نگاهی به مجموعه "در کنار پروانهها"
موضوع اصلی سریال "درکنار پروانهها" بحث تحول است. داستان این سریال مناسبتی که برای ماه محرم ساخته شد درباره جوانی به نام «رهی» است که به دلیل مشکلاتی که پی در پی در زندگی اش پیش میآید امیدش را از دست میدهد و به نوعی به خدا بدبین میشود؛ به حدی که در برههای حتی به زبانش نمیچرخد که خدا را شاکر باشد؛ اما در ادامه اتفاقاتی برایش میافتد که باعث تحولش میشود و به بلوغ میرسد. فضای کلی داستان این سریال محوریت قرآنی دارد و با خوابی که گویای یکی از آیههای قرآن است آغاز میشود و تا پایان، همان آیه است که راز داستان را باز میکند.
بحث گذشت و ایثار نیز از نکات کلیدی این سریال به شمار میآید؛ چرا که رهی با جوانی به نام ابراهیم تصادف میکند و او را رها میکند و در نهایت، ابراهیم بر اثر آن تصادف دچار مرگ مغزی میشود. رهی هم که مشکل قلبی دارد برای ادامه حیات نیازمند پیوند قلب است و سرانجام مادر ابراهیم رضایت میدهد که قلب فرزندش به رهی پیوند شود. با اینکه می دانست او قاتل پسرش هست و خود این مطلب ارزش این کار (اهدا) را بالا می برد.
مادر ابراهیم که پروانه معصومی ایفاگر نقش آن بود به خاطر نگرانی پدر رهی از حال و روز پسرش، شرط میگذارد رهی پیش آنان که روستایی در گیلان بود برود و مدتی در شالیکوبی ابراهیم کار کند. در واقع این یک بهانه بود و هدفش از این کار سر به راه کردن رهی بود و در نهایت نیز تحول صورت میگیرد.
نکات انتقادی سریال
روابط یله و رهای رهی با ستاره، دختری که دراثر تصادف با او آشنا میشود، بدون رعایت حریم محرم و نامحرم، از نکات قابل انتقاد است که به نوعی میتوان گفت با تم ارزشی بودن سریال در تنافی است.
نکته دیگر اینکه سریال در کنار پروانهها سراسر غم و ماتم است؛ درست است که برای ماه محرم ساخته شده، ولی این دلیل نمیشود که سریال مناسبتی ماه محرم سراسرغم باشد؛ البته که باید شأن ماه محرم و عزای سالار شهیدان حفظ شود؛ ولی معنایش ساخت سریالی کاملا ماتم زده نیست. از طرفی به نظر میرسد پخش همزمان آن با سریال افرا از صدا و سیما کار درستی نبود؛ چرا که آن هم سریالی پر غصه بود و چه بسا پخش همزمان این دو سریال روحیات غمباری را به جامعه تزریق کند . از طرف دیگر بخش عمدهای از لوکیشن هر دو سریال در استان گیلان بود که بعضی بازیگرانش نیز مشترک بودند؛ این هم میتواند در ذوق مخاطب بزند و جذابیتهای بصری را کمرنگ کند.
ازدواج مجدد
یکی از موضوعاتی که در خلال داستان رهی اتفاق میافتد داستان عشق و عاشقی شخصیت رفیع با بازی برزو ارجمند است که دلداده لیلا، همسر ابراهیم است. لیلا معلم روستا است که برای تدریس فرزند رفیع هم به منزل او رفت و آمد دارد. همسر رفیع که علیل شده انگیزه او را را برای ازدواج مجدد بیشتر کرده، هر چند ابراز علاقهای که رفیع نسبت به لیلا دارد نشان میدهد که اگر همسرش سالم هم بود باز او سودای ازدواج با لیلا را داشت. به هر حال در نهایت این ازدواج صورت نمیگیرد چرا که غیر از رفیع کسی به این ازدواج راضی نبود؛ نه خود لیلا و نه همسر و فرزند رفیع.
ازدواج مجدد به خودی خود و با رعایت عدالت امری مشروع برای مرد است، ولی باید توجه داشت که به چه قیمتی این ازدواج صورت می پذیرد. درست است که ازدواج دوم مرد، منوط به اجازه زن اول نیست؛ ولی نارضایتی او میتواند تبعات زیادی را برای آن خانواده به دنبال داشته باشد. کمترین اثری که دارد این است که صفا و گرمی خانواده کمرنگ میشود و زندگی را به تلخی سوق میدهد. از طرفی اگر دل شکستگی زن را به همراه داشته باشد و آزار روحی و روانی جدی از این طریق به زن وارد شود، طبیعتا چنین اتفاقی از نظر شرعی هم مورد تأیید نیست و چه بسا در بعضی مواقع نیز حرام باشد. به هر حال این که مرد اجازه تجدید فراش دارد نباید دستاویزی برای ظلم به زن اول شود و باید تمام جوانب در نظرگرفته شود و تا جایی که جا دارد از ایجاد تنش و برهم زدن آرامش و صفای خانواده پرهیز شود.
خوب است که در آثار نمایشی از این منظر به این مقوله پرداخته شود، به طوری که اصل ازدواج مجدد تقبیح نشود و از طرفی رعایت ضوابط عرفی و اخلاقی در این بحث لحاظ شود که مشخص شود ازدواج مجدد به هر قیمتی درست نیست.
✍️
ماهیت عرفان ناب
🔷عرفان ازمقولاتی است که در عین قداست و عظمت میتواند جماعتی را نیز به ورطه نابودی و هلاکت اخروی برساند. عرفان وقتی کاذب شود و سرچشمه آن وحی و ملازمان وحی(محمد و آل محمد علیهمالسلام) نباشد، آن موقع است که مسیر هلاکت را برای پیروانش رقم میزند و به جای پاکی و معنویت سر ازظلمت و گمراهی درمی آورد.
♦️یکی از ارکان مهم عرفان که در واقع شاکله اساسی آن را تشکیل میدهد، عمل به ظواهر دستورات شریعت است. بزرگانی که به عرفان مشهور هستند و وجهه عرفانی آنان سرآمد است به این موضوع اذعان داشتهاند و توصیه اکیدی بر آن کردهاند و درحقیقت لازمه سیر و سلوک را همین مسئله میدانند.
🔷علامه طباطبایی دراین باره میفرماید: سالک از ابتداى سير تا مقام وصول، بايد ملازم شرع باشد و سر سوزنى از ظاهر شريعت تجاوز ننمايد و چون كسى اين چنين نباشد منافق است، مگر به عذر و يا خطا و نسيان باشد. اين كه شنيده شده و به بعضى نسبت دادهاند كه چون شخص به كمال رسيد، تكليف از او ساقط مى شود افترا و كذب محض است، زيرا رسول الله صلّى الله عليه وآله با اين كه اشرف موجودات بوده، تا آخرين لحظه حيات تابع و ملازم احكام الهيّه بودند. (ثمرات حیات؛ ج۱؛ ص ۴۰)
♦️این نکته کلیدی در مباحث عرفانی و تأکیداتی که از طرف عرفا بر لزوم عمل به شریعت صورت گرفته در واقع همان عمل به قرآن کریم است که در آیات متعدی ایمان را در کنار عمل صالح قرار داده است. ایمان بدون عمل صالح کامل نیست و طبیعتا عمل به ظواهر شرع مصداقی از همان عمل صالحی است که توصیه خداوند در قرآن کریم است. احادیث اهل بیت علیهمالسلام نیز بر همین معنا تأکید کردهاند؛ مثلا امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید:« الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَان؛ ایمان معرفت به قلب، اقرار با زبان و عمل کردن با جوارح است.» (نهج البلاغة/حکمت227)
🔷ايمان اگر در اعماق جان نفوذ كند حتما شعاع آن، در اعمال انسان خواهد تابيد و اعمال او را صالح مىكند. اصولاً افرادی که اهل انجام عمل صالح نیستند، مشکل ایمان دارند و هرچه ایمان ضعیفتر و در سطح نازلتری باشد، عملکردی که رضای خدا در آن باشد هم ضعیفتر خواهد بود.
🛑این حرف عدهای از مدعیان عرفان که میگویند انسان باید دلش پاک باشد، حالا عملش هر چه بود، بود؛ سخن گزافی است که از قضا این اعتقاد تازگی هم ندارد و مشابه این را نیز، "مرجئه" در زمان امامان معصوم ادعا میکردند و ائمه علیهمالسلام هم در مقابل آنها موضع گیری میکردند.
این کلام باطل در تناقض آشکار با اوامر الهی میباشد؛ چرا که قرآن کریم در آیات متعددی هرجا سخن از ایمان به میان میآورد، عمل صالح را نیز در کنار آن به صورت جداناپذیر مطرح میکند. این، خود گویای این است که ایمان و عمل، همواره باید قرین یکدیگر باشند.
🔷سیره عملی اهلبیت علیهمالسلام نیز شاهد آشکاری بر این مطلب است که عمل به ظواهر شریعت از اصول اساسی زندگی یک مومن و موحد است و این بزرگان به عنوان معصوم، حجج الهی و پیشوایان دین از پیشگامان و عاملین جدی به این مسئله بودهاند. حقیقتا کدام انسان حقیقت طلب و منصفی است که بتواند منکر تعبد این بزرگان در انجام واجبات و ترک محرمات شود. عبادات جانانه و آنچنانی ایشان که زینت بخش تاریخ است و جای اغماض ندارد چه برسد به انکار. https://eitaa.com/bshakoorzadeh/e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍
بحران رعایت حریم نامحرم در کادر درمان
♦️در این ماههای اخیر که بحث واکسن کرونا داغ است و رسانه پر از تصاویر و فیلمهای واکسن زدن است نکتهای که برای دغدغه مندان احکام شرعی خودش را نشان میدهد، بی توجهی به رعایت حریم محرم و نامحرم است. بارها در رسانه دیدهایم که زنان به مردان واکسن میزنند و عملا توجهی به این مسئله نمی شود که این کار در شرایط عادی شرعا اشکال دارد. این کار حداقل به دو دلیل اشکال دارد؛ یکی اینکه مشاهده بازوی مرد نامحرم برای زن جایز نیست و دیگری لمس بازوی مرد توسط زن.
♦️اصولا یکی از مسایلی که درعالم پزشکی مغفول مانده و توجهی به آن نمیشود موضوع تفکیک جنسیتی در امور درمانی است .
♦️حقیقتا جای تأسف دارد که با وجود کثرت پرسنل مرد و زن، به خصوص بانوان، چرا مدیریت صحیحی صورت نمیگیرد تا کادر درمانی زن برای مراجعین زن و کادر درمانی مرد برای مراجعین مرد امور درمانی را انجام دهند.
♦️بارها مشاهده میشود که مثلا مردی در بیمارستان بستری است و پرستار زن کارهای مربوط به او را انجام میدهد. از آن بدتر جایی است که پرستار مرد امور مربوط به بیمار زن را انجام میدهد. با توجه به این که بانوان تقریبا تمام شغلها را تصاحب کردهاند و شاید شاغلین زن از مرد هم بیشتر باشد این دیگر جای توجیه ندارد که چرا باید پرستار مرد به بیمار زن رسیدگی کند!
همین اخیرا هم شاهد بودیم که در خبرگزاری فارس نسبت با سونوگرافی بانوان توسط آقایان کمپین اعتراضی برپا شد. داستان واکسن و سونوگرافی نمونهای از این بیتوجهیهاست و به قول معروف "مشت نمونه خرواراست."
♦️متأسفانه مطلبی به غلط سالهاست که در بین عموم جا افتاده که دکتر محرم است؛ در حالی که این تصور، اشتباه است. در جایی که مثلاً خانمی بیمار میشود و برای معاینه و درمان مستلزم نگاه و لمسی است که برای نامحرم جایز نیست، اگر دکتر زن حاذقی باشد، خانم بیمار نباید به دکتر مرد مراجعه کند. بله اگر زمانی پزشکِ زنِ حاذق نباشد یا اینکه شرایط اضطراری است که تعلل کردن خطر جدی برای بیمار دارد، قضیه فرق میکند و طبابت پزشک مرد اشکالی ندارد؛ حتی اگر منجر به لمس و نگاه به عورت باشد نیز در این صورت اشکالی ندارد که در اینجا بحث اضطرار است و داستانش متفاوت است و اصلا به معنای محرم بودن دکتر نیست. برعکسش هم صادق است. این نکته مهمی است که مغفول واقع شده است.
♦️حالا موضوع واکسن هم از مسائلی است که معمولا بحث اضطرار در کار نیست که واکسیناتور زن بخواهد به مرد واکسن تزریق کند. امیدواریم که وزارت بهداشت یک تدبیر اساسی برای این مسئله بیندیشد و بالاخره ضوابط شرعی را در امور درمانی از جمه بحث واکسن رعایت نماید و گوش شنوایی در این زمینه پیدا شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عرفانی ترین جمله در شناخت وحدانیت خداوند:
یکی بود ، یکی نبود ، غیر از خدا ، هیچکس نبود!
آیت الله جوادی آملی
@BisimchiMedia
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تشییع با شکوه استاد جواد کاشانی از استادان طراز اول حوزه تهران
🌹رحمت الله علیه🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مناظره بین موافقین و مخالفین #واکسن در تلویزیون
🆘 @Roshangari_ir
✍️ #یادداشت رسیده| آیا عرفان بدون عمل به ظواهر دستورات شریعت است؟!
◻️ یکی از ارکان مهم عرفان، عمل به #ظواهر دستورات شریعت است.
◻️ علامه طباطبایی میفرماید: سالک از ابتدای سیر تا مقام وصول، باید ملازم شرع باشد و سر سوزنی از ظاهر شریعت تجاوز ننماید و چون کسی این چنین نباشد منافق است، مگر به عذر و یا خطا و نسیان باشد. این که شنیده شده و به بعضی نسبت دادهاند که چون شخص به کمال رسید، تکلیف از او ساقط می شود افترا و کذب محض است، زیرا رسول الله(ص) با این که اشرف موجودات بوده، تا آخرین لحظه حیات تابع و ملازم احکام الهیّه بودند. (ثمرات حیات؛ ج۱؛ ص ۴۰)
◻️ امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهج البلاغة،حکمت۲۲۷ میفرماید: «الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَان؛ ایمان معرفت به قلب، اقرار با زبان و عمل کردن با جوارح است.»
◻️ ایمان اگر در اعماق جان نفوذ کند حتما شعاع آن، در #اعمال انسان خواهد تابید و اعمال او را صالح میکند.
◻️ این حرف عدهای از مدعیان عرفان که میگویند انسان باید دلش پاک باشد، حالا عملش هر چه بود، بود؛ سخن گزافی است که از قضا این اعتقاد، تازگی هم ندارد و مشابه این را نیز، "مرجئه" در زمان امامان معصوم ادعا میکردند و ائمه علیهمالسلام هم در مقابل آنها موضع گیری میکردند.
◻️ قرآن کریم در آیات متعددی هرجا سخن از ایمان به میان میآورد، عمل صالح را نیز در کنار آن به صورت جداناپذیر مطرح میکند. این، خود گویای آن است که #ایمانوعمل، همواره باید قرین یکدیگر باشند.
◻️ آیت الله سعادت پرور چنین بیان میدارد که «طریقت» عمل به شریعت حضرت محمّد (ص) است و «حقیقت» نتیجه عمل به دستورات شریعت است.
https://hawzahnews.com/xbqZb
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🔴 زنده نگه داشتن یاد امام زمان (عج)
🔵 آیت الله #میلانی از علمایی که شیفته امام زمان عجل الله فرجه بودند. بالای سر خود نام مبارک حضرت مهدی را زده بودند و زیر نام حضرت، نوشته بودند :
🔺 بالای سرم نام تو را نقش نمودم
🔺 یعنی که سر من به فدای قدم تو
🕋 @sebghatallaah
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: خداوند متعال به حضرت داود عليه السلام وحى فرمود: اى داود! تو مى خواهى، من هم مى خواهم ، ولى جز آنچه من مى خواهم نمى شود. پس اگر تسليم آنچه من مى خواهم بشوى، آنچه را هم تو مى خواهى عطايت مى كنم. امّا اگر تسليم آنچه من مى خواهم نشوى، در آنچه خودت مى خواهى تو را به رنج مى افكنم و جز آنچه هم كه من بخواهم نخواهد شد.
🔻متن عربی روایت :
قالَ اَميرُالمُؤمِنين عليه السلام: اَوْحَى اللّه ُ اِلى داوُودَ: يا داوُودُ! تُريدُ وَ اُريدُ وَ لايَكُونُ اِلاّ ما اُريدُ ، فَاِنَ اَسْلَمْتَ لِما اُريدُ اَعْطَيْتُكَ ما تُريدُ وَ اِنْ لَمْ تُسْلِمْ لِما اُريدُ اَتْعَبْتُكَ فيما تُريدُ وَ لا يَكُونُ اِلاّ ما اُريدُ.
[توحید صدوق؛ص۳۳۷]
وصیت پلاک ۱۳
این شبها سریال طنز پلاک ۱۳ هر شب از شبکه سه پخش میشود. کارگردان این سریال آرش معیریان است که تجربه زیادی در کار طنز دارد و به عنوان فیلمساز طنز مطرح است که میتوان شاخصترین آن را فیلم سینمایی "کما" دانست. البته معیریان را میتوان به نوعی یکی از فیلمسازان فیلم فارسی بعد از انقلاب نیز دانست که برخی از فیلمهایش کپی برداری یا برداشتی ملموس از فیلم فارسیهای قبل ازانقلاب است مثل "شارلاتان" و "شیر و عسل ".
محور داستان سریال پلاک ۱۳ ارثیه فامیلی است که قرار است با شرایطی به ورثه منتقل شود. داستان از این قرار است که زن ثروتمندی فوت کرده و وراثش برادرزادههای اوهستند. وی ( شهین تسلیمی) قبل از فوتش به وکیلش (امیر حسین صدیق) وصیت میکند که بخش عمدهای از اموالش را صرف امور خیریه کند و باغی را با شروطی به برادرزادههایش بدهد؛ از جلمه این شروط این است که آنها مدتی را با هم در آن باغ زندگی کنند.
نکته مهم دراینجا طریقه وصیت کردن است که چنین وصیتی شرعا اشکال دارد و نافذ نیست؛ چرا که انسان بیشتراز ثلث( یک سوم) اموالش را نمیتواند وصیت کند و در اینجا شواهد بر این است که بیش از ثلث برای امور خیریه وصیت شده است که مازاد بر ثلث مستلزم اجازه ورثه است و به این نکته توجهی نشده است. حالا اگر این قضیه به نحوی توجیه شود که آن اموال بیش از ثلث نبوده مشکل دیگری هست که وصیت کننده نمی تواند شرعا شرطی برای انتقال مالش به ورثه بگذارد مگر در همان ثلث؛ برای اینکه قهرا بعد از فوتش اموالش به ورثه منتقل میشود و شرط گذاشتن هم صحیح نیست.
حالا از این عجیبتر این است که وصی چنین وصیت مشکلداری یک وکیل است که قاعدتا باید آگاه به مسائل شرعی باشد و به موکل خود گوشزد کند که چنینی وصیتی درست نیست.
به هر حال درست است که سریال، طنز است؛ ولی این دلیل نمیشود که نکات حقوقی در آن نادیده گرفته شود و یا بدون مشاوره صحیح فیلمنامه تنظیم گردد. جا دارد که در سریال سازی به این نکات توجه بیشتری شود و در امور تخصصی مشاوره درستی از سوی صاحبان تخصص انجام گیرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای افزایش روزی
✅ کانال حکمت و اسرار آل محمد صلوات الله علیه
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
➣ @hekmat_110
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
📖 در منزل من، همه افراد، هرشب در حال مطالعه خوابشان مىبرد
📝 رهبر انقلاب: من اين را مىخواهم عرض كنم كه در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال #مطالعه خوابشان مىبرد. خود من هم همينطورم. نه اينكه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مىكنم؛ تا خوابم مىآيد، كتاب را مىگذارم و مىخوابم. همه افراد خانه ما، وقتى مىخواهند بخوابند حتماً يك كتاب كنار دستشان است. من فكر مىكنم كه همه خانوادههاى ايرانى بايد اينگونه باشند. توقّع من، اين است.
📚بايد پدرها و مادرها، بچهها را از اوّل با كتاب محشور و مأنوس كنند. حتّى بچههاى كوچك بايد با كتاب اُنس پيدا كنند.
📚بايد خريدِ كتاب، يكى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزييناتى و تجمّلاتى - مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و... -، به كتاب اهميّت بدهند.
📚اوّل كتاب را مثل نان و خوراكى و وسايل معيشتى لازم بخرند؛ بعد كه اين تأمين شد به زوايد بپردازند. ۱۳۷۴/۰۲/۲۶
#هفته_کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📽وصیت پلاک 13
⭕️محور داستان سریال پلاک 13 ارثیه فامیلی است که قرار است با شرایطی به ورثه منتقل شود. داستان از این قرار است که زن ثروتمندی فوت کرده و وراثش برادرزادههای اوهستند. وی ( شهین تسلیمی) قبل از فوتش به وکیلش (امیر حسین صدیق) وصیت میکند که بخش عمدهای از اموالش را صرف امور خیریه کند و باغی را با شروطی به برادرزادههایش بدهد؛ از جلمه این شروط این است که آنها مدتی را با هم در آن باغ زندگی کنند.
🔷نکته مهم دراینجا طریقه وصیت کردن است که چنین وصیتی شرعا اشکال دارد و نافذ نیست؛ چرا که انسان بیشتراز ثلث( یک سوم) اموالش را نمیتواند وصیت کند و در اینجا شواهد بر این است که بیش از ثلث برای امور خیریه وصیت شده است که مازاد بر ثلث مستلزم اجازه ورثه است و به این نکته توجهی نشده است. حالا اگر این قضیه به نحوی توجیه شود که آن اموال بیش از ثلث نبوده مشکل دیگری هست که وصیت کننده نمی تواند شرعا شرطی برای انتقال مالش به ورثه بگذارد مگر در همان ثلث؛ برای اینکه قهرا بعد از فوتش اموالش به ورثه منتقل میشود و شرط گذاشتن هم صحیح نیست.
👈ادامه مطلب
https://b2n.ir/e53901
📎 #نقدرسانه
📎 #تلویزیون
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org