eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
651 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
منتظری و خدشه در مقام علمی و اجتماعی امام خمینی به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/20 🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری 🔹 در بخش از خاطرات منسوب به آقای منتظری آمده است: ... همه مراجع برای فاتحه گرفتند و هر کدام به تناسب‌ موقعیت‌ خود زودتر اعلام فاتحه می‌کردند آیت‌الله خمینی شاید نفر پانزدهم، شانزدهم بود‌ که‌ اعلام فاتحه کرد...(خاطرات ص189) 🔸 در نقد این کلام؛ استاد سیدحمید روحانی چنین می نویسد: در این فراز از‌ خاطرات‌ تلاش‌ شده است، به شکل مرموزی مقام علمی‌ و اجتماعی‌ را به زیر سؤال ببرد و او را از نظر مقام و موقعیت در‌ حوزه‌ قم در رده «پانزدهم، شانزدهم‌» بنمایاند‌ که لابد‌ در‌ ردیف‌ فضلای تراز دوم حوزه قرار داشته‌ است‌!! در صورتی که اعلام فاتحه از طـرف امام پس از دیگران نه‌ به‌ تناسب موقعیت، بلکه روی ادب و بود که نمی‌خواست در‌ برپایی‌ مراسم بزرگداشت، معارض دیگران باشد‌. اصولا‌ دأب امام در این‌گونه برنامه‌ها این بود که می‌گذاشت همه کسانی که برآنند‌ مراسمی‌ برپا دارند، برنامه خود را‌ اعلام‌ کنند‌ و به انجام برسانند‌، آنگاه‌ که برپایی مراسم از‌ طرف‌ این و آن به پایان می‌رسید و دیگر از طرف کسی اعلام فاتحه نمی‌شد، امام مراسمی‌ برپا‌ می‌داشت. 🔹 نگارنده(حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی) به یاد دارد که‌ در‌ پی درگذشت‌ آقای‌ حکیم‌ در نجف اشرف در‌ سال 1349، آنگاه که مراجع تراز اول و دوم، فضلا و اساتید حوزه، طلاب برخی شهرها و کشورها‌ و حتی‌ اصناف بازار مراسم فاتحه برپا کردند‌، امام‌ آخرین‌ نفری‌ بود‌ که برای آن‌ مرحوم‌ مراسم بزرگداشتی گرفت و دستور داد که در اعلام مراسم از طرف او، نام او را بدون‌ هیچ‌گونه‌ عناوین‌ و القابی ببرند، شماری از جوانان عرب و طلاب به دفتر مؤذن هجوم‌ بردند و می‌خواستند گوینده را مورد ضرب و شتم قرار دهند که چرا از امام به صورت اهانت‌آمیز نام برده است. گوینده دست خط امام را به آنان ارائه داد که در‌ آن‌ تأکید شده بود از من جز به عنوان « » نام برده نشود. افق عرفانی و اخلاقی امام کجا و آن تحلیل‌های ناسوتی و دنیا‌‌زده کجا! (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 5 سال1384) ◀️ ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
منتظری و تضعیف علمای مشهد به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/21 🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری 🔹 بخش دیگری از خاطرات آقای منتظری در حقیقت طعنه و است که البته آقای منتظری آن را به امام نسبت می‌دهد: 🔸 یادم‌ است این داستان را برای من نقل کردند،ایشان‌ فرمودند: مرحوم الحسن_اصفهانی که فوت شد، علمای مشهد جمع شدند که‌ مرجع معین کنند، یکی‌ از‌ آقایان در آن جلسه می‌گوید آقای حاج آقا حسین قمی برای‌ مرجعیت خوب است ولی ریشش دست پسرش آ سید مهدی است،آقای بروجردی‌ هم‌‌ خوب است ولی ریشش دست‌ حاج‌ آقا روح اللّه است، ما بیاییم آسید محمود شاهرودی را معین بکنیم که در اختیار خودمان باشد...مرحوم آیت اللّه آقای حاج میرزا مهدی‌ اصفهانی‌‌ (رحمت اللّه علیه)در‌ آن‌ جلسه گفته بودند پس این جلسه ما از جلسه کمتر نیست. ما آمده‌ایم ببینیم چه کسی اعلم و است یا اینکه ببینیم چه کسی ریشش دست‌ ماست‌... .(خاطرات ص190) 🔹 این‌ داستان را از قول در خاطرات‌ آورده‌اند،لیکن اگر به‌ راستی چنین داستانی را بازگو کرده چرا لحظه‌ای اندیشه نکرده است که چگونه‌ امام در سخنرانی‌های عمومی‌ و یا‌ نیمه‌ عمومی‌ خود هیچ‌گاه به بازگو کردن این‌ داستان نپرداختن و حتی به آن اشاره‌ نکردند؟!آیا خردمندان و عقلای قوم هر‌ آنچه می‌شنوند ‌ ‌بی‌تأمل و نسنجیده بر زبان می‌آورند؟ 🔸دور از نظر نیست که در‌ ارتباط‌ آقای‌ منتظری با هم‌ آزردگی خاطری بوده است که به آوردن‌ این داستان و یا ساختن آن ‌‌به‌ نام امام‌ منجر گردیده است؟!در این داستان نه‌ تنها علمای مشهد به زیر‌ سؤال‌ رفته‌اند‌، بلکه مرحوم حاج آقا حسین قمی و آقای بروجردی نیز مورد اهانت قرار گرفته‌اند. (منبع: مقاله تأملاتی نظری و تاریخی در علل و انگیزه‌های پیدایش جریان آقای منتظری-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی-فصلنامه پانزده خرداد شماره 16 تابستان1387) ◀️ ادامه دارد... 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شواهدی دیگر بر عدم نقش جدی منتظری در مرجعیت امام خمینی به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/22 🔴 نقد خاطرات منسوب به آقای منتظری 🔹 در خاطرات منسوب به ادعا شده که وی در طرح و تثبیت اعلی الله مقامه‌الشریف نقش ویژه‌ای داشت است. در یادداشت‌های سابق این ادعا نقد و رد شد اما برای جمع‌بندی مستند بحث؛ ادله و شواهد تاریخی دیگری نیز خواهیم آورد: 🔸 1 . نکته مقدماتی این‌که ادعای تأثیر ویژه آقای منتظری در طرح و تثبیت مرجعیت امام اعلی الله مقامه الشریف تقریبا نخستین بار در کتاب ؛ مدخل امام خمینی مطرح شد و اساسا با هیچ‌کدام از مستندات معتبر تاریخی سازگار نیست و محملی برای توجیه ندارد. 🔹2 . در ردّ مدعای مزبور، ذکر برخی شواهد، خالی از لطف نیست. اوّلاً امری است که به سانِ مسأله «اجتهاد» تابعِ ضوابطِ مخصوص حوزوی است و چیزی نیست که بدون وجود مقتضای آن، بتوان آن را طرح و تثبیت کرد! ثانیاً طبق مستندات معتبر، از نیمه دوّم دهه 30 و در دوران اقتداردینی ، درس امام خمینی به عنوانِ پرجمعیّت ترین درسِ قم مطرح بوده است. 🔸بعد از ارتحال نیز قرائنی وجود دارد که نشان می دهد که جایگاه حوزوی و فقهی امام خمینی نه فقط در میان حوزویان، که در نزد اصحاب رسانه نیز کاملاً شناخته شده بوده است. روزنامه کیهان در تاریخ 12 فروردین 1340، اسامی مراجع و علمایی را که از دید علمای اهل خبره و صاحب نظر، صلاحیت جانشینی را داشته اند، درج کرده و در صدرِ اسامی از امام نام برده و اکثر شاگردان ایشان را از فضلای طراز اوّل حوزه قم برمی شمارد و چنین نوشته است: 🔹 «آقایانی که ذیلاّ نام آن ها برده می شود طبق نظر علمای علوم دینی و کلیه اعضای حوزه علمیّه قم دارای صلاحیت مرجعیّت تقلید و مورد اعتمادکامل حوزه علمیّه هستند. 1.آیت اللّه حاج آقا روح اللّه خمینی: ایشان 1درس فقه صبحها و درس اصول عصرها در حوزه علمیّه تدریس می نمایند که در هر یک از دروس ایشان متجاوز از 400 نفر دانشجو و طلاب علوم دینی شرکت دارند. اکثر شاگردان حوزه درس ایشان فضلای تراز اوّل حوزه علمیّه شهر قم را تشکیل میدهند.»(نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرة المعارف تشیع ص183-182) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد نیکی کدی.pdf
314.8K
نقد کتاب «نتایج انقلاب ایران» نوشته نیکی کدی به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/23 بعضی از کتاب‌ها بیشتر از آن‌ که خودشان مهم باشند نام و شهرت نویسنده‌شان مهم است. نتایج انقلاب ایران هم حتماً یکی از این کتاب‌هاست که نیکی کدی در سال ۲۰۰۳ و در سن ۷۳ سالگی آن را نوشت. نتایج انقلاب ایران در اصل تکمله‌‌ای است سه فصلی بر کتاب ریشه‌های انقلاب ایران که در سال ۱۹۸۱م نوشته شده است و هر دو به سفارش دانشگاه ییل که دانشگاهی خصوصی و امریکایی‌ست. در این نوشتار ضمن بازخوانی شبکه ارتباطات انسانی ، به زمینه‌های نگارش کتاب نتایج انقلاب ایران و خوانش انتقادی محتوای آن خواهیم پرداخت. ضمیمه: مقاله «خوانش انتقادی داستان نتایج انقلاب ایران به‌روایت نیکی کدی»، سیدمحمد میرصالحی، شماره 59-58، زمستان 1397 و بهار 1398. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معمای میلانی1.pdf
1.79M
نقدی بر مبانی تاریخ‌نگاری و گزاره‌های تاریخی ادعایی عباس میلانی در کتاب معمای هویدا به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/24 🔹بعد از پيروزی انقلاب، روايت‌های مختلفی از تاريخ انقلاب نوشته شده است؛ از مبارزين مسلمان تا ليبرال‌ها و ماركسيست‌ها و سايرين شروع به نوشتن كتاب‌های تاريخ پيرامون انقلاب كردند. 🔸نوشتن اين كتاب‌ها محدود به داخل ايران نيست و افرادی كه بعد از پيروزی انقلاب به اروپا و امريكا فراری شدند نيز بخشی از كتاب‌های پيرامون انقاب را به نگارش درآورده‌اند. 🔹از جمله كتاب‌هايی كه در امريكا نوشته شد- ولی بر خاف ساير كتبی كه در آنجا نوشته شده- مورد توجه خوانندگان قرار گرفت و در داخل ايران به چاپهای متعددی رسيد.معمای هويدانوشته عباس ميانی است. اكنون مدت12سال از آغاز انتشار اين كتاب در ايران میگذرد ولی هنوز شبهاتی كه مطالب اين كتاب ايجاد كرده در جامعه رايج است. 🔸معمای هويدا روايت یک چپ امريكايی از يكی از سردمداران رژيم شاه استكه درصدد است تا به هر طريقی به توجيه، تطهير و حتی قهرمان سازی از چهره هويدا بپردازد... ضمیمه: مقاله «معمای میلانی؛ نقدی بر مبانی تاریخ‌نگاری و گزاره‌های تاریخی ادعایی عباس میلانی در کتاب معمای هویدا»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 39، بهار 1393 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
معمای میلانی2.pdf
818.6K
معمای ميلانی به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/25 🔹بازنوشت ادبی زندگی سياسی اميرعباس هويدا، نخست‌وزير سيزده ساله پهلوی كه با استناد گزينشی و جهت‌دار به برخی اسناد مكتوب و شفاهی، به نگارش درآمده است، حاوی مطالب قابل تأملی پيرامون اين شخصيت سياسی است. 🔸واكاوی نقادانه روايت ميلانی، به كشف تناقضات و لوازم پيدا و پنهان كلام او منجر می‌شود. در نوشتار حاضر نمونه‌هايی از اين تناقضات و ناراستی‌ها، مورد بحث و بررسی علمی قرار گرفته است... ضمیمه: مقاله «معمای میلانی؛ بازخوانی انتقادی روایت عباس میلانی از زندگی عباس هویدا»، سهراب مقدمی شهیدانی،فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز1394 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد خاطرات امیرانتظام.pdf
819.4K
🖊نقدی بر خاطرات عباس امیرانتظام به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/26 🔹مقاله حاضر نقد اجمالی است به برخی از نكات مهم كتاب آن سوی اتهام؛ خاطرات كه بعد از 21 سال نگاشته شده است. نويسنده در قالب نگارش اين كتاب، توضيحات خود را در مورد طرح انحلال مجلس خبرگان، جاسوسي و... ارايه كرده است. 🔸تا پیش از انتشار این خاطرات، رسانه‌های خارجی و عمدتا سلطنت‌طلب از وی تصویری از اسوه پایداری و مقاومت ترسیم کرده بودند اما این خاطرات، که به صورت انفعالی و دفاعی تنظیم و طراحی شده بود، به روند تبلیغاتی رسانه‌های غربی شوک وارد کرد. ضمیمه: مقاله «نقدی بر خاطرات امیرعباس انتظام»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره33، پاییز 1391. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد خاطرات بنی صدر.pdf
914.3K
نقدی بر کتاب خاطرات بنی صدر به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/27 مقاله حاضر نقد کوتاهی بر کتاب درس تجربه خاطرات ابوالحسن بنی‌صدر اولین رئیس‌جمهوری ایران است. این کتاب که در دو جلد توسط انتشارات انقلاب اسلامی در آبان ۱۳۸۰ در آلمان به چاپ رسیده به کوشش آقای حمید احمدی مدیر انجمن مطالعات و تحقیقات تاریخ شفاهی ایران (برلین) تدوین و صرفاً در خارج از کشور عرضه شده است. کار ضبط خاطرات بنی‌صدر در ورسای فرانسه و در ۲۶شهریور۱۳۷۸ آغاز می‌شود و طی ده جلسه ادامه می‌یابد. حاصل این گفت‌وگوها در جلد اول منعکس است و جلد دوم به تحقیق درباره تاریخ انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. ضمیمه: مقاله «تاوان غرور و تکبر؛ نقدی بر خاطرات بنی‌صدر»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره32، تابستان 1391 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقد دهباشی.pdf
258.9K
نقدی بر حاشیه‌نگاری تاریخی حسین دهباشی بر خاطرات حسین نصر به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/28 کتاب حکمت و سیاست حاصل گفت‌و‌گوهای حسین دهباشی و همکاران او با دکتر سید حسین نصر است برای اولین‌بار در ابتدای استقرار دولت اعتدال و در سال ۱۳۹۳ روانه بازار نشر گردید. نوشتار حاضر با هد ف نقد و بررسی کتاب حکمت و سیاست سامان یافته و در گام نخست به ارزیابی پاورقی‌هایی خواهد پرداخت که در کنار صفحات کتاب به طبع رسیده است. در این پاورقی‌ها مجموعه‌ای از داده‌های تاریخی ارایه شده است. ما با بررسی داده‌های یادشده میزان صحت و سقم آنها را ارزیابی خواهیم کرد و از آنجا که مسئولیت این بخش با مؤلف کتاب است، طبعاً نقدها نیز متوجه همو خواهد بود... ضمیمه: مقاله «نقدی بر حاشیه‌نگاری تاریخی حسین دهباشی بر خاطرات حسن نصر»، احمدی‌فر، مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 61-60، تابستان و پاییز 1398 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ابراهیم یزدی.pdf
1.4M
شصت سال در سودای سوسیالیسم به‌مناسبت فراخوان مقام معظم رهبری به‌منظور پاسخ‌دهی به روایت‌های مخدوش علیه انقلاب اسلامی/29 🔹بررسی شبکه انسانی و ارتباطی شخصیت‌های سیاسی، یکی از مهم‌ترین راه‌های کشف مرام و مسلک سیاسی واقعی آنهاست؛ چه اینکه در عالم سیاست و در زیست سیاست‌مدارانه، ارتباطات، تعیین‌کننده‌ترین عامل در کنش‌گری سیاسی است. 🔸 یکی از مرموزترین چهره‌های تاریخ معاصر ایران است که با وجود عملکرد سیاسی سؤال‌برانگیزش در دوران نهضت امام خمینی(ره) سالیانِ سال در آزادی کامل به انتشار آرا و روایت‌های خاص خود مشغول بود و تا آخرین سال‌های عمر ارتباطات پیچیده و پردامنه خود را حفظ کرد. تحلیل کارنامه سیاسی و شخصیت ابراهیم یزدی، نیازمند بازخوانی دقیق عملکرد اوست. گرچه روایت وی از وقایع دهه‌های پیشین، مورد نقد بسیار است، اما در بازشناسی شبکه ارتباطی و بستر فعالیت سیاسی او، یکی از بهترین منابع محسوب می‌شود. 🖇ضمیمه: مقاله «شصت سال در سودای سوسیالیسم؛ مروری بر شخصیت سیاسی- فکری و شبکه ارتباطی ابراهیم یزدی با تأکید بر کتاب شصت سال صبوری و شکوری»، سهراب مقدمی شهیدانی، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره48، تابستان 1395. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
درگذشت دكتر محمد مصدق نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/92 🔹به دنبال درگذشت دكتر در 14 اسفندماه 1346 روحانيان مبارز درصدد برآمدند كه از اين فرصت نيز جهت ضربه زدن به رژيم شاه بهره‏گيرى كنند و به مناسبت درگذشت او اعلاميه مشتركى با اعضاى ، و صادر نمايند. 🔸براى اين منظور، ميان آقاى و آقاى ملاقاتى به عمل آمد. در اين نشست كه نگارنده نيز حضور داشت، آقاى فروهر پيشنهاد صدور هرگونه اعلاميه‏اى را به‌كلى رد كرد! و اظهار داشت: «چون در شرايط فعلى شاه آماده است كه هرگونه واكنشى را به‌شدت سركوب كند، جبهه ملى و نهضت آزادى و نيز حزب ملت ايران به اين نتيجه رسيده‏اند كه نيروهاى خود را به خاطر صدور اعلاميه‏اى نبايد از دست بدهند»! از اين رو، حتى از برگزارى مجلس فاتحه براى مصدق، خوددارى ورزيدند؛ زيرا ساواک موافق نبود. 🔹آقاى فروهر با آنكه به ظاهر موضع مسالمت‏آميز و سازشكارانه «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» را در برابر رژيم شاه به‌شدت محكوم مى‏كرد و ادعا داشت كه حزب ملت ايران به رهبرى او در هر شرايطى به مبارزه ادامه مى‏دهد، اما در عمل راه و انديشه همسنگران خود را در «جبهه ملى» و «نهضت آزادى» دنبال مى‏كرد. بنابراين در درگذشت مصدق كوچک‌ترين واكنشى از طرف هواداران او نشان داده نشد. نه مراسم تشييع و فاتحه براى او برگزار كردند و نه اعلاميه‏اى به مناسبت درگذشت او منتشر ساختند. 🔸تنها در چهلمين روز درگذشت مصدق مراسمى از طرف بازماندگان او در برگزار شد. در اين مراسم شمارى از اعضاى «جبهۀ ملى»، «نهضت آزادى» و «حزب ملت ايران» شركت داشتند، ليكن آنچنان مرعوب و وحشتزده بودند كه به خود جرأت ندادند تا نام مصدق را بر زبان بياورند! و حتى اعلام نكردند كه اين مراسم به چه مناسبتى برگزار شده است! تنها آياتى از كلام‏اللّه‏ مجيد قرائت شد، آنگاه دكتر غلامحسين مصدق پشت ميكرفون رفت و يادداشتى را كه در دست داشت قرائت كرد. متن آن يادداشت به اين مضمون بود: از ‏‏خانم‏ها و آقايان محترم كه قدم رنجه فرموده، در اين مراسم شركت كرده‏اند، صميمانه سپاسگزارى مى‏شود! 🔹در اين مراسم از روحانيان آقاى شجونى و نگارنده شركت كرده بودند. ساواک شاه براى شناسايى و تعقيب نگارنده، هنگام بازگشت از مراسم احمدآباد، به طور سرى عكسى گرفته و در پرونده نگارنده بايگانى كرده است.(نهضت امام خمینی، ج2، صص307-306) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db