🌺یا فاطمه الزهرا🌺
تبلور فضائل حضرت زهرا در اسامی
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای اسامی و القاب متفاوتی هستند و هر یک از آنها شامل وجوهی از شخصیت این بانوی عظیمالشأن را میشود.
مشهورترین این اسامی، نُه اسم است که در روایتی از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاند. «قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ الصَّادِقُ علیهالسلام لِفَاطِمَةَ علیهاالسلام تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّیقَةُ وَ الْمُبَارَکَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّکِیَّةُ وَ الرَّضِیَّةُ وَ الْمَرْضِیَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ... .»
امام صادق علیهالسلام بعد از بیان اسامی حضرت زهرا سلام الله علیها به یونس بن ضبیان فرمود: میدانی چرا فاطمه نامیده شد؟ یونس گفت مرا خبر ده مولای من! فرمود: فُطِمَتْ مِنَ الشَّرِّ؛ از شر بریده شده است... . (أمالی صدوق/ص۵۹۲)
ابن عباس خطاب به معاویه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل میکند که حضرت فاطمه سلام الله علیها به این دلیل فاطمه نامیده شد که خودش و شیعیانش از آتش بریده و دور شدهاند. (عیون أخبار الرضا علیهالسلام/ ج۲/ص۷۳ )
در فرازی از حدیث مفصلی رسول خدا صلی الله علیه و آله از جبرئیل میپرسد: اى دوست من جبرئیل! چرا در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است؟ گفت: بدین سبب در زمین «فاطمه» نامیده شده که شیعیان خود را از جهنّم رهائى مىبخشد و دشمنانش از محبّت وى بىبهره خواهند بود و در آسمان به این جهت«منصوره» است که خداوند فرموده: یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ، بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ؛ یعنى در آن روز(قیامت) مؤمنان به جهت یارى خدا که هر فردى را بخواهد یارى دهد خرسند مىشوند. منظور از این یارى همان نصرتى است که حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها به دوستان خویش خواهد کرد. (معانی الأخبار/ ص۳۹۶)
جابر مىگوید محضر مبارک امام صادق علیهالسّلام عرض کردم براى چه فاطمه زهراء سلام اللَّه علیها به زهراء نامیده شد؟حضرت فرمودند: زیرا حقّ عزّ و جلّ او را از نور عظمت خودش آفرید و هنگامى که نور وجود فاطمه سلام الله علیها درخشید، آسمانها و زمین به نورش روشن شده و دیدگان فرشتگان از شدّت نورش بسته شد و تمام ملائکه حقّ تبارک و تعالى را سجده نموده و عرض کردند: اله و معبود ما! سرور و مولاى ما! این نور چه خصوصیتى دارد که این قدر تابان و روشن است؟خداوند متعال به آنها وحى فرمود: این نور از نور من است که در آسمان ساکنش کردهام، آن را از عظمت خویش آفریدم، آن را از صلب پیامبرى از پیامبران که بر تمام انبیاء تفضیل و برتریش دادهام خارج نمودهام، از این نور پیشوایانى را که به امر من قیام مىکنند و مردم را به طرف من هدایت مىنمایند بیرون مىآورم، این پیشوایان را پس از انقطاع وحى، جانشینان خود در روى زمین قرار مىدهم. (علل الشرائع /ج۱/ص۱۸۰)
نقل شده که از رسول خدا صلی الله علبه وآله پرسیده شد منظور از بتول چیست؟ از شما شنیدهایم که مریم و فاطمه سلام الله علیهما بتول هستند. حضرت فرمود: بتول زنی است که هیچگاه سرخی نمیبیند، یعنی حیض نمیشود؛ چرا که حیض در دختران انبیاء ناپسند است. (معانی الاخبار/ص۶۴)
دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به سبب پاک بودنش از هر ننگ و پلیدى، طاهره نامیدند و او هرگز حیض و نفاس ندید. (بحار/ج۴۳/ص۱۹)
راوی میگوید از حضرت امام صادق علیهالسلام شنیدم که مىفرمود: فاطمه سلام الله علیها را به خاطر این محدّثه نامیدند که فرشتگان از آسمان فرود مىآمدند و آن حضرت را مىخواندند، همان طورى که مریم دختر عمران را صدا مىزدند. آنها مىگفتند: اى فاطمه! خدا تو را برگزید و پاکیزهات نمود و بر تمام زنان عالم اختیارت کرد. اى فاطمه! پروردگارت را بخوان و سجدهاش نما و با رکوعکنندگان رکوع کن و بدین ترتیب حضرتش با آنها سخن مىگفت و آنها نیز با جنابش حدیث و سخن مىگفتند.شبى فاطمه سلام الله علیها به فرشتگان فرمود: مگر مریم بنت عمران بر تمام زنان عالم برترى ندارد؟ فرشتگان عرضه داشتند: مریم بانو و سرور زنان عالم خودش بود و خداوند عزّ و جلّ تو را بانو و سرور زنان عالم خودت و عالم مریم قرار داده و بدین ترتیب تو سرور تمام زنان عالم هستى از اوّلین تا آخرین. (علل الشرائع/ج۱/ص۱۸۲)
#ام_ابیها
#حضرت_زهرا
#فضائل
#حجاب
#جهاد_تبیین
#زن #مادر
@bshn60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاطمةُ الزَّهراءُ عليهاالسلام :
مَن أصعَدَ إلى اللّه ِ خالصَ عبادَتِهِ أهبَطَ اللّه ُ عزّوجلّ له أفضَلَ مَصلَحَتِهِ .
هر كه عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا بالا ببرد ، خداوند عز و جل بهترين چيزى را كه به صلاح اوست برايش میفرستد .
#حضرت_زهرا_علیهاالسلام
#زن #مادر
#روز_مادر #روز_زن
شخصى به همسرش گفت نزد فاطمه زهرا عليهاالسلام برو و بپرس: آيا من از شيعيان اهل بيت هستم؟ زن آمد و پرسيد. حضرت زهرا عليهاالسلام در پاسخ گفت: به همسرت بگو:
اگر به آنچه تو را فرمان دادهايم عمل مىكنى و از آنچه نهى كردهايم پرهيز نمودهاى از شيعيان خواهى بود و در غير اين صورت از شيعيان نيستى.
#حضرت_زهرا_علیهاالسلام
#زن #مادر
#روز_مادر #روز_زن
عاقبت جاسوسی
علیرضا اکبری به جرم جاسوسی برای انگلیس اعدام شد. در اهمیت موارد جاسوسی همین بس که دولت انگلستان مواضع تندی نسبت به این اعدام داشته است.
پرونده اکبری از لحاظ سیاسی و امنیتی شاید پیچیدگیهای خاصی داشته باشد؛ کسی که پستهای مختلفی در مراکز حساس حکومتی از جمله وزارت دفاع داشته و چه بسا همین مسئله باعث شد که شکار سرویس جاسوسی انگلیس خبیث شود و خواسته و ناخواسته تن به جاسوسی بدهد و پولهای هنگفت کثیفی را از این راه به چنگ آورد.
این یک بعد قضیه است؛ ولی نکته قابل تامل درباره این واقعه تلخ این است که وی از ابتدا که جاسوس نبوده و اتفاقا شخصیتی مذهبی و انقلابی داشته است. در کارنامه او ۷۰ ماه حضور در جبهه ثبت شده؛ یعنی چیزی حدود ۶ سال! چه بسا در این مدت خدماتی نیز داشته است. این بخشی از فعالیتهای اوست و طبیعتا نقاط مثبت دیگری داشته است. همین شخصیت وقتی در دام سرویس جاسوسی میافتد به جایی میرسد که به یک ابرجاسوس تبدیل میشود و آگاهانه اطلاعات مهمی را در اختیار روباه پیر قرار میدهد و به عنوان یک نفوذی فعالیت میکند که سرانجام، اعدام نصیب او میشود.
نکته عبرتآموز این است که انسان باید در همه حال به خدا پناه ببرد و از عاقبت خویش بترسد که مبادا سرنوشت ناگواری در انتظارش باشد. ما درصدد قضاوت کردن این شخص و امثال او نیستیم، ولی آنچه که از عاقبت این افراد متوجه میشویم این است که انسان در هر شرایطی که هست نباید مغرور شود و به عملکرد خود بنازد. تاریخ از این نمونهها کم نداشته است؛ مثال معروفش طلحه و زبیر هستند که رشادتها و خدمات آن چنانی در راه اسلام انجام دادند، ولی در نهایت مقابل امیرمومنان علیهالسلام و جانشین بلا فصل رسول خدا صلی الله علیه و آله قد علم کردند.
خلاصه اینکه عاقبت به خیری گوهر ارزشمندی است که امید است خداوند متعال نصیبمان گرداند. بیخود نیست که از برخی بزرگان نقل شده که اگر یک دعای مستجاب داشته باشند، عاقبت به خیری را انتخاب میکردند.
#جاسوس #علیرضا_اکبری
#اعدام #انگلیس
#عاقبت
https://eitaa.com/bshn60/258
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠علامت شیعه بودن در بیان امام موسی کاظم علیهالسلام
#شیعه
#مومن
#گناه
#مسعود_عالی
https://eitaa.com/bshn60/260
حقیقت زهد
🔷️زُهد واژهای است که بارها آن را شنیدهایم. برخی فقر را با زهد یکی میدانند؛ در حالی که اینگونه نیست. خلاصهی تعریف زهد، عدم دلبستگی به دنیاست.
🔷️در بیان جامع و زیبایی از حضرت علی علیهالسلام در نهجالبلاغه، تمام زهد در این دو جمله از قرآن تبیین شده که خداوند میفرمايد: 《لكيلا تأسوا على ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتاكم؛ نسبت به آن چه از دست میدهيد تأسف نخوريد و بر آن چه به دست مىآوريد شادمان نباشيد》 حضرت در ادامه میفرماید: كسى كه غم گذشته نخورد و از آينده خوشحال نشود، هر دو جانب زهد را در اختيار گرفته است.
🔷️طبیعی است که ناراحتی از آنچه که انسان از دست داده و خوشحالی نسبت به چیزی که به آن دست پیدا کرده، در واقع، همان عدم دلبستگی است. بنابراین ممکن است که کسی اموال زیادی داشته باشد، ولی به خاطر عدم دلبستگی و تعلق خاطر به آنها، زاهد محسوب شود و از طرفی شخص فقیری که به مال ناچیز خود دلبستگی دارد، زاهد نیست.
#زهد #زاهد
#حضرت_علی_علیهالسلام
#قرآن
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/bshn60/261
چیستی شانس
در عرف، گاهی شانس به معنای فرصت، موقعیت و احتمال استعمال میشود؛ مثلاً گفته میشود که فلانی از شانس خوبی برای عالم شدن برخوردار است و این به خاطر این است که مثلاً آن شخص در خانوادهای از اهل علم رشد و نمو کرده و مأنوس با علم و دانش بوده است و قاعدتاً از موقعیت بهتری برای دانشمند شدن برخوردار است. این معنای از شانس صحیح است و مورد بحث نیست.
اما معنای دیگری که اکثراً به این معنا استعمال میشود، امری تصادفی و بدون حساب و کتاب است که هیچ علتی ندارد و صرفاً به عنوان یک اتفاق از آن یاد میشود. شانس به این معنا با آموزههای دینی سازگار نیست ؛ چرا که استفاده کننده شانس در این معنا، عملاً معتقد به عدم علیّت در نظام هستی شده است و چنین چیزی قطعاً با واقعیت مخالفت دارد.
اگر کسی شغل خوب و پر برکتی دارد، اگر کسی فرزند صالح دارد و...، به خاطر خوش شانسی نیست؛ اگر مثلاً در یک حادثه رانندگی کسی فوت میکند، دیگری به شدت مجروح میشود و دیگری جراحت سطحی میبیند، از روی شانس بد و خوب نیست؛ تمامش دلیل و حکمت دارد. این گونه نیست که صرفاً از روی اتفاق، ماشینی دچار سانحه شده و عدهای کشته و زخمی شدهاند. حتماً بیدلیل نبوده؛ چرا که رابطه علیت در نظام هستی پابرجاست و هیچ حادثهای بیحکمت نیست؛ عملکرد خود ما تأثیر به سزا دارد، امتحان الهی است و عوامل دیگری که میتواند در این امور اثرگذار باشد و علت محسوب شود.
رابطه علیت
مسئله «علیّت و معلولیّت» یکی از اصول و ضروریّات عقل است که وحی نیز آن را تأیید کرده است. معنای «علیّت» آن است که اگر هستی چیزی عین ذاتش نبود، یعنی به نحو ضرورت ازلی ضروریالوجود نبود، بلکه ممکنالوجود بود، چنین پدیدهای نه بیسبب وجود مییابد و نه بیسبب از بین میرود. «بخت»، «شانس» و «اتّفاق» در عالم هستی مستحیل است و هر پدیدهای، قطعاً علّتی دارد و معجزه نیز از این قانون عقلی استثنا نشده است. قرآن کریم بر اصل علیّت صحّه گذاشته و همه موجودات جهان را نیازمند علّت و مخلوق خدای سبحان میداند: «اللهُ خالقُ کلِّ شیء.» (قرآن در قرآن/ص۹۵)
از امام صادق سلام الله علیه روایتی نقل شده است که فرمودهاند: «أبی الله أن یجریَ الأشیاء إلا بأسبابها فجعل لکلّ شیء سبباً؛ خدای سبحان برای هر چیزی سببی قرار داده و سنّتش بر این است که اشیا و افعال را بر اساس اسباب خود و بر محور نظم و قانون علّت و معلول صورت دهد.» نتیجه آنکه قانون «علیّت» قانونی عقلی است که اساس وحی و کتاب و سنّت نیز بر آن نهاده شده است و از این رو، معجزه توان آن را ندارد که این قانون را نقض کند. (تفسیر تسنیم/ج۱۶/ص ۱۲۳)
خود کرده را تدبیر نیست!
علی علیهالسلام میفرماید: به خدا قسم، رفاه و خوشی از امتی زایل نمیشود، مگر به واسطه کردار زشتی که انجام دادند؛ زیرا خداوند به بندگان ستم نمیکند. (نهج البلاغه/خطبه ۱۷۸)
در جای دیگر میفرماید: از گناهان اجتناب کنید که هیچ بلا و کمبود روزی نیست، مگر به واسطه گناه کردن؛ حتی خراش بدن و زمین خوردن و مصیبت دیدن. خداوند میفرماید: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُم؛ هر مصیبتی که به شما میرسد نتیجه و اعمال خود شماست.» (خصال صدوق/ج۲/ص۶۱۶)
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که انسان گناهی میکند و از نماز شب محروم میگردد؛ تأثیر عمل شر در صاحبش از تأثیر چاقو بر گوشت سریعتر است. (محاسن برقی/ج۱/ص ۱۱۵)
امام رضا علیهالسلام میفرماید: هر زمان بندگان گناهان تازهای که قبلا انجام نمیدادند مرتکب شوند، خداوند بلاهای ناشناختهای بر آنها مسلط میکند. (کافی/ ج۲/ص۲۷۵)
#شانس #بخت #فرصت
#رابطه_علیت
#تقدیر #سرنوشت
https://eitaa.com/bshn60/263
خود کرده را تدبیر نیست!
علی علیهالسلام میفرماید: به خدا قسم، رفاه و خوشی از امتی زایل نمیشود، مگر به واسطه کردار زشتی که انجام دادند؛ زیرا خداوند به بندگان ستم نمیکند. (نهج البلاغه/خطبه ۱۷۸)
در جای دیگر میفرماید: از گناهان اجتناب کنید که هیچ بلا و کمبود روزی نیست، مگر به واسطه گناه کردن؛ حتی خراش بدن و زمین خوردن و مصیبت دیدن. خداوند میفرماید: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُم؛ هر مصیبتی که به شما میرسد نتیجه و اعمال خود شماست.» (خصال صدوق/ج۲/ص۶۱۶)
از امام صادق علیهالسلام نقل شده است که انسان گناهی میکند و از نماز شب محروم میگردد؛ تأثیر عمل شر در صاحبش از تأثیر چاقو بر گوشت سریعتر است. (محاسن برقی/ج۱/ص ۱۱۵)
امام رضا علیهالسلام میفرماید: هر زمان بندگان گناهان تازهای که قبلا انجام نمیدادند مرتکب شوند، خداوند بلاهای ناشناختهای بر آنها مسلط میکند. (کافی/ ج۲/ص۲۷۵)
#نتیجه_اعمال
#بلا #سرنوشت #شانس #تقدیر
ایمان در گرو عمل صالح است
ایمان و عمل صالح دو بال پرواز به سوی کمالات و قرب الهی هستند که داشتن آن لازمه انسان مؤمن است. این دو شاخصه، جدایی ناپذیر و مکمل یکدیگر هستند.
ایمان اگر در اعماق جان نفوذ کند و انسان به باور قطعی برسد، حتماً عملکردش به سوی عمل صالح سوق پیدا میکند؛ در واقع زمانی که چراغ پرفروغ ایمان در قلب انسان روشن شود، شعاعش از چشم، گوش، زبان و سایر جوارح او آشکار مىشود.
اصولاً افرادی که اهل انجام عمل صالح نیستند، مشکل ایمان دارند و هر چه ایمان ضعیفتر و در سطح نازلتری باشد، عملکردی که رضای خدا در آن باشد هم ضعیفتر خواهد بود.
قرآن کریم در آیات متعددی، هر جا سخن از ایمان به میان میآورد، عمل صالح را نیز در کنار آن به صورت جداناپذیر مطرح میکند. این گویای آن است که ایمان و عمل، همواره قرین یکدیگرند.
وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُون؛ و آنها که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند، آنان اهل بهشتند و همیشه در آن خواهند ماند.(بقره/ ۸۲)
وَ أَمَّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمین؛ امّا آنها که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، خداوند پاداش آنان را به طور کامل خواهد داد و خداوند، ستمکاران را دوست نمىدارد.(آل عمران/ ۵۷)
علاوه بر آیات قرآن، احادیث زیادی هم در این رابطه وجود دارد که نشان میدهد ایمان بدون عمل، معنا ندارد.
حضرت علی علیهالسلام در این باره فرمودند: الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَان؛ ایمان، معرفت به قلب، اقرار با زبان و عمل کردن با جوارح است. (نهج البلاغة/حکمت۲۲۷)
امام صادق علیهالسلام در حدیثی میفرماید: ایمان، همهاش عمل است و اظهار زبانى جزئى از ایمان مىباشد که واجبی از خداوند بوده و آن را در کتاب خود بیان کرده است. نورش روشن و برهانش ثابت است، کتاب به آن ایمان گواهى مىدهد و او را به سوی عمل دعوت میکند.(کافی/ج۲/ص۳۳)
بنابراین القای این مطلب که انسان باید دلش پاک باشد و عملش اهمیتی ندارد سخنی باطل و گمراه کننده است که به هیچ عنوان با اسلام سازگاری ندارد .
البته این مبنای فکری چیز جدیدی نیست و در زمان ائمه علیهمالسلام هم چنین تفکراتی بود که به "مرجئه" معروف بودند و ائمه علیهمالسلام نیز مواضع محکمی در مبارزه با آنها نشان میدادند.
#ایمان
#عمل_صالح
#اسلام #قرآن
#عرفان #عرفان_کاذب
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/bshn60/265
نامه شهید «ذبیحالله عالی» به کارگزینی سپاه برای کمکردن حقوقش!
بسمه تعالی
اینجانب دارای چهار هكتار زمین زراعتی آبی و خشكی میباشم وحقوق من زیاد میباشد، لذا درخواست مینمایم كه در اسرع وقت از حقوق ماهیانه من حدود ۲۰۰۰ تومان كسر نمایید.
خداوند همه ما را خدمتگزار اسلام و امام قرار بدهد.
ذبیحالله عالی
💬 این نامه رو حقوقنجومیبگیرها بخوانند و از خجالت بمیرند.
🆔 @Masaf
♦️شاهکلید حل مشکلات
🔷️سالها پیش از برخی منبریها نکتهای از آیتالله شاهآبادی( عارف و فیلسوف معاصر که استاد عرفان امام خمینی بود) شنیدم که مضمونش به این صورت است که ایشان مدت زیادی فقط درباره توحید صحبت میکرد و در نهایت مستمعین به ایشان معترض میشوند که چرا از موضوعات دیگر صحبت نمیکند. آقای شاهآبادی فرموده بود که همه مشکلات از همین توحید است؛ اگر توحید حل شود بقیه مشکلات هم برطرف میشود.
🔷️اخیرا هم از یکی از استادان اخلاق شنیدم که علامه طباطبایی راه علاج مشکلات اخلاقی را در توحید میدانستند.
🔷️با این اوصاف باید به این حقیقت برسیم که ریشه خیلی از اعمال ناشایست و نافرمانیها در همین مشکل توحیدی است.
🔷️توحید ابعاد مختلفی دارد؛ توحید در عبادت، توحید در خالقیت، توحید در رازقیت و ... .
🔷️برای نمونه یکی از مواردی که خیلیها در آن لنگ میزنند توحید در رازقیت است. توحید در رازقیت به این معناست که به این باور برسیم که رزق، فقط و فقط به دست خداست و تا او نخواهد ارزنی عائد انسان نمیشود. اگر فقط در همین یک مورد موحد باشیم دیگر این همه شاهد حرص،کلاهبرداری، اختلاس و پایمال کردن حقالناس نخواهیم بود. اینها همه به این خاطر است که در واقع خدا را رازق مطلق نمیدانیم.
🔷️بنابراین اگر انسان به حقیقت توحید برسد و به آن پایبند باشد، حداقل بسیاری از مشکلات اعتقادی و اخلاقی او حل میشود.
#توحید
#عرفان
#رزق #عبادت
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/bshn60/267
🌺🌺🌺🌺🌺
امام باقرعلیهالسلام:
اگر اراده کردی که بفهمی اهل بهشت هستی یا اهل جهنم، به قلبت مراجعه کن. اگر دیدی اهل طاعت را دوست داری اهل بهشت هستی و اگر اهل گناه را دوست داری اهل جهنم هستی و انسان در قیامت با کسی که او را دوست دارد محشور میشود.
#امام_باقر_علیهالسلام
#ماه_رجب
امام هادى عليهالسلام :
حرام، افزايش نمىيابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشهاى به سوى آتش خواهد بود.
كافى/ ج 5/ص 125
#امام_هادی_علیهالسلام
#شهادت
#ماه_رجب
پاسخ به شبههای تاریخی
یحیی بن اکثم(قاضی القضات حکومت عباسی) در نامهای سوالاتی را از امام هادی علیهالسلام میپرسد که یکی از آنها این بود که چرا على علیهالسلام در صفین دشمنان را کشت و فرمود: در حال هجوم و فرار آنان را بکشند و مجروحان را نیز تماماً کشت؛ در حالیکه در جنگ جمل حکمش از این قرار بود که نه خود، فرارى و مجروحی را کشت و نه به کسى چنین حکمى داد که فرارى و مجروح را بکشد و فرمود: هر که به خانه خود رود در امان است و هر که سلاحش را بر زمین نهد در امان است؛ چرا چنین کرد؟
امام علیهالسلام در پاسخ او فرمود: این حکم از آن جهت بود که رهبر و فرمانده اهل جمل کشته شده بود و پشتیبانى نداشتند که بدان باز گردند [و طبق دستور او جنگ را ادامه دهند] و در واقع مردم بدون آنکه قصد ادامه جنگ را داشته باشند، یا مخالفتى ورزند و یا اختلافى ایجاد نمایند، به خانههایشان بازگشتند و همین قدر راضى بودند که شمشیر از آنها برداشته شود [در این شرایط، حکمِ] برداشتن شمشیر از آنان و خوددارى از آزارشان بود؛ زیرا آنها هیچ گونه کمکى براى ادامه جنگ درخواست نکردند، ولى اهل صفّین به وسیله یک ستاد آماده و رهبرى که براى آنها سلاح و زره و نیزه و شمشیر مهیّا مىکرد، پشتیبانى مىشدند و مالى فراوان به آنها مىبخشید و از آنها پذیرایى مىنمود و از بیمارانشان عیادت به عمل مىآورد و استخوان شکسته آنان را شکستهبندى مىکرد و مجروحان را درمان مىکرد و مرکب سوارى در اختیار پیادگانشان مىگذاشت و لباس براى برهنگانشان مىداد و آنها را دوباره به جنگ و کشتار بر مىگردانید؛ پس بین این دو واقعه مساوات در حکم برقرار نیست؛ چون على علیه السلام عارف به حکم جنگ با اهل توحید بود؛ لکن، این را براى ایشان توضیح مىداد و هر که آن را نمىپذیرفت کشته مىشد یا اینکه باید توبه مىکرد تا کشته نشود. (تحف العقول/ص477)
#امام_هادی_علیهالسلام
#ماه_رجب
#جنگ_جمل
#جنگ_صفین
https://eitaa.com/bshn60/272
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸باور کن که حامله نیست!🔸
زنها وقتی باردارند، با احتیاط می نشینند و می ایستند.
مؤمن هم باردار است و جنین او ایمان اوست.
زن حامله اگر از بلندی بیفتد، بچه اش سقط میشود؛ مؤمن هم گاهی یک حرف ناملایم میزند و ایمانش سقط میشود.
زنی که پشت سر هم به این طرف و آن طرف میپرد، باور کن که حامله نیست. اگر حامله بود اینطور بی پروا نبود.
کسی هم که لابلای حرفهایش خیلی شلنگ تخته میاندازد و در قضاوتش درباره این و آن، هرچه خواست میگوید، باور کن که حامل «ایمان» نیست.
📌 بازنشر فقط با فوروارد یا درج لینک 👈
@haerishirazi
توهم بودجه کذایی
هجمه به بودجه حوزههای علمیه حربه دیگری از سوی معاندین و رسانههای معلومالحالی است که تقریبا کاری غیر از لجنپراکنی ندارند. عدد و رقم این بودجه هر چه که باشد معمولا چیزی از آن عائد طلاب نمیشود؛ چرا که منابع مالی که نصیب طلاب میشود معمولا دولتی نیست و بیتردید یکی از کم درآمدترین اقشار جامعه طلاب هستند که با این وجود عزتمندانه گذران زندگی میکنند.
بودجه حوزههای علمیه هرچقدر که باشد مطمئنا به خیلی از مراکز دیگر نمیرسد و بعضا اینگونه است که درآمد کارکنان خدماتی بعضی سازمانها از مدیر یک مرکز حوزوی بیشتر است! این مسئله برای خیلی از مردم لطیفه به حساب میآید ولی واقعیتی انکارناپذیر است.
استادی میگفت که گذران زندگی طلبه از دلایل اثبات صانع است. حقیقتا هم همینطور است و دخل و خرج نوع طلاب با حساب ریاضی جور در نمیآید؛ ولی معجزهآسا اموراتشان میگذرد.
#بودجه
#حوزه_علمیه
#طلبه
#دولت
#رسانه #اینترنشنال
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/bshn60/275
✍
نکتهای درباره صحبتهای رائفیپور
صحبتهای رائفیپور درباره حدیثی از امیرالمومنین علیهالسلام بلوایی در فضای مجازی ایجاد کرده و برخی از علما واکنش تندی نسبت به آن داشتند که برای کسانی که اهل فضای مجازی هستند روشن است و نیازی به بازگویی آن نیست.
نکته قابل ذکر در این باره که شاید مغفول مانده این است که بالاخره در احادیث اهل بیت علیهمالسلام مواردی که در بردارنده مسائل جنسی باشد وجود دارد؛ حالا بعضی از آنها شاید سند درستی نداشته باشد، ولی به هر حال برخی از آنها هم معتبر هستند. از طرفی در عرف ما هم برخی از آنها را نمیتوان به صورت عمومی مطرح کرد؛ ولی این دلیل نمیشود که اگر ما نمیتوانیم به طور عمومی بیان کنیم، مطرح شدن این مسائل توسط ائمه علیهمالسلام، -نعوذ بالله - حمل بر جسارت بر آن بزرگواران باشد؛ چرا که اولا عرف آن زمان با زمان ما متفاوت است. ثانیا حداقل برخی از این احادیث هم خصوصی بوده و اینگونه نبوده که ائمه علیهمالسلام علنی آن را مطرح کرده باشند. بنابراین به صرف اینکه شخصی بگوید امیرالمومنین علیهالسلام مطلبی فرموده که من نمیتوانم عمومی بگویم دلیل نمیشود که او را متهم کنیم که به اهل بیت علیهمالسلام جسارت کرده است.
در قرآن کریم مواردی هست که اگر ترجمه تحتاللفظی کنیم شاید قابلیت نشر عمومی نداشته باشد و به زعم برخی بیادبی به حساب بیاید. مثلا درباره حضرت مریم علیهاالسلام میفرماید : "اَحصَنَت فرجَها "؛ خُب ترجمه ظاهر این عبارت در عرف ما صورت خوشی ندارد، ولی آیا این باید حمل بر بیادبی شود؟! واضح است که این عبارت اشاره به پاکدامنی این بانوی الهی دارد.
خلاصه اینکه از معنای مفهومی عبارات و از طرفی، عرف زمان و مکان نباید غافل شد و همه این مسائل را باید با هم دید.
#رائفیپور
#جسارت
#اهلبیت
#عرف
https://eitaa.com/bshn60/277