eitaa logo
نعیم
27 دنبال‌کننده
195 عکس
215 ویدیو
2 فایل
ارتباط : @B_Shakoorzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
اذان مغرب و پخش زنده فوتبال ♦️در سال‌های گذشته بازی‌های لیگ برتر فوتبال که پخش زنده تلویزیونی داشت، طوری برنامه‌ریزی شده بود که با زمان اذان مغرب تلاقی نداشته باشد و اذان مغرب از شبکه 3 پخش می‌شد؛ حالا یا اصل بازی بعد از اذان شروع می‌شد یا طوری برنامه‌ریزی شده بود که بین دو نیمه اذان پخش شود. خلاصه اینکه بازی با زمان مغرب و پخش اذان هم‌زمان نمی‌شد؛ خب این تدبیر خوبی بود که مدت‌ها با هماهنگی سازمان لیگ و صدا وسیما در حال انجام بود؛ ولی متأسفانه امسال این مسئله رعایت نشد و اکثر قریب به اتفاق بازی‌هایی که در نیم فصل اول لیگ برتر انجام شد و نزدیک اذان بود، ساعت بازی به گونه‌ای طراحی شده بود که دقیقا با ساعت اذان تلاقی پیدا می‌کرد و تلویزیون هم به همین دلیل، اذان را پخش نمی‌کرد و به یک زیر نویس "اذان مغرب به افق تهران" اکتفا کرد. حالا چه قضیه‌ای پشت این ماجرا است خدا می‌داند. امیدواریم که غرض خاصی نبوده باشد و صرفا غفلت و کج سلیقگی مسئولان منجر به این اتفاق ناپسند شده باشد که البته همین هم جای توجیه ندارد و بهتر است اصلاح شود. ♦️جالب است زمانی که مثلا اذان حدودا 5:15 دقیقه بود، بازی 5 شروع می شد و وقتی زمان اذان به بعد از 5:30 رسید بازی 5:30 آغاز شد که در هر صورت پخش اذان را منتفی می‌کرد . سوال اینجاست که اگر بازی چند دقیقه زودتر یا دیرتر شروع شود آیا اتفاق خاصی می‌افتد؟! اگر مثل گذشته رعایت ساعت اذان مغرب شود مشکلی پیش می‌آید؟ این موضوع که دست خود ایران است و ربطی به فیفا و AFC ندارد که بگوییم از اختیار ما خارج بوده است. این زیبنده کشور اسلامی نیست که به خاطر پخش مسابقه فوتبال، اذان از رسانه ملی پخش نشود. به امید اینکه اولویت‌ سنجی ازسوی مسئولین مربوطه با ملاک‌های صحیح صورت پذیرد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیانات استاد احمد عابدی درباره حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رحمة الله علیه، به مناسبت رحلت آن مرجع عالیقدر: 🔹 علم و مطالعه زیاد آیت الله صافی گلپایگانی 🔹 تدین زیاد آن مرجع عظیم الشأن 🔹 تسلط ایشان به کتابها، مقالات و ... 🔹 منتخب الاثر؛ دقت فوق العاده آیت الله صافی در احادیث 🔹 از بهترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی سه شنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰، بعد از درس خارج فقه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها _______________ 🆔 @ahmad_aabedi
✔️ فرهنگ‌سازی درست، رسالت فیلمساز ارزشی ✍️ بابک شکورزاده برخی از سینماگران در مسیر فیلم‌سازی نگاهشان به فرهنگ جامعه است و به گونه‌ای به سوژه‌ها می‌پردازند که صرفا آنچه که مورد علاقه مردم هست را به تصویر می‌کشند؛ این‌ها در واقع چیزی را می سازند که مردم از آن استقبال کنند. این نوع نگاه شاید بتواند در رونق سینما و جذب مخاطب تأثیرگذار باشد ولی با آن فرهنگ سازی که به نوعی باید رسالت یک سینماگر باشد در تنافی است. حالا گهگاهی اگر از این منظر فیلمی ساخته شود، به شرطی که ترویج فحشاء و سیاه نمایی نباشد، ایرادی ندارد، ولی پسندیده نیست که این موضوع به یک رویه برای فیلمسازان تبدیل شود . سزاوار است فیلمساز به گونه‌ای رفتار کند که اگر بحرانی را در جامعه مشاهده کرد با خلاقیت هنری و فیلمنامه‌ای منسجم و جذاب در صدد اصلاح آن برآید و بتواند فرهنگ سازی کند، نه اینکه به عنوان یک موجود منفعل، تحت تأثیر محیط پیرامون خود صرفا آن چه که هست را برای خوش‌آمد مخاطب تولید نماید. برخی از فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر تولید شد و معمولا به عنوان فیلم اجتماعی مطرح است با همین نگاه ساخته شد و راه حلی برای بهبود شرایط ارائه نکرده‌اند و به نوعی به ژانر نکبت تبدیل شده است. مسائلی از قبیل عشق دروغین ، خیانت، روابط نامشروع بین زن و مرد و چیزهایی از این قبیل دستمایه برخی از فیلم‌ها بوده و متأسفانه بعضا هم پر مخاطب است. به هر حال فیلمساز ارزشی، فیملسازی است که با مؤلفه‌های منطقی و معقول بتواند فرهنگ سازی کند و مطالب درستی را به مخاطب القا‌ کند تا اثر، به عنوان یک اثر فرهنگ‌ساز جلوه‌نمایی کند و اگر به نوعی مشکلات اجتماعی را مطرح می‌کند بتواند راه برون رفت این مشکلات را نیز برای مخاطب تبیین کند. @HOWZAVIAN
نقدی بر اظهارات فیلمنامه نویس فیلم "نمور" چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با حواشی که داشت به پایان رسید و فصل جدیدی از سینمای ایران را برای مخاطب باز کرد . معمولا یکی ‌از بخش‌های هیجانی و بعضا حاشیه ساز جشنواره ، نشست خبری عوامل فیلم‌ها است که در محل تجمع اهالی رسانه است برگزار می شود. در این نشست، ممکن است که با توجه به عواملی همچون نوع قصه، حضور چهره‌ها در فیلم و ... مطالب مختلفی نسبت به فیلم‌ها مطرح شود. یکی از نکات مهمی که معمولا در توضیحات عوامل فیلم به دست می‌آید، نوع تفکر و گرایش صاحب اثر است. یکی از فیلم‌های این دوره جشنواره که با اقبالی هم در بخش سودای سیمرغ مواجه نشد، فیلم "نمور" به کارگردانی داود بیدل بود. در نشست خبری که برای این فیلم برگزار شد نوشین معراجی، نویسنده فیلم، در اظهاراتی عجیب و قابل تأمل، بیان کرد که اگر بین دو نفر عشق قوی باشد بچه‌ آن‌ها حتی بدون صیغه، به نظر من حلال زاده است! این اظهار نظر خطرناک و گمراهانه بسیار جای تأسف دارد که چرا یک فیلمنامه نویس باید به خودش اجازه دهد که در مسائل شرعی، آن هم مسئله‌ی به این مهمی اظهار نظر کند و چنین جاهلانه عملا فتوا دهد. جالب این است که وی به صراحت می‌گوید که به نظر من حلال زاده است. اصلا این طرز فکر در احکام الهی یعنی گمراهی محض که عملا تفسیر به رأی و از خلاف شرع‌های آشکار است. مگر احکام شرعی جای اظهار نظر شخصی است که هر کسی بخواهد از پیش خود حلال را حرام و حرام را حلال کند. وقتی در طول تولید یک فیلم، معمولا برای مسائل روانشناسی و جامعه شناسی از مشاور استفاده می‌کنند، چرا در امور شرعی دچار تفسیر به رأی می‌شوند و جایگاهی برای مشاور مذهبی قائل نیستند. وقتی فیلمنامه نویس که در واقع معمار اثر است، چنین تفکری داشته باشد، طبیعتا اثری گمراه کننده را به خورد مخاطب می‌دهد و در نهایت فیلمی تولید می‌شود که لایه‌های پنهان و آشکارش ترویج فحشاء خواهد بود. امیدواریم مسئولین سازمان سینمایی که در رویکرد جدیدشان بنا دارند از تولید آثار خلاف شرع جلوگیری نمایند به این گونه مسائل توجه داشته باشند و آثاری تولید شود که تراز جامعه اسلامی باشد و فرهنگ سالم و درستی را تحویل مخاطب دهد.
✨﷽✨ 🌼اعمالت را نسوزان ✍️کارت بانکی‌ام رو به فروشنده دادم و با خیال راحت منتظر شدم تا کارت بکشه، ولی در کمال تعجب، دستگاه پیام داد: موجودی کافی نمی‌باشد! امکان نداشت، خودم می‌دونستم که اقلاً سه برابر مبلغی که خرید کردم، در کارتم پول دارم. از فروشنده خواستم که دوباره کارت بکشه و این بار پیام اومد: رمز نامعتبر است. این بار فروشنده با بی‌حوصلگی گفت: آقا لطفا نقداً پرداخت کنید، پول نقد همراهتون هست؟ فکر کنم کارتتون رو پیش موبایلتون گذاشتین کلاً سوخته. در راه برگشت به خانه مرتب این جمله فروشنده در سرم صدا می‌کرد؛ پول نقد همراهتون هست؟ خدایا! ما در کارت اعمالمان کارهای بسیاری داریم که به امید آن‌ها هستیم مثلاً عبادت‌هایی که کردیم، دستگیری‌ها و انفاق‌هایی که انجام دادیم و.. نکند در روز حساب و کتاب بگویند موجودی کافی نیست و ما متعجبانه بگوییم: مگر می‌شود؟ این همه اعمالی که فکر می‌کردیم نیک هستند و انجام دادیم چه شد؟ و جواب بدهند: اعمالتان را در کنار چیزهایی قرار دادید که کلاً سوخت و از بین رفت! کنار «بخل»؛ کنار «حسد»؛ کنار «ریا»؛ کنار «بی‌اعتمادی به خدا»؛ کنار «دنیادوستی»؛ نکند از ما بپرسند: نقد با خودت چه آورده‌ای؟ و ما کیسه‌هایمان تهی باشد و دستانمان خالی. خدایا! از تمام چیزهایی که باعث از بین رفتن اعمال نیکمان می‌شود، به تو پناه می‌بریم. ✅‌‌کانال استاد قرائتی ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ http://eitaa.com/joinchat/3818061843C235cbc6c5e
🔻چالشی به نام دستمزد بازیگران ✍️ بابک شکورزاده سروش محمد زاده، کارگردان سریال نوار زرد2 در برنامه سریالیست ضمن گلایه‌ای از دستمزد برخی بازیگران گفت که بعضی بازیگران ماهی یک میلیارد طلب دستمزد می‌کنند! آیا واقعا برای 26 جلسه 8 ساعته کسی باید یک میلیارد در خواست دستمزد کند! وی همچنین اذعان کرد که بازیگران سینمای ایران اخیرا رغبت به حضور در تلویزیون ندارند و این یک چالش بزرگی برای کارگردان‌ها است. طبیعتا این رویکرد از سوی بازیگران چالشی در امر سریال سازی می شود و کارگردان‌ها را برای انتخاب بازیگر دلخواه و متناسب با نقش در مضیقه قرار می‌دهد. به گفته محمد زاده چنین روندی باعث می‌شود که یک جایی این بنا فرو بریزد و خود بازیگران باید به مجموعه تلویزیون و سینما رحم کنند . متأسفانه این مسئله عمدتا ناشی از حرص و طمعی است که گریبانگیر برخی بازیگران شده است و به قول معروف پول زیاد به دهانشان مزه کرده است؛ این در حالی است که دستمزدی که از طریق تلویزیون نیز گیرشان می‌آید قابل توجه است؛ چرا که اصولا صنعت فیلم‌سازی وسریال سازی صنعت گرانی است و طبیعتا دستمزدها هم قابل توجه است. ولی امان از عدم قناعت که آفتی سهمگین در زندگی است و در این عرصه نیز خودش را اینگونه نشان می‌دهد که برخی از بازیگران تقاضای چنین دستمزدهای سنگینی دارند و به نوعی بد عادت شده‌اند؛ چرا که پلتفرم‌های دیگر توازن مالی را بر هم زده است و توقعات را بالا برده است . طبیعتا یکی از عوامل روی خوش نشان ندادن بازیگران به تلویزیون همین مسئله و دستمزدهای بالایی است که از طرق دیگر به دست می‌آورند. نکته مهم دیگری که از این قضیه استنباط می‌شود این است که حرف اول و آخر را در عرصه نمایش پول می زند و این یعنی بی توجهی کامل به مسائل فرهنگی که از رسالت‌های مهم این وادی است؛ در حالی که فرهنگ باید اولویت اول باشد، ولی متأسفانه با روندی که در جریان است فقط تجارتی پر سود حاصل این عرصه شده است. @HOWZAVIAN
🔴 خوش رقصی ترانه علیدوستی برای غرب ✍️ بابک شکورزاده هر از گاهی فیلم‌هایی از ایران در جشنواره‌های آن ور آبی خودی نشان می‌دهند و توجه دشمنان اسلام و نظام جمهوری اسلامی را به خود جلب می‌کنند؛ فیلم‌هایی که سیاه‌نمایی از وضعیت اجتماعی ایران شاه بیت اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها است و اصلا به همین دلیل است که در این جشنواره‌های کذایی دیده می‌شوند. در این میان اظهارات سلبریتی‌ها به شعله ور شدن این مسائل دامن می زند و چه بسا اینگونه فیلم‌ها خواهان بیشتری در آن سوی مرزها پیدا کند که می‌خواهند سر به تن جمهوری اسلامی نباشد. یکی از این فیلم‌ها، فیلم "اورکا" ساخته سحر مصیبی است که به مناسبت سی و هفتمین جشنواره "سانتا باربارا" باعث شده ترانه علیدوستی بازیگر آن را به امریکا بکشاند. علیدوستی با طرح ادعای دروغین درباره ممنوعیت شنای زنان در ایران گفت: «نام فیلم ما "اورکا"ست و درباره یک خانم ورزشکار که سه رکورد در کتاب گینس به نام خود ثبت کرده است اما در کشورش هویت ورزشی ندارد؛ چون شنا برای زنان به صورت رسمی در ایران ممنوع است!» این ادعا به قدری عجیب و خلاف واقع است که علاوه بر واکنش کابران فضای مجازی که مسابقات مخلف شنای بانوان را یادآور شدند، واکنش متولیان شنای بانوان در ایران و فدراسیون شنا را نیز در پی داشت . از جمله اینکه "شهرناز ورنوس" نایب‌ رئیس بانوانِ فدراسیون شنا از علیدوستی دعوت کرد تا به عنوان مهمان، به تماشای مسابقات شنای رکوردزنی زنان بنشیند که در روزهای ۱۹ و ۲۰ اسفند برگزار می‌شود. یکی از نمونه‌های بارز این ادعای دروغ الهام سادات اصغری است که در سال ۱۳۹۸ موفق شد بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ متر با دستان بسته شنا کند و رکورد بزند. او توانست این موفقیت را در کتاب رکوردهای گینس کند. اصغری گفته بود: توانستم با حفظ پوشش اسلامی مانتو، شلوار و مقنعه رکوردهایم را به ثبت برسانم؛ گرچه با این نوع لباس ها ۶ کیلو به وزنم اضافه می‌شد. @HOWZAVIAN
طهارت ،غسل و پاکیزگی در بهائیت https://www.erfan.ir/farsi/90022.html
امانت آذربایجان | هفته نامه خبری ارومیه | آذربایجان غربی - اخبار - از برکت مال تا برکت عمر - http://www.amanatazarbaijan.com/fa/contents/news/%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C/%D8%A7%D8%B2%20%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%AA%20%D9%85%D8%A7%D9%84%20%D8%AA%D8%A7%20%D8%A8%D8%B1%DA%A9%D8%AA%20%D8%B9%D9%85%D8%B1/
ابوطالب مثل اصحاب کهف است که ایمان را مخفی می‌کردند - رهیافته انجمن شهید ادواردو آنیلی https://rahyafteha.ir/105164/%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D9%85%D8%AB%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%87%D9%81-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DA%A9%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D8%AE/
فساد جنسی در بیانیه زنان سینماگر چندی پیش زنان سینماگر که جمع کثیری از آن‌ها را بازیگران تشکیل می‌دهند، بیانیه‌ای تأمل برانگیز صادر کردند که حاکی از اوضاع خشونت جنسی بر علیه زنان در سینما بود . در بخشی از این بیانیه آمده است : 《در ماه‌های گذشته، زنان در بستری که با همت خود در طی جنبشی علیه خشونت جنسی فراهم کردند، روایت‌هایی حاکی از آزارگری و اعمال قدرت بر زنان در محیط سینما را منتشر کرده‌اند. گزارشاتی که نشان می‌دهد هر فرد صاحب قدرت و شهرتی می‌تواند در سازوکار سینمای ایران از موقعیت خود برای قلدری، تهدید، توهین، تحقیر و تعرض به زنان بهره‌برداری کند، بی‌آن‌که نهادهای قانونی، اصناف خانه سینما، سینماگران و منتقدان آن‌ها را وادار به پاسخ‌گویی و پذیرش مسئولیت کارشان کنند. ما زنان دست‌اندرکار سینما، اینجا، کنار هم جمع شده‌ایم تا به مدد این همبستگی اعلام کنیم هرگونه خشونت، آزار و باج‌گیری جنسی در محیط کار از نظر ما محکوم است و برای توقف آن خواستار عواقب قانونی جدی برای متخلفین هستیم. همچنین این نابرابری جنسیتی موجود در سینمای ایران و عدم وجود نظارتی که عرصه را برای زیاده‌خواهی و دست‌درازی افراد در جایگاه قدرت گشوده است، محکوم می‌کنیم. به جامعه سینمایی ایران در مورد شدت و گستردگی این آزارها علیه زنان که اکنون برای اولین بار اعتراض به آن به یک فریاد جمعی تبدیل شده است،هشدار می‌دهیم؛ آزارهایی که علی‌رغم آشکار بودنشان در تمام این سال‌ها نادیده گرفته شده‌اند. در روایت‌هایی که از تجربه‌های دردناک زنان در سینمای ایران منتشر شده، انواع آزارهایی که زیر چتر خشونت جنسی قرار می‌گیرند مطرح شده‌اند، از جمله «هتک حرمت با الفاظ جنسی و جنسیت‌زده»، «سوء استفاده از سکوت و تحمل افراد با به گروگان گرفتن حق کار با دستمزد»، «اعمال خشونت جنسی به وسیله تهدید موقعیت کاری قربانی»، «تماس‌های بدنی ناخواسته»، «اصرار و اجبار به عمل جنسی» و در نهایت «خشونت جسمی و تجاوز». از طرفی تمامی این روایت‌ها که زخم‌های روانی ناسورشده گویی هم‌سرنوشت را باز می‌کنند، آن‌چه که به شکل روشنی خودنمایی می‌کند، سیستماتیک بودن این خشونت‌هاست...》 این بیانیه گویای فساد جنسیتی تأسف برانگیزِ حاکم بر سینماست؛ فسادی که شاید برای اولین بار، ‌آن هم به این صورت رسمی و علنی از سوی سینماگران زن مطرح شده است. اتفاقا نکته همین جاست که این سخنان، سخن فلان کارشناس و جامعه شناس و فعال فرهنگی و امثال آن نیست که بگویند کسانی ندانسته خارج از سینما بر علیه سینما حرف می‌زنند؛ بلکه اعتراضی است که از سوی زنان شاغل در سینما صادر شده است. خود این مسئله نکته مهمی است و حقیقتا تأمل برانگیز است. آن روزی که مرحوم فرج الله سلحشور سخن از فساد و فحشاء در سینما می‌گفت برخی از همین کسانی که که در تولید این بیانیه نقش داشتند با وی مخالفت کردند و اهانت‌هایی را نثار آن مرحوم کردند. البته چنین فسادی هم چندان دور از ذهنی نیست. وقتی خیلی از مردم جرأت ندارند که تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها را به صورت خانوادگی به تماشا بنشینند خدا می‌داند که در پشت صحنه‌ چنین فیلم‌هایی چه می‌گذرد و چه فسادی حکمفرماست. این مطلب خودش مویدی بر صحت این بیانیه است. جالب این است که بعد از انتشار این بیانیه چیستا یثربی نویسنده و کارگردان تئاتر مطالبی را در صفحه شخصی خود منتشر کرد که حسابی از خجالت صادرکنندگان این بیانیه در آمد و تأیید دیگری بر این اوضاع نابسامان سینما زد. وی نوشت: «یک مشت دروغگوی ترسوی موقعیت طلب؛ چطور اکنون، جرأت پیدا کرده اید؟ ولی آن موقع به من گفتید:خفه شو! و آن مرحومه خانه سینما گفت: حرف بزنی؛ خودم ساکتت می‌کنم! من حرف دارم و می‌زنم... معشوقه یک ‌روزه و یک‌ ساعته شدید! جایزه فجر گرفتید. به عنوان خانم باوقار، متین و خوش‌حجاب سینما از شما یاد شد!» یثربی در بخش دیگری‌می‌نویسد: «حالا بیانیه می‌دهید و لیدر و رهبر جنبش خشونت علیه زنان هم شده‌‌اید؟ شما که اول از همه؛ مرا بایکوت و تهدید کردید خانم‌ها!» این سخنان گویای دل پر خونی از چیستا یثربی است که گویا سال‌ها به عنوان رازی مگو در سینه داشته و این بیانیه بهانه‌ای شد تا این مطالب را به زبان بیاورد و حقایقی را برملا سازد. ازاین‌ها که بگذریم نباید فراموش کنیم که عمل کردن به احکام نورانی اسلام، مانع فساد است. وقتی حریم محرم و نامحرم رعایت نشود، عشوه‌گری و جلوه‌گری زنان برای مردان نامحرم امری عادی تلقی شود و از آن بدتر کلاس و جایگاه خاص داشته باشد و پوشش بانوان به این منوالی باشد که شاهد هستیم، نتیجه بهتری را نمی‌توان توقع داشت و تا زمانی که احکام الهی نادیده گرفته شود وضع همین است؛ چه در سینما و چه در محیط‌های دیگر.
🔴 بی‌پروایی جوکر یکی از برنامه‌هایی که به صورت پلتفرم اینترنتی و خارج از فضای صدا و سیما چند ماهی است که برای مخاطبین عرضه می‌شود برنامه جوکر است؛ برنامه‌ای به تهیه کنندگی احسان علیخانی و مجری‌گری سیامک انصاری. در این برنامه هشت نفر از هنرمندان معروف که معمولا هفت بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون و یک چهره‌ی تئاتری یا شناخته شده در فضای مجازی است که به مدت ۶ ساعت در محیطی قرار می‌گیرند و باید بدون این‌که خودشان بخندند، سایر شرکت‌کنندگان را بخندانند. هر کسی که بخندد بار اول کارت زرد گرفته و بار دوم از دور مسابقه خارج می‌شود. در پایان آخرین شخصی که نخندیده برنده‌ی جایزه‌ی نقدی این برنامه می‌شود. هر قسمت جوکر بی‌سناریو و متکی بر بداهه پردازی‌های چند بازیگر طنز است. نقدهایی زیادی به این برنامه وارد شده و از ‌ترویج مصرف گرایی، کثرت استفاده از موسیقی و نشان دادن علنی آلات موسیقی، متلک‌های جنسی و یا حداقل دو پهلو که شائبه مسائل جنسی را دارد به طوری که گاهی اوقات صدای سیامک انصاری را نیز در‌آورده و او به شرکت کنندگان متذکر شده که بچه‌ها هم برنامه را می‌بینند! به هر حال باید بپذیریم که این برنامه و برنامه‌های مشابه معمولا مخاطبین قابل توجهی دارد و گویا ذائقه مخاطبین تغییر کرده و گرایش خاصی به این گونه برنامه‌ها دارند. بی تردید یکی از عوامل جدی حذب مخاطب به این گونه برنامه‌ها درون مایه طنز و فضای شادی است که این برنامه‌ها دارد. اصلا این مطلب که مخاطب نیاز به برنامه شاد و مفرح دارد چیز بدی نیست و اتفاقا طبیعی هم هست که مردم تقاضامند برنامه طنز و مفرح باشند؛ ولی نکته این است که چگونه به شادی و طنز پرداخته شود؟ آیا پسندیده است که به هر قیمتی مردم را بخندانیم؟ آیا درست است که با زیر پا گذاشتن مسائل شرعی و اخلاقی برنامه شاد درست کرد؟ هنر واقعی این است که یک برنامه‌ساز با در نظر گرفتن معذوریت‌های شرعی و اخلاقی دست به خلاقیت بزند و بتواند از دل این محدودیت‌ها فضای شاد و مفرحی را ایجاد کند که از یک طرف از این نکات منفی به دور باشد و از طرف دیگر تا جایی که امکان دارد، در ضمن مفرح بودن، آموزنده نیز باشد . نکته دیگری که جا دارد درباره برنامه جوکر از آن یاد شود این است که با توجه به اینکه افراد شرکت کننده بداهه گویی می‌کنند و بعضا بی پروا و بدون ملاحظه سخن می‌گویند تا حدودی ماهیت برخی بازیگرها و سلبریتی‌ها برای مخاطب شناخته می‌شود! @HOWZAVIAN
پرده دیگری از بیانیه زنان سینماگر بعد از بیانیه سینماگران زن در مورد وجود فساد جنسی در سینما و محکومیت این معضل واکنش‌هایی درفضای رسانه‌ای به این بیانیه داده شد. اصل این مطلب که خود اهالی سینما خواستار ساماندهی به این وضعیت تأسف بار و مفتضحانه شده‌اند نکته مثبتی است؛ ولی نکته جالب توجه این جاست که برخی از کسانی که جزء امضاکنندگان این بیانیه بوده‌اند سال‌ها قبل منکر این وضعیت در سینما بودند و وقتی شخص متعهدی مثل مرحوم فرج الله سلحشور وجود فساد و فحشاء را مطرح کرد در مقابل او موضع گیری کردند و به شدت ایشان را محکوم کردند؛ مثلا در برنامه هفت زمانی که فریدون جیرانی مجری آن برنامه بود و به صورت زنده از شبکه 3 پخش می‌شد، مریلا زارعی به عنوان مهمان تلفنی به شدت بر علیه مرحوم سلحشور موضع‌گیری کرد. افراد دیگری نیز به نوبه خود به این موضوع واکنش نشان داده بودند . در همین رابطه روزنامه جوان نیز در یادداشتی به همین موضوع پرداخته است و با نام بردن از نگار جواهریان و ترانه علیدوستی همین انکار فساد در گذشته را گوشزد کرده است. درفرازی از این یادداشت می‌خوانیم: «موضوع وجود برخی فساد‌های اخلاقی در سینما اولین بار ۱۱ سال پیش و در پاییز سال ۹۰ توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور بیان شد که با انتقاداتی از سوی برخی امضاکنندگان همین بیانیه اخیر صد‌ها نفره زنان دست‌اندرکار سینما که نسبت به خشونت علیه زنان در این عرصه اعتراض و افشاگری کرده‌اند، روبه‌رو شد. آن ایام تکفیر مرحوم سلحشور تا آنجایی بالا گرفت که سایت خبری خبرآنلاین حکم مهدورالدم بودن این سینماگر فقید را هم صادر کرد. کسانی مثل ترانه علیدوستی و نگار جواهریان که جزو اسامی امضاکننده این بیانیه هستند، آن روز‌ها ضمن تکذیب وجود چنین حقایقی در بخش‌هایی از سینما آن مدعا‌ها را افترا خواندند و از او می‌خواستند که سینما را به حال خود رها کند. در واقع افشاگران امروز فساد در بخش‌هایی از سینما همان منکران دیروز این واقعیت هستند که به هر شکلی در دفاع از اوضاع سینما ظاهر می‌شدند.» البته ناگفته نماند که چه بسا تعریفی که برخی از این بازیگران از فساد دارند با تعریفی که در واقع متناسب با فساد است فرق می‌کند. بعضی از روابط و رفتار نامشروعی که از این جماعت سر می‌زند مصداقی از فساد نیست. مثلا وقتی حریم چندانی برای محرم و نامحرم قائل نیستند، حجاب درستی ندارند و با انواع و اقسام آرایش‌ها و پوشش‌های زننده خودنمایی می‌کنند و این‌ها را جلوه‌ای از آزادی می‌دانند طبیعی است که نسبت به انتقاد از فساد موضع گیری کنند. مهم این است که همگان به این باور برسیم که اگر می‌خواهیم سوء استفاده‌های جنسی در این عرصه و یا هر عرصه دیگری به حداقل برسد و در شرایط ایده‌ال منتفی شود، راه اصولی آن دور بودن از مظاهر فساد و کارهایی است که مقدمه آن سوء استفاده‌ها می‌شود و به عبارتی عمل کردن به احکام نورانی اسلام راه‌گشای جدی در این باره است.
جای خالی سوژه سریال "خداحافظ بچه" در سیما در طول سال‌های اخیر و با توجه به روند نزولیگ جمعیت در ایران و هشدار کارشناسان جمعیت درباره عواقب این مسئله، ‌از طرفی توصیه‌های مکرر از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش جمعیت و فرزندآوری طبیعتا فرهنگ سازی در این باره یکی از راهکارهای اساسی در تحقق این مسئله خواهد بود و در واقع کار ریشه‌ای همین فرهنگ سازی است. گاهی اوقات اوضاع از این هم بحرانی‌تر شده و بحث فرزند متعدد نیز مطرح نیست؛ بلکه اصل فرزندآوری برای برخی زوج‌ها هم از رونق افتاده و بعضا رغبتی برای داشتن حتی یک فرزند هم ندارند. یکی از عناصری که تأثیر مهمی در این فرهنگ سازی دارد رسانه است و می‌تواند نقش به سزایی را در این باره ایفا کند. بخش مهمی از این رسالت درسریال سازی و برنامه‌های نمایشی می‌تواند بروز کند که تأثیر بیشتری در مخاطب دارد و در عین پر کردن اوقات فراغت، بار محتوایی هم داشته باشد و بتواند فرهنگ سازی کند. در سال 1391 سریالی به نام "خداحافظ بچه" در ایام ماه مبارک رمضان روی آنتن شبکه سه رفت که محور داستان در مورد فرزند و عشق به آن بود. این سریال به کارگردانی منوچهرهادی و با گرایشی از طنز بود . شهرام حقیقت دوست، مهراوه شریفی‌نیا،‌ بهاره رهنما و آتیلا پسیانی از جمله بازیگران اصلی این مجموعه بودند. داستان سریال به این صورت بود که مرتضی (شهرام حقیقت‌دوست) و لیلا (مهراوه شریفی‌نیا) زوج اصلی این سریال هستند که بچه ‌آن‌ها مرده به دنیا می‌آید؛‌ سرانجام بعد از چند بار مرده به دنیا آمدن بچه متوجه می‌شوند که لیلا اصلا نمی‌تواند بچه‌دار شود. آن‌ها که به شدت مشتاق بچه دار شدن بودند، بعد از چند بار ناکامی در بچه‌دار شدن تصمیم می‌گیرند بچه‌ای را از پرورشگاه می آورند و به فرزندی قبول کنند؛ اما به ‌خاطر سوء سابقهٔ مرتضی، از نظرقانونی نمی‌توانند از پروشگاه بچه بگیرند. در نهایت تصمیم می‌گیرند بچه‌ای را بدزدند و این کار را نیز انجام می‌دهند ولی در خانه بچه یادداشتی می‌گذارند و این یادداشت مدرکی می‌شود تا پدر بچه دنبال آن‌ها بگردد. در پایان، پس از رخدادهای زیاد و اتفاقات مختلفی که در روند داستان سریال، گریبانگیر این زوج می‌شود، آن‌ها بچه را به خانواده‌اش تحویل می‌دهند و با توصیهٔ مادر بچه (بهاره رهنما) با موسسه رویان آشنا می‌شوند و پس از کشیدن دوره زندان صاحب پنج قلو می‌شوند. همانطور که بیان شد محور داستان این سریال بحث فرزندآوری و عشق به فرزند است. اصل این مسئله نکته مثبتی است که به عنوان موضوع محوری باعث تولید یک مجموعه تلویزیونی شده است. درست است که مانند خیلی از مجموعه‌ها و فیلم‌ها انتقاداتی به آن وارد است و مشکلات شرعی و اجتماعی نیز دارد؛ مثلا در زمان پخش سریال انتقاداتی از سوی بهزیستی درباره روند پذیرش فرزندخواندگی به آن شده بود که برخی از اقداماتی که در عالم واقع انجام می‌شود در این سریال مغفول مانده و به آن اشاره نشده است. یا در بعضی صحنه‌ها شگردهای دزدی را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند بد آموزی داشته باشد و مواردی دیگر که این یادداشت در مقام بیان آن‌ها نیست؛ ولی سخن این است که به هر حال این مجموعه با تمام ایراداتی که ممکن است به آن وارد باشد موضوع به روزی را انتخاب کرده بود که هنوز هم بعد از گذشت حدود ده سال موضوع به روزی است و جای خالی چنین سوژه‌هایی در سریال سازی احساس می‌شود. جا دارد که سریال سازان سیما با نگاهی خلاقانه به موضوع فرزندآوری و تشویق زوج‌ها به این امر مقدس و به دور از اشکالاتی که سریال "خداحافظ بچه" داشت به این موضوع مهم اجتماعی بپردازند و این پردازش بتواند فرهنگ سازی مناسبی را در این عرصه داشته باشد.
❇️ نکته قابل تأمل آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی درباره آیه "مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ ..." حضرت آیت الله جوادی آملی در یکی از دروس خود با موضوع تفسیر سوره مبارکه نمل به تفسیر آیه شریفه «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْهَا وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ یَوْمَئِذٍ آمِنُونَ» پرداختند و گفتند:🔻 ◻️ حسنه یعنی چیزی که عقل و نقل بپذیرد و شریعت آن را امضا کرده و به آن دستور دهد، مصادیق فراوانی دارد و مصداق کامل آن ولایت اهل بیت علیهم السلام است. ◻️در قیامت نمی گویند چه کرده ای، می گویند چه آورده ای ‌ نفرمود اگر کسی کار خوبی کند چنین می شود، بلکه باید به قدری آن کار خوب را حفظ کند تا در قیامت در دستش باشد. اینکه امام رضوان الله علیه می فرمود معیار حال فعلی افراد است، در قیامت هم معیار حال فعلی افراد در آنجا است، می گویند چه آورده ای نه آنکه چه کرده ای، خیلی ها کار خوبی کرده اند ولی آن را به بدی مبدل ساخته اند، معیار این است که انسان حسنه ای انجام دهد، به آن رغبت داشته باشد، از آن محافظت کند و وقتی وارد صحنه قیامت شد آن حسنه را در دست داشته باشد و این کار آسانی نیست، انسان باید همه اعمال را لله انجام دهد و مواظب باشد چیزی کم نیاورد. متن کامل: https://hawzahnews.com/xbGMJ @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
نگاهی به مسابقه محیا یکی از برنامه‌هایی که در ماه مبارک رمضان از آنتن شبکه دو سیما پخش می‌شود مسابقه "محیا" است. این مسابقه که با محوریت احکام شرعی ساخته شده در نوع خودش بی‌نظیر است و تا به حال مسابقه‌ای به این شکل تولید نشده بود. این مسابقه سه گروه دو نفره دارد که در سه بخش اجرا می‌شود. مجری این برنامه سهیل اسعد، مبلغ معروف آرژانتینی لبنانی الاصل است که سال‌ها در ایران ساکن و به زبان فارسی نیز کاملا مسلط است. وی اجرای شاد و آمیخته به طنزی دارد که مسابقه را جذاب کرده است. در کنار مجری، کارشناس برنامه ‌که به نوعی می‌توان او را مجری دیگر برنامه نیز دانست، سید کاظم روحبخش است که طلبه سطح خارج حوزه علمیه و دارای ارشد کارشناس ارشد رشته قرآن و حدیث از دانشگاه رضوی است. تمامی سوالات این مسابقه درباره احکام شرعی است و این مهم‌ترین شاخصه این مسابقه است که وجه تمایز قابل توجهی نسبت به سایر مسابقات تلویزیونی می‌باشد. اغلب سوالاتی که معمولا برای مسابقه‌های تلویزیونی طراحی می‌شود، اطلاعات عمومی است و آن چنان کاربردی نیست که دانستن آن‌ها فایده چندانی برای مخاطب داشته باشد و صرفا جنبه سرگرمی دارد؛ ولی نقطه قوت این مسابقه این است که اتفاقا سوالات مطرح شده کاربردی است و در زندگی همگان کارایی دارد. از طرفی در این مسابقه صرف سوال و جواب مطرح نیست؛ بلکه معمولا سید کاظم روحبخش که کارشناس برنامه است، درباره سوالات مطرح شده و پاسخ آن‌ها توضیحاتی را ارائه می‌کند که در واقع تکمله‌ای بر سوالات پرسیده شده است و این توضیحات باعث می‌شود که مطلب برای مخاطب بهتر جا بیفتد و اگر احیانا ابهامی در این بین باشد برطرف می‌شود. نکته دیگر که جا دارد به آن اشاره شود این است که معمولا سوالاتی که مطرح می‌شود مسائلی است که نوع مردم با آن درگیر هستند و برای خیلی از مردم ممکن است پیش بیاید؛ حالا چه احکام عبادی و چه معاملات و سایر احکام دیگر. این هم نقطه قوت دیگری از این مسابقه است که در واقع همان کاربردی بودن سوالات را می‌رساند و برای مخاطب منفعت دارد. در واقع بیننده با مشاهده این مسابقه در عین اینکه سرگرم می‌شود و چه بسا فضای شادی را تجربه می‌کند، مطالبی را نیز می‌آموزد که در زندگی کاربرد دارد. این نکته مهمی است که یک برنامه تلویزیونی هم جنبه آموزشی داشته باشد و هم بیننده را سرگرم کند وحالت خشک و بی روحی نداشته باشد.
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺ام البنین دخیلم... 🔹تجربه تکان‌دهنده تاثیر درخواست شفاعت از حضرت ام البنین توسط دختر تجربه گر حالت نزدیک به مرگ ♨️ @Maddahionlin 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔺شفاعت امام به حرمت دعای مادر 🔺روایت شنیدنی تجربه‌گر مرگ موقت از ملاقات با امام رضا و امام حسین پس‌از مرگ ♨️ @Maddahionlin 👈
اهمیت دهه آخر ماه مبارک رمضان 🔴وجه اشتراک ادعیه دهه آخر ماه رمضان: 1- یقینی که از قلب خارج نشود.  2-  در خواست ایمانی که زائل کننده شک باشد. 3- رضایت به آنچه که قسمت انسان شده است. 4- طلب حفظ شدن از آتش جهنم. 🔷️ متن دعا که در بعضی موارد الفاظ مختلف است ولی همین مفهوم را دارد: ♦️«... أن تهب لي يقينا تباشر به قلبي و إيمانا يذهب الشك عني و ترضيني بما قسمت لي و آتنا في الدنيا حسنة و في الآخرة حسنة و قنا عذاب الحريق‏... »♦️ تأکید بر این مسائل نشان از اهمیت خاصی دارد که این ویژگی‌ها واجد آن هستند و در هر شب تکرار می‌شود. 🔷️ارزش ایمان و یقین یقین و ایمان دو نعمت بزرگی است که اصلا زندگی بدون آن‌ها بی معناست. اگر این‌ها نباشد حیرت و سردرگمی وجود انسان را فرا می‌گیرد و  می‌تواند انسان را به پوچی برساند. به عبارتی سرچشمه خیرات و برکات، ایمان و یقین است و اصولا آن چه که انسان را به سوی عمل کردن در راه رضای خدا سوق می‌دهد همین شاخصه است. ♦️ثمره راضی بودن به قسمت خداوند راضی بودن به آنچه که خدا قسمت انسان کرده از صفات بسیار پسندیده‌ای است که مومن حقیقی باید دارای این ویژگی باشد. روحیه رضایتمندی است که قناعت را در وجود انسان نهادینه می‌کند و انسان را شاکر خداوند قرار می‌دهد. 🔷️عذاب جهنم درخواست خیر دنیا و آخرت و دور بودن از عذاب، نکته دیگری است که در ادعیه دهه آخر ماه رمضان وارد شده است. ♦️درخواست دور بودن از  عذاب جهنم از دعاهایی است که در ادعیه مختلف - اعم از ماه رمضان و غیر آن- آمده است.   یکی از سخت‌ترین‌ عذاب‌ها این است که انسان گرفتار آتش شود. این مطلب در دنیا هم صادق است، چه برسد به آخرت که آتش آن با آتش دنیا قابل مقایسه نیست. شاید بتوان این نکته را از روایات و ادعیه فهمید که آن‌قدر عذاب جهنم دردناک است که جا دارد انسان در زمان‌ها و مکان‌های مختلف از خدا بخواهد که از آتش دور بماند.
یادداشتی درباره زندگی پس از زندگی