فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ انتصابی که خوشایند رسانههای معاند نبود.
#دیپلماسی_قدرت
#زبان_دنیا
•┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
✍️ خاکریز بصیرت🇮🇷
@Omidiaan_hossein
🕊الّلهُـمَّ احفظ قائدنا🕊
🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👼بچه هامون تنهان
#فرزندآوری
#تربیت_فرزند
•┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
🏡 خانواده آرام
@Kanevadeh_Aram
@Omidiaan_hossein
🕊الّلهُـمَّ احفظ قائدنا🕊
🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
💎 صدها کتاب در نیمساعت!
🌀 اگر به گمان وقتنداشتن، کتاب نمیخوانید؛ این پیشنهاد آقا را از دست ندهید
📚 #رفاقت_ماندگار
#کتاب_کتابخوانی
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
🌱 @Nojavan_khameni
•┈┈•❀🕊🍃🌺🍃🕊❀•┈┈•
✍️ خاکریز بصیرت🇮🇷
@Omidiaan_hossein
🕊الّلهُـمَّ احفظ قائدنا🕊
🌷الّلهُـمَّ ؏جـِّل لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 شگردهای رسانهای در علوم شناختی
7⃣1⃣ تكنیك هفدهم:
«سدِ سكوت»
⭕️ بعضی ها عاشق خبرهای پشت پرده هستند درست مانند آنهایی كه عاشق فیلم های پلیسی هستند؛ رمز و رازی كه اگر افشا شود همه چیز از هم می پاشد...
🤫 در حوزه ی رسانه هم گاهی خبرها بگونه ای تنظیم می شود كه انگار سندی، افشا خواهد شد كه همه ی تحلیل های گذشته را تغییر خواهد داد. در این شگرد هیجان و تعلیقی كه ایجاد می شود از خودِ خبر مهمتر است. به این شگرد اصطلاحا ” سد سكوت “ می گویند.
⭕️ رسانه های بیگانه بسیار علاقه دارند سراغ آدم هایی بروند كه ظاهرا سال ها كسی صدایشان را نشنیده است. این افراد می توانند دیوار سكوت را بشكنند و همه چیز را پایین بریزند.
قصه ای كه از این افراد و رازهای مگویشان می سازند بهتر از واقعیت ، مخاطب را پای رسانه نگه می دارد...
⚠️ شگردهای رسانه های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می شود، شناختن و درک این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانهای مورد نیاز امروز ماست.
#سواد_رسانه
#عملیات_روانی
#علوم_شناختی
برای دیدن قسمت های دیگر این مطلب
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانهای جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
در سال 1976 در شهر لس آنجلس، پزشكان دست به اعتصاب زدند و يك ماه مطب هاى خود را بستند! در آن ماه مرگ و مير در لس آنجلس 18 درصد كاهش يافت!
خدایا یه لطفی بفرما ، در کشور ما هم یه اعتصاب کنند این طیف .(قطعا هر کجا خار هست ، گل هم هست ، ولی توی این قشر خار زیاده و گل کمه !!!!!)
# نقش لاریجانی و ولایتی در پرونده دکتر درویش گنابادی و زنش ، که از قاتلین شهید روح الله عجم هست !
ساعتهای میلیاردی بر دستان سلبریتیها | اینها دغدغه مردم دارند؟ هرگز!
🔺 چندی پیش در جریان دربی حساس تهران، ساعت گرانقیمت یحیی گلمحمدی سوژه کاربران در فضای مجازی شد. شاید جالب باشد بدانید که تعداد افرادی که ساعتهایی با قیمت میلیاردی و چندصد میلیونی بر دست میبندند، بیش از این حرفهاست.
🔸شاید این تجملگرایی و سبک زندگی در دنیای سلبریتیها عادی باشد. اما وقتی آنها برخلاف سلبریتیهای کشورهای دیگر در همه چیز از جمله سیاست و اقتصاد و فرهنگ دخالت میکنند و ادعای مردمدوستی و دغدغهمندی معیشت مردم را دارند انتظار میرود سبک زندگیشان تناسبی با این دغدغهها داشته باشد که به ریاکاری متهم نشوند!
🔅 حرف روز
خط کلی زندگی امام صادق(علیهالسلام)
فردا مصادف با سالروز شهادت امام جعفرصادق(علیهالسلام)، ششمین نور امامت و ولایت است. رهبر معظم انقلاب در خرداد 1358 سخنانی درباره این امام همام دارند که در کتاب انسان 250 ساله نیز آمده است. معظمله تأکید دارند: «تنها راهی که میتواند ما را با خط کلی زندگی امام آشنا کند، آن است که نمودارهای مهم زندگی آن حضرت را در لابهلای ابهامها بیابیم». نمودارهای مهم و برجسته در زندگی امام صادق(علیهالسلام) را میتوان در کلام رهبر معظم انقلاب در سه بخش دستهبندی کرد: اول، تبیین و تبلیغ مسئله امامت؛ دوم، تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن به روال بینش شیعی و سوم، وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیکـ سیاسی.
امام صادق(علیهالسلام) مانند دیگر امامان شیعه، محور برجسته دعوتش را موضوع «امامت» تشکیل میداده است. از منظر رهبری زندگی ائمه شیعه واجد یک «خط کلی» است و آن، روح مبارزه با ظلم و طاغوت است. این موضوع در سیره و سلوک و تقریرات امام صادق(علیهالسلام) نیز مشهود است و قاطعترین راه برای اثبات این واقعیت تاریخی، انبوه روایات و احادیثی است که درباره ادعای امامت، ضرورت مبارزه و انتظار قائمآلمحمد(عجالله تعالی فرجه الشریف) برای برپایی عدالت و مبارزه با ظلم از زبان امام صادق(علیهالسلام) به روشنی و با صراحت تمام نقل شده و برای ما به یادگار مانده است. امام در هنگام اشاعه و تبلیغ مسئله امامت، خود را در مرحلهای از مبارزه میدیده است که میبایست به طور مستقیم و صریح، حکام زمان را نفی کند و خویشتن را به عنوان صاحب حق واقعی ولایت و امامت به مردم معرفی کند؛ و قاعدتاً این عمل فقط هنگامی صورت میگیرد که همه مراحل قبلی مبارزه با موفقیت انجام گرفته باشد اما تاریخ پرغصه امامت آدرسی از این تمهیدات نمیدهد؛ نه آگاهیهای سیاسی و اجتماعی در قشر وسیعی پدید آمده و نه آمادگیهای بالقوه در همهجا احساس میشد. لذا عمده اهتمام و تلاش امام صرف آمادهسازی جامعه و تربیت شیعه تراز اسلام میشود. امام صادق(علیهالسلام) در اواخر دوران بنیامیه، به موازات کار علمی و تشکیل کرسیهای علمی و فقهی و تربیت شاگرد در عرصههای مختلف، شبکه تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعه امامت آلعلی(علیهالسلام) و تبیین درست مسئله امامت بود، رهبری میکرد؛ شبکهای که در بسیاری از نقاط دوردست کشور مسلمان، به ویژه در نواحی عراق و خراسان، فعالیتهای چشمگیر و ثمربخشی درباره مسئله امامت عهدهدار بود و این بخش از زندگی سیاسی امام صادق(علیهالسلام) و دیگر ائمه(علیهمالسلام) است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «مهمترین و شورانگیزترین و در عین حال مجهولترین و ابهامآمیزترین فصول زندگینامه» این ذوات مقدس است.
▫️فتحالله پریشان
🔅کانال#سروقامتان درایتا🇮🇷👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3633315841C62fc697683
🔅کانال#سروقامتان در«روبیکا»👇👇
https://rubika.ir/sarvghamataan
💢قاعده معکوس در ضرورت شناسی💢
📝 قبل از فراگیری هر علم یا خواندن هر کتاب، برای کشف ضرورت فراگرفتن آن علم اینگونه از خود سوال کنیم که:
◀️ اگر حذف شود، در سیر علمی خود به چه مشکلی برمیخوریم؟
👈 در این صورت اگر با فرا نگرفتن آن علم یا نخواندن آن کتاب، خللی در روند علمی ما وارد نشود، آن را از برنامه خود حذف میکنیم.
⏳ و در نتیجه این پرسش حیاتی، ختم به مدیریت عمر و زمان میشود.
زیرا از صرف وقت در علمی که مورد نیاز ما نیست جلوگیری میکند و زمان آن را در اختیار نیاز های حقیقی ما قرار میدهد.
#تحصیل_هدفمند
💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻
@SWG_EHYA110
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
🔵🔴 محسنی اژه ای 🔴🔵
🔸 روزی که حمید بقایی معاون اجرایی دولت احمدینژاد گفت: "سال ۷۰ آقای اژهای می گفتند نظام ماندنی نیست چیزهایی ننویسید که وقتی نظام عوض شد برای ما دردسر شود" ، برای من تازگی نداشت تا بخواهم بوسیله آن محسنی اژه ای را بشناسم
🔹 دوره پرهیاهوی دادگاه غلامحسین کرباسچی شهردار متخلف تهران به ریاست قاضی محسنی اژه ای بود که همسفر شده بودم با فردی که منتقد حاکمیت بود و حرف های خاصی می زد و من را هم فردی از جنس انقلاب اسلامی دید و غیرمستقیم اصرار داشت تا بشنوم
🔸حرف های ایشان از نظر من ضدانقلابی بود اما در ذهنم ماند و سالها بعد یک به یک آشکار شدند. "مهدی هاشمی رفسنجانی اصلا اعتقادی ندارد که در جمهوری اسلامی کاندیداهای ریاست جمهوری از جیب خودشان برای انتخابات هزینه کنند و همه هزینه ها را از دولت برداشت می کند"
مطلب دیگری در خصوص رفتار قاضی اژهای در جریان پرونده غلامحسین کرباسچی شهردار متخلف تهران بیان کردند که چون آقای احمدینژاد هم در جریان پرونده حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی این را تعریف کردند و خواستند جایی آن را نگوییم از بیان آن خودداری می کنم
و.....
🔹 سال هایی که محسنی اژه ای بعنوان سخنگو و معاون اول قوه قضائیه تمام قد در جهت سیاست های انتقام جویانه آملی لاریجانی علیه دکتر محمود احمدینژاد قرار گرفتند بیشتر از گذشته به ماهیت وجودی ایشان پی بردم که نتیجه آن که ایشان هرچند که نزدیک به ماهیت اداری نظام اسلامی هستند لکن هرگز از جنس انقلاب اسلامی نیستند گرچه از آملی لاریجانی جلوتر هستند
🔸 امروزه که شاهد مطالبه گری امت حزبالله از آقای اژهای در برخورد با پدیده بی حجابی در جامعه هستم ، و به شدت متعجبم که چرا از چنین شخصی چنین مطالبه ای را دارند ، بسیار عصبانی هستم از حزب اللهی که در برابر ظلم هایی که دستگاه قضایی به بهاری ها و نزدیکان دکتر احمدینژاد روا می داشتند سکوت کردند اما چنین متعصبانه برای حجاب وارد میدان شده اند درحالی که شمشیرشان تیزی گذشته را ندارد چرا که عاقبت سکوت در برابر ظلم همین است و ما هنوز مانده تا عقوبت اصلی ظالمین و ساکتین را شاهد باشیم
🔹 ریشه اصلی همه این گرفتاری ها در محدود کردن انتخاب مردم است و اگر انتخاب مردم محدود نمی شد امثال حضرات حسن روحانی ، صادق آملی لاریجانی ، علی لاریجانی ، غلامحسین محسنی اژهای ، سید ابراهیم رئیسی و محمد باقر قالیباف جایی در سران قوا نداشتند
🔵 کانال تحلیلی یا حسین شهید 🔵
@ya_hosin_e_shahid
.
🔻شیخ حسن روحانی که روی کار آمد گفتم این رئیس جمهور افکار چهل سال قبل را دارد
🔻کابینه را که معرفی کرد صدای نمایندگان درآمد که اینها فسیل هستند
علی لاریجانی جلوی نمایندگان ایستاد که این رئیس جمهور خودش از همین جنس است و با همین جنس می تواند کار کند
🔻 مردم هرچه فریاد دارند بر سر آمریکا می کشند ، اما در دادگاه عدل الهی نقش فسیل شدگان در شورای نگهبان در این فسادها و نیز گرفتاری ها و بدبختی های مردم نقش تأثیرگذاری بشمار خواهد رفت
🔻 خدای متعال از مسببان وضعیت سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی موجود نخواهد گذشت
@ya_hosin_e_shahid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(احتمالا کیلیپ رو دیدید ولی مجدد ببینید و نشر بدید .)
اتمام حجت
به هرزه ها و حامیان مستقیم و غیر مستقیم فتنه فواحش ، بخصوص افسادطلبهای بی شرف و غربگداهای بی غیرت ! و برخی مسئولینِ ... که منویات رهبر عزیز رو نادیده میگیرند!
و همچنین به برخی متدینین که در خانه ها ، فریاد وا اسلاما سر میدن ولی در خیابان لال هستند !
زمان ، زمانِ غربالگری هست !
زمانِ آزمایش هست !
کاملا مراقب باشید .
# ظهور ، آمادگی میخواد و امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف ) یاور و سرباز .
🔴 کووید ۱۹ که تقریبا تموم شد الان مونده کووید ۱۹۴۸ که ان شاالله به زودی اون رو هم به زیبیلگابی تاریخ میپیوندونیم. 😎🤣😂✌
#اسقاطیل
.
زنگ بزن ، بیا تووو 👈🔘
••⊰❁༺⃟💠طنزوتحلیل♥️⃟🌸❁⊱••
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم آتش زدن چادر بانوان مسلمان ،توسط هندوی افراطی !😳☹😲☝️🔥
و دست انتقام خانم فاطمهزهرا(س) در آن واحد!
اگر دقت کنید خودش زودتر از چادر شعلهور شد🤣😁😆☹
گمان کنم با بیل خاموشش کردن 😬😂🤣🤣🤣🤣
چراغی را که ایزد بر افروزد ، هرآنکس پوف کند ریشش بسوزد 😎😬😂🤣
همین الان هنجارشکنان عفاف و حجاب در حال خودسوزی هستند و خود نمی دانند.
بدتر از آنها سوءاستفاده کنندگان از موضوع بی حجابی در جهت اهداف دشمن و توهین به مسئولین و دولت انقلابی هستند.
مسیحعلینژاد و سعیدیسم دولبه یک قیچی علیه دولت انقلابی و نظام هستند ، یکی معاند و یکی منافق! و قطعا منافق از معاند و محارب خطرناکتره
بزن رو نوشته آبی ، بیا تووو 👈🔘
••⊰❁༺⃟💠طنزوتحلیل♥️⃟🌸❁⊱••
⭕️هر چه ظهور نزدیکتر، بلا بیشتر
🔹هرچه زمان ظهور حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف نزدیکتر شود، بلاها بیشتر میشود. هنوز بلاها بعد از این است. سفیانی هشت ماه به اسم میکشد! ابوسفیان و اولادش ظالم، و علویون و اولادشان مظلوم آنها بودند. آن حضرت میآید و از ظالمین برای مظلومین انتقام میگیرد، انتقامِ خونین. حالا ما در راحتی و نعمت هستیم! خدا بلاها را رفع و به مبتلایان یقین و صبر عنایت کند.
📕در محضر بهجت، ج۳، ص۳۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_زمان #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
📌📌📌
🎭 بازگشت به خیابان یا برداشتن نقاب از چهره!⬇️⬇️
🔴 حامد اسماعیلیون روز سهشنبه ۱۹ اردیبهشت از برگزاری تظاهرات خیابانی در شهرهای جهان در واکنش به آنچه اعدامهای پرشمار خوانده خبر داد.
این نوع رفتارها و ژستهایی که رسانههای بیگانه سعی دارند آن را نشان شجاعت، ایستادگی و ثبات قدم اسماعیلیون عنوان کنند در حالی صورت میگیرد که کارنامه ی او بیانگر نکات دیگری است :
🟠 نخست؛ اسماعیلیون و البته افراد مشابه او که در اواخر بهمنماه منشور همبستگی را در سیرک جرج تاون امضا کردند، طی هفتههای اخیر نشان دادند که نه تنها توان و کاریزمای جریانسازی را ندارند بلکه چنان گرفتار توهمات جاهطلبانه خود هستند که حتی نتوانستند در جمعی 8 نفره صدای مخالف را تحمل نمایند و هر یک به بهانهای با خروج از این منشور، خشم و کینهشان از یکدیگر را فریاد زدند.
🟡 رضا پهلوی با صدور بیانیهای از خودکامگی و غیر قابل انعطاف بودن افرادی چون اسماعیلیون گفت و با خروج از منشور دل به آغوش اربابانش در تلآویو سپرد.
نازنین بنیادی نیز با صدور بیانیهای منشور همبستگی را با دیدگاههایش همخوان ندانست و از ادامه حضور در آن انصراف داد.
از آن سو؛ اسماعیلیون در مصاحبه با اینترنشنال، رسما پهلوی و روحیه استبدادی او را غیر قابل تحمل دانسته و همین امر را دلیل خروجش از منشور عنوان کرد.
🟠 اکنون معدود افرادی که در داخل و خارج ایران به نمایشهای هالیوودی این مدعیان هدایت انقلاب توهمی «زن، زندگی، آزادی» دل بسته بودند، اذعان میکنند که افرادی که توان حفظ یک منشور چندخطی را ندارند (منشور مشترک علینژاد، پهلوی، اسماعیلیون، شیرین عبادی، عبدالل مهتدی، علی کریمی، گلشیفته فراهانی، نازنین بنیادی در نشست جرج تاون) هرگز قابل اعتماد نخواهند بود...
اکنون حتی در میان معاندان و مخالفان جمهوری اسلامی ایران این اجماع وجود دارد که این افراد جاهطلبانی هستند که کاسبی از خون مردم تنها نقطه اشتراک همه آنهاست و از همین رو خواستار تشدید تحریمها و فشارها بر ایران از جمله در حوزه دارویی هستند.
🟡 دوم؛ اسماعیلیون در حالی مدعی بازگشت به خیابان با کلیدواژه «دادخواهی اعدامهای بیشمار» شده است که پیش از این نیز او مدعی دادخواهی قربانیان هواپیمای اوکراینی شده بود حال آنکه در نهایت بر همگان آشکار شد که او از خون دختر و همسرش فقط کاسبی کرده و با فریب برخی خانوادههای قربانیان به دنبال منافع شخصی بوده است.
این رسوایی چنان بود که در نهایت کسانی که او خود را نماینده آنها معرفی میکرد، رسما از او اعلام شکایت کرده و او را جاهطلبی دروغگو و بدون شرافت انسانی دانستند که حتی به خون نزدیکانش نیز رحم نکرده است.
🔴 با توجه به اخراج اسماعیلیون از جمع دادخواهان حادثه هواپیمای اوکراینی و با عنایت به اینکه او یک ورشکسته سیاسی و اجتماعی است که به زندگی انگلوار عادت کرده، احتمالا ادعای اخیر او نیز کاسبی جدیدی برای سرکیسه کردن دیگران است...
(نور نیوز)
#سواد_رسانه
#عملیات_روانی
#پروپاگاندا
🌀 به ما بپیوندید:
❗️با سواد شو❗️
سواد مدیا👇
@savadmedia1401
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔅 برای دوستان خود فوروارد کنید و در افزایش سواد رسانهای جامعه سهیم باشید.
«انتشار به همراه لینک»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️❌سینما-تریبون مدرن شیطان
⁉️🔞چرا زور دولت و ساترا و صدا و سیما و قوه قضاییه به فیلیمو نمی رسه؟!
🔹سریال «رهایم کن» که توسط فیلیمو پخش میشه،حاوی صحنه های مستهجن و اروتیک و حتی روابط پنهان هست..
🔶البته فیلیمو اولین بارش نیست،تو فیلم ها و سریالهایی که پخش میکنه چه خارجی و چه ایرانی مشروب خوردن سیگار کشیدن گرایشات جنسی و هرچیزی که باعث قبح شکنی میشه رو ازش استفاده کرده..
❌دقیقا میشه گفت که رسانه ایرانی بخوبی در دستان دشمن بشریته
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَليِّكَ الفَرَج، وَ اجعَلنا مِنَ المُنتَظِرينَ لِظُهورِه.
♨️ اگر ترکیه دیشب مانند ایران ۸۸ نشد، فقط و فقط بدلیل این هست که اصلاحات ترکیه وطن پرست هستند و بخاطر کشورشان کوتاه امدند، شما هیچ جای دنیا حزب اصلاحاتی مانند ایران نمیبینید که به تمام معنی دنبال براندازی باشند.
صدقه سر اصلاحات در ایران، کشور ما شاهد همه گونه فتنه بوده است و تقریبا هیچ اشوب و فتنه ای برای ما مردم ایران جدید نیست.
هنگامی که به آنان گفته میشود: در زمین فساد نکنید"میگویند'ما #اصلاح_طلب هستیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴شهادت امام صادق (علیه السلام)، مرد آسمانی مدینه، چشمه جود و سخاوت، کوه حلم و بردباری، تجسم اخلاص و صبر و دریای عمیق علوم لدنی بر شما و خانواده محترمتان تسلیت باد.
اللهم احفظ قائدنا و حبیب قلوبنا و نور اعیننا نائب المهدی امامنا الخامنه ای حتی یصل فرج مولانا المهدی(عج)
🇮🇷 🌐به کانال
🔷️قزوین سلام 🔷️
@qazvinsalam
┄┅┅❅🌸🌺🌸❅┅┅┄
بپیوندید☝️
رهبر انقلاب ماهیت نهضت علمی امام صادق (ع) را این گونه تبیین میکنند: «همه کسانی که فعالیت سیاسی امام را نادیده گرفته اند، بر این سخن هم داستان هستند که امام صادق علیه السلام وسیع ترین -یا یکی از وسیع ترین- حوزه های علمی و فقهی زمان خود را دارا بوده است.
در این میان چیزی که از نظر بیشترین کاوشگران زندگی امام پوشیده مانده است، مفهوم سیاسی و متعرضانه این عمل [است].»(۳) زندگی سراسر مبارزه امام صادق علیه السلام را باید از این زاویه نگریست و در این صورت است که نقش ایشان به عنوان یک شخصیت مبارز جلوه می کند و آشکار می شود؛ منتها مبارزه ای در قالب «قدرت علمی».
رهبر انقلاب نیز بر نگاه از همین زاویه تاکید دارند و می فرمایند: «امام صادق علیه السلام مرد مبارزه بود [...] مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق علیه السلام زمینه را آماده می کرد تا بنی امیه را از بین ببرد و به جای آن ها حکومت علوی را -که همان حکومت راستین اسلامی است- بر سر کار بیاورد.»(۴)
چرا امام صادق(ع) به نهضت علمی روی آوردند؟
یکی از روشن ترین دلایل روی آوردن امام صادق (ع) به نهضت علمی، این است که «زمان امام صادق علیه السلام یک نهضت علمی و فکری و فرهنگی عظیم و جنگ عقاید شروع شده بود که نه قبلش و نه بعدش همچون نهضت عظیمی وجود نداشت. به قول یکی از مورخین، مسلمانان در این وقت از میدان جنگ و لشکرکشی متوجه فتح دروازه های علم و فرهنگ شدند. مردم تحت تاثیر تشویق های قرآن و پیامبر(ص) به علم آموزی و تعقل قرار گرفته بودند. نهضت های علمی و فکری بیش از نهضت های سیاسی وجود داشت. علوم اسلامی در حالت تدوین بود. دعوای امویان و عباسیان فرصتی طلایی را به وجود آورده بود. در میان مسلمانان یک شور و هیجان برای فهمیدن و تحقیق پیدا شده بود [...] همه این ها ایجاب می کرد که شخصی مثل امام صادق علیه السلام این جبهه را رهبری کند و بساط تعلیم و ارشاد خود را بگستراند.»(۵) اما مهم ترین و اصلی ترین دلیلِ روی آوری امام صادق علیه السلام به این نهضت، نکته ای است که تاکید داریم از این زاویه به آن نگاه شود؛ یعنی مبارزه علمی و جهاد علمی حضرت برای تشکیل حکومت اسلامی و سپس تمدن اسلامی. این نکته را با مقدمه ای از رهبر انقلاب روشن تر می کنیم: «رجال روحانی و قضات و محدثان و مفسران [...] به ابزاری در دست قدرتمندان یا اشتغالی برای عمر بی ثمر این تبهکاران و تبه روزان تبدیل شده بود.»(۶)
قیام سیاسی یا جهاد علمی؟
این سیاست حکومت داران در استفاده از قدرت علم، امام صادق علیه السلام را بر آن داشت تا با تعمق و تدبر در جوانب امور تصمیم مهمی بگیرند. حضرت یا باید وارد کار سیاسی و مبارزه علنی می شدند -که با توجه به آماده نبودن کامل شرایط آن زمان، چه بسا به یک انتحار سیاسی دست بزنند- یا این که به یک انقلاب صامت و بنیادی روی آورند.
رهبر انقلاب با توجه به اوضاع آن زمان، دو تصمیم و تکلیف مهم پیش روی امام را این گونه تبیین می کنند: «۱ . نخست، تبیین و تطبیق و تفسیر مکتب که خود متضمن مبارزه با تحریف ها و دستکاری های جاهلانه و مغرضانه است. ۲ . و آن گاه پی ریزی و زمینه سازی نظام قسط و حق توحید -و در صورت وجود چنین نظامی، دوام بخشیدن به آن- اکنون در چنین اوضاع و احوال نابسامانی، امام صادق علیه السلام بار این امانت را بر دوش می گیرد و عهده دار آن دو تکلیف می شود. در آنِ واحد، هر دو وظیفه در برابر او قرار گرفته است؛ به کدام زودتر اقدام خواهد کرد؟ درست است که کار سیاسی، دشواری های فراوان دارد [...] ولی کار فکری -یعنی مبارزه با تحریف- درحقیقت بریدن شاهرگ دستگاه خلافت است؛ دستگاهی که جز با تکیه بر دین انحرافی، توان بودن و ماندنش نیست.»(۷) وابستگی علما به حاکمان ستمگر نکته مهم دیگری که بحث را روشن تر می کند، این است که حاکمان ستمگر چه نیازی به حضور دانشمندان در حکومت خود داشتند و اصولاً وجود «علم» در دربار و نظام حکومت داری آن ها چه نقشی داشت؟
رهبر انقلاب دلیل درباری شدن برخی علما و دانشمندان در دوره بنی امیه و بنی عباس را این طور بیان می کنند: «۱ . زمامداران که از آگاهی های دینی بسیار کم نصیب و گاه به کلی بی نصیب بودند، درصدد برآیند که این کمبود را به وسیله رجال دینی وابسته به خود تامین کنند و با الحاق فقها و مفسران و محدثان مزدور به دستگاه حکومت خود، این دستگاه را باز هم ترکیبی از دین و سیاست سازند. ۲ . اینان طبق میل و فرمان زمامدار ستم پیشه و مستبد، به سهولت می توانستند احکام دین را به اقتضای مصالح تغییر و تبدیل داده و در پوششی از استنباط و اجتهاد -که برای مردم عادی و عامی قابل تشخیص نیست- حکم خدا را به خاطر خدایگان دگرگون سازند.»(۸)
مبارزه با عقاید و فرقه های انحرافی
تا این جا به نقش علمی علمای درباری در حکومت داری حاکمان ظلم اشاره کردیم. از طرفی می دانیم که دوران امام صادق (ع)دوران فرقه ها، نحله ها، دانش ها و عالمان دروغین نیز بود. پیدایش علوم انحرافی و فرقه های گمراه کننده در جامعه اسلامی، خطر بزرگی بود که اصل اسلام را تهدید می کرد.
مبارزه حضرت با این تفکرات و دانش های انحرافی به همین دلیل بود که حکومت از آن ها حمایت می کرد وگرنه خود آن ها نمی توانستند این قدر در جامعه به تبلیغ بپردازند. دلیل حمایت حاکمان غاصب نیز مشخص است. بنی عباس برای از بین بردن آثار فضایل اهل بیت(ع) و مخدوش کردن چهره آنان، از این گونه علوم و افکار انحرافی حمایت می کردند تا جایی که حتی زنادقه نیز با حمایت دربار به تبلیغ کفر و الحاد می پرداختند.
برخی از این فرقه ها و علوم عبارت بودند از: مرجئه (قائلان به کفایت ایمان بدون عمل)، زنادقه (ملحدان و بی دینان)، غالیان (قائلان به الوهیت ائمه).
خارج کردن «علم» از دست غاصبان قدرت
این چنین است که امام صادق (ع) با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، به نهضت علمی روی آوردند و برای این که حکومت خود را بنا کنند، باید ابتدا حکومت کفر را ساقط کنند و از آن جایی که «قدرت علم» یکی از اضلاع و پایه های مهم حکومت ستمگران بود، امام صادق (ع) با روی آوردن به نهضت علمی، علاوه بر این که به این ضلع از حکومت جور می تاختند، زمینه تشکیل حکومتشان بر پایه قدرت علمی اسلامی را نیز مهیا می کردند.
«امام صادق علیه السلام با گستردن بساط علمی و بیان فقه و معارف اسلامی و تفسیر قرآن به شیوه ای غیر از شیوه عالمان وابسته به حکومت، عملاً به معارضه با آن دستگاه برخاسته بود. آن حضرت بدین وسیله تمام تشکیلات مذهبی و فقاهت رسمی را -که یک ضلع مهم حکومت خلفا به شمار می آمد- تخطئه می کرد و دستگاه حکومت را از بُعد مذهبی اش تهیدست می ساخت.»(۹) آن چه این زاویه دید را تایید می کند، اقداماتی است که حکومت ظلم دقیقاً برخلاف برنامه های امام صادق (ع) و برای مقابله با ایشان انجام می داد؛ آن جا که از پیشرفت قدرت علمی امام صادق (ع) هراسان می شد و پایه های قدرت علمی خود را متزلزل می یافت. رهبر انقلاب در این باره می فرمایند: «سران دستگاه خلافت به نقش مؤثر این مبارزه غیر مستقیم توجه می داشته اند. تهدیدها و فشارها و سخت گیری های نامحدود منصور نسبت به فعالیت های آموزشی و فقهی امام که در بسی روایات تاریخی از آن یاد شده، از جمله ناشی از همین توجه و احساس بوده است؛ و نیز تاکید و اصرار فراوان وی بر گرد آوردن فقهای معروف حجاز و عراق در مقر حکومت خود -که باز مضمون چندین روایت تاریخی است- از احساس همین نیاز نشئت می گرفته است.»(۱۰) پس امام درصدد براندازی ضلع سوم حکومت غاصبان -یعنی «علم» بودند. آن ها با تکیه بر قدرت علم، پیشرفت و قدرت سیاسی خود را تثبیت می کردند. به همین دلیل آشکار است که امام صادق علیه السلام یک مبارز و مجاهد علمی و خستگی ناپذیر بودند تا این ضلع قدرت را از دست حکومت ستمگران خارج کنند.
پی نوشت :
۱ -خامنه ای، سید علی، ۱۳۸۶، پیشوای صادق، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ص ۵۲ / ۲ - همان، ص ۶۰ / ۳ - همان، ص ۷۷ / ۴ -سخنان آیت ا... خامنه ای با موضوع زندگی امام صادق علیه السلام ۱۴/۶/۵۹ / ۵ -مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۱۸، ص ۴۷ / ۶ -خامنه ای، سید علی، ۱۳۸۶، پیشوای صادق، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ص ۵۰ / ۷ - همان، ص ۵۱/ ۸ - همان، ص ۷۸ / ۹- همان، صص ۷۹ و ۸۰ / ۱۰ - همان، ص ۸۰
هدف نهضت علمی امام صادق(ع) از نگاه آیت الله خامنه ای/ چرا امام صادق(ع) به نهضت علمی روی آوردند؟
.
نهضت فکری پیشوای ششم شیعیان، صرف نظر از جایگاه علمی آن، مقدمه یک خیزش بزرگ سیاسی و ایجاد تحول در جامعه اسلامی بود.
سرویس دیدگاه مشرق - دوران امامت سه امام بزرگوار پس از واقعه عاشورا، یعنی امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام را می توان دوره تبیین فکری، علمی و فرهنگی اسلام ناب دانست. در این دوران بود که امام سجاد (ع) با تلاش علمی خود و نیز با بهره گیری از قالب مناجات و دعا، به بازسازی پایه های اسلام ناب پرداختند.
در ادامه حرکت ایشان، امام باقر (ع) هندسه و چهارچوب اسلام اصیل نبوی و علوی را با اصول و فروع دین تبیین کردند و سپس امام صادق (ع) پایه های دین را بر آن بنا نهادند و مرجعیت علمی، دینی و سیاسی ائمه(ع) را تثبیت کردند.
قدرت بر علم تکیه میکند
آن چه در این نوشتار به آن پرداخته می شود، اهتمام حضرت صادق (ع) به یک ضلع مهم در حکومت داری و تمدن سازی، یعنی «علم» است.
درواقع به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که چرا حضرت به نهضت علمی روی آوردند؟ در ادامه هم به سوال دوم پاسخ می دهیم که نهضت علمی حضرت چه ویژگی هایی داشت؟ دلیل ضرورت توجه به این بُعد آن هم با این نگاه، این است که توجه خاص حضرت به علم در چنین موقعیت زمانی نشانگر این است که برای دستیابی به «قدرت» باید بر «علم» تکیه و جامعه اسلامی را با تکیه بر «علم» استوار کرد.
دلیل دیگر ضرورت بحث در این بُعد، نگاه منفی عده ای به حقیقت علم است. بعضی متاسفانه اصل جهاد علمی و مبارزه نکردن ظاهری امام صادق (ع) را نکته ای منفی می دانند! این ساده اندیشی از آن روست که اینان قدرت علم و نقش آن در تشکیل حکومت و تمدن را نادیده انگاشته و مقصود و هدف امام (ع) از این نهضت را درک نکرده اند.
در صورتی که در نگاه آن حضرت، علم یک قدرت اصلی و اساسی در تشکیل حکومت اسلامی و سپس تمدن اسلامی است؛ همان طور که در روایت فرموده اند: «العلم سلطان».
امام صادق(ع) و ۳ بُعد مبارزه علمی
به همین دلیل در دوران امام صادق (ع) آمادگی نسبی خاصی برای تشکیل حکومت و سپس تمدن اسلامی فراهم شد و این هدفی بود که خط کلی زندگی امام صادق (ع) را تشکیل می داد؛همان گونه که خط و استراتژی کلی امامت این است،رهبر معظم انقلاب درباره این خط کلی فرموده اند: «استراتژی کلی امامت، ایجاد انقلاب توحیدی و علوی است. [...] لازمه منطقی این خط مشی کلی،دعوتی همه گیر است در سراسر محیط عالَم اسلام به تلطیف جوّ اشاعه فکر شیعی در همه اقطار.»(۱)
حضرت صادق (ع)در سه بُعد برای تشکیل حکومت اسلامی و تاسیس تمدن اسلامی تلاش کرده و این سه محور را در دستور کار امامت چندین ساله خود قرار داده بودند، زیرا شرایط و اقتضائات خاص آن عصر، حضرت را مصمم به این تلاش می کرد. از طرفی، فرصت مناسب برای احیای امر امامت و ابراز حقیقت امامت پدید آمده بود.
تشکیلاتی پنهانی و قوی نیز تفکر شیعی را در اقصی نقاط سرزمین اسلامی گسترانده بود. همچنین زمینه بسیار خوبی برای ترویج علم ایجاد شده بود. این سه، همان نمودارهای بارز زندگی امام صادق (ع)است.حضرت در این سه بُعد به مبارزه ای خستگی ناپذیر برخاستند و تا آخرین لحظات عمر شریفشان دست از آن نکشیدند. ایشان به عنوان یک «مبارز» واقعی در این سه محور به مبارزه با حکومت ستمگر وقت پرداختند و پایه های آن را تضعیف کردند تا پایه های حکومت اسلامی را پی ریزی کنند.
رهبر معظم انقلاب به خوبی این سه بُعد را این گونه ترسیم کرده اند: «نمودارهای مهم و برجسته در زندگی امام صادق علیه السلام را [...] به این شرح یافته ام: ۱ - تبیین و تبلیغ مسئله امامت ۲ - تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن به روال بینش شیعی ۳ - وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک-سیاسی.»(۲) این سه نمودار «امام»، «امت» و «علم»، در واقع سه ضلع تشکیل حکومت و سپس تمدن اسلامی است. هر چند که اقتضائات خاص آن دوره ایجاب می کرد که امام صادق علیه السلام ضلع سوم تشکیل حکومت را «علم» قرار دهند، ولی واقعیت این است که علم همیشه یکی از مهم ترین پایه های قدرت در تشکیل نظام اسلامی بوده است. نکته مهم این است که حضرت در تمام این ابعاد، فرصت بسیار مناسبی برای تشکیل حکومت داشتند؛ بهترین فرصت برای تبیین مسئله امامت و رهبری فکری-سیاسی ائمه(ع). امام بهترین فرصت را برای گسترش و استفاده از تشکیلات پنهانی شیعه و تربیت انسان های نخبه و صالح امت و نیز بهترین فرصت را برای توسعه علمی و معارف دینی ایجاد کردند و در اختیار داشتند.
مرد مبارزه برای زمینه سازی حکومت اسلامی
هدایت شده از علی اسکندری
قصّابها در خیابان دموکراسی!
حسن رسولی، از چهرههای ستادی اصلاحطلب در مصاحبه با ایلنا پیرامون اغتشاشات سال گذشته و پروژه مهسا امینی گفته است:
"ریشه اصلی این اعتراضات برخاسته از تنگناهای طاقتفرسای اقتصادی و معیشتی مردم بوده که شاخصهایی مثل نرخ تورم، افزایش قیمتها، افزایش نرخ بیکاری، فرار سرمایه و گسترش خط فقر اثباتکننده این پیشفرض است. علت دوم این نارضایتیها اعتراض مردم به تحمیل سبک زندگی و مشخصا نوع پوشش در حوزههای فرهنگی و اجتماعی است و در مرحله سوم نارضایتیهای سیاسی بود که به معنای تداوم حصر محصوران، حضور فعالان سیاسی در زندان، محدود کردن رسانهها، پروندهسازی برای اصحاب رسانه به خصوص خبرنگاران است."[1]
*اظهارات رسولی پیرامون اغتشاشات مهسا در حالی است که هیچکس نشنید و یا ندید که اغتشاشگران حاضر در این بلوای خونین، مطالبهای سیاسی یا اقتصادی داشته باشند.
تأکید حسن رسولی بر مسئله سبک زندگی نیز یک حرف غلط و غیر عقلانی است زیرا نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ کاری به محیط خصوصی افراد و چیستی سبک زندگی آنها ندارد و دخالتی هم در آن نمیکند.
میماند مسئله پوشش و اجتماع که آن هم امری رایج در تمام کشورهای دنیاست و هیچ حاکمیتی را نمیتوان یافت که در اجتماعیات شهروندانش صاحب قانون و نظارت نباشد.
پس اگر در این زمینه هم اعتراضی بوده آن اعتراض دارای عقلانیت لازم نبوده است.
معهذا اگر بپذیریم که اغتشاشگران تنها به این مقوله اعتراض داشتهاند اما در رفتارهای آنها دیدیم که به مثله کردن بسیجیان علاقه داشتند، چادر از سر بانوان محجبه میکشیدند، پرچم آتش میزدند و علیه مقامات کشور شعار میدادند.
از اینجاست که مشخص میشود رسولی نیز همچون تنی دیگر از دوستان خود در حال بانیگری برای آشوب است زیرا یک فعال سیاسی در این قبیل رخدادها به صحنه میآید و به هیجانزدگان توضیح میدهد که اگر هم اعتراضی هست باید آنرا از مسیر عقلانیت پیگیری کرد. ضمن اینکه قانون و امنیت نیز خط قرمز است و کسی که از آنها رد شود صلاحیت هیچگونه رأفت و تحملی را ندارد.
شاهد مثال اینکه میبینیم مثلا در اعتراضات انتخاباتی آمریکا با اینکه مردم آن کشور مسلح هستند اما حتی یک گلوله هم به سمت پلیس شلیک نشد.
و یا ایضا در اعتراضات گسترده فرانسه شاهدیم که معترضان چطور پرچم فرانسه را بر دوش میکشند.
اینکه اصلاحطلبان از چنین عقلانیتهای آشکاری دوری میگزینند و حق خشونت و براندازی را برای مخاطب خود مشروع جلوه میدهند؛ از شوربختیهای زمانه ماست.
***
آقای محترم، لطفا حجابت را رعایت کن!
زن محجبه هاج و واج نگاهش کرد اما زن جوان بدجور عصبانی شده بود و کوتاه نمیآمد: «بفرما. آن آقا را میبینی چطور دنبال دخترها افتاده؟ چرا به او چیزی نمیگویی؟ برو. به او بگو آقای محترم، لطفا حجابت را رعایت کن! جرأتش را داری؟ یا این حجاب اسلامیِ شما فقط برای ماست؟!»
آقای محترم، لطفا حجابت را رعایت کن!
خبرگزاری فارس؛ حنان سالمی: همه ماجرا از کتابفروشی شروع شد. خانم جوانی آمده بود تا برای دختر کوچکش کتاب بخرد که شال روی گردنش افتاد و دیگر آن را روی سرش برنگرداند. هیچکس حرفی نزد اما زنی محجبه، با این فکر که آن خانم مشغول فرزندش شده و حواسش نیست، شال را روی سرش گذاشت و زن جوان ناگهان مثل انبار باروت شعله کشید: «به تو چه ربطی دارد؟ تو باحجابی برایمان کافیست!» زن محجبه هاج و واج نگاهش کرد اما زن جوان بدجور عصبانی شده بود و کوتاه نمیآمد: «بفرما. آن آقا را میبینی چطور دنبال دخترها افتاده؟ چرا به او چیزی نمیگویی؟ برو. به او بگو آقای محترم، لطفا حجابت را رعایت کن! جرأتش را داری؟ یا این حجاب اسلامیِ شما فقط برای ماست؟!»
پسر جوان که بعد از داد و بیداد و اشارههای زن، همهی چشمها به طرفش چرخیده بود دستپاچه از کتابفروشی بیرون رفت. زن محجبه هم چند جملهای با آن زن ردوبدل کرد اما این همهی جواب آن سوال نبود. من هم محجبه بودم ولی تا اینجای کار، حق را به این زنِ جوان میدادم و تا وقتی که روبهروی صندوق کتابفروشی ایستادم با خودم میگفتم: «واقعا چرا هیچکس به مردها تذکر نمیدهد و نمیگوید «آقای محترم، لطفا حجابت را رعایت کن!» مگر حجاب، در اسلام، فقط برای ما زنهاست؟»
حجابِ مردان
وقتی مسلمانی باید قوانین این دین را هم بپذیری؛ هرچند که از بعضی جهات آن خوشت نیاید یا ببینی تنی از حکومتدارانِ کشورهای مسلمان به بعضی دیگر از قوانین اسلام به درستی عمل نکنند و این تو را مُجاب کند که از انجام وظایف شرعی و دینیات دست بکشی.
پس در کل بر هیچ مسلمانی پوشیده نیست و واضح و شفاف است که حجاب، حکم اسلام است و برای فهمیدنِ درستش، اولین منبع مناسب، قرآن است.
من هم سورهها را به جستوجوی مضامین حجاب ورق زدم اما نکته عجیب این بود که آیات حجاب، برای مردان و با توصیه به آنان شروع شده بود! حتی قبلتر از نام بردن از حجاب زنان!
خداوند در سیامین آیه از سوره نور به پیامبر (ص) فرموده: «به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را (از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و عورت دیگران) فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، این برای آنان پاکیزهتر است، قطعاً خدا به کارهایی که انجام میدهند، آگاه است.»
و جالب اینکه در آیه سیویکم و تازه در ادامه این آیه است که به حجاب زنان تاکید میشود و خداوند اینگونه به پیامبر (ص) ابلاغ میکند که: «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را (مانند لباسهای زیبا، گوشواره و گردن بند) مگر مقداری که (طبیعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت) پیداست (در برابر کسی) آشکار نکنند، و (برای پوشاندن گردن و سینه) مقنعههای خود را به روی گریبانهایشان بیندازند، و زینت خود را آشکار نکنند.»
یعنی شروع حفظ حجاب با مردان است و خداوند در پایان آیه با تاکیدی مجدد بر رستگاری جامعهای که حجاب مرد و زن در آن رعایت شده باشد و با خطاب کلمه «مؤمنون» که هم مردان را و هم زنان را شامل میشود، میفرماید: «اى مؤمنان، همگى (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید.»
سیلی امام علی (ع) به مرد بیحجاب
با توجه به آیات صریح حجاب، هر عقل سلیمی میتواند نتیجه بگیرد که حجاب تنها مختص زنان نیست و مردان نیز موظفاند که حجابی را که خداوند برایشان معین کرده رعایت کنند. اما چرا تا به حال کسی یقه مردها را برای بیحجابیهایشان نگرفته؟!
به ساعت کوتاهی از تاریخ اسلام برمیگردیم. میگویند عمر بن خطاب در سفر حج بود که یکی از مردان با لباس احرام و در حالی که چشمش لطمه دیده بود کنارش نشست. عمر گفت: «چه کسی به صورتت سیلی زده؟» مرد گفت: «علی بن ابی طالب!» وقتی که امام (ع) تشریف آوردند و ماجرا را از ایشان جویا شدند، فرمود: «این مرد طواف میکرد ولی به زنان نگاه میکرد!»
در جای دیگری نیز، پیامبر (ص) به امام علی (ع) فرمودند: «اولین نگاه، مفت تو است اما نگاه دوم به زیانت میباشد نه سودت!» که شهید مطهری در شرح این حدیث گفته بود: «این حدیث میخواهد این مطلب را بگوید که انسان احیانا چشمش به زنی میافتد، خوشش میآید و میخواهد برای بار دوم نگاه کند و لذت ببرد! نوبت اول چون غیر عمدی است مانعی ندارد اما نوبت دوم چون به قصد تلذذ است جایز نیست.» و تمام این روایات نشان از حجابی دارد که اسلام برای مردان در نظر گرفته است.
میخواهی روسری بپوشیم؟!