eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.7هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
694 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب الف لام، خدمت یا خیانت؟! منتشر شد مجموعه مقالات تاریخی در نقد کتاب الف‌لام خمینی 🔹الف لام خمینی عنوان کتابی است که قرار بوده به اصطلاح، شناختی جدید و جامع از شخصیت و سیره سیاسی امام خمینی به دست بدهد اما با تحریفات و اغلاط تاریخی فاحش فراوان، در چهره‌ای مخدوش از امام خمینی به دست داده است. 🔸اقدامات اغراق‌آمیز برخی چهره‌ها و نهادهای سیاسی-فرهنگی در تجلیل از این اثر تحریف‌آمیز، به اثرات مخرب این اثر بر حافظه تاریخی مردم دامن زد و این همه ضرورت نقد علمی الف لام را بر نخبگان متعهد، متعین ساخت. 🔹آنچه می‌خوانید مجموعه‌ای از نقدهای تاریخی بر کتاب الف لام خمینی است که امیدواریم مورد توجه ویژه نخبگان حوزوی و دانشگاهی واقع گردد و در تغییر رویکرد نویسنده، متولیان نشر و تجلیل از این اثر مخدوش، موثر افتد. سرفصل‌های کتاب: تحریف‌ستیزی در سیره و اندیشه امام و رهبری فقر معرفت تاریخی و رد پای تزلزل در روایت‌گری کتاب الف لام خمینی الف لام خدمت یا خیانت(بخش اول) الف لام خدمت یا خیانت(بخش دوم) الف لام خدمت یا خیانت(بخش سوم) الف لام خدمت یا خیانت(بخش چهارم) الف لام خدمت یا خیانت(بخش پنجم) تطهیر پهلوی در کتاب الف لام خمینی هدایت‌الله بهبودی؛ از تحریف‌گری تا جایزه‌بگیری!(مروری بر کارنامه بهبودی در عرصه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی) ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 📞تلفن: 32904231-025 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید
2679_32072.pdf
1.69M
التزام عملی امام(ره) به اصل ولایت فقیه انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیستم امام خمینی، مسئله اصلاحات حوزه و تبعیت از آیت‌‌الله بروجردی(ره) 🔹آیت‌الله مصباح یزدی در مورد عدم استقبال آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) از برنامه اصلاحات حوزه و عکس‌العمل کاملاً محترمانه و حساب‌شده امام خمینی در برابر ایشان، موضوع را به اعتقاد راسخ امام به و تبعیت از زعیم شیعه مرتبط می‌داند و با تعریض به برخی مدعیان تئوری‌پردازی در باب ولایت فقیه که در عمل مقابل امام ایستادند، چنین می‌گوید: 🔸«برداشت ما این بود که با وجود مرحوم آیت‌الله بروجردی که ریاست مطلقه شیعه را داشتند، ایشان صحیح نمی‌دانستند برای خودشان مستقلاً اقدام کنند و این یکی از اصول ایشان بود که واقعاً به مسئله ولایت فقیه و حکومت ولیّ امر مسلمین و لزوم اطاعت از ولی امر مسلمین عملاً پای‌بند بودند. 🔹گاهی ممکن است افرادی در باب ولایت فقیه کتاب هم بنویسند و داد سخنی هم بدهند. ولی عملاً خودشان چندان التزامی نداشته باشند؛ ولی ایشان قبل از این‌که بحث کنند و کتاب بنویسند عملاً ملتزم بودند ...» 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،28فروردین1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
2681_32096.pdf
1.62M
موقعیت روحانیت در دوره پهلوی به روایت آیت‌الله مصباح انتشار گزیده‌ای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش بیست و یکم 🔹آیت‌‌الله مصباح به عنوان یکی از مفاخر روحانیت شیعه در عصر ما، روایت شگفت‌انگیز و تأسف‌باری از فضای حوزه و روحانیت در عصر پهلوی اول دارد.بازخوانی این توصیف عجیب در مقایسه شرایط فعلی با دوران گذشته، بسیار راه‌گشاست. ایشان در مورد فضا و جایگاه روحانیت در جامعه رضاخانی آن روز می‌گوید: 🔸«آن موقع، زمانی بود که اصولاً به روحانی و عالم دینی در هر سطحی و در هر پستی با یک نظر تحقیر نگاه می‌شد و تبلیغات زمان رضاخان (لعنت‌الله عليه) به صورتی بود که عموم مردم جز افراد قلیلی را نسبت به روحانیت بدبین کرده بود و در حقیقت از اسلام جز یک نامی برای نسل جوان و معاصر باقی نمانده بود. در آن زمان تنها پیرمردها و پیرزن‌هایی بودند که یک علاقه مذهبی ارثی داشتند و الا جوان‌هایی که روی کار می‌آمدند، اصلاً توجهی به دین نداشتند، علاقه‌ای نداشتند و به خصوص نسبت به روحانیت خیلی بدبین بودند و به چشم حقارت نگاه می‌کردند. 🔹بخواهم وضع رجالی دین را در آن زمان مجسم کنم، روحانی در آن دوره و زمانه کسی شبیه مثلاً قاری قرآن سر قبرها در این زمان بود؛ یا به یک تعبير دیگری بخواهم بگویم، یک گدای محترمی بود که پوشاک محترمی به نام دین پوشیده بود ... 🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،30فروردین1402، صفحه 6. متن کامل بخش‌های پیشین 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e
✳️شعار یکپارچه مردم در عید فطر 1357 برای برپایی حکومت اسلامی/1 گزیده‌ای از کتاب روزهای حماسه و نور 🔹در ساعت 8:45 نماز عید فطر در به امامت دکتر و با حضور جمعی حدود 12000 نفر در نیاوران برگزار شد و در ساعت 10 پس از پایان سخنرانی دکتر مفتح و دکتر ، جمعی حدود 13 الی 14 هزار نفر به سمت جنوب شهر حرکت کردند و اقدام به راهپیمایی کردند. شمار راهپیمایان در طول مسیر به بیش از 100.000 نفر رسید. منابع خارجی، این تظاهرات را بزرگ‌ترین تظاهرات مردم ایران علیه حکومت پهلوی تا آن زمان خواندند. 🔸پس از پایان نماز عید فطر به امامت آقای در غرب ، شماری از اجتماع‌کنندگان با شعارهای ضددولتی به سمت میدان آریاشهر (فلکه صادقیه) رفتند. 🔹صبح این روز، تظاهراتی در خیابان نواب با حضور جمعی حدود 7 الی 8هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات حدود 3000 نفر از زنان نیز حضور داشتند. تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود:«تشکیل هدف جامعه است.» 🔸در ساعت 13:30 حدود 7000 نفر از مردم تهران پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود:«ما خواستار هستیم»، در دست داشتند و شعارهایی علیه رژیم دادند. این عده در خیابان‌های فرح (سهروردی)، و عباس‌آباد (شهید بهشتی)، به سمت تخت‌طاووس (خیابان شهید مطهری) اقدام به تظاهرات کردند. 🔹نماز عید فطر در به امامت آقای و با حضور جمعی حدود 3000 نفر برگزار شد و در پایان؛ نمازگزاران تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند... در این تظاهرات بر اثر تیراندازی مأموران یک طلبه به نام آقای به شهادت رسید و 4 نفر مجروح شدند. به دنبال شهادت حجت‌الاسلام اوسطی، اعلامیه‌ای صادر کرد و در آن نوشت: «آقای شیخ علی اوسطی تهرانی طاب ثراه... در روز عید سعید فطر به دست مأمورین جلاد به ضرب گلوله از پای درآمد...» همچنین در این اعلامیه از مردم دعوت شد تا در مراسمی که شب چهارشنبه سوم شوال (برابر با 57.6.14) بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه آقای مرعشی نجفی برای بزرگداشت این شهید برگزار می‌شود. تظاهرات این روز شهر قم تا ساعات پایانی روز ادامه داشت. 🔸در ساعت 8:30 مراسم نماز عید فطر با حضور جمعی حدود 3000 نفر و به امامت آقای در مسجدنو شیراز برگزار شد. پس از پایان مراسم نمازگزاران برای شنیدن سخن به مسجد جامع رفتند و به مردم حاضر در آن مسجد پیوستند. در پایان تظاهراتی با حضور حدود 15000 نفر برپا شد. 🔹پس از اقامه نماز عید در ، تظاهراتی با حضور حدود 6000نفر از جوانان این شهر برپا و شیشه‌های چندین بانک شکسته شد. 🔸در ساعت 9:30 پس از پایان مراسم نماز عید فطر در ، حدود 2000 نفر از مردم هنگام خروج از مسجد گلشن تظاهراتی برپا کردند و در حمایت از امام شعار دادند. ساواک در گزارش دیگری اعلام کرد که از ساعت 11 الی 12:15، 200.000 نفر از «قشریون مذهبی» به همراه 100.000 نفر از زنان چادری در حالی که پلاکاردهایی در دست داشتند و علیه رژیم شعار می‌دادند اقدام به برپایی تظاهرات کردند. 🔹پس از برگزاری نماز عید فطر در برخی از مساجد ، حدود هزار نفر در حالی که عکس‌هایی از امام و پلاکاردهایی که روی آن‌ها شعارهایی نوشته شده بود در دست داشتند، اقدام به راهپیمایی کردند. در ساعت 10:30 حدود 5000 نفر از مردم کرمانشاه در مسجد جامع این شهر تجمع کردند و آقای عبدالجلیل جلیلی پس از بیان سخنانی، قطعنامه‌ای را مبنی بر لزوم استقرار تحت رهبری امام خمینی، اجرای کامل قانون اساسی و... قرائت کرد.(روزهای حماسه و نور، ج3، صص502-494) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️شعار یکپارچه ملت در عید فطر 1357 برای برپایی حکومت اسلامی/2 گزیده‌ای از کتاب روزهای حماسه و نور 🔸پس از برگزاری نماز عید فطر با شرکت جمعی حدود 50.000 نفر در تعدادی از مساجد ، حدود 2000 نفر از مردم این شهر به سمت خانه آیت‌الله سیدحسن طباطبایی قمی حرکت کردند و در مقابل خانه ایشان اجتماع نمودند؛ شمار تجمع‌کنندگان پس از مدتی حدود 6000نفر شد. در ساعت 9 آیت‌الله طباطبایی به همراه تجمع‌کنندگان به سمت مسجد جامع کرج حرکت کرد. در مسجد جامع شخصی به نام آقای سیدهادی بروجردی با بیان مطالبی مبنی بر لزوم تشکیل ، قطعنامه‌ای قرائت کرد که آزادی زندانیان سیاسی، بازگشت امام به وطن، انحلال مجلسین و... از جمله مواد آن بودند. 🔹پس از پایان مراسم نماز عید فطر در جمعی بیش از 50.000 نفر اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. 🔸پس از پایان نماز عید فطر در مسجد حظیره ، گروهی از مردم اقدام به راهپیمایی کردند. روزنامه اطلاعات در گزارشی شمار تظاهرکنندگان را حدود 50.000 نفر اعلام کرد. 🔹مردم اعتصاب خود را با برپایی نماز عید فطر پایان دادند. در این شهرستان به عنوان اعتراض به جنایات رژیم، نماز جماعت حدود 8روز تعطیل بود 🔸در ساعت 11:15 پس از برگزاری نماز عید فطر در مسجد جامع گالیکش-استان - حدود 1200 نفر از مردم این شهر ضمن سینه‌زنی، شعارهایی در حمایت از امام و علیه رژیم شاه سردادند. 🔹پس از پایان نماز عید فطر در ، تظاهراتی با حضور هزاران نفر از مردم این شهر برپا شد. تظاهرکنندگان چندین بانک، سینما، اداره اوقاف و... را شکستند و برخی را آتش زدند. 🔸در ساعت 10 حدود 3000 نفر از مردم پس از برگزاری نماز عید فطر و سخنرانی آقای محققی در مسجد جامع، به مناسبت فرا رسیدن چهلمین روز درگذشت آخوند ملاعلی معصومی همدانی با در دست داشتن پلاکاردهایی... به طرف گورستان حرکت کردند. در گورستان نیز آقای سیدفاضل حسنی در حضور جمعی حدود 10.000 نفر سخنرانی ایراد کرد. این عده پس از برپایی راهپیمایی و سردادن شعار علیه رژیم به شهر بازگشتند و در ساعت 14:30 پراکنده شدند. 🔹در ساعت10:30 شماری از مردم در حالی که عکس‌هایی از امام در دست داشتند و شعار می‌دادند راهپیمایی کردند. در این تظاهرات شماری از زنان نیز حضور داشتند. راهپیمایان برقراری را خواستار شدند. 🔸در ساعت 16 تظاهراتی با حضور حدود 1000 نفر در نزدیکی بازار برپا شد که با حمله پلیس پایان یافت.(روزهای حماسه و نور، ج3، صص502-494) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقام معظم رهبری: دعا کنیم و از خدای متعال بخواهیم که دل‌های ما و دل‌های امت اسلامی را به هم نزدیک کند؛ توطئه دشمنان را در بدبین کردن ما به همدیگر و سوءظن به یکدیگر، به فضل و کرم خودش برطرف کند؛ ما را بهوش بیاورد. اگر در این راه قدم برداریم، دنیای اسلام قدرت خودش را باز خواهد یافت. ما امکانات زیادی داریم. همین یکی از امکانات ماست؛ حج یکی از امکانات ماست؛ عید قربان یکی از امکانات ماست؛ این اجتماعات عظیم، این آیات قرآن که تلاوت می‌شود بر ما در همه آفاق اسلامی، امکانات ماست؛ از این‌ها بایستی استفاده کنیم. (١۳٨٣.٨.٢۴) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
⚫️گزارش وزیر مختار ایالات متحده آمریکا از مراسم تاجگذاری رضاخان ◀️4اردیبهشت؛ سال‌روز تاج‌گذاری شوم رضا میرپنج 🔹4اردیبهشت1305 تاجگذاری رضاخان پهلوی بود. سلطنتی که قطعا به خاطر شایستگی رضا میرپنج نبود بلکه به خاطر زد و بند و وی در مقابل بیگانگان بود. 🔸وابستگی آن‌قدر آشکار بود که « » کاردار وقت سفارت ایالات متحده آمریکا به تبانی بین رضاخان و انگلستان تصریح می‌کند. به متن سند زیر توجه کنید: 🔹«رابطه رضا شاه و بریتانیا به کودتای سال 1921 باز می‌گردد. روس‌ها همواره نسبت به این ارتباط مظنون و حتی به هنگام عزيمت رضا [خان] به جنوب برای سرکوب شیخ محمره بسيار نگران بودند. گذشتن از جان دست‌پرورده انگليسی‌ها در آن زمان اين گمان را قوت بخشيد که او به با انگليسی‌ها رسيده و با آن‌ها تبانی کرده است.... بديهی است که [انگلیسی‌ها] اشتياق زيادی برای سرنگونی خاندان قاجار و سلطنت او نشان دادند. 🔸نمی‌توان از این واقعیت چشم‌ پوشید که چنین رويدادی برای بسیار ناخوش آیند بود زیرا آن‌ها طبيعتاً مخالف بودند و ترجيح می‌دادند که نوعی در ایران برقرار شود. ولی چون استقرار چنين حکومتی ممکن نبود، مسلماً ترجيح می‌دادند که بر سر کار بمانند زيرا آن‌ها هیچ‌گاه خود را چندان ضد روس نشان نداده‌اند... 🔹 رضا شاه رسیدن به تاج و تخت را ، بديهی است در صورت تهديد موجودیت رژیمش از جانب شمال کمک چندانی از دست انگلیسی‌ها برنمی‌آید.»(از قاجار به پهلوی، بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا ص408-407) 🔸در هر صورت رضاخان با حمایت بیگانه و وطن‌فروشی تاریخی به قدرت رسید و 4اردیبهشت1305 تاج‌گذاری کرد. ، وزیر مختار وقت ایالات متحده آمریکا در خصوص مراسم تاج‌گذاری وی گزارشی را تهیه و ارسال نمود. 🔹بخشی از این گزارش: « شاهنشاه امروز بعد از ظهر برگزار شد. مراسم ديدار هيأت ویژه ما با شاه و اهدای تمثال [رياست جمهور آمريکا] امروز صبح انجام شد.» ژنرال هری ای. اسمیت از جمله افراد حاضر در هيأت آمريکايی بود که تمثالی از رئیس‌جمهور کولیج با قابی تمام طلا به شاه جدید تقدیم کرد. 🔸به دلیل مشکل نور و فضا امکان عکس‌برداری مناسب از جشن فراهم نیامد، و فقط خبرنگاران روزنامه لندن توانستند عکس‌های خوبی تهیه کنند، زیرا بر اساس اطلاعات واصله جایگاهی بسیار بهتر از جایگاه عکاسان آمريكایی و به آن‌ها داده بودند. مراسم بی‌نهايت جالب و پر زرق و برق بود، هر چند فضای کافی و مدیریت مناسب می‌توانست مراسم را بسيار مهيج‌تر و نمايشی‌تر کند...هنوز هيچ نشانه‌ای از اين‌که شاه الهام‌گر مردم ايران بوده و يا وفاداری آن‌ها را به خود جلب کرده باشد وجود ندارد. 🔹لازم به ذکر می‌دانم که پيشرفت صاعقه‌وار او و رسيدنش به قدرتی که مردم نادان آن را فقط حقی موروثی می‌دانند چندان به مذاق توده‌های محافظه‌کار و محروم ايران خوش نيامده است، و در ميان قشر روشنفکرتر هم که قاعدتاً بايد از اين اتفاق خرسند باشد هيچ احساسی به‌جز خصومت و تنفر ديده نمی‌شود.»( از قاجار به پهلوی، بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا ص412-410) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻سال جهنمی رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا 🔴اعترافات سردمداران آمریکا در خصوص شکست طبس/1 کارتر رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا: سال آخر ریاست‌جمهوری برای من یک سال جهنمی بود.(مقاله آمریکا در غرقاب جهنم طبس، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره 31ص377) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻یکی از سه عامل شکست رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا 🔴اعترافات سردمداران آمریکا در خصوص شکست طبس/2 برژینسکی مشاور امنیت ملی کارتر: احتیاج به گفتن ندارد که شکست مأموریت نجات [حمله نظامی آمریکا به طبس] تلخ‌ترین ناامیدی من در چهار سال خدمتم در کاخ سفید بود... ماجرای مفتضح ایران یکی از سه عامل شکست کارتر بود: این ماجرا احساس ناامیدی ملی را برانگیخت.(مقاله آمریکا در غرقاب جهنم طبس، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره 31ص377) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻فضای کاخ سفید بعد از شکست طبس چگونه بود؟! 🔴اعترافات سردمداران آمریکا در خصوص شکست طبس/3 هامیلتون جردن رئیس ستاد کاخ سفید: تصور این‌که گروهی از داوطلبان نجات گروگان‌ها (در حمله به ایران)خود جان باخته و در یک بیابان دور در آن سوی دنیا [صحرای طبس)به خاک هلاکت افتاده‌اند، چون کابوسی بر فکر و روح من سنگینی می‌کرد... همه [اعضای ستاد کاخ سفید]ناراحت و ماتم‌زده بودند و هیچ‌کس حرفی برای گفتن نداشت... بی‌اختیار از دفتر خود خارج شدم و بی‌هدف به خارج از ساختمان کاخ رفتم و مدتی مثل یک مرده متحرک به دور کاخ می‌گشتم. (مقاله آمریکا در غرقاب جهنم طبس، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره 31ص378-377) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db