May 11
🗯 چند روایت در مدح رسول خدا صلی الله علیه و آله
🔸امام باقر علیه السلام فرمود: «عَلِيٌّ أَوَّلُنَا وَ أَفْضَلُنَا وَ خَيْرُنَا بَعْدَ النَّبِيِ .»
علی علیه السلام نخستین و بافضیلت ترین و بهترین ما بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله است.
📚بصائر الدرجات؛ کتابخانه مرعشی؛ ج1 ؛ ص216
و امام صادق علیه السلام فرمود: از خدا بترسید و او و رسولش را بزرگ دارید و کسی را بر رسول خدا صلی الله علیه و آله برتری ندهید زیرا خداوند او را برتری داده و اهل بیت پیامبر خود را به طور میانه دوست داشته باشید و غلوّ نکنید.
📚قرب الإسناد؛ مؤسسة آل البیت؛ص159
اهل بیت علیه السلام خود در قیامت دست به دامان رسول خدا صلی الله علیه و آله هستند:
حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص يَوْمَ الْقِيَامَةِ آخِذٌ بِحُجْزَةِ اللَّهِ تَعَالَى وَ نَحْنُ آخِذُونَ بِحُجْزَةِ نَبِيِّنَا وَ شِيعَتُنَا آخِذُونَ بِحُجْزَتِنَا ثُمَّ قَالَ وَ الْحُجْزَةُ النُّورُ وَ قَالَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ مَعْنَى الْحُجْزَةِ الدِّينُ.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ نشر جهان؛ ج1 ؛ ص126
رسول خدا صلی الله علیه و آله خود کلیدهای بهشت و دوزخ را به امیرالمؤمنین علیه السلام می سپارد
فِي رِوَايَةِ مُحَمَّدِ بْنِ زَكَرِيَّا الْغَلَابِيِّ وَ الْحَدِيثُ مُخْتَصَرٌ إِنَّ رِضْوَانَ يُنَادِي إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَ مَفَاتِيحَ الْجِنَانِ إِلَى مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ مُحَمَّداً أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَهَا إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ هَاكَ فَاشْهَدُوا لِي عَلَيْهِ ثُمَّ يَقُومُ خَازِنُ جَهَنَّمَ وَ يُنَادِي أَلَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَ مَفَاتِيحَ جَهَنَّمَ إِلَى مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ مُحَمَّداً أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَهَا إِلَى عَلِيٍّ هَاكَ فَاشْهَدُوا لِي عَلَيْهِ فَتَأْخُذُ مَفَاتِيحَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ تَأْخُذُ حُجْزَتِي وَ أَهْلُ بَيْتِكَ يَأْخُذُونَ حُجْزَتَكَ وَ شِيعَتُكَ يَأْخُذُونَ حُجْزَةَ أَهْلِ بَيْتِكَ قَالَ فَصَفَقْتُ بِكِلْتَا يَدَيَّ وَ قُلْتُ إِلَى الْجَنَّةِ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ إِي وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ. 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ؛ نشر علامه؛ ج2 ؛ ص161
#رسول_خدا
@BotShenasi
🗯 ملاقات امام حسين عليه السلام با ابا هرة
🔻بامدادان از اهل کوفه، ابا هرة برسید و بر حسين علیه السلام در آمد و سلام داد و عرض کرد: یا ابن رسول الله! چه چیز تورا بیرون آورد از حرم خدا وحرم جدت مصطفی؟
فَقَالَ اَلْحُسَيْنُ وَيْحَكَ يا أباهِرَةُ ان بَنِي اُمِيَّةَ أَخَذُوا مَالِي فَصَبَرْتُ
فشَتَمُوا عِرْضِي فَصَبَرْتُ وَ طَلَبُوا دَمِي فَهَرَبْتُ وَ أَيْمُ اَللَّهِ لتقتلني اَلْفِئَة الباغِية وَ لَيُلْبِسَنَّهُمُ اللَّهُ ذُلاً شامِلاً وَ سَيْفاً قاطِعاً وَ لَيُسَلِّطَنَّ عَلَيْهِمْ مَن يُذِلُّهُمْ حَتّي يَكُونُوا أَذَلَّ مِنْ قَوْم سبأ اِذ مَلَكَتْهُمُ اِمْرَأَةٌ مِنْهُمْ فَحَكَمَتْ فِي أَمْوَالِهِمْ وَ دِمَائِهِم
🔸حسين فرمود: وای بر تو اى ابا هرة! همانا بنی امیه حق مرا غصب کردند ومن شکیبا بودم و مرا بسب و شتم [۱] یاد کردند و بر شکیبائی بر افزودم و چون خون مرا طلب نمودند تدبير هرب [۲] نمودم. سوگند با خدای که این جماعت گمراه مرا میکشند و خداوند بیاد افراه [۳] ایشان را لباس ذلت میپوشاند و دستخوش شمشیر بران میگرداند و سلطنت میدهد برایشان کسی را که ذليل کند ایشان را ذلیل تر از مردم شهر سبا. گاهی که زنی یعنی بلقیس برایشان پادشاهی داشت و بر جان و مال ایشان فرمان میکرد.
]: سب و شتم: دشنام و ناسزا
[۲]: هرب (بفتحتين) فرار.
[۳]: با دافراه: کیفر
📚ناسخ التواریخ - جلد ۲، صفحه ۱۳۳
#حرکت_حسینی
@BotShenasi
🗯 جسارت و اهانت حافظ به ساحت رسول خدا صلی الله علیه و آله
آن تلخوَش که صوفی امُّالخَبائِثَش خواند
اَشهی لَنا و اَحلی مِن قُبلَةِ العَذارا
🔻الْخَمْرُ أُمُ الْخَبَائِثِ، وَ مَنْ شَرِبَهَا لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ صَلَاةً أَرْبَعِینَ یَوْماً، فَإِنْ مَاتَ وَ هِیَ فِی بَطْنِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»،
🔸خمر مادر تمام پلیدیها است، کسی که آنرا بنوشد خداوند چهل روز نمازش را نمیپذیرد، و اگر در حالی از دنیا برود که شراب هنوز در بدنش باشد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.
🔻«عَنْهُ الْخَمْرُ جِمَاعُ الْإِثْمِ وَ أُمُ الْخَبَائِثِ وَ مِفْتَاحُ الشَّرِّ»؛
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خمر در بردارنده تمام گناهان، مادر پلیدیها و کلید هر شری است
📚 المجازات النبویة، محقق، مصحح، صالح، صبحی، 2 229، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1422ق.
📚جامع الاخبار، ص 151، نجف، مطبعة حیدریة،
🔸اتهام تصوف به رسول خدا صلی الله علیه و آله و بی اعتنایی و نادرست خواندن کلام رسول الله صلی الله علیه و آله.
#شراب #رسول_خدا #حافظ
@BotShenasi
🗯 آیت الله #شبیری_زنجانی (مدظله العالی):
🔸 شیعه بودن حافظ در شیراز مثل سنّی بودنِ یک شخص در قم است که بعید و غیر عادی است.
📚 جرعهای از دریا ج2 ص300
#حافظ
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗯 سخنان بس شگفت انگیز استاد همه چیز دان!
کدام مطلب علمی می تواند ادعای شما را ثابت کند؟ کیلویی هر چه به دهان می آید باید گفت؟ مردمم که اهل تحقیق نیستند و باور می کنند استاد تمامی امور و مسائل اعم از فیزیک و متافیزیک و حسابداری و سیاست خارجی و داخلی و نقد فیلم و مسائل اعتقادی و اقتصاد و ... شاید چیزی میداند! اما نمی دانند که این استاد تنها یک متوهم است. عمق علمش به اندازه یک بند انگشت هم نیست.
#رائفی_پور
@BotShenasi
زیارت نامه حسن زاده آملی!
مطالب خلاف شرع در این زیارت نامه موج می زند! متاسفانه باب زیارت نامه سرودن باز شده و هر خزعبلاتی را به انسانی که سراسر زندگی اش از معارف اهل بیت علیهم السلام دور بوده نسبت داده اند.
"مجموعه نقدها بر آقای حسن زاده"
#آملی
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗯 انکار جهنم توسط محمد شجاعی
روایات داریم منکر جهنم منکر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم است و همچنین داریم چنین کسی از شیعیان ما نیست .
التوحيدـ به نقل از عبد السلام بن صالح هِرَوى ، در پرسش هايى كه از امام رضا عليه السلام كرد ـ: [گفتم :] اى فرزند پيامبر خدا ! مرا خبر ده كه آيا بهشت و دوزخ ، هم اكنون آفريده شده اند؟
فرمود : «آرى . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله زمانى كه به آسمان برده شد ، به بهشت ، وارد شد و دوزخ را هم ديد» .
گفتم : عدّه اى مى گويند : اين دو ، فعلاً مقدّرند و هنوز ، آفريده نشده اند .
فرمود : «آنها از ما نيستند و ما هم از آنها نيستيم . هر كس منكر آفريده شدن بهشت و دوزخ باشد ، در حقيقت ، پيامبر صلى الله عليه و آله و ما را تكذيب كرده است و پيرو ما نيست و در آتش دوزخ ، جاودان است» .
📚التوحيد : ص ۱۱۸ ح ۲۱ ، الأمالي للصدوق : ص ۳۷۳ ح ۷ ، الاحتجاج : ج ۲ ص ۳۸۱ ح ۲۸۶ ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۱۱۹ ح ۶ .
#شجاعی
@BotShenasi
بُت شناسی
🗯 انکار جهنم توسط محمد شجاعی روایات داریم منکر جهنم منکر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم اس
الإمام الصادق عليه السلام :لَيسَ مِن شِيعَتِنا مَن أَنكَرَ أَربَعَةَ أَشياءَ : المِعراجَ ، وَالمُساءَلَةَ فِي القَبرِ ، وَخَلقَ الجَنَّةِ وَالنّارِ ، وَالشَّفاعَةَ .
امام صادق عليه السلام :از شيعيان ما نيست كسى كه چهار چيز را انكار كند : معراج را ، پرسش در قبر را ، آفريده شدن بهشت و دوزخ را ، و شفاعت را.
📚صفات الشيعة : ص ۱۲۹ ح ۶۹ عن محمّد بن عمارة عن أبيه ، بحار الأنوار : ج ۸ ص ۱۹۷ ح ۱۸۶ .
#شجاعی
🗯 ملاقات امام حسين (علیه السلام) با مرد عراقی
و ریاشی باسناد خویش میگوید: مردی از اهل عراق بزیارت مکه میشتافت، يك روز لختی از راه بیکسو افتاد و چشم فراز کرد، خیمها و فسطاطها انگریست که در دامن بیابان بر افراشته اند، بشتافت و چون راه نزدیک کرد، پرسش نمود که این اخبيه [۴] و فساطيط [۵] كرانست و گفتند: حسین بن علی را، گفت: پسر علی و پسر فاطمه ؛ گفتند: جز او نیست، عجلت کرد و حسين علیه السلام را بردر خیمه خویش یافت که بقرائت کتابی مشغول است، سلام داد و جواب بستد و عرض کرد: ای پسر رسول خدا! پدر و مادرم فدای تو باد، در این بیابان بی آب و علف چکنی که آن را نه گیاهی است که علف چر توان کرد و نه معقلی [۶] که ملجا توان ساخت.
قَالَ إِنَّ هَؤُلاَءِ أَخَافُونِي وَهَذِهِ كُتُبُ أَهْلِ الْكُوفَةِ وَ هُمْ قَاتِلُونِي فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ وَ لَمْ يَدَعُوا اَللَّهَ مُحَرَّماً إِلاَّ اِنْتَهَكُوهُ بَعَثَ اَللَّهُ إِلَيْهِمْ مَنْ يَقْتُلُهُمْ حَتَّى يَكُونُوا أَذَلَّ مِنْ قَوْمِ اَلْأُمَّةِ
فرمود: بنی امیه مرا بیم قتل دادند و مردم کوفه مرا دعوت کردند، اینك مکاتیب ایشان است و حال آنکه کشنده من ایشانند، لكن گاهی که مرتکب این معنی شدند و پرده محرمات و محظورات [۱] را چاك زدند، خداوند برایشان میگمارد کسی را که همگان را بقتل رساند و ایشان را خوار تر از قوم بلقيس گرداند.
----------
[۴]: اخبيه، جمع خباء (بكسر خاء): خیمه ای که از پشم و کرك سازند.
[۵]: فساطيط، جمع فسطاط: خیمه.
[۶]: معقل: پناهگاه
[۱]: محظور: ممنوع
📚ناسخ التواریخ جلد ۲، صفحه ۱۳۳
#حرکت_حسینی
@BotShenasi
🗯 ملاقات امام حسين عليه السلام با طرماح
🔸در خبر است [۶] که طرماح بن حکم، طعام اهل و عیال خویش را حمل داده برای خود میرسانید و بعادت بودند [۷] اهل أجا [۸] و فيد [۹] که خوردنی یکساله را ذخیره مینهادند بلکه علف و آزوغه زائرین بیت الله را از برای بیع و شری در فید مهیا مینمودند. بالجمله، طرماح در عرض راه حاضر خدمت امام
فَقَالَ أذَكِّرُك فِي نَفْسِكَ لاَ يَغُرَّنَّكَ أَهْلُ اَلْكُوفَةِ فَوَ اَللَّهِ لَئِنْ دَخلتها لَتُقتَلَنَّ وَ إِنِّي لَأَ خَافَ أَنْ لاَ تَصِلَ إِلَيْهَا فَإِنْ كُنْتَ مُجْمِعاً عَلَى الْحَرْبِ فَأنْزِلْ أَجَاءَ فَإِنَّهُ جَبَلٌ مَنيعٌ وَاللَّهِ مَانَا لَنَا فِيهِ ذُلٌ قَطُّ وَعَشِيرَتِي يَرَوْنَ جَمِيعاً نَصَرَكَ فَهُم يَمْنَعُو نَك ما أَقَمْتَ فِيهِم
🔻عرض کرد: تو را میآگاهانم که فریب اهل کوفه در تو نگیرد، سوگند با خدای اگر بکوفه در آئی تو را زنده نگذارند، همانا بیمناکم که بکوفه نتوانی
رسید، اگر عزیمت درست کرده ای [۱] که طريق حرب وضرب سپاری، در جبل أجا فرود آی که معقلی متین است، سوگند با خدای که ما هرگز ذلیل وزبون دشمن نشدیم وچند که در آنجا اقامت فرمائی، اهل و عشيرت من تو را نصرت کنند و اعادی [۲] تورا دفع دهند.
فَقَالَ إِنَّ بَيْنِي وَ بَيْنَ أَلْقَوْمٍ مَوْعِداً أَكْرَهُ أَنْ أَخَافَهُمْ فَإِنْ يَدْفَعِ اَللَّهُ عَنَّا فَقَدْ يَمَا مَا أَنْعَمَ عَلَيْنَا و كَفَى وَ إِنْ يَكُنْ مَا لابُدَّ مِنْهُ فَفَوْزٌ وِشْهَادَةٍ إِنْ شَاءَ اللَّه
🔸امام حسين علیه السلام فرمود: میان من و مردم کوفه تقریر میعادی رفته [۳] واجب میکند که آن وعده وفا کرده اید، اگر خداوند دشمنان را از مادفع داد، دیر وقتی است که محفوف [۴] عنایت و کفایت او بوده ایم و اگر قضا دیگر گون رفته است، بسعادت شهادت فایز میشوم، انشاء الله.
طرماح بن حکم میگوید: آزوغه اهل و عشیرت خویش را بسوی ایشان حمل دادم و شرط وصیت و نصیحت بپای آوردم و مراجعت کردم، باشد که بحضرت حسین پیوسته شوم، در عرض راه سماعة بن يزيد را دیدار کردم، مرا خبر داد که: حسين علیه السلام شهید شد، پس مراجعت کردم.
----------
📚 بحار الانوار ج ۱۰ ص ۳۰۴
[۷]: بعادت بودند: رسم و عادت داشتند
[۸]: أجا: نام یکی از دو کوه قبیله طی
[۹]: فيد: بلده ایست بین مکه و کوفه
[۱]: عزیت درست کرده: تصمیم گرفته ای
[۲]: اعادی، جمع اعداء و أعداد جمع عدو: دشمن
[۳]: تقریر میعادی رفته: وعده ای گذاشته ایم.
[۴]: محفوف: پیچیده، محاط
📚ناسخ التواریخ- جلد ۲، صفحه ۱۳۵
پ.ن: امام حسین علیه السلام بخاطر بیعت کوفیان با حضرت مسلم علیه السلام بر خود واجب می داند به سوی آنها تشریف فرما شود. نکته جالب سخن گفتن و دعوت اشخاص در راه برای پیوستن به سپاه حضرت دیده می شود.
#حرکت_حسینی
@BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حتمیات روایات را تکذیب می کند!
بعد یک رهبری تنگ سخنانش می گذارد تا کسی متعرض او نشود. متاسفانه ایشان مظهر چرندیات گویی می باشد.
#رائفی_پور
@BotShensi