امام و افشای طرح حکومت اسلامی در نجف
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/111
🔹امام خمينى در روز چهارشنبه اول بهمن ماه 1348 (12 ذيقعده 1389) بحث #حكومت_اسلامى را زير عنوان «ولايت فقيه» در مسجد شيخ انصارى در نجف اشرف آغاز كرد.
🔸واقعيت اين است كه آن روز كه امام نهضت را آغاز و دنبال كردند، بسيارى از كسانى كه سر در راه او گذاشتند، نمىدانستند كه هدف او از نهضت و مبارزه چه مىباشد و چه مىخواهد. برخى بر اين باور بودند كه با الغاى قوانين مخالف اسلام مانند #كاپيتولاسيون و قطع رابطه با #رژيم_صهيونيستى و... خواستههاى امام تأمين مىشود و مبارزه پايان مىپذيرد، شمارى نيز مىپنداشتند واژگونى رژيم شاه، هدف نهايى امام است.
🔹طرح حكومت اسلامى از سوى امام و پافشارى روى اين موضوع كه «وظيفه ما تشكيل حكومت است» راه آينده را روشن و هدف نهايى نهضت را مشخص كرد و پردههاى ابهام را كنار زد...
🔸امام نخستين شخصيت سياسى ايران در تاريخ معاصر بود كه #رژيم_شاهنشاهى و سلطنتى را مردود شمرد و عموم ملت را در راه واژگونى رژيم شاه و نظام شاهنشاهى به مبارزه همهجانبه و فراگير فراخواند، چنانكه طرح حكومت اسلامى نيز در تاريخ سياسى و اسلامى ايران براى نخستين بار از سوى امام مطرح شد.
🔹طرح حكومت اسلامى از طرف امام در آن روزهاى سياه يأسبار كه غول مهيب اختناق گلوها را مىفشرد و حق نفس كشيدن به مستضعفان نمىداد، شايد كارى بيهوده، بىثمر و ناممكن به نظر مىرسيد؛ ليكن بايد دانست كه «... مردان بزرگ كه داراى سطح فكر وسيعى مىباشند، هيچگاه مأيوس نگرديده و به وضع فعلى خود كه در زندان و اسارت به سر مىبرند و معلوم نيست كه آزاد مىشوند يا نه نمىانديشند و براى پيشبرد هدف خويش در هر شرايطى كه باشند طرح نقشه مىكنند كه بعداً اگر توانستند شخصاً آن طرح را به مرحله اجرا در آورند و اگر خودشان فرصت نيافتند، ديگران هر چند بعد از 200 سال، 300 سال ديگر دنبال آن طرح بروند و اجرا نمايند و اساس بسيارى از نهضتهاى اشخاص بزرگ هم، به همين صورت بوده است...». (ولايت فقيه يا حكومت اسلامى؛ درس 5، ص 29) (نهضت امام خمینی، ج2، صص715-712)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓19مهر1357
🔹به مناسبت فرا رسیدن اربعین شهدای میدان ژاله و سالگرد شهادت #سیدمصطفی_خمینی، #آیتالله_محمد_صدوقی اعلامیهای منتشر و روز 24 مهر را تعطیل اعلام کرد. ایشان همچنین در این اعلامیه یاد شهدای شهرهای کرمانشاه، مهاباد، بانه، سنندج، خرمآباد، آمل و بابل را گرامی داشت.
🔸بنا بر گزارش بولتن محرمانه خبرگزاری پارس جیمی کارتر در مصاحبه ای از شاه دفاع کرد.
🔹عصر امروز هیچ روزنامهای در تهران انتشار نیافت.
🔸امام در پاسخ به نامه #آیتالله_مرعشی نجفی که توسط فرزندش به پاریس فرستاده بود، چنین نوشتند: «... اینجانب به واسطه فشار عراق به تصویب شاه معلومالحال که مملکت اسلامی را تا سرحد سقوط رسانده است، از #نجف به خارج آمده بلکه بتوانم برای این ملت محروم کاری بکنم. ما همه موظف هستیم که از پا ننشینیم تا سقوط سلسله بی حیثیت پهلوی.»
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص141-153
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رژیم پهلوی و برپایی جشن بر خرابههای مملکت
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/1
رژیم شاه در شرایطی به جشن 2500 ساله با آن هزینه سنگین و کمرشکن پرداخت که ایران در عقب ماندگی و فقر و بد بختی به سر می برد./شاید در منطقه ایران عقب مانده ترین کشور بود.
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خیال خام شاه
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/2
شاه فکر میکرد با این جشنها بتواند مردم رو متوجه خود کند و موقعیتی برای خود کسب کند./بازخوانی گزارش روزنامه اطلاعات در تاریخ 8 اسفند 1350 از اوضاع اسفناک محله جوادیه تهران...
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
9.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جشن فقر!
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/3
گزارش روزنامههای زمان پهلوی از نبود امکانات اولیه بهداشتی و معیشتی در نقاط مختلف تهران؛ در دوران برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تنظیم و چاپ سلسله درسهای ولایتفقیه توسط حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و همراهان
نهضتخوانی؛ بازخوانی گزیدهای از کتاب نهضت امام خمینی/112
🔹بيش از دو روز از طرح بحث «حكومت اسلامى» نگذشته بود كه در صدد بر آمديم بحث مزبور را از نوار پياده كرده، هر چه سريعتر تنظيم و چاپ كنيم و براى توزيع در مراسم حج به #مكه بفرستيم. از آنجا كه تا آغاز مراسم حج فرصتى چندان باقى نبود، بايد با سرعت و كوشش هر چه بيشتر دست به كار مىشديم و براى چاپ و نشر آن، تمام نيروى خود را به كار مىگرفتيم، از اين رو، نيروى جوان و مبارز حوزه نجف را بسيج كرديم و گروهى را مسئول پياده كردن نوارهاى بحث حكومت اسلامى و دستهاى را مسئول امور چاپ قرار داديم.
🔸نگارنده (1) نيز مسئوليت تنظيم، تدوين و تيترگذارى آن را بر عهده گرفت و به اين ترتيب كار بهسرعت و موفقيت پيش رفت و فقط پنج روز از طرح بحث حكومت اسلامى از طرف امام گذشته بود كه اولين جزوه آن، كه شامل 2 درس بود از چاپ در آمد كه موجب شگفتى و حيرت عموم افرادى كه در جريان كار قرار داشتند، واقع شد؛ و درسهاى بعدى نيز، به ترتيب و بهسرعت از چاپ در آمد.
🔹مجموع بحث امام درباره حكومت اسلامى 12 درس بود كه در 6 جزوه تدوين و تنظيم گرديد و فقط 3 جزوه آن به مراسم حج آن سال رسيد و در حد وسيعى همراه با خود نوار، ميان زائران خانه خدا پخش شد و از طريق آنان به ايران فرستاده شد. بسيارى از زائران پارسىزبان خانه خدا نوار و جزوه بحث حكومت اسلامى را به عنوان بهترين ارمغان با خود به ايران بردند و به بستگان و دوستان خويش هديه كردند.
🔸همزمان با چاپ و نشر جزوههاى فارسى «حكومت اسلامى» بر آن شديم كه آن را به عربى ترجمه كرده، در ميان برادران عرب در كشورهاى عربى توزيع كنيم. با آنكه در برگرداندن آن به عربى با مشكل نداشتن مترجم روبهرو بوديم؛ بيش از هفتهاى از طرح بحث حكومت اسلامى نگذشته بود كه ترجمه عربى درس اول و دوم نيز با مقدمهاى كه بر آن نوشته بودم، از چاپ در آمد و جزوههاى ديگر نيز يكى پس از ديگرى هر یک با مقدمهاى به چاپ رسيد و در عراق و ديگر كشورهاى عربى پخش گرديد.
🔹در مقدمه هر يک از جزوههاى عربى تا آنجا كه در توان اين قلم بود، در ترسيم چهره امام و راه و خط او كوشش شد و هدف و انگيزه او از نهضت عليه رژيم ايران تشريح گرديد و نقش او در بسيج ملت ايران براى آزادى فلسطين و مبارزه عليه صهيونيسم اشغالگر بازگو شد و فرازهايى از گفتهها و نوشتههاى امام درباره فلسطين، اعراب و صهيونيسم، باز گفته شد.
🔸لازم به يادآورى است كه از آغاز نهضت اسلامى در ايران، اين اولين بار بود كه هدف و انگيزه امام از اين نهضت و نيز جريان 15 خرداد و زندان و تبعيد امام، به زبان عربى منعكس مىشد و در دسترس عموم مردم عرب قرار مىگرفت.(نهضت امام خمینی، ج1، صص731-730)
1. نگارنده کتاب «نهضت امام خمینی»، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی
🗓20مهر1357
🔹روحانیون مبارز حوزه علمیه قم اعلامیهای به مناسبت اربعین شهدای 17 شهریور #میدان_ژاله تهران و سالگرد شهادت #حاج_آقا_مصطفی_خمینی منتشر کردند. در این اعلامیه با تأکید بر نظر امام که «شاه باید برود»، بحرانهایی که به دامن شاه افتاده مورد بررسی قرار گرفته بود و در پی «شعار آشتی ملی» دولت #شریف_امامی اعلام شده بود: «هیچ عاملی جز کشتار 17 شهریور نمیتوانست این چنین سریع و کارساز، مشت فریب و تزویر و خیانت شاه و مهرههایش را باز کند و ماهیت اصلی آنان را به مردم نشان دهد...»
🔸صبح و عصر امروز هیچ روزنامهای در #تهران انتشار نیافت.
🔹9 نفر از روحانیان مشهد از جمله آقایان #سیدجواد_تهرانی، #حسنعلی_مروارید و #علی_فلسفی تلگرافی خطاب به امام به مناسبت سالگرد درگذشت سیدمصطفی خمینی ارسال کردند.
منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص 155-161
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جشنهای 2500 ساله و تلاش رژیم برای ایجاد انتظار مصنوعی
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/4
🔹خبر و انديشه برگزارى اين جشن در سال 1337 براى نخستين بار از سوى روزنامهها و مطبوعات ايران اعلام شد و هنگام برگزارى آن را سال 1340 دانستند. پيش از پايان سال 1339 #وزارت_دربار در اطلاعيه خود، زمان برگزارى اين جشن را در سال 1342 اعلام كرد؛ ليكن در تاريخ يادشده نيز اين جشن برگزار نشد. جواد بوشهرى، رئيس شوراى مركزى جشن در تاريخ 1343.1.25در مصاحبهاى اعلام كرد كه اين جشن در آبان ماه سال 1344، مقارن با جشن تاجگذارى برگزار مىشود.
🔸ديرى نپاييد كه وزارت دربار در اطلاعيه ديگرى آورد كه نظر به اهميت موضوع و ضرورت برگزارى جشن به ترتيبى كه در خور تاريخ كهنسال و پرافتخار شاهنشاهى ايران باشد به فرمان #شاهنشاه_آريامهر، تاريخ برگزارى آن رسماً به آبان ماه سال 1346 موكول گرديد و سرانجام در تاريخ 1346.5.26 بار ديگر وزارت دربار در اطلاعيهاى اعلام كرد:
🔹به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آريامهر، جشنهاى بيست و پنجمين سده شاهنشاهى ايران به مدت هشت روز از تاريخ 20 مهر ماه 1350 برگزار خواهد شد!
🔸اين جابهجايى پياپى و عقبانداختن موسم برگزارى جشن، از سويى در راه پديد آوردن آمادگى ذهنى و انديشهاى در ملت ايران براى پذيرش و نشان دادن جنب و جوش و شوق و شور در راه برپايى آن بود و به گمان سياستگذاران رژيم شاه، پديد آوردن چشمانتظارى! براى مردم درباره راه انداختن جشنهاى دوهزار و پانصدمين سال، مايه شگفتى و دلبستگى آنان به جشنهاى يادشده خواهد شد! و از سوى ديگر، اين عقب انداختنها و امروز و فرداكردنها، نمايانگر برنامه گسترده و دامنهدار رژيم شاه براى برگزارى آن بود و چون برنامههاى پيشبينىشده تا هنگام تعيينشده بدرستى انجام نمىگرفت و شرايط لازم به دست نمىآمد، ناگزير مىشدند كه مراسم را عقب اندازند.
🔹آنچه اين ديدگاه را (كه انديشه و انگيزه ويژهاى در برپايى جشنهاى دوهزار و پانصدمين سال در كار بوده است) تأييد مىكند، تشكيل شوراى مركزى جشن از سال 1339 و ثبت اساسنامهاى براى اين شورا مىباشد.
🔸در اينباره در گزارشى آمده است:
🔹به فرمان مطاع مبارک شاهنشاه آريامهر از نيمه دوم سال 1339 شوراى مركزى جشن شاهنشاهى ايران به منظور برگزارى مراسم جشن 2500 سال شاهنشاهى تشكيل يافت.
🔸اساسنامه شوراى مركزى جشن شاهنشاهى ايران تهيه و در تاريخ 39.12.28 به ثبت رسيد. آييننامه طرز تشكيل و وظايف شوراها در آبان ماه 1340 به كليه استاندارىها، فرماندارىهاى كل، فرماندارىهاى مستقل، ساير فرماندارىها، بخشدارىها، ادارات آموزش و پرورش و ساير وزارتخانهها و سازمانهايى كه به نحوى از انحا در برگزارى جشن ملى سهمى دارند فرستاده شد. شوراى جشن شاهنشاهى از نيمه دوم سال 1340 بتدريج در سراسر كشور تشكيل شد و كميته جشن شاهنشاهى ايران تاكنون در 22 كشور جهان، به رياست عاليه شخص اول هر كشور تشكيل گرديد.... (نهضت امام خمینی، ج3، صص781-780)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
انگیزه رژیم پهلوی از برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/5
🔹انگيزه و انديشه نهان و آشكار برگزاركنندگان و كارگردانان جشن يادشده در «شرح وظايف شوراى مركزى جشن» تا پايهاى خود را نمايان ساخته است و با نگاهى گذرا به آن، مىتوان دريافت كه شاه با راه انداختن اين برنامه، بر آن بوده است:
🔸1. حركتى را كه از سوى #روشنفكران از دوران #قاجار آغاز شده بود تا با شاهبازى، «زرتشتىنمايى»، باستانگرايى و انديشه تنگنظرانه ناسيوناليستى كار اسلام را بسازند ـ و نتوانستند ـ او با بيرون كشيدن #كوروش و #داريوش از دل گور و باليدن به استخوان پوسيده شاهان
خونآشام، دامن زدن به تعصبات قومى و نژادى، رواج ايدئولوژى شاهنشاهى و... آن حركت استعمارى و واپسگرايانه را به بار نشاند!...
🔹2. شاهبازى، طاغوتمآبى، خودكامگىها و نابكارىهاى دوران باستان را با مجد و شكوه بنماياند و از #شاهان_خونآشام و جنايتپيشه آن دوران الگو بسازد تا بتواند رفتار وحشيانه، نابخردانه و طاغوتمآبانه خود را در ديد ملت آگاه و فروهيده ايران درست، باارزش، درخورپذيرش و شكوهمند وانمود كند و بدينگونه از بدبينى و پشت كردن تودهها به شاه و رژيم شاهنشاهى پيشگيرى كند و از آنجا كه كوروش با #يهوديان اسير در زندان #بختالنصر خوشرفتارى كرده و زمينه رهايى آنان را فراهم آورده بود، بىترديد اگر او براى مردم امروز ايران الگو مىشد، ارتباط خائنانه شاه با صهيونيستها و بازگذاشتن دست اشغالگران فلسطين در همه شئون سياسى، اقتصادى و فرهنگى ايران، نه تنها شرمآور و خيانتبار شمرده نمىشد بلكه پسنديده و در خور ستايش نيز بود! از اين رو سياستگذاران و كارگردانان جشنهاى يادشده، يكباره بيش از 150 سال از تاريخ ايران را كه به دوران سلسله مادها مربوط مىشد ناديده گرفتند و كوروش را به عنوان بنيانگذار «شاهنشاهى ايران» وانمود كردند...
🔸3. خودنمايى و برترىجويى از ديگر انگيزههاى شاه براى برگزارى جشن يادشده بود. شاه در برابر هماوردان سرشناس و با شخصيتى كه از پايگاه مردمى فراوانى برخوردار بودند، مانند #جمالعبدالناصر، #سوكارنو، #قوام #نكرومه، #فيدل_كاسترو و... سخت خود را ناتوان و ناچيز مىديد و هيچ امتيازى نداشت تا در برابر آنان به خود ببالد. او ديرزمانى بود كه تلاش داشت تا اين «عقده حقارت» خود را به گونهاى جبران كند، رفرم «انقلاب سفيد» و ناميدن خود به عنوان رهبر اين انقلاب و به يدك كشيدن عنوان «آريامهر» و... نتوانست شخصيتى جهانى براى او بيافريند و محبوبيت مردمى براى او به ارمغان آورد.
🔹شاه در پى ساليان درازى سرخوردگى و درماندگى بر اين اميد بود كه با گره زدن رژيم خود به كوروش و داريوش و راه انداختن جشنهاى دو هزار و پانصدمين سال شاهنشاهى، خود را در برابر ديد جهانيان به شكل فرعونى بىمانند و امپراتورى مقتدر و بىهمتا به نمايش گذارد و براى خود اعتبارى به دست آورد.
🔸اين واقعيت در نوشته برخى از عناصر وابسته به رژيم شاه چنين بازگو شده است:
🔹 ... از اوايل دهه 1960 (1339) اين فكر بر سر شاه افتاده بود كه براى تثبيت پيوندش با سلاطين قبل از اسلام، به برگزارى مراسم پر زرق و برقى نياز دارد و بعد هم كه در تدارک جشنهاى 2500 ساله در #تخت_جمشيد برآمد، احساس مىكرد كه با اجراى اين مراسم خواهد توانست تداوم شاهنشاهى در طول تاريخ ايران را به نظر سران دنيا برساند و به تمام پادشاهان، رؤساى جمهور و حكام جهان ـ كه توالى نوع حكومت امروزشان هرگز به دوران باستان نمىرسيد ـ ثابت كند كه پس از 2500 سال محمدرضا پهلوى وارث برحق كوروش، بنيانگذار شاهنشاهى ايران است....
🔸4. به نمايش گذاشتن افسانه «جزيره ثبات» ايران و انگيختن سرمايهداران و سياستمداران بيگانه به سرمايهگذارى در ايران و گماشتن شاه در خليجفارس به عنوان ژاندارم منطقه و سرازير كردن سلاحهاى سنگين و پيشرفته به سوى ايران
🔹5. سرگرم كردن تودههاى نادار و ستمديده كه جانشان از بيكارى، تهيدستى و گرسنگى به لب رسيده بود و بازداشتن آنان از انديشيدن پيرامون عوامل بدبختى و بىنصيبى خويش و عقبماندگى كشور
🔸6. رواج دادن فساد و فحشا و بىبند و بارى
🔹7. برجسته نشان دادن نقش شاهان در تاريخ ايران و قداست بخشيدن به آنان
🔸8. درخشان نماياندن دوران تاريک پيش از اسلام و ايران باستان
🔹انگيزه ريشهاى و نخستين رژيم شاه از برگزارى جشن دوهزار و پانصدمين سال «شاهنشاهى»...جهشى در راه اسلامزدايى و رواج دادن انديشه ... ناسيوناليستى و زندهكردن ايدئولوژى واپسگرايانه ايران باستان بود ...(نهضت امام خمینی، 787-782)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نقش رژیم منحوس صهیونیستی در برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/6
🔹از كارگردانهاى نخستين و زير پرده برگزارى جشن بيست و پنجمين سال «شاهنشاهى»، صهيونيستها و اشغالگران فلسطين بودند و مىتوان گفت كه اصولاً انديشه برپايى چنين جشنى از سوى آنان به رژيم شاه پيشنهاد شد. آنان ساليان درازى پيش از برپايى اين مراسم در ايران، در انديشه بزرگداشت ياد كوروش و برگزارى يادبودى براى او بودند. در يكى از كتابهايى كه به مناسبت اين جشن در ايران پراكنده شده آمده است:
🔸... جامعه يهوديان جهان از بدو امر و حتى پيش از آنكه در ايران تصميم برگزارى يادبود دوهزار و پانصدمين سال بنياد شاهنشاهى اين كشور به دست كوروش بزرگ، گرفته شده باشد از نظر اهميت خاصى كه اين تاريخ در حيات ملى و تاريخى يهود دارد، در نظر داشت يادبود دو هزار و پانصدمين سال آزادى قوم يهود را به دست #كوروش_كبير و بازگشت يهود را به اورشليم و صدور فرمان اين پادشاه را درباره تجديد ساختمان معبد معروف يهود جشن بگيرد....
🔹در گزارش ديگرى پيرامون اهميت اين جشن براى صهيونيستها و كارگردانى زير پرده آنان آمده است:
🔸... تجليل خاص و بىسابقهاى در مورد اين يادبود در ماه گذشته توسط كنگره بينالمللى يهود (10 تا 20 مرداد 1338) كه در شهر استكهلم تشكيل گرديده بود، صورت گرفت.
🔹در اين كنگره نمايندگان يهود 56 كشور منجمله ايران شركت داشتند و طى آن از طرف جوامع يهودى در سرتاسر جهان، به علامت حقشناسى ملت يهود از آزادى خود به دست شاهنشاه بزرگ هخامنشى اعلام داشت كه به طورى كه اطلاع مىرسد از هماكنون كميته
خاصى در شهر اورشليم به منظور تنظيم برنامهها و عمليات مربوط به اين كار مشغول كار شده است.
🔸متن قطعنامه صادره از طرف كنگره بينالمللى يهود در شهر #استكهلم به مناسبت دو هزار و پانصدمين سال بنيان شاهنشاهى ايران به دست كوروش كبير از اين قرار است:
🔹مجمع عمومى كنگره جهانى يهود توسط هيأت نمايندگى يهوديان ايران اطلاع يافت كه اعليحضرت همايونى شاهنشاهى ايران و دولت آن كشور مقرر داشتهاند كه در سال 1961 مراسم يادبود دو هزار و پانصدمين سال تأسيس شاهنشاهى ايران به دست كوروش كبير برگزار گردد. مجمع عمومى كنگره يهود با توجه به اهميت مقامى كه كوروش كبير در تاريخ ملت يهود دارد، شوراى اجراييه كنگره را مأمور مىكند به نوبه خود اين يادبود بزرگ را در زمينه بينالمللى آن مورد تجليل قرار و از تمام سازمانها و جوامع يهودى در سراسر جهان خواستار است كه طى با شكوهترين مراسمى، حقشناسى خود را نسبت به خاطره اين قهرمان بزرگ تاريخ جهان كه در كتاب آسمانى تورات از بزرگوارى او نسبت به ملت يهود سخن رفته ابراز دارند.
🔸مجمع عمومى كنگره بينالمللى يهود از اين فرصت استفاده كرده و به مناسبت برگزارى اين يادبود تاريخى، صميمانهترين تبريكات خود را به اعليحضرت همايون شاهنشاه ايران و به دولت و ملت ايران تقديم مىدارد....
🔹بنا بر گزارش ساواك، اشغالگران فلسطين همزمان با برگزارى اين جشن در ايران در تلآويو نيز دو هزار و پانصدمين سال بنياد «شاهنشاهى» را جشن گرفتند و براى گرامىداشت ياد كوروش به رقص و پايكوبى برخاستند. (نهضت امام خمینی، ج3، صص789-787)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
چرا صهیونیستها از برگزاری جشنهای 2500 ساله خوشحال شدند؟
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/7
🔹اصولاً صهيونيستها مغز متفكر و كارگردان اصلى ملىگرايى و زنده كردن #انديشههاى_ناسيوناليستى در #جهان_اسلام بودهاند و به دست مهرهها و مزدوران خود پيوسته كوشيدهاند كه از نژاد، زبان، اقليم و... براى برانگيختن برترىجويىهاى نژادى و بالندگى به گذشتهها بهرهبردارى كنند و افسانهها و اسطورههايى را در برابر اسلام و دينباورى تودههاى مسلمان بيارايند و «مليت» را جايگزين اسلام سازند.
🔸 #آرتر_لملى_داويد كه يک #يهودى_انگليسى مىباشد، در پى سفر به عثمانى در سده 13 ه . كتابى به نام بررسىهاى مقدماتى نوشت و در آن كوشيد كه به تركان بباوراند كه از نظر نژادى بر عربها و ديگر ملل شرقى برترى دارند! و به دنبال او #لئون_كهن يهودى فرانسوى، كتاب ديگرى به نام ديباچهاى بر تاريخ آسيا نگاشت و در اين كتاب در راه زنده كردن مليت ترک و گسترش ملىگرايى تركان قلمفرسايى كرد.
🔹در كشور مصر نيز نويسندگان و «روشنفكران» يهودى مانند #يعقوب_صنوع از پرچمداران ناسيوناليسم مصرى بودند، در ديگر كشورهاى اسلامى نيز غربىها ـ بهويژه صهيونيستها ـ نقش ريشهاى در انگيختن انديشههاى ملىگرايى، نژادپرستى و برترىجويىهاى نژادى در ميان تودههاى مسلمان براى اسلامستيزى داشتند.
🔸صهيونيستها بر آن شدند كه با برپايى جشن بيست و پنجمين سده «شاهنشاهى» ايران، در راه زندهكردن فرهنگ و تمدن ايران باستان، دامن زدن به خوى نژادى و زدودن فرهنگ اسلامى، بيشترين بهرهبردارىها را بكنند و به گفته شاه «رنسانسى» پديد آورند!(نهضت امام خمینی، ج3، ص790-789)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گوشهای از وضعیت اسفبار ایران در دوران برگزاری جشنهای اشرافی 2500 ساله؛ بهروایت مطبوعات عصر پهلوی
سالروز جشنهای ننگین 2500 ساله/8
🔻پیک خجسته شماره 527، اردیبهشت1349:
«خدا شاهد است كه مردم در اغلب دهات آرزوى خوردن علوفه صحرا را دارند آن هم به دستشان نمىرسد....»
🔻کیهان 20فروردین1350:
«از جمعيت 167 هزار نفرى استان #سیستان_و_بلوچستان بيش از هشتاد هزار نفر خانه و آشيانه خود را رها كرده به سوى سرنوشت به هر كجا كه مىتوانستند رفتند، روستاييان گاو شيرده خود را به چهل تومان در معرض فروش قرار دادند ولى كسى حاضر نبود بخرد و گوسفند خود را با يك بسته سيگار اشنو عوض مىكردند»
🔻فارس 25اردیبهشت1351:
«بر اثر خشكسالى كه در تابستان گذشته از #فارس تا #خراسان روى داد عده زيادى از گرسنگى جان خود را از دست دادند، مزارع مردم سوخت، دامهاى آنان تلف شد و دامداران حيوانات خود را در بيابانها رها مىكردند تا دستكم شاهد مرگ دلخراش آنان نباشند. »
🔻کیهان 10اردیبهشت1351:
«پسربچه سرگردانى كه به وسيله #پليس_تهران به يكى از كلانترىها جلب شده بود، در بازجويىهاى خود اظهار داشت:
... دو سال قبل پدرم درگذشت و تأمين مخارج من و ده برادر و خواهر تنى و ناتنىام به عهده مادرم گذاشته شد. اين زن چون به تنهايى قادر نبود زندگى ما را تأمين كند يكىدو تن از خواهرهايم را به خانه شوهر فرستاد و چند روز قبل هم مرا از #كلاردشت به #چالوس آورد و يک اسكناس ده تومانى به دستم داد و در حالى كه گريه مىكرد گفت: پسرم ميدونى كه من ديگه قادر نيستم زندگى شما را تأمين كنم. تو زودتر سوار ماشين بشو و برو تهرون بالاخره توى اين شهر بزرگ يك مرد خدا پيدا ميشه كه تورو به فرزندى قبول كنه... اين پسرک كه خود را صداقت دلفانى معرفى مىكرد، ضمن بازجويى گفت اگر خانوادهاى حاضر شود كه مرا به فرزندى قبول كند، قول مىدهم پسر خوبى برايشان باشم....»
🔻کیهان 9فروردین1351:
«پدر و مادرى كه توان نگهدارى 8 فرزند خود را نداشتند آنان را در خيابانهاى تهران رها كردند و هر يک به سويى گريختند. اين بچههاى سرگردان كه بزرگترين آنها 13 سال و كوچکترين آنان ده ماه داشت پس از آنكه نزديك به 48 ساعت مهمان كلانترى بخش 15 تهران بودند
تحويل دادسرا شدند! مأموران پليس اين كلانترى گفتند:
... به طورى كه تحقيق كردهايم، ظاهراً مادر و پدر اين بچهها متوارى شدهاند و هيچكدام حاضر نشدهاند كه نگهدارى هشت فرزندشان را به عهده بگيرند... مأموران پليس براى يافتن حسين و زنش خوشقدم به جستجو پرداختهاند... .(نهضت امام خمینی، ج3، صص797-794)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db