eitaa logo
انجمن علمی ادبی ساهور
72 دنبال‌کننده
50 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📩انجمن علمی و ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ و امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام #بررسی_رمان_تاریخی #نشست_های_تخصصی #کارگاه_های_تخصصی
مشاهده در ایتا
دانلود
. برای خواندنی شدن یک کتاب کارهای زیادی می شود انجام داد.‌ کارهایی سخت و کارهایی آسان. سخت هایش مثل ساعت ها مطالعه تحقیق، بین مردم بودن و پیدا کردن سوالها ، سالها پژوهش زمینه ای و زمانه ای، شناختن ادبیات و خو گرفتن با انبوه کلمات، ساعت ها فکر کردن و راه تازه ای پیدا کردن و خلاقانه دست به قلم شدن و... راه های آسانی هم هست: استفاده از جذابیت های غیر اخلاقی ، صحنه پردازی های منافی عفت و ادب، پرده درانی‌کردن و‌ بی پروایی کردن. نوع دوم سخیف و سطح پایین است حتی اگر در یک رمان و داستان مثبت استفاده شود. متأسفانه کارهایی در سالهای اخیر به چاپ رفته و ساحت ادبیات را آلوده است که از نوع تکنیک های سخیف استفاده می کنند. چرایی اش را خواهیم گفت. « عقیله» از این نظر قابل ستایش است. حیا و ادب را رعایت کرده. به هوای جذب خواننده، حریم ها را محترم شمرده و در حالی که می توانسته از تکنیک های غیر حرفه ای و صورتی استفاده کند، آنها را به کار نگرفته است. « عقیله» داستانی پاک و پاکیزه است. 📚درباره کتاب عقیله 🌐https://eitaa.com/bouath
. در اصطلاحات تاریخ نگاران با کلمه‌ای بنام time line زیاد برخورد می‌کنیم یعنی خط زمانی . به معنای خودمانی: تاریخ را روی یک خط زمانی چنان ترسیم کنیم که زمان‌آن را درک کنیم و بدانیم در کجای تاریخ کدام واقعه روی داده است. الهام امین در کتاب «عقیله »توانسته زندگی حضرت زینب سلام الله علیها را بر روی خط زمانی ترسیم کند و ما را با حوادث مهم سا‌ل‌های زندگی ایشان از زمان حیات رسول خدا تا امام حسین همراه کند. 📚درباره کتاب عقیله 🌐https://eitaa.com/bouath
. دیری نپایید که تو بانوی سرای عبدالله شدی. به صداق ۴۸۰ درهم به همان مهری که علی علیه السلام دردانه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به حجله بخت برد. عبدالله به شادمانی این پیوند خجسته، خان سخاوت گشود تا روزهایی چند اهل مدینه مهمان سفره او شدند و یتیمان و مسکینان شهر از بخشندگیش بهره‌مند و علی علیه السلام نیز شادمان از این پیوند مبارک اندک اندک به خانه بی زینب خو می‌کرد اما دلتنگی برای تو، پدر را وا نمی‌نهاد. 📚برشی از کتاب عقیله، ص۴۴ 🌐https://eitaa.com/bouath
. بر در کوفتی؛ ام بشیر با رویی گشاده و چهره‌ای تابناک از دیدار دوباره امام علیه السلام در را گشود. او بانوی مهربان برادر بود. کبوتر دلتنگی از شانه‌اش پر کشیده بود و مسرور می‌نمود از بازگشت امام حسن علیه السلام تو را خوش آمد گفت و دوید تا به خبر تشریفت دل محزون شوهر آسمانی‌اش را شاد کند. امام علیه السلام بر حصیری رو به قبله نیاز، ذکر و دعای خویش تازه به پایان برده بود. 📚برشی از کتاب عقیله، ص۱۰۴ 🌐https://eitaa.com/bouath
. مخاطب یک اثر مهم ترین نکته است. نویسنده از اول تا آخر کتابش باید مخاطب خود را جلوی چشم داشته باشد. برای که می نویسد؟ چه رده ی سنی دارد؟ برای پاسخ دادن به کدام نیاز اوست؟ عقیله مشخص نمی کند مخاطبش کیست.برای همین هدفش را گم می کند و تاثیرش بر خواننده کم می شود. خواننده،بیش از آنچه از زینب سلام‌ الله علیها در منبرها و بین عموم مردم شنیده، چیز بیشتری نمی بیند. هدف عقلیه شناساندن زینب به کیست و اصلا کدام زینب؟ هویت زینب اش هم گنگ است. 📚نقد کتاب عقیله 🌐https://eitaa.com/bouath
. ((گریستن ، گریستن ...کاش مصیبت را راهی دیگر بود جز گریستن..... ساعت‌ها در پی هم میگذشت و هنوز خبری از مردانی که در پی تشییع پیکر برادرت رفته بودند باز نیامده بودند . حلقه‌ی در که کوبیده شد ، کودکان به سوی در شتافتند . تو سراسیمه برخاستی و دیگر اهل خانه نیز . حسین ( ع) با شوی تو و دیگر برادرانت بازگشته بودند با چهره‌هایی مکدر از غبار غم ، سوگوار و آشفته نگاهت که در نگاه حسین گره خورد بغض مجالتان نداد . تو را در آغوش کشید . جامه‌هایش بوی خاک می‌داد ، خاکی غریب....)) این‌ها گوشه‌هایی از تصاویری است که خانم "الهام امین" برای ما از حضرت زینب کبری (س) در کتاب "عقیله" رقم میزنند. تصویر حضرت زینب ، زنی همیشه گریان و مضطرب ، با چشمانی پراشک و پرده نشین و مُحتجب . بانویی که حتی برای تششیع پیکر برادرش حسن مجتبی(ع) از خانه خارج نمیشود و ماجرای بی‌حرمتی به پیکر برادر و تیرباران کردن جنازه ، حتی اینکه اجازه ندادند در کنار قبر جدشان رسول اکرم به خاک سپرده شود را ، از زبان این و آن میشنود و هرگز خانه را رها نمیکند. آیا به واقع زنان هاشمی تبار بخصوص حضرت زینب کبری حداقل ترین حضور را در رویارویی با اجتماع و سیاست نداشتند ؟ آیا چنین زن پرده نشینی که هرگز مواجهه با مسائل سیاسی ندارد ، میتواند به یکباره در کوفه و شام ، آن هم در قصر دشمن و در جلوی چشمان حرامیان ، در حالی سینه‌اش مدفن کوهی از مصیبت و درد را همراه دارد ، آنچنان علی وار سخنانی را به زبان براند که ستونهای قصر اموی را بلرزاند و مرد و زن در حیرت بلاغت و فصاحت کلامش به شگفتی افتند که آیا علیست که دوباره لب به سخن گشوده است ؟! 📚 برشی از کتاب عقیله 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔖چالش ما با نویسندگان تاریخی غرب می خواهد مثل همه ی این قرون دروغ هایش را تکرار کند. می خواهد بگوید :« ما خوبیم و مسلمانان ترسناکند.» در فیلم ها و رمان هایش مدام حاشیه های هراس انگیز برای اسلام می سازد و رواج می دهد. این سو انگار پذیرفته ایم که بلی. شما درست می گویی غرب عزیز! ما ترسناکیم ! اسلام هراس انگیز است! عشق و محبت نداریم! مهر ورزی نمی دانیم! ما تروریست هستیم و شما غربی های هوشمند و مهربان باید از ما بترسید! اینجا نقطه آغاز چالش ماست با نویسندگانی که تاریخ صورتی و زرد و گل‌بهی می نویسند و می خواهند بگویند :« ببینیند! ما چقدر گوگولی مگولی هستیم! عشق هم داریم . مثلا رابطه های عاشقانه بین پیامبر و همسر شان، بین امام علی و فاطمه زهرا،بین این شهید و همسرش ... ببینید ! ما آنقدر ها هم خوفناک نیستیم!» و این چنین از آستین نویسندگان تاریخ ندان و تاریخ نخوان ،رمان ها و داستان هایی در می آید که به هیچ جای تاریخ اسلام نمی ماند. اینان راه جذب جوانان به اسلام را این روایت های کژ و ناراست می بینند و می خواهند رحمانیت اسلام را با رنگ و لعاب دادن های بیجا بنمایانند. پشت پرده و‌ پس زمینه قلم هایی زمانه ندان و زمینه نفهم ،چنین ایده ای نهفته است. چه بدانند چه ندانند دارند به تقویت اسلام هراسی کمک می کنند. این نکات را در نشست علمی « غرب و رویکرد تاریخی معاصر» از محضر خانم « فضه خاتمی نیا» دکترای ادبیات انگلیسی آموختیم. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖 چگونگی نثر یک داستان تاریخی نثر یک داستان تاریخی چگونه باشد؟ رسمی و تئاتر گونه یا ساده و خودمانی یا چیزی بین این دو؟ نویسنده وقتی می خواهد رمان تاریخی بنگارد حتما در باب نثر نوشته اش باید هوشمندانه عمل کند. معمول است که در موضوعات تاریخی، از ادبیات رسمی و دکلمه گونه یا به تعبیری شکل ادبی استفاده می شود تا خواننده فراموش نکند دارد یک داستان تاریخی می خواند. ادیبانه نوشتن در داستان تاریخی وقتی جواب می دهد که از تسلط نویسنده به ادبیات دوره مورد نظر مطلع شویم و او با این تسلط بتواند ادبیات آن عصر را برای ما تداعی کند. این مهم از مطالعه فراوان و تسلط بر واژگان و جمله بندی و مثل ها و فرهنگ عامه عصر مورد نظر ناشی می شود. اما بسیاری از نویسندگان داستان های تاریخی بی آنکه ادبیات عصر را بدانند به همین «ادیبانه قلم زدن» اکتفا می کنند چرا که ساده ترین کار است. نظریه «قلم فخیم » در ادبیات تاریخی از مهارت و فهم ادبی نویسنده نشأت می گیرد که اگر نباشد با تکرار و پس و پیش کردن ارکان جمله به ورطه اضافه گویی و لفاظی می افتد. استفاده از نثر ادبی بدون پشتوانه در رمان تاریخی یک دوپینگ محسوب می شود و زحمت نویسنده را در شناخت و بازتاب ادبیات و زبان عصر مورد نظر کم می کند. اهل کتاب و کتابخوانی می فهمند این نوشته واقعا تاریخی است یا شبه تاریخ. پس برای نوشتن اثر تاریخی نیازی به ادیبانه نوشتن نیست . نیاز به ممارست و مطالعه و پر کردن دست خواننده از لغات و اسلوب و سبک ادبیات آن دوره است. و این کار آسانی نیست. 🌐https://eitaa.com/bouath
. کتاب « سر بر دامن ماه» " نوشته « فاطمه دولتی»، داستانی است با سوژه تاریخی. این اثر با روایت زندگی بانو حدیث، مادر امام حسن عسکری علیهماالسلام، به زاویه خاصی از زندگانی ائمه اطهار علیهم‌السلام توجه کرده که کمتر به آن پرداخته شده است و تلاش کرده از زاویه‌ای زنانه اتفاقات آن عصر را مرور کند. 📚معرفی_کتاب "سر بر دامن ماه" 🌐https://eitaa.com/bouath
. قبیحه، که تاکنون آرام است، برمی‌خیزد، نوزاد را به دستِ کنیزش می‌دهند، در چشم‌هایش برق شادی نمی‌بینم، جا خورده اما خود را نمی‌بازد: «چون زبیده باشم که پایان عمرم را در تنهایی و بی کسی و فقر بگذارنم؟ هرگز چنین نخواهد شد. به والله که پسرم را به تخت می‌نشانم و تا آخرین نفسم بانوی این قصر خواهم بود. این را بدان آنکه بر حق است، بر تخت هم هست. خدای من و تو یکی‌ست. چه شده که مولای من متوکل چنان در راس است و مولای تو اباالحسن چنین در پستو و حاشیه؟ من مایلم در کنارِ خلیفه مسلمین بایستم نه چون تو همسرِ مردی باشم که برای رسیدن به حکومت و خلافت، دست به شمشیر نمی‌برد.» سری به افسوس تکان می‌دهم برایش و پاسخ می‌دهم :«به چه حرف پا می‌فشاری؟ به حرف باطل؟ زندگی در زیرِ سایه عباسیان ننگ است. حکومت و خلافت و ثروت، مقام کوچکی‌ست برای مولای من؛ که اگر بخواهد و اراده کند هر چه هست در این خاک و برای اهل خاک، برای اوست. 📚برشی از کتاب سر بر دامن ماه 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖ادبیات تاریخی یکی از مـسائلی کـه ناقدان ادبی از قدیم به‌ آن‌ توجه داشته‌اند تقسیم‌بندی آثار ادبی براساس انواع ادبی است. در تعاریف انواع ادبی، آثار را به گروه‌های مشخص طبقه‌بندی می‌کنند. از این طریق، به خوبی مـی‌توان ماهیّت آثار ادبی را شناخت، ارزش هر اثر ادبی را نسبت به سازگاری‌ آن‌ با‌ ویژگی‌های نوعیِ از پیش مقرر شده تعیین کرد، عـلل‌ و عوامل بروز و ظهور انواع را پی‌برد و نیرو یافتن یا ضعف و از بین رفتن آنها را در دوره‌هـ‌ای ادبی و تاریخی مختلف، بـررسی کـرد. دارد... 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖داستان و نا داستان به سختی می توان با نگاه کردن به متن فهمید که متنی داستانی پیش روی ماست یا متنی غیر داستانی. باید مخاطب را به شکلی باخبر کنیم که با داستان سرو‌کار دارد یا ناداستان. یکی از شواهددرونی متن که بر داستانی بودنش دلالت دارد، شگردها نویسنده ی داستان برای انتقال افکار و احساساتی است که بر زبان نیامده اند . اما از ناداستان انتظار داریم که به بهترین شکل ممکن، حقیقت رخدادهای واقعی را منتقل کند.ناداستان مربوط به مقولاتی است که می توان درستی شان را اثبات کرد. ناداستان نمی تواند از همه ی شگردهای داستان استفاده کند اما داستان با چنین محدودیت های مواجه نیست. داستان می تواند افکار درونی شخصیت هایش را با اطمینان ثبت کند و با جزییات دقیق ارائه دهد.می تواند دنیای ما را هر جوری بخواهد تغییر دهد. می تواند همه شگردهای ناداستان را استفاده کند .می تواند دقیقاً شبیه یک مستند تاریخی باشد. چگونگی پردازش مقولات تاریخی توسط داستان ممکن است موجب برانگیختن نظرات موافق و مخالف شود. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔮🔮 منتظر اولین دوره نگارش رمان تاریخی در ساهور باشید. اگر دستی در نوشتن دارید و مطالعات تاریخی بین علایق خواندنی های شماست این دوره را جدی بگیرید. از ایده تا چاپ اثر درکنار شما هستیم. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖رمان تاریخی چیست؟ رمان تاریخی، روایت داستانی است که تاریخ را بازسازی می‌کند و آن را به شیوه‌ای تخیلی بازمی‌آفریند. در این نوع داستان که براساس وقایع و دوره‌های تاریخی نوشته می‌شود، هم شخصیت‌های تاریخی و هم شخصیت‌های خیالی می‌توانند حضور داشته باشند، پس لازم نیست آنچه در رمان تاریخی می‌آید، کاملاً معتبر باشد؛ زیرا برای نویسنده‌ی رمان تاریخی، تاریخ ابزار داستان‌سرایی است. گر چه تخیل در این قالب جایگاه دارد اما نباید حقایق تاریخی را مخدوش کند. شخصیت‌هایی که نقش الگویی دارند و فضای حاکم بر جامعه که علت کنش شخصیت‌های مثبت و منفی را فراهم می‌کند؛ امانتی ارزشمند و اثرگذار در دست نویسنده هستند. خیال علاوه بر اینکه در آفرینش امور و افراد حاشیه‌ای کاربرد دارد، در ایجاد حوادثی در مسیر جذابیت‌های داستانی و روشن شدن حقیقت نیز اجازه‌ی جولان دارد. مسئله‌ای که در برخی رمان‌های تاریخی رعایت نمی‌شود. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 📢انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می‌کند: سومین نشست سنجه رمان های تاریخی 🔸زمان: سه شنبه 1 اسفند 1402، ساعت 13 🔸 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها @BouNews 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖جمع آوری داده های تاریخی را جدی بگیرید. همه ما حین انجام پژوهش های تاریخی و نگارش مقالات علمی جهت تکالیف کلاسی ،به پرخوانی متون تاریخی می پردازیم. حین مطالعه حول موضوع مورد نظر به اتفاقات و ماجراهایی خواندنی و جذاب بر می خوریم که ربطی به موضوع مان ندارد اما نمی توانیم از کنار آن عبور کنیم. اینجا ست که یک پوشه دکمه دار یا یک جعبه کوچک به کارمان می آید تا این روایت های داستانی و مستند را آرشیو کنیم و در زمان نگارش داستان تاریخی از این استنادات جذاب استفاده کنیم. مهم این است که برای خودمان یک سوژه تاریخی داشته باشیم و در طول مطالعات پراکنده مان، داده ها را جمع آوری کنیم. جمع آوری داده های تاریخی برای نگارش رمان و داستان تاریخی کار یک ماه و دو ماه و شش ماه نیست. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 📢انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار کرد: سومین نشست سنجه رمان های تاریخی 🔸زمان: سه شنبه 1 اسفند 1402، ساعت 13 🔸 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها 🌐https://eitaa.com/bouath
. 📢به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر ناهید طیبی در سومین نشست سنجه رمان های تاریخی انجمن علمی ادبی ساهور که با موضوع نقد رمان سر بر دامن ماه به همت به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، عنوان کرد: رمان با عناصر خاص خود یکنواختی‌ها را از بین می‌برد و مخاطب را همراه می‌کند. https://hawzahnews.com/xcHCt 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖آنچه در جلسات ساهور می گذرد آنچه در جلسات ساهور می گذرد، نیاز هر دانش آموخته‌ی تاریخ است. به نظر می رسد فضاهای علمی و دانشگاهی دخل و نقشی در فهم تاریخی جامعه ندارند. تکیه بر نظریه ها و موضوعات علمی و روش های صرف پژوهشی ،نخبگان تاریخ را به خود مشغول کرده و از دنیایی که نویسندگان داستان ها و رمان های تاریخی برای مردم ساخته اند بی خبرند! این درد تا مغز استخوان تاریخ رخنه کرده و هیچ صدای اعتراضی از دانش آموختگان و اساتید تاریخ بلند نمی شود. تحریف، جعل، تخریب و غلو در داستان‌ها و رمان های تاریخی، فراوان است و همه سکوت کرده اند. انجمن ساهور می خواهد قوه عاقله ای در حوزه رمان ها و داستان های تاریخی تشکیل دهد؛ از اساتید و عالمان تاریخ که این سکوت را بشکنند. ساهور می خواهد نویسندگان و ناشران آثار تاریخی، سرشان را بلند کنند و ببینید زیر نظر هستند و به خود اجازه ندهند بدون دانستن زمانه، زمینه و شناخت کامل و دقیق دوره های تاریخی، اقدام به نگارش و چاپ اثر کنند. در این راستا «ساهور » دست همه‌ی دلسوزان و اهل اندیشه و قلم را می‌فشارد و تقاضا دارد در این مبارزه، همراه و همگام شوند. 👈به « انجمن علمی‌ ادبی ساهور» بپیوندید. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 📚رمان تاریخی سؤال اصلی این است که نویسنده ی داستان تاریخی چه قدر می تواند در گذشته دخل و تصرف کند؟ آیا نویسنده می تواند وقایع تاریخی را به گونه ای دستکاری کند تا رمان جذاب تر شود؟ همه ی این ها به سلیقه ی نویسنده بستگی دارد. ممکن است نویسنده ی رمان تاریخی، وقایع تاریخی و شخصیت های حقیقی را در کنار شخصیت های ساختگی قرار دهد. اما برای بالا بردن کیفیت داستان، لزوماً نیازی نیست که شخصیت هایی تخیلی طراحی شوند که در ارتباط با شخصیت اصلی (که معمولاً شخصیتی برآمده از دل تاریخ است) باشند.  مهم ترین نکته برای مخاطب ژانر تاریخی این است که با داستان سر و کار دارد و نباید توقع داشته باشد نویسنده به همه ی شخصیت ها و رویدادهای تاریخی وفادار باشد. نویسنده ی این ژانر می تواند بذر علاقه به دوره ای از تاریخ را در ذهن مخاطب بکارد تا خواننده برای تحقیقات بیشتر به منابع تاریخی رجوع کند. پس وقتی به سراغ داستان های تاریخی می روید، به خاطر داشته باشید که وظیفه ی نویسنده ی داستان تاریخی مانند نویسنده ی همه ی ژانرهای دیگر، در وهله ی اول، داستان پردازی است و خالق کتاب می تواند برای جذاب تر شدن داستان، از تخیل خود کمک بگیرد. 🌐https://eitaa.com/bouath