eitaa logo
بُت شناسی
2هزار دنبال‌کننده
370 عکس
294 ویدیو
22 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
🔍 ما چقدر به این گفتار شبیه هستیم؟ 🌿 لِشيعَتِهِ: اُوصيكُم بِتَقوَى اللّه ِ، وَالوَرَعِ في دينِكُم، وَالاِجتِهادِ للّه ِِ، وصِدقِ الحَديثِ، وأداءِالأَمانَهِ إلى مَنِ ائتَمَنَكُم مِن بَرٍّ أو فاجِرٍ، وطولِ السُّجودِ، وحُسنِ الجِوارِ، فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ صلي الله عليه و آله. صَلّوا في عَشائِرِهِم، وَاشهَدوا جَنائِزَهُم، وعودوا مَرضاهُم، وأدّوا حُقوقَهُم، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنكُم إذا وَرَعَ في دينِهِ وصَدَقَ في حَديثِهِ وأدَّى الأَمانَةَ وحَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قيلَ: هذا شيعِيٌّ، فَيَسُرُّني ذلِكَ. اِتَّقُوا اللّه َ وكونوا زَينًا ولا تَكونوا شَينًا، جُرّوا إلَينا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَادفَعوا عَنّا كُلَّ قَبيحٍ، فَإِنَّهُ ما قيلَ فينا مِن حَسَنٍ فَنَحنُ أهلُهُ، وما قيلَ فينا مِن سوءٍ فَما نَحنُ كَذلِكَ لَنا حَقٌّ في كِتابِ اللّه ِ وقَرابَةٌ مِن رَسولِ اللّه ِ وتَطهيرٌ مِنَ اللّه ِ، لا يَدَّعيهِ أحَدٌ غَيرُنا إلاّ كَذّابٌ. أكثِروا ذِكرَ اللّه ِ وذِكرَ المَوتِ وتِلاوَةَ القُرآنِ وَالصَّلاةَ عَلَى النَّبِيِّ صلي الله عليه و آله، فَإِنَّ الصَّلاةَ عَلى رَسولِ اللّه ِ عَشرُ حَسَناتٍ. اِحفَظوا ماوَصَّيتُكُم بِهِ، وأستَودِعُكُمُ اللّه َ، وأقرَأُ عَلَيكُمُ السلام 🌿 امام عسكرى عليه السلام به شيعيان خودفرمود: شما را سفارش مى كنم به تقواى الهى و پارسايى در دينتان و كار و كوشش براى خدا و راستگويى و اداى امانت به كسى كه امانتى به شما سپرده است، نيكوكار باشد يا تبهكار و سجده طولانى و نيكو همسايه دارى ؛ زيرا محمّد صلي الله عليه و آله براى اين امور آمده است. در ميان عشيره هايشان، نماز بخوانيد، در تشييع جنازه هايشان، شركت ورزيد، از بيمارانشان، عيادت كنيد، حقوق آنان، را بگزاريد؛ زيرا هرگاه فردى از شما در دينش، پارسا و در گفتارش، راستگو باشد و امانت را ادا كند و با مردم خوشخويى كند، گفته شود: اين شيعه است و اين، مرا شاد مى سازد. از خدا پروا كنيد و مايه آراستگى ما باشيد، نه باعث ننگ و زشتى، هرگونه دوستى را براى ما جلب كنيد و هرگونه زشتى را از ما دور سازيد؛ زيرا هر خوبى كه در حقّ ما گفته شود، ما اهل آن هستيم و هر بدى كه درباره ما گفته آيد، نه چنانيم. ما را در كتاب خدا، حقّى است و با رسول خدا، خويشاونديم وخداوند، ما را پاك شمرده است و جز ما، هر كس چنين ادعايى كند، دروغ گوست. خدا و مرگ را، فراوان ياد كنيد و بسيار قرآن بخوانيد و فراوان بر پيامبر صلي الله عليه و آله صلوات فرستيد؛ زيرا صلوات بر رسول خدا صلي الله عليه و آله ده ثواب دارد. آن چه را به شما سفارش كردم پاس داريد، شما را به خدا مى سپارم و بدرودتان مى گويم.  📚141 حدیث از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام - صفحه۴ 📚تحف العقول: ۴۸۷. ➖کلام نورانیِ امام عسکری علیه السلام کجا و عملکرد ما کجا؟ چقدر تربیت و عمل ما مطابق کلام اهل بیت علیهم السلام است؟ چقدر به کلام نورانیِ اهل بیت علیهم السلام در بُعد اخلاق عمل می کنیم؟ فرمودند حتی با غیر شیعیان خوش خو باش! اما ما امروز با برادران شیعه خود چگونه هستیم؟ چرا ما شیعیان با یکدیگر وحدت و انسجام نداریم؟ @BotShenasi
🔍 آنچه نگفتیم، نگو 🌿[الکافی] عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ یُونُسَ عَنْ أَبِی الرَّبِیعِ الشَّامِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قَالَ لِی وَیْحَکَ یَا أَبَا الرَّبِیعِ لَا تَطْلُبَنَّ الرِّئَاسَةَ وَ لَا تَکُنْ ذَنَباً وَ لَا تَأْکُلْ بِنَا النَّاسَ فَیُفْقِرَکَ اللَّهُ وَ لَا تَقُلْ فِینَا مَا لَا نَقُولُ فِی أَنْفُسِنَا فَإِنَّکَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ لَا مَحَالَةَ ... . 🌿أبو ربیع شامی نقل می‌کند که امام باقر علیه السلام به من فرمودند: وای بر تو ای أبا ربیع ! ریاست را طلب مکن و پشت سر کسی نباش و به واسطه ما اموال مردم را نخور که خداوند متعال تو را فقیر می‌کند. و درباره ما آنچه خود نگفته ایم مگو پس تو بی تردید در قیامت بازداشته شده و مورد سوال هستی ... . ✍ بیان: ... «وَ لَا تَقُلْ فِینَا مَا لَا نَقُولُ فِی أَنْفُسِنَا» کالربوبیة و الحلول و الاتحاد و نسبة خلق العالم إلیهم أو کونهم أفضل من نبینا صلی الله علیه و آله أو الأعم منها و من التقصیر فی حقهم ... . ✍ ... «وَ لَا تَقُلْ فِینَا مَا لَا نَقُولُ فِی أَنْفُسِنَا» «و درباره ما آنچه خود نگفته ایم مگو» مانند ربوبیت و حلول و اتحاد خالق با مخلوق و نسبت خلقت عالم به ائمه علیهم السلام یا این که حضرات ائمه علیهم السلام از پیامبر ما صلی الله علیه و آله أفضل هستند یا سخنی أعم از این غلوها و کوتاهی در حق آنان ... 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 70 ٫ صفحه 152 @BotShenasi
❌ جریانی با غلیانِ پرآشوبِ غالیانه که فقیه را امام می دانند! آن هم در دو جلد! این نوع مطالب بازی با دین و دنیایِ مردم است. 🌿 مخالفت رهبری با قیاس ایشان و غلامان اهل بیت علیهم السلام @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دروغ پردازی پیرامون شهدا از سوی چه کسانی انجام می شود؟ نمونه ای از جعل حدیث درباره شهداء محمد رضا طاهری (مداح): «حضرت حاج آقای ادیب می گفت: امام رضا که می آمد، به این وادی شلمچه هم رسید! روایت بسیار محکم؛ ایشان دارد سندش را. اگر کسی خواست، می گیرم برایش! اباصلت می گوید: دیدم امام رضا از مرکب پیاده شد. شروع کرد نماز خواندن. هی چند قدم روی این خاک راه می رفت. اشک می ریخت. گریه می کرد. آقا جان دلیلش چیست؟ یک مرتبه حالت دگرگون شد؟! آقا فرمود: اباصلت! یک روزی می رسد از محبین ما، از شیعیان ما، جوان ها این جا به خاک و خون می افتند!» نقد این حدیث جعلی را در این پیوند بخوانید. @BotShenasi
✍ دکتر زرین کوب، در کتاب تصوف ایرانی در منظر تاریخی آن، تصریح می کند که مستی و شراب و دل از شعائر صوفیه است. ❌ او میگوید: که دل و افعالی که از دل صادر می شود. برای صوفیان مهم است! ⬅️ متاسفانه این سخنان در میان شیعه هم رواج پیدا کرده است و مدعی هستند که عملشان برگرفته از دل است! این چنین سخنان باعث تقویت تصوف و تضعیف مکتب اهل بیت علیهم السلام که مکتب تعقل و وحی است. @BotShenasi
❌ مبادا معتقد به چیزی باشی که اهل بیت علیهم السلام نگفته باشند...!! 🌿 قال أبو عبد الله علیه السلام في حديث أما إنه شر عليكم أن تقولوا بشي‏ء ما لم تسمعوه منا. امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا شر است بر شما که تا وقتی چیزی را از ما نشنیده باشید ، به آن قائل و معتقد شوید. 📚وسائل الشيعة، ج‏۲۷، ص۷۰، باب۷ وجوب الرجوع في جميع الأحكام إلى المعصومين علیهم السلام @BotShenasi
🔍 در نظر امیرالمومنین علیه السلام آسان تر است از نسبت خدایی دادن به او 🌿 قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام یَا عَلْقَمَةُ مَا أَعْجَبَ أَقَاوِیلَ النَّاسِ فِی عَلِیٍّ علیه السلام کَمْ بَیْنَ مَنْ یَقُولُ إِنَّهُ رَبٌّ مَعْبُودٌ وَ بَیْنَ مَنْ یَقُولُ إِنَّهُ عَبْدٌ عَاصٍ لِلْمَعْبُودِ وَ لَقَدْ کَانَ قَوْلُ مَنْ یَنْسُبُهُ إِلَی الْعِصْیَانِ أَهْوَنَ عَلَیْهِ مِنْ قَوْلِ مَنْ یَنْسُبُهُ إِلَی الرُّبُوبِیَّةِ ⬅️حضرت صادق علیه السلام فرمود: «ای علقمه! چه شگفت انگیز است گفتارهای متناقض مردم درباره علی علیه السلام؟ چقدر فاصله است میان گفتار کسی که می‌گوید علی خدا و معبود است و گفتار کسی که می‌گوید او بنده نافرمان است و دستور معبود را تمرد می‌کند؟ (گناهکار العیاذبالله) و از این دو رقم نسبت ناروا، گفتار کسی که او را نافرمان و متمرد می‌داند، در نظر علی علیه السلام آسان تر است از نسبت خدایی دادن به او.  📚بحارالانوار، جلد ۶۷، صفحه ۳ @BotShenasi
🔍 پایِ سخنان مداح و منبریِ غالی منشین!   🌿 الخصال مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ بَشَّارٍ عَنِ الْمُظَفَّرِ بْنِ أَحْمَدَ وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ مَعاً عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ الْبَغْدَادِیِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ مَالِکٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ علیهما السلام أَدْنَی مَا یَخْرُجُ بِهِ الرَّجُلُ مِنَ الْإِیمَانِ أَنْ یَجْلِسَ إِلَی غَالٍ فَیَسْتَمِعَ إِلَی حَدِیثِهِ وَ یُصَدِّقَهُ عَلَی قَوْلِهِ إِنَّ أَبِی حَدَّثَنِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِی لَا نَصِیبَ لَهُمَا فِی الْإِسْلَامِ الْغُلَاةُ وَ الْقَدَرِیَّةُ . ✅ علی بن سالم از پدر خود روایت کرده که حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: کوچک ترین چیزی که شخص را از ایمان خارج می‌کند این است که پیش یک غالی بنشینید و به سخن او گوش دهد و گفتارش را تصدیق نماید. پدرم از پدر خود و ایشان از جدشان برایم نقل کردند که رسول الله صلوات اللَّه علیهم فرمودند: دو گروه از امت من از اسلام نصیبی ندارند؛ غالیان و قدریه. 📚بحارالانوار، جلد ۲۵، صفحه ۲۶۹
❌ دروغ بستنِ غالیان به مرحوم نائینی ✍ مطلبی در میان کاربران مجازی منتشر شده است که مرحوم نائینی گفته است که در نماز اشکالی ندارد که اهل بیت علیهم السلام را مخاطب قرار دهید! با رجوع به کتاب تقطیع و دروغ غلات را مشاهده می کنید، اما اصل مطلب چیست: كتاب الصلاة (للنائيني)؛ ج‌2، ص: 182 ثمّ إنّه لا إشكال في جواز قراءة القرآن و الدعاء و الذكر في الصلاة كما يدلّ على ذلك قوله عليه السّلام: إنّما صلاتنا هذه دعاء و ذكر و قرآن ليس فيها شي‌ء من كلام الآدميّين إلّا أنّ الخارج إنّما هو القرآن و الدعاء و الذكر الجائز المحلّل، و أمّا القرآن و الدعاء المحرّم، فهو و إن لم يندرج في كلام الآدميّين، إلّا أنّه يكفي في قاطعيّته عمومات قاطعية التكلّم التي لم تقيّد بخصوص الآدميّين. و من المعلوم أنّ الدعاء و القرآن المحرّم مندرج في التكلّم، مع عدم شمول ما دلّ على جواز القرآن و الدعاء للقرآن و الدعاء المحرّم، لانصرافه إلى المحلّل كما لا يخفى وجهه. هیچ اشکالی در جواز قرائت قرآن و دعا و ذکر در صلاة وجود ندارد چنانچه این گفتار حضرت که فرموده اند: "این صلاة ما فقط دعاء و ذکر و قرآن است و هیچ چیزی از کلام آدمیان در آن نیست" بر آن دلالت دارد. و البته آنچه که خارج [و استثنا] شده فقط همان قرآن و دعاء و ذکر جائز و محلل است، أما قرآن و دعای محرّم، اگرچه مندرج در کلام آدمیان نیست، لیکن همان عمومات قاطعیت تکلم که مقید به خصوص کلام آدمیان نشده در قاطع صلاة بودنش کفایت می کند. و معلوم است که دعاء و قرآن محرّم مندرج در تکلم است، مضافا اینکه ادله ای که بر جواز قرائت قرآن و دعا دلالت داشت شامل قرآن و دعای محرّم نیست، زیرا انصراف به محلل دارد کما لا یخفی وجهه. ⬅️ ثمّ إنّ مخاطبة النّبي صلّى اللّٰه عليه و آله و الأولياء ملحق بمخاطبة اللّٰه تعالى من حيث إنّهم وسائل النعم، فلا بأس بمخاطبة الأئمّة عليهم السّلام في أثناء الصلاة و لا يخرج ذلك عن كونه دعاء بل في بعض الروايات ما يدلّ على ذلك كما ورد: أنّه لا بأس بذكر اللّٰه و النبي صلّى اللّٰه عليه و آله في الصلاة على ما رواه في الوسائل. ففي مثل قول «يا رسول اللّٰه» و أمثال ذلك، بل في مثل السلام عليه و على الأئمّة لا بأس به، و لا يندرج في كلام الآدميّين لانصرافه إلى غير ذلك. و أمّا مخاطبة غير الأئمّة كقولك «رحمك اللّٰه يا زيد» و ما شابه ذلك فجوازه لا يخلو عن إشكال لقوّة اندراجه حينئذ في كلام الآدميّين و إن اشتمل على الدعاء، إلّا أنّ المخاطبة ربّما تلحقه بكلام الآدميين، بخلاف ما إذا لم يشتمل على الخطاب كقولك «رحم اللّٰه زيدا» فإنّه متمحّض في الدعائية. و منه يظهر وجه الإشكال في تسميته العاطس فالأحوط ترك ما كان مشتملا على المخاطبة لغير اللّٰه و الأئمّة عليهم السّلام. 🌿 و مخاطب قرار دادن پیامبر صلی الله علیه وآله و نیز مخاطبه أولیاء ملحق به مخاطب قرار دادن خدای متعال است، از این حیث که این حضرات نیز [وسائط و] وسیله های نعم إلهی اند، پس باکی نیست که در أثناء صلاة ائمه علیهم السلام مخاطب قرار داده شود و این مسأله آن را از دعا بودنش خارج نمی سازد و در برخی روایات هم عباراتی هست که بر آن دلالت دارد چنانچه وارد آمده: باکی نیست به ذکر خداوند نبی [اکرم] صلی الله علیه وآله در صلاة حسب آنچه که در وسائل روایتش کرده اند. پس در [تخاطب هایی] مثل «یا رسول الله» و أمثال آن و بلکه در [تخاطب هایی] مثل «السلام علیه و علی الأئمة» نیز باکی نیست [و اشکالی ندارد] و مندرج در کلام آدمیان هم نیست زیرا منصرف به غیر آن است. أما مخاطب قرار دادن افرادی غیر از أئمه مثل این که بگویی «رحمک الله یا زید» و شبیه به این تعابیر پس جواز چنین تخاطبی _به دلیل قوت اندراج آن در کلام آدمیان در این صورت_ خالی از اشکال نیست، زیرا اگر چه این عبارت مشتمل بر دعاست لیکن چه بسا همین مخاطبه [موجود در این عبارت] آن را به کلام آدمیان ملحق می سازد، به خلاف وقتی که عبارت مشتمل بر خطاب قرار دادن نباشد مثل اینکه بگویی: «رحم الله زیدا» زیرا که متمحض در دعائیت است [ یعنی فقط دعاست و مشتمل بر خطاب نیست]. ⬅️ و از اینجا وجه اشکال در تسمیت عاطس [یعنی همان یرحمک الله گفتن به شخصی که عطسه می کند] ظاهر می شود [زیرا مشتمل بر خطاب است] پس أحوط آن است هر چیزی را که مشتمل بر مخاطبت غیر خدا و أئمه علیهم السلام است ترک شود. ✍ثمّ إنّ شيخنا الأستاذ- مدّ ظلّه- قد- تعرّض لأحكام ردّ السلام في الصلاة في هذا المقام فلا بدّ لنا من أنّ نقتفي أثره فنقول: إنّه... بلی شیخنا الأستاذ _مد ظله_ در این مقام متعرض أحکام رد سلام در صلاة نیز شده اند، که خب بایسته است ما نیز تبعیت ایشان کنیم پس گوییم:.. ✍ مقصود مرحوم نائینی دعا کردن است نه اینکه در نماز خطاب ما اهل بیت علیهم السلام باشند. 📚كتاب الصلاة (للنائيني)، ج‌2، ص: 183‌ @BotShenasi
🌿أَقُولُ رُوِیَ فِی مَقَاتِلِ الطَّالِبِیِّینَ بِإِسْنَادِهِ إِلَی جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ علیهم السلام: أَنَّ فَاطِمَةَ علیها السلام کَانَتْ تُکَنَّی أُمَّ أَبِیهَا.  📚بحارالانوار جلد ۴۳، صفحه ۱۹
🔍 خلقتِ نورِ حضرت زهرا سلام الله علیها علامه مجلسی رحمه‌الله می‌نویسد: 🌿 در کتاب معانی الاخبار به سند معتبر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله فرمودند: ⬅️ حق تعالی خلق کرد نور فاطمه را پیش از آنکه بیافریند آسمانها و زمین‌ها را؛ بعضی از مردم گفتند: یا رسول اللّه مگر او از جنس انسان نیست حضرت فرمودند: فاطمه در باطن حوریّه است و بظاهر انسیّه است؛ گفتند: یا رسول اللّه حقیقت این سخن را از برای ما بیان فرما، حضرت فرمود: حق تعالی فاطمه را از نور خود آفرید پیش از آنکه آدم را خلق کند در هنگامی که ارواحِ خلایق را آفرید؛ وقتی حق تعالی آدم را خلق کرد نور فاطمه را بر آدم عرضه کرد؛ صحابه گفتند: یا رسول اللّه پیش از آفریدن آدم، نور فاطمه در کجا بود؟ فرمودند: در زیر ساقِ عرش. گفتند: یا رسول اللّه خوراک او چه بود؟ فرمودند: طعام او تسبیح و تهلیل و تحمید حق تعالی بود...  📙جلاء العیون، ص 157 @BotShenasi
🔍 مَثَل تو مَثل عیسی بن مریم است ⬅️ [کِتَابُ الْمَنَاقِبِ]، لِمُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ شَاذَانَ بِإِسْنَادِهِ إِلَی الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَا عَلِیُّ مَثَلُکَ فِی أُمَّتِی مَثَلُ الْمَسِیحِ عِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ افْتَرَقَ قَوْمُهُ ثَلَاثَ فِرَقٍ فِرْقَةٌ مُؤْمِنُونَ وَ هُمُ الْحَوَارِیُّونَ وَ فِرْقَةٌ عَادُوهُ وَ هُمُ الْیَهُودُ وَ فِرْقَةٌ غَلَوْا فِیهِ فَخَرَجُوا عَنِ الْإِیمَانِ وَ إِنَّ أُمَّتِی سَتَفْتَرِقُ فِیکَ ثَلَاثَ فِرَقٍ فَفِرْقَةٌ شِیعَتُکَ وَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ فِرْقَةٌ عَدُوُّکَ وَ هُمُ الشَّاکُّونَ وَ فِرْقَةٌ تَغْلُو فِیکَ وَ هُمُ الْجَاحِدُونَ وَ أَنْتَ فِی الْجَنَّةِ یَا عَلِیُّ وَ شِیعَتُکَ وَ مُحِبُّ شِیعَتِکَ وَ عَدُوُّکَ وَ الْغَالِی فِی النَّارِ 🌿 محمّد بن احمد بن شاذان: با اسناد خود از حضرت صادق علیه السلام و ایشان از پدران خود از علی بن ابی طالب علیه السّلام نقل کرده اند: رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: یا علی! مَثَل تو در میان امت، چون مسیح، عیسی پسر مریم، است که قوم او به سه گروه تقسیم شدند: گروه مؤمنین که همان حواریین اند، و گروهی که دشمن او بودند که همان یهودیان اند، و گروهی که در باره او غلو کردند و از ایمان خارج شدند. ✅ امت من نیز در مورد تو سه گروه می‌شوند: گروه شیعیانت (در مصدر در این قسمت این عبارت هم وجود دارد: و محبین شیعیانت) که همان مؤمنین اند، و گروه دشمنانت که آن‌هایی هستند که در تو شک دارند، و گروهی که در باره تو غلو می‌کنند که کافرند. و تو ای علی! به همراه شیعیان و محبین شیعیانت در بهشت هستید و دشمنان تو و غالیان در جهنم اند.  📚بحارالانوار جلد ۲۵، صفحه ۲۶۴ @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام حامد کاشانی: مقالات شمس تبریزی در کشور ما چاپ شده، در آن به صدیقه طاهره سلام الله علیها فحش داده است! هر جا توانستند به حضرت زهرا سلام الله علیها جسارت کردند. @BotShenasi
🔍 اهل بیت علیهم السلام هیچگاه غالی را نمی پذیرند. الأمالی للشیخ الطوسی الْحُسَیْنُ بْنُ عُبَیْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْعَطَّارِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِیِّ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ فُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام احْذَرُوا عَلَی شَبَابِکُمُ الْغُلَاةَ لَا یُفْسِدُوهُمْ فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقٍ یُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ وَ یَدَّعُونَ الرُّبُوبِیَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ لَشَرٌّ مِنَ الْیَهُودِ وَ النَّصَارَی وَ الْمَجُوسِ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا ثُمَّ قَالَ علیه السلام إِلَیْنَا یَرْجِعُ الْغَالِی فَلَا نَقْبَلُهُ وَ بِنَا یَلْحَقُ الْمُقَصِّرُ فَنَقْبَلُهُ فَقِیلَ لَهُ کَیْفَ ذَلِکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ الْغَالِی قَدِ اعْتَادَ تَرْکَ الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الصِّیَامِ وَ الْحَجِّ فَلَا یَقْدِرُ عَلَی تَرْکِ عَادَتِهِ وَ عَلَی الرُّجُوعِ إِلَی طَاعَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَبَداً وَ إِنَّ الْمُقَصِّرَ إِذْ عَرَفَ عَمِلَ وَ أَطَاعَ 🌿ضیل بن یسار از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمودند: بر جوانان خود بر حذر باشید که غالیان آن‌ها را فاسد نکنند! که غالیان بدترین خلق خدایند. عظمت خدا را کوچک می‌کنند و برای بندگان ربوبیت ادعا می‌کنند، به خدا قسم غلات، از یهود و نصاری و مجوس و مشرکان بدترند. 🚩سپس فرمودند: غالی پیش ما باز میگردد و ما او را نخواهیم پذیرفت، ولی اگر کسی که در باره ما کوتاهی کرده، پیش ما بازگردد او را می‌پذیریم. کسی گفت: چطور چنین چیزی ممکن است ای فرزند رسول خدا؟ فرمودند: غالی عادت به ترک نماز و زکات و روزه و حج کرده و دیگر نمی تواند عادت خود را ترک کند و برگشت به اطاعت خدا نماید، ولی مقصر وقتی بفهمد، عمل می‌کند و اطاعت می‌نماید. 📚 بحارالانوار جلد ۲۵، صفحه ۲۶۵ @BotShenasi
🔍 دوستی با غلات یا اهل بیت؟ ✍ این حدیث را با دقت بسیار بخوانید. ⬅️[عیون أخبار الرضا علیه السلام] الْفَامِیُّ عَنْ مُحَمَّدٍ الْحِمْیَرِیِّ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ هَاشِمٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ: مَنْ قَالَ بِالتَّشْبِیهِ وَ الْجَبْرِ فَهُوَ کَافِرٌ مُشْرِکٌ وَ نَحْنُ مِنْهُ بُرَآءُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا ابْنَ خَالِدٍ إِنَّمَا وَضَعَ الْأَخْبَارَ عَنَّا فِی التَّشْبِیهِ وَ الْجَبْرِ الْغُلَاةُ الَّذِینَ صَغَّرُوا عَظَمَةَ اللَّهِ تَعَالَی فَمَنْ أَحَبَّهُمْ فَقَدْ أَبْغَضَنَا وَ مَنْ أَبْغَضَهُمْ فَقَدْ أَحَبَّنَا وَ مَنْ وَالاهُمْ فَقَدْ عَادَانَا وَ مَنْ عَادَاهُمْ فَقَدْ وَالانَا وَ مَنْ وَصَلَهُمْ فَقَدْ قَطَعَنَا وَ مَنْ قَطَعَهُمْ فَقَدْ وَصَلَنَا وَ مَنْ جَفَاهُمْ فَقَدْ بَرَّنَا وَ مَنْ بَرَّهُمْ فَقَدْ جَفَانَا وَ مَنْ أَکْرَمَهُمْ فَقَدْ أَهَانَنَا وَ مَنْ أَهَانَهُمْ فَقَدْ أَکْرَمَنَا وَ مَنْ قَبِلَهُمْ فَقَدْ رَدَّنَا وَ مَنْ رَدَّهُمْ فَقَدْ قَبِلَنَا وَ مَنْ أَحْسَنَ إِلَیْهِمْ فَقَدْ أَسَاءَ إِلَیْنَا وَ مَنْ أَسَاءَ إِلَیْهِمْ فَقَدْ أَحْسَنَ إِلَیْنَا وَ مَنْ صَدَّقَهُمْ فَقَدْ کَذَّبَنَا وَ مَنْ کَذَّبَهُمْ فَقَدْ صَدَّقَنَا وَ مَنْ أَعْطَاهُمْ فَقَدْ حَرَمَنَا وَ مَنْ حَرَمَهُمْ فَقَدْ أَعْطَانَا یَا ابْنَ خَالِدٍ مَنْ کَانَ مِنْ شِیعَتِنَا فَلَا یَتَّخِذَنَّ مِنْهُمْ وَلِیّاً وَ لَا نَصِیراً . 🌿 حسین بن خالد روایت کرده که حضرت رضا علیه السّلام فرمودند: هر کس قائل به تشبیه و جبر باشد، کافر و مشرک است و ما در دنیا و آخرت از او بیزاریم. ای إبن خالد! اخباری که در مورد تشبیه و جبر به ما نسبت داده اند از ساخته‌های غالیان است که عظمت خدا را کوچک می‌کنند، هر کس آن‌ها را دوست بدارد، با ما دشمنی کرده و هر کس آن‌ها را دشمن بدارد، با ما دوستی کرده است. هر که آن‌ها را دوست بگیرد، ما را دشمن خویش کرده و هر که دشمن آن‌ها شود، با ما دوست شده است. هر که با آن‌ها بپیوندد، با ما قطع رابطه کرده و کسی که از آن‌ها قطع رابطه نماید، به ما پیوسته است. هر که با آن‌ها بدرفتار باشد، با ما خوش رفتاری نموده و هر که با آن‌ها خوش رفتار باشد، با ما بدرفتاری کرده است. کسی که آن‌ها را گرامی بدارد، به ما اهانت کرده و هر که به آن‌ها اهانت کند، ما را گرامی داشته است. کسی که آن‌ها را بپذیرید، ما را رد کرده و کسی که آن‌ها را رد کند، ما را پذیرفته است. کسی که به آن‌ها نیکی کند، به ما بدی کرده و کسی که با آن‌ها بدی کند، به ما نیکی کرده است. هر که آن‌ها را تصدیق کند، ما را تکذیب نموده و کسی که آن‌ها را تکذیب نماید، ما را تصدیق کرده است. کسی که آن‌ها را مورد بخشش خود قرار دهد، ما را محروم کرده و کسی که آن‌ها را محروم نماید، به ما بخشیده است. ای إبن خالد! هر کس که از شیعیان ما باشد، هرگز آن‌ها را دوست و یاور خود نمی گیرد. 📚 بحارالانوار، جلد ۲۵، صفحه ۲۶۶
🔍 قابل توجه کسانی که در مجالس مداحان و منبریانِ غالی حضور پیدا می کنند و آن ها را تایید می کنند. ▪️[عیون أخبار الرضا علیه السلام] مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ بَشَّارٍ عَنِ الْمُظَفَّرِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ سَهْلٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَامِدٍ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام عَنِ الْغُلَاةِ وَ الْمُفَوِّضَةِ فَقَالَ الْغُلَاةُ کُفَّارٌ وَ الْمُفَوِّضَةُ مُشْرِکُونَ مَنْ جَالَسَهُمْ أَوْ خَالَطَهُمْ أَوْ وَاکَلَهُمْ أَوْ شَارَبَهُمْ أَوْ وَاصَلَهُمْ أَوْ زَوَّجَهُمْ أَوْ تَزَوَّجَ إِلَیْهِمْ أَوْ أَمِنَهُمْ أَوِ ائْتَمَنَهُمْ عَلَی أَمَانَةٍ أَوْ صَدَّقَ حَدِیثَهُمْ أَوْ أَعَانَهُمْ بِشَطْرِ کَلِمَةٍ خَرَجَ مِنْ وَلَایَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ وَلَایَةِ الرَّسُولِ صلی الله علیه و آله وَ وَلَایَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ 🌿 ابو هاشم جعفری نقل کرده، از حضرت رضا علیه السّلام درباره غالیان و مفوّضه پرسیدم؛ فرمودند: غالیان کافر و مفوّضه مشرک هستند، هر که با آن‌ها مجالست نماید، یا معاشرت داشته باشد، یا آن‌ها را در خوردن و آشامیدن همراهی کند، یا با آن‌ها رابطه داشته باشد، و یا به آن‌ها دختر بدهد و یا از آن‌ها دختر بگیرد، یا امانت بگیرد و یا چیزی امانت بدهد، یا سخن آن‌ها را تصدیق کند، یا کلمه ای بگوید که موجب کمک به آن‌ها شود، از ولایت خداوند عزّ و جلّ و ولایت رسول الله صلی الله علیه و آله و ولایت ما اهل بیت خارج می‌شود. 📚 بحارالانوار، جلد ۲۵، ص ۲۷۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ شبکه به نام امام حسین علیه السلام و ترویج غلو! ✍ از این کارشناس عزیز سوال دارم، که کجا گفته شده غلو در حق اهل بیت علیهم السلام محقق نمی شود؟ به تواتر امده است که ما را خدا ندانید! ما را رازق و خالق ندانید! ما را ازلی ندانید! فضائل آن است که از لسان اهل بیت علیهم السلام صادر شده باشد نه بافته و ساختهء‌ذهن ما! تمامی سران غلات از اصحاب اهل بیت علیهم السلام بوده اند چه کسی گفته دشمن بودند؟ بعد از غلو دشمن شدند چون خلاف کلام اهل بیت علیهم السلام عمل می کردند. امیرالمومنین علیه السلام به صراحت فرمودند: محب من در حقم غلو می کند‌. جالب اینجاست ایشان خلاف روایات سخن می گویند! کاش به فتوای مرجعتان حداقل عمل می کردید! هر چند این شبکه در گذشته از هو کشیدن که شعار صوفیه است هم دفاع کرده! جلسات هیئات غالی را هم که ترویج می کند! واقعاً جای تاسف دارد...‌! @BotShenasi
  ⬅️ قَالَ الرِّضَا علیه السلام کَذَلِکَ وَ زَادَ فِیهِ فَقَالَ وَ مَنْ تَجَاوَزَ بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام الْعُبُودِیَّةَ فَهُوَ مِنَ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ مِنَ الضَّالِّینَ 🌿 حضرت رضا علیه السّلام نیز همین را فرمودند و اضافه نمودند که: هر کس امیرالمؤمنین علیه السّلام را از حد بندگی خارج کند، از مغضوب علیهم و ضالّین است. 📚بحارالانوار، جلد ۲۵، صفحه ۲۷۴ @BotShenasi
فَقَالَ الرِّضَا علیه السلام إِنَّهُ مَنْ یَصِفُ رَبَّهُ بِالْقِیَاسِ فَإِنَّهُ لَا یَزَالُ الدَّهْرَ فِی الِالْتِبَاسِ مَائِلًا عَنِ الْمِنْهَاجِ طَاعِناً فِی الِاعْوِجَاجِ ضَالًّا عَنِ السَّبِیلِ قَائِلًا غَیْرَ الْجَمِیلِ ثُمَّ قَالَ أُعَرِّفُهُ بِمَا عَرَّفَ بِهِ نَفْسَهُ أُعَرِّفُهُ مِنْ غَیْرِ رُؤْیَةٍ وَ أَصِفُهُ بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ أَصِفُهُ مِنْ غَیْرِ صُورَةٍ لَا یُدْرَکُ بِالْحَوَاسِّ وَ لَا یُقَاسُ بِالنَّاسِ مَعْرُوفٌ بِالْآیَاتِ بَعِیدٌ بِغَیْرِ تَشْبِیهٍ وَ مُتَدَانٍ فِی بُعْدِهِ بِلَا نَظِیرٍ لَا یُتَوَهَّمُ دَیْمُومَتُهُ وَ لَا یُمَثَّلُ بِخَلِیقَتِهِ وَ لَا یَجُوزُ فِی قَضِیَّتِهِ الْخَلْقُ إِلَی مَا عَلِمَ مِنْهُمْ مُنْقَادُونَ وَ عَلَی مَا سَطَرَ فِی الْمَکْنُونِ مِنْ کِتَابِهِ مَاضُونَ لَا یَعْمَلُونَ بِخِلَافِ مَا عَلِمَ مِنْهُمْ وَ لَا غَیْرَهُ یُرِیدُونَ فَهُوَ قَرِیبٌ غَیْرُ مُلْتَزِقٍ وَ بَعِیدٌ غَیْرُ مُتَقَصٍّ یُحَقَّقُ وَ لَا یُمَثَّلُ وَ یُوَحَّدُ وَ لَا یُبَعَّضُ یُعْرَفُ بِالْآیَاتِ وَ یُثْبَتُ بِالْعَلَامَاتِ وَ لَا إِلَهَ غَیْرُهُ الْکَبِیرُ الْمُتَعالِ فَقَالَ الرَّجُلُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَإِنَّ مَعِی مَنْ یَنْتَحِلُ مُوَالاتَکُمْ وَ یَزْعُمُ أَنَّ هَذِهِ کُلَّهَا صِفَاتُ عَلِیٍّ علیه السلام وَ أَنَّهُ هُوَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ قَالَ فَلَمَّا سَمِعَهَا الرِّضَا علیه السلام ارْتَعَدَتْ فَرَائِصُهُ وَ تَصَبَّبَ عَرَقاً وَ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَقُولُ الظَّالِمُونَ وَ الْکَافِرُونَ عُلُوّاً کَبِیراً أَ وَ لَیْسَ کَانَ عَلِیٌّ علیه السلام آکِلًا فِی الْآکِلِینَ وَ شَارِباً.....  📚بحارالانوار، جلد ۲۵، صفحه ۲۷۴
🔍 این حدیث را با آب طلا بنویسید‌ 🌿 امام رضا علیه السّلام فرمودند: هر کس پروردگارش را با مقایسه توصیف کند، تا ابد پیوسته در اشتباه، منحرف از واقعیت، طاعن در کج راه، گم شده از راه و به سخن به غلط گو است. ✍ سپس فرمودند: من خدا را آن طور که خودش خود را معرفی کرده، بی آن که او را دیده باشم، می‌شناسم و او را همان طور که خودش خود را توصیف نموده، بی آن که صورتی برایش در نظر بگیرم، توصیف می‌کنم؛ با حواس درک نمی شود، با بشر مقایسه نمی گردد، با نشانه هایش شناخته می‌شود، دور است ولی نه با تشبیه، با وجود دوری اش نزدیک است، اما نه به مانند نزدیکی سایر موجودات به هم. دوام و پایداریش به وهم نمی گنجد و نمی توان مثالی در چگونگی ذاتش آورد و در حکم و قضاوتش ستم نمی کند. آفریدگان به چیزی که او از آن‌ها می‌داند، فرمان می‌برند و به سویی که او در تقدیر پنهانش برایشان نوشته، رهسپارند. بر خلاف آن چه او از آن‌ها می‌داند عملی انجام نمی دهند و خواستی جز آن ندارند. او نزدیک است نه طوری که بچسبد، و دور است بی آن که مقتص باشد. حقیقت دارد بی آن که به تمثیل درآید، و به یگانگی او اعتراف می‌شود بی آن که تجزیه پذیر باشد. با نشانه‌ها شناخته می‌شود و با علامات اثبات میگردد و جز او خدائی نیست، کبیر و متعال است. ⬅️آن مرد عرض کرد: پدر و مادرم فدایتان شوند ای فرزند رسول خدا! افرادی را سراغ دارم که ادعای محبت شما را دارند و بر این باورند که که این‌ها همه صفات علی علیه السّلام است، و ایشان پروردگار جهانیان است. 🚩 همین که حضرت رضا علیه السّلام این سخن را شنیدند، بدنشان به لرزه افتاد و عرق از جبینشان جاری گردید. و فرمودند: منزه است خدا! خدا منزه است از آن چه ستمگران و کافران می‌گویند. ( در تفسیر، سبحان الله اوّلی را ندارد و در احتجاج این طور است: سبحان الله عما یشرکون سبحانه عما یقول الکافرون) 🌿 مگر علی علیه السّلام، مانند سایرین، غذا نمی خورد و آب نمی آشامید و ازدواج نداشت و مخلوقی از مخلوقات نبود؟ و با همه این‌ها خاضعانه و خاشعانه در مقابل خدا نماز می‌خواند و در برابرش سوز و گداز و گریه می‌کرد، آیا کسی که چنین است، ممکن است خدا باشد؟ اگر چنین کسی خدا باشد، تمام شماها نیز خدا خواهید بود؛ زیرا شما نیز با او در این صفات، که شاهد مخلوق بودن صاحب آن است، مشارکت دارید. ⬅️ پدرم از جدم نقل کرد که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که خدا را تشبیه کند، او را نشناخته است و کسی که گناهان بندگان را به او نسبت دهد، انصاف را در مورد او روا نداشته است. 🚩 آن مرد گفت: ای فرزند رسول خدا! آن‌ها مدعی هستند چون علی معجزاتی داشته اند که جز خدا کسی نمی تواند آن کارها را بکند، نشان می‌دهد که او خدا است. ولی چون با صفات مخلوقات عاجز خود را برای آن‌ها آشکار نموده، کار را بر ایشان مشتبه نموده و آن‌ها را امتحان کرده، تا او را بشناسند و با اختیار خود به او ایمان آورند. ✍حضرت رضا علیه السّلام فرمودند: اولین چیزی که در این جا هست این است که این‌ها نمی توانند به کسی که عکس همین را استدلال برای آن‌ها کند و بگوید: از آن جا که از او فقر و تنگدستی دیده می‌شود، نشان می‌دهد که کسی که دارای چنین صفاتی است و در این جهت با ضعفاء و نیازمندان شریک است، آن معجزات نمی توانند کار خودش باشند، بنابراین، معجزاتی که از او سر می‌زند، کار قادر توانایی است که به مخلوقات شباهت ندارد، نه این که کار مخلوقی باشد که خود محتاج است و در صفات ضعف با نیازمندان شریک است. سپس فرمودند: این گمراهان کافر، کارشان به هلاکت نکشیده مگر به جهت جهلی که به ارزش خویش دارند؛ تا جایی که شگفتی اشان شدید شده و آن کارها را خیلی بزرگ نمودند و بعد، بر نظرات فاسد خویش اصرار کردند و بر عقل هایشان، که راهی را که نباید می‌رفتند می‌پیمودند، بسنده کردند. تا آن جا که قدر خدا را کوچک شمرده و شأن او را تحقیر و نسبت به مقام بزرگش سهل انگاری کردند. زیرا آن‌ها نمی دانند که خداوند، قادر، متکی به خویش و غنی بذاته است که قدرتش را از دیگری عاریه نگرفته و بی نیازی اش به کمک کسی دیگری نبوده است. و او کسی است که هر که را بخواهد، فقیر می‌نماید و هر کس را که بخواهد، غنی می‌کند و هر که را بخواهد، در همان حال توانمندیش، عاجز می‌نماید و با همان داراییش، فقیر می‌گرداند. این‌ها نگاه کرده اند به بنده ای که، خداوند او را به داشتن قدرتی خدایی مخصوص کرده تا فضل او در نزد خود را آشکار نماید، و مشمول کرامت خویش نموده تا حجتش را بر مردم واجب کند، که این الطاف، ثواب اطاعت او باشد و موجب پیروی امرش گردد. و بندگان مکلف خود را از اشتباه درباره کسی که از جانب خدا حجت بر آن‌ها و پیشوای آن هاست ایمن بدارد.
🚩 این‌ها شبیه آن دسته ای هستند که پادشاهی از پادشاهان دنیا را می‌خواهند تا از او طلب فضل کنند و به بخشش او امیدوار باشند و دل به سایه عطایش ببندند و از نیکی اش مسرور شوند و با مال فراوان پیش خانواده خود برگردند تا از سختی و دشواری زندگی برهند و از کارهای پست و دون مایه نجات یابند. در همان میان که به دنبال مسیر پادشاه اند تا خود را به او برسانند و در چهره اشان اشتیاق و در دل هایشان تعلق دیدن اوست، به آن‌ها گفته می‌شود: به زودی پادشاه با سپاه و تشریفات و سواره نظام و پیاده نظام خود وارد می‌شود، وقتی چشمتان به او افتاد، آن طور که شایسته است تعظیم نمایید و اقرار و اعتراف لازم را در مورد سلطنت او بکنید! مبادا دیگری را به جای او بگیرید و به کس دیگری به اندازه او احترام بنمایید که در این صورت حق او را کامل ادا نکرده اید و او را تحقیر کرده اید و با این کار مستحق کیفر بزرگ او می‌شوید. آن‌ها می‌گویند: ما با تمام توان و نیرو همین کار را خواهیم کرد. اندکی بعد، یکی از از خدمت گزاران پادشاه، در میان گروهی از سپاه که پادشاه در اختیارش گذاشته، وارد می‌شود، و مردی هم در همان میان، به همراه اموالی که پادشاه به او بخشیده، می‌آید، این‌ها که منتظر پادشاه هستند، نگاه می‌کنند و آن چیز‌هایی که پادشاه در اختیار این مرد گذاشته، به نظرشان بزرگ جلوه می‌کند و با دیدن فوج خدم و حشمی که همراه اوست، او را بالاتر از این می‌بینند که از جیره خواران پادشاه باشد. جلو می‌روند و او را به عنوان پادشاه سلام می‌گویند و او را پادشاه صدا می‌کنند، و این که پادشاهی از او بالاتر باشد یا این که خود او مالکی داشته باشد را انکار می‌کنند. آن مرد و سایر سپاهیان، سخت آن‌ها را از این کار باز می‌دارند و از این که آن‌ها شخص دیگری را پادشاه خوانده اند، بیزاری می‌جویند و به آن‌ها می‌گویند: پادشاه این نعمت‌ها را به او داده است و این امتیازات را به او بخشیده است. این سخن شما، موجب خشم پادشاه بر شما و کیفر او می‌شود و با این وضع هر چه را که امیدوارید شاه به شما بدهد، از دست خواهید داد. ولی این مردمان آن‌ها را تکذیب می‌کنند سخنشان را نمی پذیرند. آن‌ها همین طور به کار خود ادامه می‌دهند، تا آن که وقتی پادشاه می‌بیند که خدمت گزارش را با او برابر کرده اند و به او در محدوده فرمان رواییش توهین نموده اند و احترام لازم را به جا نیاورده اند، بر آن‌ها خشم می‌گیرد و تمام آن‌ها را زندانی می‌کند و بر سر آن‌ها افرادی می‌گمارد که به کیفری سخت عذابشان کنند. این گروه نیز، امیر المؤمنین علیه السّلام را بنده ای می‌یابند که خدا برای آشکار نمودن فضل ایشان، ایشان را گرامی داشته و حجتش را اقامه کرده است، سپس خدا را کوچک تر از آن می‌شمرند که علی را، بنده ی خود گیرد و علی را بزرگتر از آن می‌دانند که خداوند عزّ وجلّ، پروردگار او باشد و او را به چیزی که نیست می‌خوانند. و علی علیه السّلام و پیروان و شیعیان ایشان، آن‌ها را از چنین عقیده ای باز می‌دارند و به آن‌ها می‌گویند: ای شماها! علی و فرزندانش بنده‌هایی گرامی خدا و از مخلوقات او و تحت تدبیر اویند و جز آن مقدار که خداوند، پروردگار جهانیان، به ایشان قدرت داده، قدرتی ندارند و مالک چیزی، بیش از آن چه خدا به ملکشان درآورده، نیستند. از مرگ و زندگی و حشر و قبض و بسط و حرکت و سکونی، جز به مقداری که خداوند به آن‌ها داده و به گردنشان نهاده، در اختیار ندارند. پروردگار و آفریننده ی آن‌ها از داشتن صفات مخلوقات منزه است و از داشتن صفات موجودات محدود، بلندمرتبه تر است. هر کس آن‌ها را یا یکی از ایشان را خدا بداند، از کافرین است و از راه درست گمراه شده است. ولی آن‌ها دست از سرکشی و چموشی بر نمی دارند و در طغیان خود غوطه ور می‌مانند. آرزوهاشان باطل می‌شود و نا امید می‌گردند و در عذابی دردناک باقی خواهند ماند.  📚بحارالانوار جلد ۲۵، صفحه ۲۷۴ @BotShenasi