eitaa logo
انجمن علمی ادبی ساهور
72 دنبال‌کننده
50 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📩انجمن علمی و ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ و امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام #بررسی_رمان_تاریخی #نشست_های_تخصصی #کارگاه_های_تخصصی
مشاهده در ایتا
دانلود
. سلام خدا بر او ✍نجمه صالحی او خوب می‌دانست مال دنيا ماندنی نيست و سايه‌ای زودگذر است. همسفر زندگی‌اش را خودش انتخاب کرد و پیشنهاد ازدواج را به عموی همسرش گفت و این پیوند نیک را کارِخدا* می‌دانست. هنگام صحبت پیش از ازدواج، به مرد زندگی‌اش، گفت:" ای محمد من تو را به همسری خود برگزيده‌ام و مهريه را هم خود به عهده می‌گيرم*..." عده‌ای سخن او ـ که مهريه را در مال خود قرار داده بود ـ به تمسخر گرفته و با شگفتی گفتند: چگونه زنان مهريه را متعهد می‌شوند؟! سخنان یاوه‌ این جماعت، عموی همسرش، حضرت ابوطالب علیه‌السلام، را آزرد؛ خشمگين شده و برخاست ـ و اين در حالی بود که مردان قريش از خشم او می‌ترسيدند و کراهت داشتند که او غضبناک شود ـ و فرمود:" اگر مردی همانند برادر زاده‌ام باشد، او را با بيشترين مهر خواستار می‌شوند؛ اما اگر مردی همانند شماها باشد، طبيعی است که بايد برای ازدواج، مهر سنگينی بپردازد..*." خطبه عقدشان را، ابوطالب، عمو جانِ نبی صلی الله علیه و آله، قرائت کرد و چنین شد که این بانوی شریف، در روزگاری که اسلام در حال طلوع بود، بعد از ابوطالب علیه‌السلام، دومین حامی فداکارِ همسرش یعنی رسول خداصلی الله علیه و آله گردید و از بذل مال فراوانش نیز دریغ نورزید. او بود که خدا و ملک مقربش بر او سلام فرستادند. در شب معراج پیامبر به جبرئیل فرمود: "حاجتی داری" و او گفت:"حاجت من این است که سلام خدا و سلام مرا به خدیجه سلام الله علیها برسانی." رسول خاتم صلی الله علیه و آله هنگامی که به زمین رسید، سلام خدا و جبرئیل را به همسرش، ابلاغ کرد، خدیجه سلام الله علیها گفت:"ان الله هو السلام، و منه السلام، و الیه السلام، و علی جبرئیل السلام"* و این جملات بیانگر اوج بصیرت و درک عمیق حضرت خدیجه سلام الله علیها نسبت به معبود و فرستاده اوست. این‌چنین بود که او، به‌عنوان نخستین بانوی مسلمان، نه تنها برای دخترش فاطمه سیده نساءالعالمین سلام الله علیها و خانواده‌‌اش الگوی صبر و مقاومت و الگوی دفاع و حمایت از ولایت، بود بلکه برای جامعه‌ی زنان مسلمان نیز الگویی بی‌بدیل گردید. سیره‌ی خاندان آل طه علیهم‌السلام افتخار به وجود جده‌ی خود خدیجه سلام الله علیها بود؛ به‌عنوان نمونه در رجز خوانی‌های امام حسین علیه السلام و خانواده‌اش در روز عاشورا در زمان ذکر خاندان و افتخارات اهل بیت علیهم‌السلام، این عبارت را به کار می‌بردند: «من پسر رسول خدایم، من پسر علی و فاطمه‌ام، من پسر خدیجه‌ام...»/ «انا ابن خدیجه الغرا» با رفتن خدیجه سلام الله علیها یک روز و یک هفته و یک ماه، عزا اعلام نشد! یک‌سال برای رفتنش اندوهگین بودند و نبی خاتم در سوگ فقدانش، سال رفتنش را، عام الحزن* یعنی سال غم و اندوه، نامید. ■■اَلسَّلامُ عَلَیْک یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَااسْتَطاعَتْ وَدافَعَتْ عَنْهُ الاْعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْک یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَ بلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئاً لَک بِما أَوْلاک اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْک وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ.■■ 🥀دهم رمضان، سال‌روز رحلت حضرت خدیجه سلام الله علیها تسلیت🥀 ➖➖➖➖ *صنع الله، الحلبی، السیرة الحلبیة، ج1، ص226. *اسد الغابة، ج7، ص91؛ البداية و النهاية، ج2، ص 358، باب: تزويجه عليه الصلاة والسلام خديجة بنت خويلد. *الکافی، ج5، ص 374 – 375، باب: خطب النکاح، ح9. *بحارالأنوار، ج16، ص8، به نقل از مسند احمد بن حنبل. *مقریزی، إمتاع الأسماع، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۴۵. 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💢صحنه پردازی صحنه پردازی به طرق گوناگون در رمان تاریخی ایجاد می گردد. بستگی بـه نـوع رمــان تاریخی، گاهی از اجزای لاینفک آن به شمار می رود و گاهی هم بدون اینکه خدشه ای در داستان ایجاد شود میتوان آن را حذف نمود. مثل توصیفات وصحنه پردازی هایی که از اوضاع طبیعت (باد، باران، طلوع و غروب.....) در ابتدای داستان‌ها می آید. ولـی گـاهـی نمـی توان صحنه و فضای داستان را کنار گذاشت، زیرا صحنه چنان با حوادث و فضای داستان گره خورده است که از آن جدایی ناپذیر است. عواملی که یک صحنه را در رمان تاریخی می سازند عبارتند از: محل جغرافیایی داستان،کاروپیشه شخصیت ها و عادات و راه وروش زندگی آن ها،زمان يا عصر ودوره وقــوع حادثه ومحيط کلی و عمومی شخصیت ها.وقتی این ویژگی ها در یک داستان کنارهم چیده شوند داستان دارای صحنه ای پخته وکارآمد خواهد بود. 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بازخوانی تاریخی وقایع صدر اسلام این دوران مهم تاریخ اسلام در حد کلیات و شنیده های گسسته و نیم بند ،سالهاست روایت می شود. میزان شبهات و تشکیک ها و سوالات از این برهه بیشتر و ریشه دار تر است. تشکیل حکومت اسلامی و مراودات و معاهدات پیامبر با یهودیان تقریبا در هیچ داستان یا رمان یا روایت شیرین تاریخی نگاشته نشده است. غفلت مسلمانان ادیب به اندازه توجه و تمرکز دشمنان مکار باعث شده است حکمت ها و دلایل و سنت پیامبر در برخورد با یهودیان ، شنیده و خوانده نشود و مواضع انتقادی علیه کنش های سیاسی و اجتماعی پیامبر با آنها گسترش یابد. مطالعه و روایت درست و مستند این بخش از مقدمات تشکیل حکومت اسلامی از سوی تاریخ پژوهان یک ضرورت بوده و هست و نگارش کتاب های در این زمینه پاسخ گوی انتقادات خواهد بود. به این موضوع فکر کنیم. 🌐https://eitaa.com/bouath
. ادبیات زبان دوم تاریخ چه بسیار ادیبان و شاعران که وقایع شیرین و تلخ و حوادث گذشته را با نوعی تجزیه و تحلیل در قالب زبان شعر و داستان ثبت و ضبط کرده‌اند و به خاطر هنری که در ثبت وقایع بکار برده‌اند اثر خود را جاودانه نموده‌اند. بررسی آثار ادبیات جهان به خوبی گویای این مطلب است که علاوه بر ثبت وقایع گذشته توصیه‌ها و اعتراض‌ها به حاکمان وقت در قالب شعر و داستان و طنز بیان گردیده به‌گونه‌ای که می‌توان به‌عنوان معیار و محکی برای مکتوبات تاریخی که در همان زمان توسط مورخان حرفه‌ای باقیمانده است، از آن استفاده کرد. می‌توان گفت "ادبیات" زبان دوم "تاریخ" است که با بلاغت وشیوایی هنری خود جذابیت خاصی به این نوع از سبک تاریخ نگاری می‌دهد. البته به دلیل آنکه ادبیات به خاطر خصلت ذاتی خودش آمیخته با احساس و تخیل است گاهی تخیلات شاعر با واقعیت در هم می‌آمیزد و خطاهایی نیز بدنبال خود می‌آورد. با این وجود نقش این عنصر هنری آنقدر پر رنگ است که تخیلات نیز بیانگر چیزی است که باید در زمان شاعر باشد ولی به علت‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و.... وجود ندارد و شاعر یا داستان‌نویس آنرا به‌صورت امری تخیلی آرزو می‌کند. 🌐https://eitaa.com/bouath
. پیوند تاریخ و ادبیات ✍حسن انوشه، پژوهشگر تاریخ و ادبیات  آنچه بر ما و روزگار می‌گذرد، زبان و ادبیات ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین همچنانکه تاریخ اقوام، تاریخ ملل، تاریخ ادیان و تاریخ هنر داریم، تاریخ ادبیات نیز داریم؛ مقوله‌ای که به رویدادهای ادبی، تاثیرپذیری آنها از وقایع و تاثیرگذاری‌شان بر حوادث می‌پردازد. با این همه متون ادبی – چه نثر و چه نظم – حتی آنها که ظاهرا فقط جنبه ادبی دارند و هدف از نگارش آنها ثبت تاریخ نبوده، می‌توانند بیانگر اوضاع زمان خود باشند. از دیگر سو مطالب و آثاری نیز با هدف ثبت تاریخ نوشته شده‌اند، با این حال وجاهت ادبی دارند و تاثیر آنها بر زبان انکارناپذیر است. نمونه آشنا در این زمینه کتاب تاریخ  بیهقی است. جز اینها بسیاری از مطالبی که در ادوار گوناگون تاریخی، خوشایند و موافق میل حکام نبوده، با اشارات و کنایاتی در آثار ادبا ذکر شده است. به هر روی پیوند میان تاریخ و ادبیات همانقدر که از فراموشی بسیاری از موضوعات که مورخان به جبر یا به سهو درباره آنها خاموش بوده‌اند، جلوگیری کرده، به متون تاریخی عطر و بوی ذوق و لطف سخن بخشیده  است.  این رابطه هم به سود صاحب اثر بوده و هم به نفع مخاطب.  نکته‌ای که باید برای پدیدآورندگان آثار تاریخی، محققان و مورخان روزگار ما آموزنده باشد، این است که هر مطلبی – به ویژه درباره رخدادهای تاریخی و اجتماعی – اگر به قلم شیوا و به نثر زیبا نوشته شود، در کنار ایفاد معنی از دلزدگی و خستگی خواننده پیشگیری می‌کند و در ذهن و یاد او ماندگارتر می‌شود.  کسانی که از ذوق و طبع بی‌بهره نیستند، مطالبشان خواندنی‌تر و در یادماندنی‌تر است. می‌توان درباره بسیاری از موضوعات که جذابیت و کشش خاصی ندارند با نثر و قلمی زیبا نوشت و بر مخاطبان و خوانندگان آن افزود. چنانکه قدما برای در یادماندن زمان وقوع رویدادهای بزرگ از «ماده تاریخی» استفاده می‌کردند تا آن رخداد را در قالب بیت یا قطعه شعر ماندگار کنند و از خطر سهو و فراموشی برهانند. 🌐https://eitaa.com/bouath
. پیوند ادبیات و تاریخ با نگاهی به علوم مختلف و ارتباط بین آنها می‌توان ادعا نمود که پیوند بین تاریخ و ادبیات، پیوندی منحصر به فرد و ناگسستنی است چرا که هیچکدام از علوم به مانند تاریخ و ادبیات سرنوشت نزدیک و مشترکی نداشته‌اند. لااقل در سرزمین ایران نمی‌توان بین تاریخ و ادبیات مرز روشنی قائل شد چنان‌که ادبیات فارسی در بستر جریان تاریخ ایران شکل گرفته و تکامل یافته است. باز سازی کامل تاریخ ایران هم بدون بهره گیری از ادبیات و آثار ادبی مشکل و تاحدودی غیر ممکن می‌نماید. در تمامی طول تاریخ ایران، ادبیات ابزاری برای بیان رویدادهای تاریخی بوده است. زمانی حاکمان برای تبلیغ خواسته‌ها و تثبیت موقعیت خود از آن بهره می‌بردند. گاهی هم مردم به مثابه سلاحی جهت مبارزه با ستم حاکمان و بیگانگان بدان متوسل می شدند. بعلاوه یکی از مهم‌ترین عناصری که فرهنگ و هویت ایرانی را در پس تهاجمات بی‌شمار اقوام بیگانه حفظ و حراست نمود، ادبیات فارسی بود. در واقع ادبیات فارسی به مانند آیینه‌ای است که می‌توان زندگی اجتماعی ایرانیان و فراز و نشیبش را در آن ملاحظه نمود. خلاصه اینکه تاریخ و ادبیات ایران آن چنان به هم تنیده است که نمی‌توان خط روشنی بین آن دو ترسیم کرد و مرزهای بین این دو علم را از هم متمایز نمود و ترسیم کرد و مرزهای بین این دو علم و جهانگشای جوینی | برخی از آثار تاریخی ایران به مانند تاریخ بیهقی و - آن چنان ارزش ادبی دارند که به راحتی می‌توان آنان را در میان متون شاخص ادبی ایران جای داد. از سوی دیگر برخی از آثار ادبی ایران هم ارزش تاریخی زیادی دارند و در روشن شدن زوایای تاریک تاریخ ایران گره گشا هستند. 📚برشی از پیوند ادبیات و تاریخ در ایران، دکترمهدی احمدی اختیار، عبدالرضا نقدی 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ادبیات در آیینه تاریخ اغلب کسانی که در گذشته به نوشتن تاریخ مبادرت می‌ورزیدند، از نویسندگان و ادیبان شاخص زمان خود بودند و از منشیان و نویسندگان دربار و پادشاه به حساب می‌آمدند و لازمه‌ی این کار آشنایی با فنون و صنایع ادبی بود. طبیعی بود که این قبیل نویسندگان به هنگام نوشتن تاریخ ذوق و هنر ادبی خود را نیز به نمایش می‌گذاشتند و به عبارت دیگر تاریخ را ادیبانه می‌نوشتند. بنابراین نوشته‌های این گروه از مورخان گذشته از ارزش تاریخی‌شان دارای ارزش ادبی ممتازی نیز هستند. حتی برخی از این آثار تاریخی، نماینده شاخص سبک‌های ادبی خود به شمار می‌روند و به خوبی ویژگی‌ها و تطور ادبیات در دوره‌های مختلف را در خود پیوند ادبیات و تاریخ در ایران منعکس می سازند. کتاب‌هایی چون ترجمه‌ی تاریخ طبری از ابوعلی بلعمی، تاریخ بیهقی از ابوالفضل بیهقی، تاریخ جهانگشای جوینی از عطاملک جوینی، تاریخ عالم آرای عباسی از اسکندر بیگ منشی و دره نادری از میرزا مهدی خان استر آبادی، تنها نمونه‌هایی از متون تاریخی ادبی به شمار می‌روند. 🌐https://eitaa.com/bouath
. تاریخ بیهقی نمونه‌ای از متون تاریخی ادبی ابوالفضل بیهقی پر آوازه‌ترین تاریخ نگار سده پنجم هجری است که در سال ۴۵۱ق نگارش تاریخ خود را آغاز کرد. بیهقی جهت نوشتن اثر خو اثر خود از یادداشت‌ها، اسناد، فرمان‌ها و نامه‌های دیوانی که طی ۴۲ سال فراهم آورده بود، بهره جست و تاریخی نگاشت که از نظر اعتبار، معتبرترین و به لحاظ شیوایی، شیواترین و جان‌دارترین شرح روزگار حکومت غزنویان بر بخش‌هایی از ایران به شمار می‌رود. (میرجعفری و عاشوری نژاد ۷۰:۱۳۷۶) تاریخ بیهقی از نظر دقت و صحت مطالب تاریخی، استحکام و انسجام ساختار، اثری بی مانند است. ارزش تاریخی این کتاب توسط اندیشمندان و مورخان همواره مورد تاکید قرار گرفته است. زرین کوب، تاریخ بیهقی را به دلیل اشراف و وقوف مولف آن بر اسناد و مدارک تاریخی و همچنین آگاهی از دسایس و حوادث پنهانی و اغراض و مقاصد دربار غزنه، و لطف بيان و التزام صدق و اشتمال بر بسیاری فواید اجتماعی و اداری مخصوصا درج بعضی مکاتبات با خلیفه ستایش می‌کند. وی این کتاب را در بین تواریخ فارسی مشخص و ممتاز می‌داند (زرین کوب ۱۳۸۳ ۴۶۴۵) بارتولد، خاورشناس به‌نام که خود از بهترین آشنایان کتاب بیهقی بوده و بیش از هر کسی از آن استفاده کرده معتقد است که این کتاب به‌قدر شایستگی خود در محافل علمی دنیا شهرت نیافته است. 📚برشی از پیوند ادبیات و تاریخ در ایران، دکترمهدی احمدی اختیار، عبدالرضا نقدی 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. رسالت واقعی رمان تاریخی تاریخ غالبا رسالت اصلی خود را در بازگویی حقایق محض و رویدادهای مهم و سرنوشت ساز می‌داند در نتیجه تحلیل و بررسی موارد یاد شده در دستور کار تاریخ است و آن‌چنان که باید و شاید به مسائل حاشیه ای و جزئیاتی که برای سایر رشته‌های علوم انسانی می‌توانند مفید باشند، نمی‌پردازد. این در حالی است که رمان‌های تاریخی به توصیف نه تنها رویدادهای مهم مبادرت می ورزند بلکه جزئیات و عناصر فرعی تر را نیز ثبت و برای آیندگان به جا می‌گذارند. به طور مثال تاریخ هیچگاه از شرایط مردم پس از یک بمباران سنگین خبر نمی‌دهد. تاریخ قادر نیست احساس مردم را در آن اوضاع و احوال بازگو کند. تاریخ هیچ‌گاه تصویرگر خانه های ویران و قتل عام مردم بی‌گناه نیست. در نتیجه خواننده تاریخ نمی‌تواند به درستی به عمق حوادث پی ببرد. این رشته تنها با یک سلسله واژگان بی روح مواجه است که نشان دهنده رویدادهای عظیم هستند. در واقع رمان تاریخی جدا از بازگو کردن اطلاعات پس زمینه و اصلی می‌تواند رابطه حسی مناسبی میان اثر و خواننده برقرار سازد. در اینجا نقش رمان نویس به عنوان یک محقق امانتدار بسیار حائز اهمیت است. یک رمان نویس حرفه ای می‌بایست ابتدا به تحقیق اصولی و منطقی اقدام کند و بر اساس اطلاعات دست اول و معتبر به نتیجه گیری مبادرت ورزد. او می‌بایست کاملا به شیوه‌های داستان نویسی اشراف داشته باشد و هماهنگی منطقی ای میان رویدادهای تاریخی و حوادث تخیلی برقرار سازد. ✍مقاله رسالت واقعی رمان تاریخی کامران پارسی نژاد 🌐https://eitaa.com/bouath
. «صور سکوت»، نوشته‌ی محمدقائم‌ خانی صور سکوت از زبان نویسنده‌ی کتاب: مهم‌ترین چیزی که «صور سکوت» حول آن شکل گرفته، «انتظار» است. انتظار برای آمدن منجی موعود، بخش مهمی از ادیان ابراهیمی است که در ادبیات دنیا بسیار مورد توجه بوده؛ اما در کشور ما کمتر به آن عنایتی شده است. حوادث آن در سه جغرافیای عمده خوزستان عهد ساسانی، حجاز اسلامی و منطقه شامات پیش فتح (یعنی روم شرقی) جریان دارد. زمانش مربوط به سال‌های 12 و 13 هجری قمری است که مورد توجه قرار نمی‌گیرد. از چهار دین در این داستان شخصیت وجود دارد و از مسالک و مکاتب دیگر هم نامی به میان می‌آید؛ اما مهم‌ترین وجه ممیزه آن پرداختن به موضوع مهجور مانده «انتظار موعود» است. پ.ن: صور سکوت در دو جشنواره جلال آل‌احمد و قلم زرین مورد تقدیر قرار گرفته است. 🌐https://eitaa.com/bouath
فیلم «مست عشق» روایت سه عشق بود؛ عشق میان شمس و مولانا، شمس و کیمیا، اسکندر و مریم. هر سه عشق با هدایت و مداخله شمس، عشق ناب و پاک، تحول بخش و رهایی بخش جلوه می‌کند و حتی زن در آن به مثابه معشوق جنسی نیست، بلکه آینه خداست و رابطه عاشق و معشوق در طول رابطه بنده و خدا تعریف می‌گردد. آنچه که من در فضای سینما دیدم، این بود که جوانان و نوجوانان با فیلم ارتباط نگرفتند، احتمالا با توجه به نام و بازیگران فیلم انتظار یک عاشقانه فیلم فارسی داغ را داشتند اما توی ذوقشان خورد... فیلم را از نظر فنی نپسندیدم اما از نظر پیام، سطح نخبگانی تری از سینمای عامه را دنبال می‌کرد و به دنبال تبیین معنای والای از «عشق» بود. https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1715156810723705593 @ahmad_olyaei
. رمان‌نویس و مورخ رمان‌نویس و مورخ هر دو سر و کارشان با روایت است، اما داستان نویس می‌خواهد خلق هنری داشته باشد، لذا قوه تخیل و خلاقیت را در خود شعله‌ور ساخته و به توصیف صحنه، شخصیت و اتفاقات می‌پردازد، در حالی که مورخ گزارشگر محض تاریخ است و صرفا آنچه را که در گذشته رخ داده روایت می‌کند. بنابراین پیوند بین داستان و تاریخ باید به‌گونه‌ای صورت پذیرد که هم خلق ادبی با تکیه بر جنبه‌های هنری داستان نویسی اتفاق بیفتد و هم از آنچه در گذشته رخ داده بهره گرفته شود. با مرور‌ اشکال مختلف داستان به این نتیجه می‌رسیم که اگر بخواهیم بین تاریخ و ‌اشکال مدرن داستانی پیوند عمیقی برقرار کنیم که هم لذت تفننی بودن به مخاطب ببخشد، هم ارزش ادبی والایی داشته باشد و هم تا اندازه‌ای از واقعیت‌های یک دوره زمانی (تاریخی) اِلمان‌ها، واقعیات و آنچه در گذشته اتفاق افتاده، بخشی را منتقل سازد، ناگزیریم پیوند بین رمان- که عالی‌ترین و مطول‌ترین نمونه داستانی است- و تاریخ را بررسی کنیم. رمان‌نویس تاریخی به گذشته نظر داشته و از این لحاظ با مورخ وجه‌ اشتراک دارد. در رمان‌های تاریخی مدرن امروزی، شخصیت‌های اصلی که یا خود قهرمان واقع می‌شوند و یا دوره و زمانه زیست آنها محور لحاظ می‌شود، هویت تاریخی‌شان محرز شناخته شده است. در رمان تاریخی   می‌توان محور را همین شخصیت شناخته شده قرار داد و یا شخصیت تخیلی و خود ساخته را به زمانه و دوره‌ای که او در آن زیست می‌داشته، فرستاد. 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔻جشن پرفروش کتاب «خاتون و قوماندان» 🔹باحضور: مریم قربان‌زاده (نویسنده)، عضو شورای انجمن ساهور 🔹زمان: شنبه ۲۲ اردیبهشت ساعت ۱۳ 🔹مکان: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی، راهروی ۶ غرفه ۱۳۱ 🌐https://eitaa.com/bouath
این شاید وظیفه و تکلیف ما باشد که داریم تاریخ اسلام ،دانش اجتماعی مسلمین، علوم سیاسی ، ادبیات و...می خوانیم. اگر وظیفه و تکلیف ما این ها نیست و اگر به خودمان این را تکلیف نکرده ایم، پس چه تکلیفی داریم؟ چه هدفی داریم؟! اکثر ائمه در دنیای غیراسلام ناشناخته هستند. رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام: حالا بعضی از ائمّه (علیهم السّلام) مثل امام حسین (علیه السّلام) و امیرالمؤمنین (علیه السّلام)، به دلایلی معرفی‌شده هستند؛ دیگران درباره‌شان نوشته‌اند، گفته‌اند و نوعی شناخت از آنها در دنیای غیر شیعه و حتّی دنیای غیر اسلام وجود دارد؛ لکن اکثر ائمّه (علیهم السّلام) ناشناخته‌اند. امام حسن مجتبیٰ با آن عظمت ناشناخته است، حضرت موسی‌بن‌جعفر، حضرت هادی، امام جعفر صادق، با آن دستگاه عظیم و فعّالیّت فوق‌العاده، اینها در دنیا ناشناخته‌اند. اگر چنانچه درباره‌ی اینها حرفی هم گفته شده از غیر شیعه ــ قهراً از غیر شیعه که باشد، جنبه‌ی غیر فرقه‌ای پیدا میکند ــ خیلی قلیل و محدود است. ۱۴۰۳/۲/۱۹ روی جنبه قداست ائمه(ع) باید کار عالمانه قوی و متقن بشود رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام: راجع به زندگی ائمّه علیهم السّلام از سه بُعد ‌باید کار بشود: یکی از آن بُعد معنوی و الهی، یعنی آن قداست... درباره‌ی این باید صحبت بشود، منتها متقن صحبت بشود... این جزو چیزهایی نیست که ما درباره‌اش بخواهیم تقیّه کنیم یا مثلاً مخفی کنیم؛ نه، باید این جنبه‌ی معنوی و عرشی ائمّه را بگوییم؛ کمااینکه در مورد خود پیغمبر گفته‌ایم. مسئله‌ی معصومیّتشان، مسئله‌ی ارتباطات آنها با خدای متعال، ارتباطات آنها با فرشته‌ها ــ اینهایی که هست ــ ولایت آنها به آن معنای معنوی‌اش، اینها را باید بگوییم؛ از این جنبه باید یک کار عالمانه‌ی قوی خوبی انجام بگیرد. ۱۴۰۳/۲/۱۹ ما شیعیان باید ائمه‌ خودمان را به دنیا معرفی کنیم رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام: تشکیل کنگره جهانی حضرت رضا(علیه‌السلام) و این گردهمایی کار بسیار خوبی است؛‌ چون ماها ــ داخل جامعه‌ی شیعه؛ حالا قبل از اینکه به دیگران برسیم ــ در زمینه‌ی معرفت ائمّه نقایص زیادی داریم؛ گاهی به یک جنبه توجّه شده با افراط و بدون اتقان، از جنبه‌های دیگر غفلت شده؛ و گاهی حتّی به همان هم توجّه نشده، و به همین مسائل ظاهری و توجّهات ظاهری و مانند اینها بسنده شده. به نظر من ما به عنوان شیعه، به عنوان مجموعه‌ی اهل تشیّع، یکی از وظایف بزرگمان این است که ائمّه‌ی خودمان را به دنیا معرفی کنیم. ۱۴۰۳/۲/۱۹ همه ائمه(ع) دنبال حاکمیت اسلامی بودند رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام: راجع به زندگی ائمّه (علیهم السّلام) از سه بُعد ‌باید کار بشود: یکی از آن... مسئله‌ی سیاست است... هدف عمده‌ی آنها هم ایجاد جامعه‌ی اسلامی [بوده]؛ که ایجاد جامعه‌ی اسلامی بدون ایجاد حاکمیّت اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ پس دنبال حاکمیّت اسلامی بودند. یک بُعد مهمّ امامت این است؛ امامت یعنی ریاست دین و دنیا، ریاست مادّه و معنا. خب مادّه‌اش عبارت است از همین سیاست و اداره‌ی کشور و اداره‌ی حکومت. و همه‌ی ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ یعنی بدون استثنا همه‌ی ائمّه دنبال این بوده‌اند؛ منتها با شیوه‌های مختلف، در فصول مختلف، با روشها و اهداف کوتاه‌مدّت مختلف؛ [امّا] هدف بلندمدّت یکی بود. ۱۴۰۳/۲/۱۹ معارف ائمه(ع) باید به زبان فنی و شیوه‌های درست به دنیا منعکس شود رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت علمی پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه‌السلام: این‌همه ما کتاب داریم؛ یعنی مثلاً بحارالانوار بیشتر از صد جلد کتاب است؛ و از این قبیل کتب فراوان است، امّا اینها در یک محدوده‌ی خاصی هستند دیگر. یک شعری آن روز بنده خواندم: مِی نابی ولی از خلوت خُم چو در ساغر نمی‌آیی چه حاصل؟ مِی ناب را باید آورد در ساغر تا قابل استفاده باشد؛ ولی در خُم مانده. این مِی نابِ معارف زندگی ‌ما که از ائمّه آمده... باید به زبان روز، به زبان فنّی، با شیوه‌های درست به دنیا منعکس بشود. امروز دیگر ارتباط با دنیا کار آسانی شده. ۱۴۰۳/۲/۱۹ 🌐https://eitaa.com/bouath
✅مریم قربانزاده به پاس نگارش چندین کتاب در عرصه حماسه و ادبیات حماسی و از جمله تألیف کتاب «خاتون و قوماندان»، سومین نشان جهانی فردوسی را دریافت کرد. 🔰ضمن عرض تبریک به این بانوی فرهیخته مفتخر هستیم از یادداشت های خوب خانم قربان زاده در سایت شهربانو بهره ببریم برای مطالعه یادداشت های ایشان به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇 https://shrr.ir/000waq 🌐 ، رسانه بانوان @shahrbanoo_com