eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
891 ویدیو
626 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
دروغ بزرگ شبه روشنفکران در خصوص سیدجمال الدین اسدآبادی/1 نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/127 🔹در سال ١٣۴٢ همزمان با اوج نهضت امام، دو تن از « » ماسونى به نام‏هاى و يكباره دفترى به نام مجموعه اسناد و مدارک چاپ‏ نشده درباره سيدجمال‌الدين مشهور به افغانى را به نمايش گذاشتند! 🔸ليكن نكته درخور بررسى و شايان نگرش اينكه چه رازى در كار بوده است كه اين مرز و بوم پيوسته همزمان با نهضت‏ها و حركت‏هاى عالمان اسلامى بر ضد زورمداران حاكم و جهانخواران استعمارگر، به بررسى و پژوهش پيرامون زندگى و كاركرد مى‌نشستند و روزى با دستاويز «دفاع» و گاهى به بهانه «افشاگرى»، بر ضد او قلم مى‏‌زدند؟! در مقدمه «مجموعه» يادشده آورده است: 🔹... اسناد و كتب سيد كه در خانه امين‌الضرب بوده است سال‏هاى دراز از طرف (امين‏‌الضرب ثانى) حفظ و حراست شده است. دوست ارجمند من دكتر اصغر مهدوى، دانشيار دانشگاه تهران جميع آن‌ها را از ميان خزانه گران‌بهاى مكاتبات و نوشتجات پدرى خود مجزا ساخت و به من كه از افتخار دوستى و محبتش برخوردارم افتخار بخشيد.. 🔸نامبرده روشن نساخته است كه دكتر اصغر مهدوى با آن «شوق تمام» كه براى پخش اين «مجموعه» داشته است، چگونه در پى گذشت نزديك به پنجاه سال از عمر خود و بيش از هفتاد سال از شهادت سيد، يكباره همزمان با آغاز نهضت امام در انديشه جدا كردن اين «سندها» از به اصطلاح خزانه گران‌بهاى مكاتبات و نوشتجات پدرى خود افتاده است؟! چه رازى نهفته داشته است كه «شوق» و آزمندى خود را براى پراكندن به اصطلاح سندهاى يادشده در درازاى ده‏ها سال از زندگى خود، پنهان كرده است؟! 🔹 براى آن‌كه بتواند آنچه را كه به نام مجموعه اسناد به بازار آورده است با نوشته‌هاى پيوند دهد و چهره سيد را مرموز، پيچيده و ناشناخته بنماياند در اين مجموعه چند برگ به اصطلاح «سند» كه نشان‌دهنده فراماسونى بودن سيد مى‌باشد آورده است كه مى‏توان گفت اصولاً آن «مجموعه» را تنها براى به نمايش گذاشتن اين سندها چاپ و پراكنده ساخته است. 🔸در این سند که ادعا شده توسط مرحوم سید جمال نوشته شده است آمده : در لیله عاشورا دهم شهر محرم الحرام داخل لُج گردیدم و در آن زمان در مصر اقامت داشتم. سنه ١٢٩٣ 🔹با چشم‏ پوشى از پرسش‏هايى كه درباره اين يادداشت از نظر «خط» مطرح است نكته‌هايى در خور بررسى و نگرش است: 🔸١. هر انسان باسوادى مى‏ داند كه «عاشورا» با دهم شهر محرم برابر است، و آوردن آن ‏دو به دنبال يكديگر، كارى نيست كه معمولاً از تحصيلكرده‌هاى حوزه اسلامى سر بزند. 🔹٢. جمله «در ليله عاشورا... داخل لج گرديدم» و جمله «آن زمان در مصر اقامت داشتم» با يكديگر سازگارى ندارد؛ زيرا جمله نخستين به سبک و روش خاطره‌نويسى است ليكن دومى با عنوان «در آن زمان» يادى از گذشته‌هاست و نيز «اقامت داشتم» كه با فعل ماضى آمده است. اگر به خاطره‏‌نويسى خو داشته و رويدادهاى زندگى خود را در دفترى يادداشت مى‌كرده است، آوردن جمله «در آن زمان در مصر اقامت داشتم»، چه مفهومى دارد؟ و اگر در روزگار ديگرى آن را نگاشته بايد ديد چه انگيزه‏اى او را به نگارش آن واداشته است؟! 🔸٣. نكته سؤال‏ برانگيز ديگر اينكه در زير اين يادداشت مهر « سيد جمال‌الدين حسينى ١٢٧٧ » زده شده است! مهر زدن پاى جمله‌اى از خاطرات، آن هم به شكلى كه در كتاب يادشده ديده مى‏‌شود، به هيچ‌وجه با عرف و عادت، سازگار نيست و اگر خوى سيد چنين بوده است بايد در زير همه يادداشت‏هاى او اين مهر ديده مى‏شد، ليكن در زير ديگر يادداشت‏هايى كه به نام او در كتاب يادشده آمده است، اين مهر ديده نمى‏شود. آيا سيد اين مهر را تنها براى اين‌كه ماسونى شدن خود را براى همگان روشن سازد، ساخته است؟! آيا سيد بر آن بوده است كه ننگ ماسونى را مانند چک بانكى با مهر و امضا از خود به يادگار گذارد؟! 🔹به‌راستى اگر ما براى روشن كردن اين موضوع كه سيد، حتى براى دوره‏اى كوتاه به سازمان فراماسونرى سرنسپرده است، هيچ سند و برهانى نداشته باشيم آيا مدرک يادشده به تنهايى گويا و نمايانگر اين واقعيت نيست كه ماسونى بودن سيد از دروغ‏هاى ساخته و پرداخته مزدوران استعمار براى بدنام كردن و به زير سؤال بردن سيد است؟!(نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۰) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️دروغ بزرگ شبه روشنفکران در خصوص سیدجمال الدین اسدآبادی/2 🔹«سند» ديگر نامه‌اى است كه در قاهره به شخصى به نام «‏_الدين» نوشته و به او خبر داده است كه در جلسه اعضاى لژ با اكثريت آرا به عنوان رئيس لژ براى يک سال برگزيده شده است درباره اين نامه نيز بايسته است نكته‏‌هايى يادآورى شود: 🔸١. اگر مقصود از « » سيد جمال الدين اسدآبادى است بايد با پيشوند «الشيخ» آورده مى‏ شد. در كشورهاى عربى عنوان «شيخ» براى روحانيان از اهميت ويژه‏اى برخوردار است و تنها در هنگام خوار داشتن از آوردن آن خوددارى مى‏شود. به ويژه اينكه لازمه محتواى نامه يادشده نيز تجليل بيشتر از سيد بوده كه به رياست لژ برگزيده شده است!! 🔹٢. اين نامه بدون آرم و سربرگ سازمان فراماسونرى است و در واقع نامه رسمى سازمان شمرده نمى‌شود. آيا باور كردنى است كه سازمانى با آن سيستم پيچيده و گسترده، براى شخصيتى كه به رياست يكى از لژهاى آن برگزيده شده است، نامه غيررسمى و فاقد عناوين معمولى بفرستد؟! 🔸٣. آنان كه ماسونى بودن سيد را مطرح كرده‏اند، خود اعتراف دارند كه سيد پس از پيوستن به فراماسونرى، ديرى نپاييد كه از آن بيرون آمد و يا بيرونش كردند، بنابراين چگونه پذيرفتنى است كه عضو تازه واردى را كه هنوز به‌درستى آزمايش نشده است، به رياست لژ برگزيده باشند؟! 🔹۴. تاريخ اين نامه سال ١٨٧٨ مى‏باشد در صورتى كه سيد در همين سال بنا بر فرمان ارباب فراماسون‏ها () از مصر بيرون شده بود و اصولاً در مصر حضور نداشت تا به مراسمى در لژ فراخوانده شود. 🔸برگ‏هاى ديگرى نيز پيرامون ارتباط سيد با فراماسون‏ها در اين «مجموعه» آورده شده است كه اگر ساختگى نباشد دست‏ كم نمى‏ تواند براى اثبات ماسونى بودن سيد گواه درخور توجهى باشد و چون در اين دفتر براى بررسى زندگى سيد جمال و نقش مزدوران استعمار در ناپسند نماياندن چهره سيد، مجالى نيست، ناگزير آن را مى‏گذاريم و مى‏‌گذريم و برآنيم كه به يارى خداوند در فرصتى مناسب به بررسى زندگى سيد و نوشته‏‌هاى ديگران درباره او بنشينيم و از روى دروغ‏پردازى‏ها و نيرنگ‏‌بازى‏ها و خيانت‌هايى كه پيرامون سيد انجام گرفته است پرده برداريم. 🔹ليكن نكته‌اى كه بايسته است پيرامون مجموعه اسناد و مدارک چاپ‏ نشده... ناگفته نماند اين است كه سازمان فراماسونرى، هيچ‌گاه رخصت نمى‏‌دهد كه سندها، نوشته‌ها و ديگر نشانه‏‌هاى فراماسونى يكى از اعضاى سازمان، پراكنده شود و در دسترس مردم قرار گيرد، اكنون بايد ديد كه چگونه به اصطلاح «اسناد و مدارک» ماسونى بودن سيد را آشكارا چاپ و پراكنده ساختند؟! 🔹اسماعيل رائين آورده است: ... چون براى سيد بازماندگانى نبوده، نمى‏‌دانسته است كه نوشته‌ها، سندها و كتاب‌هاى سيد در كجا و در دست چه كسانى قرار دارد؛ از اين رو به آن دست نيافته و سرانجام آن سندها و نوشته‏‌ها چاپ و پراكنده گرديده است!! 🔸اين دسته از نويسندگان بر آن بوده‏‌اند، چاپ و پخش مجموعه اسناد و مدارک چاپ‏ نشده درباره را بر خلاف سياست سازمان فراماسونرى بنمايانند و اينگونه وانمود كنند كه با پخش اين «مجموعه» در واقعيت فراماسون‏ها غافلگير شدند، ليكن آنچه كه اين دروغ را بر ملا و نيرنگ‌بازان را رسوا مى‏‌كند، اين است كه نه تنها حاج امين‌‌الضرب از اعضاى بوده است بلكه و كه «مجموعه» يادشده را دسته‏‌بندى كرده و در دسترس مردم گذاشته‏‌اند نيز از ماسون‏ها مى‏‌باشند و اصولاً بيشتر آنان كه سيد را فراماسون وانمود كرده‏‌اند، خود از سرسپردگان سازمان فراماسونرى مى‏باشند...(نهضت امام خمینی،ج۳، ص۸۲-۸۸) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓15آبان1357 خبرنگار روزنامه یونانی مصاحبه‌ای در پاریس با امام خمینی صورت داد. امام در این مصاحبه به تظاهرات میلیونی مردم، تزلزل در نظام سلطنتی شاه و سیاست کشورهای بیگانه که اقتصاد ایران را بر هم زده و ارتش ایران را وابسته و فرهنگ ایران را آلوده کرده‌اند، اشاره کردند و با اعتقاد به پیروزی نزدیک ملت ایران فرمودند که این پیروزی سرمشق خوبی برای سایر ملل ستمدیده جهان به خصوص خاورمیانه خواهد بود که با اتکا به ایدئولوژی انقلابی اسلام، بر قدرت‌های عظیم فائق آیند. امام غیر از این مصاحبه با خبرنگار مجله عربی زبان و خبرنگار شبکه تلوزیونی به طور جداگانه گفت‌گو کردند. همچنین در جمع دانشجویان و ایرانیان مقیم خارج از کشور سخنانی ایراد نمودند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص397 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هم‌سو بودن تشکیل «نهضت آزادی» با سیاست‌های آمریکا نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/128 🔹اعضاى «نهضت آزادى» پيش از بنياد «نهضت»، از وابستگان به و همانند ديگر سردمداران آن جبهه، دنباله‏رو سياست امريكا در ايران بودند. در پى روى كارآمدن دمكرات‏ها در امريكا و در دست اجرا قرار گرفتن گروهى از اعضاى جبهه ملى كه رنگ مذهبى داشتند، از آنان جدا شده، به بنياد آزادى دست زدند و مى‏توان گفت كه جدايى آنان از جبهه ملى و پديد آوردن سازمانى نوين با پوشش مذهبى، با سياست امريكا نيز دمساز بود، زيرا: 🔸1. «جبهه ملى» به سبب يک سلسله ناتوانى‏ها و نارسايى‏ها، نفوذ، پايگاه و شخصيت سياسى خود را در ميان ملت ايران از دست داده بود و ديگر نمى‏توانست در پياده كردن سياست نوين امريكا در ايران، نقش شگرف و به‌سزايى داشته باشد و ميتينگ «جبهه ملى» در سال 1339 در ميدان جلاليه تهران اين حقيقت را براى امريكا روشن كرد. 🔹2. «جبهه ملى» در ميان مذهبى‏ها و توده‏هاى دين‏باور هيچ‏گاه نفوذ و توانى نداشت و بايد گروهى به صحنه مى‏آمدند كه بتوانند در ميان مذهبى‏ها نيز پايگاهى به دست آورند. مهندس در نخستين نطقى كه به مناسبت اعلام موجوديت «نهضت آزادى» ايراد كرد چنين گفت: .🔸.. ساير احزاب ملى و اجتماعات صالح قابل احترامند و مؤسسين آن‌ها مردمان خوبى هستند اما اكثريت مردم در مرام و روش و سوابق آن‌ها، انعكاس عقايد و آمال خود را كاملاً نيافته‏اند و ممكن است بعضى‏ها در اصول مرامى و مبانى و فكرى «نهضت آزادى ايران» بهتر و بيش‌تر جواب مكنونات و معتقدات خود را بيابند. 🔹3. برخورد كوبنده و توفنده مرجع بزرگ آن روز، حاج‏آقا با و سياست امريكا در ايران، در واپسين سال‏هاى زندگى خود، نيز به سوگ نشستن جهان اسلام در مرگ آن مرجع توانا، امريكايى‏ها را به توانمندى و پايگاه شگرف مردمى جامعه روحانيت آگاه ساخت. آن‌ها دريافتند كه روحانيان با وجود ضربه‏هاى سنگينى كه در دوران ، و در دوران خورده‏اند، بار ديگر توانسته‏اند نيرو و توان خود را بازيابند و بر ناتوانى‏ها و نارسايى‏ها چيره شوند. از اين رو پيش‏بينى مى‏كردند كه به‌زودى نهضت روحانيت آغاز مى‏شود، چون به‌درستى آزموده بودند كه علماى شيعه در هر زمان كه توانمندى و پايگاه مردمى خود را بتوانند بازيابند در رويارويى با جهانخواران، زورمداران و دستياران آن‌ها درنگ نمى‏كنند. 🔸از اين رو براى پيشگيرى از نهضت «قريب‏الوقوع» علماى اسلام، لازم مى‏ديدند كه گروهى را با طرح اسلام يک‏بعدى ـ اسلامى كه در سياست خلاصه مى‏شود ـ به صحنه آورند و به دست آن‌ها توده‏هاى باورمند مسلمان را به سوى اسلام يک‏بعدى (اسلام امريكايى) بكشانند و پايگاهى براى اين گروه در ميان مذهبى‏ها پديد آورند، به گونه‏اى كه اگر حركتى و نهضتى از سوى علما و روحانيان آغاز شد خواه ناخواه دنباله‏رو سياست آن گروه قرار بگيرد. 🔹اگر در دوران مشروطه ماسون‏ها نهضت اسلامى علما را در آستانه پيروزى به كژراهه كشانيدند، در اين دوران كه نهضت اسلامى هنوز به‌درستى آغاز نشده است در دام دست‏افزارهاى امريكا بيفتد و به بيراهه كشيده شود. 🔸«نهضت آزادى» در ارديبهشت ماه سال 1340 (يک سال و اندى پيش از آغاز ) پا در صحنه سياسى ايران گذاشت.(نهضت امام خمینی، ج3، صص174-173) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓16آبان1357 🔹200 نفر از طلاب علوم دینی پس از اجتماع در ایوان طلای حرم حضرت معصومه(س) شعارهایی علیه رژیم سر دادند. 🔸بنابر گزارش خبرگزاری پارس رسماً از روی کار آمدن در ایران حمایت نمود و برقراری نظم در ایران را به نفع مصالح بریتانیا اعلام کرد. 🔹به‌دنبال روی کار آمدن دولت نظامی و سخنان روز گذشته ، امام خمینی پیامی خطاب به ملت ایران فرستادند و در آن تأکید کردند که فریب‌کاری‌ها و نرمش لفظی و ارعاب عملی شاه صف فشرده ملت را در سرنگونی سلطنت متزلزل نخواهد کرد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص408-409 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شريعتى در انديشه «پروتستان‏تيزم اسلامى» نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/129 🔹شريعتى [که تأثیرپذیری‌اش از اندیشه‌های چپ مستند و مبرهن است] بر آن بود كه اسلام را مانند ، دين ستيز، مبارزه و پيكار محض بنماياند كه گويا جز جنگ و مبارزه راه ديگرى براى پيشبرد ايدئولوژى خود نمى‏يابد!! او با تأثيرپذيرى از جوى كه ماركسيست‏ها ساخته بودند، مى‏كوشيد وانمود كند كه اسلام نيز مانند ماركسيسم، جريانى ديالكتيكى دارد و از ميان «اضداد» مى‏گذرد و براى زيست و پايدارى خود راهى جز جنگ و ستيز ندارد، بنابراين اسلام اصولاً دين مبارزه و انقلاب است و پيشواى اسلام بايد پيوسته در جنگ با مخالفان اسلام و پيشتاز حركت‏هاى چريكى و پارتيزانى باشد. 🔸بنا بر ديد او، آن دسته از علما، فقها و بزرگان اسلام مى‏توانند براستى رهبر «اسوه» و «الگو» باشند كه با مخالفان اسلام پيوسته به جنگ و ستيز برخيزند و كارهاى «ويت‏كنگ»ها و «چريک»ها را بكنند! ليكن آنان كه از راه‏ها، شيوه‏ها و تاكتيک‌‏هاى ديگرى با مخالفان اسلام رويارويى مى‏كنند، هر چند سنگين‏ترين ضربه‏ها را بر بنياد كفر و ظلم وارد كنند، نه تنها ـ از ديد او ـ رهبر و پيشواى اسلامى نيستند بلكه «آخوند دربارى»اند! و بايد كنار گذاشته شوند... 🔹او بر اين باور بود كه با بهره‏گيرى از جوّ انقلابى و رزم‌جويى كه به دنبال قيام خونين 15 خرداد در ايران پديد آمده و رو به گسترش است، اينگونه بنماياند كه اسلام جز مبارزه و ستيز معناى ديگرى ندارد و آيين اسلام تنها در نهضت و انقلاب مفهوم مى‏يابد و با اين شگرد، علما و روحانيان اسلام را يک‌‏باره از صحنه كنار بزند و خود را در جايگاه پيشتاز «انقلاب كبير و ناسيوناليستى» ايران بنشاند و همان‏گونه كه «مارتين لوتر» و ديگر روشنفكران فرانسه توانستند با شعار «مسيحيت آرى ـ قدرت مطلقه پاپ نه» كليسا و كشيش را از صحنه سياسى حذف كنند و به «پروتستان‏تيزم» دست بزنند، او نيز با اينگونه شعارها و موضع‏گيرى‏ها بتواند مسجد و مسجديان را از صحنه بيرون براند و «پروتستان‏تيزم اسلامى» را در ايران پديد آورد! 🔸چنانكه پيش‌تر آورده شد شمارى از نخستين ماسون‏هاى ايرانى مانند ، ميرزا آقاخان كرمانى، طالبوف و... براى پياده كردن تز اسلام منهاى روحانيت، طرح «پروتستان‏تيزم اسلامى» را كه از برخى از رهبران انقلاب فرانسه فرا گرفته بودند، سردادند و روى آن ساليان درازى پا فشردند، ليكن از اين ترفند نيز طرفى بر نبستند. شريعتى‏در پى گذشت نزديک به سده‏اى از آن جريان، بر آن بود كه به «پروتستان‏تيزم اسلامى» در ايران دست بزند و آرمان ديرينه ماسون‏هاى ايرانى را بر آورده سازد. از اين رو پيشنهاد داد: 🔹... روشنفكر بايد به ايجاد يك پروتستان‏تيسم اسلامى پردازد تا همچنان‌كه پروتستان‏تيسم مسيحى، اروپاى قرون وسطى را منفجر كرد و همه عوامل انحطاطى را كه به نام مذهب، انديشه و سرنوشت جامعه را متوقف و منجمد كرده بود سركوب نمود بتواند فورانى از انديشه تازه و حركت تازه به جامعه ببخشد... پس نقطه آغاز كار روشنفكر و مسئوليت او در احيا و نجات و حركت بخشيدن به جامعه‏اش ايجاد يک پروتستان‏تيسم اسلامى است تا... با ايجاد يک نهضت پروتستان‏تيسم اسلامى به‌ويژه تشيعى كه خود مذهب اعتراض است... روح تقليدى و تخديرى و مذهب فعلى توده را به روح اجتهادى تهاجمى اعتراضى و انتقادى بدل كند...‏. 🔸شريعتى براى پياده كردن اين ترفند، اسلام را مكتب «اعتراض»، پرخاشگرى و ستيزه‏جويى تنها مى‏نماياند، غافل از اينكه با اين روند همه امامان، پيشوايان و علماى اسلامى را كه در راه پيشبرد مكتب اسلام نتوانستند به ستيز و شورش دست بزنند و ناگزير شدند از شيوه‏ها و تاكتيک‏هايى بهره گيرند، به زير سؤال خواهد برد. او در ميان امامان و بزرگان اسلام، تنها على، فاطمه، حسين، زينب و ابوذر را بر مى‏گزيند و شايسته رهبرى و در خور پيروى مى‏داند و درباره ديگر امامان و بزرگان دين سخنى به ميان نمى‏آورد، ليكن با پرخاش و تاخت و تاز به علما و روحانيانى كه در راه دفاع از اسلام و پيشبرد آيين خداوندى ناگزير شدند راه حضرت رضا، حضرت صادق، سلمان، على‏بن يقطين و... را پى بگيرند، زمينه كوبيدن، به زير سؤال بردن و بدنام كردن عالمان دينى و يک‏بعدى نشان دادن اسلام را فراهم مى‏كند! (نهضت امام خمینی، ج3، صص294-292) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓17آبان1357 🔹فرهنگیان با صدور اعلامیه‌ای روی کار آمدن دولت نظامی را محکوم کردند و در ادامه افزودند تا برقرار شدن بر سر کار خود حاضر نخواهند شد. 🔸در پی پرتاب بطری‌های حاوی مواد آتش‌زا به خانه‌های امریکاییان در خبرگزاری فرانسه از قول منابع سفارت امریکا با تأیید این حملات نوشت سفارت امریکا از پلیس تهران تقاضا کرده است که از محله‌های امریکایی‌نشین محافظت کند. 🔹 بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس روزنامه آلمانی زود دویچه سایتونگ به تحلیل روی کارآمدن دولت نظامی در ایران پرداخت و با توجه به سخنرانی شاه آن را شرم‌آور دانست و در گوشه‌ای از تحلیل خود آورد: «تا کنون هیج دولت نظامی موفق نشده است نابسامانی‌ها را ریشه‌کن کند... آرامشی که از طریق تفنگ به دست آید نمی‌تواند تجدید قدرت شاه باشد. انتصاب یک ژنرال به نخست‌وزیری نمی‌تواند این حقیقت را بپوشاند که دوران سلطنت شاه شاهان مرحله به مرحله به پایان خود نزدیک شده است.» منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص416-419 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓18آبان1357 🔹سولیوان سفیر امریکا در گزارشی زیر عنوان «فکر کردن به آنچه فکر نکردنی است» با تحلیل موقعیت سیاسی ایران و ناکارآمدی دولت نظامی پیش‌بینی کرد: «آیت‌الله خمینی پیروزمندانه به ایران باز می‌گردد و مرتبتی مانند به دست می‌آورد و در قانون اساسی جدید، رژیم سلطنتی به تبدیل می‌شود.» 🔸بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس گروهی از دانشجویان ایرانی در امریکا در مقابل هتلی که رئیس‌جمهور آمریکا نشست مطبوعاتی داشت اجتماع کردند و شعار سردادند. این عده پس از انتقاد از حکومت ، کارتر را نیز که یکی از حمایت‌کنندگان شاه بود محکوم کردند. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص424-425 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓19آبان1357 🔹بعدازظهر امروز تظاهرات پراکنده‌ای در برپا شد و پلیس نسبت به پراکنده‌کردن تظاهرکنندگان اقدام کرد. در پایان امروز نیز، 100 نفر از مردم این شهر در صحن حرم حضرت معصومه(س) تظاهرات کردند. 🔸روزنامه چاپ فرانسه از سیاست‌های دوگانه دولت شاه خبر داد که از یک سو به دستگیری شخصیت‌های فاسد و تشکیل دادگاه برای رسیدگی به وضع آن‌ها پرداخته و برای مذاکره با مخالفان رژیم اظهار آمادگی می‌کند و از سویی دیگر به دستگیری مبارزان سیاسی می‌پردازد. 🔹به گزارش روزنامه در اروپا ، ، ، و دیگران با اعلام یک حساب بانکی، خواستار کمک به اعتصابیون ایران شدند. این روزنامه اضافه کرد که بازاریان ایران تاکنون به اعتصابیون کمک کرده‌اند اما ممکن است کافی نباشد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص430-432 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓20آبان1357 تابلوی دبیرستان محمدرضاشاه شاهرود به دست دانش‌آموزان خرد شد و نام این دبیرستان به تغییر کرد. منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص437 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روزشمار انقلاب اسلامی 🗓21آبان1357 🔹 در ایران با ارسال پیام بلند و ناامیدانه‌ای به گفت دولت امریکا باید با این واقعیت که حکومت شاه نمی‌تواند پابرجا بماند روبه‌رو شود. او با شدیدترین لحن به دولت خود توصیه کرد که دنبال جایگزین‌هایی برای شاه باشد و بی‌درنگ با افرادی که پس از سقوط شاه ممکن است به قدرت برسند، تماس گیرد. 🔸بنابر گزارش بولتن محرمانه خبرگاری پارس جیمی کارتر رئیس‌جمهور امریکا، در نخستین اظهارنظر خود پس از روی کار آمدن دولت نظامی در ایران گفت: «ما با شاه به عنوان یک دوست و یک متحد وفادار می‌نگریم و روابط حسنه‌ای که ایران با ما و سایر کشورهای دموکراتیک جهان با قدرت‌های غربی داشته است و اکنون نیز دارد، بسیار سازنده و ارزشمند می‌باشد» منبع: روزهای حماسه و نور، ج2، ص440-441 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگوى امام با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پيرامون سازمان/1 نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/130 🔹امام با وجود رنج و نگرانى شديدى كه از كج‏انديشى‏هاى سازمان داشت و با آن‌كه از سوى بسيارى از مبارزان اسلامى براى يارى و پشتيبانى از بنيانگذاران و اعضاى سازمان، سخت زير فشار بود، از هرگونه سخنى بر ضد آنان به‌شدت خوددارى مى‏كرد. 🔸نگارنده* گاهى درباره سازمان با امام گفتگو كرد و پشتيبانى از مبارزه قهرآميز و مسلحانه را خواستار شد ليكن در بيشتر موارد امام با سكوت و خويشتن‏دارى از كنار مسأله مى‏گذشت، گاهى در پاسخ تنها به: «صلاح نيست» بسنده مى‏كرد و گاهى نيز پيرامون خيزش قهرآميز اظهارنظر مى‏كرد كه مبارزه مسلحانه بدون رهبرى و نظارت عالمان وارسته و آزموده و خيزشى فراگير و همه‏جانبه، مايه هرج و مرج و خون‌ريزى ناروا و از ميان رفتن افراد بی‌گناه خواهد شد و بُردى نخواهد داشت؛ ليكن درباره سازمان و اعضاى آن هيچ‏گونه سخنى نمى‏گفت و پاسخى نمى‏داد؛ ليكن نگارنده را از هر گونه تجليل و ستايش از كشته‏هاى سازمان نيز باز مى‏داشتند؛ از اين رو «ماهنامه 15 خرداد» كه از سوى اين نويسنده با همكارى شمارى از برادران روحانى پراكنده مى‏شد، از نخستين تا واپسين شماره كه از سوى رژيم بعثى عراق توقيف شد، در هيچ شماره‏اى از سازمان و اعضاى آن نامى و سخنى به ميان نيامد. 🔹البته ما از ماهيت سازمان هيچ‏گونه آگاهى و اطلاعى نداشتيم و تنها روى پايبندى به «ولايت» امام و باورمندى به اينكه امام مرد وظيفه و رهبرى فروهيده است و هرگز روى خواسته‏هاى مادى و نفسانى سخن نمى‏گويد، از رهنمودها و دستورات او بى‏چون و چرا پيروى مى‏كرديم ليكن در درون، از اينكه امام به ما رخصت نمى‏دهد تا از سازمان و كشته‏هايشان تجليل و ستايشى داشته باشيم افسرده و ناراحت بوديم، تا اينكه در سال 1353 دفترچه‏اى زير عنوان «شركت‏هاى صهيونيستى در ايران» از سوى سازمان به دست من رسيد. در اين دفتر نشانى شركت‏هايى كه از سوى اشغالگران فلسطين در ايران پديد آمده همراه با نام و اعضا و مديران آن آورده شده بود، اين نوشته چون در اصل تايپى و از روى آن فتوكپى شده بود. كم‏رنگ و ناخوانا بود، از اين رو دفتر يادشده را به نزد امام بردم و از او خواستم در صورتى كه صلاح بداند براى چاپ آن اقدام كنم. امام پس از مطالعه آن از آنجا كه نسبت به صهيونيست‏ها سخت خشمگين و از رخنه و نفوذ آنان در ايران به‌شدت نگران و انديشناک بود، با چاپ آن موافقت كرد. 🔸نگارنده آن را همراه با مقدمه‏اى زير عنوان «ايران، فلسطين ديگر» به چاپ رسانيد و پيش از پخش آن، بنا بر روش هميشگى، نخستين نسخه چاپ‏شده را به نزد امام فرستاد تا اگر نظرى و پيشنهادى روى آن دارد اعلام كند و چون از سوى امام بى‏درنگ واكنشى نشان داده نشد به گمان اينكه امام با پخش اين دفتر مخالفت ندارد به پراكندن آن دست زد و چند نسخه‏اى از آن را براى اتحاديه انجمن‏هاى اسلامى دانشجويان در اروپا و برخى ديگر از پارسى‏زبانان برون‏مرزى فرستاد. 🔹ديرى نپاييد كه امام نويسنده را به حضور فرا خواند و دستور داد كه از پخش اين دفتر خوددارى شود! نگارنده كه سخت شگفت‏زده شده بود از علت اين امر جويا شد: امام پاسخ داد: شما در مقدمه از سازمان ستايش كرده و نوشته‏ايد: «سازمان مجاهدين خلق كه خدا يارشان باد» و اين روا نيست! نگارنده با لحنى تأسف‏بار اظهار داشت: در اين شرايط كه كمونيست‏ها همه نوشته‏ها، اعلاميه‏ها و كتاب‏هاى «چريک‌‏هاى فدايى خلق» را به عربى و به زبان‏هاى ديگر ترجمه مى‏كنند و در دسترس همگان قرار مى‏دهند، ما روى پيروى از شما هيچ‏گونه پشتيبانى تبليغاتى از سازمان تاكنون نكرده‏ايم و در مقدمه اين دفتر نيز تنها وظيفه خود دانستيم كه براى آنان كه با نام خداوند يكتا به مبارزه با رژيم شاه برخاسته‏اند دعا كنيم، آيا دعا براى سازمانى كه با نام خدا حركت مى‏كند به نظر عالى نارواست؟! 🔸امام در پاسخ فرمود: «شاه نيز از خدا دم مى‏زند بنابراين براى او نيز دعا كنيد»!! اين سخن امام مانند پتكى بود كه بر سرم فرود آمد، با شگفت‏زدگى گفتم: «آخر ما درباره اين سازمان چنين بدگمانى نداريم». بى‏درنگ پاسخ داد: «نخير، داشته باشيد»! و اين جمله را دو بار تكرار كرد. 🔹اين نگارنده كه در بهت و شگفتى ژرفى فرو رفته بود، از امام خواست كه ديد خود را درباره سازمان براى اين نويسنده آشكار كند تا بيش از اين در تاريكى و ناآگاهى نماند و سرگردان نباشد. 🔸در پى اين درخواست، امام زبان به سخن گشود و درباره سازمان براى نخستين‏بار چنين گفت... * نگارنده کتاب نهضت امام خمینی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گفتگوى امام با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی پيرامون سازمان/2 🔹در پى اين درخواست، امام زبان به سخن گشود و درباره سازمان براى نخستين‏بار چنين گفت: قبل از اينكه اين دسته در داخل ايران به فعاليتى دست بزنند يک نفر از جانب آن‌ها به نزد من آمد و اظهار داشت كه ما جمعيتى هستيم كه بر مبناى قرآن مى‏خواهيم قيام مسلحانه كنيم، به مبارزه چريكى دست بزنيم و از شما مى‏خواهيم كه ما را تأييد و حمايت كنيد. به قرآن و نهج‏البلاغه خيلى تمسک مى‏كرد و از خدا و پيغمبر دم مى‏زد. 🔸به او گفتم كه من جمعيت شما را نمى‏شناسم و از عقايد و افكار شما هم بى‏اطلاعم و به اين حرف‏ها هم نمى‏توانم اعتماد كنم. او براى اينكه اطمينان مرا بتواند جلب كند، حدود يک ماه هر روز نزد من مى‏آمد و از عقايد و افكار جمعيت خود براى من حرف مى‏زد، من فقط گوش مى‏دادم و هيچ‏گونه اظهارنظرى نمى‏كردم، بعضى از نوشته‏هايشان را آورد من مطالعه كردم و روى انحرافات‌شان انگشت گذاشتم و در كنار نوشته‏هايشان حاشيه زدم و آنچه را كه بر خلاف اسلام و مبانى قرآن بود به آن‌ها تذكر دادم. چون اظهار كرد كه مى‏خواهيم قيام مسلحانه كنيم، فقط يك كلمه به او گفتم اين كار را نكنيد چون موفق نمى‏شويد و خود را به هدر مى‏دهيد. 🔹من از مجموع اظهارات او و نوشته‏هايشان به اين نتيجه رسيدم كه اين جمعيت به اسلام اعتقاد ندارد، ليكن چون مى‏داند كه در كشورى مانند ايران كه بيش از هزار سال است اسلام در رگ و پى اين ملت ريشه دوانيده است جز با نام اسلام نمى‏توان پيشرفت كرد لذا اسلام را ملعبه كرده‏اند، بالاى نوشته خود نام خدا را مى‏گذارند ليكن ذيل آن همان حرف‏ها و بافته‏هاى ماركسيست‏ها و ماديون است. 🔸اين فكر در آن روز فقط در حد يک گمان بود ليكن هر چه گذشت و نوشته‏هايشان بيش‌تر منتشر شد اين گمان در من بيش‌تر تقويت شد، البته من نمى‏خواهم بگويم همه آن‌هايى كه با اين جمعيت هستند اينجورى‏اند. ممكن است در ميان آن‌ها افرادى باشند كه واقعاً به اسلام اعتقاد داشته باشند و چه بسا افرادى كه فريب آن‌ها را خورده باشند ليكن اساس تشكيلات اين جمعيت روى اعتقاد به اسلام نيست...‏. 🔹آنگاه امام افزود: 🔸البته من اين فكر و گمان خود را درباره سازمان علنى نكردم چون آن كسى كه از طرف آن‌ها آمده بود وعده مى‏داد كه به‌زودى درصدد رفع انحراف‏هاى خود برمى‏آيند و خود را اصلاح مى‏كنند، ليكن به هيچ وجه آن‌ها را تأييد هم نكردم، البته رفقا و دوستان از ايران خيلى مرا زير فشار گذاشتند. 🔹آقاى طالقانى به من نوشتند:انهم فتية آمنوا بربهم و زدناهم هدى. آقاى منتظرى به من نامه نوشتند، آقاى هاشمى رفسنجانى همين‏طور، بعضى علماى بلاد نامه‏ها و پيغام‏هايى را درباره اين جمعيت براى من فرستادند و خودشان هم با تمام قوا از اين جمعيت حمايت كردند و حتى از وجوه‏هاى شرعيه در اختيار آنها گذاشتند، هنوز هم به من فشار مى‏آورند كه از آنها حمايت كنم ليكن من آن‌ها را يک جمعيت منحرف و گمراه مى‏دانم و به هيچ وجه نمى‏توانم آن‌ها را حمايت و تقويت كنم. من خطر اين‌ها را براى اسلام از ماركسيست‏ها بيشتر مى‏دانم. (نهضت امام خمینی، ج3، صص600-598) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حالات معنوی مجتهد شهید به‌روایت مرحوم آیت‌الله سیدجعفر طباطبائی ▪️به‌مناسبت ارتحال مرحوم آیت‌الله سیدجعفر طباطبائی ▫️آقامصطفی راخدا رحمت کند یک حالات خاصی داشت... بعد از یکسال سال ایشان را در مکه دیدم و گویی [آن جسم] فربه اصلاً تراشیده شده بود. ▪️به ایشان گفتم آقا خدای نکرده [مشکلی] پیش آمده؟ ▫️فرمودند: نه می‌خواستم یک‌سال به [تمام اعمال] مفاتیح عمل کنم و همه مستحبات را شروع کردم دارم انجام می‌دهم. الحمدالله تا اینجا موفق شدم. از محرم پارسال شروع کردم باقیمانده زیارت را انجام بدهم ان‌شاءالله . ▪️ایشان به خودش ریاضت‌های اینجوری می‌داد واقعاً ملا هم بود. جوان ملای طلبه بسیار فاضل بود که حیف از دست رفت. 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شاگردان طراز اول علامه طباطبائی؛ یاران انقلاب اسلامی ⚫️سالگرد ارتحال علامه طباطبائی ▫️مرحوم آیت‌الله ممدوحی: ▪️«تمام کسانی که در انقلاب یار بودند به اتفاق شاگرد علامه طباطبایی بودند تمام آن کسانی که با امام خمینی کار می‌کردند همه از شاگردان طراز اول آقای طباطبایی بودند الآن هم همین‌طور است.»(مصاحبه اختصاصی بنیاد تاریخ‌پژوهی با مرحوم آیت‌الله ممدوحی 1392/3/22) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاره کردن اطلاعیه علامه طباطبائی توسط هواداران شریعتی مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری خرم‌آبادی: ▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم را در جواب استفتایی درباره به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند: ▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد». ▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمی‌دانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(خاطرات سیدمهدی طاهری خرم‌آبادی، ص۵٣-۵٢) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️تاریخ‌سازی به سبک کدیور؛ خاطره‌سازی مجعول و بهتان به علامه ‌طباطبایی(ره) 🔴پاسخی به بهتان تاریخی کدیور علیه علامه طباطبائی رحمه‌الله 🔹نقطه آغاز کدیور برای روایت مناسبات علامه طباطبائی و انقلاب اسلامی این جمله است: «اولین شهید این انقلاب، اسلام بود» کدیور جمله مزبور را به علامه طباطبایی نسبت داده و با رویکردی جزم‌گرایانه آن را « نظر نهائی وی [علامه] درباره‌ی انقلاب 1357 و جمهوری اسلامی» قلمداد کرده است. این جمله برای کدیور مبدأ تحلیل به حساب می‌آید، و با تکرار همین جمله آن را دلیل بر تفاوت منظر بنیادین علامه طباطبائی با امام خمینی در تحولات اجتماعی تلقی کرده است. او در نهایت چنین نتیجه گرفته است که علامه طباطبائی هرگز «جزء حامیان انقلاب 57 یا پشتیبانان نظام جمهوری اسلامی قرار نمی‌گیرد.» 🔸محسن کدیور طی چهار یادداشت تلاش کرده تا علامه طباطبائی را به اصطلاح، «عالمی ضد انقلاب» معرفی کند. اما پرسشی که به ذهن هر خواننده منصفی خطور می‌کند آنست که مستند کدیور برای این جمله و دلیل او برای این نسبت دادن چیست؟... متن کامل یادداشت 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام امام خمینی به یک شاعر نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/131 🔹...به دوستان عزيزم، طبقه جوان روحانى و دانشگاهى و بازارى و دهقان و ساير طبقات پس از ابلاغ سلام تذكر دهيد نيروهايى كه خداوند تعالى به شما عطا فرموده در راه رضاى او صرف كنيد. شما اكنون داراى نيروى عظيم جوانى هستيد، نيرويى كه مى‏توانيد اسلام و ميهن خود را به اوج عظمت و سرفرازى رسانيد و دست جنايتكاران را از و كشور خود قطع كنيد، نيرويى كه اگر در راه حق صرف شود ابديت دارد و به قدرت لايزال مى‏پيوندد و اگر در بيهوده و شهوات هدر رود در اين عالم ذلت و بردگى و در آن عالم عقوبت و شرمسارى به بار آورد. 🔸بيدار شويد و را بيدار كنيد، زنده شويد و مردگان را حيات بخشيد و در تحت پرچم توحيد براى درهم پيچيدن دفتر استعمار سرخ و سياه و خودفروختگان بى‏ارزش فداكارى كنيد، اين نفتخواران بى‏شرف و عمال بى‏حيثيت آنها را از كشورهاى اسلامى بيرون ريزيد همانند زباله‏ها، از جشن‏هاى پايان‏ناپذير آنها كه در حقيقت چراغ‏هايى است كه در گورستان مى‏افروزند دورى نماييد. 🔹اميد است شما عزيزان من جشن مرگ استعمار و عمال آن را به‌زودى بگيريد، اگر ما پيران نبينيم، شما جوان‏ها ببينيد. از نيروى لايزال وحدت نيروى عظيم مسلمين را خواستارم. 🔸سلام و تحيت من به جوانان، مسلمين و عزيزان كشور اميرالمؤمنين، عليه‏الصلوة والسلام. روح اللّه‏ الموسوى الخمينى (نهضت امام خمینی، ج3، صص749-748) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گوشه‌ای از وضعیت اسف‌بار ایران در دوران برگزاری جشن‌های اشرافی 2500 ساله؛ به‌روایت مطبوعات عصر پهلوی نهضت‌خوانی؛ بازخوانی گزیده‌ای از کتاب نهضت امام خمینی/132 🔻پیک خجسته شماره 527، اردیبهشت1349: «خدا شاهد است كه مردم در اغلب دهات آرزوى خوردن علوفه صحرا را دارند آن هم به دستشان نمى‏رسد...‏.» 🔻کیهان 20فروردین1350: «از جمعيت 167 هزار نفرى استان بيش از هشتاد هزار نفر خانه و آشيانه خود را رها كرده به سوى سرنوشت به هر كجا كه مى‏توانستند رفتند، روستاييان گاو شيرده خود را به چهل تومان در معرض فروش قرار دادند ولى كسى حاضر نبود بخرد و گوسفند خود را با يك بسته سيگار اشنو عوض مى‏كردند» 🔻فارس 25اردیبهشت1351: «بر اثر خشكسالى كه در تابستان گذشته از تا روى داد عده زيادى از گرسنگى جان خود را از دست دادند، مزارع مردم سوخت، دام‏هاى آنان تلف شد و دامداران حيوانات خود را در بيابان‏ها رها مى‏كردند تا دست‏كم شاهد مرگ دلخراش آنان نباشند. » 🔻کیهان 10اردیبهشت1351: «پسربچه سرگردانى كه به وسيله به يكى از كلانترى‏ها جلب شده بود، در بازجويى‏هاى خود اظهار داشت: ... دو سال قبل پدرم درگذشت و تأمين مخارج من و ده برادر و خواهر تنى و ناتنى‏ام به عهده مادرم گذاشته شد. اين زن چون به تنهايى قادر نبود زندگى ما را تأمين كند يكى‏‏دو تن از خواهرهايم را به خانه شوهر فرستاد و چند روز قبل هم مرا از به آورد و يک اسكناس ده تومانى به دستم داد و در حالى كه گريه مى‏كرد گفت: پسرم ميدونى كه من ديگه قادر نيستم زندگى شما را تأمين كنم. تو زودتر سوار ماشين بشو و برو تهرون بالاخره توى اين شهر بزرگ يك مرد خدا پيدا ميشه كه تورو به فرزندى قبول كنه... اين پسرک كه خود را صداقت دلفانى معرفى مى‏كرد، ضمن بازجويى گفت اگر خانواده‏اى حاضر شود كه مرا به فرزندى قبول كند، قول مى‏دهم پسر خوبى برايشان باشم...‏.» 🔻کیهان 9فروردین1351: «پدر و مادرى كه توان نگهدارى 8 فرزند خود را نداشتند آنان را در خيابان‏هاى تهران رها كردند و هر يک به سويى گريختند. اين بچه‏هاى سرگردان كه بزرگترين آن‌ها 13 سال و كوچک‌ترين آنان ده ماه داشت پس از آن‌كه نزديك به 48 ساعت مهمان كلانترى بخش 15 تهران بودند تحويل دادسرا شدند! مأموران پليس اين كلانترى گفتند: ... به طورى كه تحقيق كرده‏ايم، ظاهراً مادر و پدر اين بچه‏ها متوارى شده‏اند و هيچ‏كدام حاضر نشده‏اند كه نگهدارى هشت فرزندشان را به عهده بگيرند... مأموران پليس براى يافتن حسين و زنش خوشقدم به جستجو پرداخته‏اند...‏ .(نهضت امام خمینی، ج3، صص797-794) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری (رئیس‌جمهور وقت) به‌مناسبت اولین سالگرد ارتحال علامه طباطبائی بسم الله الرحمن الرحیم ▫️اکنون که یک سال از ارتحال فقیه بزرگ اسلام حضرت استاد آیت‌الله می‌گذرد جای آن است که یاد گرامی این و این و این مفسر قرآن و این اسلام‌شناس بزرگ در خاطره نسل کنونی انقلابی ما پایگاه شایسته خود را بازیابد و در هنگامه شور و شوق عاشقان لقاءالله که ذخیره هستی را با اشتیاقی تمام نثار اسلام و قرآن می‌کنند، مشعل اندیشه ژرف و راهنمای او در آئینه‌بندان روزگار تجدید شکوه و عظمت اسلام تابناک‌تر از همیشه جلوه‌گری کند. ▪️امید است که این مجمع دانش پژوهان [و] حکمت‌شناسان آگاه بتواند نقش بزرگ خود را در ادای این واجب تاریخی به تمام و کمال ایفا کند و یاد زنده آن مرد علم را در خاطره روزگار ما زنده‌تر و برجسته تر سازد. حقیقت آن است که انقلاب اسلامی کبیر ایرانیان در این روزگار در مبنا و ریشه یک انقلاب فرهنگی مبتنی بر احیای ارزش‌های فرهنگی اسلام است... متن کامل در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 | علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مرحوم علامه‌ی طباطبائی (رضوان‌الله‌علیه) در حدّی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به مرجعیّت تقلید میرسید... امّا ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجّهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد.» ۱۳۷۰/۶/۳۱ 🔺 رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، سخن‌نگاشت «علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه» را منتشر می‌کند. 💻 Farsi.Khamenei.ir