقاومت مى‏كرد، درهم بشكنند. براى انجام اين نقشه، مهره‏هاى كارآزموده و ورزيده‏اى را در دل حوزه نجف گماشتند تا آن حوزه را كه به صورت يک برج مراقبت، اوضاع و احوال كشورهاى اسلامى را زير نظر داشت، از صحنه سياست و مسائل روز خارج كرده و به يک‌سرى مسائل داخلى سرگرم كنند. 🔸مهره‏هاى كهنه‏كار استعمار كه با لباس روحانيت در مركز تشيع (حوزه نجف) گماشته شده بودند و از مكتب ارتجاعى و استعمارى جهانخواران درس نيرنگ‏بازى و پشت‏هم‏اندازى، دروغ، فريب، مكر و حيله آموخته بودند، طى نيم‏قرن تلاش و كوشش به‌تدريج اين نقشه خانمانسوز استعمار را در حوزه علميه نجف پياده كردند و در دور داشتن افراد و آحاد حوزه از آموزشگاه انقلابى قرآن و سرگرم ساختن آنان به يک‌سرى مسائل روبنايى، قشرى، تخديركننده و ايجاد جمود فكرى و و انحرافى، نقش گسترده‏اى ايفا كردند. 🔹با وارونه جلوه دادن حقايق، شايعه‏سازى‏ها، دروغ‏پردازى‏ها، برچسب‏هاى ناروا، چهره‏هاى ارزنده را در ميان مردم و عالم مجاهد، حاج شيخ عبدالكريم زنجانى كه عمرى را با افتخار در حوزۀ نجف زيست، به دنبال سفرى به سوريه و ايراد نطقى در مسجد اموى دمشق، (براى نخستين بار يك عالم شيعه در آن مسجد سخن مى‏گفت و پيروان پراكندۀ اسلام را به اتحاد و يگانگى در برابر استعمار فرا مى‏خواند) تا آنجا در حوزۀ نجف مورد حمله و لعن و طعن قرار دادند كه ديگر نتوانست سر بلند كند و براى هميشه خانه‏نشين شد! تنها بزه و گناه نابخشودنى او كه دچار چنين كيفر و عقوبتى شد، اين بود كه در مسجد اموى دمشق، روح واقعى اسلام و آنچه را كه از اسلام راستين دريافته بود، بازگو كرد! 🔸شادروان ، مفتى فقيد و بزرگ مذهب تسنن كه فتواى تاريخى و انقلابى جواز پيروى از مذهب جعفرى را صادر كرد و پشت استعمارگران را به لرزه آورد، در حوزه نجف تا آنجا منفور و مبغوض بود كه گويى فتواى كفر و الحاد پيروان مذهب تشيع را صادر كرده است! 🔹دست‏پرورده‏هاى استعمار و ارتجاع در حوزه نجف به منظور پيشگيرى از اثرات وحدت‏آفرين و تفرقه‏زداى اين فتواى تاريخى دست به تفسير و توجيه رسوا و فضيحانه‏اى مى‏زدند و تلاش داشتند كه به مردم شيعه بباورانند كه «... سنى‏ها» با صدور اين فتواى تاكتيكى مى‏خواهند استقلال هزار و چند ساله شيعه را از بين ببرند و يک ديكتاتور سنى ( ) را بر شيعه‏ها سلطه بخشند و شيعيان را ذليل و خوار كنند!! حوزه را بدنام و ساقط كردند... 🔸شعار ارتجاعى و استعمارى « » كه زاييده انديشه استعمارگران و دشمنان سوگندخورده اسلام است، در حوزه نجف بشدت رواج داشت و خيلى جدى به كار بسته مى‏شد و روى آن تبليغ به عمل مى‏آمد. تلاش مى‏شد كه محصلين علوم اسلامى و روحانيان حوزه از دخالت در امور سياسى و اصولاً انديشيدن به مسائل كشورى دور بمانند و تا آنجا كه امكان داشت در آنان روح يأس و نااميدى پديد مى‏آوردند. در نشست‏ها و مجالس انسى كه در محافل و مجالس نجف داشتند، به مسموم كردن افكار نسل جوان روحانى و دانشگاهى و دور داشتن آنان از ‏هاى_انقلابى_اسلام و نهضت رهايى‏بخش امام در ايران، اهتمام زيادى به خرج مى‏دادند. روى اين پندار عارى از حقيقت سخت تكيه مى‏كردند كه بدون يارى و حمايت يكى از دو ابرقدرت غرب و شرق هيچ حركتى به ثمر نمى‏رسد!! و تأكيد داشتند كه اساساً مسخره است كسى بپندارد بدون تكيه بر يكى از ابرقدرت‏ها بتوان كارى كرد و گامى برداشت!!... 🔸البته نمى‏توان ناگفته رد شد كه بسيارى از علماى والامقام شيعه در كشورهاى اسلامى و عربى داراى موضع اسلامى ـ انقلابى بودند و با افكار منحط استعمارى و تفرقه‏افكنانه بشدت مبارزه مى‏كردند و در راه بسيج مردم شيعه به سوى انقلاب اسلامى جهانى و اتحاد همه مسلمان‏ها و... هماره سختكوش و پرتلاش بودند؛ ليكن چه توان كرد كه آنان نيز از طرف سفارتخانه‏هاى شاه و مهره‏هاى مرموز استعمار در نجف تا آنجا بايكوت شده بودند كه نقشى نمى‏توانستند ايفا كنند. (برای مطالعه تفصیلی: نهضت امام خمینی، ج2، صص154-149) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓16شهریور1357 🔹صبح امروز کلیه مغازه‌های خیابان‌ها و بازار در شهرهای اردبیل، اهواز، ایلام، بهبهان، تویسرکان، تهران، خرم آباد، خمین، دزفول، رضاییه(ارومیه)، زنجان، قزوین، کازرون، کاشان، کرج، ملایر، نهاوند، و همدان، 80 درصد از مغازه‌های شهرهای شاهرود، ورامین و دماوند تعطیل بود. 🔸صبح امروز کلیه مغازه‌های بازار و خیابان‌های اطراف قم تعطیل بود. این تعطیلی در پی صدور اعلامیه از سوی حوزه علمیه این شهر صورت گرفت. 🔹در ساعت 16حدود 2500 نفر از مردم آبادان در گورستان شهر گرد آمدند و شعار«ما استقلال، آزادی و حکومت اسلامی می‌خواهیم» سر دادند. این گردهمایی با سخنان یکی از روحانیان و شعارهای اجتماع کنندگان علیه رژیم پایان یافت. 🔸حدود ساعت 19 دکتر در تهران در حضور جمعی حدود 3 هزار نفر در میدان شهیاد(آزادی) قطعنامه‌ای را در 10 ماده قرائت کرد. آزادی کلیه زندانیان سیاسی، برقراری حکومت اسلامی به رهبری امام، بررسی دانشگاه‌ها و وضعیت دانشجویان و ... از مواد این قطعنامه بود. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص509-511 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قیام ۱۷شهریورمشهد.pdf
260.6K
قیام ۱۷ شهریور در مشهد مقدس سالگرد قیام خونین ۱۷ شهریور ▫️حادثه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از جمله حوادث و رویدادهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود. در این روز، بیشتر شهرهای کشور شاهد تظاهرات میلیونی مردمی بود که ضمن لبیک به مرجعیت دینی و روحانیت، در خیابان ها ضد رژیم پهلوی شعار دادند. این تظاهرات در حالی رخ داد که در ۱۱ شهر، از سوی دولت، حکومت نظامی اعلام شده بود. در مشهد این روز مصادف با بازگشت آیت الله قمی پس از یک دوره ۱۳ ساله به بود. ورود ایشان به باعث شدت یافتن تظاهرات و اعتصابات و همچنین قوت قلبی برای مبارزان گردید. ▪️از سویی دیگر، بازگشت ایشان بر شهرت و نفوذ وی در بین توده های مردمی افزود و بیت ایشان مجددا کانون مبارزات قرار گرفت.کشته و زخمی شدن عده ای از مردم در ۱۷ شهریور در تهران، مشهد و دیگر شهرها وضعیت را در کشور بحرانی تر کرد. روحانیت مشهد با محوریت آیات شیرازی و قمی با صدور اعلامیه های متعددی، ‌ضمن محکوم ساختن این حادثه، در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند و بر ادامه مبارزه تا سرنگونی کامل رژیم تأکید نمودند.در مقاله پیش رو سعی شده تا فرایند قیام ۱۷ شهریور در مشهد و واکنش جامعه روحانیت این شهر در قبال این حادثه مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد. ضمیمه: مقاله «بررسی قیام ۱۷شهریور۱۳۵۷ در مشهد»؛‌ حسن شمس آبادی، فصلنامه تخصصی پانزده خردادٰ، شماره۲۰،‌تابستان۱۳۸۸ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مطبوعات.pdf
689K
قیام خونین ۱۷ شهریور به روایت مطبوعات خارجی 🔴سالگرد قیام خونین ۱۷ شهریور مقاله «جمعه سیاه در ایران» گزارش بخش انگلیسی روزنامه در روز ۱۷سپتامبر ۱۹۷۸ مربوط به کشتار ۱۷شهریور/۸سپتامبر ۱۹۷۸ تهران به دست دژخیمان رژیم پهلوی و نظام مشروطه سلطنتی می‌باشد. این مقاله به همراه تعداد دیگری از مقالات روزنامه‌های خارجی در جزوه‌ای تحت عنوان «گزارش کوتاه درباره جمعه سیاه» در سال ۱۳۵۷ در ایران منتشر گردید. گردید. 🖇ضمیمه: مقاله «جمعه سیاه در ایران و گزارش های مطبوعات خارجی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره۲۸، تابستان ۱۳۹۰ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📷اطلاع نگاشت:‌مهمترین نکات روایت لوموند پاریس از قیام خونین ۱۷ شهریور 1 .دروغ پردازي رژيم شاه در وصل كردن انقلاب اسلامی به نيروهای بيگانه! 2 .بی نظير بودن حضور مردم در صحنه انقلاب 3 .اعلام برائت بعضی از روحانيون مثل شريعتمداری و بعضی از احزاب مثل جبهه ملی و نهضت آزادی از موافقت با راهپيمايی های مردمی انقلاب 4 .حقير بودن جريان های به ظاهر ملی- مذهبی در مقابل عظمت حضور مردم در انقلاب و پيروی از رهبری امام 5 .رهبری بلامنازع انقلاب توسط خمينی كبير 6 .ددمنشی رژيم پهلوی در كشتار مردم 7 .حضور سربازان اسراييلي در كشتار 17شهريور 1357 در ميدان ژاله برگرفته از:‌ مقاله «جمعه سیاه در ایران و گزارش های مطبوعات خارجی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره۲۸، تابستان ۱۳۹۰ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تبعیدگاه دوم نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/78 🔹روز سه‏شنبه 13 مهرماه 1344 (9 شهر جمادى الثانى 1385) هواپيماى حامل امام و حاج از تركيه به سوى عراق پرواز كرد. در ساعت 2 بعدازظهر در باند فرودگاه بين‏المللى بر زمين نشست و مسافرين پياده شدند. 🔸امام و حاج سيد مصطفى به گمان آنكه مأموران عراقى براى تحويل گرفتن آنان و بردنشان به محل تحت نظر آماده‏اند، دقايقى در سالن فرودگاه منتظر ماندند و چون به ظاهر از مأموران خبرى نشد از فرودگاه بيرون آمدند و با تاكسى راهى شدند. 🔹شهيد سيد مصطفى خمينى روايت مى‏كرد كه «در فرودگاه بغداد، امام سر كرايه تاكسى چونه مى‏زد و سوار نمى‏شد، به شوخى به او گفتم: تا مأموران سر نرسيده‏اند و ما را دستگير نكرده‏اند بيا در ريم و او را وادار كردم كه سوار شود!». 🔸ساعتى بعد هر دو در كاظمين اتاقى گرفته به استراحت پرداختند. امام پس از لحظه‏اى استراحت از جا برخاست و روانۀ حرم مطهر شد. شهيد سيد مصطفى در مقام تماس تلفنى با حاج در نجف برآمد تا ورودشان را خبر دهد؛ اما چون او را نتوانست بيابد به منزل آقاى خويى تلفن كرد و ورود امام و خود را به پيشكار منزل كه در آن ساعت تنها در آنجا بود خبر داد و از او خواست كه منزلى برايشان در نجف در نظر بگيرند. 🔹صاحب مسافرخانه جمالى، آقاى كه تا آن لحظه امام و فرزندش را نشناخته بود از گفتگوى تلفنى حاج سيد مصطفى خمينى به نجف دريافت كه اين ميهمانان تازه‏وارد چه كسانى هستند بنابراين فوراً در مقام تجليل و تكريم برآمد و با اصرار، ايشان را به منزل شخصى خويش برد و منزل را دربست در اختيار آنان قرار داد. 🔸ديرى نپاييد كه خبر ورود امام به عراق برق‏آسا در محافل روحانى نجف اشرف طنين افكند و سر زبان‏ها افتاد؛ ليكن براى هيچ‏كس اين خبر باوركردنى نبود. روحانيان و محصلان علوم اسلامى براى اطلاع از صحت و سقم خبر به مدرسه آيت‏اللّه‏ بروجردى كه جنبه مركزيت حوزه نجف را داشت، روآوردند و در انتظار رسيدن خبر قطعى از كاظمين در آنجا گرد آمدند. طولى نكشيد كه زنگ تلفن مدرسه به صدا درآمد و ورود امام را به كاظمين بشارت داد. روحانيان جوان با دريافت اين بشارت به كف زدن پرداختند و مدرسه يكپارچه در شور و شعف فرورفت.(نهضت امام خمینی، ج2، صص161-159) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓17شهریور1357 🔹در ساعت 6 رادیو برای اولین بار اطلاعیه حکومت نظامی را در تهران و یازده شهر دیگر اعلام کرد. 🔸در ساعت 17:30 تظاهراتی در مشهد با حضور جمعی حدود 6 هزار نفر در میدان دقیقی برپا شد. 🔹در ساعت15:30 مراسمی در ساری با حضور 500 نفر و با سخنرانی آقای نظری در مسجد رضاخان برگزار شد. پس از پایان مراسم جمعیت هنگام خروج از مسجد علیه رژیم شعار دادند. 🔸در ساعت 8 حدود 25هزار از مردم تهران با شعارهایی انقلابی از خیابان‌های مختلف به سمت میدان ژاله(شهدا) حرکت کردند و در مقابل، نیروهای نظامی به تیراندازی دست زدند. در این تظاهرات شمار زیادی از مردم به شهادت رسیدند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج1، ص512-515 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db