eitaa logo
سلامتکده طب بوعلی
4.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
321 ویدیو
2 فایل
🔹پایگاه جامع اطلاع‌رسانی مجموعه سلامتکده طب بوعلی 📌مؤسس: حکیم آیت الله محمد آل اسحاق (ره) ✔️با بیش از ۳دهه تجربه درمان ✔️با بیش از ۷۰ مجوز رسمی از وزارت بهداشت ✔️با مجهزترین كارخانه تولید دارو، با مجوز رسمی از وزارت بهداشت 🔗نشانی سایت: www.bouali.me
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️انواع فراموشی بر اساس کتاب قانون 🔸ابن سینا در جلد سوم کتاب گران‌سنگ قانون در طب صفحات ۱۰۴-۱۶۳ بیان می‌کند: 🔹فراموشی به قسمت پشت مغز مربوط است و علت اصلی آن سردی و خشکی آن بخش است. در صورتی که کسی تندرست باشد ولی به فراموشی دچار شود باید قبل از وقوع صرع یا سکته از آن‌ها پیشگیری کند. 💠حکیم بوعلی فراموشی را به سه دسته تقسیم می‌کند: 1⃣ در نوع اول خاطراتی از گذشته باقی می‌ماند ولی اتفاقات جدید فراموش می‌شوند. ❓علت: سردی و خشکی(سودا) ❇️علامت: بیخوابی 2⃣ در این دسته از فراموشی‌ها خاطرات گذشته فراموش می‌شوند و خاطرات جدید به یاد آورده می‌شوند. ❓علت: سردی و تری(بلغم) ❇️علامت: خواب آلودگی و رخوت 3⃣ در نوع سوم به طور کل فرد اختلال ذهنی پیدا می‌کند. ❓علت: سردی ❇️علامت: بهت و حیرت 🍏 @ehyagaraneteb
🔰ویژگی‌های افراد بر اساس نوع سرزمین ⬅️حکیم بوعلی سینا در کتاب قانون افراد را بر اساس نوع سرزمینی که در آن ساکن هستند تقسیم بندی می‌کند و ویژگی‌هایی که غالبا اشخاص این سرزمین‌ها دارند را ذکر می‌نماید: 🔹گرمسیر: سیاه رو، موفلفلی و هضم ضعیف 🔸سردسیر: نیرومند، پردل، هضم قوی 🔹مرطوب: زیبا رو و پوست نرم 🔸خشک: خشک مزاج، پوست خشک، بی انعطاف 🔹ارتفاع بلند: سالم، نیرومند، سبک با عمرهای بلند 🔸مناطق پست: پوست رنگ پریده، چشم درد عمدتا به دلیل آب شرب بد 🔹مناطق سنگی: بدن‌های سخت، پر مو، هاضمه قوی، خشک مزاج، کم خواب و بد خلق 🔸برفی: همان خصوصیات سرزمین‌های سرد 🔹دریایی: در مناطق دریایی شمالی از نظر ویژ‌گی‌ خوب و مناطق جنوبی بد هستند 📂 منبع: صفحات ۱۸۵ - ۲۳۲ قانون در طب https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🎬نگاهی به فیلم سینمایی طبیب؛ زندگینامه تحریف شده ابوعلی سینا 🔹فیلم ساخته سال ۲۰۱۳ است که بر اساس رمانی از نوح گوردون نویسنده یهودی آمریکایی ساخته شده و محصول کشور آلمان می‌باشد. 🔸فیلم تحریفات تاریخی عجیبی دارد که دهان هر کس بعد از تماشای آن باز می‌ماند. داستان فیلم در شهر اصفهان اتفاق می‌افتد. پسر بچه‌ای مسیحی که مادرش را بر اثر بیماری از دست می‌دهد از اروپا راهی اصفهان می‌شود تا طبابت را از ابن سینا یاد بگیرد. 🔹اما جالب که در انتهای داستان به حدی پیشرفت می‌کند که او به ابن سینا یاد می‌دهد چگونه عمل جراحی کند! 🔸در فیلم گروهی از افراد که شباهت ظاهری به معممین سادات دارند به تصویر کشیده می‌شوند که بزرگ‌ترین مخالفان طب هستند و جالب آن که رهبر آن‌ها شباهت ظاهری بسیاری به امام خمینی دارد. اسم این اشخاص دقیقا امام و ملاها است. 🔹این افراد به بهانه دین با هنر و علم مخالفت شدیدی می‌کنند و تنها گروهی هستند که به پادشاه ایرانی خیانت می‌کنند. 🔸رهبر آن‌ها به دلیل آن که شخصیت اول داستان (راب) به همراه ابن سینا جنازه‌ای را کالبد شکافی کرده‌اند حکم اعدام‌شان را صادر می‌کند که با پا درمیانی پادشاه جلویش گرفته می‌شود. 🔹این فیلم نه تنها ضد شیعی بلکه ضد دینی است و حتی به زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان نیز حمله می‌کند. 🔸در انتهای فیلم حکیم ابن سینایی که حتی یک نمود از مسلمانی او نمی‌بینیم به دلیل مهجور بودن و مخالفت‌ها و کشتارهای امام و ملاها خودکشی می‌کند! https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🤧غالبا چه ناراحتی‌هایی در چه فصل‌هایی بروز می‌کنند؟ 🌱بهار: ناراحتی مزمن، خونریزی بینی، ناراحتی روانی، ورم، سرفه، جاری شدن بزاق، درد مفاصل، بروز ناراحتی‌های بلغمی 🌴تابستان: تب، گوش درد، جوش، افزایش سودا، زردی چهره، در این فصل مدت ناراحتی به دلیل افزایش نیروی جسمی کم می‌شود. 🍂پاییز: گر گرفتن، پوست پوست شدن، درد مفاصل، تب، افزایش سودا، ناراحتی ریوی، درد پا، ضعف هاضمه ❄️زمستان: افزایش ناراحتی‌های بلغمی، سرماخوردگی، گلو درد، پشت درد، سر درد، ناراحتی عصبی 📂منبع: قانون در طب جلد ۱ صفحات ۱۸۵-۲۱۶ 🍎 @ehyagaraneteb
🍖تغییر فرهنگ تغذیه ایرانیان در مصرف گوشت 🔸ما ایرانیان قبلا این قدر گوشتخوار نبودیم. قبل از ورود فرهنگ غرب، ایرانیان بسیار کمتر گوشت می‌خوردند. پولاک که در عصر ناصری از ایران دیدن کرده است در کتابش می‌نویسد که ایرانی‌ها بسیار کم گوشت می‌خورند. ایرانی‌ها مصرف زیاد گوشت را باعث تقویت خوی حیوانی می‌دانستند و طبق سنت دینی در هفته دو بار گوشت مصرف می‌کردند. 🔹ایرانی‌ها مخصوصا از خوردن گوشت گاو پرهیز داشتند اما امروزه به دلیل افزایش استفاده مردم از گوشت، تنها راه رفع نیاز استفاده از گوشت گاو و گوساله است. به همین دلیل است که در حال حاضر مصرف گوشت گاو منجمد در فرهنگ تغذیه ایرانیان جایگاه اول و دوم را دارد. 🔸گوشت‌های منجمد برزیلی حدود ۵۰ سال است که سهم عمده‌ای از غذاهای ما را به خود اختصاص داده است. تا اواسط دهه ۴۰، تولید گوشت قرمز داخلی نه تنها پاسخگوی نیازهای داخلی بود بلکه مازاد آن نیز به خارج صادر می‌شد اما از سال ۴۲ تا سال ۶۲ میزان واردات گوشت از ۲۰۰ تن به ۲۰۰ هزار تن رسیده است! 🔹 ایران از نظر سرانه مصرف گوشت گوساله در بین ۲۸ کشور رتبه بیستم را به دست آورده است. مصرف گوشت گوساله در ایران بیشتر از کشورهای چین، هند، ژاپن، پاکستان، فیلیپین، تایوان و اوکراین است. 📂 سفرنامه تاورینه ص ۶۳۶ و سفرنامه پولاک ص ۸۲ 🍎 @ehyaetebb
❗️گوشت گاو عامل ۱۸ مرض مهلک ⬅️ پرهیز از گوشت گاو ریشه در تعلیمات حکما و روایات دینی دارد. از نظر حکما گوشت گاو، گوشتی غلیظ، دیر هضم و سودازا است که عامل بیماری‌های سوداوی می‌باشد. ✴️ بوعلی سینا در کتاب قانون در طب و عقیلی در کتاب مخزن الادویه ۱۸ بیماری مهلک را به گوشت گاو نسبت می‌دهند که عبارتند از: سرطان، مالیخولیا، بواسیر، جذام، ورم سپرز، داءالفیل و امراض مختلف پوستی مانند پسوریازیس و خارش بدن، سیاتیک، قطع کننده حیض، ولادت پیش از تولد، مرگ ناگهانی، ضعف چشم، سکته، وسواس و ده‌ها بیماری صعب العلاج و لاعلاج دیگر. 📂 مخزن الادویه، ج۲، ص۱۰۶ 🍎 @ehyagaraneteb
🔰غذاهای سنتی هر شهر متناسب با مزاج افراد همان شهر است 🔻حتما شما در شهر و روستای خود غذاهای محلی خاصی دارید و شاید این را تجربه کرده باشید که علی‌رغم آن که غذاهای محلی خودتان را خیلی دوست دارید اما غذاهای محلی سایر مناطق را دوست ندارید یا اصلا با مزاجتان سازگار نیست. ✔️مثلاً شیرازی هستید و کلم پلوی شیرازی را خیلی دوست دارید اما «قلیه ماهی» خوزستان را اصلا نمی‌توانید تحمل کنید. این کاملا طبیعی است چون غذای محلی هر منطقه متناسب با وضعیت همان منطقه و متفاوت با مناطق دیگر است. ⬅️در فرهنگ سنتی ایرانیان هر منطقه بر اساس پستی و بلندی، کوهستانی یا گرمسیری بودن و رویدادهای خاص خود تغذیه مخصوص به خودش را داشت. 🔹مثلا مردم مناطق مرطوب و بارانی به علت تجمع رطوبت در بدن‌هایشان از خوراکی‌های با طبع گرم، مانند سیر استفاده می‌کردند یا مناطقی که آب آشامیدنی آن‌ها چندان سالم نبود با استفاده از ادویه‌ای خاص مضرات آب را دفع می‌کردند. 📂 امیرحسین شهگلی، تغذیه، زندگی بدون سبک، ج۴، ص ۳۳ 🍎 @ehyagaraneteb
💠فرهنگ تغذیه ایرانیان قبل از تهاجم فرهنگی غربی 🔻ایرانی‌های سنتی از ما کم خوراک‌تر بودند. اغلب نویسندگان سفرنامه‌ها مانند شاردن، تاورینه و پولاک از کم‌خوری ایرانیان شگفت‌زده شده‌اند. ایرانی‌ها هر روز فقط دوبار غذا می‌خوردند. یک بار ساعت ده که غذا شامل میوه، لبنیات و مربا بود و بار دیگر حدود ۷ بعد از ظهر که وعده اصلی و شام بود. ✅در خانه‌های متمکن بعد از ظهرها هم بین دو غذا چای می‌خوردند و به آن عصرانه می‌گفتند اما عموما به همان دو وعده اکتفا می‌کردند. 🔸 غذای اصلی مردم ایران در درجه اول غلات و حبوبات بود و برای رعیت، نان گندم غذای اصلی به شمار می‌آمد. در بسیاری از خانه‌های قدیمی تنورهای گلی یا تابه‌هایی بود که خانم خانه با آن نان می‌پخت و گاهی هم با تخم خشخاش و رازیانه آن‌ها را معطر می‌کرد. ⬅️ نان، غذای کاملی بود که به جز سواحل شمالی و جنوبی که بیشتر از برنج استفاده می‌کردند، قوت غالب همهٔ ایرانیان را تشکیل می‌داد. افراد فقیر به جای نان گندم، نان جو می‌خوردند تا آن جا که نان جو به نمادی از قناعت در زندگی درویشی تبدیل شده است. ▪️وضع ما این گونه بود تا این که غرب به تدریج با همهٔ نهادهای تغذیه‌ای و فرهنگ غذایی وارد ایران شد. 📂 ادوارد پولاک، یاکوب، ایران و ایرانیان صص ۸۲-۸۴ 🍎 @ehyagaraneteb
🔰ایرانی‌ها در قدیم گوشت را تازه تازه مصرف می‌کردند 🔹ایرانیان در قدیم گوشت مورد نیاز خود را روزانه تهیه می‌کردند. گوسفندی که قرار بود گوشتش را شب بخورند صبح ذبح می‌شد و مرغ را بلافاصله پس از ذبح می‌پختند و می‌خورند. 🔸گوشت را به قدر مصرف یک وعده می‌پختند و اگر اتفاقی چیزی باقی می‌ماند به فقیران و مستحقان می‌دادند تا غذا برای نوبت بعدی باقی نماند. نهایتاً باز هم اگر چیزی می‌ماند، سهم مرغ و خروس‌های خانه می‌شد تا هیچ چیز اسراف نشود. 📂 سفرنامه شاردن، ترجمه اقبال یغمایی، ج۲ صص۸۳۲ - ۸۳۸ 🍎 @ehyagaraneteb
💠 کار طبیب دلخوش کردن مردم است 🔸امام صادق فرمودند حضرت موسی به خدا عرضه داشت: «یا رب من أین الداء؟قال: منی، قال: فالشفاء؟ قال: منی، قال: فما یصنع عبادک بالمعالج؟ قال: یطبب بأنفسهم فیومئذ سمی المعالج الطبیب» 🔹پروردگارا، بیماری نزد کیست؟ خداوند فرمود: نزد من. حضرت فرمودند: پس شفا نزد کیست؟ خداوند فرمود: نزد من. حضرت فرمودند: پس چرا ما را به طبیب ارجاع می‌دهی؟ خداوند فرمود: طبیب را برای دلخوشی مردم به عنوان معالج قرار دادیم. 📂وسائل الشیعه، ج۲۵، صفحه ۲۲۱ https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔰آموزش مزاج‌شناسی(۱) - مزاج افراد بر اساس سن 🔹از لحاظ سن جوانان نزدیک‌ترین مزاج را به اعتدال دارند. در اطفال، حرارت مساوی با بزرگسالان است اما اطفال رطوبت بیشتری دارند. 🔸 به همین دلیل حرارت در کودکان ملایم و حرارت در بزرگسالان شدید است. کهن سالان از لحاظ مزاج سرد و خشک‌اند ولی گاهی به علت رطوبت عارضی مرطوب هستند. 🥛اگر هر روز به بدن انسان هم گرمی و هم تری برسد، انسان هیچ‌گاه از نظر مزاجی مریض نمی‌شود. بنابر نظر حکما هر کس هر روز صبح شیر و عسل میل کند، رطوبت شیر و حرارت عسل، هر دو به بدن او می‌رسد و از نظر مزاجی مریض نمی‌شود. 📂کتاب مبانی طب سنتی، صفحه ۴۹، سید محمدعلی سیدنظری https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
💠آموزش مزاج شناسی (۲) - مزاج افراد بر اساس جنسیت 🔻مزاج زن‌ها نسبت به مردها سردتر است، نه این که مزاج زن‌ها همیشه سرد باشد، بلکه منظور این است که اگر همهٔ زن‌های دنیا در یک کفه ترازو و همهٔ مردها در کفه دیگر ترازو قرار بگیرند، زن‌ها نسبت به مردها سردی و تری بیشتری دارند. ❗️البته خیلی وقت‌ها یک زن می‌تواند مزاجش از صدها مرد گرم‌تر باشد و این ایراد نیست، چون در کتب طب سنتی مزاج زن‌ها سرد بیان شده است، نباید به آن‌ها طبق قاعده علاج به الضد داروی گرم داد بلکه باید طبق علایم به او دارو داده شود. 🔹علت سردی زن‌ها نسبت به مردها خلقت خاص آن‌ها است که چربی بدنشان نسبت به مردها بیشتر است و مردها عضلات بیشتری دارند. بدن مردها برای کارهای بدنی مناسب‌تر است و بدن زنها لطیف‌تر و زیباتر می‌باشد. 📂کتاب مبانی طب سنتی، صفحه ۵۰، سید محمدعلی سیدنظری https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔰تفاوت اساسی درمان بیمار‌ی‌ها بین طب سنتی و طب جدید 🔹در طب‌ جدید برای مطالعه مرض از ابتدا به سراغ عضوی می‌روند که در آن بیماری، مورد آسیب قرار گرفته است؛ یعنی توجه دقیق خود را نه به همان بدن به عنوان یک کل، بلکه به یک عضو خاص معطوف می‌دارند و آن عضو را مورد تجزیه و تدقیق قرار می‌دهند. 🔸اما در دیدگاه طب سنتی، بدن انسان را تنها مجموعه‌ای از اجزا که فقط با یکدیگر ارتباط مکانیکی دارند تلقی نمی‌کند بلکه در بدن به نوعی مدیریت مستقل قائل است که از آن به «نفس» تعبیر می‌کند، به همین دلیل در بدن از این حقیقت واحد به نام مزاج سخن می‌گوید که در ایجاد و حفظ سلامت بدن سابقه‌ای بنیادی دارد و از لحاظ فیزیولوژیکی نیز به جای آن که بسیاری از اختلال‌ها و آسیب‌ها را منحصرا در اعضای جزئی بدن سراغ بگیرد، آن‌ها را در درجه اول معلول اختلال مزاج می‌داند. 📚 برگرفته از مقاله دکتر حداد عادل در کتاب «مجموعه مقالات دربارهٔ طب سنتی ایران» 🍎 @ehyagaraneteb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️راز عمر طولانی پیرمرد ۱۴۰ ساله روستایی! 🔹پیرمردی که در دوره ناصرالدین شاه به دنیا آمده می‌گوید به دلیل تغذیه سالم طبیعی، استفاده از روغن حیوانی و مصرف روزانه شیر ۱۴۰ سال عمر کرده است. 🔸این پیرمرد روستایی فقط در زمان رضا‌خان یک بار آمپول زده است و غیر از همین یک مورد، هرگز از داروهای شیمیایی استفاده نکرده است. 🍎 @ehyagaraneteb
🔰آموزش مزاج شناسی(۳) - مزاج اعضای بدن ⬅️در نگاه طب سنتی هر یک از اعضای بدن مزاج مخصوص به خود را دارند. بر این اساس گرم‌ترین عضو بدن قلب است. ⭕️معتدل‌ترین اعضای بدن، به ترتیب سر انگشت شهادت، باقی سر انگشتان، کف دست، پوست پشت دست و پوست کل بدن است. 🔥گرم‌ترین اعضای بدن به ترتیب قلب، کبد و گوشت است. ❄️سردترین اعضای بدن به ترتیب استخوان، نخاع، رباط، عصب و مغز است. 💧مرطوب‌ترین اعضای بدن به ترتیب چربی رقیق، گوشت نرم، مغز و نخاع است. 🏜خشک‌ترین اعضای بدن، به ترتیب مو، استخوان، رباط و اعصاب است. 📂مبانی طب سنتی، سید محمدعلی سیدنظری ص ۵۱ https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🌸🍃 🍃 🌱حضرت موسی به خدا عرض کرد: رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ (قصص/ ۲۴) پروردگارا، هر خیر و نیکی بر من فرستی به آن نیازمندم. 🌾امیرالمومنین در تفسیر آیه فرمود: به خدا سوگند موسی علیه السلام جز قرص نانی که گرسنگی را برطرف سازد چیز دیگری نخواست، زیرا موسی از سبزیجات می‌خورد، تا آن جا که بر اثر لاغری و آب شدن گوشت بدن، سبزی گیاه از پشت پرده شکم او آشکار بود. 👈دو نکته در قابل توجه است: 1⃣نان خوراکی کامل و اصلی است. 2⃣سبزی به تنهایی نمی‌تواند نیاز بدن را تأمین کند. بلکه مصرف سبزیجات به تنهایی و رژیم گیاه‌خوار داشتن موجب آب شدن گوشت بدن می‌شود. 📚نهج البلاغه، ترجمه دشتی، خطبه ۱۶۰، بند ۱۶ 🍃 🌸🍃 https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
بدون شرح‼️ 🍎 @ehyagaraneteb | احیاگران طب
🔻سوسیس و کالباس‌ خوکی را اولین بار ارمنی‌‌ها وارد ایران کردند❗️ 🔹پس از انقلاب کمونیستی در شوروی، عده زیادی از ارمنیان روسیه و روس‌های سفید به ایران سرازیر شدند و کالباس، سوسیس و ژامبون را با خود به همراه آوردند. ⬅️این ارمنیان ابتدا در مناطق شمالی و سپس در تهران مستقر شدند و با پرورش خوک‌های اهلی و وحشی! در شمال ایران، شروع به تهیه کالباس، سوسیس و ژامبون کردند. 🔹اولین مغازه ساندویچی با نام خزر در خیابان استانبول تهران محل جمع شدن و گرفتن و وقت گذراندن شعرا، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و دانشجویان خصوصاً دانشجویان دانشکده افسری تهران و دانش آموزان کلاس‌های بالای مدارس متوسطه بود. چون ورود به این نوع مغازه‌ها نشانه تجدد اغلب مشتری‌های این مراکز از روشنفکران و فرنگ زده‌ها بودند. 🔸شهرت کالباس، سوسیس و ژامبون در ایران به حدی رسید که در جنگ جهانی پس از اشغال ایران انگلیسی‌ها چند تُن کالباس و سوسیس ایران را برای رفع نیاز سربازان انگلیسی در آفریقا و خاور نزدیک خریداری کردند. 🔻به تدریج استفاده از این غذاها جای خود را در میان ایرانیان باز کرد. کار ساندویچ فروشی‌ها رونق گرفت، به طوری که در حدود سال‌های دهه ۴۰ تعداد کارگران ساندویچ فروشی‌ها در رشت به ۱۶ هزار نفر رسید. در تهران طی سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ تعداد ساندویچ فروشی ها از ۱۰ هزار گذشت. 📸تصویر مربوط به معدوم‌سازی سوسیس و کالباس‌های فاسد در اراک است. 📚منبع: تغذیه، زندگی بدون سبک، امیرحسین شهگلی صفحات ۳۷ و ۳۸ https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
✅با این 2⃣ غذای کامل سالم بمانید ⬅️غذای کامل، غذایی است که هم سردی و گرمی را با هم دارد (در غذای سرد رطوبت و در غذای گرم خشکی وجود دارد) و تمام اعضای بدن را پوشش می‌دهد که نتیجه آن سلامتی و عدم بیماری (روحی و جسمی) است. 🥛نان گندم و شیر گاو غذاهای کامل و مقوی و تأمین کننده سلامت روح و جسم برای همگان است. در حقیقت نان گندم و شیر با رطوبتی که دارند حرارت سوزاننده را در بدن کنترل کرده و بدن را سالم و بانشاط نگه می‌دارند که به این حالت سلامتی گفته می‌شود. 🏃‍♂️نشانه سلامتی این است که دست و پا گرم، رنگ صورت شفاف و بدون لک و جوش باشد و چون برای کنترل حرارت غذاهای سرد استفاده نشده معده سالم و رنگ زبان قرمز می‌شود. 🍎 https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔻وقتی دشمن نان سفید را جایگزین نان سبوس‌دار کرد 🔹دشمن برای غذای کاملی مثل نان گندم طلایی سبوس‌دار، نقشه کشید و برای این که ما را به بیماری مبتلا کند آن را به حاشیه راند و تا توانست کم اهمیت جلوه‌اش داد. 🍞گندم طلایی و نرم را تبدیل به نان سفیدی کرده که زود خشک می‌شود، قابلیت نگهداری ندارد و خود عامل بسیاری از بیماری‌ها است. 🌽به بهانه تقویت، آرد ذرت و چیزهای دیگری که کیفیت نان را پایین می‌آورد به آن اضافه کرده است. آرد ذرتی که سرد و خشک(سودازا) است. 🔸 در مرحله بعد به نام صنعتی کردن، تنورهای سنتی و گِلی را جمع‌آوری کرده و تخمیر طبیعی را که زمان‌بر بود ولی باعث تُردی، خوشمزگی، زود هضمی نان، تقویت سیستم ایمنی بدن و ایجاد سلامتی می‌شد را از نانوایی‌ها جمع کرده و به جای آن جوش شیرین و بلان کیت سرطان‌زا می‌زنند تا به سرعت تخمیر شود. 🍎 https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🌸🍃 🍃 امام صادق علیه السلام: سویق، از هفتاد نوع بلا جلوگیری می‌کند. 🍃 🌸🍃 🍎https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🥫تاریخچه ورود غذای کنسروی به ایران 🔻اولین کنسروها را ارامنه روسیه در سال ۱۳۰۱ به ایران آوردند که کنسرو خاویار بادمجان بود. در اوایل حکومت رضاخان اولین کارخانه کنسرو‌سازی در قائم‌شهر فعلی به دست فردی که از همان ارامنه روسیه بود در ایران تاسیس شد. در ابتدا کنسرو در ایران بازار خوبی نداشت. 🔸ساخت قوطی فلزی برای کنسرو از سال ۱۳۰۷ در ایران رایج شد. این قوطی‌های فلزی در آن زمان به طور دستی و با استفاده از قیچی ساخته می‌شد و بیشتر برای سبزیجات به کار می‌رفت. این صنعت رشد کرد تا این که در سال ۱۳۳۰ اولین قوطی فلزی جهت بسته بندی روغن نباتی جامد به وسیله دستگاه‌های مدرن ساخته شد و اولین حلب‌های روغن وارد بازار شد. 🔹کارخانه شمشاد، مهرام و «یک و یک» از جمله کارخانه‌هایی بودند که کار بسته‌بندی و کنسروسازی را در سال‌های قبل و بعد از دهه ۴۰ آغاز کرده بودند. این کارخانه‌ها برای جا انداختن صنعت کنسرو در ایران خیلی تلاش کردند و به نوعی به جنگ سنت و غذاهای سنتی رفتند. ⬅️این کارخانه‌ها در آن زمان نتوانستند موفقیتی در بازارهای داخلی کسب کنند، به همین دلیل محصولاتشان را به خارج از کشور سوق دادند. کارخانه «یک و یک» در این زمینه موفقیت قابل توجهی کسب کرد. مشتریان این کارخانه در آن زمان اغلب ایرانیانی بودند که در خارج از کشور زندگی می‌کردند و به این ترتیب می‌توانستند غذای ایرانی را در ممالک مختلف تهیه کنند. 📚تغذیه، زندگی بدون سبک، امیرحسن شهگلی، صفحه ۴۳ 🍎https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🔹آموزش مزاج شناسی(۴) - آشنایی با اخلاط چهارگانه 🔻اخلاط مواد سیال و مرطوبی هستند که غذا بعد از تغییر حالت به آن‌ها تبدیل می‌شود. اخلاط چهار تا هستند: 1⃣خون(دم) که مزاج آن گرم و تر است 2⃣صفرا که مزاج آن گرم و خشک است 3⃣بلغم که مزاج آن سرد و تر است 4⃣سودا که مزاج آن سرد و خشک است 📍البته بعضی حکما به سه خلط اعتقاد داشته و خون را جامع همه مایعات جاری در رگ دانسته‌اند. بعضی‌ها هم به وجود دو نوع خون عقیده دارند؛ یکی خلط مجزا و دومی همه محتویات داخل رگ. 📚مبانی طب سنتی، سید محمدعلی سیدنظری، صفحه ۵۳ 🍎 https://eitaa.com/joinchat/3539009592Cda8ff346bb
🌸🍃 🍃 امام صادق علیه السلام فرمود: «چون نماز صبح را خواندی، پاره نانی بخور تا با آن دهان خویش را خوشبو سازی، حرارت خود را فرونشانی، دندان‌هایت را محکم سازی، لثه‌ات را استحکام‌ بخشی، روزی خویش را به دست آوری و خوی خود را نیز نیکو سازی. 📚بحارالانوار جلد ۶۳ صفحه ۳۴۵ ۲۱ 🍃 🌸🍃 🍎 @ehyagaraneteb | احیاگران طب
🔰مراحل هضم غذا - بخش اول 🔻هضم غذا در بدن چهار مرحله دارد 1⃣هضم اول (هضم معدی): 🔹این هضم از دهان شروع می‌شود و تا مقعد امتداد دارد. وقتی که انسان گرسنه می‌شود یا به غذایی میل پیدا می‌کند، ابتدا آن را می‌جود. سپس غذا وارد معده می‌شود و از حرارت معده -که ناشی از کبد و قلب است که در دو طرف معده قرار گرفته‌اند- و حرکات معده و آنزیم‌ها هضم می‌شود؛ 🔸یعنی یا ذرات آن ریز می‌شود یا تبدیل به کشکابی مثل شیره می‌شود و یا موادشان در شیره معده حل می‌شود و از طریق رگ‌های ماساریقا که در انتهای معده و اوایل روده کوچک قرار گرفته‌اند، به کبد وارد می‌شود‌. ماحصل این هضم، کیموس و کیلوس است و فضولات آن مدفوع است. 2⃣هضم دوم (هضم کبدی) 🔹مواد بعد از وارد شدن به کبد، توسط آنزیم‌ها و سایر مواد دیگر و حرارت کبدی به اخلاط تبدیل می‌شوند. ماحصل این هضم، اخلاط است و فضولات آن به صورت ادرار از طریق کلیه دفع می‌شود. 📚مبانی طب سنتی، سید محمدعلی سیدنظری، صفحه ۵۱ و ۵۲ 🍎 @ehyagaraneteb | احیاگران طب