eitaa logo
ساهور؛انجمن علمی«ادبیات تاریخی»
147 دنبال‌کننده
135 عکس
3 ویدیو
1 فایل
📩ساهور؛ انجمن علمی "ادبیات‌تاریخی" دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام #ادبیات_تاریخی #بررسی_رمان‌های_تاریخی #برگزاری_نشست_های_تخصصی #برگزاری_کارگاه_های_تخصصی
مشاهده در ایتا
دانلود
. رمان تاریخی صور سکوت در چه داستانی دمیده است؟ داستان رمان صور سکوت حول محور جست‌وجو در پی گم‌شده چهار نسل از یهودیان خوزستان بنا شده است. گم‌شده‌ای که نشانه‌اش در آسمان است اما عقل فراموش‌کار و پنهان‌کار بشرِ منفعت‌طلب، ردپایش بر زمین را پاک کرده است. گم‌شده‌ای که پاسخ به تمام سوالات انسان است اما گویا منافع بزرگان کنیسه شهر، بر باقی ماندن و دست و پا زدن انسان در مرداب جهل استوار شده؛ جهلی که حاصلش، سرگشتگی و تهی‌روحی انسان معاصر است. یوشع، نوری در آسمان می‌بیند و خبر از نزدیکی ظهور موعود آخرالزمان می‌دهد. کنیسه به هم می‌ریزد. یهود با یک تناقض بزرگ روبه‌روست: گویا موعودی که سال‌ها سینه به سینه، نشانه‌اش را به نسل‌نسل خود یادآوری کرده، از تبار یهود نیست. جنگ درمی‌گیرد، جنگ تبار، جنگ حفظ قدرت در نسل و ریشه یهود، جنگ گاه برای کشتن دل‌های منتظر و گاه برای کشتن چراغ عقل. چه باید کرد جز سفر؟ یوشع، بنیان حرکت را می‌گذارد و ابراهیم آغاز می‌کند. بر مرکب یوشع سوار می‌شود و به نشانی ستارگان به قلب تاریکی صحرا می‌زند. مشکل راحیل، نواده یوشع و ابراهیم با ایمان به موعود همین است. او محمد را ندیده است. آنچه از موعود آخرالزمان برایش باقی مانده، انحراف و عناد و جهل پیروان اوست. دست‌خط عمویش، یافث، نشان از دروغین بودن موعود مکه دارد. او که مانند اصلابش به شوق موعود، خطر سفر را به جان خریده، حالا آتش اشتیاق درونش کور می‌شود. کدام نشانه عقلانی وجود دارد که راحیل را از دین برگزیدۀ پدرانش برگرداند به دین پیامبری که نه خودش را دیده و نه شاخه‌ای از نورش در میان پیروانش باقی است؟ پیامبری که هنوز نیامده، تیغ و شمشیر به سوی پیروان یهود کشیده. راحیل یک چیز کم دارد و آن ماوراست...  🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ) از پسِ مطبخ قصر، تا اندرونی بانو خیزران... از پچ پچ دخترکان تا نواختن بر طبل قصاص... از خواب  آشفته زبیده تا صادقانه ترین وعده ..... *نمایش حُسنیه* کاری از گروه تئاتر آئین زمان: دوم الی یازدهم تیر ماه ساعت: 20 مکان: ابتدای خیابان ساحلی . مصلی . سالن قدس قیمت بلیط:50,000 تومان *رزرو بالای ده نفر شامل پنجاه درصد تخفیف است رزرو بلیط: 09902361267 در خدمت شما و خانواده های گرامیتان هستیم🙏🏻 قدومتان سبز...🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. خواب دیشب ✍مریم دوست‌محمدیان خواب دیدم فرشی که سه سال پیش بعد از اثاث‌کشی برای خانه جدیدمان خریده بودیم نخ‌نما شده. فرش را با وسواس انتخاب کرده بودم و از اینکه جُل شده بود به این زودی حیران مانده بودم. با صدای جیغ بچه از خواب پریدم. صدا از طبقه بالا بود. بچه کوچک همسایه جیغ می‌زد و گریه می‌کرد و مادرش را صدا می‌زد. زمان را گم کردم. دستم نمی‌آمد چه روزی از چه ماهی از چه سالی هستیم. تبم شکسته بود و عرق سرد، همه تنم را پوشانده بود. تقویم گوشی را باز کردم. امروز درست وسط ماه تموز بود و آخر ماه حج. چشم‌هام را بستم. نفسم به شماره افتاد. سرخی غلیظی تاریکی پیش چشمم را پر کرد. فردا طلوع آفتاب‌نزده مادری، مادری‌اش را شروع می‌کند. پیراهن خونین فرزندش را از عرش آویزان می‌کند و می‌رود پی تدارک عزای فرزندش. چشم باز می‌کنم. زردی طلوع خورشید لب تراس کوچک خانه تیز شده است. باید از جا بلند شوم. حالا وقت مادری‌ست. 🌐https://eitaa.com/bouathI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلا
. 🔰انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام برگزار می‌کند‌ نشست سنجه‌ی رمان‌های تاریخی رمان صور سکوت با حضور نویسنده: جناب آقای محمد قائم خانی ناقد: سرکار خانم مریم دوست محمدیان دبیر نشست: سرکار خانم دکتر فضه خاتمی زمان:چهارشنبه۱۸ مهرماه ساعت ۱۴ مکان: دانشگاه باقرالعلوم،ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها 🌐https://eitaa.com/bouath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ریشه‌های عهد عتیق در خاک یا افلاک؟ یهودیان با اندیشه هاى بى بنیان و موهوم، خود را قوم برگزیده ى خداوند مى‌دانستند و از پذیرش نبوت حضرت عیسى(علیه السلام) و پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)امتناع مى‌ورزیدند و با عناد و لجاجت، به صف آرایى در برابر پیامبر الهى مى پرداختند. هم چنین اندیشه ى نژادپرستانه و ادعاى بقا و اختصاص دین در آیین حضرت موسى(علیه السلام) را به کتاب مقدس خود نسبت مى دادند و براى تأیید تفکر باطل خویش به قسمت هایى از عهد عتیق تمسک مى جستند; لذا ضرورى است که کتاب عهد عتیق، و وحیانى یا غیروحیانى بودن آن مورد بررسى قرار گیرد، تا روشن شود که اوّلا، قوم یهود قوم برگزیده نیست; ثانیاً، عهد عتیق که سند این اندیشه محسوب مى شود، تحریف شده است. «کتاب مقدس» شامل شصت و شش کتاب جداگانه است که بیش از سى نفر، به سه زبان مختلف عبرى، آرامى و یونانى و در مدت حدود 1600 سال آن را نوشته اند.[1] این کتاب به دو بخش عمده‌ى «عهد عتیق» و «عهد جدید» تقسیم مى‌شود و یهود فقط بخش عهد عتیق را که مشتمل بر 39 کتاب است، کتاب مقدس خود مى داند. در این که مؤلف کتاب هاى عهد عتیق چه کسانى هستند و آیا این کتاب ها وحى الهى‌اند، یا منشأ انسانى دارند، سه رویکرد کلى وجود دارد: رویکرد اول: یهودیان و بیش تر مسیحیان معتقدند، «تورات» که عهد عتیق با آن آغاز مى شود، منشأ وحیانى دارد و وحى الهى در آن مکتوب است و حتى گاهى پا را فراتر نهاده و کل عهد عتیق را وحى الهى مى دانند; این رویکرد وجود وحى و ادیان آسمانى را مى پذیرد، ولى با اصرار بر صحت همه.ى کتاب مقدس، خود مجبور به پذیرش امورى غیرواقعى و مخالف با عقل مى شود و ناخواسته در دام تناقض خودساخته گرفتار مى‌آید. رویکرد دوم: گروهى از دانشمندان غربى معتقدند که تورات نوشته‌ى حضرت موسى نیست و سایر کتاب هاى عهد عتیق نیز، تألیف افرادى که به آنها نسبت داده مى شوند، نیستند و ممکن نیست وحى و کلام الهى باشند. همه‌ى آن‌ها یک سلسله سنت‌هاى شفاهى قوم یهودند که بعدها برخى افراد ناشناس آن را گردآورى و مکتوب کردند. محققین به این نتیجه رسیدند که تورات منشأ ومنبع واحدى ندارد و از «چهار منبع که آنها را «یهوه اى»، «الوهیمى»، «تثنیه اى» و «کاهنى» مى نامند، پس از اسارت بابلى و در دوره ى کاهنان (یعنى 500 سال قبل از میلاد) تألیف شده است». این رویکرد هر چند بر شواهد تاریخى استناد مى کند، ولى با اصرار بیش از حد بر نفى ماوراء الطبیعه و منشأ وحیانى دین، چشم خود را بر پاره‌اى از حقایق مى بندد و با یافتن ضعف در یک کتاب و یک دین، به نفى همه‌ى ادیان و آموزه هاى آنها مى‌پردازد. رویکرد سوم: از دیدگاه اسلام وحی الهی در قالب چند مجموعه و کتاب بر بنی اسراییل و یهودیان نازل شده بود ولی آنان آنها را تحریف کردند و از بین بردند و کتابهایی که امروزه به عنوان کتاب آسمانی در دست دارند وحی الهی نیست. آنان در این کتاب‌ها کارهای ناروایی را به انبیا نسبت دهند و ارتکاب هر نوع گناه و معصیتی را برای آنان روا می دارند و از سوی دیگر ادعا می کنند که این اشخاص گناهکار حاملان وحی الهی هستند، غافل از این که شخص گناهکار نمی تواند واسطه ی بین انسان و خداوند باشد. برگرفته از مقاله ادیان و مذاهب یهودیت نویسنده: رسول رضوی 🌐https://eitaa.com/bouath
. محمد قائم خانی نویسنده "صورسکوت": "پژوهش در رمان تاریخی بسیار سخت و نفس گیر است. اگر بتوانم می گویم نگذارید رمان تاریخی بنویسند." 🌐https://eitaa.com/bouath