eitaa logo
اندیشه برتر
13.1هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
6.1هزار ویدیو
32 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. کانال های دیگر ما: @ahkamdin @pasdar_eshgh شناسه دریافت سوال: @pasokhgo313 ✅ ارتباط با ادمین: @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 #حدیث روز: 🌺امام صادق(علیه‌السلام): 🍃 إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ كَثْرَةَ النَّوْمِ وَ كَثْرَةَ الْفَرَاغِ. 📚 الكافي،ج5، ص84. 🆔 @kalamema
💢این متن را یک بار کامل بخونید تا متوجه بشید که اسلام هیچ جایی تلاش نکرد با زور شمشیر دیگران را مسلمان کنه، صرفاً جهت اطلاع افرادی که فکر می‌کنند، اسلام دین زور و شمشیر هست. #فتوحات #باستان_گرایی 🆔 @kalamema
💢طریق اثبات حجیت اهل بیت پیامبر ⁉️آیا اثبات حجیت اهل بیت(علیهم السلام)، وابسته به قرآن یا سخن پیامبر(صلی الله علیه آله) است؟ و هیچ راه دیگری برای اثبات آنان وجود ندارد، مثلا بر فرض اگر حدیثی یا آیه‌ای از قرآن به صورت جلی و روشن بر اثبات آنان نبود، دیگر راهی برای اثبات آنان وجود نداشته باشد؟ ✅حجیت اهل بیت لزوماً از طریق سخن پیامبر حاصل نمی‌شود، بلکه برای بسیاری از مخاطبان ایشان از طریق معجزات و کرامات ایشان حاصل شده است. همان‌طور که از طریق قرآن یا پیامبر هم می توان حجیت اهل بیت را اثبات نمود. جهت روشن تر شدن این موضوع به روایتی از کتاب شریف اصول کافی[1] در مورد مناظره هشام بن حکم با مرد شامی در حضور امام صادق(علیه السلام) ارجاع داده می شود که نشان می دهد مخالفان امام پس از بحث با شاگردان ایشان، در نهایت از طریق معجزات و کرامات حضرت، به ایشان ایمان می آوردند. 👈جالب است در این مناظره مرد شامی از طریق قرآن یا سخن پیامبر، حجیت اهل بیت را نمی پذیرد، بلکه اعتقاد او به اهل بیت دقیقاً از طریق خود امام حاصل می شود. پس برای این فرد، حجت اهل بیت فی حد نفسه ثابت شده است. 👈متقابلا عکس آن چه ادعا شده است، برای مخاطبانِ خاصی ممکن است حجیّت قرآن، به وابسته ی صدقِ گفتارِ پیامبر حاصل شود. آیا مسلمانانِ صدر اسلام، چون حضرت خدیجه، حضرت ابوطالب، زید بن حارثه، ابوذر، ابتدا حجیت قرآن و اعجاز آن را پذیرفتند، یا صدق گفتار و مدعای پیامبر را؟ آیا می توان پذیرفت که تنها با نزول پنج آیه در غار حراء کسی ضرورتاً به اعجاز و حجیت قرآن پی برده باشد؟ معلوم است آن بزرگوارانی که در ابتدا به پیامبر ایمان آوردند، نخست به او که از مصادیق اهل بیت است مؤمن شدند، و سپس از طریق او، به قرآن ایمان آوردند. توجه شود که هیچ کس برای اعجاز قرآن به کمتر از یک سوره یا کمتر از ده آیه اشاره نکرده است، در حالی که در ابتدای بعثت تنها بخشی از یک سوره که معادل پنج آیه بود، نازل شد. 👈هم چنین آیا سلمانِ فارسی ابتدا قرآن را شنید و دانست که حجت و معجزه است، یا ابتدا پیامبر را آزمود و سپس ادعای او مبنی بر نزول وحی را تصدیق کرد؟ لذا لازم است توجه شود که حجیت قرآن نیز ممکن است برای شخص یا اشخاصی وابسته به صدقِ گفتارِ پیامبر باشد. ✳️در نتیجه: دو طریقِ کلی برای حصولِ حجیتِ اهل بیت وجود دارد؛ یکی نص، یعنی بیان قرآن و پیامبر اکرم(صلی الله علیه آله) و دیگر معجزاتی که از خود ائمه اطهار بروز کرده است. پی نوشت [1]. كافي، ثقة الاسلام كليني،‌ دارالكتب الاسلامية، تهران، چاپ سوم 1388 ق، ج1، ص172. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در محیط‌ هایی که وضع حجاب مناسب نیست باید چیکار کنیم، که به گناه نیفتیم!؟ 👈پاسخ را از حجت السلام ماندگاری بشنوید. شاید پاسخ ایشان بتواند شما را کمک کند. 🆔 @kalamema
#نقد_هاوکینگ 💢مارسلو گلیسر: اندیشیدن به یک نظریه‌ی نهایی باذات فیزیک در تناقض است یک علم تجربی برپایه‌ی مجموعه‌ی تدریجی از اطلاعات است... استفن هاوکینگ بهتر است که دست از سر خدا بردارد. #خدا_شناسی #خداشناسی #جهان_شناسی #هاوکینگ #آتئیسم #منکر_خدا 🆔 @kalamema
💠تأثیرات مسلمانان به علم پزشکی 💢مسلمانان حدود پنج قرن، تمدنی را پایه گذاری کردند، که تأثیرات بسزایی در جوامع بعد از خویش داشت، ولی متأسفانه عدم آگاهی مسلمانان امروزی از این تأثیرگذاری سبب شده است که برخی از معاندان اسلام، این دین را مخالف علم معرفی کنند، از این‌رو در این نوشتار تلاش می‌کنیم به گوشه‌ای از خدمات مسلمانان در یکی از علوم اشاره کنیم. 👈علم پزشکی، از جمله علومی است که مسلمانان، به آن اهتمام زیادی داشته‌اند، و این امر برخواسته از تأکیداتی بوده است که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در این زمینه داشته است، به گونه‌ای که از ایشان نقل شده است: «العلم علمان علم الادیان و علم الابدان»[1]. و می‌توان گفت اولین مطالب در مورد علم طب بر خواسته از آیات قرآن و احادیثی بوده است که توسط پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیان شده است، به گونه‌ای که مجموعه سخنان پيامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در مسائل طبى به دست نويسندگان مسلمان مدون شده كه به طب النبى معروف گرديده است و بى‌شك اين احاديث در فراهم آمدن زمينه كلى رشد طبابت در اسلام تأثيرى بسزایی داشته است.[2] 👈علم طب از راه ترجمه آثار دانشمندان یونانی مانند بقراط و جالینوس به دست مسلمانان رسید و به سرعت بین مسلمانان بومی سازی شد و این امر برخواسته از آن بود که بسیاری از مسائلی که پزشکان مسلمان در خصوص بیماران خود با آن روبه رو بودند به سرزمین های اسلامی و شرایط خاص آن اختصاص داشت که در نوشته های یونانی از آن ذکری به میان نیامده بود. 🌎 پزشكى اسلامى به طرق گوناگون در پزشكى غرب تأثير گذاشت. يكى از اين راه‌ها، ترجمه متعدد آثار پزشكان اسلامى بود كه به زبان لاتين ترجمه شد. يكى از مهمترين اين پزشكان محمد بن زكرياى رازى است كه آثار متعددى از وى به لاتين ترجمه شد و هر كدام از اين آثار بارها به چاپ رسيد. 👈بسيارى از مورخان و دانشمندان غربى بر اين باورند كه كتاب الجدرى و الحصبة (آبله و سرخك) رازى بزرگ‌ترين نوشته وى است. اين كتاب براى نخستين بار در سال 1498 م به لاتين ترجمه و چاپ شد. افزون بر اين، اين كتاب نزديك به چهل بار در اروپا چاپ شده است. بنابراين به نظر مى‌رسد كه تعداد ترجمه‌ها و چاپ‌هاى اين كتاب از بسيارى از ديگر كتب طبى اسلامى در تمدن اسلامى بيشتر است. كتاب دیگر رازى «الحصى المتولدة فى الكُلى و المثانة» در سال 1896 در پاريس چاپ شد. كتاب «الحاوى» رازى در سال 1279 م در زمان شارل يكم توسط پزشكى يهودى به نام «فرجبن سالم» به لاتين ترجمه شد و در سال 1542 م پنج بار چاپ و منتشر شد. اين كتاب در اروپا از مهمترين كتب درسى مرجع دانش پزشكى به‌شمار مى‌آمد. 👈ديگر پزشك تأثيرگذار در پزشكى غرب «ابن‌سينا» است. كتاب مهم پزشكى او، قانون، سال‌ها مهمترين كتاب پزشكى غرب به‌شمار مى‌آمد. در اواخر سده پانزدهم ميلادى اين كتاب شانزده بار در اروپا چاپ و منتشر شد كه پانزده بار آن لاتين و يك بار هم به عبرى بوده است. تفسيرهايى كه بر اين كتاب به لاتين و عربى نوشته شده، بى‌شمار است. اين كتاب تا نيمه دوم سده هفدهم ميلادى بارها به چاپ رسيد و مدت‌ها از كتاب‌هاى درسى به‌شمار مى‌آمد. شايد هيچ كتابى در علم طب تاكنون به اندازه آن رواج نداشته است.[3] پی‌نوشت [1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي، ج1، ص220. [2]. علم و تمدن در اسلام، سید حسین نصر، ترجمه احمد آرام، تهران، شركت انتشارات علمى و فرهنگى، چ دوم، 1384. ص 199 و 200. [3]. فرهنگ و تمدن اسلامى، على اكبر ولایتی، نرم افزار نور، معارف دانشگاه3، ص121. 🆔 @kalamema
💠 پيامبر اکرم (ص) فرمودند: ✨ درهاى آسمان در اولین شب ماه #رمضان گشوده می شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. 📚 بحار الانوار، ج 93، ص 344 🌙حلول ماه پُرفضیلت رمضان، ماه ضیافت الهی مبارک باد. @kalamema
هدایت شده از لبیک یا حسین(ع)
🔹 #حدیث روز: 🌺امام علی(علیه‌السلام): 🍃 منْ أَطْلَقَ نَاظِرَهُ أَتْعَبَ حَاضِرَه. 📚 بحار الأنوار، ج101، ص38. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
💠 پژوهش‌ها نشان می‌دهد: با از دست دادن دین‌تان ممکن است، سلامتی‌تا هم از دست بدهید!! 👈آتئست‌های گرامی، که خودشان را علم‌گرا معرفی می‌کنند، لطف کنند از تحقیقات علمی تبعیت کنند. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در محیط‌ هایی که وضع حجاب مناسب نیست باید چیکار کنیم، که به گناه نیفتیم!؟ 👈پاسخ را از حجت السلام ماندگاری بشنوید. شاید پاسخ ایشان بتواند شما را کمک کند. 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام علی(علیه‌السلام): 🍃 حسْنُ الْخُلُقِ فِي ثَلَاثٍ اجْتِنَابِ الْمَحَارِمِ وَ طَلَبِ الْحَلَالِ وَ التَّوَسُّعِ عَلَى الْعِيَالِ. 📚 بحار الأنوار، ج68، ص394 🆔 @kalamema
💠فرشتگان هم مختارند ⁉️گاهی در فضای مجازی بعضی افراد سؤال می‌کنند که با توجه به آيات 6 و 26 سوره انبياء و سوره تحريم كه فرشتگان را فرمان‌بردار امر خداوند دانسته كه از آن سرپيچی نمی‌کنند، چگونه آن‌ها در برابر دستور خداوند جهت سجده به حضرت آدم سؤال كردند و به‌ نوعی در وهله اول سرپيچی كردند؟ و زبان به اعتراض گشودند که چرا انسان را خلق می‌کنی؟ ✅پاسخ این سوال در چند نکته ارائه می‌شود: 1⃣. ملائكه به‌هیچ‌وجه در مقابل اين دستور سرپيچي نكردند. مطابق متن صريح قرآن كه در هفت جای قرآن ذکرشده، ملائكه بلافاصله پس از دستور سجده، بر آدم(علیه‌السلام) سجده كردند. فسجد الملائكه [حجر/30، ص/73] يا فسجدوا [بقره/34، اعراف/11، اسراء/61، کهف/50، طه/116]. 2⃣. سؤال ملائكه در برابر دستور سجده نبود، بلكه درباره چرايی قرار دادن خليفه بر روی زمين بود. مطابق آيه 30 سوره بقره، سؤال ملائكه پس از اعلام اين مطلب از سوی ذات مقدس پروردگار بود که من می‌خواهم بر روی زمين خلیفه‌ای قرار دهم. 3⃣. سؤال ملائكه از چه بود؟ سؤال از حكمت اين كار بود. در واقع ملائكه با سؤال و با اعتراف و تأكيد بر عليم و حكيم دانستن خداوند [بقره/32] می‌خواستند از حكمت اين كار مطلع شوند كه چگونه است كه ايشان نمی‌توانند خليفه خدا شوند، ولی انسان كه ممكن است فساد و خون‌ریزی كند، می‌تواند؟! پس سؤال ملائكه برای آگاهی از حكمت اين كار بود. 👈امّا آيا آن‌ها اجازه پرسيدن اين سؤال را داشتند يا خير؟ در پاسخ باید گفت: با عنايت به آيه شريفه «عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ* لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ [انبیاء/ 27 و 28] بلکه آنان بندگانی گرامی هستند، در سخن بر او پیشی نمی گیرند و به فرمان او کار می کنند» قطعاً ايشان در طرح اين سؤال، از جانب پروردگار مأذون بوده‌اند، بلكه می‌توان گفت: اساساً طرح مسأله از جانب پروردگار بوده و حالتی مثل نظرخواهی از ملائكه را در قبال اين مسأله دارد و گويا از ايشان خواسته شد كه نظر خود را درباره اين مطلب ارائه كنند. 4⃣. آيا اين کار، به معنای اختيار ملائكه نيست؟ بله، ملائكه اختیار دارند، آنان نیز مانند انسان اخیتار داشته و می‌توانند اطاعت نکنند، اما چون شوق و ذوقی به گناه ندارند، هیچ گناهی از آنان سر نمی‌زند. امیرالمومنین(علیه‌السلام) نیز در روایتی فرمودند: «لم تثقلهم موصرات الآثام: بارهای سنگين گناهان، آنان را سنگين نساخته»[1] این عبارت یعنی فرشتگان دارای نوعی اختيار هستند كه می‌تواند منشأ مسئول قرار گرفتن آن‌ها باشد. 👈شايد آن‌چه موجب می‌شود اين سؤال پيش بيايد، اين است كه اختيار داشتن ملائكه با معصوم بودن آنان نمی‌سازد. امّا بايد دانست كه عصمت نه‌ تنها منافاتی با اختيار ندارد، بلكه مؤكد و مؤيد اختيار است، دقیقاً همان‌گونه كه در مورد انبيا و ائمه و ساير معصومان(علیهم‌السلام) عصمت ايشان هيچ منافاتی با اختیارشان ندارد، به همان شكل هيچ منافاتی ندارد كه ملائكه نيز در عين داشتن اختيار، معصوم هم باشند، به‌ ویژه این‌که در ايشان قوه شهوت وجود ندارد و اين احتمال عصيان در ايشان را پايين می‌آورد. مثل‌ این‌که هيچ انسان عاقل معتدلی ميل به خوردن نجاست يا لجن ندارد، امّا اين مطلب، به اين معنا نيست كه او قدرت بر اين مطلب ندارد، بلكه در عين قدرت بر آن، از آن خودداری می‌کند. ـــــــــــــــــــ 📚پی‌نوشت [1]. نهج‌البلاغه، خطبه91 (خطبه اشباح). 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا در ایران غیر از زرتشت پیامبر دیگری بوده است!؟ 👈پاسخ را در این کلیپ ببینید. #باستان_گرایی #دین #ایران #ایرانیان 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام صادق(علیه‌السلام): 🍃 إنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،ص241 🆔 @kalamema
#نقد_هاوکینگ 💢 اکونومیست: حتی استفن هاوکینگ نتوانست توضیح دهد که چرا ما(جهان) وجود دارد. #خدا_شناسی #خداشناسی #جهان_شناسی #هاوکینگ #آتئیسم #منکر_خدا 🆔 @kalamema
💠دعا و صلوات برای ائمه اطهار فیضی متقابل ⁉️در فضای مجازی شبهه شده که شیعیان در اعتقادات و رفتارشان دچار تناقضات درونی هستند از یک طرف پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را در نهایت کمالات معنوی می‌دانند و از یک طرف اقدام به دعا و صلوات برای آنان می کنند، خوب اگر ائمه را کامل می‌دانید، چرا برای آنان دعا می‌کنند و صلوات می‌فرستید؟ ✅در پاسخ باید گفت: دعا و صلوات برای پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و ائمه(علیهم‌السلام) در تضاد با نهایت کمالات معنوی حضرات نیست و حکمت‌های متعددی دارد از جمله: 1⃣. دعا و صلوات برای پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و ائمه(علیهم‌السلام) در حقیقت، تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های آنان است که سال‌ها با راستی و درستی در بین جامعه زیسته و همه سختی‌ها و ناملایمات را در راه هدایت بشر تحمل کرده و اسوه و نمونه انسان کامل شدند. بر این اساس، آنان قطعاً مستحق تقدیر و تشکر می‌باشند که کمترین درجه این تشکر، ذکر صلوات بر آن‌ حضرات می‌باشد. حتی اگر ایشان به این صلوات نیازی نداشته باشند، ما به عنوان کسی که از زحمات آنان بهره‌مند هستیم، وظیفه داریم که قدرشناس باشیم. 2⃣. دعا و صلواتی که ما برای حضرات می‌فرستیم اولاً: از خودمان چیزی اهدا نمی‌کنیم، بلکه به خدا عرض می‌کنیم و از او می‌خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد؛ ثانیاً: گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند، ولی به ذات اقدس اله نیازمندند و باید دائماً فیض الهی بر آن‌ها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده‌ایم. درست به مانند باغبانی در باغی که همه گل‌ها و میوه‌هایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد و روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلّماً هست. این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت می‌کند و اِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت می‌کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما باعث تقرّب است.[1] 3⃣. برخی با استدلال به این‌که پیامبر خدا(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و خاندان پاک او، به بالاترین درجه کمال رسیده‌؛ به گونه‌ای که همه استعدادهای او به فعلیت رسیده است و دیگر راهی برای طی شدن باقی نمانده، معتقدند که صلوات، چندان فایده‌ای برای این وجود نورانی ندارد، بلکه این ما هستیم که محتاج به آن و آثار و برکات صلوات هستیم و فقط ما از آن بهره‌مند خواهیم بود.[2] 4⃣. اگر چه ائمه(علیهم‌السلام) در مقام ثبوت به بالاترین درجه رسیده اند، اما صلوات ما منجر می‌شود که گستره مقام اثبات ایشان وسیع‌تر شود که این خود نوعی ارتقای درجه است، مثلا به عنوان نمونه، مقام والای شفاعت به پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) هدیه شده است، اما شاید با صلوات مؤمنان، حضرتشان افراد بیشتری را تحت شمول شفاعت‌شان قرار دهد. در نتیجه: دعا و صلوات برای ائمه(علیهم‌السلام) تشکر از زحمات آنان، درخواست استمرار فیض الهی از مجرای پر فیض ائمه(علیهم‌السلام)، احتیاج خود بشر برای ارتقاء معنوی به این دعا و صلوات و ایجاد قابلیت برای استفاده از واسطه های فیض الهی است. ــــــــــــــــــــــــ 📚پی‌نوشت [1]. طباطبایی، سیدمحمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 388، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1417ق. [2]. حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک نکته، ص 126، تهران، رجا، چاپ پنجم، 1365ش. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 شایداین سوال را بارها از خودتان پرسیده باشید، که اگر ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، علم غیب داشته‌اند، چرا وقتی می‌خواستند شهیدشان کنند، کاری انجام ندادن!؟ 👈پاسخ این سوال را از حجت السلام قرائتی بشنوید. #امام_شناسی #علم_امام #قرائتی 🆔 @kalamema
💠 ازدواجی بر پایه مصلحت امت اسلام ❇️ یکی از ازدواج‌های رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با است. عایشه دختر ابوبکر بن ابی قحافه از قبیله «بنی‌تیم» است و مادر وی «ام‌رومان» دختر «عمير بن عامر» است. در مورد سن ازدواج عایشه با رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نظرات متفاوتی وجود دارد که در جای خود بحث شده است. در تاریخ این‌گونه بیان شده است که ابوبکر تصمیم داشت که دختر خویش را به عقد «جبیر پسر مطعم» در آورد، ولی بعد از درخواست پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای ازدواج با عایشه از این کار منصرف شد و رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با عایشه ازدواج کرد.[ الطبقات الكبرى،ج8،ص:57] 👈شاید دلیل این ازدواج، پیوند رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با طائفه «بنی‌تیم» است، تا با این‌ وصلت از دشمنی ایشان نسبت به اسلام بکاهد؛ هم‌چنین از حمایت ایشان در دفاع از اسلام بهره ببرد. این طائفه در بین قبایل غیر قریشی، دارای اعتبار و احترام بوده‌، به گونه‌ای که قبل از اسلام در پیمان‌های بزرگی شرکت داشته‌ است که می‌توان به عنوان نمونه از پیمان حلف الفضول [تاريخ ابن خلدون،ج1،ص:389] نام برد. نشانه‌ای دیگر که می‌تواند بر موقعیت بنی‌تیم دلالت کند، سهم ایشان در بازسازی‌های کعبه قبل از اسلام است، به این‌نحو که ایشان به همراه بنی مخزوم موظف ‌شدند تا دیوار ميان حجر اسماعيل و ركن يمانى را بازسازی کنند.[ الطبقات الكبرى، ج1، ص 133] ✅در نتیجه: می‌توان گفت هدف پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای ازدواج با عایشه، برقراری ارتباط و وصلت با این قبیله بود تا هم آنان را با اسلام بیشتر آشنا کند و هم از حمایت آنان نسبت به خود و سایر مسلمین بهره‌مند شود. ـــــــــــــــ 📚الطبقات الكبرى، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش. تاريخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آيتى، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، چ اول، 1363ش. @kalamema _________ 🖇برای مطالعه ومستندات بیشتر به لینکهای زیر مراجعه کنید: 🌐http://www.welayatnet.com/fa/news/29315 🌐http://www.welayatnet.com/fa/news/98065
💠 آیا وهابیت، ام‌المومنین عایشه را بدعت‌گذار می‌داند!؟ #وهابیت #اهل_تسنن #عایشه #عزاداری #توسل @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام صادق(علیه‌السلام): 🍃 حسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ أَنْ لَا تَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنْبَك 📚 الكافي،ج2، ص: 72 🆔 @kalamema
💠علت جنگ های صدر اسلام 💢اصل اولیه در اسلام صلح و آشتی و نوع دوستی است؛ حال ممکن است این اشکال به ذهن بیاید که با وجود تاکیدات بسیار قرآن بر صلح و دوستی، وجود جنگ های بسیار در سیره پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) و برخی از ائمه(علیهم السلام) چگونه توجیه می شود؟ ✅در پاسخ باید گفت اصل اولی و اساسی در اسلام صلح است، اما در مواقع خاص و شرایط خاصی که در ادامه خواهد آمد دستور به جهاد و جنگ نیز می دهد. 👈دلیل این امر این است که با توجه به اختیار انسان ها در این دنیا، گروهی راه طغیان و سرکشی و ظلم و تعدی به دیگران را بر می گزینند و به فساد و تباهی می پردازند، از این رو ضروری است که یک دین جامع و کامل نسبت به رفع این موانع در مسیر هدایت بشریت، برنامه داشته باشد. 👈 گاهی طغیان ها و سرکشی ها به گونه ای است که چاره ای جز دفاع و استفاده از زور وجود ندارد و به همین جهت جهاد در اسلام تشریع شده است؛ یعنی قرآن درباره کسانی که با منطق نمی شود با آنان سخن گفت و گستاخانه راه هدایت و ارشاد و دعوت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را سد کرده اند و از روی عناد و دشمنی و آگاهانه با اسلام می جنگند، دستور به جنگ و شدت عمل داده است: «وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ [بقره / 190]و در راه خدا با كسانى كه با شما سر جنگ دارند كارزار بكنيد». هم‌چنین در آیه ای دیگر می فرماید: «وَمَا لَکُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا [نساء/ 75] و چرا شما در راه خدا [و در راه نجات] مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی‌جنگید همانان که می‌گویند پروردگارا ما را از این شهرى که مردمش ستم‌پیشه‌اند بیرون ببر و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده و از نزد خویش یاورى براى ما تعیین فرما». ✳️به عبارت واضح تر، جهاد برای گشورگشایی و توسعه قدرت شخصی و ثروت اندوزی حاکمان اسلامی تشریع نشده، بلکه یک اقدام رهایی بخش است نه اقدامی ستیزه جویانه. به همین منظور در صورتی که امکان وصول به اهداف جهاد از طریق غیر نظامی میسر باشد، نباید به جنگ متوسل شد، اصولاً لزوم دعوت کفار به اسلام قبل از آغاز جنگ به همین دلیل واجب شده است. 🔆تمام جنگ های پیامبر(صلی الله علیه و آله) ذیل این اصل کلی و مهم توجیه و تبیین می شود. یعنی هيچ يك از جنگ‌های حضرت جنبه خشونت طلبی و بی رحمی و تهاجم نداشته است، بلكه 1⃣. يا به سبب فتنه و نقض عهد طرف مقابل بوده، مانند جنگ با بنی قنيقاع در مدينه، 2⃣. يا برای جلوگيری از تجاوز و دفاع از کیان اسلام، مانند جنگ احد و خندق 3⃣. و يا به سبب محاصره اقتصادی، مثل جنگ بدر 4⃣. و يا پیش‌گيری از تجاوز و فتنه بود مانند: تجاوزهای پراكنده عمال روم و امپراطوری روم و ايران وعوامل آنان در نقاط مرزی کشور. 🆔 @kalamema
💠 ورنو هایز نبرگ: خوردن اولین جرعه از علم تو را آتیست می‌کند اما ته لیوان خدا در انتظار تو نشسته است. 👈 آتئیسم های گرامی اگر دارید خدا را انکار می‌کنید، هنوز اول علم هستید. #منکر_خدا #آتئیست #آتئیسم #خداشناسی #دانشمندان 🆔 @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢وقتی رفتارناشایست برخی از نوامیس وطن سبب می‌شودیک آمریکایی باگستاخی تمام، دختران کشورم را به بادتمسخربگیرد. 👈 #صرفاً_جهت_اطلاع کسانی که بزک کردن خودشان را نماد متمدن بودن می‌دانند. #حجاب 🆔 @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ استناد به احادیث ساختگی برای اثبات خلافت خلفا 💢در يكى از سايت‌های وهابی با استناد به کتاب شرح نهج‌البلاغه ابن‌ ابی‌الحدید‌ معتزلی از قول امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) مطلبی را در تأیید خلافت ابوبکر نقل کرده‌اند: «ما ابوبکر را سزاوارترین مردم به خلافت می‌دانیم زیرا او صاحب غار پیامبر است و ... .».[1] که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. ✅به این روایت اشکالات متعددی وارد است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 1️⃣در روایت مشخص نشده که گوینده این عبارت مولا‌امیرالمؤمنین‌(عليه‌السلام) بوده یا زبیر؛ چون روایت می‌گوید: «وقال علي والزبير : ...(علی و زبیر گفتند:) که احتمال دارد قول یک نفر باشد و به هر دو نسبت داده شده است. 2️⃣اگر اهل سنت بخواهند به این روایت احتجاج کنند باید به مفاد تمام روایت ملتزم باشند و این یعنی پذیرفتن جنایت بزرگ خلیفه دوم، که با هجمه‌اش به بیت امیرالمؤمنین‌(عليه‌السلام) باعث رنجش تمام اهل خانه و از جمله حضرت زهرا‌(علیها السلام) شد 3️⃣ابن‌ ابی‌الحدید، سنّی معتزلی می‌باشد نه شیعی. و این روایت در هیچ منبع شیعی یافت نمی‌شود بنابراین به هیچ وجه قابلیت احتجاج علیه شیعیان را ندارد. 4️⃣تمام سلسله راویان این حدیث، روایان سنی مذهب هستند نه شیعی. 5️⃣اگر واقعاً اميرالمؤمنين‌(عليه‌السلام) چنين اعتقادی داشت، چرا شش ماه از بيعت كردن با ابوبكر خودداری كرد؟ اين مسأله، از مسلمات تاريخ است كه حتی بخاری و مسلم نيز آن را نقل كرده‌اند. بخاری در صحيح‌ترين كتاب اهل سنت می‌نويسد: «فاطمه بعد از پیامبر شش ماه زنده بود و زمانی که وفات کرد همسرش علی بدون اینکه ابوبکر را باخبر کند او را شبانه دفن کرد .... بعد از آن بیعت کرد»[2]. آيا می‌شود تصور كرد كه اميرالمؤمنین‌(علیه‌السلام) از بيعت با كسی كه سزاوارترین مردم به خلافت باشد، سرپيچی كند؟ 6️⃣آن زمان هم كه بيعت كرد، از روی اجبار و زور بوده است نه از روی ميل و اختيار: امیرالمؤمنين‌(عليه‌السلام) در جواب نامه معاویه مهر تأیید به سخن معاویه می‌زند البته به خاطر اینکه مظلوم واقع شده آنرا دلیل بر ننگ نمی‌داند: «و (معاویه!) گفته‌اى كه مرا از خانه‌ام كشان كشان به مسجد بردند؛ همان‌گونه‌ كه شتر را مهار میزنند و هر گونه فرار و اختيار را از او میگيرند(این طعنه معاویه پرده از حقیقت بیعت اجباری بر می‌دارد). عجبا، به خدا سوگند خواسته‌اى مذمّت كنى و ناخودآگاه مدح و ثنا گفته‌اى، خواسته‌اى رسوا كنى ولى رسوا شده‌اى. اين براى يك مسلمان نقص نيست كه مظلوم واقع شود(یعنی من مظلوم واقع شده‌ام)، مادام كه در دين خود ترديد نداشته باشد و در يقين خود شك نكند و اين خلاصه حجّت و دليل من است حتّى در برابر غير تو(یعنی هواداران ابوبکر و عمر)؛ من به همين خلاصه و كوتاهى اكتفا كردم كه جاى شرحش نيست!(حضرت به خاطر اینکه اکثر لشکریانش هوادار ابوبکر و عمر هستند تقیه می‌کند و بیش از این کلام را باز نمی‌کند)».[3] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚پی نوشت [1]. "و قال علي و الزبير ما غضبنا إلا في المشورة و إنا نرى أبا بكر أحق الناس بها ، إنه لصاحب الغار و ثاني أثنين ، و إنا لنعرف له سنه ، و لقد أمره رسول الله بالصلاة و هو حي" ( شرح نهج البلاغة، ابن ابي الحديد، عبد الحميد بن هبة الله، مکتبة آیة الله العظمی المرعشي النجفي، قم، 1404 ق، چاپ اول، ج6، ص48). [2]. صحيح بخاری، بخاری، محمد بن إسماعيل، دار طوق النجاة، چاپ اول، 1422ق، ج5،ص139. [3]. نهج‌البلاغه با ترجمه فارسى روان‌، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن‌ابى‌طالب(علیه‌السلام)، قم، 1384ش، ص606. 🆔 @kalamema