.
🔖رمان تاریخی چیست؟
رمان تاریخی، روایت داستانی است که تاریخ را بازسازی میکند و آن را به شیوهای تخیلی بازمیآفریند. در این نوع داستان که براساس وقایع و دورههای تاریخی نوشته میشود، هم شخصیتهای تاریخی و هم شخصیتهای خیالی میتوانند حضور داشته باشند، پس لازم نیست آنچه در رمان تاریخی میآید، کاملاً معتبر باشد؛ زیرا برای نویسندهی رمان تاریخی، تاریخ ابزار داستانسرایی است.
گر چه تخیل در این قالب جایگاه دارد اما نباید حقایق تاریخی را مخدوش کند.
شخصیتهایی که نقش الگویی دارند و فضای حاکم بر جامعه که علت کنش شخصیتهای مثبت و منفی را فراهم میکند؛ امانتی ارزشمند و اثرگذار در دست نویسنده هستند.
خیال علاوه بر اینکه در آفرینش امور و افراد حاشیهای کاربرد دارد، در ایجاد حوادثی در مسیر جذابیتهای داستانی و روشن شدن حقیقت نیز اجازهی جولان دارد.
مسئلهای که در برخی رمانهای تاریخی رعایت نمیشود.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
📢انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار میکند:
سومین نشست سنجه رمان های تاریخی
🔸زمان: سه شنبه 1 اسفند 1402، ساعت 13
🔸 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها
@BouNews
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔖جمع آوری داده های تاریخی را جدی بگیرید.
همه ما حین انجام پژوهش های تاریخی و نگارش مقالات علمی جهت تکالیف کلاسی ،به پرخوانی متون تاریخی می پردازیم.
حین مطالعه حول موضوع مورد نظر به اتفاقات و ماجراهایی خواندنی و جذاب بر می خوریم که ربطی به موضوع مان ندارد اما نمی توانیم از کنار آن عبور کنیم.
اینجا ست که یک پوشه دکمه دار یا یک جعبه کوچک به کارمان می آید تا این روایت های داستانی و مستند را آرشیو کنیم و در زمان نگارش داستان تاریخی از این استنادات جذاب استفاده کنیم.
مهم این است که برای خودمان یک سوژه تاریخی داشته باشیم و در طول مطالعات پراکنده مان، داده ها را جمع آوری کنیم.
جمع آوری داده های تاریخی برای نگارش رمان و داستان تاریخی کار یک ماه و دو ماه و شش ماه نیست.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
📢انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار کرد:
سومین نشست سنجه رمان های تاریخی
🔸زمان: سه شنبه 1 اسفند 1402، ساعت 13
🔸 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
📢به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر ناهید طیبی در سومین نشست سنجه رمان های تاریخی انجمن علمی ادبی ساهور که با موضوع نقد رمان سر بر دامن ماه به همت به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، عنوان کرد: رمان با عناصر خاص خود یکنواختیها را از بین میبرد و مخاطب را همراه میکند.
https://hawzahnews.com/xcHCt
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔖آنچه در جلسات ساهور می گذرد
آنچه در جلسات ساهور می گذرد، نیاز هر دانش آموختهی تاریخ است. به نظر می رسد فضاهای علمی و دانشگاهی دخل و نقشی در فهم تاریخی جامعه ندارند.
تکیه بر نظریه ها و موضوعات علمی و روش های صرف پژوهشی ،نخبگان تاریخ را به خود مشغول کرده و از دنیایی که نویسندگان داستان ها و رمان های تاریخی برای مردم ساخته اند بی خبرند!
این درد تا مغز استخوان تاریخ رخنه کرده و هیچ صدای اعتراضی از دانش آموختگان و اساتید تاریخ بلند نمی شود.
تحریف، جعل، تخریب و غلو در داستانها و رمان های تاریخی، فراوان است و همه سکوت کرده اند.
انجمن ساهور می خواهد قوه عاقله ای در حوزه رمان ها و داستان های تاریخی تشکیل دهد؛ از اساتید و عالمان تاریخ که این سکوت را بشکنند.
ساهور می خواهد نویسندگان و ناشران آثار تاریخی، سرشان را بلند کنند و ببینید زیر نظر هستند و به خود اجازه ندهند بدون دانستن زمانه، زمینه و شناخت کامل و دقیق دوره های تاریخی، اقدام به نگارش و چاپ اثر کنند.
در این راستا «ساهور » دست همهی دلسوزان و اهل اندیشه و قلم را میفشارد و تقاضا دارد در این مبارزه، همراه و همگام شوند.
👈به « انجمن علمی ادبی ساهور» بپیوندید.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
📚رمان تاریخی
سؤال اصلی این است که نویسنده ی داستان تاریخی چه قدر می تواند در گذشته دخل و تصرف کند؟ آیا نویسنده می تواند وقایع تاریخی را به گونه ای دستکاری کند تا رمان جذاب تر شود؟
همه ی این ها به سلیقه ی نویسنده بستگی دارد. ممکن است نویسنده ی رمان تاریخی، وقایع تاریخی و شخصیت های حقیقی را در کنار شخصیت های ساختگی قرار دهد. اما برای بالا بردن کیفیت داستان، لزوماً نیازی نیست که شخصیت هایی تخیلی طراحی شوند که در ارتباط با شخصیت اصلی (که معمولاً شخصیتی برآمده از دل تاریخ است) باشند.
مهم ترین نکته برای مخاطب ژانر تاریخی این است که با داستان سر و کار دارد و نباید توقع داشته باشد نویسنده به همه ی شخصیت ها و رویدادهای تاریخی وفادار باشد. نویسنده ی این ژانر می تواند بذر علاقه به دوره ای از تاریخ را در ذهن مخاطب بکارد تا خواننده برای تحقیقات بیشتر به منابع تاریخی رجوع کند. پس وقتی به سراغ داستان های تاریخی می روید، به خاطر داشته باشید که وظیفه ی نویسنده ی داستان تاریخی مانند نویسنده ی همه ی ژانرهای دیگر، در وهله ی اول، داستان پردازی است و خالق کتاب می تواند برای جذاب تر شدن داستان، از تخیل خود کمک بگیرد.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔰گزارش سومین نشست سنجه رمان های تاریخی انجمن علمی ادبی ساهور در خبرگزاری حوزه
لینک خبر👇
https://hawzahnews.com/xcHCt
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
ساهور؛انجمن علمی«ادبیات تاریخی»
. 🔖ادبیات تاریخی #بخش_اول یکی از مـسائلی کـه ناقدان ادبی از قدیم به آن توجه داشتهاند تقسیمبندی
.
🔖ادبیات تاریخی
#بخش_دوم
متون ادب فارسی را به انواع گوناگونی تقسیم کردهاند مانند: ادبیات حماسی، ادبیات تعلیمی، ادبیات غنایی؛ البته محققان دربارۀ معرفی برخی از انواع ادبی دیگر هم، تحقیقات مستقلی انجام دادهاند. در پژوهشهای انجام شده، تاکنون تکلیف متونی همچون تاریخ بلعمی، تاریخ بیهقی، راحه الصدور، تاریخ جهانگشای جوینی، نفثه المصدور، تاریخ وصاف و آثاری از این دست که تمییز صبغۀ تاریخی آنها از رنگ و ارزش ادبیشان دشوار و حتی غیر ممکن است، روشن نشده است و هیچگاه این متون به عنوان یک مجموعۀ واحد بررسی نشدهاند تا هم ویژگیهای کلی و مشترکشان بررسی شود و هم دستهبندی دقیقی از شاخهها و زیرشاخههای گوناگون آن به عنوان «نوع ادبی مستقل» ارائه گردد.
به نظر میرسد به دلیل وجود برخی ویژگیهای مشترک بین متنهای تاریخی و همچنین به دلیل تمایزهای این متون با آثار دیگر انواع ادبی، میتوان آنها را یک نوع ادبی مستقل به حساب آورد و نام آن نوع را «ادبیات تاریخی» نهاد، هم چنین ویژگیهای این نوع ادبی جدید را مشخص کرد و تعریفی از آن ارائه داد.
#پایان
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔰برشی از سخنان خانم دکتر خاتمی در نشست دوم انجمن ساهور
امروزه رمانهای تاریخی در لیست پرفروش ترین رمان های غرب است. روایتهای ادبی در برهههای تاریخی و چگونگی بازگشت رمان های تاریخی به عرصه ادبیات کارکردهای مختلف دارد. رمانهای تاریخی در قرن ۱۹ شکل گرفتند اما مدتی بعد به حاشیه رفتند. در واقع رمان های تاریخی بیشتر با سبک رئالیستی طرفدار بازنمایی واقعیت های بیرونی درآثار ادبی بودند. گرایش به زبان علمی و بازنمایی واقعیت ها به همان شکلی که رخ دادهاند از ویژگی های این دوره است.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔮🔮🔮
#نقد_چهارمین_کتاب
📕کتاب "پس از بیست سال" رمانی تاریخی، نوشته سلمان کدیور
این کتاب به وقایع صدر اسلام میپردازد و از دوران خلافت امام علی علیهالسلام آغاز و به پس از واقعه کربلا ختم میشود.
کتاب پس از بیست سال، برنده دو جایزه در سال ۱۳۹۸ برای بهترین داستان بلند شده است.
چهارمین #کتاب منتخب انجمن علمی ساهور، جهت #نقد و #نشست
#به_زودی
#انجمن_ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
#خوشآمدید
گفتگوی بین رشته ها یکی از نیازهای اساسی جامعه دانشی ما است. گفتگوی بین تاریخ و ادبیات همیشه مورد نیاز جامعه بوده و هست.
از طریق این گفتگو می شود به راهکاری رسید که نفع هر سه در آن است؛ ادبیات، تاریخ و جامعه.
ورود یک طرفه تاریخ و نقد نوشته های تاریخی نویسندگان فقط دو قطبی بین تاریخ و سایر رشته ها مخصوصا ادبیات را تشدید می کند و این کمک چندانی به رمان های تاریخی نمی کند بلکه آن را به سمت ادبی تر شدن پیش می برد که قطعا آسیب های بیشتری به اتفاقات تاریخی میزند.
👈ادبیات، در انجمن ساهور، یک بال دیگر است که در کنار تاریخ می ماند و آنرا به دست مردم می رساند.
🍃قدوم ادبا و نویسندگان و رمانخوانان را به ساهور، خوشآمد می گوییم و گرامی میداریم.🍃
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔖هویت های زنانه و رمان
رمان هایی که امروزه در کشور چاپ میشود یا آثار ترجمه شده هستند یا آثاری هستند که تصویر زن ایرانی در آن ها هویتی دارد که تنها راه پیشرفتش مثلا مدرن شدن و غربی شدن است. مثلا را از این جهت که مدرن شدن تنها در یک نگرش سطحی شناخته شده است و لایه های عمیق آن در پستوی بازسازی ها مانده است. در این رمان هایی که شخصیت زن در آن به متن آمده و از حاشیه خارج شده، زنی است که قربانی جامعه شرقی نشان داده می شود و عامل اصلی این قربانی شدن، مرد سالاری برآمده از دین تشخیص داده می شود.
این رمان ها نه تنها نقد نمی شوند که پرفروش هم می شوند و نویسنده در چشم مخاطب برجسته می شود. این آثار مثل قارچ تکثیر می شوند چون مخاطب و مشتری دارند و در صنعت نشر و ترجمه جایگاه خودشان را تثبیت کردهاند.
از طرفی نویسنده های رمان های تاریخی نیز دغدغه مند هستند که نشان دهند زن در تجربه زیسته دینی، جایگاهی داشته است. اما اتفاقی که افتاده این است که این بازنمایی با حداقل گفتگویی بین تاریخ و ادبیات شکل گرفته است تا حداکثر آثار را تولید کند و در رشد یک طرفه بازار هویت های قربانی، رقیب بیاورند؛ حال آنکه آگاه نیستند تاریخ، قربانی این ضعف دانشی می شود. در این مرحله، آگاه سازی و کمک به نویسنده قبل از انتشار اثر بهترین گام است.
👈کارگاه ها و نشست هایانجمنساهور همین آگاه سازی را برعهده گرفته است.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
چند رمان و داستان درباره زنان مؤثرعصر غیبت صغری خوانده اید؟
غیبت صغری از لحظه تولد امام زمان آغاز شد .در سالهای قبل و اوایل تولد ایشان زنان سرای امام عسکری نقش پر رنگی داشتند.
بانو حکیمه و جده دو تن از بانوانی بودند که در دوران حیرت شیعیان ،محور ارتباط امام با مردم بودند و حافظ و نگهبان جان ایشان.
کتاب« سر بر دامن » ماه در قالب داستانی پر کشش ، ما را به آن روزها می برد.
داستان با دو کنیز شروع میشود که یکی وارد سرای امام هادی می شود و دیگری سر از قصر متوکل عباسی در می آورد.
زمان شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و امامت فرزند پنج ساله ایشان و وقایع و ماجراهای آن ، برش زمانی این کتاب است.
خانم فاطمه دولتی نویسنده #سر_بر_دامن_ماه هستند و نشر جمکران آن را چاپ کرده است.
در نشست گذشته ، در حضور خانم دکتر طیبی ،« #سر_بر_دامن_ماه» را به بحث گذاشتیم.
📚نقد رمان سر بر دامن ماه، فاطمه دولتی
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
✍دکتر ناهید طیبی
در مورد رمان #سر_بر_دامن_ماه باید بگویم نویسنده بسیار شجاعت داشته است. چون داده های ما در مورد مادران ائمه علیهمالسلام بسیار کم است.
کلاً تاریخ در مورد زنان کم سخن گفته است، در مورد زنان غیر درباری کمتر، در مورد زنان غیر درباری در جبهه مخالف باز هم کمتر .
تنها مادر امام سجاد علیه السلام و مادر امام زمان علیه السلام به خاطر شرایط ویژه مطالب بیشتری دارند.
ویژگی مثبت این رمان #سر_بر_دامن_ماه داشتن مقدمه است و نویسنده شخصیت ها را معرفی کرده است. آدمها درست هستند همان افرادی که در آن عصر زندگی میکردند.
کنیزها در در بار خلفای عباسی نقش زیادی داشتند.
این رمان با دو کنیز به نام جمیله و حدیث شروع میشود .جمیله یک شخصیت منفی است و عروس دربار عباسی میشود. در حالی که حدیث مثبت است و عروس خانه امام هادی علیه السلام میشود.
بانو حدیث هم عصر با ۸ خلیفه عباسی بوده است. این خلفا دیدگاهها و عملکردهای مختلف داشتند. برخی با علویان به شدت تقابل داشتند و برخی دیگر ترجیح میدادند به امور کشورگشایی بپردازند.
📚 نقد رمان #سر_بر_دامن_ماه، فاطمه دولتی
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
《میان زنان دربند زنی است چهارشانه و بلند قامت، پوستی سبزه دارد و همیشه صورتش را تا نیمه میپوشاند، اگر دقت کنی بر پیشانیاش لکهای میبینی به رنگ سرخ... نام آن کنیز صقیل است.》
📚برشی از سر بر دامن ماه، ص ۷۳
◻️یکی از سفارشات اهل بیت علیهمالسلام در مورد کنیزان، تغییر نام آنهاست. به این دلیل که آنها از این نام خاطرهی خوبی نداشتند. نامگذاری بر کنیزان مستحب بوده است و در نتیجه کاملاً طبیعی است که مادر امام زمان عجل الله فرجه چند نام داشته باشد.
بسیاری صقیل را همان نرجس خاتون میدانند. حتی اگر صقیل شخصیتی غیر از مادر امام زمان عجل الله فرجه باشد در منابع، جوان معرفی شده است.
اما در کتاب #سر_بر_دامن_ماه، صقیل سیاه چرده و پیر معرفی میشود که از لحاظ منطقی هم چنین زنی نمیتواند ادعای بارداری بنماید!!
📚نقد رمان #سر_بر_دامن_ماه، فاطمه دولتی
#رمان
#داستان
#ساهور
#طیبی
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
توصیفات صحنه های تاریخی ارتباط دو سویه ای با تخیل و دانش دارد .
از زمان گذشته جز با منابع مکتوب نمی توان با خبر شد. دانش تاریخ اجتماعی در کنار تسلط به وقایع و زمان ها یک اصل مهم است.
در توصیف صحنه ها از همین دانش اجتماعی باید استفاده کرد و اگر مطالعه نویسنده محدود باشد حتما در این قسمت تخیل را نمی تواند با دانش همراه کند. لاجرم از تصاویر فیلم های سینمایی و تئاتر ها کمک می گیرد و خلاقیت خودش را سرکوب می کند.
تخیل در صحنه پردازی ها و توصیفات اگر با فهم اجتماعی و سبک زندگی دوره مورد نظر همراه نباشد؛ کتاب به یک صحنه تکراری سینمایی تبدیل می شود.
در « #سر_بر_دامن_ماه» با وجود مهارت خوب نویسنده در توصیف لباس ها، کوچه ها، قصر، آدم ها و شخصیت ها؛ این مشکل وجود دارد.
ذهن و تخیل نویسنده در بسیاری از توصیفات از تصاویر سینما و تلویزیون فراتر نمی رود و سبک زندگی آدمهای آن دوره همان چیزی هایی است که از قبل در ذهن خوانندگان بوده است.
📚نقد رمان سر بر دامن ماه، فاطمه دولتی
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
توصیفات زیبا و دلنشین در«#سر_بر_دامن_ماه» کمنیست.
ترسیم فضای نظامی سامرا برای اهل بیت به هنرمندی انجام گرفته هرچند خواننده دوست دارد بیشتر از این فضا بداند. وجود سربازها و نگهبان ها و جاسوسها در جای جای کتاب، در تصویر سازی خوف و خطر و فضای امنیتی آن زمان به نویسنده کمک زیادی کرده است .
او با خلاقیتش دریافته است که استفاده از این عناصر و شخصیت های نظامی و امنیتی خیلی خوب می تواند «عسکر»بودن منزل و محیط زندگی امام یازدهم و دوازدهم را نشان دهد.
قلم زدن در این فضا هنوز هم جا دارد و ظرفیت کتاب این را بر می تابد که همچنان از این محیط نظامی و امنیتی بگوید.
📚نقد رمان #سر_بر_دامن_ماه، فاطمه دولتی
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
در رمان «#سر_بر_دامن_ماه»، داستان با دوکنیز شروع می شود. یکی به سرای امام هادی علیهالسلام می رود و دیگری وارد قصر خلیفه عباسی می شود. آن کنیز که وارد منزل امام میشود همان مادر امام حسن عسکری علیه السلام است، بانو حدیث.
دو خط داستانی از زندگی دو کنیز که جاهایی با هم برخورد دارند و داستان را پیش می برند. ممنوعیت حرفه ای و تاریخی برای خلق آدم های دسته چندم حول شخصیت اصلی نداریم.
خلاقیت نویسندگان است که گاهی با خلق این آدم ها داستان را بهتر پیش می برند و با کمک آنها ما را وارد گوشه های دیگری از زمانه می کنند.
این آفریدن شخصیت ها تا جایی که به تاریخ ضربه نزند و تحریف و جعل پیش نیاید ،ایرادی پیش نمی آورد. نمایاندن طینت و ظاهر عباسیان در شخصیت آن کنیزی که به همسری خلیفه عباسی در میآید، نمود خوبی پیدا کرده است.
📌نویسندگان رمان های تاریخی می توانند از این تکنیک استفاده کنند.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
#اندکی_تأمل
🔰این جمله حکیمانه مولا امیرالمومنین علیهالسلام سرمشق و راهبر همه نویسندگان موضوعات تاریخی باشد:
«چنان در تاریخ و زندگی گذشتگان مطالعه کردهام که یکی از آنان شدهام.»
🍃بیایید هر وقت که احساس کردیم یکی از مردم زمانه تاریخی مان شدیم؛ دست به قلم شویم و داستانش را بنویسیم.🍃
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔖ایفای نقش بانوان در تاریخ
در عصر امامت امام حسن عسکری(علیهالسلام)، حاکمان عباسی به شدت شیعیان و خانواده امام(علیهالسلام) را کنترل میکردند و تصمیم داشتند به هرنحوی از تولد امامزمان(عجل الله فرجه) آگاه شوند و او را از بین ببرند.
شیعیان در اختناق سیاسی شدیدی به سر میبردند، از ولادت امام دوازدهم شیعیان جز عدهای معدود با خبر نبودند که شماری از آنان بانوان بودند.
دقت عمل و ظرافتهای رفتاریِ بانوانِ برجسته شیعهی آن عصر، در برخورد با بحرانهای موجود، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این بانوان حتی پس از شهادت امام حسن عسکری(علیهالسلام) نیز، نقش شگرفی در نشر و گسترش معارف دین ایفا کردند و بدینوسیله شیعیان را با رهبری امام غایب، از تنگراهها به جادههای گسترده فرهنگی و فکری شیعه متصل نمودند. ازاینرو اقدامات آنان در تحولات فرهنگی و سیاسی تاریخ شیعه و ارائه یک الگوی عملی در این زمینه قابلتأمّل است.
◻️نویسندهی #کتاب #سر_بر_دامن_ماه تلاش داشته است گوشهای از تلاشهای یکی از بانوان (بانو حدیث) را در قالب نقش همسر و مادر امام به نمایش بگذارد.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔖بانو حدیث(۱)
بانو حدیث مادر امام عسکری (علیهما السلام)، کنیزی مغربی بود که قبل از سال 230ق، به منزل امام هادی (علیهالسلام) آورده شد. وى امّولد و از زنان عارف و فاضل عصر خود بود.
نام حُدَیث و سَلیل در منابع برای وی ذکر شده است. امام هادى (علیهالسلام) پس از اولین ملاقات، او را ستود و فرمود: سَلیل (یکى از القاب سوسن) از بدىها و آلودگیها پاک است.
بانو حدیث(سلام الله علیها) پس از تولّد فرزندش امام حسن عسکری(علیهالسلام) با کنیه «امُّ الحسن» و «امّ ابیمحمّد» نامیده شد و با تولّد نوه یگانهاش (حجت بن الحسن )، با لقب و عنوان «جدّه» شهرت یافت.
◻️ نویسنده #کتاب #سر_بر_دامن_ماه تلاش داشته است شخصیت و زندگی بانو حدیث سلام الله علیها را به تصویر کشد.
◻️نکته: در نگارش رمان تاریخی سطور سفید نانوشتهی تاریخ را میتوان تخیل کرد اما در سطور سیاه و نوشته شدهی تاریخ باید امانت رعایت شود تا دگرگون، وارونه و جعل نشود.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔖بانو حدیث(۲)
در منابع، از تاریخ ولادت بانو حدیث(سلام الله علیها) بهطور دقیق سخن نیامده است. وفات او با توجه به وصیتی که از او باقی مانده است، پس از شهادت امام حسن عسکری (علیهالسلام) و در عصر غیبت صغرا بوده است.
بانو حدیث(سلام الله علیها) وصیت کرد: هرگاه از دنیا رفتم، مرا در کنار قبر شوهرم، امام هادى (علیهالسلام) و فرزندم امام عسکرى(علیهالسلام) دفن کنید. مرقد این بانوی بزرگوار در حرم عسکریین (علیهالسلام) قرار دارد.
با وجود آنکه اکنون روایتی از این بانو باقی نمانده است؛ اما علمای علم رجال او را از راویات حدیث برشمردهاند.
◻️نویسنده #کتاب #سر_بر_دامن_ماه تلاش داشته است در قالب داستان به نقل برخی از روایات از جانب این بانو اشاره کند.
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath
.
🔖اهمیت ارتباط با تاریخپژوهان در نگارش رمانهای تاریخی
حسینعلی جعفری، نویسندهی رمان تاریخی #یثرب به مدت شش سال برای نگارش این کتاب زمان گذاشته است و اساتید مبرز تاریخی دکتر مهران اسماعیلی و دکتر سعید طاووسی مسرور نیز، در مراسم رونمایی کتاب #یثرب در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از نحوه پردازش مسائل تاریخی رضایت داشتند اما با وجود این، نویسنده رمان #یثرب تأکید داشت؛ اگر قبل از نگارش این کتاب، با اساتید تاریخی آشنا شده بود چه بسا کار دقیقتری ارائه میشد.
🍃انجمن #ساهور آمده است تا این نقش را ایفا کند.🍃
#رمان
#داستان
#ساهور
#تاریخ_ادبیات
#دانشگاه_باقرالعلوم
#انجمن_علمی_ادبی_ساهور
🌐https://eitaa.com/bouath