eitaa logo
اندیشکده برهان
154 دنبال‌کننده
74 عکس
1 ویدیو
3 فایل
Borhan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشکده برهان
✅ سرمایه داری، و نظام سلامت! به بهانه مشکلات درمانی و بهداشتی فقرا در غرب در خلال بحران شیوع http://www.borhan.ir/6840/ 🔹 سرمایه داری لیبرال سبک زندگی را وارد نُرم جدیدی می‌کند و شهروندانی می‌سازد که آرزوی فرم خاصی از زندگی را دارند که ممکن است حتی اکثریت آن‌ها هرگز به آن نرسند. یکی از مهمترین عناصر این آموزش است، اینکه هرکسی تحصیلات دانشگاهی دارد، انسان‌تر است و شهروندتر است! عنصر دیگرش نوع خاصی از پیکره‌ی انسانی با رنگ خاصی از مو و چشم است که همگان تلاش کنند در آن هیبت دیده شوند. 🔹عناصر خاصی که همه و همه در راستای تأمین گردش سرمایه و کسب سود بیشتر برای سرمایه داران قرار دارد. در این میان برخی انواع آن قدر ضعیفند که نمی‌توانند در توازنی که سرمایه داری شکل داده است نقش مفیدی ایفا کنند و برای سرمایه داران سودمند باشند. مثلاً انسانی که به دلیل عدم دسترسی به مواد غذایی مورد نیازش به دلیل فقر، دچار سوء تغذیه شده و اندام‌های جسمی‌اش کارکردهای طبیعی خود را از دست داده‌اند. چنین فردی به جای اینکه تحت حمایت سازمان‌های بیمه‌ای و سلامت قرار بگیرد، باید در یک اپیدمی مثل ویروس کرونا به سهولت از پای درآمده و و سلامتی که صرفاً صنعتی پُر سود برای سرمایه داران است را از لوث وجود خود نجات دهد!! این دقیقاً نگاه داروینی به سلامت و بهداشت، هنر، ورزش، سینما و غذاست؛ اینکه انواع قوی‌تری وجود دارند، منابع محدود است و لاجرم باید ضعیف‌ترها کشته شوند تا جهان جای بهتری برای قدرتمندان و قوی‌ترها باشد. البته همچنان باید با تبلیغات سبک زندگی سرمایه دارها و سرمایه داری برای ضعیف‌ترها جذاب باقی بماند. برای مطالعه بیشتر به مقاله «توصیفی از غلبه نگاه داروینیستی در نظام بهداشت غرب» مراجعه کنید: 👉 http://www.borhan.ir/6824/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
✅ چرا ضد است؟ به بهانه مشکلات درمانی و بهداشتی فقرا در غرب در خلال بحران شیوع http://www.borhan.ir/6840/ 🔹 این Formative سبک زندگی غربی است که طبقات ضعیف‌تر را در خدمت طبقات و دهک‌های بالای درآمدی قرار داده و حتّی حق زندگی با سلامت جسم را از آنان سلب نماید. مطابق همین سبک زندگی و فهم از انسان است که در جنگ ابزاری طبیعی در زندگی بشریت محسوب می‌شود که در آن ضعفا در مقابل سلاح‌های پیشرفته‌ی سرمایه داری کشته می‌شوند. اگر ضعفا در جنگ‌هایی که آمریکا ایجاد می‌کند کشته نشوند، دو اتفاق خطرناک رخ خواهد داد: 1️⃣ تعداد ضعفا زیاد شده و احتمالاً در میزان کالری مصرفی توسط سرمایه داران اختلال پیش خواهد آمد و 2️⃣ ممکن است مستضعفین در سراسر جهان به یکدیگر شبکه شوند و با محاصره‌ی سرمایه داری و استکبار آن را از پای دربیاورند. 🔹 از این رو این احتمال که «ویروس کرونا» و امثال آن در آزمایشگاه‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تولید شوند اصلاً احتمال بعیدی نیست، هرچند نتوان دلیل متقنی بر آن ارائه کرد، اما رویکردهای داروینی و ضد اخلاقی و غیر انسانی مدیران سرمایه داری در جهان هرگز در نابودی طبقات ضعیف طیّ یک بیماری جهانی تردیدی به خود راه نمی‌دهند، چه این فقیر در چین زندگی کند، در گینه باشد یا در شیکاگو و نیویورک؛ ضعیف‌ترها باید بمیرند تا ثروتمندان وسعت و عمق بیشتری برای لذت بردن داشته باشند! این نظام سابقه‌ی قتل 226 هزار انسان در یک حمله‌ی اتمی را در کارنامه دارد. 🔹 از این رو به میزانی که انسان به مرکز تفکر داروینی و تنازع بقاء در جهان یعنی آمریکا نزدیک شود (منطبق بر همان مفهوم قرآنی ) شدت جنگ میان قوی‌ترها و ضعیف‌ترها را درک کرده و از کنترل و مدیریت سرمایه داری بر روح و جسم ضعیف‌ترها حیرت زده باشد. همان نقطه‌ای است که مردم بیش از غذا دغدغه‌ی سلامتی دارند و بیشترین درآمدها از آن مشاوران و روان پزشکان است. فیلترهای آمریکایی ابتدا غیر سرمایه داران را دچار فقر تغذیه کرده و سپس آن‌ها از مرکز شهر به سمت پیرامون اخراج می‌کند و پس از مدتی که بی خانمان شدند احتمالاً در اثر یک ویروس مثل کرونا از پای در می‌آیند. البته این رفتار و کاملاً به صورت تدریجی و بطئ انجام می‌شود که دو خاصیت مهم دارد: اولاً نیروی مورد نیاز کار همیشه فراهم است و ثانیاً نیروهای قدیمی متوجه تنزّل درجه و سقوط خود نخواهند شد. البته باید به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که هر جامعه‌ای که بر مبانی لیبرال سرمایه داری و اداره شود سرنوشتی جز جامعه‌ی آمریکایی نخواهد داشت. در ذیل به برخی مشکلات جامعه‌ی آمریکا در بخش اشاره خواهد شد. برای مطالعه بیشتر به مقاله «توصیفی از غلبه نگاه داروینیستی در نظام بهداشت غرب» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6824/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
✅ صدای خرد شدن استخوان‌های لیبرالیسم می‌آید؟ به بهانه مشکلات درمانی و بهداشتی فقرا در غرب در خلال بحران شیوع http://www.borhan.ir/6840/ 🔹به نظر می‌رسد فیلترهای مهم نظام لیبرال سرمایه داری مثل ، بیماری‌های جهانی نظیر ، آلودگی‌های ، ، گرانی، تورم، بانک، و امثال آن در آینده‌ای نزدیک به انقراض برسد. یعنی زمانی فرا می‌رسد که عمده‌ی جمعیت بشر در برابر این فیلترها از بین رفته و تنوعی که لازمه‌ی استمرار سرمایه داری بود به شباهت تبدیل شده و در نتیجه سرمایه داری راهی جز نابودی نخواهد داشت. زیرا لحظه‌ای فراخواهد رسید که توازن سرمایه و کار به هم خورده و و فقرایی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، از تمکین به استکبار سرمایه داری خارج شده و میان مرگ و انقلاب علیه جهانی یکی را انتخاب خواهند کرد. در لحظاتی که خصوصی سازی در آمریکا و سایر جوامع لیبرال همه را در آستانه‌ی خفگی مفرط قرار داده است، دیگر تهدید به اخراج و سوء تغذیه و بی خانمانی نمی‌تواند مستضعفین را بترساند و احتمالاً مطابق آنچه بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت (ره) می‌فرمود، صدای خرد شدن استخوان‌های به گوش می‌رسد و لیبرالیسم غربی در فرآیندی خودویرانگر به پایان راه خواهد رسید. امام هماره از نبرد پابرهنگان با مستکبران و از سنت الهی که بر پیروزی و وراثت مستضعفین بر زمین تأکید می‌کند، سخن می‌گفت برای مطالعه بیشتر به مقاله «توصیفی از غلبه نگاه داروینیستی در نظام بهداشت غرب» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6824/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
✅ تهدید کرونا و فرصت جهش تولید سال ۱۳۹۹ را سال «» نامگذاری نمودند، در این مقال برآنیم تا از نظرگاه اقتصادی و اجتماعی به واکاوی پیامدهای شیوع بیماری پرداخته و با در نظر گرفتن ایجاد شده برخی از پیش رو را نیز با تأکید بر روی شعار رونق تولید مورد مداقه قرار دهیم. برخی از فرصتهای ایجاد شده اجمالاً از این قرارند: ۱. توسعه‌ی فرهنگ همدلی و همکاری برای رفع تهدیدات ملی میتوان ایجاد شده در جهت مقابله با کرونا را در راستای نیاز کشور و مردم به تقویت اقتصاد از راه برای ایجاد جهش در تولید و هدایت و کانالیزه نمود. ۲. فرصت استفاده از منابع شده میتوان منابع صرفه جویی شده ناشی از کاهش رفت آمدها، کاهش مصرف سوخت، لغو همایشهای غیرضروری دستگاه ها و... را در زمینه جبران بخشی از خسارتهای واحدهای تولیدی مولد صرف نمود. ۳. استفاده از خانه‌نشینی میلیون‌ها دانشجو و فارغ‌التحصیل به بهانه‌ی بیماری کرونا، می‌تواند فرصت مناسبی برای آشنا شدن آن‌ها با شیوه فعالیت مفید و روزآمد آزادکاری باشد و چه‌بسا دریچه‌ای رو به استفاده از پتانسیل بالای کشور در زمینه‌ی نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده بگشاید. ۴. تقویت رویکرد در اقتصاد ملی حادثه‌ای مثل شیوع بیماری کرونا می‌تواند به نوبه خود، برآشکارشدن بیش از پیش ناکارآمدی گفتمان غربگرایی و برونزایی و ترویج نگاه کمک کند؛ چرا که همگان، اوج دشمنی و خباثت جبهه‌ی استکبار با مردم را در موضوع تحریم های دارویی لمس کردند. ۵. استفاده از شیوع بیماری کرونا گذشته از مشکلات پیش آمده میتواند فرصت بی بدیلی برای ظرفیت بالای ، و کشور برای تصرف بازارهای منطقه ای و بین المللی باشد. ۶. آشکار شدن ضعف زیرساخت‌های بخش سلامت مقابله با ویروس کرونا به مثابه یک رزمایش بی نظیر باعث آشکار شدن نقاط ضعف زیرساختهای شده و پوشش این نقاط ضعف علاوه بر بهبود استانداردهای درمانی کشور میتواند زمینه جذب و جبران بخشی از خسارات وارده به کشور را در میان مدت و کوتاه مدت فراهم نماید. ۷. گوشزد کردن جایگاه بسیاری از مراجعات به ادارات دولتی جهت انجام امور اداری، از بستر اینترنت قابل انجام بوده و ر صورت توجه ویژه به گسترش زیرساختهای دولت الکترونیک بسیاری از ترددهای غیرضروری در سطح شهرها کاهش یافته؛ و کسب و کارهای اینترنتی از قوام و غنای بیشتری برای ارائه ی خدمات غیرحضوری به مشتریان برخوردار می‌شود. ۸. فرصت گسترش مشاغل خانگی و خانوادگی اختیاری اعضای خانواده در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا هرچند به بخشی از مشاغل آسیب زده است اما در عین حال این فرصت را نیز پدید آورده تا اعضای خانواده وقت بیشتری را درکنار یکدیگر سپری نموده و با همفکری و استفاده از تجارب و تخصص‌های یکدیگر سبک جدیدی از درآمدزایی و تولید در خانواده را در قالب تجربه نمایند. برای مطالعه بیشتر به مقاله «تهدید کرونا و فرصت جهش تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6857/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
علی رقم وجود های غیرقانونی پزشکی و بهداشتی ایران و عدم هرگونه قرنطینه ،ایران در کنترل شیوع از کشور های اروپایی و آمریکایی بسیار عملکرد قوی تری داشته است. https://twitter.com/borhan_ir/status/1242462811382370304?s=20 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
📚 کتاب «جهاد مقدس» 📝تهیه و تنظیم : ✅ اندیشنامه دولت اسلامی (5) 🔸تأمّلی بر ابعاد نگاه به و 🔻این کتاب که حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران است در 85 صفحه و در 3 فصل، از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹« امنیّت در آموزه‌های اسلامی» 🔹« و در اندیشه اسلامی» 🔹« نظامی اسلامی» hmp.me/czwy 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻در دین اسلام، به طریق اولی، به‌عنوان دینی که از خود تعریف جامع برای حل‌وفصل مشکلات بشر ارائه داده و مطابق آیۀ قرآنی «تبیان لکل شی»، توان پاسخ‌گویی به تمام مسائل موجود بشری را دارد، می‌بایستی مقولۀ امت وجود داشته باشد. ✅ اندیشۀ سیاسی اسلام، علاوه بر اینکه به‌طور متضمن کسب امنیت در مقابل سلطۀ طاغوت است، به‌صورت نیز دعوت به ایجاد می‌کند که در آن با تحقق آگاهی، به‌مثابۀ شرط امکان کرامت و سعادت انسانی، جایی برای سلطه و استبداد نیست. بر همین اساس است که حتی تحمیل سلطه‌گرانۀ باورهای دینی نفی می‌شود. ✳️ به‌عنوان یکی از مفاهیمی که در حال تغییر بوده و معانی جدیدی به خود گرفته است، در گفتمان اسلامی به‌عنوان بستری برای تعریف و تأمین این مفروض قلمداد می‌شده است. این موضوع هم در دیدگاه حضرت رسول (ص) و هم در نگرش امام (ره)، واحد بوده ولی تفاوت در محدودیت‌های محیطی پیش روی امام برای تحقق این مفهوم است. به عبارتی دلیل تفاوت بایدها و هست‌های پیامبر و امام، نه در تفکر ایشان و نه در شرایط ارادی کنشگر و ارادۀ معطوف به آن (رسیدن به امت به‌عنوان امنیت توسط امام) بوده، بلکه همان‌طور که گفته شد، شرایط اعم از ساختار حاکم بر نظم بین‌الملل، وجود کنشگران دولت‌ملتی و سایر عوامل و عناصر سیاسی‌ محیطی بوده که مانع از تحقق این هدف شده است. 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 b2n.ir/425288 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ راهبرد تطهیر پهلوی توسط رسانه‌های فارسی زبان وارونه نمایی غرب از آمار مسائل و مشکلات به روایت اسناد 🔹شمار از سال 1340 به بعد از 13 به حدود 15 میلیون نفر افزایش یافت. کمتر از 40% کودکان کشور دوره دبستان را به پایان رساندند، نسبت معلم به شاگرد در دولتی رو به کاهش بود، سالانه از بین 290.000 داوطلب تنها 60.000 نفر به راه می‌یافتند و از لحاظ درصد افراد دارای تحصیلات عالی، کشور همچنان یکی از ضعیف‌ترین کشورهای خاورمیانه بود. وضعیت رفاه عمومی از سال 1345 تا 1355 به طرز وحشت انگیزی تنزل کرده بود. در طی این ده سال، درصد خانواده‌های شهری که در یک اتاق زندگی می‌کردند از 36% به 43% رسید. در سال 1356، 42% از خانواده‌های تهرانی مسکن مناسبی ندارد و تهران با بیش از 4 میلیون جمعیت، علی رغم درآمدهای زیاد نفتی هنوز سیستم فاضلاب، مترو و حمل و نقل عمومی درستی ندارد. .... بیش از 70 درصد روستاهای کشور هنوز و ندارند و بیش از 60 درصد شهرستان‌های آن، بیمارستان مجهز ندارند و هر بیماری از هرجای ایران باید راهی تهران یا شهرهای بزرگ شود. 📖 به نقل از کتاب «ایران بین دو انقلاب»، یرواند برای مطالعه بیشتر به مقاله «راهبرد تطهیر پهلوی توسط رسانه‌های فارسی زبان» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6894/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
📚 کتاب « پیشرفت » 📝تهیه و تنظیم : محمدجواد اخوان ✅ اندیشنامه اقتصاد مقاومتی (9) 🔸 و ارزیابی روند مقاومت ایران در سال‌های 1392 تا 1397 هجری شمسی 🔻این کتاب در 155 صفحه و در 9 گفتار، از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹« و اقتصاد کلان» 🔹«اقتصاد » 🔹«امنیت » 🔹« ملی» 🔹«اقتصاد منهای » 🔹«تنوع مبادی تأمین » 🔹«» 🔹«توسعه » 🔹« و محیط کسب‌وکار» hmp.me/cz3h 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻 معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله در 16 شهریورماه 1389 در دیدار با جمعی از کارآفرینان با اشاره به تمهید دشمن برای علیه ایران اسلامی فرمودند: «ما باید یک اقتصاد مقاومتیِ واقعی در کشور به وجود بیاوریم.» بدین ترتیب با طرح کلیدواژه «» راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابل توطئه دشمن در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران را اعلام نمودند. ✅ در ادامه به‌تدریج ابعاد و بایسته‌های این کلان‌راهبرد اقتصادی از سوی معظم‌له تبیین و ترسیم گردید و ایشان نهایتاً در 29 بهمن 1392، سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» را ابلاغ نمودند. اکنون 5 سال از اقتصاد مقاومتی می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد زمان لازم برای از میزان پیشرفت کار در مجاری ذی‌ربط فرارسیده است. یک ارزیابی ساده نشان می‌دهد که بخشی از تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً در ادبیات و شعار مدیران اجرایی متوقف مانده است و در مرحله ارائه نیز دستگاه‌های اجرایی گاه گزارش اقدامات دیگر و معمول خود را که مرتبط به این سیاست‌ها نبوده و قبلاً هم جاری و ساری بوده است، به‌عنوان « کاری اقتصاد مقاومتی» ارائه می‌نمایند. مع‌الأسف در کمال شگفتی مشاهده می‌شود که برخی مدیران حتی برخی اقداماتی را که در تعارض جدی با این سیاست‌ها است، به‌عنوان گزارش کار پیشرفت اقتصاد مقاومتی به جامعه عرضه می‌کنند ✳️ گزارش حاضر در پی روند مرتبط با حوزه در حوزه اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و ... بر اساس داده‌های رسمی و معتبر و بود در طی سال‌های به بعد است. برخلاف بخشی از حوزه‌ها همچون بازرگانی خارجی و ... داده‌ها به‌صورت فصلی و ماهانه منتشر می‌شود، در پاره‌ای از حوزه‌ها همچون تولید و مصرف کشاورزی و انرژی، داده‌های متقن با تأخیر حتی چندساله به انتشار می‌رسد و بر طبق اعلام مراجع آماری ملی، داده‌های جدیدتر بعضاً مقدماتی بوده و ممکن است در ارزیابی‌های بعدی دچار تجدیدنظر گردد. از سویی مراجع بین‌المللی نیز معمولاً با تأخیر چندساله داده‌ها و تحلیل‌های خود را منتشر می‌کنند. از سویی به دلیل حوزه مقاومت اقتصادی در زیربخش‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و نیز و بومی بودن بسیاری از مؤلفه‌های سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی، ارزیابی کامل و جامع از وضعیت اقتصاد مقاومتی در کشور با دشواری‌های بسیاری همراه است. همچنین در بخشی از حوزه‌ها و زیربخش‌ها به دلیل پیچیدگی و ویژگی‌های خاص مقابله با تحریم‌ها، اطلاعات آشکار و قابل اتکایی در این حوزه‌ها . علی‌ای‌حال تلاش گردیده تا حداکثر ممکن، شاخص‌ها و نماگرهای ترسیم‌کننده وضعیت اقتصاد مقاومتی ورد ارزیابی قرار گیرد و نهایتاً تحلیل جامعی از شرایط کشور ارائه گردد. 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 b2n.ir/111877 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
✅ آیا «مردم سالاری دینی»، «دموکراسیِ پول» را شکست می‌دهد؟! چالش دو مدل مراجعه به نظر مردم در نظام دینی و غربی 🔹 هرچند تا پیش از وقوع اسلامی، جهان شاهد برگزاری انتخابات‌های مختلفی در انواع گوناگونی از بود، اما جنس انتخابات در نظام اسلامی حائز تفاوت‌هایی بنیادین با سایرین است. در نظام‌های سیاسی دیگر در بهترین حالت راهی برای خروج مردم از تردید درباره‌ی این است که چه کسی قدرت را در اختیار بگیرد؟ و در حالت‌های دیگر انتخابات پوششی برای تداوم حیات الیگارشی های قدرت و ثروت است. بر این اساس تقوا، اصول اخلاقی و معنویت به طور کلی جایگاهی در ملاک‌های انتخاب ندارد و در این فضاست که آخرین نتیجه‌ی دموکراسی در فردی با بدترین ویژگی‌های اخلاقی است که به هیچ امر و حدودی متعهد و وفادار نیست. شاید چنین حقیقتی سبب شده بود که ارسطو، دموکراسی را بدترین شیوه‌ی حکومت و آن را زمامداری جاهلان و بدترین مردم بداند. برای مطالعه بیشتر به مقاله «آیا «مردم سالاری دینی»، «دموکراسیِ پول» را شکست می‌دهد؟!» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6861/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ پایان به پیش بینی امام راحل به بهانه مشکلات درمانی و بهداشتی فقرا در غرب در خلال بحران شیوع بیماری به نظر می‌رسد فیلترهای مهم نظام لیبرال سرمایه داری مثل ، بیماری‌های جهانی نظیر کرونا، آلودگی‌های ، فقر، گرانی، تورم، بانک، بورس و امثال آن در آینده‌ای نزدیک به انقراض برسد. یعنی زمانی فرا می‌رسد که عمده‌ی جمعیت بشر در برابر این فیلترها از بین رفته و تنوعی که لازمه‌ی استمرار سرمایه داری بود به شباهت تبدیل شده و در نتیجه سرمایه داری راهی جز نابودی نخواهد داشت. زیرا لحظه‌ای فراخواهد رسید که توازن سرمایه و کار به هم خورده و مستضعفین و فقرایی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند، از تمکین به استکبار سرمایه داری خارج شده و میان مرگ و انقلاب علیه سرمایه داری جهانی یکی را انتخاب خواهند کرد. در لحظاتی که خصوصی سازی در آمریکا و سایر جوامع لیبرال همه را در آستانه‌ی خفگی مفرط قرار داده است، دیگر تهدید به اخراج و سوء تغذیه و بی خانمانی نمی‌تواند مستضعفین را بترساند و احتمالاً مطابق آنچه بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمود، صدای خرد شدن استخوان‌های لیبرالیسم به گوش می‌رسد و لیبرالیسم غربی در فرآیندی خودویرانگر به پایان راه خواهد رسید. هماره از نبرد پابرهنگان با مستکبران و از سنت الهی که بر پیروزی و وراثت بر زمین تأکید می‌کند، سخن می‌گفت. برای مطالعه بیشتر به مقاله «توصیفی از غلبه نگاه داروینیستی در نظام بهداشت غرب» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6824/
اندیشکده برهان
✅الزام شرعی و عقلیِ حمایت از تولید با حمایت واجب از تولید ملی 🔹 خودکفایی در اقتصاد با تولید قدرتمند به دست آمده و این امر از طریق همیاری و همکاری عموم مردم حاصل خواهد شد. قطع وابستگی و بستن راه نفوذ می‌تواند در بخش‌های فرهنگی سیاسی و نظامی نیز اثر مثبت گذاشته و نتایج آن در جامعه سرریز شود و کیفیت زندگی را در کشور بسیار بهبود ببخشد. مهم‌ترین راه توجه به تولید ملی از طریق حمایت مردمی از کالای تولید داخل و فرهنگ مصرف کالای داخلی به دست می‌آید. برای باید به دو موضوع مصرف صحیح و قناعت توجه کرده تا منابع لازم برای ایجاد یک زندگی با کیفیت را به دست آورد. 🔹 فارغ از آنچه در باب قناعت و زندگی غیر تجملاتی به مردم توصیه شده است، یکی از مهم‌ترین نمونه‌های مصرف صحیح، خرید کالای ایرانی است. برای مدت‌های طولانی بر اثر فرهنگی که از دوره بدین سو منتقل شد یا آنچه که در تبلیغات رسانه‌های معاند برای القای خودتحقیری در درون جامعه ایرانی به وجود آمده است خرید کالای ایرانی یک رفتار درجه دوم و یا سوم از سوی شهروندان بی کیفیت تلقی می‌شود. در واقع خریدن کالای ایرانی دارای مشابه خارجی نشان از فقر، تنگدستی، ناآگاهی یا به روز نبودن فرد محسوب شده و مورد شماتت اطرافیان قرار می‌گیرد. این در حالیست که برخی کشورهایی که در زمره ده کشور برتر در تولید ناخالص داخلی هستند برای سالهای طولانی کالای داخلی خود را حتی با سطح کیفیت پایین‌تر بر کالای خارجی ترجیح داده‌اند. برای مطالعه بیشتر به مقاله «الزام شرعی و عقلیِ حمایت از تولید» مراجعه کنید. http://www.borhan.ir/6917/ 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
📚 کتاب «» 📝تهیه و تنظیم : اندیشکده ✅ اندیشنامه سیاست خارجی (7) 🔸بررسی تطبیقی و یا در سیاست خارجی 🔻این کتاب که با تلاش پژوهشگران به رشته تحریر درآمده در 167 صفحه و در 9 فصل از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹« عزت ملی» 🔹« اسلامی و عزت ملی» 🔹« عزت ملی» 🔹«عوامل و تحقق عزت ملی» 🔹«، ، و عزت ملی» 🔹«تجربه های از عزت ملی» 🔹«، و سیاست خارجی» 🔹«طعم تلخ » 🔹« در عزت طلبی» hmp.me/cz71 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻مفهوم «» یکی از مهم‌ترین عبارات در اندیشه دینی و سیاسی ما مسلمانان است. به‌نحوی‌که این کلیدواژه یکی از پرتکرارترین مفاهیم در ادبیات سیاسی و دینی و حتی زندگی شخصی ما در ابعاد مختلف آن است. همۀ ما به‌حکم اینکه موجودی متفکر و دارای قدرت هستیم با این مقوله به نحوی بنیادین در ارتباط خواهیم بود. چراکه مفهوم عزت در معنای کلان خود، نوعی ارتباط وسیع و فراگیر با نحوه زیستن یا برقرار می‌کند. و پارامترهایی که این مفهوم در برمی‌گیرد از یک‌سو و مفهوم آن از سوی دیگر، سازنده چهارچوبی منظم و نظام‌مند برای سازمان دادن به سیستمی فکری و نظری است که می‌تواند در ذیل این مفهوم به ساماندهی عمیق و دقیق زندگی و به‌طور مشخص سبک زیستن بپردازد. ✅ می‌توان مفهوم «عزت ملی» در سطح جامعه را متناظر با مفاهیمی همچون ، ، ارزش نهادن نفس برای خود یا احساس سودمندی از وجود خویش در سطح فرد دانست. همان‌گونه که این معیارها می‌توانند نظامی علمی برای مطالعه انسان و ارزیابی میزان موفقیت یا عدم موفقیت وی در زندگی شخصی قرار گیرد عبارت «عزت ملی» نیز می‌تواند داری چنین کارکردی در سطحی جامعه‌شناسانه و ملی باشد. ✳️ اسلامی ایران مبتنی بر هویت دینی خویش برپایی نظامی اسلامی و الهی را پیگیری می‌کند. چراکه «جهان‌بینی بدون جهان سازی و جامعه سازی سلسله‌ای از مفاهیم خشک و تجریدی بیش نیست» . برای این منظور باید توجه داشت که جهان‌بینی اسلامی و دینی ما برای آنکه قابلیت جامعه سازی و نظام سازی اجتماعی داشته باشد نیازمند یک است. از این مرحله می‌توان با عنوان یا ایجاد نظام شناختی یاد کرد. در این مرحله است که مفاهیم اسلامی و دینی همچون عزت ملی باید شرح و بسط داده شوند 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 b2n.ir/395262 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
✅ کدام مردم در اقتصاد مردمی؟! 🔹 نامگذاری سال ۹۹ به عنوان در حالتی که پیش از آغاز سال نو مشخص بود دو بحران عمده کرونا و کاهش قیمت نفت گریبانگیر تولید ملی در سال آینده می‌باشد، نشان می‌دهد که استراتژی در باب اداره کشور تغییری نکرده است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی که در طول ۴۰ سال گذشته همواره توانسته است از تهدید ها بالاترین فرصت ها را برای کشور ایجاد کند با آگاهی از وقوع این دو بحران اقدام به این نامگذاری نموده است که بالاتر از رونق و حمایت از تولید ملی از جهش ملی سخن می‌گویند. یکی از مهم‌ترین الزامات جهش تولید مردمی کردن اقتصاد است. مردمی کردن اقتصاد رمز عبور از بحران هاست، یعنی همان نیرویی که می تواند کشور را از یک نظامی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی نجات دهد هم می تواند بحران احتمالی اقتصاد را پشت سر گذاشته و آن را تبدیل به بهاری برای پیروزی و رشد نماید. اما عبارت مردمی کردن اقتصاد برای برخی حاوی ابهام می باشد. برخی از نظریه پردازان لیبرال که سرمایه داری را ملاک شهروندی بر می شمرند اقتصاد مردمی را به معنای بازگذاشتن دست سرمایه داران و کاهش قوانین دست و پا گیر برای انباشت بیشتر سرمایه می دانند، در حالیکه همانطور که رهبر معظم انقلاب در سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ در ده سال پیش اشاره فرموده اند حداقل باید 25% درصد از اقتصاد کشور تا پایان برنامه 5 ساله پنجم در اختیار بخش قرار می‌گرفت. این امر صراحت دارد که منظور معظم له از مردم در آنجا که از اقتصاد مردمی سخن می‌گویند سرمایه‌داران نیستند. آمارها نشان می‌دهد که ۳۶۳ هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی تنها در اختیار ۴۵۰ نفر است! سؤال مهم آن است که آیا پرداخت بیشتر به این افراد می‌تواند گره‌گشای اقتصاد ایران و مسئله جهش تولید باشد؟! 🔹 به نظر می‌رسد باید سیاست قرار دادن همه تخم‌مرغ‌های اقتصاد در سبد این چند نفر به پایان رسیده و عظیم بانکی که از قضا مجموعه‌ای از ثروت های خرد و کلان آحاد مردم است در اختیار آحاد مردم قرار بگیرد. بازنگری جدی در نوع فعالیت های مضاربه ای و تجاری بانکها می‌تواند اقتصاد را به سمت آحاد و اصناف مردم به خصوص در مناطق محروم رهنمون کرده و علاوه بر تولید اشتغال زمینه‌های بهبود مولفه های مهمی چون و شادی را فراهم نمایند. ✏️ طبیعتاً در روزگار بحران این نیروی مردمی است که می‌تواند کشور را از موقعیت خطر و تهدید به موقعیت پیروزی و فرصت رسانده و برخلاف سرمایه دارانی که هر آشوبی را فرصتی برای انباشت بیشتر سرمایه تلقی می کنند به قدرتمندتر شدن ایران فکر کرده و استراتژی رهبر معظم انقلاب را تأمین و تضمین نمایند. 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
روی دیگر بیمارستان های خصوصی در بحران کرونا! 🔹 دارای ذاتی واحد در سراسر دنیاست و تفاوتی نمی کند که شرایط مردم عادی باشد یا بحرانی نظیر آن‌ها را درنوردیده باشد. اساساً مهمترین اشکال سرمایه‌داری علاوه دوری از خداوند و معنویت در نقض اصول اولیه انسانیت است. در حالی که نیروهای نظامی کشور را طی دستوری به برگزاری یک بزرگ بیولوژیک امر فرمودند، گویا بخشهایی از ساختار بهداشت و درمان کشور که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد خود را موظف به حضور در این رزمایش و یا امداد به مردم در این شرایط بحرانی نمی دانند. اعداد و ارقام مالی که از بیمارستان های خصوصی در موضوع پذیرش بیماران کرونایی در فضای مجازی منتشر می‌شود و یا خبرهایی که از عدم پذیرش بیماران مشکوک به کرونا به دست می رسد نشان می دهد که سرمایه داری چهره زشت خود را مجددا به مردم ایران نشان داده است و کسانی که پولهای بادآورده را در بخش پزشکی در برخی از بیمارستان های خصوصی انبار کرده اند امروز حاضر نیستند پا به پای آحاد جامعه و در کنار و نیروهای مسلح مسئولیت خود را در قبال بحران به عهده بگیرند. 🔹 در واقع آنچنان که در زمانی که کشوری درگیر جنگ می شود هیچ کدام از بیمارستانهای آن کشور حق امتناع از پذیرش مجروحان جنگی را ندارند، در این شرایط که مردم در یکی از حساس ترین برهه‌های تاریخ خود قرار گرفته اند باید بیمارستان های خصوصی را ملزم کرد تا به ارائه خدمات در سطح بیمارستان های دولتی و در هزینه متعارف آن اقدام نمایند. 🔹 در حالی که دولت هایی همچون که نه تنها نسبت به اصول اسلامی شناختی ندارند بلکه مدعی آن نیز نیستند و با قوانین اسلامی و شرعی سازماندهی نشده اند در این شرایط بیمارستان های خصوصی را الزام در پذیرش بیماران نموده‌اند شایسته است که دولت محترم تمام بخش‌های خصوصی بهداشت و درمان و مرتبط با بحران کرونا را الزام به رعایت پروتکل های شرایط بحران کرده و در غیر اینصورت نسبت به تداوم مجوز فعالیت آنها تأمل جدی نماید. بدیهی است اشتغال در جمهوری اسلامی و کسب درآمد در جامعه ای که برای امنیت آن خون هزاران شهید محترم ریخته شده است و هزاران میلیارد دلار هزینه داشته تا بیمارستان خصوصی به کسب سود و درآمد مشغول باشد مستلزم رعایت قواعد و قوانین کشور است. 🔹 در حالتی که آحاد و اصناف جامعه در تبلیغات صدا و سیما و تبلیغات سایر دستگاه‌های حاکمیتی به ایثار و همدلی و همکاری دعوت می شوند به نظر می رسد بخشی از افراد که هم اکنون در پناه امنیت و صلابت نظام مشغول کسب درآمد هستند بنای بر همکاری و همیاری با مردم ندارند. پذیرش یک بیمار کرونایی به شرط واریز حداقل ۲۵ میلیون تومان از عهده بخش قابل توجهی از مردم خارج بوده و در شرایطی که پرواضح است که تخت های بیمارستان های دولتی کفاف این تعداد از بیماران کرونایی را نمی‌دهد و پزشکان و پرستاران و بهیاران و خدمه خیر های دولتی در حال تلاش و جهاد شبانه روزی هستند؛ تعداد معدودی از قصد مشارکت در این رزمایش واقعی را نداشته و نظم عمومی جامعه را مختل نموده اند. 🔹 ورود دستگاه‌های انتظامی و امنیتی در مسئله برای برخورد با اختلال گران در مبارزه غیرتمندانه با این بحران بیولوژیک می تواند سرمایه اجتماعی نظام را افزایش داده و مدت مبارزه با این بحران را کاهش دهد. چه اینکه مبارزه با اخلال کنندگان در روند این رزمایش واقعی بخشی از رزمایش بوده و بی اعتنائی و چشم فرو بستن بر آن شبیه به بی اعتنائی و غمض بصر از کسانی است که در جنگ های نظامی محل انجام وظیفه را ترک یا نسبت به درک شرایط کشور کوتاهی کرده و همگام با دشمن نسبت به منافع ملی ایجاد خسارت نمودند. 💠اندیشکده برهان💠 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir
اندیشکده برهان
📚 کتاب « در جمهوری اسلامی ایران» 📝تهیه و تنظیم : اندیشکده ✅ اندیشنامه پیشرفت (6) 🔻این کتاب که با تلاش پژوهشگران به رشته تحریر درآمده در 158 صفحه و در 4 فصل از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹«اقتصاد » 🔹« و سیاست » 🔹« بر اقتصادی» 🔹«دولت » hmp.me/c0d0 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻با نگاهی به کتب تاریخ می‌توان آن‌ها را سرشار از مجادله‌های فکری و فلسفی در حوزۀ اقتصاد و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی یافت. این امر بیانگر این مهم است که از همان بدو پیدایش تفکرات اقتصادی، بین متفکران اقتصادی در حوزۀ تحلیل و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی وجود داشته است. منشأ این درگیری‌ها و اختلاف‌ها را می‌توان در جهان‌بینی‌ها و ایدئولوژی‌های مکاتب و جریان‌های فکری طرفِ نزاع جست‌وجو کرد. منشأ ورود و ترویج این درگیری‌ها در ایران، عمدتاً حاکم بر کشور است. چیدمان نظام آموزشی ایران ـ قبل و پس از انقلاب ـ و نیز فارغ‌التحصیلان ایرانیِ خارج از کشور ـ که به فراگیری رشتۀ اقتصاد پرداخته و وارد سیستم آموزش اقتصاد در ایران شده‌اند ـ در شکل‌گیری این ساختار آموزشی مؤثر بوده است. ✅ تاکنون در جمهوری اسلامی ایران، طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادیِ بسیاری وجود داشته که مراحل قانون‌گذاری، تصویب و اجرا را پشت سر نهاده و در مختلف تاریخ جمهوری اسلامی، شاهد نقش‌آفرینی‌ها و القای سیاست‌ها و تجویزهای مختلف گروه‌ها و بوده‌ایم. این جریان‌ها و گروه‌های اقتصادی ـ سیاسی، دارای اصول و مبانی فکری ـ فلسفیِ مختلفی بوده که سیاست‌ها و تجویزات خود را بر مبنای آن بنا کرده و ساختار و نظام اقتصادی کشور را طی گذشت حدود سه دهه از وقوع انقلاب، شکل داده‌اند و در لحظه‌های سرنوشت‌ساز، به حرکت نظام، انقلاب و مدیریت اقتصاد کشور پرداخته و به تجویز سیاست‌های اقتصادی همت گمارده‌اند. ✳️ روند تحولات اقتصادی ـ سیاسیِ دولت‌های پس از انقلاب، از اقتصاد «» در دهۀ اول انقلاب اسلامی و مقارن با دوران جنگ تحمیلی آغاز شد و پس از آن، با ظهور جریانی موسوم به «» در بدنۀ قوۀ مجریه و تحقق اقتصادِ مبتنی بر در دولت آقای ، این روند ادامه یافت که ماحصل آن، اِعمال سیاست‌های «» در این دوره از مدیریت کشور بود. با ورود جبهۀ به پاستور و در دست گرفتن سکان مدیریت اجرایی کشور، دولت دوم خرداد با شعار «»، عملاً اولویت سیاست‌گذاریِ کلان کشور را از «توسعه اقتصادی» ـ که اولویت اول دولت کارگزاران بود ـ به «توسعه سیاسی» تغییر داد و 8 سال کشور را با اتخاذ چنین اولویتی اداره نمود. پس از آن، نوبت به دولت‌های نهم و دهم رسید که با شعار «» و تحقق عدالت اقتصادی، سعی نمود تا خود را از حیث اقتصادی و در ساحت نظر و عمل، از دولت‌های پیش از خود متمایز نشان دهد. 🛒 جهت دریافت این کتاب با تخفیف ویژه درب منزل روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 b2n.ir/800883 🆔 @didemanpub 🔻توئیتر https://twitter.com/borhan_ir 🔻اینستاگرام https://www.instagram.com/borhan__ir/ 🔻 آی‌گپ http://iGap.net/borhan_ir 🔻 سروش http://sapp.ir/borhan_ir 🔻بله http://ble.im/borhan_ir 🔻ایتا http://eitaa.com/borhan_ir