eitaa logo
نعیم
28 دنبال‌کننده
189 عکس
207 ویدیو
2 فایل
ارتباط : @B_Shakoorzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت جد امام عصر، هادی امت، خالق زیارت جامعه و زیارت غدیریه، امام دهم شیعیان تسلیت.🖤🖤🖤
💠 از خود راضی 🔸 امام هادی علیه‌السلام: هر که از خود راضی باشد، بدگویان او زیاد خواهند شد. 📚 بحارالانوار/ج۶۹/ص۳۱۶
حضرت امام علی‌النقى‏ علیه‌السّلام فرمود: خداوند دل‌هاى ائمه را محل اراده خود قرار داده، اگر خدا چیزى را بخواهد آنها خواهند خواست و این معنى این آیه است:‏ «ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ».  📚بصائر الدرجات/ج1/ص517
🔻منقبتی از امام هادی علیه‌السلام در زمان متوکل زنی ادعا کرد که زینب کبری علیها‌السلام است و مدعی بود که پیامبر صلی الله علیه و آله بر سرش دست کشیده و دعا کرده که در هر چهل سال جوانیش به او برگردانده شود. هر چه به او می‌گفتند که زینب علیه‌السلام فوت کرده، زیر بار نمی‌رفت و توجیه می‌کرد تا این‌که مطلب را از امام هادی علیه‌السلام جویا شدند؛ حضرت هم فرمود که دروغ می‌گوید، زینب سلام الله علیها در فلان تاریخ از دنیا رفته است.  متوکل گفت: دیگران هم همین را می‌گویند، ولی من قسم خوردم تا دلیلی پیدا نشده با او کاری نداشته باشم. حضرت فرمود: گوشت فرزندان فاطمه سلام الله علیها بر درندگان حرام است؛ او را در میان درندگان بینداز، اگر از اولاد فاطمه علیها‌السلام باشد به او آسیبی نمی‌زنند.   متوکل به زن گفت: اکنون چه مى‏گویى؟ زن گفت: او مى‏خواهد من کشته شوم. حضرت فرمود: اینجا عده‏اى از فرزندان فاطمه سلام اللَّه علیها هستند. هر کدام از آنها را که مى‏خواهى میان درندگان بینداز. در این هنگام، چهره‏ همه آنان تغییر کرد. بعضى از دشمنان حضرت گفتند: چرا او به غیر خودش حواله مى‏دهد؟ خودش برود.  متوکل هم علاقه داشت که امام علیه السّلام برود و بدون این‌که او در قتل حضرت دخالتى داشته باشد، کشته شود. از این رو، به حضرت رو کرد و گفت: اى ابوالحسن! چرا خودت نمى‏روى؟ امام فرمود: اگر بخواهى مى‏روم! متوکل گفت: پس همین کار را بکن! امام فرمود: ان شاء اللَّه مى‏روم. نردبانى نصب کردند و حضرت، وارد شد. در آنجا شش شیر وجود داشت. وقتى امام به آن‌جا رفت و نشست، شیرها آمدند و دور او حلقه زده و نشستند و سرهایشان را به زمین گذاشتند. حضرت دستش را بر یک یک آنها مى‏کشید و اشاره مى‏کرد که به طرفى برود و شیر مى‏رفت تا این‌که همه برخاستند. وزیر متوکل به او گفت: این خوب نیست. قبل از این‌که این خبر در شهر پخش شود، دستور بده تا امام از آنجا خارج شود. متوکل گفت: اى ابو الحسن! ما نمى‏خواستیم به تو آسیبى برسد و یقین داشتیم که تو راست مى‏گویى. اکنون دوست داریم که تو بالا بیایى. حضرت برخاست و به طرف نردبان آمد. شیرها هم دنبال او بودند و خودشان را به لباس امام مى‏مالیدند!  وقتى که امام پایش را به اولین پله نهاد، سرش را برگرداند و اشاره کرد که بر گردند. همه شیرها نیز برگشتند. حضرت بالا آمد و فرمود: هر کس گمان مى‏کند فرزند فاطمه سلام اللَّه علیها است، برود و در آن‌جا بنشیند.  متوکل رو به آن زن کرد و گفت: برو پایین. زن گفت: به خدا قسم دروغ گفتم. من دختر فلانى هستم. احتیاج وادارم کرد تا چنین ادعایى بکنم. متوکل گفت: او را میان درندگان بیندازید. مادر متوکل واسطه شد و نگذاشت او را پیش شیران بیندازند.  📚الخرایج/ج1/ص404 – بحار/ج50/ص149  
از فرمایشات علیه‌السلام درباره در بیان استاد : رزق چیزی نیست که در اختیار شما است. اگر کسی نانی در دست او است، رزق او نیست؛ آن چیزی رزق او است که از گلویش پایین برود و حلال باشد. امام علیه‌السلام با بیان این مسئله به مردم یاد می‌داد که حرص و طمع نداشته باشند و ثروت اندوزی نکنند و قناعت داشته باشند.
معرفت زیارتی علاوه بر زیارت جامعه کبیره، یکی از زیارت‌های مهمی که از امام هادی علیه‌السلام رسیده و مضامین بسیار بلندی دارد زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روز غدیر است. خوب است گاهی اوقات زیارتنامه‌ها را مطالعه کنیم و صرفا به کسب ثواب اکتفا نکنیم؛ به مضامین آن‌ها توجه داشته باشیم که معارف بلندی دارد و معرفت ما را به اهل بیت بیشتر می‌کند. به جرأت می‌توان گفت که معرفت شیعه به امامان معصوم علیهم‌السلام، به واسطه این دو زیارتنامه با عظمت، تا حدود زیادی مدیون امام هادی علیه‌السلام است. @howzavian https://eitaa.com/bshn60/647
عدالت همه‌جانبه نیکوست! 🔹در جریان فتنه سال ۱۴۰۱ و حوادث ناگوار آن در ایران، عده‌ای کشته یا شهید شدند. در این میان برخی از چهره‌ها نسبت به شهادت مظلومانه شهدای آن حوادث موضع‌گیری درستی نداشتند و بعضا نمک به زخم هم پاشیدند. از طرفی همین افراد یا امثال آن‌ها نسبت به محاکمه جنایتکاران کمپین "نه به اعدام" و چیزهایی شبیه این راه انداختند و رفتاری دوگانه با شئون انسانی از خود نشان دادند. 🔹طبیعتا قوه قضاییه به عنوان مرجعی که باید مجری عدالت باشد وظیفه دارد که به این امور رسیدگی کند و حق را به حق‌دار برساند. 🔹حالا بعد از گذشت یک سال هنوز خبری از سرنوشت برخی از این جانیان از جمله قاتلین شهید آرمان علی‌وردی که بسیار وحشیانه بود معلوم نشده، ولی حکم قصاص مأمور نیروی انتظامی رسانه‌ای می‌شود و از قضا همان جماعتی که حامی جنایتکاران بودند(حداقل بخشی از آن‌ها ) و هشتک "نه به اعدام" می‌زدند از این مسئله استقبال کرده‌اند. 🔹خب اگر واقعا مأمور نیروی انتظامی مستحق اعدام است، عیبی ندارد عدالت را اجرا کنید؛ ولی چرا هنوز تکلیف برخی از این جانیان که اصلا قابل قیاس با این مأمور نیستند را مشخص و رسانه‌ای نمی‌کنید. 🔸ما در مقام قضاوت نیستیم که چرا تکلیف این‌ها هنوز معلوم نشده است؛ ولی چرا باید طوری عمل شود که شائبه‌ی مصلحت‌سنجی کاذب ایجاد گردد که برای خوش‌آمد عده‌ای بی‌انصاف، اینگونه رفتار شود؟! اجرای عدالت بسیار خوب و نیز لازمه حکومت است؛ ولی باید همه‌جانبه باشد و از افراط و تفریط پرهیز کرد. https://eitaa.com/bshn60/649
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توجیه کردن احکام برای فرار از تکلیف 🔶 https://btid.org/fa/photogallery 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 💻 مرکز نشر احکام 👇👇 🆔 @Ahkamdin
اطلاعیه سازمان سینمایی کشور در خصوص حواشی فیلم «هاوایی» | خبرگزاری فارس B2n.ir/m77311
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احکام دینی فقط در قرآن نیست! آیه "اطاعت از رسول و اولی‌الامر" به روشنی راه توجیهات را می‌بندد. قرآن و عترت را باید با هم دید!
✍ 🔻استغفار؛ باران؛ خشکسالی برخی افراد و رسانه‌ها این جملات امام جمعه شیراز که "خشکی آسمان و بچه‌دار نشدن مردم به خاطر گناهان است و اگر استغفار کنید باران از آسمان می‌بارد" را برجسته کردند که اکثرا هم هدفشان طعنه و تمسخر است. 🔹متأسفانه برخی در امور طبیعی گویا اصلا خدا را دخیل نمی‌دانند و همه چیز را مادی می‌بینند. این طرز تفکر از افراد بی‌اعتقاد و مادی‌گرا طبیعی است؛ ولی چنین تفکری برای کسی که مسلمان و معتقد است جای تأسف دارد که چرا اینقدر باید با آموزه‌های دینی بیگانه باشد که سخنانی همچون سخن امام جمعه شیراز برایش سنگین و غیر قابل هضم است. 🔹اولا در امور طبیعی مثل کم‌بارشی یا پربارشی، طبیعت اقلیمی مهم است. طبیعت بعضی مناطق بارش زیاد دارد و برخی دیگر کم بارش است. این طبیعت هم خداوند قرار داده است و موضوعی تصادفی نیست. از طرف دیگر، طبق منابع دینی قطعی مانند قرآن، اعمال انسان‌ها در کمیت و کیفیت امور طبیعی مثل بارش باران مؤثر است و جای هیچگونه تردیدی ندارد. 🔹برای نمونه خداوند در سوره نوح می‌فرماید: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا؛ و گفتم: از خدا آمرزش بخواهید که او بسیار آمرزنده است تا باران‌های پی‌درپی برایتان بفرستد و اموال و اولادتان را زیاد کند و باغ‌های سرسبز و نهرهای پرآب در اختیارتان بگذارد!» 🔸این آیات به صراحت و روشنی بیان می‌کند که استغفار‌، رابطه مهمی با بارش باران، روزی‌شدن فرزند، سرسبزی و نعمت‌های مادی دارد. سخن امام جمعه محترم شیراز کاملا منطبق با این آیات شریفه است. 🔸این آیات سوره نوح، بخش کوچکی از مبانی دینی در این باره است و آیات دیگر، ادعیه و روایات دیگری نیز وجود دارد که جای هیچگونه توجیهی را باقی نمی‌گذارد. توصیه به نماز باران، دعای باران امام سجاد علیه‌السلام در صحیفه سجادیه، طلب مغفرت‌های ابتدایی دعای کمیل نسبت به آمرزش گناهانی که باعث حبس شدن دعا و نزول نقمت می‌شود و... از جمله این موارد هستند. ♦️بنابراین کسانی که درصدد تمسخر و شبهه‌افکنی هستند تکلیف خودشان را با مبانی الهی مشخص کنند و اگر واقعا ادعای دینداری دارند با دقت بیشتری اظهارنظر کنند تا سبب انحراف افراد دیگر نشوند. https://eitaa.com/bshn60/655
📌 امام (ع) ◀️نام: محمدبن علی(ع) ◀️لقب: و ◀️پدر: امام رضا(ع) ◀️مادر: و امام (ع) او را نامید. ◀️کنیه: ابوجعفر ثانی؛ ◀️تولد: ۱۹۵قمری؛ ◀️آغاز : سال ۲۰۳ قمری در ۷سالگی؛ ◀️طول عمر: ۲۵ سال؛ ◀️توسط و دوبار به احضار گردید؛ ◀️سال شهادت: ۲۲۰ قمری به دستور و اقدام همسرش ام فضل؛ ◀️در سن ۲۰ سالگی او را مجبور به با دخترش کرد؛ 📍لذا سن ۹ سالگی برای ازدواج امام با ام فضل درست نیست. ◀️دلیل پذیرش امامت امام جواد(ع) در سن ۷سالگی، استدلال به حضرت و بن مریم در کودکی است. ◀️امام (ع) در خود، همه مخالفان از جمله یحیی بن اکثم را شکست داد. معتصم و دیگران اعتراف کردند که او به دین است و نصف امت پیرو او است. ◀️امام جواد(ع) در بغداد به میان شیعیان از جمله مساجد آنان حضور می یافت و ضمن مدیریت شیعیان، آنان را از نزاع پرهیز می داد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
🌺صلوات خاصه امام جواد علیه‌السلام🌺 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْکِیَاءِ وَ خَلِیفَةِ الْأَوْصِیَاءِ وَ أَمِینِکَ عَلَى وَحْیِکَ اللهُمَّ فَکَمَا هَدَیْتَ بِهِ مِنَ الضَّلالَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَیْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَکَّیْتَ بِهِ مَنْ تَزَکَّى فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ وَ بَقِیَّةِ أَوْصِیَائِکَ إِنَّکَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ
💎 شش توصیه از امام جواد علیه السلام: ⬅️ ثَـلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه ِ تَعالى: كِثْـرَةُ الاْءسْتِغفـارِ وَ لِينُ الْجانِبِ وَ كَثْرةُ الصَّدَقَةِ. وَ ثَـلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ لَمْ يَنْـدَمْ: تَرْكُ الْعَجَلَةِ وَ الْمَشُورَةِ وَ التَّوَكُّلُ عَلَى اللَّهِ عِنْدَ الْعَزْمِ سه چيز است كه اگر در كسى باشد سبب خوشنودى خداست: ◻️زياد استغفار كردن ◻️همنشينى خوب ◻️زياد صدقه دادن و سه چيز است كه هركس دارا باشد پشيمان نمى‌شود: ◻️پرهيز از عجله و شتاب ◻️مشورت در كارها ◻️ توكل بر خدا وقتى تصميم به انجام كارى گرفت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰احڪـ🔎ــام‌ ازدواجــ💕ــ 🔻نکات مهم پیرامون بخشش مهریّه👌 ⁉️از نظر شرعی حکم پشیمان شدن از بخشیدن مهریه یا یک طلب چیست؟🧐 💠 ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━ 📲کانال ما در ایتا: ⬇️⬇️⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/2028667027Ce4532d7cae ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وقتی حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام متولد شد، ابوطالب او را بر سینه خود گرفت و دست فاطمه بنت اسد را گرفته به سوى ابطح آمدند و این اشعار را بر زبان آورد: یا  رَبِّ یا ذَاالْغَسَقِ الدُّجِىِّ/وَ  الْقَمَرِ  الْمبْتَلَجِ  الْمضِىِّ/ بَیِّنْ لَنا مِنْ حُکْمِکَ المَقْضیِّ/ ماذا تَرى فى اسْمِ ذَا الصَّبِىِّ مضمون این اشعار آن است که اى پروردگارى که شب تار و ماه روشن و روشنى دهنده را آفریده‌اى! بیان کن از براى ما که این کودک را چه نامی گذاریم؟ بعد از این شعر، ناگهان چیزى مانند ابر از روى زمین پیدا شد و نزدیک ابوطالب آمد، ابوطالب او را گرفت و با على علیه‌السلام به سینه خود چسبانید و به خانه برگشت. وقتی صبح شد، دید که لوح سبزى است و در آن نوشته شده است: خُصِّصْتُما بِالْوَلَدِ الْزَّکِىِّ/ وَالطّاهِرِ الْمُنْتَجَبِ الْرَّضِىِّ/ فَاِسْمُهُ مِنْ‌شامِخ‌ عَلِی/ عَلِىٌّ  اشْتُقَ  مِنَ  الْعَلِىِّ  مضمون شعر این است: شما(ابوطالب و فاطمه علیهما‌السلام) اختصاص پیدا کردید به فرزند طاهر، پاکیزه و پسندیده؛ پس نام بزرگ او على علیه‌السلام است و این نام از نام على(که نام خدا است) مشتق شده است. سپـس ابوطالب آن حضرت را على نام گذاشت و آن لوح را در زاویه راست کعبه آویخت و این لوح تا زمان هشام بن عبدالملک بود تا این‌که او آن را از آن‌جا پایین آورد.  📚مناقب آل ابی‌طالب/ابن شهر آشوب/ج۲/ص۱۷۵ https://eitaa.com/bshn60/666
🌹🌹🌹 یا امیرالمؤمنین یا ذا الکرم یا امام المتقین یا ذا النعم انّنا جئناک فی حاجاتنا لا تخیّبنا و قل فیها نعم 🌹🌹🌹 محبت کسی را در دل داریم که فقط او مولود کعبه است. تنها کسی است که سزاوار لقب امیرالمؤمنین است؛ جان پیامبر اکرم، وصی بلافصل او، زوج بتول عذراء و مدار حق است. علی علیه‌السلام کسی است که اگر مردم بر محبت او اجماع داشتند، خداوند آتش را خلق نمی‌کرد. پس بر این محبت، باید بی‌نهایت شکرگزار خداوند منان باشیم.
ماجرای مولود کعبه  یزید بن قعنب می‌گوید که من با عباس بن عبدالمطّلب و گروهى از قبیله بنى‌العزّى در مقابل خانه کعبه نشسته بودیم؛ در این هنگام فاطمه بنت اسد آمد، در حالی‌که ۹ ماهه به علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام باردار بود و درد زایمان او را فرا گرفته بود و گفت: پروردگارا! من به تو و هر پـیغمبر و رسولى که فرستاده‌اى و به هر کتابى که نازل کرده‌ای ایمان آورده‌ام و گـفته‌هاى جدّم ابراهیم خلیل که خانه کعبه را بنا کرده است را تصدیق کرده‌ام؛ پـس از تو درخواست مى‌کنم به حق این خانه و به حق آن کسى که این خانه را بنا کرده است و به حق این فرزندى که در شکم من است، ولادتش را بر من آسان بگردان! یزید بن قعنب می‌گوید [وقتی فاطمه از این دعا فارغ شد] دیدیم که دیوارِ عقب خانه شکافته شد و فاطمه از آن شکاف داخل خانه شد و از دیده‌هاى ما پنهان گردید؛ سپس شکاف دیوار بسته شد. ما چون خواستیم در خانه را باز کنیم، هر چه سعى کردیم در گشوده نشد. فهمیدیم که این امر از جانب خدا واقع شده است. بعد از چهار روز، فاطمه بنت اسد در حالی‌که امیرالمؤمنین علیه‌السلام را در دست داشت، بیرون آمد و گـفت: به درستى که حق تعالى مرا بر زنانِ برگزیده، که پیش از من بوده‌اند، فضیلت داد؛ زیرا که حق تعالى آسیه دختر مزاحم را برگزید و او حق تعالى را پنهان و در موضعى که عبادت در آنجا سزاوار نبود مـگـر در حال ضرورت(خانه فرعون)، عبادت کرد؛ مریم دختر عمران در بیابان درخت خشک را تکان داد و رطب تازه براى او از آن درخت فرو ریخت؛ در حالی‌که من داخل بیت الله‌الحرام شدم و از میوه‌ها و طعام‌هاى بهشت تناول کردم و هنگامی که خواستم بیرون بیایم، هاتفى از غیب مرا ندا کرد که اى فاطمه! این فرزند را علی نام بگذار که او علی و بزرگ است، خداوند علی اعلی می‌فرماید: نام او را از نام مقدس خودم گرفته‌ام و او را مؤدب به آداب خود نموده‌ام، امور خود را به او تفویض کرده‌ام، او را بر علوم پـنهان خود مطلع ساخته‌ام، در خانه محترم من متولّد شده است، او اول کسى است که بر روى خانه من اذان خواهد گـفت و بتها را خواهد شکست و آنها را از بالاى کعبه به زیر خواهد انداخت و مرا به عظمت و مجد و بزرگوارى و یگانگى یاد خواهد کرد. خوشا به حال کسى که او را دوست بدارد و او را یارى کند و واى بر حال کسى که فرمان او را نبرد و او را یارى نکند و حق او را انکار نماید و درود خدا بر محمد و آلش باد.  📚علل‌الشرایع/ج1/ص135و 136
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صلوات خاصه امیرالمؤمنین علیه‌السلام🌺 اللهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ أَخِی نَبِیِّکَ وَ وَلِیِّهِ وَ صَفِیِّهِ [وَ وَصِیِّهِ‏] وَ وَزِیرِهِ وَ مُسْتَوْدَعِ عِلْمِهِ وَ مَوْضِعِ سِرِّهِ وَ بَابِ حِکْمَتِهِ وَ النَّاطِقِ بِحُجَّتِهِ وَ الدَّاعِی إِلَى شَرِیعَتِهِ وَ خَلِیفَتِهِ فِی أُمَّتِهِ وَ مُفَرِّجِ الْکُرَبِ [الْکَرْبِ‏] عَنْ وَجْهِهِ قَاصِمِ الْکَفَرَةِ وَ مُرْغِمِ الْفَجَرَةِ الَّذِی جَعَلْتَهُ مِنْ نَبِیِّکَ بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى اللهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصْرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ وَ الْعَنْ مَنْ نَصَبَ لَهُ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ صَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْصِیَاءِ أَنْبِیَائِکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ
  عذاب تدریجی ♦️برخی را می‌بینیم که دین و ایمان درست و حسابی ندارند و در عمل به احکام دینی هم به شدت بی‌اعتنا هستند، ولی در عین حال از موقعیت دنیایی خوبی برخوردارند و تقریباً همه چیز بر وفق مرادشان است؛ به عبارتی هر چه گناه و غفلتشان بیشتر می‌شود، نعمت‌های بیشتری هم عائدشان می‌شود. این مسئله استدراج نام دارد که به نوعی عذاب تدریجی است. 🔹در اصطلاح دینى، مراد از استدراج این است که خداوند گناهکاران و نافرمانان جسور و بى‏شرم را سریع گرفتار عقوبت نمى‏کند و این بر غرور آن‌ها مى‏افزاید و عقوبت را سخت‏تر مى‏سازد. معمولاً کسانی که به آن دچار شده‌اند، متوجه نیستند و بعضاً هم خیال می‌کنند که خداوند خیلی آن‌ها را تحویل گرفته که چنین نعماتی را به‌ آن‌ها ارزانی داشته! غافل از اینکه، خود این مسأله در واقع عذاب الهی است. 🔹در دو آیه از قرآن کریم به صراحت به استدراج اشاره شده است: ۱- «فَذَرْنِی وَ مَنْ یکذِّبُ بِهَٰذَا الْحَدِیثِ سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیثُ لَا یعْلَمُونَ؛ پس مرا با کسانی که این قرآن را انکار می کنند واگذار، به زودی ما آنان را به تدریج از آنجا که نمی دانند [به سوی عذاب] می کشانیم.»(سوره قلم، ۴۴) ۲- «وَالَّذِینَ کذَّبُواْ بِآیاتِنَا سَنَسْتَدْرِجُهُم مِّنْ حَیثُ لاَیعْلَمُونَ؛ و آنها که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج از جایی که نمی‌دانند، گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد». (سوره اعراف، ۱۸۲) 🔹در حدیثى از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمودند: «إِذَا أَحْدَثَ الْعَبْدُ ذَنْباً جُدِّدَ لَهُ‏ نِعْمَةٌ فَیَدَعُ الِاسْتِغْفَارَ فَهُوَ الِاسْتِدْرَاجُ؛ هنگامى که بنده گناه مى‏کند، خداوند به آنها نعمتى مى‏دهد [آنها از گناه خود غافل مى‏شوند] و توبه را فراموش مى‏کنند، این همان استدراج و بلا و عذاب تدریجى است.» 📚بحار/ج5/ص215 ♦️این زنگ هشداری برای ما است که اگر زمانی دیدیم گرفتار گناه و غفلت شده‌ایم و از طرفی نعمت بر ما سرازیر می‌شود، بترسیم از این که دچار استدراج شده‌ باشیم که عذابی خطرناک است و باید از این قضیه به خداوند متعال پناه ببریم! https://eitaa.com/bshn60/671