eitaa logo
نعیم
28 دنبال‌کننده
192 عکس
214 ویدیو
2 فایل
ارتباط : @B_Shakoorzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 روزه نگرفتن بدون عذر شرعی ... 🔸امام صادق سلام الله علیه فرمود : هر كس يک روز از روزه را بدون عذر ، افطار کند(یعنی روزه نگیرد یا روزه اش را بدون عذر باطل کند) روح ايمان از او خارج می شود . 📚وسائل الشيعه، ج 7 ص 181، ح 4 و 5 ⚜️ @Ahkaam ⚜️
گوشه‌ای از فضایل ماه مبارک رمضان  ماه مبارک رمضان حرمت خاصی دارد و دارای فضایل زیادی است. در عظمت این ماه همین بس که قرآن شریف در آن نازل شده و شب قدر که برتر از هزار ماه است در این ماه قرار دارد. روزه داری در این ماه از واجبات مسلّم است و روزه آن جزء ارکان و پایه‌های اسلام شمرده شده است.  کفاره روزه نگرفتن بدون عذر نیز(شصت روز روزه گرفتن و شصت فقیر را طعام دادن...) گویای اهمیت روزه ماه رمضان است. از نظر فقهی در بعضی موارد که شخص روزه‌دار روزه‌اش باطل شده و عملاً روزه نیست، تا هنگام مغرب باید امساک کند و نمی‌تواند بصورت عادی مبطلات روزه را انجام دهد. این هم گویای حرمت ماه رمضان و اهمیت روزه آن است. ماه رمضان آن‌قدر عظمت دارد که از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل شده که فرمود: 《لَا تَقُولُوا رَمَضَانَ وَ لَکِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ‏ فَإِنَّکُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ؛ نگویید رمضان، بلکه بگویید ماه رمضان؛ چرا که شما نمی‌دانید رمضان چیست!》 (کافی/ج۴/ص۶۹) خطبه معروف رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز که ویژگی‌های ماه مبارک رمضان را مطرح می‌کند بیانگر عظمت این ماه است؛ از جمله این موارد: ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهى است که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. ماهى است که در آن به مهمانى خدا دعوت شده‌اید و اهل کرامت خدائید. نفس‌هاى شما در آن تسبیح است و خواب شما در آن عبادت است. اعمالتان در آن پذیرفته و دعایتان مستجاب است از خدا بخواهید با نیات درست و دل‌هاى پاک که شما را براى روزه در آن و خواندن قرآن موفق دارد. بدبخت آن کسی که از آمرزش خدا در این ماه‏ محروم گردد، با گرسنگى و تشنگى خود در آن، گرسنگى و تشنگى روز قیامت را یاد کنید و بر فقراء و مساکین خود صدقه دهید... . (امالی صدوق/ص۹۳)  ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود: لَوْ عَلِمْتُمْ مَا لَکُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ‏ لَزِدْتُمْ لِلَّهِ تَعَالَى شُکْراً؛ اگر می‌دانستید که چه چیزی برای شما  در ماه رمضان است، خدا را  بیشتر شکر می‌کردید.(بحار الأنوار/ ج‏۸ /ص۱۸۳) در باب نتیجه خطرناک روزه‌خواریِ بدون عذر از امام صادق علیه‌السلام نقل شده: هر کس [بدون عذر شرعى] یک روز از ماه رمضان را روزه نگیرد، روح ایمان را از دست مى‏دهد. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال/ص۲۳۶) این‌ها گوشه‌ای ناچیز از فضائل این ماه با عظمت است که اندک توجه و ایمانی به آن کافیست که جلوی خیلی از روزه‌خواری‌ها گرفته شود. علاوه بر این‌ وقتی به بعضی گفته می‌شود که فلان کار واجب یا حرام است می‌گویند که کجای قرآن نوشته که واجب است تا آن را انجام دهیم یا کجای قرآن آمده که حرام است تا آن را ترک کنیم! خوشبختانه بحث وجوب روزه و بعضی از فروعات آن صراحتاً در قرآن وارد شده و جای هیچگونه شبهه‌ای را برای این‌گونه افراد باقی نمی‌گذارد؛ چرا که بعضی از روزه‌خواران و حرمت شکنان ماه رمضان از این طیف افراد هستند.  https://eitaa.com/bshn60/334
. «اثبات عقلی ولایت فقیه در کمتر از یک دقیقه» ✍طیبه فرید، عضو تحریریه مجتهده امین در مباحث عقلی قاعده ایست با عنوان «اصل تنّزل تدریجی». این قاعده می‌گوید زمانی که امکان دسترسی به اصل موضوعی نباشد نمی‌توان چشم را به روی فقدان موضوع بست و آن را تعطیل کرد! به‌عبارتی به بهانه نبودن اصل نمی‌توان از پایه زیرآب مسئله‌ای را زد! قاعده عقلی اصل تنزل تدریجی می‌گوید به جای تعطیل کردن اصل و بلاتکلیف ماندن، به شبیه‌ترین و نزدیک‌ترین مصداق به موضوع مراجعه کنید. برای مثال ما زمانی که دسترسی به اصل دارویی را نداریم به دلیل تحریم یا... ناگزیر دست به تهیه مشابه آن می‌زنیم! خداوند حکیم در قرآن *جایگاه حاکمیت و قضاوت را به انبیا و جانشینان ایشان داده و از مؤمنين می‌خواهد که در حل منازعه و مخاصمه که از شؤون حاکمیت است به رسول و جانشینان او رجوع کنند. بدیهی‌است که در دوران غیبت معصوم، این اصل همچنان جاریست و قانون الهی تغییری نمی‌کند! پس با توجه به غیاب معصوم، بر اساس اصل عقلی تنزل تدریجی مؤمنین و مؤمنات موظفند شبیه‌ترین فرد را به معصومین(ع) انتخاب کنند. شبیه‌ترین فرد به معصوم جانشین معصوم است و اطاعت از حکم او درست همان اطاعت از معصوم است. به حکم عقل، نظر جماعت خبره و متخصص در تشخیص مصداق اشبه الناس به امام در این قصه کارساز است و کار را بر مردم آسان می کند. ◇ کسانی که نیابت عام امام معصوم را نمی پذیرند نه تنها در مقابل حکم قرآن و روایات بلکه در مقابل حکم عقل نیز ایستاده‌اند.◇ *سوره نساء، آیه ۵۹ @HOWZAVIAN
پنج گنج ✍ حضرت امام باقر (علیه‌السلام) خطاب به جابر بن یزید جُعفی می‌فرمایند : 👌 ای جابر ! تو را به پنج چیز وصیت می‌کنم. ⇦ اگر مورد ستم قرار گرفتی ، ستم نکن . ⇦ اگر به تو خیانت کردند ، تو خیانت نکن . ⇦ اگر تو را تکذیب کردند ، خشم نگیر . ⇦ اگر تو را ستایش کردند ، دلخوش نشو . ⇦ و اگر تو را سرزنش کردند ، دلگیر مشو . بلکه درباره آنچه گفتند ، فکر کن ! 👌 اگر دیدی آنچه می‌گویند راست است ، خود را اصلاح کن . و اگر دیدی درست نیست ، پس بدان که خود را مدیون تو کردند و برای جبران این دِین ، از ثواب‌های او به تو می‌دهند و از گناهان تو کم کرده ، در نامه اعمال او قرار می‌دهند. 📚( بحار الأنوار ، ج ۷۵ ، ص ۱۶۲ ) 📚 @HadithNegar
نمازی ساده و پرفضیلت در شب‌های ماه مبارک رمضان به نقل از مفاتیح‌الجنان شیخ کفعمى در حاشیه «بلد الامین» روایت کرده که مستحب است در هر شب ماه رمضان دو رکعت نماز خوانده شود، در هر رکعت سوره «حمد» یک مرتبه و سوره «توحید» سه مرتبه و وقتی سلام داده شد بگوید: سُبْحَانَ مَنْ هُوَ حَفِیظٌ لا یَغْفُلُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ رَحِیمٌ لا یَعْجَلُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ قَائِمٌ لا یَسْهُو سُبْحَانَ مَنْ هُوَ دَائِمٌ لا یَلْهُو سپس تسبیحات اربعه (سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر) را‌ هفت مرتبه بگوید، سپس بخواند: سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ سُبْحَانَکَ یَا عَظِیمُ اغْفِرْ لِیَ الذَّنْبَ الْعَظِیمَ سپس بر پیامبر و آل او علیهم‌السلام ده مرتبه صلوات‏ فرستد. کسى‏ که این دو رکعت نماز را بجا آورد، حق تعالى براى او هفتاد هزار گناه را بیامرزد.
حجاب، فرع اساسی دین معروف است که فروع دین ۱۰ مورد است؛ ولی حفظ حجاب جزء این موارد نیست. حالا این موضوع ممکن است که برای برخی سوال ایجاد کند که با این وصف این همه بحث و جنجال بر سر حجاب چیست و چه اهمیتی دارد؟! پاسخ این است که فروعات دین فقط این ۱۰ مورد نیست؛ بلکه این موارد مهم‌ترین مواردی است که عالمان دین از مجموع آموزه‌های دینی(قرآن و روایات) به آن رسیده‌اند و در متون دینی اینگونه جا افتاده که فروع دین فقط این موارد است؛ در حالی که این‌ها بخشی از فروعات است و منحصر در این ۱۰ مورد نیست‌. بی‌تردید موضوع حجاب از مهم‌ترین احکام و بدیهیات دین اسلام و نص صریح قرآن است و روایات قابل توجهی بر اهمیت آن دلالت دارد. از طرفی انکار آن می‌تواند منجر به ارتداد شود. در پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی مطالبی در این باره ذکر شده که در تبیین این موضوع راهگشاست. بخشی از آن بدین شرح است: 《فروع دین مجموعه تکالیفی است که یک مسلمان باید به آنها عمل نماید. مهم‌ترين اين فروع عبارتند از: نماز، روزه، خمس، زكات، حج، جهاد، امر به معروف، نهى از منكر، تَولّى و تبرّى. فروع دين بسيار زياد است و هر شخصى نمی‌تواند آنها را از منابع آن مثل قرآن و احاديث و ساير ادلّه فقهى استخراج كند. شمارش آنها به هشت یا ده، از باب اهمیت این ها در بخش عبادات است و گرنه آن چنان که برخی از علما گفته‌اند، هر آنچه در برابر اصول جای دارد و جزء احکام عملی است، یعنی همه واجبات و محرمات و احکام معاملات از فروع دین شمرده می‌شوند.》 https://eitaa.com/bshn60/340
باور کنیم حجاب در قرآن آمده است! برخی افراد هستند که وقتی به آن‌ها گفته می‌شود که فلان کار گناه است موضع‌گیری می‌کنند و می‌گویند کجای قرآن نوشته که گناه است. معمولا این دسته افراد اطلاعات چندانی از آموزه‌های دینی ندارند و تصور می‌کنند که چون قرآن کتاب آسمانی است، تمام ریز و درشت احکام در آن آمده است و همه چیز را باید در قرآن جستجو کرد. گویا به این نکته توجه ندارند که آموزه‌های دینی فقط قرآن نیست و بخش عظیمی از این آموزه‌ها شامل احادیث معصومین علیهم‌السلام است.  اگر قرآن فقط همین آیه بود که «اطیعوا الله و اطیعوا الرّسول...» کافی بود تا دیگر دنبال این نباشیم که احکام و معارف دین را فقط در قرآن جستجو کنیم؛ چرا که در این آیه شریفه خداوند صراحتا می‌فرماید که رسول را اطاعت کنید. از طرفی  مگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث متواتر و معروف ثقلین نفرمود که من شما را ترک می‌کنم و قرآن و عترت را در میان شما می‌گذارم و تا زمانی که به این‌ها متسک شوید گمراه نمی‌شوید؟!  بنابراین باید به این افراد این نکته را گوشزد کرد که برای اثبات حلال و حرام خدا، قرآن به تنهایی کافی نیست و عمل کردن به احادیث پیامبر و ائمه علیهم‌السلام که نبی اکرم صلی الله علیه وآله به پیروی از آن‌ها سفارش کرده، همگی در راستای اطاعت از خدا و عمل کردن به قرآن است.  از این‌ها گذشته جالب این است که برخی از همین افراد که می‌گویند کجای قرآن نوشته، بعضا مسائلی را مطرح می‌کنند که از قضا در قرآن آمده و چه بسا با تفصیل هم آمده است. یکی از آن مسائل مهم که خیلی چالشی هم هست موضوع حجاب است و به گونه‌ای مطرح شده که جای هیچ‌گونه شبهه‌ای را باقی نمی‌گذارد. خداوند متعال در سوره نور می‌فرماید: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ ... .؛ و به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را [از نامحرمان]ببندند و فروج خود را حفظ کنند و زینت خود را جز آنچه که آشکار است نمایان نکنند و روسرى‏‌هاى خود را بر سینه خود بیندازند... .»  کلمه" خُمُر" جمع «خِمار» است و خمار جامه‌‏اى است که زن سر خود را با آن مى‏‌پیچد و باقی آن را به سینه‌‏اش آویزان مى‏‌کند. کلمه «جُیوب» جمع «جَیْب» است که معنایش معروف است و مراد از جیوب، سینه‏‌ها است و معنایش این است که به زنان دستور بده تا اطراف مقنعه‏‌ها را به سینه‏‌هاى خود انداخته، آن را بپوشانند. (تفسیر المیزان/ ذیل آیه مذکور) از این جمله استفاده مى‌‏شود که زنان قبل از نزول آیه، پایین روسرى خود را به شانه‏‌ها یا پشت سر مى‌‏انداختند که گردن و حداقل بخشی از سینه آن‌ها نمایان مى‏‌شد؛ از طرفی می‌توان این نکته را هم استفاده کرد که خِمار روسری معمولی نبوده و بزرگی آن به قدری بوده که زنان می‌توانستند سینه‌ها را هم بپوشانند؛ بنابراین بحث حجاب در قرآن آمده است و بهانه‌ای برای بی حجابی به دلیل ذکر نشدن حجاب در قرآن نیست. https://eitaa.com/bshn60/341
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷مولودی که نامش را خداوند متعال برگزید🌷 ⚪️🍃روزی که ایشان متولد شدند حضرت جبرئیل(علیه السّلام) 🟢🍃بر حضرت رسول اکرم(صلّى اللَّه علیه و آله) 🌹🍃فرود آمد و گفت: «ای محمد! پروردگار عالم به تو سلام می رساند و مى‏ فرماید که على(علیه السّلام) برای تو به منزله هارون برای موسى است لیکن بعد از تو نبی‌ای نیست پس پسرت را نام گذاری کن به نام پسر هارون، 🔺که فرزندان هارون: شُبَّر و شُبَّیر یعنی حَسن و حُسین نام داشتند». 🌷میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد.🌷 https://eitaa.com/khoban72
🔘 شگفتی‌های سوره قدر... 1️⃣خواندن در نماز : امام صادق(ع) فرمودند: «هرکه سوره قدر را در نماز واجب قرائت کند، منادى او را صدا زند که اى بنده خدا گناه گذشته تو بخشیده شد، عمل را از سر بگیر» 📚 وسائل الشیعه ج ۶ ص ۱۴۹ 2️⃣ برای تسریع در پرداخت بدهی : امام باقر علیه السلام در جواب شخصی که توان ادای قرض را نداشت فرمودند: زیاد استغفار کن و سوره قدر را فراوان بخوان. 📚 الکافی، ج۵ ص۳۱۷ 3️⃣خواندن هنگام وضو : امام رضا علیه السلام می فرمایند: هر مؤمنی که هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج می شود مانند آن روزی که از مادر زاده شد. 📚فقه الرضا ص ۷۰ 4️⃣ نزد قبور اموات: امام رضا(علیه السلام)فرمودند: هر مؤمنى که قبر برادر مؤمنش را زیارت کند و هفت مرتبه (انا انزلنا فى الیلة القدر) را بخواند، خداوند او و صاحب قبر را مى آمرزد. 📚من لا يحضره الفقیه، ج ١ ، ص ١٨١ 5️⃣ هنگام سوار شدن بر وسیله نقلیه : امام سجاد علیه السلام فرمود:هر كسی به هنگام سوار شدن مركب«انا انزلنا» بخواند سالم و آمرزيده از مرکب پياده شود. 📚مکارم الاخلاق ج۱ص۲۴۲ 6️⃣ برای دفع چشم زخم و بلاها : امام صادق علیه السلام بـراى حفظ و نگهدارى (از چشم و بلاها) فرمود: كوزه ی تازه ای بردار و آن را پر از آب كن و بر آن سوره (انا انزلناه فى ليلة القدر) را سى بـار بـخوان سپس آن را آويزان كن و از آن بياشام و وضو بگير و هر چه بخواهی می توانی به آن آب بیفزایی. 📚كافى ج ۴ ص ۴۳۰ ح ۱۹ 7️⃣ در عصر جمعه : امام کاظم علیه السلام می فرماید: برای خداوند در روز جمعه هزار نفحه رحمت است که به هر بنده که بخواهد مقداری از آن عطا می کند و هر کس سوره ( انا انزلناه ) را بعد از ظهر جمعه صد بار قرائت نماید خداوند همه آن هزار نفحه رحمت را به او خواهد داد. 📚الامالی للصدوق ۱ ص۶۰۶ 8️⃣ بعد از نماز عصر : امام جواد علیه السلام فرمودند: هر کس ده مرتبه سوره «انا انزلناه» را بعد از نماز عصر، بخواند، به مقدار اعمال خلائق در آن روز ثواب خواهد داشت. 📚 المصباح للکفعمی ج ۱ ص ۳۳ 🔰راز سوره قدر : از امام صادق(ع) درباره تفسیر «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» پرسیده شد، آن‌حضرت فرمود: «معناى "لیلة" فاطمه است و معناى کلمه "قدر" یعنى خدا، پس کسى که فاطمه را آن‌طور که باید بشناسد لیلة القدر را درک نموده است» 📚تفسير فرات كوفي ٥٨١ ✍🏼 قدر سوره قدر را بدانيم @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴 تهدمت والله ارکان الهدی قتل ابن عم المصطفی قتل علی المرتضی 🖤🖤🖤🖤🖤
جایگاه امام معصوم در شب قدر به امام باقر علیه‌السلام عرض شد: شما را می‌شناسید؟ حضرت فرمود: چگونه نشناسم در حالی‌که در شب قدر، ملائکه ما را طواف می‌کنند.  تفسیرقمی/ ج‏2/ص432
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊تعبیر لطیف کلب در اشعار بزرگان ✅ مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه در پاسخ کسانی که به تعبیر کلب و سگ در اشعار عربی و فارسی اعتراض می‌کردند می‌فرمودند: هیچ کس نمى‏‌گوید مؤمن سگ است، و این عبارات که من سگ درگاه خدا یا سگ در خانه پیغمبر یا امام هستم، معنایش این نیست که من سگ هستم. 🔸این الفاظ معناى لطیف و دل پسندى دارد که خود به خود در ذهن شنونده وارد مى‏ شود و لذا کسى جز شما به گوینده آن اعتراض نمى‏ کند که چرا خود را سگ خواندى و چرا دروغ گفتى!؟ غرض این است که همان‏گونه که سگ، در خانه صاحبش را رها نمى‏ کند و اگر او را براند و دور کند به جاى دیگر روى نمى ‏آورد و وفا و حق‏شناسى دارد و پاس احترام ولىّ نعمت خود را نگاه مى ‏دارد و از صاحبش‏ و خانه ‏اش دفاع مى‏ کند و عنایت کم و لقمه نان صاحبش را بر سفره‏ هاى چرب دیگران بر مى‏ گزیند، من هم بر سر کوى شما مقیم شده و در خانه شما را رها نمى ‏کنم، و به پاسبانى منزل محبوب و مراد خود افتخار مى‏ کنم. 🔽 این تعبیر بسیار عرف پسند و شیرین و عاطفى و مهیّج است و در اشعار شعرا و اهل ذوق عرب و عجم، بسیار است که در درگاه خدا، یا پیغمبر یا امام، حقیرانه خود را سگ مى‏ شمارند؛ مانند این اشعار: 🌹لقمه نانى به این سگ کن عطا کم نگردد از عطایت اى خدا یا شاها چو تو را سگى بباید گر من شوم آن سگ تو شاید هستم سگکى ز حبس جسته بر شاخ گل هوات بسته‏ از مدح تو با قلاده زر زنجیر وفا به حلقم اندر خود را به قبول رایگانت بستم به طویله سگانت‏ افکن نظرى بر این سگ خویش سنگم مزن و مرانم از پیش‏ و یا من سگ اصحاب کهفم بر در پاکان مقیم نیم نانى مى‏رسد تا نیم جانى در تن است‏ و این ضعیف هم در منظومه مناجات امیرالمومنین على علیه السلام خطاب به آن حضرت عرض کرده‏ ام: بسته سنبل گیسوى توام فخرم این بس که سگ کوى توام‏ 🔹نابغه علم و ادب و افتخار جامعه شیعه و اسلام، شیخ بهاء الدین عاملى قدس سره براى کسى مثل شاه عباس کبیر از بین تمام القاب شاهانه این لقب را برگزیده و در آغاز کتاب” جامع عباسى” چنین مى‏ فرماید: «چون توجّه خاطر ملکوت ناظر اشرف اقدس، کلب آستان على بن ابى ‏طالب علیه السلام شاه عباس الحسینى الموسوى …» 🔻به نظر ما این جمله «کلب آستان على بن ابى‏ طالب علیه السلام» براى معرفى شاه عباس کبیر از تمام القابِ نفرت‏ انگیز و پر از مبالغه‏اى که براى شاهان صفوى و سلاطین دیگر گفته شده، دلپذیرتر و ارزنده‏تر و جذاب‏تر است و لطفى که در این جمله به کار رفته در هیچ یک از عناوینى که در ابتداى کتاب‏ها براى پادشاهان نوشته شده، وجود ندارد. ✔️مع ذلک، ما نمى‏ گوییم گویندگان همه این‏گونه الفاظ را در هر مجلس و منبر، یا در هر شعر و قصیده تکرار کنند و از طریق بلاغت و تکلم به مقتضاى حال بیرون روند. 📚 منبع: محضر آفتاب، نکوداشت مرجع عالیقدر آیت الله العظمی حاج آقا لطف الله صافی گلپایگانی قدس سره/ به‌کوشش: محسن اکبری شاهرودی @varesoon
پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله: لا تَطلُبوا عَثَراتِ المؤمنينَ؛ فإنّ‏ مَـن تَتَبّعَ عَثَراتِ أخيهِ تَتَبّعَ اللّه‏ُ عَثَراتِهِ، و مَن تَتَبّعَ اللّه‏ُ عَثَراتِهِ يَفْضَحْهُ و لو في جَوفِ بَيتِهِ؛ دنبال لغزش‌هاى مومنان نباشید كه هر كس لغزش‌هاى برادرش را جستجو کند خداوند لغزش‌هاى او را پيگيرى مى‏كند و هر كه خداوند عيب‌هایش را پیگیری کند رسوايش مى‏سازد، هر چند درون خانه خود باشد.
آیات متعددی از گویای این مطلب است که بعد از ، به انسان اعمالش را نشان می‌دهند که معمولا این عبارت "فَیُنَبِّئُکُم بما کُنتُم تَعملون" یا مشابه آن است. این،[ظاهرا] همان چیزی است که تجربه‌گران در به عنوان و سیر زندگی خود از آن یاد می‌کنند. این نکته یکی از مواردی است که نشان‌ می‌دهد این برنامه وزین با قرآن کریم تطبیق دارد.