eitaa logo
انجمن علمی ادبی ساهور
72 دنبال‌کننده
50 عکس
0 ویدیو
0 فایل
📩انجمن علمی و ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ و امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام #بررسی_رمان_تاریخی #نشست_های_تخصصی #کارگاه_های_تخصصی
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔖چالش ما با نویسندگان تاریخی غرب می خواهد مثل همه ی این قرون دروغ هایش را تکرار کند. می خواهد بگوید :« ما خوبیم و مسلمانان ترسناکند.» در فیلم ها و رمان هایش مدام حاشیه های هراس انگیز برای اسلام می سازد و رواج می دهد. این سو انگار پذیرفته ایم که بلی. شما درست می گویی غرب عزیز! ما ترسناکیم ! اسلام هراس انگیز است! عشق و محبت نداریم! مهر ورزی نمی دانیم! ما تروریست هستیم و شما غربی های هوشمند و مهربان باید از ما بترسید! اینجا نقطه آغاز چالش ماست با نویسندگانی که تاریخ صورتی و زرد و گل‌بهی می نویسند و می خواهند بگویند :« ببینیند! ما چقدر گوگولی مگولی هستیم! عشق هم داریم . مثلا رابطه های عاشقانه بین پیامبر و همسر شان، بین امام علی و فاطمه زهرا،بین این شهید و همسرش ... ببینید ! ما آنقدر ها هم خوفناک نیستیم!» و این چنین از آستین نویسندگان تاریخ ندان و تاریخ نخوان ،رمان ها و داستان هایی در می آید که به هیچ جای تاریخ اسلام نمی ماند. اینان راه جذب جوانان به اسلام را این روایت های کژ و ناراست می بینند و می خواهند رحمانیت اسلام را با رنگ و لعاب دادن های بیجا بنمایانند. پشت پرده و‌ پس زمینه قلم هایی زمانه ندان و زمینه نفهم ،چنین ایده ای نهفته است. چه بدانند چه ندانند دارند به تقویت اسلام هراسی کمک می کنند. این نکات را در نشست علمی « غرب و رویکرد تاریخی معاصر» از محضر خانم « فضه خاتمی نیا» دکترای ادبیات انگلیسی آموختیم. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖 چگونگی نثر یک داستان تاریخی نثر یک داستان تاریخی چگونه باشد؟ رسمی و تئاتر گونه یا ساده و خودمانی یا چیزی بین این دو؟ نویسنده وقتی می خواهد رمان تاریخی بنگارد حتما در باب نثر نوشته اش باید هوشمندانه عمل کند. معمول است که در موضوعات تاریخی، از ادبیات رسمی و دکلمه گونه یا به تعبیری شکل ادبی استفاده می شود تا خواننده فراموش نکند دارد یک داستان تاریخی می خواند. ادیبانه نوشتن در داستان تاریخی وقتی جواب می دهد که از تسلط نویسنده به ادبیات دوره مورد نظر مطلع شویم و او با این تسلط بتواند ادبیات آن عصر را برای ما تداعی کند. این مهم از مطالعه فراوان و تسلط بر واژگان و جمله بندی و مثل ها و فرهنگ عامه عصر مورد نظر ناشی می شود. اما بسیاری از نویسندگان داستان های تاریخی بی آنکه ادبیات عصر را بدانند به همین «ادیبانه قلم زدن» اکتفا می کنند چرا که ساده ترین کار است. نظریه «قلم فخیم » در ادبیات تاریخی از مهارت و فهم ادبی نویسنده نشأت می گیرد که اگر نباشد با تکرار و پس و پیش کردن ارکان جمله به ورطه اضافه گویی و لفاظی می افتد. استفاده از نثر ادبی بدون پشتوانه در رمان تاریخی یک دوپینگ محسوب می شود و زحمت نویسنده را در شناخت و بازتاب ادبیات و زبان عصر مورد نظر کم می کند. اهل کتاب و کتابخوانی می فهمند این نوشته واقعا تاریخی است یا شبه تاریخ. پس برای نوشتن اثر تاریخی نیازی به ادیبانه نوشتن نیست . نیاز به ممارست و مطالعه و پر کردن دست خواننده از لغات و اسلوب و سبک ادبیات آن دوره است. و این کار آسانی نیست. 🌐https://eitaa.com/bouath
. کتاب « سر بر دامن ماه» " نوشته « فاطمه دولتی»، داستانی است با سوژه تاریخی. این اثر با روایت زندگی بانو حدیث، مادر امام حسن عسکری علیهماالسلام، به زاویه خاصی از زندگانی ائمه اطهار علیهم‌السلام توجه کرده که کمتر به آن پرداخته شده است و تلاش کرده از زاویه‌ای زنانه اتفاقات آن عصر را مرور کند. 📚معرفی_کتاب "سر بر دامن ماه" 🌐https://eitaa.com/bouath
. قبیحه، که تاکنون آرام است، برمی‌خیزد، نوزاد را به دستِ کنیزش می‌دهند، در چشم‌هایش برق شادی نمی‌بینم، جا خورده اما خود را نمی‌بازد: «چون زبیده باشم که پایان عمرم را در تنهایی و بی کسی و فقر بگذارنم؟ هرگز چنین نخواهد شد. به والله که پسرم را به تخت می‌نشانم و تا آخرین نفسم بانوی این قصر خواهم بود. این را بدان آنکه بر حق است، بر تخت هم هست. خدای من و تو یکی‌ست. چه شده که مولای من متوکل چنان در راس است و مولای تو اباالحسن چنین در پستو و حاشیه؟ من مایلم در کنارِ خلیفه مسلمین بایستم نه چون تو همسرِ مردی باشم که برای رسیدن به حکومت و خلافت، دست به شمشیر نمی‌برد.» سری به افسوس تکان می‌دهم برایش و پاسخ می‌دهم :«به چه حرف پا می‌فشاری؟ به حرف باطل؟ زندگی در زیرِ سایه عباسیان ننگ است. حکومت و خلافت و ثروت، مقام کوچکی‌ست برای مولای من؛ که اگر بخواهد و اراده کند هر چه هست در این خاک و برای اهل خاک، برای اوست. 📚برشی از کتاب سر بر دامن ماه 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖ادبیات تاریخی یکی از مـسائلی کـه ناقدان ادبی از قدیم به‌ آن‌ توجه داشته‌اند تقسیم‌بندی آثار ادبی براساس انواع ادبی است. در تعاریف انواع ادبی، آثار را به گروه‌های مشخص طبقه‌بندی می‌کنند. از این طریق، به خوبی مـی‌توان ماهیّت آثار ادبی را شناخت، ارزش هر اثر ادبی را نسبت به سازگاری‌ آن‌ با‌ ویژگی‌های نوعیِ از پیش مقرر شده تعیین کرد، عـلل‌ و عوامل بروز و ظهور انواع را پی‌برد و نیرو یافتن یا ضعف و از بین رفتن آنها را در دوره‌هـ‌ای ادبی و تاریخی مختلف، بـررسی کـرد. دارد... 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖داستان و نا داستان به سختی می توان با نگاه کردن به متن فهمید که متنی داستانی پیش روی ماست یا متنی غیر داستانی. باید مخاطب را به شکلی باخبر کنیم که با داستان سرو‌کار دارد یا ناداستان. یکی از شواهددرونی متن که بر داستانی بودنش دلالت دارد، شگردها نویسنده ی داستان برای انتقال افکار و احساساتی است که بر زبان نیامده اند . اما از ناداستان انتظار داریم که به بهترین شکل ممکن، حقیقت رخدادهای واقعی را منتقل کند.ناداستان مربوط به مقولاتی است که می توان درستی شان را اثبات کرد. ناداستان نمی تواند از همه ی شگردهای داستان استفاده کند اما داستان با چنین محدودیت های مواجه نیست. داستان می تواند افکار درونی شخصیت هایش را با اطمینان ثبت کند و با جزییات دقیق ارائه دهد.می تواند دنیای ما را هر جوری بخواهد تغییر دهد. می تواند همه شگردهای ناداستان را استفاده کند .می تواند دقیقاً شبیه یک مستند تاریخی باشد. چگونگی پردازش مقولات تاریخی توسط داستان ممکن است موجب برانگیختن نظرات موافق و مخالف شود. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔮🔮 منتظر اولین دوره نگارش رمان تاریخی در ساهور باشید. اگر دستی در نوشتن دارید و مطالعات تاریخی بین علایق خواندنی های شماست این دوره را جدی بگیرید. از ایده تا چاپ اثر درکنار شما هستیم. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖رمان تاریخی چیست؟ رمان تاریخی، روایت داستانی است که تاریخ را بازسازی می‌کند و آن را به شیوه‌ای تخیلی بازمی‌آفریند. در این نوع داستان که براساس وقایع و دوره‌های تاریخی نوشته می‌شود، هم شخصیت‌های تاریخی و هم شخصیت‌های خیالی می‌توانند حضور داشته باشند، پس لازم نیست آنچه در رمان تاریخی می‌آید، کاملاً معتبر باشد؛ زیرا برای نویسنده‌ی رمان تاریخی، تاریخ ابزار داستان‌سرایی است. گر چه تخیل در این قالب جایگاه دارد اما نباید حقایق تاریخی را مخدوش کند. شخصیت‌هایی که نقش الگویی دارند و فضای حاکم بر جامعه که علت کنش شخصیت‌های مثبت و منفی را فراهم می‌کند؛ امانتی ارزشمند و اثرگذار در دست نویسنده هستند. خیال علاوه بر اینکه در آفرینش امور و افراد حاشیه‌ای کاربرد دارد، در ایجاد حوادثی در مسیر جذابیت‌های داستانی و روشن شدن حقیقت نیز اجازه‌ی جولان دارد. مسئله‌ای که در برخی رمان‌های تاریخی رعایت نمی‌شود. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 📢انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار می‌کند: سومین نشست سنجه رمان های تاریخی 🔸زمان: سه شنبه 1 اسفند 1402، ساعت 13 🔸 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها @BouNews 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖جمع آوری داده های تاریخی را جدی بگیرید. همه ما حین انجام پژوهش های تاریخی و نگارش مقالات علمی جهت تکالیف کلاسی ،به پرخوانی متون تاریخی می پردازیم. حین مطالعه حول موضوع مورد نظر به اتفاقات و ماجراهایی خواندنی و جذاب بر می خوریم که ربطی به موضوع مان ندارد اما نمی توانیم از کنار آن عبور کنیم. اینجا ست که یک پوشه دکمه دار یا یک جعبه کوچک به کارمان می آید تا این روایت های داستانی و مستند را آرشیو کنیم و در زمان نگارش داستان تاریخی از این استنادات جذاب استفاده کنیم. مهم این است که برای خودمان یک سوژه تاریخی داشته باشیم و در طول مطالعات پراکنده مان، داده ها را جمع آوری کنیم. جمع آوری داده های تاریخی برای نگارش رمان و داستان تاریخی کار یک ماه و دو ماه و شش ماه نیست. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 📢انجمن علمی ادبی ساهور وابسته به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار کرد: سومین نشست سنجه رمان های تاریخی 🔸زمان: سه شنبه 1 اسفند 1402، ساعت 13 🔸 مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ساختمان آموزشی علامه طباطبایی، سالن نشست ها 🌐https://eitaa.com/bouath
. 📢به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر ناهید طیبی در سومین نشست سنجه رمان های تاریخی انجمن علمی ادبی ساهور که با موضوع نقد رمان سر بر دامن ماه به همت به گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، عنوان کرد: رمان با عناصر خاص خود یکنواختی‌ها را از بین می‌برد و مخاطب را همراه می‌کند. https://hawzahnews.com/xcHCt 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖آنچه در جلسات ساهور می گذرد آنچه در جلسات ساهور می گذرد، نیاز هر دانش آموخته‌ی تاریخ است. به نظر می رسد فضاهای علمی و دانشگاهی دخل و نقشی در فهم تاریخی جامعه ندارند. تکیه بر نظریه ها و موضوعات علمی و روش های صرف پژوهشی ،نخبگان تاریخ را به خود مشغول کرده و از دنیایی که نویسندگان داستان ها و رمان های تاریخی برای مردم ساخته اند بی خبرند! این درد تا مغز استخوان تاریخ رخنه کرده و هیچ صدای اعتراضی از دانش آموختگان و اساتید تاریخ بلند نمی شود. تحریف، جعل، تخریب و غلو در داستان‌ها و رمان های تاریخی، فراوان است و همه سکوت کرده اند. انجمن ساهور می خواهد قوه عاقله ای در حوزه رمان ها و داستان های تاریخی تشکیل دهد؛ از اساتید و عالمان تاریخ که این سکوت را بشکنند. ساهور می خواهد نویسندگان و ناشران آثار تاریخی، سرشان را بلند کنند و ببینید زیر نظر هستند و به خود اجازه ندهند بدون دانستن زمانه، زمینه و شناخت کامل و دقیق دوره های تاریخی، اقدام به نگارش و چاپ اثر کنند. در این راستا «ساهور » دست همه‌ی دلسوزان و اهل اندیشه و قلم را می‌فشارد و تقاضا دارد در این مبارزه، همراه و همگام شوند. 👈به « انجمن علمی‌ ادبی ساهور» بپیوندید. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 📚رمان تاریخی سؤال اصلی این است که نویسنده ی داستان تاریخی چه قدر می تواند در گذشته دخل و تصرف کند؟ آیا نویسنده می تواند وقایع تاریخی را به گونه ای دستکاری کند تا رمان جذاب تر شود؟ همه ی این ها به سلیقه ی نویسنده بستگی دارد. ممکن است نویسنده ی رمان تاریخی، وقایع تاریخی و شخصیت های حقیقی را در کنار شخصیت های ساختگی قرار دهد. اما برای بالا بردن کیفیت داستان، لزوماً نیازی نیست که شخصیت هایی تخیلی طراحی شوند که در ارتباط با شخصیت اصلی (که معمولاً شخصیتی برآمده از دل تاریخ است) باشند.  مهم ترین نکته برای مخاطب ژانر تاریخی این است که با داستان سر و کار دارد و نباید توقع داشته باشد نویسنده به همه ی شخصیت ها و رویدادهای تاریخی وفادار باشد. نویسنده ی این ژانر می تواند بذر علاقه به دوره ای از تاریخ را در ذهن مخاطب بکارد تا خواننده برای تحقیقات بیشتر به منابع تاریخی رجوع کند. پس وقتی به سراغ داستان های تاریخی می روید، به خاطر داشته باشید که وظیفه ی نویسنده ی داستان تاریخی مانند نویسنده ی همه ی ژانرهای دیگر، در وهله ی اول، داستان پردازی است و خالق کتاب می تواند برای جذاب تر شدن داستان، از تخیل خود کمک بگیرد. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔰گزارش سومین نشست سنجه رمان های تاریخی انجمن علمی ادبی ساهور در خبرگزاری حوزه لینک خبر👇 https://hawzahnews.com/xcHCt 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖ادبیات تاریخی متون ادب فارسی را به انواع گوناگونی تقسیم کرده‌اند مانند: ادبیات حماسی، ادبیات تعلیمی، ادبیات غنایی؛ البته محققان دربارۀ معرفی برخی از انواع ادبی دیگر هم، تحقیقات مستقلی انجام داده‌اند. در پژوهش‌های انجام شده، تاکنون تکلیف متونی همچون تاریخ بلعمی، تاریخ بیهقی، راحه الصدور، تاریخ جهانگشای جوینی، نفثه المصدور، تاریخ وصاف و آثاری از این دست که تمییز صبغۀ تاریخی آنها از رنگ و ارزش ادبیشان دشوار و حتی غیر ممکن است، روشن نشده است و هیچ‌گاه این متون به عنوان یک مجموعۀ واحد بررسی نشده‌اند تا هم ویژگی‌های کلی و مشترک‌شان بررسی شود و هم دسته‌بندی دقیقی از شاخه‌ها و زیرشاخه‌های گوناگون آن به عنوان «نوع ادبی مستقل» ارائه گردد. به نظر می‌رسد به دلیل وجود برخی ویژگی‌های مشترک بین متن‌های تاریخی و همچنین به دلیل تمایزهای این متون با آثار دیگر انواع ادبی، می‌توان آنها را یک نوع ادبی مستقل به حساب آورد و نام آن نوع را «ادبیات تاریخی» نهاد، هم چنین ویژگی‌های این نوع ادبی جدید را مشخص کرد و تعریفی از آن ارائه داد. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔰برشی از سخنان خانم دکتر خاتمی در نشست دوم انجمن ساهور امروزه رمان‌های تاریخی در لیست پرفروش ترین رمان های غرب است. روایت‌های ادبی در برهه‌های تاریخی و چگونگی بازگشت رمان های تاریخی به عرصه ادبیات کارکردهای مختلف دارد. رمان‌های تاریخی در قرن ۱۹ شکل گرفتند اما مدتی بعد به حاشیه رفتند. در واقع رمان های تاریخی بیشتر با سبک رئالیستی طرفدار بازنمایی واقعیت های بیرونی درآثار ادبی بودند. گرایش به زبان علمی و بازنمایی واقعیت ها به همان شکلی که رخ داده‌اند از ویژگی های این دوره است. 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔮🔮🔮 📕کتاب "پس از بیست سال" رمانی تاریخی، نوشته سلمان کدیور این کتاب به وقایع صدر اسلام می‌پردازد و از دوران خلافت امام علی علیه‌السلام آغاز و به پس از واقعه کربلا ختم می‌شود. کتاب پس از بیست سال، برنده دو جایزه در سال ۱۳۹۸ برای بهترین داستان بلند شده است. چهارمین منتخب انجمن علمی ساهور، جهت و 🌐https://eitaa.com/bouath
. گفتگوی بین رشته ها یکی از نیازهای اساسی جامعه دانشی ما است. گفتگوی بین تاریخ و ادبیات همیشه مورد نیاز جامعه بوده و هست. از طریق این گفتگو می شود به راهکاری رسید که نفع هر سه در آن است؛ ادبیات، تاریخ و جامعه. ورود یک طرفه تاریخ و نقد نوشته های تاریخی نویسندگان فقط دو قطبی بین تاریخ و سایر رشته ها مخصوصا ادبیات را تشدید می کند و این کمک چندانی به رمان های تاریخی نمی کند بلکه آن را به سمت ادبی تر شدن پیش می برد که قطعا آسیب های بیشتری به اتفاقات تاریخی می‌زند. 👈ادبیات، در انجمن ساهور، یک‌ بال دیگر است که در کنار تاریخ می ماند و آنرا به دست مردم می رساند. 🍃قدوم ادبا و نویسندگان و رمان‌خوانان را به ساهور، خوش‌آمد می گوییم و گرامی می‌داریم.🍃 🌐https://eitaa.com/bouath
. 🔖هویت های زنانه و رمان رمان هایی که امروزه در کشور چاپ می‌شود یا آثار ترجمه شده هستند یا آثاری هستند که تصویر زن ایرانی در آن ها هویتی دارد که تنها راه پیشرفتش مثلا مدرن شدن و غربی شدن است. مثلا را از این جهت که مدرن شدن تنها در یک نگرش سطحی شناخته شده است و لایه های عمیق آن در پستوی بازسازی ها مانده است. در این رمان هایی که شخصیت زن در آن به متن آمده و از حاشیه خارج شده، زنی است که قربانی جامعه شرقی نشان داده می شود و عامل اصلی این قربانی شدن، مرد سالاری برآمده از دین تشخیص داده می شود. این رمان ها نه تنها نقد نمی شوند که پرفروش هم می شوند و نویسنده در چشم مخاطب برجسته می شود. این آثار مثل قارچ تکثیر می شوند چون مخاطب و مشتری دارند و در صنعت نشر و ترجمه جایگاه خودشان را تثبیت کرده‌اند. از طرفی نویسنده های رمان های تاریخی نیز دغدغه مند هستند که نشان دهند زن در تجربه زیسته دینی، جایگاهی داشته است. اما اتفاقی که افتاده این است که این بازنمایی با حداقل گفتگویی بین تاریخ و ادبیات شکل گرفته است تا حداکثر آثار را تولید کند و در رشد یک طرفه بازار هویت های قربانی، رقیب بیاورند؛ حال آنکه آگاه نیستند تاریخ، قربانی این ضعف دانشی می شود. در این مرحله، آگاه سازی و کمک به نویسنده قبل از انتشار اثر بهترین گام است. 👈کارگاه ها و نشست های‌انجمن‌ساهور همین آگاه سازی را برعهده گرفته است. 🌐https://eitaa.com/bouath
. چند رمان و داستان درباره زنان مؤثرعصر غیبت صغری خوانده اید؟ غیبت صغری از لحظه تولد امام زمان آغاز شد .در سالهای قبل و اوایل تولد ایشان زنان سرای امام عسکری نقش پر رنگی داشتند. بانو حکیمه و جده دو تن از بانوانی بودند که در دوران حیرت شیعیان ،محور ارتباط امام با مردم بودند و حافظ و نگهبان جان ایشان. کتاب« سر بر دامن » ماه در قالب داستانی پر کشش ، ما را به آن روزها می برد. داستان با دو کنیز شروع میشود که یکی وارد سرای امام هادی می شود و دیگری سر از قصر متوکل عباسی در می آورد. زمان شهادت امام حسن عسکری علیه السلام و امامت فرزند پنج ساله ایشان و وقایع و‌ ماجراهای آن ، برش زمانی این کتاب است. خانم فاطمه دولتی نویسنده هستند و نشر جمکران آن را چاپ کرده است. در نشست گذشته ، در حضور خانم دکتر طیبی ،« » را به بحث گذاشتیم. 📚نقد رمان سر بر دامن ماه، فاطمه دولتی 🌐https://eitaa.com/bouath