eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
697 ویدیو
597 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️وقتی رضاخان حتی از گریه بر حضرت امام حسین علیه‌السلام هم می‌ترسد « [در زمان رضاخان] واعظان فهيم و دانشمندی بودند که بسيار عالمانه، را تشريح می‌کردند و محافل و مجالس فراوانی بود که در آن اثری از خرافات ديده نمی‌شد و در همين مجالس، نسبت به رضاشاه انتقاد و اعتراض می‌شد. 🔸 طبق گزارشي که در سال 1313ش از سيرجان مخابره شده به يکي از اين مجالس اشاره شده است. در اين مجلس که در ماه صفر برپا گشته است، از وعاظ معروف آن دوره، بالاي منبر عليه بهاييت روشنگری می‌نمايد. به اين سبب او را توقيف می‌کنند و به کرمان می‌فرستند. طرفداران وی در سيرجان جلساتی به عنوان عزاداری تشکيل داده و دکان‌ها را تعطيل می‌کنند. در نهايت با فشار حکومت، وضع به صورت عادی برمی‌گردد. 🔹نيکوبرش در کتاب خويش می‌نويسد: علت مخالفت رضاخان با برگزاری چنين مراسمی ‌اين بهانه بود که علت قيام امام حسين را مردم نمی‌دانند و وعاظ روايات را به طور ناصحيح و خرافی به ذهن مردم می‌دهند. در حالي که سنت عزاداری امام حسين(ع)، در حقيقت زنده نگه داشتن بود که تصوير جبهه و ، جبهه ظلم و ستم و ايمان را در مقابل يکديگر به تصوير می‌کشد که اين موقعيت بسيار مناسبی جهت روحانيون بود که مسائل انتقادی و مخالفت خود را نسبت به حکومت در قالب قيام امام حسين(ع) و روضه‌خوانی و بيان فلسفه قيام و شهادت امام حسين(ع)، بيان کنند. ◀️همين کانال و انجام اين مراسم با اين محتوا، يک جرقه قابل انفجار بود که می‌توانست براي حکومت خطرناک باشد. بر همين اساس بالاخره رضاشاه تا سال 1316 به بهانه خارج کردن خرافات از سر مردم و آشنا نمودن به اصول تمدن امروزی، عزاداری و سوگواری براي ائمه(ع) به خصوص سوگواری سيدالشهدا(ع) را به کل ممنوع کرد. 🔸جالب توجه اين که مدرس در استنباط خود از تغيير رژيم، برای احمدشاه چنين وضعی را پيش‌بيني کرده و گفته بود: «درهای مساجد و تکايا به عنوان منع خرافات و اوهام بسته خواهد شد.» (فصل‌نامه 15 خرداد، شماره 46، ص93) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شاه؛ حمایت از دین‌داری سکولار و مبارزه با سیاست دین‌مدار عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /5 حرکت حماسى مردمى و پشتيبانى بى‏دريغ توده‏ها از امام و اوج نهضت ضد «انقلاب سفيد»! كه با فرا رسيدن محرم 83 (خرداد 42) ايران زمين را به لرزه درآورده بود، شاه را سخت وحشت‏زده ساخت و به تكاپو و جنب‏وجوش مذبوحانه واداشت. او در نطقى كه در اجتماع شركت واحد اتوبوسرانى تهران در سوم خرداد 42 ايراد كرد، بار ديگر به عوام‏فريبى و دروغ‏پردازى دست زد و با كمال وقاحت، ادعاى ديدن امام زمان را در اوان كودكى تكرار كرد و خود را «وسيله مشيت الهى» خواند! و اعمال فاشيستى، غيرانسانى و ضداسلامى خود را مطابق تعاليم و دستورات شرع مقدس شمرد! و آنگاه با لحنى مرموزانه، مخالفان رژيم فاشيستى خود را دشمنان «شيعه»! معرفى كرد و بدين‏وسيله خواست براى توطئه بعدى و اتهامات ساختگى عليه امام كه در پشت‏پرده در دست طرح بود، زمينه‏سازى كند. از اين رو پس از دروغ‏بافى‏ها و لاف ارتباط با خدا و امام زمان‏‏(عج) و حضرت عباس‏‏(ع) چنين گفت: «... ولى بايد بدانيد كه دشمن‏هاى اين مملكت، دشمن‏هاى اين ملت و مملكت «شيعه» راحت ننشسته‏اند، به هر وسيله‏اى كه مى‏توانند پيدا كنند با صرف وجوه، افراد بى‏عقيده و بى‏ايمان و بدبختى را مى‏خرند و تحريك مى‏كنند در هر لباس و هر مكانى ... اين اشخاص در هر قيافه‏اى ظاهر مى‏شوند. اينها دشمن اين مملكتند، دشمن اين ملتند و اعمالشان مآلاً به ضرر اين مذهب مقدس «شيعه» خواهد شد‏‏...». نيز در گفتار ششم خرداد 42 در شهرستان كرمان به شيوۀ پادشاهان، به هرزه‏درآيى و ياوه‏سرايى پرداخت و مخالفان را به باد فحش و ناسزا گرفت و با كمال گستاخى اظهار داشت: «تمام كسانى كه دزد و غارتگرند، سر گردنه مى‏ايستند براى اينكه مال مردم را به يغما ببرند، يا دزد روحى هستند، يا افراد بدفكر خبيث بدطينتى هستند كه اصلاً با هر اقدام مفيد و خوبى مخالفند ... ولى شما بايد متوجه باشيد اگر اشخاصى به آن زبان آمدند و نزد شما خواستند اين قبيل سمپاشى‏ها را بكنند، آنها را از خودتان دور بكنيد و حقيقتاً مثل يك حيوان نجس، اجازۀ نزديكى به خودتان را ندهيد». (نهضت امام خمینی ج1 ص469-468) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند هیئت و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️ضرب و شتم بانوی ناهی از منکر در ایام حزن زینبی ◀️شب اول محرم امسال در خبرگزاری‌ها خبری بسیار تلخ منتشر شد. خبری که با توجه به ایام و تلخ‌تر نیز شد. در شهر همدان که علمای به نام و شهدایی بزرگ هم‌چون و را پرورش داده؛ یک بانوی محترم تنها به خاطر مورد ضرب و شتم قرار گرفت و امروز؛ دوازدهم شهریور در برخی خبرگزاری‌ها به نقل از پدر این بانوی ناهی از منکر عنوان شد که مأمور انتظامی حاضر در صحنه در واکنشی عجیب عمل شرعی و واجب آن بانو را تقبیح نموده که لازم است مسؤولین انتظامی به این مطلب رسیدگی کنند. 💢سایر مسؤولین اجرایی و قضایی نیز باید بدانند که این ماه عزیز؛ ماه است و انگیزه حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام از قیام خود از بین بردن تمام منکرات بود: 🎙« سيد الشهدا- سلام اللَّه عليه- از همان روز اول كه قيام كردند براى اين امر، انگيزه‏شان اقامه عدل بود. فرمودند كه، مى‏بينيد كه معروف، عمل بهش نمى‏شود و ، بهش عمل مى‏شود. انگيزه اين است كه معروف را اقامه كند و منكر را از بين ببرد، انحرافات همه از منكرات است، جز خط مستقيم توحيد هر چه هست منكرات است، اينها بايد از بين برود و ما كه تابع هستيم بايد ببينيم كه ايشان چه وضعى در زندگى داشت، قيامش، انگيزه‏اش بود كه هر منكرى بايد از بين برود.»(صحیفه امام ج21 ص1) 🔴پنج سال از شهادت می‌گذرد. شهیدی که با مظلومیت هرچه تمام‌تر درد جان‌بازی در راه دفاع از حریم بانوان شیعه را تحمل کرد و در آخر به شهادتی شرافت‌مندانه رسید. بعد از او نیز ناهیان از منکری بودند که از آسیب دیدند. ⁉️آیا وقت آن نرسیده که برخی از دولتی‌ها و بخشی دیگر از مسؤولین مربوط ذهن بیمارشان را از نجات دهند؛ ژست‌های بی‌خاصیت شبه‌روشنفکری را کنار بگذارند و فکری برای حمایت جدی از ناهیان منکر که مدافعان حقیقی فرهنگ این کشورند داشته باشند؟ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔸🔻 به مناسبت ضرب و شتم بانوی مظلوم همدانی🔻🔸 💢 پاسخ تاریخی بانوان به هیاهوی چند زن بی‌اطلاع... 🔆 زنان متدین و شجاع ایران، یکی از ارکان بی‌بدیل امام خمینی بوده و هستند و صفحه‌های تاریخ پر است از بصیرت و عمل‌کرد فوق‌العاده آنان. دشمنان ملت ایران با علم به این مطلب هم‌واره سعی داشته و دارند که را از پرچم‌داری نهضت و انقلاب به پرچم‌داری و بکشند و در نهایت ایشان را به و نظام اسلامی وادارند. هیاهوی افراد مغرضی که در قالب دفاع از حقوق زنان از رسانه‌های داخلی یا بیگانه استفاده می‌کنند نیز در همین راستا تعریف می‌شود. اما اینان نمی‌دانند که بانوان ایران زمین سال‌ها قبل پاسخ‌شان را به نحو قاطعی داده‌اند... 🔸🔸🔸 ⭕️ فضا؛ فضای ملتهب ۱۵ خرداد و حوادث پس از آن بود؛ وقتی که امام امت به دست رژیم ددمنش پهلوی دست‌گیر و روانه زندان شده بود. طبیعی بود که شیعیان غیور ایران زمین این را برنتابند و دست به اعتراض بزنند. در این میان؛ تلگرافی اعتراض‌آمیز به دست شیرزنان اهوازی به شخص شاه فرستاده شد که در آن از امام حمایت شده بود و علیه هیاهوی چند زن بی‌کار و بی‌اطلاع از حقوق زن در اسلام موضعی صریح و قاطع گرفته شده بود. متن این نامه را مرور می‌کنیم: 📜 « اهواز-تهران- ۱۳۴۲/۴/۷ خاطر ملوکانه استحضار دارد که بر اثر بازداشت حضرت آیت‌الله العظمی مرجع عالی‌قدر عالم تشیع، آقای خمینی، قلوب مرد و زن مسلمان ایران جریحه‌دار گردیده و اضطراب عظیمی در تمام شؤون ملی رخ داده که جز با آزادی معظم له به هیچ‌گونه دیگری تسکین پذیر نیست. ✳️ زنان مسلمان ایران افتخار دارند که در پرتو تعالیم مقدسه اسلامی از حقوق و‌ مواهبی برخوردارند که زنان اروپایی هنوز به عشری از اعشار آن نایل نگردیده‌اند و بنا به حکم محکم قرآن مجید و‌ تعلیمات پیشوایان جلیل القدر روحانی، از هر عملی که خارج از حدود شرع مطهر اسلام و‌ تقلید بی‌جا از جوامع اروپایی و غیرمسلمان باشد اظهار نفرت و انزجار می‌نمایند. ❌ هیاهوی چند و از حقوق زن در اسلام، دلیل خواست اکثریت زنان مسلمان ایران نیست...»(نهضت امام خمینی ج۱ ص۶۵۵) در ادامه این نامه به نام چندین تن از بانوان اهوازی امضا شده و به دربار شاه فرستاده شد. ✳️پی‌نوشت: نهی از منکر بانوی شجاع همدانی و موارد مشابه آن نشان می‌دهد که زنان ایران هم‌چنان دل‌بسته اسلام و مبانی اصیل انقلابی هستند. حال این مسؤولین‌اند که باید با برخورد با ضاربین این بانوی مظلوم؛ التزام عملی خود را به اسلام و مطالبه ملی نسبت به پیاده‌سازی جامع نشان دهند. @bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
🔴آخرین دوا ◀️« ، يعنى اينكه دست ظالم را باز كن تا ظلم كند. اين خلاف رأى تمام انبياست. انبياى عظام، تا آن جا كه توانستند جديت كردند كه ظلم را از اين بشر ظالم بزدايند، به موعظه، به نصيحت، به امر به معروف، به ، به‏ انْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بأسٌ شَديدٌ (حدید/25)، «آخَر الدواء الكى (آخرین دوا داغ کردن است)؛ بعد از آنكه موعظه نشد، نصيحت نشد، آخر دوا اين است كه داغش كنند. شمشير، آخِرْ دواست.»(صحیفه امام ج18 ص500) ◀️بانوی مظلوم همدانی در عمل به وظیفه ملی و شرعی خود مورد ضرب و شتم هتاکانی قرار گرفت که حتی حرمت ماه عزای سیدالشهداء علیه‌السلام را نیز نگه نداشتند. کم‌ترین وظیفه نیروی انتظامی و قوه قضائیه برخورد با کسانی است که به واسطه ضعف‌های اجرایی یا انتظامی فضا را برای ارتکاب هر منکری فراهم می‌بینند و اگر در انجام وظایف خود کوتاهی کنند در پیش‌گاه مردم و تاریخ مسؤول خواهند بود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴 لزوم برخورد با فاسقان اجتماعی ◀️« هر كس با هر جورى كه باشد، اگر متجاهر شد به يك فسقى، متجاهر شد به اينكه يك چيزى كه است، مأمورند همه مردم براى اينكه، كنند؛ اگر برنگشت، معرفى‏اش كنند به مراكز؛ آن‌جاهايى كه باشد، بگيرند، ببرندش و تأديبش بكنند. »(صحیفه امام ج17 ص161) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢عزاداری‌های دروغین 🔹«رضاخان برای اجرای سیاست‌های [استعمار] می‌بایست میان علما و مردم موقعیت خوبی به دست می‌آورد و اگر علما، مردم و مجلس از نیات واقعی وی آگاه می‌شدند، او را در اجرای برنامه‌هایش ناکام می‌گذاشتند...یکی از مواردی که می‌توانست از احساسات مردم سوء استفاده کند و خود را متدین نشان دهد، عزاداری امام حسین علیه‌السلام بود. حسن اعظام قدسی (از رجال دوره رضاخان) در خاطراتش هنگام ذکر وقایع سال 1301ش/ 1341ق می‌نویسد: 🔸سردار سپه پس از موفقیت‌های فوق‎الذکر به فکر افتاد که حالا باید توجه مردم را به خود جلب و معتقد به خود نماید و بهترین راه هم اعمال مذهبی، خاصه عزاداری است که عامه طبقات متوجه خواهند گردید. من الاتفاق که عموم مردم مشغول عزاداری [هستند] و مجالس در تمام تهران دایر است. 🔹سردار سپه روز دهم محرم (عاشورا) دسته قزاق [را] با یک هیأت از صاحب منصبان در جلو و افراد با بیرق‌ها و کتل با نظم و تشکیلات مخصوص از قزاق‌خانه حرکت [دادند و از] میدان توپ‌خانه، خیابان ناصریه به بازار آمده، صاحب‌منصبان در جلو و جلوی آن‌ها سردار سپه با یقه باز و روی سرش کلاه و غالب آن‌ها به سرشان گل زده بودند و پای برهنه وارد بازار شدند و دسته سینه‌زن از افراد، چند قدم ایستاده، نوحه‌خوان می‌خواند و افراد سینه می‌زدند. 🔸پر واضح است که مشاهده این حال در مردم خوش‌باور خالی از تأثیر نبود و شخص از این پس بین عامه مردم یک شخص مذهبی و مخصوصا پابند به عزاداری که ایرانیان خیلی به آن علاقه‌مند می‌باشند معرفی شده و ایشان شب‌ها نیز به مجالس روضه اصناف می‌رفت و در مجالس روضه آنان شرکت می‌جست. بعضی از وعاظ و روضه‌خوان‌ها روی منابر از او تعریف و او را دعا می‌کردند. مردم از زن و مرد متوجه می‌شدند که وزیر جنگ به روضه می‌آید و نویسنده خود چه در خیابان ناصریه و چه در مسجد شیخ عبدالحسین (ترک‌ها) دسته قزاق را به طوری که ذکر شد (وزیر جنگ در جلو سینه‌زن‌ها) مشاهده نمودم.»(فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص19-18) ◀️« نیز در خاطرات خود درباره مراسم عزاداری در تهران می‌نویسد: یکی از خاطراتی که... به یاد دارم، مربوط به ایام عاشوراست... یک‌بار در شب اطلاع دادند که دسته‌ای از قزاق‌ها قرار است در مراسم روضه شرکت کنند،... معروف بود که می‌گفتند در این دسته یک سر سوزن ضعف و سستی و بی‌نظمی وجود ندارد. خود رضاخان مانند فرفره به همه جای ستون سر می‌زد و در حالی که در عزای امام حسین علیه‌السلام گل به پیشانی مالیده بود قزاق‌ها را مرتب می‌کرد... ⚫️رضاخان مقابل آقا سید کمال‌الدین [یکی از علمای بزرگ تهران] روی زمین نشست و گفت: این قزاق‌ها همه، یاران شما و هستند و آمده‌اند تا سربسپارند و از دعای خیر شما بهره‌مند شوند. دعا کنید خدا توفیق دهد تا این‌ها به اسلام و مملکت خدمت کنند ما که وارد می‌شویم هدف‌مان این است که وابستگی خودمان را به مردم و علما اثبات کنیم. خلاصه رضاخان مضمون این جملات را با یک لحن عوام‌فریبانه به زبان آورد.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص22) 🔸« عبدالله مستوفی نیز نقل می‌کند: این اقدامات... به قدری را در نظر عامه آخوندان و آخوندمنشان محبوب کرد که مجلسیان را هم که هیچ معتقد به این کارها نبودند به فکر باز کردن دکان وجاهت بغل دکان سردارسپه انداخت و آن‌ها هم از 11 تا 13 محرم به مباشرت ارباب کیخسر [زردشتی] در مجلس، عزاداری برپا کردند و مثل سردار سپه طاقه شال به علم‌های دسته محلات بستند و بر روضه‌خوان‌ها پاکت‌های وزن سنگین قیمت تقدیم داشتند و اگر موقع نگذشته بود شاید دسته هم راه می‌انداختند.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص23-22) 🔹« مرحوم به کرات به می‌فرمود: این مردک الان که به قدرت نرسیده است چنین به دست‌بوس علما و مراجع می‌رود و تظاهر به دین‌داری می‌کند و از محبت اهل‌بیت دم می‌زند لکن به محض آن‌که به قدرت رسید به علما پشت می‌کند و اول کسی را هم که لگد خواهد زد خود شما هستید.» (فصلنامه 15 خرداد شماره 10 ص24) ⚫️عزاداری‌های افراد را باید بر اساس اعمال و رفتارشان صحت‌سنحی کرد. سیاست‌مداری که در عزای حسین بن علی علیه‌السلام شرکت می‌کند ولی را امضا می‌کند عزادار اباعبدالله الحسین نیست. او عزای قدرت دارد و هیئت حسینی را وسیله‌ای برای رسیدن به آن می‌بیند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴آزمونی برای مردودی دکان‌داران حقوق زن ◀️ « جلوگيرى از بر همه مسلمين واجب است. سفارش به حق كه امر به معروف است و است بر همه مسلمين واجب است. شما و ما موظفيم كه هم در تمام امورى كه مربوط به دستگاه‌هاى اجرايى است امر به معروف كنيم. و اگر اشخاصى پيدا مى‏شوند كه خلاف مى‏كنند معرفى كنيم به مقاماتى كه براى جلوگيرى مهيا هستند.»(صحیفه امام ج13 ص470) 🔸مضروب شدن امتحانی است برای تمام دستگاه‌های مربوط: از دولت تا قوه قضائیه و نیروی انتظامی. و هم‌چنین امتحانی است سخت برای مدعیان دفاع از حقوق زن. کسانی که در هنگام و قانونی با چند فرد قانون‌شکن داد دفاع از را سر می‌دهند و وقتی بانویی متعهد به مبانی دینی و ملی مورد ضرب و شتم بی‌رحمان قرار می‌گیرد سکوت پیشه می‌کنند. امتحان امروز آزمونی است که دکان‌داران حقوق زن را به همگان معرفی می‌کند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️باز هم چادری خاکی شد 🔽به اطلاع منابع آگاه از ، حادثه تأسف‌بار ضرب و شتم ، در میدان باباطاهر همدان صورت گرفته است و متوحشان هتاک علاوه بر ضرب و شتم بانوی مظلوم همدانی، چادر وی را نیز از سر کشیده و پاره کردند. 🔻این حجم از وقاحت و هتاکی نتیجه و سخنان آلوده‌ای است که هر از چند وقت یک‌بار سیاست‌مداران بی‌غیرت غرب‌زده آن را در جامعه سرریز می‌کنند تا چند رأی حرام بیش‌تر کاسب شوند. 🔻اما این وقایع پرده‌ها را بیش از پیش کنار خواهد زد و مردم مسلمان ایران بیش از گذشته چهره کثیف را خواهد شناخت و آن‌ها را از میدان سیاست کنار خواهد زد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴ایرانِ بانوانِ زینبی 🔸«كوشش كنيد كه زير برويد. هر مقدارى كه مى‏شود خودتان و هر كس را كه با آن آشنا هستيد، هر مجلسى كه پيدا مى‏شود، و ببينيد كه يك كسى از اين پوشش اسلامى مى‏خواهد يك قدرى كنار برود دعوتش كنيد. 🔸امر به معروف و نهى از منكر از امورى است كه بر همه كس واجب است. يك چيزى نيست كه بر يكى واجب باشد بر ديگرى [نه‏]. همه ما مكلفيم همان طور كه مكلفيم كه خودمان را حفظ كنيم و خارج كنيم از ظلمت به نور، مكلف هستيم كه ديگران را هم همين طور دعوت كنيم. هر مقدار كه مى‏توانيم. 🔸شما نبايد بگوييد كه خوب، من كه خطيب نيستم، من كه اهل منبر نيستم، من كه اهل محراب نيستم. شما اهل اين هستيد كه در خانواده‏تان با آن پسرتان و با آن دخترتان و با آن عيال‌تان، با آن كسى كه رفيق شما هست، مى‏توانيد كه حرف را بزنيد. همين مقدار شما مكلفيد. اگر انسان ديد معصيت خدا مى‏شود، بايد جلويش را بگيرد. نگذارد معصيت خدا بشود. (صحيفه امام، ج‏11، ص: 387-386) 🔸ابتدای گروه‌های مسلح منافق در خیابان شهرهای کشور جولان می‌دادند و نیروهای مردمی انقلابی را به شهادت می‌رساندند یا می‌ربودند و شکنجه می‌کردند. 🔹امروز با قوت گرفتن نیروهای نظامی و انتظامی هیچ گروهی جرأت چنین فعالیت‌هایی را ندارد اما اراذل و اوباش همیشه بوده و هستند که تحت تأثیر القائات بیگانه یا حتی با ارتباطی مستقیم با آنان، حرکاتی وحشیانه از خود نشان دهند تا ترس را در دل جامعه مذهبی بیندازند و آنان را از انجام وظایف دینی خود برکنار دارند.اما تاریخ ما نشان می‌دهد که فرهنگ ما فرهنگی حسینی است و بانوان ما بانوانی زینبی‌اند که از دژخیمان یزیدی واهمه‌ای ندارند. ◀️واقعه همدان نشان داد ایرانِ ما هنوز هم ایرانِ بانوان زینبی است و روسیاهی برای کسانی می‌ماند که مسبب این حادثه بودند و علیه آن هم اقدامی نمی‌کنند. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.