eitaa logo
بُت شناسی
2هزار دنبال‌کننده
370 عکس
294 ویدیو
22 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
🌿 علامه بزرگوار مجلسی رحمه الله: ⬅️ آيات و أحاديث متواتره دلالت دارد بر آن كه خدا آفريننده آسمان و زمين و چيزهايى است كه در آنهاست از كواكب و ملائكه و جنّ و اِنس و وحوش و طيور و جميع اشياء؛ بر خلاف قول جمعى از حُكما(فلاسفه) كه عقول عَشَره را خالق اينها مى دانند،و قول جمعى از غُلات شيعه كه أئمه(عليهم السلام) را خالق آسمان و زمين مى دانند!! ➖ و بر نفى اين قول،أحاديث بسيار است،چنانچه ابن بابويه(رحمه الله)به سند معتبر از ياسر خادم روايت كرده كه: به خدمت حضرت امام رضا (صلوات الله عليه) عرض نمودم كه چه مى فرماييد در مذهب تفويض؟ ➖ حضرت فرمود كه: خدا امر دينش را به پيغمبر تفويض نمود و فرمود كه: «آنچه پيغمبر به سوى شما بياورد اخذ نماييد و عمل كنيد،و آنچه شما را از آن نهى نمايد،ترك كنيد» اما خلق كردن و روزى دادن را به او نگذاشت!! بعد از آن فرمود كه: خدا آفريننده همه چيز است، چنانچه در قرآن مى فرمايد كه: « آن خداوندى كه شما را خلق كرد،پس روزى داد؛بعد از آن مى ميراند شما را،پس زنده مى گرداند. آيا آن شريكهايى كه از براى خدا قائل مى شويد،هيچ يك از اين كارها را مى توانند كرد؟ منزه و متعالى است خدا از آنچه ايشان شريك او مى گردانند » 📚عیون أخبار الرضا ؛ ج۲ص۲۰۲-۲۰۳ 📚عین الحیات؛ص۸۵-۸۶ @BotShenasi
🔍 مفوضه با برچسب فضائل متاسفانه عدم توجه و دقت در روایات باعث شده که عده ای از دوستان سخنان و عقاید مفوضه را با رنگ و لعاب فضائل به خورد جامعه بدهند، سپس مفوضه را هم لعن کنند و مدعی شوند که ما عقاید مفوضه را نداریم. اما سخن همان است تنها نامش عوض شده است. هر چند این دوستان معتقدند که ما خلق و رزق را اگر نسبت میدهیم باذن الله مقصود ما می باشد نه اینکه مدعی استقلال باشیم. مفوضه هم معتقد به اذن الله بودند. مفوضه معتقد بودند که خداوند متعال اهل بیت علیهم السلام را خلق نمود سپس امور را به آنها واگذار کرده اند. وقتی مدعی بودند که خداوند این امر را به اهل بیت علیهم السلام تفویض کرده است، همان معنایِ به اذن الله را میدهد و ادعایِ استقلال نکردند. اما اهل بیت علیهم السلام از اینکه خلق و رزق به آنها تفویض شده باشد اعلام برائت کرده اند. در روایات کثیر تفویض را باطل و معتقدین به آن را لعن کرده است. اینکه عده ای مفوضه را لعن کنند و همان سخن را با برچسب باذن الله و فضائل به جامعه تزریق کنند، جز نیرنگ نیست. وقتی در روایات تفویض خلق و رزق را اهل بیت علیهم السلام انکار کردند یعنی چه باذن الله مدعی باشی، چه استقلال قائل شوی، هر دو باطل است. و روایات گواه است که اهل بیت علیهم السلام نسبت خالقیت و رازقیت را مردود و معتقدین را لعن کرده اند، هر کس به هر اسم، با هر برچسبی چنین ادعایی کند مقابل کثیری از روایات ایستاده و در مقابل اهل بیت علیهم السلام ایستاده است. کسی هم که در مقابل اهل بیت علیهم السلام قرار گیرد، ملعون است. 🚩 تَمِیمٌ الْقُرَشِیُّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِیٍّ الْأَنْصَارِیِّ عَنْ یَزِیدَ بْنِ عُمَیْرِ بْنِ مُعَاوِیَةَ الشَّامِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا علیهما السلام بِمَرْوَ فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رُوِیَ لَنَا عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنَ مُحَمَّدٍ علیهما السلام أَنَّهُ قَالَ لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ (بَلْ) أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ فَمَا مَعْنَاهُ فَقَالَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَفْعَلُ أَفْعَالَنَا ثُمَّ یُعَذِّبُنَا عَلَیْهَا فَقَدْ قَالَ بِالْجَبْرِ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ أَمْرَ الْخَلْقِ وَ الرِّزْقِ إِلَی حُجَجِهِ علیهم السلام فَقَدْ قَالَ بِالتَّفْوِیضِ وَ الْقَائِلُ بِالْجَبْرِ کَافِرٌ وَ الْقَائِلُ بِالتَّفْوِیضِ مُشْرِکٌ الْخَبَرَ . 🌿 یزید بن عمیر بن معاویه شامی نقل کرده، در مرو به محضر امام علی بن موسی الرضا علیه السّلام رسیدم و به ایشان عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! برای ما از حضرت صادق علیه السّلام روایت کرده اند که ایشان فرموده اند: نه جبر است و نه تفویض، بلکه چیزی بین آن دو است. معنای این جمله چیست؟ فرمودند: هر کس گمان کند که خداوند عزّ و جلّ کارهای ما را انجام می‌دهد، و بعد هم ما را به خاطر همان کارها عذاب می‌کند، معتقد به جبر شده است، و هر کس معتقد شود که خداوند عزّ و جلّ کار آفرینش و روزی را به ائمه علیهم السلام واگذاشته است، معتقد به تفویض شده است. کسی که معتقد به جبر است کافر و کسی که معتقد به تفویض است مشرک است..... 📚 بحارالانوار جلد ۲۵، صفحه ۳۲۸ @BotShenasi
🔍 راه راست ... ▪️ [تفسیر الامام علیه السلام ] الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِی الدُّنْیَا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَةِ فَأَمَّا الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِیمُ فِی الدُّنْیَا فَهُوَ مَا قَصُرَ مِنَ الْغُلُوِّ وَ ارْتَفَعَ عَنِ التَّقْصِیرِ وَ اسْتَقَامَ فَلَمْ یَعْدِلْ إِلَی شَیْ ءٍ مِنَ الْبَاطِلِ وَ أَمَّا الصِّرَاطُ فِی الْآخِرَةِ فَهُوَ طَرِیقُ الْمُؤْمِنِینَ إِلَی الْجَنَّةِ الَّذِی هُوَ مُسْتَقِیمٌ لَا یَعْدِلُونَ عَنِ الْجَنَّةِ إِلَی النَّارِ وَ لَا إِلَی غَیْرِ النَّارِ سِوَی الْجَنَّةِ. 🌿 راه راست دو راه است: راهی در دنیا و راهی در آخرت. راه راست در دنیا، راهی است که از غلو کوتاه تر و از تقصیر بلندتر است و به باطل نمی گراید. و اما راه در آخرت، راه مومنان به سوی بهشت است که راست است و مومنان از آن به سوی جهنم و یا غیر آن منحرف نمی شوند.  📚بحارالانوار - جلد ۸، صفحه ۶۹ @BotShenasi
علامه مجلسی : در نشانه غلو همین کافیست.... @BotShenasi
مفوضه مخالفین عقاید خود را به نام .... @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 شدّت تقابل ائمه طاهرین علیهم السلام با غلات ، دروغ‌بندان بر ایشان و مدعیان دروغین. ⬅️ ماجرای شنیدنی مقابله‌ امام هادی علیه السلام با فارس بن حاتم قزوینی @BotShenasi
🔍 بیش از نواصب عذاب دادند! ⬅️ در ازمنه حضرات ائمه معصومين صلوات اللَّه عليهم از حضرت امام موسى كاظم تا به حضرت صاحب الامر خصوصا در زمان امام على نقى و امام حسن عسكرى صلوات اللَّه عليهما كه ائمه را پادشاهان در حبس مى داشتند و شهيد مى كردند جمعى اين شبهه را ذكر كردند كه چون شود كه خليفه خدا بر دست كافران گرفتار باشند يا كشته شوند البته غايب شده اند و شنيده بودند كه صاحب الامر غايب خواهد شد گفتند البته حضرت امام موسى خواهد بود و غلاة بسيار شدند از عوام و اين معنى ظاهر است كه طبايع عوام مايل است به غلو و غلاة احاديث ائمه را مستند خود مى كردند مثل اخبار آن كه ما جنب اللَّه و ما عين اللَّه و ما يد اللَّه و ما باب اللهيم و علما مضطر مى شدند به جرح راويان امثال اين اخبار از اصحاب اسرار نمى بينى كه مردمانى را كه جرح نموده اند ذكر كرده اند كه او از اهل ارتفاع است و مى گويند كه حديث فلان گاهى معروف است و گاهى منكر بلكه اكثر اوقات ائمه معصومين صلوات اللَّه عليهم از دست اين جمع در عذاب بوده اند بيش از نواصب. 📚 لوامع صاحبقرانی، جلد ۶، ص ۱۵۷ @BotShenasi
AUD-20210408-WA0007.mp3
16.25M
⬅️ شیوه صحیح تاویل روایات در عقاید بیانات استاد ولی الله شریفانی @BotShenasi
اكثر اوقات حضرات ائمه هدى صلوات اللَّه عليهم تقيه از ايشان [غلات] بيشتر از عامه [اهل سنت] مى فرموده اند. 📚 لوامع صاحبقرانی، ج ۸، ص ۵۲۲
علامه مجلسی رحمه الله: خداوند در آفريدن اشياء معينى و يارى نداشته و اعتقادى كه بعضى از غلات دارند كه حقتعالى رسول و ائمه هدى را آفريد و خلق عالم را بايشان واگذاشت كفر است و خلق همه چيز بغير از افعال بندگان او است. 📚 حق الیقین، ص ۱۱۲    و آن حضرت [رسول الله صلی الله علیه و آله] اشرفست از جميع مخلوقات از ملائكه و جن و انس و از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام و سائر ائمه افضل بود و آنچه بعضى از غلات ميگويند كه امير المؤمنين عليه السّلام افضل از آن جناب بود كفر است. 📚 حق الیقین، ص ۳۱ و اما غير شيعه اماميه از زيديه و سنيان و فطحيه و واقفيه و كيسانيه و ناووسيه و ساير فرق مخالفين اگر انكار يكى از ضروريات دين اسلام كنند آنها نيز كافر و نجس و مخلد در جهنم اند مانند خوارج كه بر امام زمان خروج كرده اند و ناسزا نسبت بائمه ميگويند مانند خارجيان عمان يا غلات كه ائمه را خدا دانند يا بهتر از پيغمبر دانند يا گويند خدا در ايشان حلول كرده است يا ايشان را خالق عالم دانند. 📚 حق الیقین، ۵۱۸ @BotShenasi
🔍 آزردن امام صادق علیه السلام توسط غلات ⬅️ کا، [الکافی] عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِکِ بْنِ عَطِیَّةَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: خَرَجَ إِلَیْنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ هُوَ مُغْضَبٌ فَقَالَ إِنِّی خَرَجْتُ آنِفاً فِی حَاجَةٍ فَتَعَرَّضَ لِی بَعْضُ سُودَانِ الْمَدِینَةِ فَهَتَفَ بِی لَبَّیْکَ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ لَبَّیْکَ فَرَجَعْتُ عَوْدِی عَلَی بَدْئِی إِلَی مَنْزِلِی خَائِفاً ذَعِراً مِمَّا قَالَ حَتَّی سَجَدْتُ فِی مَسْجِدِی لِرَبِّی وَ عَفَّرْتُ لَهُ وَجْهِی وَ ذَلَّلْتُ لَهُ نَفْسِی وَ بَرِئْتُ إِلَیْهِ مِمَّا هَتَفَ بِی وَ لَوْ أَنَّ عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ عَدَا مَا قَالَ اللَّهُ فِیهِ إِذاً لَصَمَّ صَمّاً لَا یَسْمَعُ بَعْدَهُ أَبَداً وَ عَمِیَ عَمًی لَا یُبْصِرُ بَعْدَهُ أَبَداً وَ خَرِسَ خَرْساً لَا یَتَکَلَّمُ بَعْدَهُ أَبَداً ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ أَبَا الْخَطَّابِ وَ قَتَلَهُ بِالْحَدِیدِ . 🌿 مالک بن عطیه گوید یکی از اصحاب حضرت صادق نقل کرد: که روزی امام علیه السّلام آمد و با خشم فرمود من ساعتی قبل کاری داشتم از منزل خارج شدم یکی از سودانیهای مدینه فریاد زد (لبیک یا جعفر بن محمّد لبیک). این سودانی امام را خدا گرفته بود بجای اینکه بگوید لبیک اللهم لبیک میگفت لبیک یا ابا عبد اللَّه. أَ أَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَ أُمِّی إِلهَیْنِ آیا تو به مردم گفتی من و مادرم را دو خدا بگیرید؟، با ترس و وحشت از این سخنی که او گفت فورا بمنزل برگشتم، برای خدا به سجده رفته و صورت بخاک مالیدم و اظهار کوچکی و خواری نمودم، عرض کردم خدایا من بیزار و متنفرم از آن حرفی که سودانی گفت. اگر عیسی بن مریم از حرفی که خداوند به او گفت بدش می‌آمد. چنان از گوش کر و از چشم کور و از زبان لال میشد که دیگر نه میشنوید و نه میدید و نه سخن میگفت، خدا ابو الخطاب را لعنت کند و او را با ضربه آهن بکشد. ▪️علامه مجلسی رحمه الله در ذیل روایت میگوید: قال الجوهری رجع عودا علی بدء و عوده علی بدئه أی لم ینقطع ذهابه حتی وصله برجوعه. ✍ أقول: لعله کان من أصحاب أبی الخطاب و یعتقد الربوبیة فیه علیه السلام فناداه بما ینادی الله تعالی به فی الحج فاضطرب علیه السلام لعظیم ما نسب إلیه و سجد مبرئا نفسه عند الله من ذلک و لعن أبا الخطاب لأنه کان مخترع هذا المذهب الفاسد. جوهری گفت: رجع عودا علی بدء و عوده علی بدئه یعنی هنوز کاملا نرفته بود که بازگشت. می گویم: شاید آن سودانی از یاران ابو الخطاب بوده که اعتقاد به خدایی حضرت صادق علیه السلام داشت و در حج به جای لبیک به خداوند به امام صادق علیه السلام لبیک گفت، به همین دلیل امام از نسبت عظیمی که به ایشان زده شد مضطرب شده و نزد خداوند سجده کرده و از این گناه برائت جست و ابو الخطاب را که مؤسس این مذهب فاسد بود لعنت کرد.  📚 بحارالانوار، جلد ۴۷، صفحه ۴۳ @BotShenasi
🔍 به خدایی ما فکر هم نکنید! ⬅️ عَنْ مَالِکٍ الْجُهَنِیِّ قَالَ: کُنَّا بِالْمَدِینَةِ حِینَ أُجْلِیَتِ الشِّیعَةُ وَ صَارُوا فِرَقاً فَتَنَحَّیْنَا عَنِ الْمَدِینَةِ نَاحِیَةً ثُمَّ خَلَوْنَا فَجَعَلْنَا نَذْکُرُ فَضَائِلَهُمْ وَ مَا قَالَتِ الشِّیعَةُ إِلَی أَنْ خَطَرَ بِبَالِنَا الرُّبُوبِیَّةُ فَمَا شَعَرْنَا بِشَیْ ءٍ إِذَا نَحْنُ بِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَاقِفٌ عَلَی حِمَارٍ فَلَمْ نَدْرِ مِنْ أَیْنَ جَاءَ فَقَالَ یَا مَالِکُ وَ یَا خَالِدُ مَتَی أَحْدَثْتُمَا الْکَلَامَ فِی الرُّبُوبِیَّةِ فَقُلْنَا مَا خَطَرَ بِبَالِنَا إِلَّا السَّاعَةَ فَقَالَ اعْلَمَا أَنَّ لَنَا رَبّاً یَکْلَؤُنَا بِاللَّیْلِ وَ النَّهَارِ نَعْبُدُهُ یَا مَالِکُ وَ یَا خَالِدُ قُولُوا فِینَا مَا شِئْتُمْ وَ اجْعَلُونَا مَخْلُوقِینَ فَکَرَّرَهَا عَلَیْنَا مِرَاراً وَ هُوَ وَاقِفٌ عَلَی حِمَارِهِ ▪️ مالک جهنی گفت: وقتی شیعیان را تبعید کردند و به چند فرقه تقسیم شده بودند، ما به یک گوشه مدینه پناه بردیم در آنجای خلوت صحبت از فضایل ائمه کرده و عقیده شیعه را بازگو میکردیم تا بالاخره خدایی آنها به ذهن ما خطور کرد. ناگاه دیدم امام صادق علیه السلام سوار بر الاغ است و در مقابل ما ایستاده نفهمیدیم از کدام طرف آمد. فرمود: مالک، خالد از چه وقت در باره خدایی ما صحبت میکردید؟ گفتم: چنین فکری به ذهن ما نرسیده بود مگر هم اکنون. فرمود: بدانید: ما خدایی داریم که شب و روز از ما حفظ میکند و او را می‌پرستیم، مالک، خالد هر چه مایلید در فضیلت ما بگویید ولی بدانید که ما مخلوق و آفریده شده هستیم. همان طور که روی الاغ نشسته بود چند مرتبه این سخن را تکرار نمود.  📚بحارالانوار، جلد ۴۷، صفحه ۱۴۸ @BotShenasi
در زیارت امام هادی علیه السلام می خوانیم: @BotShenasi
علامه مجلسی رحمه الله: خطبه البیان جز در کتاب غلات و همفکران ایشان نیامده است. 📚 مرآه العقول ج۳، ص ۱۳۳ نظر ایت الله تبریزی در مورد خطبه البیان: https://t.me/botshenasi/1436 نظر میرزای قمی : https://t.me/botshenasi/10801?single @BotShenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید صادق غروی: جلسات شیعه هزار و چهارصد سال با خون دل به دست ما رسیده، اما بعضی جلسات مانند پارتی می ماند! آداب صوفیه در جلسات دیده می شود! @BotShenasi
متکلم خبیر استاد علی احمدی.mp3
9.34M
▪️ انتقاد متکلم خبیر استاد علی احمدی به اظهارات انحرافی کارشناس شبکه امام حسین (علیه السلام) @BotShenasi
⬅️ علامه مجلسی رحمه الله: ✍ لا تعتقد أنهم (الأئمة علیهم السلام) خلقوا العالم بأمر الله تعالیٰ؛ فإنّا قد نُهینا في صحاح الأخبار عن القول به،و لا عبرة بما رواه البُرسي و غیره من الأخبار الضعیفة ! ❌ مبادا معتقد باشی که أئمه(علیهم السلام) به أمر(إذن)خدا،خالقِ عالَم هستند؛زیرا ما در روایات صحیحه،از این اعتقاد نهی شده ایم؛و روایات ضعیفی که بُرسی و غیر او نقل کرده اند،إعتبار ندارد! 📚رسالهٔ اعتقادات علّامه مجلسی @BotShenasi
▪️[عیون أخبار الرضا علیه السلام] تَمِیمٌ الْقُرَشِیُّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِیٍّ الْأَنْصَارِیِّ عَنْ یَزِیدَ بْنِ عُمَیْرِ بْنِ مُعَاوِیَةَ الشَّامِیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا علیهما السلام بِمَرْوَ فَقُلْتُ لَهُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ رُوِیَ لَنَا عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام أَنَّهُ قَالَ لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ بَلْ أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ فَمَا مَعْنَاهُ فَقَالَ ... وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ أَمْرَ الْخَلْقِ وَ الرِّزْقِ إِلَی حُجَجِهِ علیهم السلام فَقَدْ قَالَ بِالتَّفْوِیضِ فَالْقَائِلُ بِالْجَبْرِ کَافِرٌ وَ الْقَائِلُ بِالتَّفْوِیضِ مُشْرِکٌ ... 📚 بحارالانوار، جلد ۵، صفحه ۱۲ @BotShenasi
امام صادق علیه السلام فرمودند: «إذا بعدت بأحدكم الشقة و نأت به الدار فليصعد أعلى منزله فليصل ركعتين و ليؤم بالسلام إلى قبورنا فإن ذلك يصل إلينا.» اگر بخاطر دوریِ مسافت و مَشِقت‌های راه و مشکلات زندگی نتوانستی به زیارت ما بیایی، بر بام منزلت برو و دو رکعت نماز بخوان و سلام بده بر قبور ما، در این هنگام سلام تو بما خواهد رسید. 📚 کتاب من لا یحضره الفقیه، ۲/۵۹۹
🔰نرم افزار موسسه لواء برای وقت اذان صبح مورد اطمینان است. برای دریافت اوقات شرعی می توانید برنامه بادصبا را دانلود تعیین اوقات شرعی را بر روی موسسه لواء تنظیم نموده و استفاده کنید. ⬅️ شایان ذکر است اذان صبح صدا و سیما حدود ۱۰ دقیقه زودتر و اذان مغرب ۵ دقیقه دیرتر است.
🗯 تایید سنت‌های اجتماعی ارزشمند 🔸در عهدنامه امیرالمؤمنین علیه السلام به فرماندار آن حضرت در مصر جناب مالک اشتر آمده: «سنت صالحی را که بزرگان این امت‌ به آن عمل کرده‌اند و باعث الفت اجتماعی آن امت شده است و امورشان بر اساس آن نیکو شده، نقض نکن.» 🔸 لَا تَنْقُضْ سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِهَا الْأُلْفَةُ وَ صَلَحَتْ عَلَيْهَا الرَّعِيَّةُ... 📚 نهج البلاغة، نامه ۵۳ @BotShenasi
🍀 [العقائد] وَ کَانَ الرِّضَا علیه السلام یَقُولُ فِی دُعَائِهِ ... اللَّهُمَّ مَنْ زَعَمَ أَنَّا أَرْبَابٌ فَنَحْنُ مِنْهُ بِرَاءٌ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ إِلَیْنَا الْخَلْقَ وَ عَلَیْنَا الرِّزْقَ فَنَحْنُ بِرَاءٌ مِنْهُ کَبَرَاءَةِ عِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ علیه السلام مِنَ النَّصَارَی ... . ▪️ امام رضا علیه السّلام در دعای خود می‌فرمودند: ... بارخدایا ! هر کس معتقد شود که ما پروردگاران هستیم، ما از او بیزاریم و هر که معتقد باشد که خلق به دست ما و روزی بر گردن ماست، از آن‌ها بیزاریم همان طور که عیسی بن مریم از نصاری بیزار بود ... . 📚 بحارالأنوار، جلد ۲۵، صفحه ۳۴۳ @BotShenasi
💡امر رزق و خلق به ما سپرده نشده ▪️[عیون أخبار الرضا علیه السلام] مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ یَاسِرٍ الْخَادِمِ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام مَا تَقُولُ فِی التَّفْوِیضِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَوَّضَ إِلَی نَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله أَمْرَ دِینِهِ فَقَالَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا فَأَمَّا الْخَلْقَ وَ الرِّزْقَ فَلَا ... . ▪️از یاسرِ خادم روایت شده که وی گفت: به حضرت رضا علیه السلام عرض کردم: درباره تفویض چه می‌فرمایید ؟! ایشان فرمودند: خداوند تبارک و تعالی أمر دینش را به پیامبرش صلّی الله علیه و آله تفویض کرد و فرمود: «وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» {و آنچه را او به شما داد آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت بازایستید.} ⬅️ ولکن خلق و رزق را به حضرت نسپرد ... . 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 17 ٫ صفحه 7 @BotShenasi
🍀 قافیه را باختیم... باید قبول کنیم که در دهه نود شمسی مذهب شیعه قافیه را به دشمنان باخته است. اشتباه این است که ما خیال می کنیم فقط باید جوانان سنی یا مسیحی شوند آن وقت بگوییم بله ما در تبلیغ ناموفق بودیم! خیر! دشمنان شیعه با یک پروژه قوی و موفق در دهه نود توانستند عقاید جوانان شیعه را تحت الشعاع افکار عرفانی (شما بخوانید تصوف) و اخباریگری (شما بخوانید حشویه) قرار دهد. به خوبی مذاق جوانان را شناخت و از آن استفاده کرد. هیجان جوانی آنها را با نشر شطحیات کتب غلات به اوج رساند! اینکه جوان شیعه مجذوب شطحیات امثال خصیبی و بُرسی شده بخاطر این است که این جوان عقاید را از سرچشمه نگرفته است! این که یک جوان هیئتی عقاید تصوف را دارد و حتی شمایل خود را شبیه آنها می کند و ادعایِ تبعیت از حدیث (بخوانید شطحیات غلات و صوفیه) می کند و بزرگ و کوچک علما شیعه از کلینی و مفید تا فقهای کنونی شیعه را به باد ناسزا می گیرد، نتیجه اهمال و تسامح بیش از حد است! وقتی احادیث نفی غلو را به جوان شیعه نشان میدهید، سریع شروع به فحاشی می کند! اقایان آن زمان که باید معارف اهل بیت علیهم السلام را در منابر می گفتید و جای آن کشف و کرامت زید و چشم برزخی عمرو گفتید و خویِ جوانان را تغییر دادید، جای معرفتمداری، کرامت مداری در ذهن او نشاندید! باید امروز شاهد باشید که وقتی بحث علمی می کنید و می خواهید فضائل بگویید، ایه قران بخوانید و تفسیر بگویید، جوانان پای منبر شما نمی آیند! چون کسی که قائل به الوهیت اهل بیت علیهم السلام شده است، به نظر شما پای این سخنان می نشیند؟ امروز باید بپذیریم جوانان شیعه دچار عقاید التقاطیِ صوفیگری و حشویه شده اند. کاش حداقل ادعایِ پیروی از احادیث را دارند، به کتب علما شیعه رجوع می کردند، اما متاسفانه مشارق و هدایه الکبری برای آنها وحی! حضرات آقایان منبری، به داد جوانان شیعه برسید. از چنگ دشمن آنها را نجات دهید. هر چند خیلی آقایان منبری می گویند ما نمی خواهیم وارد حاشیه شده و میان شیعه ایجاد تفرقه کنیم! دشمن شاد نشویم! کاش آقایان بعد منبر سریع از مجلس خارج نشوند و سبک عزاداری و رفتار هیئات را ببینند تا متوجه شوند دشمن درب خانه لونه ساخته! اینکه جوان شیعه هو هو می کند و سماع انجام می دهد، کفر گویی می کند! جای حزن و معارف دنبال مِی و باده است، فحش به علما شیعه می دهد! و آنها را متهم به تحریف روایات و دین می کند! آن وقت می فهمید که کار از کار گذشته! به خودتان بیایید! جوانان شیعه طبق میل خود و به جهل خویش جای دین عمل می کنند! کاش جای ترس از دست دادن مستمع، ترس از خدا و اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم. الان هم می توانید نادیده بگیرید و رد شوید، اما به خاطر اهل بیت علیهم السلام و ایتام ایشان در عصر غیبت به پا خیزید و دشمن را تار و مار کنید. باید جوانان را به مسیر اهل بیت علیهم السلام برگردانیم. قرار نیست در عقاید مردم تفحص کنیم، فقط کافیست به وضع جلسات در زمان موالید و عزاداری اهل بیت علیهم السلام نگاه کنید‌. اینکه جوان شیعه جای توبه در مجلس اهل بیت علیهم السلام به دنبال مستی و اباحه گری در مجالس است، نشان از وضع اسفناک عقاید و جلسات دارد! دیگر جوانان باید چه کاری کنند که شما باور کنید در تور دشمن اسیر شده اند؟ اباحه گری را نمی بینید؟ حشویه؟ تصوف؟ غلو؟ همه واضح است، آقایان نگاه کنید و ببینید مانند شاهد بازان صوفی (العیاذبالله) دائم به دنبال چشم و ابرو و گیسو و... هستند، آن هم خطاب به ذوات مقدسه (العیاذ بالله، خاک بر دهانم) ! دیگر تصوف چگونه باید خود را نشان دهد؟ هر کسی در این زمان حساس به داد شیعه نرسد، قطعاً یوم الحسره، حسرت خواهند خورد. ⬅️ تذکر: قطعاً خیلی منبریان عزیز و خدوم هم اکنون در حال مبارزه با فِرق گوناگون هستند. اما عزم همه جانبه لازم است. @BotShenasi
💡غلو در کلام شیخ حر عاملی رحمه الله ▪️ أقول: الآيات في ذلك كثيرة جدّاً كقوله تعالىٰ: «لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ» و الآيات الدالّة علَى كفر من أشرك بالله و اتّخذ غيره إلٰهاً و الدالّة علَى ذمّ اليهود و النصارىٰ علَى الغلوّ في عزير و عيسىٰ(علیهما السلام) و غير ذلك... أقول: قد تواترت الأخبار بل تجاوزت حدّ التواتر بأن أمير المؤمنين و الحسين(عليهما السّلام) قُتلا بالسيف،و أن النبي(صلّى الله عليه و آله و سلّم) و سائر الأئمة(عليهم السّلام) قُتلوا بالسّمّ،و أنهم كانوا يعترفون بالعبودية لله،و أنهم دُفنوا تحت التراب،و أنه كانت تعتريهم الأمراض و الأسقام و الخوف و الحزن و الفرح و السرور و الجوع و الشبع و الرضا و الغضب و غير ذلك مما ينافي قول الغلاة! 🍀 و لم نستقص تلك الروايات لأن مضمون الباب غير مقصود بالذات،و إنما ذكرناه لوجهين: «أحدهما»: أن من اطّلع علَى المعجزات يخشى عليه أن يميل إلَى قول الغلاة،لأنه إنما دعاهم إلَى الغلوّ الإطلاع علَى بعض المعجزات،فيتعيّن ذكر شي‌ء مما يدفع تلك المفسدة. «و ثانيهما» أن النصوص عليهم وردت لمنع الناس من التفريط و التقصير في الإعتقاد فيهم،فلابدّ من النصوص علَى بطلان الغلوّ لمنع الناس من الإفراط في ذلك الإعتقاد،فيكون ذلك من متمّمات النصوص! ⬅️باب: «اِبطالِ غُلُوّ و رَدّ بر غالیان» آیات قرآن کریم در این باب،بسیار زیاد است؛مانند این آیه: «ای اهل کتاب! در دین خود غُلُوّ نکنید! و درباره خدا،جز حقّ نگویید». و مانند آیاتی که دلالت دارد بر کفرِ مُشرک و کسی که که غیر خدا را به خدایی گرفته است،و آیاتی که دلالت میکند بر نکوهش یهود و نَصاریٰ،به خاطر غُلُوّ در مورد حضرت عُزَیر و‌ حضرت عیسیٰ علیهما السلام ،و همچنین آیات دیگر... اَحادیث متواتر بلکه بیش از حدّ تواتر وارد شده است که امیرالمؤمنین و امام حسین علیهما السلام با شمشیر کشته(شهید) شدند،و پیامبر و بقیه امامان علیهم السلام با زَهر کشته(شهید) شدند! و همه آن حضرات اعتراف به بندگی خدا داشتند،و همگی زیر خاک مدفون شدند و در مَعرَضِ اَمراض و بیماری ها و ترس و اندوه و خوشی و سُرور و گرسنگی و سیری و رضایت و غَضَب و سایر صفاتی بودند که مُنافی با اعتقاد غالیان است! 🍀 و‌ ما همه روایات این باب(نفی غُلُوّ) را ذکر نمیکنیم،چون محتوای این باب(یعنی نفی غُلُوّ) مقصود اصلی ما از تألیف این کتاب نیست؛و تنها به دو دلیل،به ذکر بعض از روایات نفی غُلُوّ پرداختیم: ⬅️ «اول»: چون کسی که از معجزات معصومین علیهم السلام مطّلع گردد،ممکن است به اعتقاد غالیان مایل شود،چرا که غالیان هم به دلیل اطّلاع بر بعض معجزات،به غُلُوّ کشیده شدند،پس لازم است ذکر روایاتی که این مَفسَده را دفع میکند! ⬅️«دوم»: روایاتی که دلالت بر امامت آن حضرات میکند،وارد شده است تا مردم را از کوتاهی و تقصیر در اعتقاد به آن حضرات منع کند،پس لازم است که روایات بطلان غُلُوّ هم ذکر شود،تا مردم را از اِفراط در اعتقاد به حضرات،منع کند؛بنابراین روایات نفی غُلُوّ،تمام کنندهٔ روایات امامت(و‌ فضائل) آن حضرات است! 📚 اثبات الهداه؛ ج۵، ص۳۷۲-۳۷۳ @BotShenasi