eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
916 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نقش رژیم منحوس صهیونیستی در برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/6 🔹از كارگردان‏هاى نخستين و زير پرده برگزارى جشن بيست و پنجمين سال «شاهنشاهى»، صهيونيست‏ها و اشغالگران فلسطين بودند و مى‏توان گفت كه اصولاً انديشه برپايى چنين جشنى از سوى آنان به رژيم شاه پيشنهاد شد. آنان ساليان درازى پيش از برپايى اين مراسم در ايران، در انديشه بزرگداشت ياد كوروش و برگزارى يادبودى براى او بودند. در يكى از كتاب‏هايى كه به مناسبت اين جشن در ايران پراكنده شده آمده است: 🔸... جامعه يهوديان جهان از بدو امر و حتى پيش از آنكه در ايران تصميم برگزارى يادبود دوهزار و پانصدمين سال بنياد شاهنشاهى اين كشور به دست كوروش بزرگ، گرفته شده باشد از نظر اهميت خاصى كه اين تاريخ در حيات ملى و تاريخى يهود دارد، در نظر داشت يادبود دو هزار و پانصدمين سال آزادى قوم يهود را به دست و بازگشت يهود را به اورشليم و صدور فرمان اين پادشاه را درباره تجديد ساختمان معبد معروف يهود جشن بگيرد...‏. 🔹در گزارش ديگرى پيرامون اهميت اين جشن براى صهيونيست‏ها و كارگردانى زير پرده آنان آمده است: 🔸... تجليل خاص و بى‏سابقه‏اى در مورد اين يادبود در ماه گذشته توسط كنگره بين‏المللى يهود (10 تا 20 مرداد 1338) كه در شهر استكهلم تشكيل گرديده بود، صورت گرفت. 🔹در اين كنگره نمايندگان يهود 56 كشور من‏جمله ايران شركت داشتند و طى آن از طرف جوامع يهودى در سرتاسر جهان، به علامت حق‏شناسى ملت يهود از آزادى خود به دست شاهنشاه بزرگ هخامنشى اعلام داشت كه به طورى كه اطلاع مى‏رسد از هم‏اكنون كميته خاصى در شهر اورشليم به منظور تنظيم برنامه‏ها و عمليات مربوط به اين كار مشغول كار شده است. 🔸متن قطعنامه صادره از طرف كنگره بين‏المللى يهود در شهر به مناسبت دو‏ هزار و پانصدمين سال بنيان شاهنشاهى ايران به دست كوروش كبير از اين قرار است: 🔹مجمع عمومى كنگره جهانى يهود توسط هيأت نمايندگى يهوديان ايران اطلاع يافت كه اعليحضرت همايونى شاهنشاهى ايران و دولت آن كشور مقرر داشته‏اند كه در سال 1961 مراسم يادبود دو هزار و پانصدمين سال تأسيس شاهنشاهى ايران به دست كوروش كبير برگزار گردد. مجمع عمومى كنگره يهود با توجه به اهميت مقامى كه كوروش كبير در تاريخ ملت يهود دارد، شوراى اجراييه كنگره را مأمور مى‏كند به نوبه خود اين يادبود بزرگ را در زمينه بين‏المللى آن مورد تجليل قرار و از تمام سازمان‏ها و جوامع يهودى در سراسر جهان خواستار است كه طى با شكوه‏ترين مراسمى، حق‏شناسى خود را نسبت به خاطره اين قهرمان بزرگ تاريخ جهان كه در كتاب آسمانى تورات از بزرگوارى او نسبت به ملت يهود سخن رفته ابراز دارند. 🔸مجمع عمومى كنگره بين‏المللى يهود از اين فرصت استفاده كرده و به مناسبت برگزارى اين يادبود تاريخى، صميمانه‏ترين تبريكات خود را به اعليحضرت همايون شاهنشاه ايران و به دولت و ملت ايران تقديم مى‏دارد...‏. 🔹بنا بر گزارش ساواك، اشغالگران فلسطين همزمان با برگزارى اين جشن در ايران در تل‏آويو نيز دو هزار و پانصدمين سال بنياد «شاهنشاهى» را جشن گرفتند و براى گرامى‏داشت ياد كوروش به رقص و پايكوبى برخاستند. (نهضت امام خمینی، ج3، صص789-787) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چرا صهیونیست‌ها از برگزاری جشن‌های 2500 ساله خوشحال شدند؟ سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/7 🔹اصولاً صهيونيست‏ها مغز متفكر و كارگردان اصلى ملى‏گرايى و زنده كردن ‏هاى_ناسيوناليستى در بوده‏اند و به دست مهره‏ها و مزدوران خود پيوسته كوشيده‏اند كه از نژاد، زبان، اقليم و... براى برانگيختن برترى‏جويى‏هاى نژادى و بالندگى به گذشته‏ها بهره‏بردارى كنند و افسانه‏ها و اسطوره‏هايى را در برابر اسلام و دين‏باورى توده‏هاى مسلمان بيارايند و «مليت» را جايگزين اسلام سازند. 🔸 كه يک مى‏باشد، در پى سفر به عثمانى در سده 13 ه . كتابى به نام بررسى‏هاى مقدماتى نوشت و در آن كوشيد كه به تركان بباوراند كه از نظر نژادى بر عرب‏ها و ديگر ملل شرقى برترى دارند! و به دنبال او يهودى فرانسوى، كتاب ديگرى به نام ديباچه‏اى بر تاريخ آسيا نگاشت و در اين كتاب در راه زنده كردن مليت ترک و گسترش ملى‏گرايى تركان قلم‌فرسايى كرد. 🔹در كشور مصر نيز نويسندگان و «روشنفكران» يهودى مانند از پرچمداران ناسيوناليسم مصرى بودند، در ديگر كشورهاى اسلامى نيز غربى‏ها ـ به‌ويژه صهيونيست‏ها ـ نقش ريشه‏اى در انگيختن انديشه‏هاى ملى‏گرايى، نژادپرستى و برترى‏جويى‏هاى نژادى در ميان توده‏هاى مسلمان براى اسلام‏ستيزى داشتند. 🔸صهيونيست‏ها بر آن شدند كه با برپايى جشن بيست و پنجمين سده «شاهنشاهى» ايران، در راه زنده‏كردن فرهنگ و تمدن ايران باستان، دامن زدن به خوى نژادى و زدودن فرهنگ اسلامى، بيشترين بهره‏بردارى‏ها را بكنند و به گفته شاه «رنسانسى» پديد آورند!(نهضت امام خمینی، ج3، ص790-789) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گوشه‌ای از وضعیت اسف‌بار ایران در دوران برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله؛ به‌روایت مطبوعات عصر پهلوی سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/8 🔻پیک خجسته شماره 527، اردیبهشت1349: «خدا شاهد است كه مردم در اغلب دهات آرزوى خوردن علوفه صحرا را دارند آن هم به دستشان نمى‏رسد...‏.» 🔻کیهان 20فروردین1350: «از جمعيت 167 هزار نفرى استان بيش از هشتاد هزار نفر خانه و آشيانه خود را رها كرده به سوى سرنوشت به هر كجا كه مى‏توانستند رفتند، روستاييان گاو شيرده خود را به چهل تومان در معرض فروش قرار دادند ولى كسى حاضر نبود بخرد و گوسفند خود را با يك بسته سيگار اشنو عوض مى‏كردند» 🔻فارس 25اردیبهشت1351: «بر اثر خشكسالى كه در تابستان گذشته از تا روى داد عده زيادى از گرسنگى جان خود را از دست دادند، مزارع مردم سوخت، دام‏هاى آنان تلف شد و دامداران حيوانات خود را در بيابان‏ها رها مى‏كردند تا دست‏كم شاهد مرگ دلخراش آنان نباشند. » 🔻کیهان 10اردیبهشت1351: «پسربچه سرگردانى كه به وسيله به يكى از كلانترى‏ها جلب شده بود، در بازجويى‏هاى خود اظهار داشت: ... دو سال قبل پدرم درگذشت و تأمين مخارج من و ده برادر و خواهر تنى و ناتنى‏ام به عهده مادرم گذاشته شد. اين زن چون به تنهايى قادر نبود زندگى ما را تأمين كند يكى‏‏دو تن از خواهرهايم را به خانه شوهر فرستاد و چند روز قبل هم مرا از به آورد و يک اسكناس ده تومانى به دستم داد و در حالى كه گريه مى‏كرد گفت: پسرم ميدونى كه من ديگه قادر نيستم زندگى شما را تأمين كنم. تو زودتر سوار ماشين بشو و برو تهرون بالاخره توى اين شهر بزرگ يك مرد خدا پيدا ميشه كه تورو به فرزندى قبول كنه... اين پسرک كه خود را صداقت دلفانى معرفى مى‏كرد، ضمن بازجويى گفت اگر خانواده‏اى حاضر شود كه مرا به فرزندى قبول كند، قول مى‏دهم پسر خوبى برايشان باشم...‏.» 🔻کیهان 9فروردین1351: «پدر و مادرى كه توان نگهدارى 8 فرزند خود را نداشتند آنان را در خيابان‏هاى تهران رها كردند و هر يک به سويى گريختند. اين بچه‏هاى سرگردان كه بزرگترين آن‌ها 13 سال و كوچک‌ترين آنان ده ماه داشت پس از آن‌كه نزديك به 48 ساعت مهمان كلانترى بخش 15 تهران بودند تحويل دادسرا شدند! مأموران پليس اين كلانترى گفتند: ... به طورى كه تحقيق كرده‏ايم، ظاهراً مادر و پدر اين بچه‏ها متوارى شده‏اند و هيچ‏كدام حاضر نشده‏اند كه نگهدارى هشت فرزندشان را به عهده بگيرند... مأموران پليس براى يافتن حسين و زنش خوشقدم به جستجو پرداخته‏اند...‏ .(نهضت امام خمینی، ج3، صص797-794) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شادمانی صهیونیست‌ها از برگزاری جشن‌های 2500 ساله سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/9 🔹رئيس انجمن شهر كه پيش از برگزارى جشن يادشده در ايران، به اين كشور آمده بود در نشستى كه با شمارى از يهودى‏هاى ايران در شيراز داشت از برگزارى اين جشن از سوى شاه اظهار شادمانى كرد و اعلام داشت: 🔸 ... من از طرف فردفرد ملت اسرائيل به رهبر و ملت ايران سلام مى‏گويم و خوشحاليم كه جشن 2500 [ساله] به دست رهبر خردمند و عاليقدر ايران برگزار مى‏شود...‏. 🔹پيشگامى، شادمانى و تلاش گسترده صهيونيست‏ها براى برپايى اين جشن، تنها حق‏شناسى از كوروش كه زمينه رهايى يهودى‏هاى دربند در را فراهم كرد نبود، بلكه دامن‏زدن به عصبيت كور قومى، نژادى، ناسيوناليستى و ساختن پان‏ايرانيسم در برابر پان‏عربيسم، پان‏تركيسم و درهم كوبيدن و از ميان بردن «اخوت اسلامى» و پيوند دينى مسلمان‏ها از آرمان‏ها و انگيزه‏هاى اصلى و ريشه‏اى صهيونيست‏ها در كارگردانى گسترده براى برپايى اين جشن بود.(نهضت امام خمینی، ج3، ص789) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گوشه‌‏هايى از هزينه‏‌هاى سيرک شاهانه سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/10 🔹هزينه‌‏هاى جشن دوهزار و پانصدمين سال «شاهنشاهى» ايران، نه تنها امروز، بلكه در همان روزهاى برگزارى اين سيرک نيز به‌درستى به دست نيامد. سردمداران رژيم شاه هيچ‏گاه آمار و ارقام درستى در اين زمينه نشان ندادند. هزينه‌‏هاى جشن يادشده تا آن پايه سنگين و براى ايران كمرشكن بود كه رژيم شاه از بازگو كردن آن وحشت داشت! و از سوى ديگر ريخت و پاش‏‌هاى اين سيرک، اخاذى و باج‏ستانى از ملت ايران تا آن پايه بود كه تهيه آمار و ارقام به آسانى شدنى نبود. 🔸كارگردان‌‏هاى جشن يادشده و سردمداران رژيم شاه در پاسخ به پرسش‌‏هاى پياپى خبرنگاران درون‌‏مرزى و برون‌‏مرزى پيرامون هزينه اين جشن و براى فريب افكار عمومى، دچار سردرگمى و ضد و نقيض‌‏گويى شده بودند و هر يک از آنان هزينه‏‌هاى آن را بنا بر ديد و سياست خود به گونه‌‏اى اعلام مى‌‏كردند! 🔹برخى از روزنامه‌‏هاى وابسته به دربار «مخارج پذيرايى از روز اول تا پايان جشن‌‏ها» را «سى ميليون ريال» برآورد كردند. امير اسداللّه‏ علم در مصاحبه‏‌اى هزينه«... تمام پذيرايى‌‏ها و ميهمانى‌‏ها در تخت جمشيد، پاسارگاد و تهران» را «يكصد و هشتاد و يک ميليون و دويست هزار ريال» رقم زد! و هزينه ساختمان محل زيست ميهمانان (دهكده سلطنتى) در شيراز را «چهارصد و هفتاد و يك ميليون و هشتصد هزار ريال ... و در مورد رژه، تجهيزات و لباس‏‌هاى آن شانزده ميليون ريال» اعلام داشت! و ادعا كرد كه «... تمام اين ارقام را كه روى هم بگذاريم 16.8 ميليون دلار خرج كرده‏‌ايم كه فقط از آن كمى بيش از دو ميليون دلار خرج تمام پذيرايى‌‏ها بوده است...»؛ فرح ديبا نيز در مصاحبه‌‏اى تنها هزينه «مدرنيزاسيون» در تخت‌جمشيد را «دويست ميليون دلار، تقريباً يك ميليارد و پانصد ميليون تومان» برآورد كرد. 🔸اين ضد و نقيض‌‏گويى مايه ريشخند برخى از روزنامه‌‏هاى برون‌‏مرزى و ايرانيان ضد رژيم شاه كه در آن روز در كشورهاى گوناگون جهان مى‌‏زيستند، شد. در برخى از نشريه‌‏هاى سياسى كه از سوى مخالفان رژيم شاه در برون مرز پراكنده مى‌‏شد، پيرامون ضد و نقيض‏‌گويى‌‏هاى علم و فرح نوشته بود: 🔹«... رقمى كه فرح براى خرج تلفن تخت‏‌جمشيد داده، به تنهايى 13 برابر رقم كلى است كه علم براى سرتاسر جشن داده است» و آنگاه چنين افزود: 🔸... علم خوب مى‌‏داند كه روزنامه نيويورک تايمز هر صفحه‌‏اش را با كاغذ خوب و چاپ رنگين يک ميليون دلار مى‌‏فروشد و در برخى از شماره‌‏هاى اين نشريه ده صفحه براى شاه و فرح تبليغ شده اقلاً بيست ميليون دلار يعنى ده برابر كل رقم علم فقط نيويورک تايمز پول گرفته است...‏. (نهضت امام خمینی، ج3، صص803-802) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روایت روزنامه‌های عصر پهلوی از بریز و بپاش‌ها به اسم جشن‌های 2500 ساله/صفحه اول سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/11 🔻کیهان؛ 26مهر1350: ... در بيش از پنجاه چادر مخصوص جهت پذيرايى از رهبران جهان و ميهمانان عالی‌قدر ايران كه براى شركت در مراسم جشن شاهنشاهى به ايران مى‏آيند برپا شده است. هر يک از چادرها مجهز به اتاق خواب، سالن استراحت، وسايل و تجهيزات كافى و مدرن براى اقامت سلاطين و رهبران كشورها مى‏باشد؛ ضمناً هر چادر مجهز به تلفن مخصوصى است كه به وسيله آن مى‏توان با كشورهاى خارج مستقيماً تماس گرفت...‏. 🔻اطلاعات 12تیر1350 تزئين و آماده كردن چادرها را يک هيأت به عهده دارد كه در اين گروه فقط صد مهندس و دكوراتور عضويت دارند و قريب به 1500 مهندس و كارگر ايرانى اين گروه را همراهى مى‏كنند. هر يک از چادرها به رنگ مورد علاقه شخصيتى كه در آن زندگى خواهد كرد تزئين شده و دو اتاق خواب، يک هال و پذيرايى و سرويس كامل دارد. براى آرايش خانم‏ها و آقايان آرايشگران معروف ، و آردن به خواهند آمد و در يكى از چادرها در اقامتگاه سران زندگى مى‏كنند. 🔻خواندنی‌ها؛ سال 32، شماره6، 13مهر1350: در تزئين اطراف چادرهاى سران سليقه‏اى مخصوص به كار رفته است. استخر بزرگى با فواره‏هاى زياد و بى‏نظير در محوطه جلو چادرها ساخته شده است و در باغچه‏هاى اطراف اين استخر و كنار چادرها در حدود پنجاه هزار گل اركيده و 1500 گل كمياب ديگر كاشته‏اند و اين گل‏ها منظره با شكوه و بى‏مانند به تخت جمشيد داده‏اند... درون چادرها آخرين وسايل مدرن قرن بيستم از قبيل تلويزيون، تلفن، تهويه مطبوع، تلكس كه با شبكه ارتباطى قمر مصنوعى مرتبط مى‏باشد، تعبيه گرديده است در حالى كه سعى شده، ظاهراً همه چيز هماهنگى كامل با معمارى عصر و داشته باشد و ميهمانان، خود را در 25‏قرن پيش تصور كنند. 🔻زن روز؛ 26تیر1350: ... براى دكور چادرهايى كه در تخت جمشيد زده‏اند 37 هزار متر پارچه مخمل و غيره خريدارى شده است و سيصد نفر روى آنها كار مى‏كنند و همچنين متخصصين معروفى براى باغبانى و پرچم و فواره و درختكارى از خارج آورده‏اند و گل‏ها طورى نگهدارى مى‏شوند كه در ساعت معين باز شوند و در ضمن براى تفريح ميهمان‏ها، كلوپ و قمارخانه در تخت‏جمشيد داير كرده‏اند و مقدار پنج تن خاويار مخصوص و گران قيمت از نوع طلايى رويال و خاكسترى رويال سفارش داده شده است. 🔻کیهان؛ 26مرداد1350: ... سران كشورهايى كه در مراسم جشن‏ها شركت مى‏كنند با تجهيزات مدرنى كه در تخت‏جمشيد نصب شده است مى‏توانند در تمام مدت شبانه‏روز مستقيماً با دفتر خود در كشورشان تماس بگيرند و به اين ترتيب كه هر يک از ميهمانان عاليقدر وقتى گوشى را برمى‏دارد دفتر كار او در كشور مورد نظر جواب خواهد داد. 🔻خواندنی‌ها؛ سال 32، شماره12، آبان1350: ... علاوه بر 38 خانم ميهماندار، ده دختر خانم فرانسوى و ايرانى به عنوان سرپرست پنجاه چادر انتخاب شده‏اند تا نظافت و نظم و ترتيب چادرها را مورد بررسى قرار دهند، هر كدام از ده دخترخانم مسئول پنج چادر هستند، در هر چادر هم يک سوئيسى به عنوان خدمتكار مشغول كار است و تحت نظر سرپرست خود وظايفش را انجام مى‏دهد.(نهضت امام خمینی، ج3، صص805-804) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روایت روزنامه‌های عصر پهلوی از بریز و بپاش‌ها به اسم جشن‌های 2500 ساله/صفحه دوم 🔻بولتن ساواک به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس: ... بيش از 36‏پادشاه، ملكه و رئيس جمهورى هنگامى كه به ايران براى شركت در دوهزار و پانصدمين سالگرد تأسيس قديمى‏ترين سلطنت‏ها يعنى دربار شاهنشاهى ايران مى‏آيند، خود را در محيطى خواهند يافت كه بى‏شباهت به محيط افسانه‏اى هزار و يكشب نيست، چادرهاى رنگينى كه برپا شده است با تمام وسايل مجهز است و علاوه بر داشتن تجمل و شكوه قديمى داراى وسايل جديدى است مانند خطوط تلفنى كه با استفاده از سيستم مخابراتى اقمار مصنوعى برقرار شده است. ... اين كمپ تقريباً از پنجاه آپارتمان خصوصى براى سران كشورها تشكيل شده است كه هر يک آميخته با وسايل شگفت‏انگيز است... از آن جمله است حمام مرمر، فرش‏هاى ابريشمى ايرانى، اطراف كمپ گل‌كارى شده و ضمناً هر آپارتمان داراى قسمت مخصوص خدمتكاران است. براى تكميل اين محيط افسانه‏اى سالن بزرگى از خيمه‏ها تشكيل شده كه داراى سالن پذيرايى به گنجايش بيش از دويست ميهمان است. شبكه مخابراتى ميكروويو كه دويست و هفتاد و پنج ميليون دلار خرج آن شده است و گران‏ترين و دقيق‏ترين شبكه جهان به شمار مى‏رود ميهمانان پادشاه ايران را از ‏شده به قصرهاى خود در كشورشان مربوط مى‏كنند... مردم اين كشورها حتى مى‏توانند مراسم جشن‏هاى شاهنشاهى ايران را روى پرده‏هاى تلويزيون كه مستقيماً از تخت جمشيد به وسيله شبكه ميكروويو پخش مى‏شود تماشا كنند. براى تزئين چادرها از دكوراتورهاى درجه اول فرانسوى استفاده شده و نيز از آشپزهاى درجه اولى مانند متخصصين رستوران معروف ماكسيم پاريس براى ترتيب دادن ميهمانى‏ها استفاده مى‏شود؛ ضمناً كارشناسان درجه اول ديگر اروپايى براى كارهاى ديگر مانند انتخاب ظروف چينى، فنجان‏ها، پارچه‏ها و طراحى و گل‏آرايى استخدام شده‏اند. (نهضت امام خمینی، ج3، صص806-805) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انگیزه برگزارکنندگان جشن‌های اشرافی 2500 ساله سالروز جشن‌های ننگین 2500 ساله/12 1. تکمیل حرکت روشنفکران قجری در ترویج تعصبات قومی 2. الگوسازی از شاهان خون‌آشام و جنایت‌پیشه 3. جبران عقده حقارت در برابر رهبران سرشناس 4.به نمايش گذاشتن افسانه «جزيره ثبات» ايران 5. سرگرم كردن توده‏هاى نادار و ستمديده 6. رواج دادن فساد و فحشا 7. قداست بخشيدن به شاهان 8. درخشان نماياندن دوران تاريک پيش از اسلام و ايران باستان(نهضت امام خمینی، 787-782) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هجمه ارتجاع نجف علیه درس حکومت اسلامی امام خمینی/1 نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/113 🔹عوامل و در نجف اشرف كه طى نيم قرن با تبليغات و سمپاشى‏ها در خواب و خام كردن حوزه نجف كوشيده بودند، يک‌باره متوجه شدند كه امام از منبر زنگ بيدارى توده‏ها را به صدا در آورده است و با روشنگرى‏ها و افشاگرى‏هاى خود، مى‏خواهد زمينه تحول و حركتى را پديد آورد. 🔸آنچه آنان را وحشت‏زده كرده بود، آن‌که مى‏ديدند امام پس از زمانى سكوت ظاهرى تاكتيكى، يک‌باره بر خواب‏زدگان و نگهبانان شب و سياهى، شبيخون زده است و ضربه‏هاى بيداركننده و طلسم‏شكن خود را آنچنان سريع و برق‏آسا وارد مى‏كند كه فرصت برابرى و پيشگيرى براى آنان نمانده است... 🔹 ‏هاى_كهنه‏كار_استعمار در نجف اشرف با درک اين حقيقت بر آن شدند كه پيش از گذشت فرصت و به بار نشستن شيوه تفكر امام، صداى آسمانى او را در گلو خفه كنند و از اخلال در حوزه نجف جلوگيرى به عمل آورند. از اين رو، از سويى تلاش گسترده و همه‏جانبه‏اى را براى بازداشتن افراد از شركت در درس امام آغاز كردند و از سوى ديگر كوشيدند كه با شايعه‏سازى‏هايى بحث امام را مرموز، نادرست و غيراصولى جلوه دهند! و بدبينى افراد را نسبت به آن جلب كنند. از اين رو، اينجا و آنجا شايع كردند كه «مطرح كردن بحث حكومت اسلامى طبق نقشه است كه مى‏خواهد ايران را جمهورى كند»!! «در بحث حكومت اسلامى لبه تيز حمله متوجه شده است و اين زمينه‏ساز نفوذ كمونيست‏ها در ايران است»!! 🔸از اين بى‏شرمانه‏تر آن‌که چند عنصر مرموز را واداشتند كه جار و جنجال راه بيندازند و شايع كنند كه «از طرف هواداران خمينى حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است»! و ديگران در صدد رد و تكذيب آن بر آمدند و جريان تا آنجا دنباله پيدا كرد كه نشستى تشكيل دادند تا به اصطلاح تحقيق و بررسى كنند كه آيا چنين حزبى تشكيل گرديده يا نه! و اين نقشه‏اى بود حساب‏شده جهت بدنام كردن «حكومت اسلامى» تا كسى را جرأت دم زدن از آن نباشد و جانبدارى از «حكومت اسلامى» به‏سان طرفدارى از يك مكتب الحادى و انحرافى وانمود شود... 🔹امام با شنيدن اين شايعه كه «حزب حكومت اسلامى تشكيل شده است» اظهار داشت: از آنجا كه ما از حوزه‏هاى علميه خواستيم كه روى حكومت اسلامى بحث و بررسى كنند و براى پياده كردن آن فكرها را به كار اندازند، دشمن به وحشت افتاده است و با اينگونه شايعه‏پراكنى‏ها مى‏خواهد جوى بسازد تا كسى جرأت نكند حتى اسم «حكومت اسلامى» را بر زبان آورد(نهضت امام خمینی، ج1، صص732-731) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هجمه ارتجاع نجف علیه درس حکومت اسلامی امام خمینی/2 🔹 به منظور رويارويى با بحث حكومت اسلامى امام، تنها به تبليغات و جوسازى بسنده نكرد بلكه كوشيد تا آنجا كه مى‏تواند نيروها را از هرگونه همكارى براى پخش و نشر اين بحث باز دارد و حتى از برگرداندن بحث امام به عربى جلوگيرى كند. از اين رو، براى برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم ماهر روبه‏رو بوديم؛ زيرا كه مترجمين زبردست و ماهر، به سبب وابستگى بسيارشان با اين و آن حزب، دسته و «بيت»، از هرگونه همكارى با امام و پيروان او سر باز مى‏زدند! يكى از عناصر رده بالاى گفته بود: 🔸«چون در اين بحث موضع‏گيرى‏ها به گونه‏اى است كه در حقيقت به نفع است، از ترجمه آن معذورم»!! و آن‌گاه كه يكى از روحانيان ايران مقيم نجف كه تا حدودى به زبان عربى آشنايى داشت، مسئوليت ترجمه آن را بر عهده گرفت، با اعتراض شديد عناصر مرموز، ارتجاعى و حزبى نجف روبه‏رو شد! و فشارهاى گوناگونى بر او وارد آمد؛ ليكن به‏رغم اين كارشكنى‏ها و سنگ‏اندازى‏ها ترجمه عربى درس اول و دوم همراه با مقدمه‏اى از نگارنده خيلى زودتر از آنچه تصور مى‏رفت، چاپ و منتشر شد و عوامل و ايادى استعمار را در نجف با حيرت، وحشت و شگفتى روبه‏رو كرد و بر آن داشت كه بار ديگر به جوسازى و سمپاشى دست بيازند و در حوزه نجف و ميان مردم عرب شايع كنند كه اين جزوه را حاكم بر عراق ترجمه كرده و بر آن مقدمه زده است! و از طرف ديگر نيروى خود را بسيج كردند كه آن جزوه‏هاى عربى را تا آنجا كه مى‏توانند جمع‏آورى كنند و آن را از دسترس مردم عرب دور سازند! در اين نقشه تا حدودى موفق شدند و شمارى از جزوه‏هاى عربى را به اسم پخش و نشر از ما گرفتند و روانه رود و كردند! از ديگر توطئه‏هاى آنان آن‌که به اسم دلسوزى سر و صدا راه انداختند كه اين ترجمه غلط‏هاى ادبى دارد! از نظر ترجمه افتضاح است! اصلاً به عربى نمى‏ماند! عربى آب نكشيده است! از عرب‏ها هر كه آن را بخواند مى‏خندد!! و...‏‏. 🔹با اين وجود در پى تلاش شبانه‏روزى و پيگير برادران متعهد و وفادار به امام كه تعداد آنان محدود بود و از نظر امكانات نيز در عراق و ديگر كشورهاى عربى محدودتر بودند و در تنگنا و فشار قرار داشتند، ترجمه عربى حكومت اسلامى نه تنها در عراق بلكه در بسيارى از كشورهاى عربى پخش شد و از طرف انديشمندان متعهد و پويندگان حقيقت مورد بررسى و توجه ژرفى قرارگرفت. يكى از نويسندگان عراقى به نام « » در كتاب خود به اسم ادب الدعا، بحث حكومت اسلامى امام را مطرح ساخت و بخش‏هايى از كتاب خود را ويژه آن بحث قرار داد؛ و اين از نخستين واكنش‏هاى مثبت در كشور عراق در برابر بحث حكومت اسلامى در آن جو آلوده و اختناق‏بار بود و در روحيه برادرانى كه دست‏اندركار چاپ و پخش آن بودند، اثر ژرف و ارزنده‏اى داشت. 🔸لازم به يادآورى است كه جار و جنجال عناصر مرموز نجف درباره ترجمه عربى بحث حكومت اسلامى و آه و ناله آنان از به اصطلاح اغلاط ادبى آن، اثر منفى و كوبنده‏اى در روحيه دست‏اندركاران چاپ و پخش عربى آن گذاشت و آنان را از ادامه ترجمه آن به عربى بكلى منصرف كرد؛ ليكن رهبر ژرف‏انديش انقلاب كه به توطئه‏ها و دسيسه‏هاى شيطانى ايادى مرموز استعمار به فوريت آگاهى مى‏يابد، در اين مقطع نيز به توطئه‏شكنى پرداخت و نگارنده را فوراً به حضور طلبيد و هشدار داد: 🔹... اين ترجمه تا آن حد كه جار و جنجال روى آن راه انداختند نادرست و بى‏ربط نيست، اين سروصداها و جار و جنجال‏ها صرفاً به خاطر آن است كه شما را از كار باز دارند و سرخورده سازند، تا نتوانيد چهره واقعى اسلام را به مردم عرب و غيرعرب نشان دهيد و حقايق را براى آنان روشن سازيد، من مطلع هستم كه توطئه‏هايى در كار است تا طرح حكومت اسلامى را در نطفه خفه كنند و از اينكه بحث حكومت اسلامى، ممكن است موجى به پا سازد و ملت اسلام را بسيج كند، خيلى‏ها به وحشت افتاده‏اند و خواه‏ناخواه ساكت نمى‏نشينند و هر روز بساطى راه مى‏اندازند، ليكن شما بى‏اعتنا به اين سر‏‏و‏‏ صداها كار خود را دنبال كنيد و نگرانى به خود راه ندهيد...‏‏ .(نهضت امام خمینی، ج1، صص734-732) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جشن فقر پرونده ویژه بنیاد تاریخ‌پژوهی به‌مناسبت سالروز برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله 🎥رژیم پهلوی و برپایی جشن بر خرابه‌های مملکت 🎥خیال خام شاه 🎥جشن فقر! جشن‌های 2500 ساله و تلاش رژیم برای ایجاد انتظار مصنوعی انگیزه رژیم پهلوی از برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله نقش رژیم منحوس صهیونیستی در برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله چرا صهیونیست‌ها از برگزاری جشن‌های 2500 ساله خوشحال شدند؟ گوشه‌ای از وضعیت اسف‌بار ایران در دوران برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله؛ به‌روایت مطبوعات عصر پهلوی شادمانی صهیونیست‌ها از برگزاری جشن‌های 2500 ساله گوشه‏هايى از هزينه‏هاى سيرک شاهانه روایت روزنامه‌های عصر پهلوی از بریز و بپاش‌ها به اسم جشن‌های 2500 ساله/صفحه اول روایت روزنامه‌های عصر پهلوی از بریز و بپاش‌ها به اسم جشن‌های 2500 ساله/صفحه دوم 📷انگیزه برگزارکنندگان جشن‌های اشرافی 2500 ساله 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓21مهر1357 🔹در پی حمایت روحانیان شهرهای مختلف از تعطیلی روز 24 مهر، از اظهار نظر محافل مطلع ایرانی نسبت به شروع یک دولت نظامی در ایران خبر داد و اعلام کرد در رأس این دولت، یک ژنرال سیاستمدار میانه‌رو قرار می‌گیرد که اولین مأموریت آن جلوگیری از حوادثی است که ممکن است روز دوشنبه 24 مهر به مناسبت چهلمین روز جمعه سیاه تهران در کشور پدید آید. 🔸دانشجویان و دانش‌آموزان مجاهد با انتشار و توزیع اعلامیه‌ای با اشاره به حال وخیم در شکنجه‌گاه زندان، اعلام کردند که چنانچه آقای دستغیب آزاد نگردد همگام با سایر طبقات روحانی به اعتصاب عمومی نامحدود دست خواهند زد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص167-170 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ایران‌فروشی به‌سبک پهلوی نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/114 🔹روزنامه‏هاى ايران در تاريخ 7 ارديبهشت ماه 1349 گزارش دادند: 🔸براى بررسى امكانات سرمايه‏گذارى در ايران، و به اتفاق بزرگترين سرمايه‏گذاران امريكا به تهران مى‏آيند. سرمايه‏گذارى در رشته‏هاى توريسم، منابع جنگلى، كشت و صنعت، ايجاد شبكه توزيع و صنايعى مانند پتروشيمى در كنفرانس 35 تن سرمايه‏گذار امريكايى مطالعه مى‏شود. 🔹پس از حدود 7 ماه كه از فرمايشات شاهنشاه آريامهر در امريكا مى‏گذرد، امروز رسماً اعلام شد كه اولين كنفرانس بزرگ سرمايه‏گذارى امريكا در كشورهاى خارج در آخر ماه جارى در تهران تشكيل خواهد شد و بزرگ‌ترين سرمايه‏گذاران امريكايى در اين كنفرانس كه در نوع خود بى‏سابقه است شركت خواهند جست. 🔸شاهنشاه در امريكا رسماً به تشكيل ‏گذارى_امريكا در ايران اشاره فرموده بودند... سابقه امر حاكى است كه در حدود دو سال و نيم قبل به فرمان شاهنشاه آريامهر آقاى وزير اقتصاد كه در آن تاريخ، عهده‏دار سفارت ايران در امريكا بود توفيق يافت كه براى تشويق سرمايه‏گذاران امريكايى به سرمايه‏گذارى در ايران كميته‏اى در امريكا تشكيل دهد... از ميان اعضاى مهم و سرشناس كميته امريكايى آقايان: 🔹 ، ، و كه با همكارى شركت او طرح عمران خوزستان به مرحله اجرا گذاشته شد... بايد نام برد... در كنفرانس تهران امكانات سرمايه‏گذارى در 6 رشته مورد بررسى قرار مى‏گيرد... اغلب اين شخصيت‏ها... به اتفاق همسران و منشيان خود و تعدادى از آنان با هواپيماهاى شخصى به ايران مى‏آيند... 🔸 استراتژى اقتصادى امريكا بر آن بود: 🔹1. اقتصاد امريكا را بر مجموع اقتصاد جهان سلطه بخشد و سرمايه‏گذارى‏هاى كلان و گسترده در ايران به اين نقشه كمک مى‏كرد. 🔸2. با سرمايه‏گذارى در ايران، ملت زير ستم و محروم ايران را هر چه بيشتر به اقتصاد امريكا وابسته سازد و نقشه‏هاى امپرياليستى و اسارت‏بار امريكا را آسان‌تر بر آنان تحميل كند. 🔹3. از راه سرمايه‏گذارى در ايران، نفوذ اقتصادى امريكا را در كشورهاى منطقه بيش‌تر سازد. 🔸4. با اين سرمايه‏گذارى، بازار مهمى براى كالاهاى سرمايه‏اى و مصرفى امريكا پديد آورد. 🔹5. كالاهاى بى‏مصرف و دور ريختنى امريكا را در ايران و ديگر كشورهاى زير سلطه به مصرف برساند. 🔸6. از رشد واقعى صنعت در ايران پيشگيرى كند و صنايع را گسترش دهد؛ زيرا سودى 🔹كه يك سرمايه‏دار امريكا از ورود اجزاى يك كالا مى‏برد، او را بر آن مى‏داشت كه از ساختن و ايجاد آن محصول در ايران جلوگيرى كند و قهراً آنچه مى‏توانست در ايران توسعه يابد، صنايع مونتاژ بود و بدين ترتيب به جاى ايجاد شرايط مناسب براى توسعه صنعت در ايران، فقط شرايط مناسب براى كسب سود بيشتر سرمايه‏داران خارجى فراهم مى‏آمد. 🔸خطر اين توطئه براى استقلال ايران، به مراتب از خطر بيشتر و زيان‌بارتر بود و با اجراى آن ضربه مهلک و جبران‏ناپذيرى بر اقتصاد ايران وارد مى‏آمد و ملت را به نابودى و ورشكستگى اقتصادى مى‏كشانيد.(نهضت امام خمینی، ج2، صص768-767) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓22مهر1357 🔹 اعلامیه‌ای به مناسبت اربعین شهدای 17شهریور تهران و سالگرد شهادت منتشر و در آن اعلام کرد که در تاریخ 57.7.24 مجلس فاتحه‌ای در حسینیه نجفی قم برگزار خواهد شد. 🔸«جمعی از فضلا و مدرسین» با انتشار اعلامیه‌ای به مناسبت سالگرد شهادت سیدمصطفی خمینی و شهدای 17شهریور تهران، از برگزاری مراسمی در ساعت 15 روز57.7.24 در مسجد اعظم قم خبر دادند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص172 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عیدگرفتن امروز برای الگو قرار دادن رسول الله است شخصیت رسول اکرم شخصیت منحصر به فردی در همه‌ی عالم وجود است . نشانه‌های عظمت حق تعالی را در همه‌ی دوران زندگی آن بزرگوار میشود دید، حتی در هنگام ولادت. ما امروز را به عنوان مولود پیغمبر عید گرفتیم و جشن گرفتیم، حتی در روز ولادت آن بزرگوار هم نشانه‌ها و آثار برکات الهی که منشأ اصلی‌اش همان نقطه‌ی اوج است یعنی بعثت، انسان مشاهده میکند. آثار توحید را و نشانه‌های عملی توحید را انسان در روز ولادت هم میبیند. از داخل کعبه که بتها در آنجا سرنگون میشوند تا برخورد با بتهای طاغوتی، طاغوتهای بزرگ بشری آن روز، فلان دریاچه‌ی مقدس خشک میشود، فلان آتشکده‌ی به اصطلاح مقدس خاموش میشود، کنگره‌های طاق کسری فرو میریزد، این حوادث رخ میدهد. لذا روز ولادت یک روز معمولی نیست، روز بسیار مهمی است، روز بسیار بزرگی است. ما این روز را عید میگیریم به این مناسبت. نکته‌ی اساسی این است که عیدگرفتن فقط جشن و ماندگاری و یادبود و این چیزها نیست. عیدگرفتن برای درس گرفتن است. برای الگو قرار دادن پیغمبر اکرم است. ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضور ریاست محترم بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی به همراه اعضای شرکت کننده کنفرانس وحدت اسلامی در دیدار با رهبر معظم انقلاب-٢٢مهر١۴٠١ 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گریز امام خمینی از منصب مرجعیت نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/115 🔹روز سه‏شنبه 12 خردادماه 1349 (27 ربيع‏الاول 1390) حاج در يكى از بيمارستان‏هاى بغداد چشم از جهان فرو بست و جهان تشيع را عزادار ساخت. 🔸نكته‏اى را كه بايد خاطرنشان كنم آن‌كه به دنبال بسترى شدن او در بيمارستان بغداد، علما و روحانيان عالى‏مقام نجف يكى پس از ديگرى به بغداد رفته از او عيادت كردند، ليكن هرچه به امام پيشنهاد شد و روى آن اصرار و پافشارى به عمل آمد كه به بغداد برود و از او عيادت كند، نپذيرفت. 🔹به امام گفتند: به رفته از آقاى حكيم عيادت كردند، خوب است شما هم چنين كنيد. در پاسخ فرمود: «آقايان مراجع به عيادت ايشان رفته و مى‏روند، به منِ طلبه چه ربطى دارد».؛ البته امام از آقاى حكيم در نجف پيش از انتقال او به بيمارستان بغداد عيادت كرده بود. 🔸امام از هرگونه حركتى كه شائبه آينده‏سازى براى خويشتن داشته باشد سخت گريزان بود و از اين رو نمى‏خواست كارى را كه علماى طراز اول نجف انجام داده‏اند، تقليد كند و از اين راه، خود را در رديف آنان قراردهد و اين از روح خداجويى، سلوک عرفانى و تهذيب نفس امام ريشه مى‏گيرد، چنانكه در شب سه‏شنبه 12 خرداد ماه 49 وقتى خبر درگذشت حكيم به نجف رسيد، بنا به گفته آقاى حاج شيخ ، امام آن شب را نخوابيد و شب را به دعا و تفكر گذراند و صبحگاهان پس از اداى نماز، نامبرده را به حضور طلبيد و فرمود: به دوستانم بگوييد من راضى نيستم در اين كشمكش‏هايى كه در سطح حوزه‏ها بروز خواهد كرد، وارد شوند و به نفع من بخواهند كارى انجام دهند.(نهضت امام خمینی، ج2، ص793) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓23مهر1357 🔹آیت‌الله قاضی طباطبایی با انتشار اطلاعیه‌ای خطاب به مردم تبریز از آنان خواست تا در مراسمی که از ساعت 9 الی 11 و به مناسبت شهادت سیدمصطفی خمینی و اربعین شهدای 17 شهریور در مسجد مقبره تبریز برگزار می شود، شرکت کنند. 🔸بعداز ظهر امروز مجلس بزرگداشتی در قم به مناسبت شهادت سیدمصطفی خمینی از سوی نجفی با شرکت جمعی حدود 2 هزار نفر و با سخنرانی آقای در حسینیه نجفی برپا گردید. این عده پس از پایان مراسم اقدام به برپایی تظاهرات کردند که با حمله به پلیس شلیک چند تیر هوایی پراکنده شدند. 🔹پس از پایان نماز مغرب و عشاء سخنانی را در حمایت از امام خمینی در مسجد کاسه‌فروشان ایراد کرد. در پایان این مراسم اعلامیه‌هایی در میان جمعیت توزیع گردید که در آن ازمردم خواسته شده بود تا در مراسمی که به مناسبت سالروز شهادت سیدمصطفی خمینی برگزار می‌شود، شرکت کنند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص177-183 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تلگرام شاه و پاسخ شريعتمدارى نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/116 🔹به دنبال درگذشت آقاى ، رژيم‏هاى ارتجاعى وابسته به استعمار غرب و شرق همراه با احزاب و دار و دسته‏هايى كه در خدمت مراكز قدرت بودند و يا گرايش به غرب و شرق داشتند و نيز عناصرى كه از قدرت و پيشرفت امام منافع شخصى و مادى خود را در خطر مى‏ديدند، دست به دست هم داده، به منظور كنار گذاشتن و پيشگيرى از مرجعيت جهانى امام به راه افتادند. 🔸شاه با مخابره تلگرام تسليت به آقايان و كوشيد كه در برابر مرجعيت جهان‏شمول امام، سنگ‏اندازى كند و ديگران را در صحنه رقابت با امام يارى دهد.متن تلگرام شاه به [شریعتمداری] به شرح زير است: 🔹حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى حاج سيدكاظم شريعتمدارى ـ‏‏دامت بركاته‏‏قم خبر درگذشت حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى حاج سيدمحسن طباطبايى حكيم موجب كمال تأسف و تأثر خاطر ما گرديد، بدين‏وسيله اين ضايعه را به جناب مستطاب عالى و جامعه روحانيت اسلام تسليت گفته و عظمت روزافزون دين مقدس اسلام را كه تعاليم نجات‏بخش آن باعث سعادت دنيوى و اخروى است از درگاه خداوند قادر متعال مسألت داريم. به تاريخ 12 خردادماه 1349، كاخ نياوران، شاه... 🔸به دنبال مخابره تلگرام تسليت شاه به آقاى شريعتمدارى، افرادى كه هنوز از ماهيت او شناخت درستى نداشتند و گمان مى‏كردند كه او از خود اراده و استقلالى دارد، به او فشار آوردند كه از پاسخ به تلگرام شاه خوددارى كند و اجازه ندهد سد عظيمى كه از 15 خرداد 42 ميان حوزه و دربار به وجود آمده است، با پاسخ او به تلگرام شاه، شكسته شود و خون‏هايى كه در ‏‏خرداد42‏‏ريخته شد، پايمال شود، بعضى نيز پيشنهاد مى‏دادند كه اگر مى‏خواهد پاسخ بدهد، حتماً پايان تبعيد غيرقانونى امام و بازگشت او به وطن و آزادى زندانيان سياسى را خواستار شود! غافل از آنكه آقاى سيد كاظم شريعتمدارى تا آنجا به دربار و ساواك وابسته بود كه از خود هيچ اراده‏اى نداشت و پيش از آنكه تلگرام شاه را دريافت كند، پاسخ را نوشته و امضا كرده و به ساواك تسليم كرده بود!! 🔹حاج سيد محمود طالقانى روايت كرد كه به منظور بازداشتن آقاى شريعتمدارى از پاسخ به تلگرام شاه، راهى قم شدم و ضمن گفتگو با او دريافتم كه به هيچ‏وجه نمى‏خواهد تلگرام شاه را بى‏پاسخ بگذارد، ليكن از او قول گرفتم كه در پاسخ حتماً روى يك سلسله مسائل سياسى تكيه كند و از جمله: بازگرداندن امام به ايران، آزادى زندانيان، و ديگر قوانين ضد‏‏اسلامى را خواستار شود و با اطمينان به اينكه آقاى شريعتمدارى به اين قول خود عمل مى‏كند، به سوى تهران حركت كردم، هنوز به تهران نرسيده بودم، در ميان راه قم ـ تهران، از راديو متن تلگرام پاسخ او را به شاه شنيدم و شگفت‏زده و متأسف شدم. 🔸متن تلگرام آقاى شريعتمدارى به شاه كه به منظور پايمال كردن خون شهيدان خرداد42‏‏ و ناديده گرفتن نهضت اسلامى 15 خرداد در روز 15 خرداد 1349 مخابره شد، چنين است: 🔹پاسخ حضرت آيت‏اللّه‏ شريعتمدارى به تلگرام شاهنشاه بسمه تعالى تهران ـ پيشگاه اعليحضرت همايون شاهنشاه ايران با تقديم سلام و تحيات تلگرام تسليت ابراز تأسف از ضايعه بزرگ عالم اسلام، رحلت حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى زعيم شيعه الحاج سيد محسن الحكيم ـ اعلى‏اللّه‏ مقامه ـ موجب تشكر و تخفيف آلام و تأثرات ناشى از اين مصيبت گرديد. از درگاه خداوند متعال مسألت مى‏نمايد كه اعليحضرت همايونى را در راه تحكيم مبانى اسلام و تقويت تعليمات عالى دين مبين كه ضامن سعادت معنوى و مادى و موجب بقاى ملك و ملت است، تأييد فرمايد. سيد كاظم شريعتمدارى... 🔹پاسخ به تلگرام شاه، كار ناروايى بود كه قلب هر مسلمان متعهدى را آزرد و احساسات هر انسانى را كه به موازين انسانى پايبند باشد، جريحه‏دار ساخت؛ زيرا در اين تلگرام‏ها شاه به عنوان كسى كه مبانى دين اسلام را تحكيم مى‏بخشد، معرفى شده بود و عناصرى در لباس مرجعيت به ستايشگرى شاه نشسته بودند. 🔸امام طى گفتگويى با بعضى از برادران اظهار كرده بود: «اين كار آقايان يكى از ثمرات مبارزات ملت مسلمان ايران را به مخاطره افكنده است و بيم آن مى‏رود اينگونه ارتباطات، تكرار شود».(نهضت امام خمینی، ج2، ص797-794) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓24مهر1357 🔹شماری از روحانیان مشهد تصمیم داشتند به منظور بزرگداشت شهدای 17شهریور تهران مراسمی در مدرسه نواب برپا کنند که در مقابل، مأموران از این اقدام آن‌ها ممانعت به عمل آورند. 🔸بنابر گزارش روزنامه آیندگان سربازان ارتش در چهار راه‌ها، میدان‌ها و اطراف حرم حضرت معصومه(س) مستقر شدند و از ورود جوانان به داخل حرم ممانعت به عمل آوردند و تنها افراد مسن و خانواده‌ها می‌توانستند برای زیارت به حرم مطهر وارد شوند. 🔹در ساعت 10:30، 500نفر از مردم بندرعباس پس از تجمع در مسجد کوفه به همراه 4نفر از روحانیان این شهر اقدام به برپایی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی که روی آن‌ها نوشته شده بود: «حزب فقط حزب‌الله، رهبر فقط روح‌الله؛ استقلال، آزادی، حکومت اسلامی و...» در دست داشتند و شعارهای«برادر ارتشی چرا برادر کشی؛ ارتش برادر ماست» سر دادند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص186-198 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نمونه‌ای از دیدگاه علمای غیرایرانی در خصوص مرجعیت امام خمینی نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/117 🔹مرحوم شريعت اصفهانى از پاكستان بسمه تعالى با سابقه ممتدى كه با حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى آقاى خمينى ـ‏‏مدظله‏العالى‏ داشته و گواه معاصرين حضرت ايشان از علما و مجتهدين ، احقر اطمينان كامل دارم كه ارجحيت بلكه تعيين حضرت ايشان براى مرجعيت عامه طائفه حقه جاى هيچ ترديدى نيست چون كه علاوه بر حائز بودن مقام اعلميت و عاليترين مراتب تقوا، بهترين شخصى مى‏باشند كه مى‏توانند در اين ادوار تاريک، رهبرى طائفه را فرموده و يقيناً پيروى فتواى حضرت ايشان موجب برائت ذمه مكلفين مى‏باشد و اميد است به بركت وجود ايشان كلمه توحيد در قلوب مؤمنين استوار و موفق به توحيد كلمه شوند و بايستى فرمان الهى را كه مى‏فرمايد: ولاتنازعوا فتفشلوا را مد نظر قرار داد و از آن عملاً پيروى نمود. 2 جمادى‏الثانى 1390 الاحقر: محمد شريعت اصفهانى 🔸شيخ مصطفى جوهر از هند نزد بنده مرجعيت در دو شخصيت منحصر است: 1. آيت‏اللّه‏ ،دام‏ظله 2. آيت‏اللّه‏ ـ‏‏دام ظله ‏‏لكن نظر به مرجحات كه عبارت از دقت‏نظر، استنباط قوى و زهد و تقوا و تفحص تام در مدارك استنباط است، بنده حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى الخمينى ـ‏‏دام‏ظله‏‏را ترجيح مى‏دهم و در اعمال خود به ايشان رجوع مى‏نمايم. واللّه‏ الهادى الى سواء السبيل. 3 جمادى الثانى 1390 الاحقر: محمد مصطفى جوهر 🔹روزنامه «پكتيكا» چاپ كابل در تاريخ 1349.9.24 : ، مرد مبارز عليه صهيونيسم و امپرياليزم پس از شكنجه‏هاى زندان و تبعيدگاه به حيث زعيم بزرگ و مرجع عامه دينى عده[اى] از مسلمانان جهان در عراق شناخته شد. همان‏طورى كه جامعه‏شناسان بزرگ گفته‏اند: زندگى و آسايش افراد، در دل اجتماع تأمين مى‏شود و دوامِ اجتماع وابسته به حفظ تعادل و توازن در بين افراد آن جامعه است؛ و از طرف ديگر حفظ تعادل و تساوى حقوقى جامعه منوط به شخصيت اشخاصى است كه در رأس اجتماع قرار گرفته‏اند.... (نهضت امام خمینی، ج2، صص820-819) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓25مهر1357 🔹 در پیامی کوتاه خطاب به علما و روحانیان از پیام‌ها و تلگراف‌های که برای ایشان به فرستاده بودند تشکر کردند. ایشان در این پیام با اشاره به نزدیکی از جوانان خواستند تا احترام مراجع و روحانیان را حفظ و از هر امری که موجب اختلاف کلمه است، پرهیز کنند. 🔸 در تلگرافی به ساواک شهرهای تبریز،مشهد، آبادان، اصفهان، زنجان، قم و شیراز، با اشاره به اقدامات شماری از دانشجویان در نوشتن شعار و توزیع اعلامیه، از این سازمان‌ها خواست تا نسبت به شناسایی این افراد در اسرع وقت اقدام و هویت این عناصر را به فرماندهی نظامی محل اعلام کنند. 🔹بنابر گزارش روزنامه کیهان محاصره منزل در که به دست عوامل رژیم صورت گرفته بود، پایان یافت. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص202-208 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️بهترین شاگرد امام 🔻در آستانه سالروز شهادت /١ مرحوم سید مصطفی خمینی (ره) یکی از شخصیت های بالقوه و بالفعل اسلام بود. روزی که ایشان شهید شدند، در حدود سنین ۴۸-۴۷ سالگی بودند و در آن سن جزء ممتاز ترین کسانی بود که در حوزه های علمیه قم، نجف، مشهد و ... وجود داشت. بنده ایشان را به عنوان یک چهره برجسته حوزه علميه قم از سالها قبل می شناختم. وقتی به قم رفته بودیم، در درس فقه و اصول امام، ممتاز ترین کسی که بر طبق سنت و شیوه درسهای حوزه علمیه، گستاخانه با امام از مباحث علمی دم می زد و اشکال می کرد، او بود. ایشان اگر نگوییم بهترین شاگردان، جزء بهترین شاگردان درس امام(س) بود، و در عین حال خود یک مدرس معروف بود و فلسفه و فقه درس می داد. او به عنوان یک چهره برجسته در میان طلاب، فضلا و مدرسین حوزه، معروف بود. (بیانات مقام معظم رهبری ۶٨.٨.١؛ یادها و یادمان‌ها، ص ۴٠) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db