14.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا بیدلیل دلم میگیرد و غمی ناآشنا درونم را می آزارد؟😔🤔
💠عوامل حزن و اندوه از منظر روایات:
1⃣ گناه.
2⃣ حُب دنیا.
3⃣ کوتاهی در عمل.
4⃣ جزع و فزع.
5⃣ دیدن امکانات دیگران و
نادیده گرفتن امکانات خود.
6⃣ شهوت رانى.
7⃣ غضب بیجا.
8⃣ منفی نگرى.
💠راهکارهای رفع دلتنگى و حزن ارائه شده در روایات:
1⃣ دوستی با خدا.
2⃣ عبادت.
3⃣ راضی بودن به تقدیر الهى.
4⃣ مداومت بر برخی اذکار( استغفار زیاد و خواندن نماز استغفار و بسیار گفتن لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.)
5⃣ صبر و تحمل.
6⃣ حس نوع دوستی و گره گشایی از مشکلات دیگران.
7⃣ مثبت اندیشی.
8⃣ جلسات انس با دوستان با دوستان باصفا و اهل معرفت.
9⃣ خود آرایی و نظافت و آراستگی ظاهر خود(چهره و لباس نظیف و معطر بودن)
و نظافت فضای منزل و مقابل آن.
🔟 رژیم غذایی مناسب(خوردن انگور خصوصا انگورسیاه، کشمش،روغن زیتون و گلابی.)
1⃣1⃣ سیر و سفر و گردش در طبیعت و مشاهده جلوه های طبیعت.
2⃣1⃣ ورزش از جمله پیاده روی ، سوارکاری و شنا.
3⃣1⃣ پرهیز از بیکاری و بی برنامگی و به بطالت گذراندن اوقات، پرخوابی و تنبلی.
4⃣1⃣ تقسیم ساعات روزانه و اختصاص برخی اوقات به تفریح مناسب.
#سواد_بندگی
@booyebaran313
هدایت شده از مرضیه رمضانقاسم
🧩🧩🧩🧩🧩🧩🧩
🧩
🧩
⁉️چه کنیم با امام زمان بمانیم و به معنای واقعی حسینی و مهدوی شویم؟
چنانچه در یکی از فرازهای دعایی زیارت عاشورا، از خدا طلب میکنیم "اللهم اجعلنی معکم فی الدنیا و الاخره" راه معیت و ماندن با امام، در دنیا و آخرت معرفت به امام است.
💠 شناخت امام از سه طریق امکان دارد:
〽️۱.شناخت شناسنامهای:
شناخت امام از طریق دانستن نام خود ایشان، نام پدر و مادر، مکان و زمان ولادت و... امام.
〽️۲. شناخت فضائلی
دانستن صفات و فضائل امام لازم ولی کافی نمیباشد چرا که، چه بسا این دو مورد شناخت را دشمنان نیز دارا بودند اما نه تنها در مسیر هدایت قرار نگرفتند بلکه مقابل امام شمشیر کشیدند؛ نظیر:
- یزید: هنگامی که امام سجاد در مسجد اموی شام خواستند خطبه بخوانند و خودشان را به مردم شام معرفی کنند یزید اول مانع شد وقتی با اصرار پسرش و مردم مواجه شد برخلاف میل باطنی پذیرفت، پسرش گفت: او از خاندانى است كه از كودكى كامشان را با علم برداشتهاند، شما قابليتهاى اين خاندان را نمىدانيد، آنان علم و فصاحت را از هم به ارث مىبرند...
- امام شافعی سنی: او شعری در وصف امیرالمؤمنین دارد؛ انشاءالله خدا به زودی روزی همهی ما کند حرم امیرالمؤمنین سمت چپ قسمت خواهران، این شعر میباشد:
علی حُبُه جُنَه، قسیم النار و الجَنه
وصی المصطفی حقا، امام الانس و الجِنه
〽️۳.شناخت معرفتی:
واما شناخت نهایی و سومین اینکه بدانیم امام واجب الاطاعه، مُفترض الطاعه، شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند، یارِ خالصِ خالص میخواهند و افرادی که دلبستهی قدرت و ثروتاند در سپاه امام جایگاهی ندارند به عنوان نمونه: معاویه به محض نشستن بر سلطنت قدرت، با تهدید و تطمیع شروع به اخذ بیعت برای فرزندش یزید نمود، عدهای جوان قبل از واقعه عاشورا در مدینه دور هم جمع شده بودند که گروهی از ستاد انتخاباتی معاویه آمده و گفتند چه نشستهاید بیائید با خلیفه بیعت کنید تا همهی تحریمها برداشته شود و مشکل اقتصادی، ازدواج، مسکن و مرکبتان حل شود عدهای زیادی از آنها فریب خوردند و عدهی اندکی نرفته و باقی ماندند، تصورشان این بود که اگر به محضر امام برسند امام تشویقشان میکنند در حالیکه طبق فرمایش امیرالمؤمنین «هر كس ما اهلبيت پيامبر را دوست بدارد براي محنتها پوستين ستبر بپوشد.» و اين كنايه از آن است كه بايد آمادگي تحمل انواع بلاها و مشكلات را داشته باشد؛ منطق امام حسین در کربلا نیز همین بود؛
آري راه عشق، رهي بس دشوار و رنجآور و بلاخيز است و عاشق صادق هرگز از رنج و بلاي در راه دوست نميترسد بلكه با شوق و رغبيت به استقبال آن ميشتابد.
ياران امام حسين واقعاً عاشق دلباختة آن حضرت بودند كه تمام مشكلات را به جان و دل خريدند.
💠دوست داشتن امام از سه حال خارج نیست:
❌به جهت خویشاوندی
❌به جهت برآورده شدن خواستههایمان
✅به جهت مودت، که همان دستور الهی و اجر رسالت پیامبر اکرم است.
💠ضرورت حضور ما در مجالس اهلبیت:
حضور ما در مجالس اهلبیت برای ایجاد سنخیت با آن حضرات و رشد یافتن و آموزش معارف الهی است.
تا بازگشتی به فطرت و فلسفهی خلقتمان داشته باشیم؛ زیرا در سورهی اعراف و یس آمده که از ما عهد گرفته شده است اما به محض پا گذاشتن در دنیا دچار فراموشی شدیم لذا گرفتار درد چرا چرا گویی شدیم و برخی از ما میگوئیم اصلا خدا چرا مرا آفرید؟ زیرا نمیدانیم نعمت وجود و خلق شدن، بالاترین موهبت و نعمت و مقدم بر سلامت، عافیت، ولایت و ... است؛ فقط باید بندگی کنیم و بندگی همان ماندن با حضرات اهلبیت است تا به سعادت دست یابیم.
البته سعادتمندی در دنیا مساوی با رنج ندیدن نیست، چرا که ما را به عالم دنیا آوردهاند تا رشدمان دهند ولی ما مدام شبیه فردی که سوار بر کشتی شده بود نق میزنیم، ناشکری میکنیم و موقعی دیگر ناشکری و اعتراض نمیکنیم که حال دنیا را بدانیم که بالا و پایین دارد.
💠اگر بدانیم هر کدام از ما به جهت متفاوت بودن استعدادها و توانایمان، در معرضِ سهگونه امتحان هستیم:
۱.به دادهها
۲.به ندادهها
۳.به گرفتهها
آنگاه دیگر به زندگی همدیگر خیره نمیشویم، از لحظات خوش دیگران آلبوم درست نمیکنیم، چشم بر نعمتهای خود و مشکلات دیگران نمیبندیم؛ بنابراین با مشاهدهی ریزشها و رویشها مغرور نشده و خود را هدایتیافته نمیدانیم بلکه با تاسی به پیامبر در حدیث شریف کساء بواسطهی دعای جمعی برای خود و دیگران از خدا طلب هدایت میکنیم و از خدا میخواهیم حق معرفت امام را به ما عطا فرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد.
عمریست که دم به دم علی میگوئیم
در حال نشاط و غم، علی میگوئیم
تا حال علی گفته و ان شاء الله
در باقی عُمر هم علیمیگوئیم
🖊پاسخ:خواهرانِ رمضانقاسم
#رنج_گنج_پنهان_زندگی_۶۳
#شرح_زیارت_عاشورا
#فلسفه_رنجها
#منبرک
╔ ⃟🌸๑🆔@booyebaran313
╰┈➤Ⓜ️@ramezan_ghasem110
12.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠پیام آخر
🔰 لحظاتی از آخرین دیدار روز گذشته شهید اسماعیل هنیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی.
عاقبت بردند قلب نیل را
شیرمرد خطه سجیل را
در دل ما داغ ابراهیم بود
ناگهان کشتند اسماعیل را.
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس:
✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!
✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجستهی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاءالله پیوست و جبههی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.
✏️ شهید هنیه سالها جان گرامیاش را در میدان مبارزهئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آمادهی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سید علی خامنهای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
#عزیز_دیگر_رهبر
@booyebaran313
قطعهای از نامه مرحوم استاد علی صفایی به یکی از دوستان آزاده به تاریخ ۱۰/۲/۶۵
السلام علیکم و رحمةالله
.... امروز روز ۱۸ شعبان است به این فکر می کردم که ما دو تولد داریم تولدی در طبیعت و از طبیعت تولد انسانی ما تولد دوم است که از سطح طبع و از شکم طبیعتهامان بیرون میآییم چون آدم طبیعی آدمی است که طبیعی نباشد و از سطح طبیعت به مرحله وظیفه و تکلیف قد کشیده باشد آدمهای طبیعی با احساس و طبعشان زندگی میکنند در حالی که چنین انسانی با یک موتورش راه میرود و بقیه نیروهایش را بهکار نیانداخته که عیسی میگفت لایلج فی الملکوت من لایولد مرتین کسی که دوبار تولد نیابد از ملکوت خبری نخواهد داشت معراج در ملکوت در گرو این تولد دوم و تولد از طبیعت است و این جریان غیرطبیعی برای کسی که ریشه نداشته باشد مقدور نیست سنگ تا آنجا بالا میرود که پشت سرش نیرویی باشد ولی گیاه که ریشه دارد رو به بالا میرود حتی سنگ ها و آسفالت ها را به کنار میاندازد و سربلند میکند کسانی که این تولد را شروع کردهاند به غربت و تنهایی میرسند برای نجات از تنهایی باید تولید کرد که فرموده توالدوا تناسلوا فانی اباهی بکم الامم و غربت و بیگانگی زمینهساز توحید است انسان به اندازهای که غربت را احساس میکند موحد میشود و با این درک از توحید،
رنج راه و
رنج رفتن و
رنج همراهان را میتواند تحمل کند چون از آنها توقعی ندارد و انسان با توقعها تحملهایش را از دست می دهد هرچقدر توقع کم بشود تحمل زیاد میشود و هر چقدر توقع زیاد شود تحمل کم میگردد و انسان ضعیف و شکسته بار میآید و دنبال راحتی و یسر در امور میشود چون یسر گاهی در امور است و گاهی در وجود، کارها را نمیتوان راحت کرد ولی میتوان با ناراحتیها راحت برخورد کرد و با رنج راحت بود که" ان مع العسر یسرا "بارنج نه پس از رنج که با خود رنج می توان راحت بود کسانی که رفعت ذکر دارند به وسعت صدر می رسند و این ظرفیت آنها را با رنج ها راحت میسازد غرض اینکه فکر میکردم ما در تولد اسلام خود مدیون رسولایم و در بلوغ آن منتظر مهدی و با این بلوغ در فکر و عقل و در قلب و احساس و در علم و تجربه و حس به تکالیف جدید میرسیم اینطور نیست که با ظهور کارها تمام شده باشد که انسان بالغ تازه به تکلیف میرسد و این تکلیف شروع استقلال است که در آن آیه آمده" محمد رسول الله ... والذین آمنوا معه ... تا مثلهم فی التوراة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطاه فازره فاستغلظ فاستوی علی سوقه."
این چهار مرحله جوانه زدن قد کشیدن خشن شدن(استغلاظ) و مستقل شدن(استوی علی سوقه) مراحل رشد انسان تا بلوغ است و در این بلوغ دیگر تو منتظر دیگران نیستی از تنهایی وحشت نداری که "لا تستوحشوا فی طریق الهدی لقلة اهلها "در راه از تنهایی نترس و در بیراه از جمع مطمئن مباش که آن تنهایی مولد است و این جمع مضمحل.
من این امید را دارم که شما در این فرصت موجود و در این کلاس درس خود را خوب بخوانید چون انسان واقعگرا انسانی است که در فکر موقعیتها نیست بلکه در حساب موضع گیری صحیح است این مهم نیست که تو در چه موقعیتی هستی این مهم است که در هر موقعیت چگونه موضع میگیری و با چه زاویهای با مشکل برخورد می نمایی بعضیها در کشاکش حالتها میمانند و بعضیها از موانع وسیله میسازند کوثر همین نکته این است که نباید فراموش کرد کوثر کثیرالخیر است نه کثیرالنعمه گاهی تو امکانات زیاد داری و گاهی بهرهبرداری و خیر زیاد این دوم مهم است که بتوانی در هر موقعیت درس آن مرحله را بخوانی و به حسرت موقعیتهای دیگر خودت را به ناتوانی نسپاری.
رسول در آیه چهارم سوره احقاف مامور است که بگوید" قل ما کنت بدعا من الرسل و ما ادری مایفعل بی و لا بکم " مامور است که بگوید من نمیدانم چه پیش میآید و موقعیت ها چیست ولی میدانم چه باید بکنم و دنبال امر و وحی باشم کسانی که دستور را میشناسند دیگر در گرو شرایط و موقعیت ها نمیمانند ما در اسلام خود فرزند رسول هستیم و برای بلوغ خود در انتظار مهدی موعودیم تا در فکر و بینش و در علم و دانش و در احساس و قلبمان به آن چنان بلوغی برسیم که سزاوار استقلال و شایسته اقدام باشیم و حتی در تنهایی نمانیم و از رنجها نترسیم و دنبال راحتی امر نباشیم که وسعت صدرمان هدیه ایست که خدا از رنج ها به ما ارزانی می دارد خیلی پرگویی کردم امیدوارم که بتوانی با آنچه که داری به آنچه که نداری راه یابی که در روایت است "من عمل بما علم علمه الله علم ما لم یکن یعلم" کسی که به دانسته هایش عمل کند به آنچه که نمیداند راهنمایش میشوند.
#رنج_۶۴
#علی_صفایی
@booyebaran313
رنج.mp3
1.62M
❓چرا رنج میبریم؟
✅مقایسه زندگی با دیگران.
و اثرات منفی این مقایسه
#رنج_۶۵
#سواد_بندگی
@booyebaran313