eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
654 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
این سند جنایت آمریکاست شهدای امنیت در اغتشاشات اخیر، به‌روایت تصویر ▫️شهید مسلم جاویدی‌مهر-محل شهادت: قوچان ▪️شهید عباس خالقی-محل شهادت: تاکستان ▫️شهید محمدرسول دوست‌محمدی-محل شهادت: مشهد ▫️شهید نورالدین جنگجو-محل شهادت: بیرم لارستان ▪️شهید احمدرضا(هادی) عرفانی‌نیا-محل شهادت: بیرم لارستان ▫️شهید فرید کرم‌پور حسنوند-محل شهادت: رباط‌کریم ▫️شهید سیدحمیدرضا هاشمی-محل شهادت: زاهدان ▪️شهید محمدامین آب‌درشکر-محل شهادت: زاهدان ▫️شهید علی بیک وارازی-محل شهادت: زاهدان ▪️شهید محمدامین عارف-محل شهادت: زاهدان ▫️شهید ناصر براهویی-محل شهادت: زاهدان ▪️شهید سعید برهانزهی-محل شهادت: زاهدان ▪️شهید حسین تقی‌پور-محل شهادت: تهران ▪️شهید حسین اجاقی-محل شهادت: تبریز ▪️شهید رضا زارع مؤیدی-محل شهادت: شیراز ▫️شهید علی‌اصغر قورت‌بیگلو-محل شهادت: کرج ▫️شهید امیررضا اولادی-محل شهادت: شیراز ▪️شهید سیدعباس فاطمیه-محل شهادت: ارومیه ▫️شهید محمدحسین سروری-محل شهادت: گرمسار ▪️شهید مهدی زاهدلویی-محل شهادت: قم ▫️شهید داوود عبداللهی-محل شهادت: مریوان ▪️شهید مجتبی امیری دوماری-محل شهادت: قشم ▫️شهید پوریا احمدی-محل شهادت: تهران ▪️شهید غلامرضا بامدی-محل شهادت: سنندج ▫️شهید سلمان امیراحمدی-محل شهادت: تهران ▪️شهید محمد عباسی-محل شهادت: سراوان ▫️شهید محمد فلاح-محل شهادت: آمل ▪️شهید مهدی لطفی-محل شهادت: تهران 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اشاره تاریخی مقام معظم رهبری به پیش‌بینی‌های موهوم نهضت آزادی مقام معظم رهبری؛ امروز : «بعد از رحلت امام(ره) در سال ۶۹ یک اعلامیه‌ای دادند بعضی از موجّهین، آدم‌های موجّهی بین آن‌ها بودند، چهره‌های معروف نظام و موجّه، سابقه کاری هم در نظام داشتند، اعلامیه دادند که نظام در لبه پرتگاه است. کی؟ سال ۶۹. یعنی همین روزها است که خلاصه تمام بشود.»(1401.7.27 در جمع نخبگان) اسناد تاریخی نشان می‌دهد که اشاره مقام معظم رهبری به نامه حزب منحل است. این طیف طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت نوشت: «متأسفانه تذكرات و هشدارهای ناصحان و خيرخواهان ناديده گرفته شده است و اكنون كشور عزيز ما در بن‌بست و بحراني از سختی و ناخشنودی و نابسامانی دست و پا می‌زند. عليرغم وعده‌های به مستضعفين و شعارهای پر طنين، طبقات محروم جامعه محروم‌تر و زيادتر شده‌اند. در چنگال گرانی و گره‌های زندگی گرفتارتر و از آينده خود مأيوس‌تر، ملک و ملت به وحشتناک ويرانی و نابودی رسيده است.»(اسناد نهضت آزادی، بیانیه‌ها و تحلیل‌های سیاسی سال 1369) ◀️پی‌‌نوشت: نهضت به اصطلاح آزادی حزبی سیاسی بود که در دوران مبارزات براندازانه ملت ایران اعتقادی به سرنگونی رژیم پهلوی نداشت و تا روزهای آخر تلاش خود را برای حفظ کرد هرچند در نهایت نتوانست جلوی سیل مطالبات انقلابی ملت ایران بایستد. این حزب به دلیل کارشکنی‌ها و فراهم آوردن زمینه گمراهی عمومی در تاریخ ٣٠بهمن١٣۶۶ توسط امام خمینی قدس سره الشریف از رسمیت ساقط شد. ایشان در پاسخ به وزیر کشور وقت فرمودند: «نهضت آزادی» و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند. از‏‎ ‎‏این جهت، گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کرده اند مستلزم آن است که دستورات‏‎ ‎‏حضرت مولی الموالی امیرالمؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که‏‎ ‎‏گاهی بر خلاف احکام اولیه و ثانویۀ اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را‏‎‏ـ نعوذبالله ـ تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همۀ این امور را از وحی الهی بدانند که آن‏‎ ‎‏هم بر خلاف ضرورت اسلام است.‏ ‏‏نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از‏‎ ‎‏کسانی که بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه‏‎ ‎‏شود، و نباید رسمیت داشته باشند.‏(صحیفه امام ج٢٠ ص۴٨٢-۴٨١)‎ ‎ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هجرت مخلصانه شهید آیت‌الله سعیدی به تهران نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/120 🔹علامه سعيدى در سال 1344 بنا به دعوت مردم منطقه ميدان خراسان، به تهران عزيمت كرد و مسئوليت مسجد موسى‏بن جعفر(ع) واقع در خيابان غياثى را بر عهده گرفت و علاوه بر اقامه نماز جماعت و برنامه تبليغ و ارشاد، كلاس‏هاى درس ايدئولوژى و علوم اسلامى براى خواهران و برادران آن منطقه تشكيل داد. 🔸ديرى نپاييد كه جوانانى فاضل، آگاه و متعهد، در مكتب خود تربيت كرد كه بسيارى از آنان هم اكنون از پويندگان راه امام و مجاهدان اسلام مى‏باشند. امام خمينى طى نامه‏اى كه از نجف براى مرحوم سعيدى فرستاد، از هجرت او به تهران ستايش كرد و چنين نگاشت: 🔹... از اينكه به تهران تشريف برده‏ايد، از جهتى خوشوقت شدم، چون مركز از هر جا بيشتر محتاج به علماى عاملين دارد. مساعى جميله جنابعالى مورد تقدير و تشكر است. سيد محمدرضا سعيدى مبارزۀ اسلامى و ضد ستم‏شاهى خود را در سنگر مسجد امام موسى‏بن جعفر(ع) نيز قاطعانه و سرسختانه دنبال كرد و با تجليل از امام و بازگو كردن گفتار و نوشتار او، توده‏ها را هر چه بيشتر به راه و روش و انديشه او آشنا ساخت.(نهضت امام خمینی، ج2، ص837) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓28مهر1357 🔹بنابر گزارش شمار زیادی از مردم به مناسبت حادثه روز 57.7.24 کرمان، در منزل اجتماع و پس از سخنرانی چند نفر، در تعدادی از خیابان‌ها اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. راهپیمایان سپس به منزل رفتند و در آنجا آقای خطاب به آیت‌الله قمی و از طرف مردم، اعلام کرد که خواستار آزادی زندانیان سیاسی هستند. اهالی این شهر سپس به سمت حرم مطهر امام رضا(ع) رفتند و در مسیر خود شعارهایی علیه رژیم سر دادند در نزدیکی حرم پلیس قصد پراکنده کردن مردم را داشت که تظاهرکنندگان روی زمین نشستند و برای سربازان دست زدند که در نتیجه برخوردی پیش نیامد. در پایان تظاهرکنندگان در صحن کهنه تجمع کردند و آقای صفایی سخنانی درباره آزادی ایراد کرد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص 224 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مراسم بزرگداشت مجتهد شهیدعلامه سید مصطفی خمینی ▫️ با حضور تاریخ‌نگار خبیر انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین ▪️ همراه با پخش پیام تصویری آیت‌الله سیفی مازندرانی ▫️ دوشنبه، ۲ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۸:۳۰ ▪️قم، خیابان شهید دل‌آذر، کوچه20، مدرسه علمیه علوی ویژه برادران 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓29مهر1357 🔹بنابر گزارش روزنامه در ساعت 9:30 شماری از دانشجویان تهران در محوطه دانشگاه اقدام به برپایی تظاهرات کردند. 🔸اعلامیه‌ای با امضای «محصلین علوم دینیه مقیم قم» صادر شد. امضاکنندگان اعلامیه، همبستگی خود را با نهضت اسلامی ابراز کردند و از مجاهدت‌ها و همراهی‌های مردم آمل با این نهضت تقدیر نمودند. 🔹شهربانی استان فارس در گزارشی به فرمانده نظامی از اعلامیه‌ای تهدیدآمیز با امضای«نهضت عزاداران» خبر داد. در این اعلامیه که به آدرس سفیر آمریکا در تهران و سایر مؤسسات امریکایی ارسال شده بود، آمده است که از تاریخ معینی کشتار کلیه امریکاییان مقیم ایران آغاز خواهد شد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص227-229 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جامعیت شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی به روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی: 🔹 در تمامی علوم اسلامی تبحر بسیاری داشت و در نگاشته‌هایشان این ویژگی تبلور دارد. اما آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده است. اگر ایشان زنده می‌ماند بی‌شک به می‌رسید و نظریات اسلامی او بی‌بدیل بود. 🔸سید مصطفی خمینی از لحاظ سیاسی بسیار انسان پخته‌ای بود و مواضع مهم سیاسی بسیاری دارد اما از این جهت هم گمنام باقی ماند. باوجود این‌که به مبارزه مسلحانه اعتقاد داشت اما چون به سازمان مجاهدین خلق راه نمی‌داد، به وی اتهام می‌زدند که ایشان سیاسی نیست. 🔹در زندگی ایشان دورانی را نمی‌بینیم که به عزلت نشسته باشند بلکه همیشه در میدان بودند اما در عین حال همواره ایشان را می‌دیدیم. ایشان هیچ وقت آقازادگی نمی‌کردند و اینگونه نبود که در امور بیت امام دخالت بکنند. تذکراتی می‌دادند اما دخالت نمی‌کردند...(1آبان1400) متن کامل سخنرانی در نشست تخصصی «علامه شهید، اسوه حوزه انقلابی» 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
ولایت و حکمرانی فقیه از نگاه علامه شهید ▫️سال 1348 هجری خورشیدی را می‌توان نقطه عطفی در مبانی مطالعات سیاسی در مبارزات ایران دانست. در این سال امام خمینی قدس سره الشریف که در تبعیدی ظالمانه به سر می‌بردند و به ظاهر از مراکز انقلابی ایران دور شده بودند بار دیگر ابتکار عمل را به دست گرفتند و با طرح مباحث حکومت اسلامی و دعوت فضلای حوزه علمیه و سایر اندیشمندان به تولید علمی پیرامون حکومت اسلامی و ولایت فقیه موجی تازه در محافل نخبگانی و عمومی ایجاد کردند. ▪️بررسی تاریخی ابعاد و پیامدهای لبیک حوزه علمیه به این ندای حق‌طلبانه در مجالی مفصل قابل پیگیری است اما در میان آثار تولید شده در این ساحت، رساله ولایت فقیه آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. به گواه یاران امام و شاگردان ایشان، مرحوم شهید سیدمصطفی خمینی فراتر از رابطه نسبی، از شاگردان برجسته امام قدس سره الشریف بود و طبیعی بود که به درخواست رهبر و مراد خود پاسخی درخور بگوید و از جایگاه والای علمی، که در آثار مختلف ایشان مشهود است، به این مبحث عمیق و پرچالش ورود کند و اثری فاخر را بر اساس موازین دقیق علمی ارائه کنند. متن کامل معرفی کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» ▫️راه‌های تهیه کتاب: «تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶؛ تلفن ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱ «قم، چهارراه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبه‌روی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان» 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه تشکر امام خمینی به شهید آیت‌الله صدوقی به دلیل برگزاری مجالس ختم شهید سیدمصطفی خمینی 🔴به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سیدمصطفی خمینی خدمت جناب مستطاب عمادالعلماء الاعلام و حجت‌الاسلام آقای صدوقی دامت افاضاته بسمه تعالی به عرض عالی می‌رساند از قرار معلوم جناب عالی در این حادثه تلگراف نموده‌اید و در یزد نیز مجالسی بوده است. لازم است از جناب عالی و سایر آقایان تشکر کنم و چون نمی‌دانم چه اشخاصی تلگراف نموده‌اند از تشکر تفصیلی معذور هستم. از خدای تعالی سلامت و سعادت جناب عالی و سایر آقایان محترم را خواستار و ‌امید دعای خیر از همه دارم والسلام علیکم و رحمت‌الله. مستدعی است به آقایان عرض تشکرم را ابلاغ فرمایید روح‌الله الموسوی خمینی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴اختصاصی روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/1 متن حاضر بخشی از یادداشت‌های آیت‌الله شهید حاج سیدمصطفی خمینی در خصوص قیام 15خرداد1342 است که برای اولین‌بار در فصلنامه تخصصی پانزده خرداد منتشر شد. این یادداشت برگرفته از نوشته‌هایی است که مرحوم سیدمصطفی خمینی درباره زندگی حضرات معصومین علیهم‌السلام نوشته است و در ضمن آن گریزی به مسائل روز می‌زدند. «...شاه خوب فهمید که بعد از خطابه که در روز عاشورای سال ۱۳۸۳ مطابق با ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در مقابل ده‌ها هزار نفر جمعیت قم و مسافرین صورت گرفت دیگر نمی‌تواند زندگی کند و چارگی جز علیه ملت نیست و در نتیجه روز ۱۲محرم همان سال [۱۳۴۲ش] قبل از طلوع فجر به منزل شخص ایشان امام خمینی با قوای مسلح حمله کردند و حضرتش را به جانب و زندان بردند و از اینکه موافقت کنند که نماز صبح [به جا آورد] خودداری کردند. دنبال این قضیه که من خودم شاهد بودم و در مقابل من ایشان را با فولكسی به درب مریضخانه قم بردند و از آنجا با یک ماشین آخرین سیستم به تهران منتقل نمودند. اهالی شهرستان قم که از خواب بیدار شدند قضیه را فهمیدند و از سوابق ایشان و کارهای آن مرد به مقدار کافی مطلع بودند به منزل ایشان آمدند و من با جمعی از آنان به صحن قم رفتیم و جمعیت تدریجا جمع شدند. و اين جانب... به فراز منبر رفتم... و روز عجیب بود، روزی بسیار شگفت‌انگیز بود، هر مردی انگار بهترین عزیز خود را از دست داده بود، هر زنی گویی بهترین جوان ناکام خود را در شعله آتش می‌دید. نمی توانم بگویم که چه روزی بود. تمام دكاكين بسته مردم گرسنه هوای گرم تابستان، چنان جمعیت در هم فشرده شدند که من فکر کردم الان ممکن است چند صد نفر تلف شوند. از این رو جمعیت را به خارج صحن سوق دادم که از جهتی از خطر نجات پیدا کنند و از جهتی بر ابهت قضیه افزوده شود و بلکه دست ظالم کوتاه گردد. غافل از آن‌که قوای مسلح در نزدیکی قم در کمین جمعیت است. جمعیت هم که نهایت عصبانیت را دارد و هر چیزی که از مظاهر دولت است او را از بین می بردند تا آنجا که به اتومبیل‌های حامل سرباز مسلح حمله بردند و آنان هم که در این موضع دستور داشتند شلیک کنند چنان کردند که شایسته نبود. صدای تیر از طرفی در هوای قم طنین انداز بود. جمعیت‌های مختلف از هر گوشه قم به طرف صحن آمده بودند و دسته‌ای هم از که واقعا این نهضت را کمک نمودند و به آن آبرو دادند در میان مردم شاهد شیر بچه‌های کوچک شیرخوار بودم که روی دست به طرف می‌روند. ساعت‌های متوالی روحانیون قم و در پایین منبر من بودند و صدای تیر از هر طرف به گوش می‌رسید. در این اثنا بود که جنازه‌ای بر دوش مردم به نام فروش وارد صحن شده و به پای منبر آوردند. اعلام قم نمی‌دانستند که چه باید بکنند بگویند مردم متفرق شوند دیگر بعدا نمی‌توانند زندگی کنند از این رو من به خاطرم آمد که مردم را به خاطر جهاتی که در دستم بود، متفرق کنم دعوت عمومی به عمل آوردم از مردم که برای ساعت پنج بعد از ظهر مراجعت کنند به آستانه قدس معصومی و مراجع هم آنجا جمع می‌شوند تا نصمیم قطعی گرفته شود. این مطلب را نگارنده به مردم ابلاغ کرده و ضمن چند دقيقه صحبت اعلام داشتم که این موضوع یک مطلب همگانی است. و نظر به اینکه محتاج به تأمل است باید ملت مراجعت کنند. این بود که بعد از مراجعت ملت انتظاميان آستانه را محاصره کردند و نا ده روز قم به صورت یک شهر نيمه ورشکسته و از جنگ فارغ شده در آمده بود. خدای می‌داند که در روز ششم یا هفتم بود که از کنار شهر قم عبور کردم چشمم افتاد به آن کامیون ها که مورد حمله ملت غیور شهر قم بود. گوئی که اینها از جنگ با متفقين برگشته بودند...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روایت کم‌تر دیده شده شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی از قیام پانزده خرداد/2 هم آغاز با این سرو صدا که در قم از اول آفتاب بيدا شده در تهران قریب دو یا سه ساعت بعد از آن بود که صدایی چند صد برابر این صدا به گوش می‌رسید و همگی با یک جنبش همه جانبه می‌گفتند: یا مرگ یا خمینی؛ مسلسل‌های بیگانگان که از پول این ملت تهیه شده بود به روی این ملت بستند و گفته شد که قریب ۱۵ هزار نفر را در مدت بسیار کوتاهی از بین بردند و مطابق نقل صحیح در میدان سپه توپ می‌انداختند و خدای می داند که قوای دشمن ملت تا چه حد بی شرمی کرد. ابتدا دستور شلیک نداشتند و بعد از آن‌که دیدند کار ملت بالا گرفته است و در نزدیکی بی‌سیم رسیدند که دستور زدن به هدف توسط و قت به نام ابلاغ شد. ولی این دستور همراه با آن بود که به قسمت پایین تنه بزنند. ولی باز خطر نزدیک‌تر شد از این جهت توسط بی‌سیم شخص شاه خائن لعنه الله تعالی به شماره ۲۷/۲۵ که رمز مخصوص آن وقت بود، فرمان صادر کردند و مردم بی‌گناه شهر تهران را به آتش کشیدند. این خبر تا عصر روز پانزدهم خرداد، یعنی دوازدهم محرم به گوش می‌رسید. فردای آن روز هم صدایی از گوشه و کنار به پا خواست ولی دیری نپایید که باز در هم شکسته شد. تهران تحقیقا تعطیل بود. اطراف تهران تعطیل بود. از ورامین جماعتی با اسلحه سرد حمله به تهران کردند. در اواسط راه مصادف شدند با قوای مسلح، همگی را کشتند و یکی از دوستان موثق به من که از مشهد در آن ساعت رسیده بود، می‌گفت گویا تپه‌ای از کشته مردم ساخته‌اند و از کنار آن مسیر خون جاری به چشم می‌خورد همراه با این سر و صدا که در و و بود در سایر شهرستان‌ها خصوصا که آقای را از آنجا روز شانزدهم گرفتند و در مشهد آقای را بازداشت کرده بودند نقل شده ولی کشتاری در آنجا به طور مسلم معلوم نگشت. رادیوهای داخلی و خارجی قصه گرفتاری آقای خمینی را اعلام کردند در نتیجه مراکز شیعه‌نشین خصوصأ عراق و نجف و کربلا از این قضایا مطلع و جنب و جوشی راه افتاد و فعالیت‌هایی با دقت و عمل در کار بود که البته پرواضح است که در این مواقف این‌گونه کوشش‌ها به جایی نمی‌رسد ایشان را ابتدا به دانشكده افسری و عصر آن روز به قصر و بعد از ۱۹ روز به عشرت آباد نقل دادند. مراجع قم به تهران آمدند و بعضی از آنان هم در قم بودند و همگی به فعالیت ادامه می‌دادند که باید آقای خمینی مراجعت کنند آقای خمینی را در حبس و بعد از حبس در محاصره تا دو ماه نگه داشتند و بعد از گذشتن دولت علم و آمدن دولت منصور ایشان را به خاطر این که ملت آسوده نمود و کاری در این فرض نمی توانستند بکنند و فشار جوانان آزادمنش خارج و مسلمانانی که در کشورهای دور و نزدیک زندگی می کردند موجب شد که دوباره ایشان را به قم در تاریکی شب برگردانند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش55، بهار1397) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db