eitaa logo
نعیم
28 دنبال‌کننده
191 عکس
211 ویدیو
2 فایل
ارتباط : @B_Shakoorzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
حجاب، فرع اساسی دین معروف است که فروع دین ۱۰ مورد است؛ ولی حفظ حجاب جزء این موارد نیست. حالا این موضوع ممکن است که برای برخی سوال ایجاد کند که با این وصف این همه بحث و جنجال بر سر حجاب چیست و چه اهمیتی دارد؟! پاسخ این است که فروعات دین فقط این ۱۰ مورد نیست؛ بلکه این موارد مهم‌ترین مواردی است که عالمان دین از مجموع آموزه‌های دینی(قرآن و روایات) به آن رسیده‌اند و در متون دینی اینگونه جا افتاده که فروع دین فقط این موارد است؛ در حالی که این‌ها بخشی از فروعات است و منحصر در این ۱۰ مورد نیست‌. بی‌تردید موضوع حجاب از مهم‌ترین احکام و بدیهیات دین اسلام و نص صریح قرآن است و روایات قابل توجهی بر اهمیت آن دلالت دارد. از طرفی انکار آن می‌تواند منجر به ارتداد شود. در پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی مطالبی در این باره ذکر شده که در تبیین این موضوع راهگشاست. بخشی از آن بدین شرح است: 《فروع دین مجموعه تکالیفی است که یک مسلمان باید به آنها عمل نماید. مهم‌ترين اين فروع عبارتند از: نماز، روزه، خمس، زكات، حج، جهاد، امر به معروف، نهى از منكر، تَولّى و تبرّى. فروع دين بسيار زياد است و هر شخصى نمی‌تواند آنها را از منابع آن مثل قرآن و احاديث و ساير ادلّه فقهى استخراج كند. شمارش آنها به هشت یا ده، از باب اهمیت این ها در بخش عبادات است و گرنه آن چنان که برخی از علما گفته‌اند، هر آنچه در برابر اصول جای دارد و جزء احکام عملی است، یعنی همه واجبات و محرمات و احکام معاملات از فروع دین شمرده می‌شوند.》 https://eitaa.com/bshn60/340
باور کنیم حجاب در قرآن آمده است! برخی افراد هستند که وقتی به آن‌ها گفته می‌شود که فلان کار گناه است موضع‌گیری می‌کنند و می‌گویند کجای قرآن نوشته که گناه است. معمولا این دسته افراد اطلاعات چندانی از آموزه‌های دینی ندارند و تصور می‌کنند که چون قرآن کتاب آسمانی است، تمام ریز و درشت احکام در آن آمده است و همه چیز را باید در قرآن جستجو کرد. گویا به این نکته توجه ندارند که آموزه‌های دینی فقط قرآن نیست و بخش عظیمی از این آموزه‌ها شامل احادیث معصومین علیهم‌السلام است.  اگر قرآن فقط همین آیه بود که «اطیعوا الله و اطیعوا الرّسول...» کافی بود تا دیگر دنبال این نباشیم که احکام و معارف دین را فقط در قرآن جستجو کنیم؛ چرا که در این آیه شریفه خداوند صراحتا می‌فرماید که رسول را اطاعت کنید. از طرفی  مگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث متواتر و معروف ثقلین نفرمود که من شما را ترک می‌کنم و قرآن و عترت را در میان شما می‌گذارم و تا زمانی که به این‌ها متسک شوید گمراه نمی‌شوید؟!  بنابراین باید به این افراد این نکته را گوشزد کرد که برای اثبات حلال و حرام خدا، قرآن به تنهایی کافی نیست و عمل کردن به احادیث پیامبر و ائمه علیهم‌السلام که نبی اکرم صلی الله علیه وآله به پیروی از آن‌ها سفارش کرده، همگی در راستای اطاعت از خدا و عمل کردن به قرآن است.  از این‌ها گذشته جالب این است که برخی از همین افراد که می‌گویند کجای قرآن نوشته، بعضا مسائلی را مطرح می‌کنند که از قضا در قرآن آمده و چه بسا با تفصیل هم آمده است. یکی از آن مسائل مهم که خیلی چالشی هم هست موضوع حجاب است و به گونه‌ای مطرح شده که جای هیچ‌گونه شبهه‌ای را باقی نمی‌گذارد. خداوند متعال در سوره نور می‌فرماید: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ ... .؛ و به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را [از نامحرمان]ببندند و فروج خود را حفظ کنند و زینت خود را جز آنچه که آشکار است نمایان نکنند و روسرى‏‌هاى خود را بر سینه خود بیندازند... .»  کلمه" خُمُر" جمع «خِمار» است و خمار جامه‌‏اى است که زن سر خود را با آن مى‏‌پیچد و باقی آن را به سینه‌‏اش آویزان مى‏‌کند. کلمه «جُیوب» جمع «جَیْب» است که معنایش معروف است و مراد از جیوب، سینه‏‌ها است و معنایش این است که به زنان دستور بده تا اطراف مقنعه‏‌ها را به سینه‏‌هاى خود انداخته، آن را بپوشانند. (تفسیر المیزان/ ذیل آیه مذکور) از این جمله استفاده مى‌‏شود که زنان قبل از نزول آیه، پایین روسرى خود را به شانه‏‌ها یا پشت سر مى‌‏انداختند که گردن و حداقل بخشی از سینه آن‌ها نمایان مى‏‌شد؛ از طرفی می‌توان این نکته را هم استفاده کرد که خِمار روسری معمولی نبوده و بزرگی آن به قدری بوده که زنان می‌توانستند سینه‌ها را هم بپوشانند؛ بنابراین بحث حجاب در قرآن آمده است و بهانه‌ای برای بی حجابی به دلیل ذکر نشدن حجاب در قرآن نیست. https://eitaa.com/bshn60/341
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷مولودی که نامش را خداوند متعال برگزید🌷 ⚪️🍃روزی که ایشان متولد شدند حضرت جبرئیل(علیه السّلام) 🟢🍃بر حضرت رسول اکرم(صلّى اللَّه علیه و آله) 🌹🍃فرود آمد و گفت: «ای محمد! پروردگار عالم به تو سلام می رساند و مى‏ فرماید که على(علیه السّلام) برای تو به منزله هارون برای موسى است لیکن بعد از تو نبی‌ای نیست پس پسرت را نام گذاری کن به نام پسر هارون، 🔺که فرزندان هارون: شُبَّر و شُبَّیر یعنی حَسن و حُسین نام داشتند». 🌷میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد.🌷 https://eitaa.com/khoban72
🔘 شگفتی‌های سوره قدر... 1️⃣خواندن در نماز : امام صادق(ع) فرمودند: «هرکه سوره قدر را در نماز واجب قرائت کند، منادى او را صدا زند که اى بنده خدا گناه گذشته تو بخشیده شد، عمل را از سر بگیر» 📚 وسائل الشیعه ج ۶ ص ۱۴۹ 2️⃣ برای تسریع در پرداخت بدهی : امام باقر علیه السلام در جواب شخصی که توان ادای قرض را نداشت فرمودند: زیاد استغفار کن و سوره قدر را فراوان بخوان. 📚 الکافی، ج۵ ص۳۱۷ 3️⃣خواندن هنگام وضو : امام رضا علیه السلام می فرمایند: هر مؤمنی که هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گناهانش خارج می شود مانند آن روزی که از مادر زاده شد. 📚فقه الرضا ص ۷۰ 4️⃣ نزد قبور اموات: امام رضا(علیه السلام)فرمودند: هر مؤمنى که قبر برادر مؤمنش را زیارت کند و هفت مرتبه (انا انزلنا فى الیلة القدر) را بخواند، خداوند او و صاحب قبر را مى آمرزد. 📚من لا يحضره الفقیه، ج ١ ، ص ١٨١ 5️⃣ هنگام سوار شدن بر وسیله نقلیه : امام سجاد علیه السلام فرمود:هر كسی به هنگام سوار شدن مركب«انا انزلنا» بخواند سالم و آمرزيده از مرکب پياده شود. 📚مکارم الاخلاق ج۱ص۲۴۲ 6️⃣ برای دفع چشم زخم و بلاها : امام صادق علیه السلام بـراى حفظ و نگهدارى (از چشم و بلاها) فرمود: كوزه ی تازه ای بردار و آن را پر از آب كن و بر آن سوره (انا انزلناه فى ليلة القدر) را سى بـار بـخوان سپس آن را آويزان كن و از آن بياشام و وضو بگير و هر چه بخواهی می توانی به آن آب بیفزایی. 📚كافى ج ۴ ص ۴۳۰ ح ۱۹ 7️⃣ در عصر جمعه : امام کاظم علیه السلام می فرماید: برای خداوند در روز جمعه هزار نفحه رحمت است که به هر بنده که بخواهد مقداری از آن عطا می کند و هر کس سوره ( انا انزلناه ) را بعد از ظهر جمعه صد بار قرائت نماید خداوند همه آن هزار نفحه رحمت را به او خواهد داد. 📚الامالی للصدوق ۱ ص۶۰۶ 8️⃣ بعد از نماز عصر : امام جواد علیه السلام فرمودند: هر کس ده مرتبه سوره «انا انزلناه» را بعد از نماز عصر، بخواند، به مقدار اعمال خلائق در آن روز ثواب خواهد داشت. 📚 المصباح للکفعمی ج ۱ ص ۳۳ 🔰راز سوره قدر : از امام صادق(ع) درباره تفسیر «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» پرسیده شد، آن‌حضرت فرمود: «معناى "لیلة" فاطمه است و معناى کلمه "قدر" یعنى خدا، پس کسى که فاطمه را آن‌طور که باید بشناسد لیلة القدر را درک نموده است» 📚تفسير فرات كوفي ٥٨١ ✍🏼 قدر سوره قدر را بدانيم @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴🏴 تهدمت والله ارکان الهدی قتل ابن عم المصطفی قتل علی المرتضی 🖤🖤🖤🖤🖤
جایگاه امام معصوم در شب قدر به امام باقر علیه‌السلام عرض شد: شما را می‌شناسید؟ حضرت فرمود: چگونه نشناسم در حالی‌که در شب قدر، ملائکه ما را طواف می‌کنند.  تفسیرقمی/ ج‏2/ص432
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊تعبیر لطیف کلب در اشعار بزرگان ✅ مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه در پاسخ کسانی که به تعبیر کلب و سگ در اشعار عربی و فارسی اعتراض می‌کردند می‌فرمودند: هیچ کس نمى‏‌گوید مؤمن سگ است، و این عبارات که من سگ درگاه خدا یا سگ در خانه پیغمبر یا امام هستم، معنایش این نیست که من سگ هستم. 🔸این الفاظ معناى لطیف و دل پسندى دارد که خود به خود در ذهن شنونده وارد مى‏ شود و لذا کسى جز شما به گوینده آن اعتراض نمى‏ کند که چرا خود را سگ خواندى و چرا دروغ گفتى!؟ غرض این است که همان‏گونه که سگ، در خانه صاحبش را رها نمى‏ کند و اگر او را براند و دور کند به جاى دیگر روى نمى ‏آورد و وفا و حق‏شناسى دارد و پاس احترام ولىّ نعمت خود را نگاه مى ‏دارد و از صاحبش‏ و خانه ‏اش دفاع مى‏ کند و عنایت کم و لقمه نان صاحبش را بر سفره‏ هاى چرب دیگران بر مى‏ گزیند، من هم بر سر کوى شما مقیم شده و در خانه شما را رها نمى ‏کنم، و به پاسبانى منزل محبوب و مراد خود افتخار مى‏ کنم. 🔽 این تعبیر بسیار عرف پسند و شیرین و عاطفى و مهیّج است و در اشعار شعرا و اهل ذوق عرب و عجم، بسیار است که در درگاه خدا، یا پیغمبر یا امام، حقیرانه خود را سگ مى‏ شمارند؛ مانند این اشعار: 🌹لقمه نانى به این سگ کن عطا کم نگردد از عطایت اى خدا یا شاها چو تو را سگى بباید گر من شوم آن سگ تو شاید هستم سگکى ز حبس جسته بر شاخ گل هوات بسته‏ از مدح تو با قلاده زر زنجیر وفا به حلقم اندر خود را به قبول رایگانت بستم به طویله سگانت‏ افکن نظرى بر این سگ خویش سنگم مزن و مرانم از پیش‏ و یا من سگ اصحاب کهفم بر در پاکان مقیم نیم نانى مى‏رسد تا نیم جانى در تن است‏ و این ضعیف هم در منظومه مناجات امیرالمومنین على علیه السلام خطاب به آن حضرت عرض کرده‏ ام: بسته سنبل گیسوى توام فخرم این بس که سگ کوى توام‏ 🔹نابغه علم و ادب و افتخار جامعه شیعه و اسلام، شیخ بهاء الدین عاملى قدس سره براى کسى مثل شاه عباس کبیر از بین تمام القاب شاهانه این لقب را برگزیده و در آغاز کتاب” جامع عباسى” چنین مى‏ فرماید: «چون توجّه خاطر ملکوت ناظر اشرف اقدس، کلب آستان على بن ابى ‏طالب علیه السلام شاه عباس الحسینى الموسوى …» 🔻به نظر ما این جمله «کلب آستان على بن ابى‏ طالب علیه السلام» براى معرفى شاه عباس کبیر از تمام القابِ نفرت‏ انگیز و پر از مبالغه‏اى که براى شاهان صفوى و سلاطین دیگر گفته شده، دلپذیرتر و ارزنده‏تر و جذاب‏تر است و لطفى که در این جمله به کار رفته در هیچ یک از عناوینى که در ابتداى کتاب‏ها براى پادشاهان نوشته شده، وجود ندارد. ✔️مع ذلک، ما نمى‏ گوییم گویندگان همه این‏گونه الفاظ را در هر مجلس و منبر، یا در هر شعر و قصیده تکرار کنند و از طریق بلاغت و تکلم به مقتضاى حال بیرون روند. 📚 منبع: محضر آفتاب، نکوداشت مرجع عالیقدر آیت الله العظمی حاج آقا لطف الله صافی گلپایگانی قدس سره/ به‌کوشش: محسن اکبری شاهرودی @varesoon
پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله: لا تَطلُبوا عَثَراتِ المؤمنينَ؛ فإنّ‏ مَـن تَتَبّعَ عَثَراتِ أخيهِ تَتَبّعَ اللّه‏ُ عَثَراتِهِ، و مَن تَتَبّعَ اللّه‏ُ عَثَراتِهِ يَفْضَحْهُ و لو في جَوفِ بَيتِهِ؛ دنبال لغزش‌هاى مومنان نباشید كه هر كس لغزش‌هاى برادرش را جستجو کند خداوند لغزش‌هاى او را پيگيرى مى‏كند و هر كه خداوند عيب‌هایش را پیگیری کند رسوايش مى‏سازد، هر چند درون خانه خود باشد.
آیات متعددی از گویای این مطلب است که بعد از ، به انسان اعمالش را نشان می‌دهند که معمولا این عبارت "فَیُنَبِّئُکُم بما کُنتُم تَعملون" یا مشابه آن است. این،[ظاهرا] همان چیزی است که تجربه‌گران در به عنوان و سیر زندگی خود از آن یاد می‌کنند. این نکته یکی از مواردی است که نشان‌ می‌دهد این برنامه وزین با قرآن کریم تطبیق دارد.
🔴، و ، بازدارنده انسان از بسیاری نافرمانی‌ها🔴 🔷️روایت جالبی از نبی اکرم صلی الله علیه و آله  نقل شده که این نکات را گوشزد می‌کند و از طرفی نشان می‌دهد که چقدر انسان غافل است. حضرت می‌فرماید: «لولا ثلاث فی ابن آدم ما طأطأ رأسه شيء المرض، الفقر و الموت و كلّهم فيه و انه معهم لوثّاب؛ اگر بيماری، فقر و مرگ نبود، چيزی سر آدم را خم نمی‌كرد، ولی با اين حال او خیلی جست و خیز می‌کند.» معنای لغوی "وثّاب" جست و خیز است که در اینجا ظاهرا کنایه از بی پروایی و غفلت است.  📚بحارالانوار/ج5/ص316 🔷️در این حدیث، بیماری، فقر و مرگ به عنوان عواملی ذکر شده که این پتانسیل را دارد که سبب مهار انسان ‌شود و او را از سرکشی و طغیان باز دارد؛ ولی با وجود اینکه انسان با اینها مواجه است، باز هم غفلت او را می‌گیرد و مرتکب اعمالی می‌شود که گویا اوضاع همیشه بر وفق مراد است.
اینکه انسان پناهگاهی برای برآوردن مؤمنین شود و مراجعات زیادی داشته باشد نعمتی از و توفیقی است که ممکن است به هرکسی عطا نشود. امام حسین علیه‌السلام در حدیثی فرمودند: «نیازهاى مردم به شما، از نعمت‌هاى خداوند بر شماست، پس از نعمت‌ها ملول نشوید که نعمت‌ها از دست مى‌روند.»
یکی با کلک و حقه بازی و به راحتی آب خوردن، میلیارد‌ها تومان از را غارت می‌کند و دیگری به خاطر چند هزار تومان حاضر نیست خودش را مدیون دیگران، حتی یک نفر کند. غفلت از یا عدم اعتقاد به آن و حساب و کتابی که در پیش داریم از عوامل مهم بی‌توجهی به بیت‌المال و است.
جای خالی آموزه های رسانه ای دینی در فرهنگ عمومی؛ 🔻قاتل شهید الداغی، آیت الله سلیمانی، سرهنگ شهرکی و... کیست؟ در روایتی از امام باقر علیه‌السلام می‌خوانیم: «بنده‌ای در روز قیامت محشور شود و [با این‌که در دنیا] دستش به خونی آلوده نشده، اما یک ظرف شیشه‌ای خون و یا بیشتر از آن به دست او دهند و بگویند: این سهم تو است از خون فلان شخص؟! او عرضه می‌دارد: پروردگارا! تو خود می‌دانی که جان مرا گرفتی [و تا آن لحظه] من خون کسی را نریخته بودم! خداوند فرماید: آری! تو خبرهای مختلفی از فلانی شنیده بودی و برای دیگران بازگو کردی، پس این خبر زبان به زبان به فلان ستمکار رسید و با استناد به همین خبر، او را کُشت، و این بهره تو از خون اوست» (کافی، کلینی، ص 370 – 371) 🔹وای بر ما اگر در تولید و انتشار دروغ و نفرت و کوتاهی در دین و تقویت نقشه‌ی شیاطین برای از بین بردن عفت و حیا و اخلاق نقشی داشته باشیم. گاهی با یک جمله در تقویت طرح دشمنان شریک می‌شویم و آن وقت از آخرت‌مان چه می‌ماند؟! / وحید یامین پور 🔺 پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ بدون سانسور 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
گناه جدید، بلای جدید امام رضا علیه‌السلام: كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْرِفُونَ زمانی که بندگان گناهانی را مرتکب شوند که قبلا انجام نمی‌دادند، خداوند بلایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که تا به حال نمی‌شناختند. 📚اصول کافی/ جلد3/ صفحه 377
🔰ستاد ترویج احکام ⬅️ راهی سریع برای رسیدن به پاسخ مسائل شرعی 📝 🔷🔹گروهی از بهترین و باتجربه ترین اساتید احکام کشور گردهم آمده‌اند تا احکام و مسائل مبتلابه را که با آن مواجه هستیم بیان کنند👌 ✅شما می توانید سوالات شرعی خود را از طریق ادمین برای ما ارسال کنید تا در کوتاهترین زمان پاسخ داده شود⏰ 💎 با عضویت در این کانال ،دغدغه ای در مسائل شرعی نخواهید داشت😉 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر احکام ،شریک شوید🙏 ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━ 📲کانال ما در ایتا: ╔══════••⚬⚬••═════╗ @setadeahkam ╚══════••⚬⚬••═════╝ 🖥 وب سایت: ╔══════••⚬⚬••═════╗ ahkam.org ╚══════••⚬⚬••═════╝ ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
مال حرام را دریابیم! در این مدتی که بحث حجاب در کشور داغ است، شاهد بی‌حجابی‌هایی هستیم که بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است. برخی افراد وقیحانه شمشیر را از رو بسته‌اند و رسما با دهن کجی به حکم الهی این واجب شرعی را به سخره گرفته‌اند. برخی دیگر چهره واقعی خود را نمایان ساخته‌اند و نشان دادند که سال‌ها منافقانه با این موضوع برخورد می‌کردند. این ناهنجاری عوامل متعددی دارد که چرا در جامعه‌ای که نام اسلام را به یدک می‌کشد، مردمش مسلمان هستند و حکومتش ادعای اسلامی بودن را دارد چرا باید این حجم از بی‌حجابی شرم‌آور در آن حاکم باشد؟! اینکه برخی از این افراد به هیچ عنوان پذیرای حجاب نیستند و جلوی هر استدلالی قد علم می‌کنند نشان از مشکلات اساسی دارد. عملکرد اشتباه برخی افراد مذهبی،‌ فاصله داشتن عملی برخی مسئولان و حکومتی‌ها با آموزه‌های دینی، تبلیغات رگباری و مسموم رسانه‌های معاند و مروجین فساد، همگی دراین ناهنجاری دخیل است؛ ولی یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه می‌شود و می‌تواند عاملی جدی برای گستاخی این جماعت به شمار ‌رود حرام‌خواری است. امام حسين علیه‌السلام در روز عاشورا بارها با سپاهيان عمر سعد احتجاج کرد و آنها را موعظه نمود؛ ولی گوش شنوايی نبود که حضرت را اجابت کند. امام علیه‌السلام صراحتاً به سپاهيان عمر سعد فرمود: 《شکم‌های شما از حرام پر شده و به قلب‌های شما مهر زده شده است.》 اين مطلب نشان می‌دهد که مال حرام مانع شنيدن موعظه حضرت و تأثيرپذيری از آن شده بود. این رویداد از درس‌ها و عبرت‌های عاشورا است که فرجام حرام‌خواری و تأثير سوء آن در عاقبت انسان را روشن می‌کند. بنابراین این نکته که یکی از عوامل زیر بار حرف حق نرفتن و ایستادگی در برابر حکم الهی، حرام‌خواری است،‌ صرفا ادعا یا مطلبی شعاری نیست؛ بلکه واقعیتی انکارناپذیر است که شاهد عینی آن واقعه عظیم عاشورا می‌باشد و هشداری جدی به حساب می‌آید که نباید از آن غافل شد. https://eitaa.com/bshn60/368