eitaa logo
اندیشه برتر
13.1هزار دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
6.1هزار ویدیو
32 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. کانال های دیگر ما: @ahkamdin @pasdar_eshgh شناسه دریافت سوال: @pasokhgo313 ✅ ارتباط با ادمین: @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
#فاروق_و_صدیق_لقب_کیست!؟ 💢ابن کثیر دمشقی: عمر بن خطاب ... مقلب به فاروق گویندکه اهل کتاب این لقب را به عمر داده‌اند #خلفا #صدیق #فاروق #امام_شناسی #عمر #ابوبکر #امام_علی #اهل_تسنن 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺 امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) 🍃 لأَنَّ اللَّهَ مَعَنَا وَ لَا فَاقَةَ بِنَا إِلَى غَيْرِهِ وَ الْحَقُّ مَعَنَا فَلَنْ يُوحِشَنَا مَنْ قَعَدَ عَنَّا. 📚 الغیبه(طوسی)،ص285. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چگونه معرفتی باید نسبت به امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) پیدا کنیم!؟ ✅پاسخ این سوال را از حجت السلام محمدی بشنوید. #مهدویت #معارف_مهدوی #امام_زمان #امام_شناسی #محمدی 🆔 @kalamema
💠بررسی روایات شهادت امام زمان 💢یکی از سوالاتی که در بحث مهدویت مطرح می‌شود این موضوع است که سرانجام زندگی امام عصر(روحی و ارواحنا له الفدا) چه خواهد شد. آیا این امام بزرگوار به شهادت می‌رسد یا این‌که به مرگ طبیعی از دنیا می‌رود؟ در این زمینه دو دیدگاه بین علماس شیعه وجود دارد؛ برخی مدعی هستند که آن حضرت به شهادت می‌رسد و برخی دیگر، مرگ آن حضرت را به صورت طبیعی می‌دانند. در ادامه تلاش می‌کنیم، دیدگاه گروه اول را مورد بررسی قرار دهیم. ✳️افرادی که سرانجام حیات امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را شهادت می‌دانند، برای ادعای خویش به دو گروه از روایات استدلال کرده‌اند. گروه اول روایات عامی است که پایان زندگی تمام ائمه معصومین(علیهم‌السلام) را شهادت می‌دانند، گروه دوم، روایت خاصی است که صریحاً مرگ آن حضرت را شهادت بیان می‌کند: ✅الف) روایات عام 👈اولین روایت مورد استناد این گروه، حدیثی است از امام حسن(علیه‌السلام) که می‌فرمایند: «مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ أَوْ مَسْمُومٌ: هیچ‌یک از ما -امامان- نیست، جز آن‌که کشته یا مسموم شود.» در بررسی این روایت، لازم است به این نکات توجه کنیم که این حدیث برای اولین بار در کتاب كفاية الأثر مرحوم «خزاز قمی» از علمای قرن چهارم نقل شده است.[1] و قبل از آن در هیچ کتاب روایی نیامده است، و از سوی دیگر، در سند این روایت افرادی وجود دارند که در کتب رجالی توثیقی برای آن‌ها ذکر نشده است مانند: «مُحَمَّدُ بْنُ زَكَرِيَّا الْغَلَانِی» و یا «عُتْبَةُ بْنُ الضَّحَّاك»[2] به همین خاطر سند این روایت معتبر نیست. 👈دومین روایتی که معمولاً مورد توجه قرار می‌گیرد، سخنی است که از امام رضا(علیه‌السلام) نقل شده است که فرموده‌اند: «واللَّهِ مَا مِنَّا إِلَّا مَقْتُولٌ شَهِيد: به خدا سوگند! نیست از ما مگر کشته شده به شهادت رسیده» این روایت را فقط شیخ صدوق(رحمه‌الله‌علیه) در کتب روایی خویش نقل کرده است.[3] و از جهت سندی معتبر است، و فقط تنها مشکلی که در این‌جا وجود دارد، این نکته است که برخی در متن این حدیث اشکال کرده‌اند و مدعی هستند این جمله مربوط به امامان قبل از امام رضا(علیه‌السلام) است، نه این‌که دوازده امام(علیه‌السلام) را شامل شود.[4] 👈و آن‌چه این برداشت را تأیید می‌کند، سخنی است از شیخ مفید(رحمه‌الله‌علیه) که می‌فرماید: «پس آن‌چه شيخ صدوق گفته كه پيامبر و ائمه(عليهم السّلام ) با سم و كشته شدن از دنيا رفته‌اند، برخى ثابت شده و برخى ثابت نشده...».[5] 👈اما اگر شخصی این ادعای شیخ مفید را نپذیر و با شیخ صدوق همراه شود، این روایت، می‌تواند سندی باشد بر شهادت امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، همان‌گونه که علامه مجلسی(رحمه‌الله‌علیه) سخن شیخ مفید را نمی‌پذیرد.[6] ✅ب) روایات خاص 👈در مورد شهادت امام عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) نقل شده: «پس چون هفتاد سال گذشت، مرگ حضرت حجت(علیه السلام) فرا خواهد رسید؛ پس او را زنی از بنی‌تمیم که نامش سعیده است و دارای ریشی همچون مردان است، با انداختن سنگی (برخی نقل‌ها سنگی که برای آردکردن گندم استفاده می‌شود) از بام بر آن حضرت، به شهادت می‌رساند؛ در حالی که آن حضرت، از راه عبور می‌کند. چون از دنیا رفت، امام حسین(علیه‌السلام) امور مربوط به وی را انجام خواهد داد» این سخن برای اولین بار در کتاب إلزام الناصب در قرن چهاردهم نقل شده است[7] و دارای اشکالات متعددی است از جمله این‌که، هیچ سندی برای آن نقل نشده است، و حتی گوینده آن نیز مشخص نیست، یعنی معلوم نیست این سخن از معصوم است یا نه!؟ و از همه مهم‌تر این‌که در هیچ‌کدام از کتاب‌های قبل، روایتی به این مضمون نیز نقل نشده است، چه برسد به اصل روایت. به همین خاطر نمی‌توان به این سخن اعتماد کرد. پس با توجه به سخنانی که گفته شد، ادعای شهادت حضرت حجت(روحی وارواح العالمين لتراب مقدمه الفدا‌‌) از اعتبار چندانی برخوردار نیست. 📚پی‌نوشت [1]. كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، على بن محمد بن على خزاز قمى، بيدار،قم، 1401 ق، ص162. [2]. مستدركات علم رجال الحديث، على نمازى شاهرودى، بی‌جا، تهران، 1414 ق، ج5، ص205. [3]. الأمالي، شیخ صدوق، كتابچى، تهران، 1376 ش، ص63. [4]. پرسمان مهدويت، خدامراد سليميان، شباب الجنه، قم، 1385 ش، ص291. [5]. تصحيح اعتقادات الإمامية، شیخ مفید، كنگره شيخ مفيد، قم، 1414 ق، ص131. [6]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربيی، بیروت، 1403 ق، ج27، ص216. [7]. إلزام الناصب، على يزدى حايرى، مؤسسة الأعلمى، بیروت، 1422 ق، ج2، ص139. 🆔 @kalamema
#زیبائیهای_ظهور 1 💢پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله): 👈هر کس قائم اهل بیت(علیهم‌السلام) مرا درک کند اگر بیمار باشد تندرست می‌گردد و اگر دارای ضعف و ناتوانی باشد قوی می‌گردد. #مهدویت #معارف_مهدوی 🆔 @kalamema
#فاروق_و_صدیق_لقب_کیست!؟ 💢ابن جوزی و تصریح بر جعلی بودن روایات القاب صدیق و فاروق برای خلیفه اول و دوم #خلفا #صدیق #فاروق #امام_شناسی #عمر #ابوبکر #امام_علی #اهل_تسنن 🆔 @kalamema
💢سوء استفاده از اندیشه مهدویت ◼️اندیشه مهدویت، اندیشه‌ای اصیل است که از سوی رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای جامعه اسلامی به یادگار مانده است، این اندیشه که سبب امید و ایجاد تحرک در جامعه اسلامی شده است، از سوی برخی افراد سودجو مورد سوء استفاده قرار گرفته، از این‌رو در این نوشتار تلاش می‌شود به برخی انگیزه‌ها و علل ایجاد انحراف در این اندیشه پرداخته شود تا درس عبرتی باشد برای آیندگان تا به هر ندایی پاسخ مثبت ندهند، و هر شخصی را منجی ندانند. 1⃣. غرض شخصی و مادی 👈در طول تاریخ اسلام افراد و گروه‌های زیادی بر اساس اهداف دنیایی و برای بهره بردن از این اندیشه ناب اقدام، به تحریف مهدویت کرده‌اند، که یکی از مشهورترین این گروه‌ها «واقفیه» است. این گروه بعد از شهادت امام کاظم(علیه‌السلام) و توسط برخی از وکلای مالی ایشان شکل گرفت. زیرا در دست برخی از این وکلای ــ مانند علی بن ابی حمزه بطائنی وکیل امام در کوفه، عثمان بن عیسی وکیل امام در مصر ــ اموال زیادی از بیت المال وجود داشت، که حاضر نشدند این اموال را به جانشین آن حضرت که امام رضا(علیه‌السلام) بود بدهند. به همین خاطر مدعی شدند که امام کاظم(علیه‌السلام) نمرده است و همان مهدی است که رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به آن وعده داده است و از دیدگاه مردم غایب شده است، و در آینده ظهور خواهد کرد و این‌گونه هم امامتِ امام رضا(علیه‌السلام) را انکار کردند و هم برای امام کاظم(علیه‌السلام) ادعای مهدویت کردند. 👈و یا می‌توان از «ابن‌تومرت» مراکشی نام برد، که به خاطر بهره قدرت طلبی خویش در آن منطقه ادعای «مهدویت» کرد، به گونه‌ای که در مورد وی گفته شده: «ابن‌تومرت از هيچ چيز جز رياست كردن لذت نمی‌برد و برای دستيابی به مطلوب خود از دعوی كذب، تزوير و خون‌ريزی روی‌گردان نبود.» از این‌رو وی نسب خود را به امام حسن عسکری(علیه‌السلام) رسانده، ادعای عصمت و مهدويت خاصه کرد وخود را مهدی آخرالزمان ناميد؛ و بر حقانيت خلفای راشدين تأكيد ورزيد. ابن‌تومرت که تنها در پی استفاده سياسی از انديشه مهدويت برای سامان دادن به حكومت خود بود، و اعتقادی به مبانی تشيع نداشت. 2⃣. استعمار و دشمنان اسلام 👈یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای جلوگیری از نفوذ بیگانگان در ممالک اسلامی مسئله مهدویت است، به همین خاطر در طول تاریخ استعمار تلاش کرده است به گونه‌ای با این اندیشه مخالفت کند، آن‌چنان که مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) در سخنانی می‌فرمایند: «من سندی را دیدم که مربوط به ده‌ها سال قبل؛ یعنی اوایل ورود استعمار به شمال آفریقاست. کشورهای شمال آفریقا، گرایش بسیاری به اهل بیت(علیهم‌السلام) دارند. مذهب‌شان هر مذهبی از مذاهب اسلامی که هست باشد؛ اما محبِ‌ اهل بیتند. در کشورهای سودان و مغرب و غیره عقیده به مهدویّت خیلی پُررنگ است. آن زمان که استعمار وارد مناطقِ مذکور شد، یکی از مسائلی که مزاحم استعمار شد، عقیده به مهدویّت بود! در سندی که من دیدم، بزرگان استعمار و فرماندهان استعماری توصیه می‌کنند که ما باید کاری کنیم که عقیده به مهدویّت، به تدریج از بین مردم زایل شود! آن روز استعمارگران فرانسوی و انگلیسی در بعضی کشورهای آن مناطق افریقایی بودند؛ استعماران خارجی، قضاوت‌شان این بود که تا وقتی عقیده به مهدویت در بین این مردم رایج است، ما نمی‌توانیم کشورهایشان را درست در اختیار گیریم!» 👈به همین خاطر کشورهای استعماری به شیوه‌های مختلف تلاش کرده‌اند اعتقاد به ظهور امام زمان(علیه‌السلام) را به انحراف بکشانند، که در این میان ایجاد مهدیان دروغین یکی از راه‌کارهای ایشان بوده است، آن چنان که یکی از علل تشکیل فرقه گمراه بابیت و بهائیت در جهان اسلام این موضوع بوده است. 👈در پایان لازم است به این نکته اشاره کنیم که، شاید غالب افراد که از این فرقه‌های گمراه تبعیت کرده‌اند و دچار انحراف شده‌اند، افرادی بوده‌اند که به امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) علاقه‌مند بوده‌اند، و به گمان خویش در تلاش بوده‌اند که راه صحیح را انتخاب کنند، ولی متأسفانه به خاطر ناآگاهی از مبانی دینی و دوری از عالمان راستین دچار انحراف شده‌اند، از این‌رو مهم‌ترین راهکار ثبات قدم ماندن در این راه، این است که به تقویت بنیه دینی بپردازیم. برای آگاهی از منابع این نوشتار مراجعه کنید به: 🌐 https://www.welayatnet.com/fa/news/107161 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🍃 إيّاكم و محادثة النّساء فإنّه لا يخلو رجل بامرأة ليس لها محرم إلّا همّ بها. 📚 نهج الفصاحة،ص356. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 پروفسور جیمز تور(James Tour)، یکی از ۱۰ شیمیدانان برتر جهان در علم شیمی از تناقض فراگشت (نظریه تکامل داروین) با علم شیمی می‌گوید... 👈 این کلیپ را بفرستید برای کسانی که منکرین فراگشت را بی‌سواد معرفی می‌کنند. #فراگشت #داروین #نظریه_داروین #جهان_شناسی #هستی_شناسی #خداشناسی 🆔 @kalamema
#فاروق_و_صدیق_لقب_کیست!؟ 💢 نسبت صدیق و فاروق به خلیفهء اول و دوم دروغ است. #خلفا #صدیق #فاروق #امام_شناسی #عمر #ابوبکر #امام_علی #اهل_تسنن 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️در صدر اسلام، به چه افرادی شیعه گفته می‌شده!؟ ✅پاسخ این سوال را در این کلیپ ببنید. #شیعه #تمدن_اسلامی #امام_شناسی #امام_علی #تاریخ 🆔 @kalamema
#پیامبراسلام_در_کلام_دیگران 💢ماهاتما گاندی: 👈من بیش از پیش متقاعد شده‌ام که این شمشیر نبود که در آن روزها مردم زیادی را تسلیم اسلام کرد. محمد سخت ساده زیست بود، مثل دیگر پیامبران پرهیزکار بود، به شدت امانتدار بود، از خودگذشتگی شدید نسبت به دوستان و پیروان، جسارت، بی‌باکی، توکل مطلق به خدا در رسات شخصی، از ویژگی‌های محمد بود. #گاندی #پیامبرشناسی #اسلام #ادیان 🆔 @kalamema
⁉️آیا اسلام دستور داده است که تمام کفار و غیر مسلمانان را بکشید ‼️‼️ ✅پاسخ این ادعا مضحک را در این عکس نوشته بخوانید. #جهاد #خشونت #اسلام #قرآن #اسلام_دین_شمشیر 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام علی(علیه‌السلام) 🍃 الدُّنْيَا مُنْتَقِلَةٌ فَانِيَةٌ إِنْ بَقِيَتْ لَكَ لَمْ تَبْقَ لَهَا. 📚 عيون الحكم و المواعظ، ص: 22 🆔 @kalamema
💠«ثبات شخصیت» دلیلی بر وجود روح 💢تردیدی نیست که بدن حیوان و انسان در طول زندگی دچار تغییرات کمی می‌گردد، گاه سلول‌های جدیدی بر بدن افزوده می‌شود و حجم آن افزایش می‌یابد و چاق می‌گردد و گاه نیز از حجم قبلی آن کاسته شده و لاغر می‌شود، به هر تقدیر شکی نیست که بدن حیوان و انسان تحت تأثیر برخی عوامل داخلی و خارجی متحول می‌گردد، حال اگر نفس انسان همین بدن مادی باشد، لازم بود به تبع تغییرات بدن متحول گردد و هویت شخصی آن تغییر یابد. 👈در حالی که واقعیت برخلاف این است و حیوان یا انسان با وجود انواع تغییرات جسمانی و بدنی، هویت واحد شخصی خود را در طول زندگانی حفظ می‌کند‌. البته اثبات این "ثُبات" در مورد حیوانات تا حدودی مشکل است، اما مطلب در مورد انسان بسیار روشن است.[1] چرا که هر انسانی بالوجدان نفس خود را درک می‌کند و می‌داند که هست و حضور دارد و به تمامه در نزد خود حاضر است. 👈انسان از بچگی تا پیری هرگز احساس نمی‌کند چند نفر بوده، در حالی‌که تمام سلول‌های بدنی او بدون شک چندین بار عوض شده و سلول جدید روییده است. این ثبات شخصیت علتش چیست؟ چگونه است که تمام بدن مادی چندین بار عوض می‌شود، ولی انسان احساس تغییر در خود نمی‌کند؟ حتی در حالی‌که از حیث جسمی پیر می‌شود، اما از حیث روحی اصلا احساس بزرگ شدن و پیرشدن ندارد. 👈بدون شک این ثبات شخصیت و هویت نمی‌تواند مربوط به جسم مادی و عنصری ما باشد، چون همیشه در حال تغییر است، بنابراین یقینا جنبه دیگری در انسان وجود دارد که سبب این ثبات و این حالت شده است و آن جنبه، دیگر مادی نیست، چون اگر مادی بود، آن هم دچار همین تغییرات می‌شد، لذا آن جنبه غیر مادی همان روح ماست. 📚پی‌نوشت [1]. مصباح یزدی، محمدتقی؛ شرح جلد هشتم اسفار اربعه، ج1، ص204 و 205، قم، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، 1375. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽اگر فکر می‌کنید از نژاد اصیل آریایی هستید، به شما توصیه می‌کنم حتماً این کلیپ را ببنید. 👈شاید نظرتون عوض شد. #باستان_گرایی #آریایی 🆔 @kalamema
#فاروق_و_صدیق_لقب_کیست!؟ 💢 اولین بار یهودیان لقب فاروق را به خلیفه دوم داده‌اند و از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله هیچ مطلبی در این باره به ما نرسیده است #خلفا #صدیق #فاروق #امام_شناسی #عمر #ابوبکر #امام_علی #اهل_تسنن 🆔 @kalamema
1 💢وهابیت واعتقاد به جسمانیت خدای متعال ◼️یکی از رایج‌ترین افکاری که در اعتقادات گروه‌های تکفیری وهابی دیده می‌شود، اعتقاد به جسمانیت خدای متعال است. هر چند نباید این مورد را خاص گروه وهابیان به حساب آورد، چرا که این موضوع در کتب اصلی اهل تسنن اشاره شده است، ولی از آن‌جایی که افکار وهابیت برگفته از منابع اهل سنت است می‌توان آن را از جمله اعتقادات وهابیان برشمرد. 👈در این خصوص ابن اثیر در «الکامل» در مورد حوادث سال 492 می‌نویسد:«در آن سال علما بر «ابی‌یعلی فراء حنبلی» به جهت آن‌چه در کتاب خود از صفات خداوند سبحان آورده، که منجر به اعتقاد به جسمیت خداوند متعال است، اشکال گرفتند.[1] هم‌چنین ابن اثیر اشاره می‌کند: «در آن سال ابویعلی فراء حنبلی وفات کرد. او مصنف کتاب صفات است که در آن هر مطلب عجیبی را نقل کرده است و ترتیب ابواب آن کتاب دلالت بر تجسیم محض دارد که خداوند متعال از آن بری است.»[2] ◼️ابن تیمیه و اعتقاد به جسمانیت خدای متعال 👈اهل تحقیق به خوبی به موقعیت ابن‌تیمیه نزد اهل تکفیر و وهابیت واقف هستند، به روشنی می‌توان ادعا نمود فرقه وهابیت نشأت گرفته از تفکرات ابن‌تیمیه است؛ از این رو اعتقادات و باور این شخص در نوع عمل‌کرد پیروانش نقش مستقیم دارد. نویسندگان اهل سنت در کتب خود به صراحت به باور ابن‌تیمیه به تجسم خدای متعال اذعان داشته‌اند؛ برای نمونه «ابن الوردی» در این خصوص این چنین می‌نویسد: «ابن تیمیه به جهت قول به تجسیم زندانی شد».[3] 👈 محمد ناصر الدین آلبانی(۱۹۹۹-۱۹۱۴) یکی از عالمان مسلمان سلفی موثر در قرن بیستم در خصوص لزوم باور و اعتقاد به جسمیت خدای متعال، در نوشته‌های خود این چنین بیان می‌دارد: «معتزله و دیگران، منکر نعمت روئیت خداوند هستند، و هر کس که معتقد به آن باشد را گم‌راه دانسته و او را به تجسیم و تشبیه نسبت می‌دهند... ولی ما اهل سنت ایمان داریم که از منت‌های خداوند بر بندگانش آن است که در روز قیامت بر آنان تجلی کرده و او را مانند ماه شب چهاره می‌بینند».[4] 👈این مطالب دور از ذهن، زمانی تعجب انسان را بر می‌انگیزد که در عالمان طراز اول اهل سنت نیز از آن یاد کرده باشند، و مطالبی که بیشتر مختص اجسام محدود و مادی است را به خدای متعال نسبت دهند. کما این‌که «عبد الله احمد بن حنبل» به سند خودش از عمربن خطاب نقل می‌کند: «هرگاه خداوند به کرسی خود می‌نشیند، صدایی همانند صدای زین شتر هنگام سوار شدن شخص سنگین بر آن شنید می‌شود».[5] ◼️عوامل پیدایش نظریه تجسیم 👈بعد از بیان و نقل بعضی از افکار اهل سنت و عالمان وهابی این سوال مطرح می‌شود که منشأ و علت پیدایش این تفکر چه چیزی می‌تواند باشد، در این خصوص نظریه‌های مطرح است از جمله اینکه این مطالب می‌تواند نشأت گرفته است فرهنگ قوم یهود باشد، چرا که در عهد قدیم از جسم بودن خدای بسیار سخن به میان آمده است؛ خصوصاً با در نظر گرفتن این نکته که بسیای از اهل کتاب که اسلام آورده بودند، به دستگاه خلافت نزدیک شده و از این طریق در جامعه اسلامی اعتقاد خود را منتشر می‌کردند. در این خصوص شهرستانی می‌نویسد: «بسیاری از یهود که مسلمان شده بودند، احادیث فراوانی در خصوص تجسیم و تشبیه در عقاید اسلامی وارد کرده بودند در حالی که تمام آن اعتقادات بر گرفته از تورات بود».[6] ✳️نفی جسمانیت خدای متعال در قرآن 👈با توجه به مطالبی که در خصوص تجسیم در منابع اهل سنت بیان شد،‌ با اندک توجهی در آیات نورانی قرآن مجید به روشنی می‌توان جسمانیت و صفات مادی را از خدای متعال بری دانست، آیات فراوانی در قرآن مجید وجود دارد که تفکر تجسیم را مردود اعلام می‌کند و خط بلانی بر روی این باور غلط غیر قرآنی می‌کشد؛ از جمله این‌که خدای متعال می‌فرماید: «لا تُدْرِکُهُ اْلأَبْصارُ [انعام/ 103] دیده‌ها او را درک نمى‌کنند». بر اساس این آیه شریف، اگر خداوند جسم بود چرا دیده‌ها او را ادراک نکنند؟ از این رو این آیه با جسمانیت خدای متعال در تضاد است. هم‌چنین خدای متعال می‌فرماید: «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ [شورى/11] هیچ موجودى همانند او نیست و او شنواىِ بیناست». پر واضح است که اگر خداوند جسم بود، باید همانند سایر اجسام و شبیه آن‌ها مى‌بود. 📚پی‌نوشت [1]. الکامل فی التاریخ، حوادث سال 429. [2]. همان،سال458. [3]. تتمه المختصر،ج2،ص363. [4]. سلفی گری (وهابیت) و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد جمکران، قم، چاپ پنجم، 1387ش،ص241. [5]. الکتاب السنه،ص 79. [6]. الملل و نحل،ج1,ص117. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به این نوشتار مراجعه کنید: 🌐 https://www.welayatnet.com/fa/news/66558 می‌توانید مطالب مرتبط با این موضوع را با این هشتک در کانال جستجو کنید. @kalamema
💢پیروزشاه بلسارا (اندیشمند زرتشتی): 👈ایرانیان با منطق و از روی اختیار مسلمان شدند، نه به زور شمشیر. نکته: این اسکن از نسخه چاپ هندوستان است منبع:نقد و بررسی آیین زرتشت و باستان گرایی ⏪به نقل از : کانال ادیان 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️آیا عثمان با دختران پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیهوآله) ازدواج کرده است!؟ ✅پاسخ این سوال را از کتب روایی شیعه و اهل تسنن ببنید. #پیامبرشناسی #تاریخ #شیعه #اهل_تسنن #عثمان #خلفا 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺 امام جواد(علیه‌السلام) 🍃 من خَطِبَ اِلَیکُم فَرَضیتُم دینَهُ وَ اَمانَتَهُ فَزَوَّجُوهُ، ِالّا تَفعَلُوهُ تَکُن فِتنَةٌ فِی اَلارضِ وَ فَسادٍ کَبیرٍ. 📚 تهذيب الأحكام،ج7، ص: 396 🆔 @kalamema
#پیامبراسلام_در_کلام_دیگران 💢کارن آرمسترانگ: 👈محمد مرد جهاد بود، ولی یک صلح طلب واقعی هم بود. ⏪به نقل از: کانال روشنگری #آرمسترانگ #پیامبرشناسی #اسلام 🆔 @kalamema
💢نشاط در حریم خانوادگی ائمه ⁉️در برخی شبکه‌های مجازی شبهه شده؛ شیعیان زندگی، امام علی و حضرت فاطمه(علیهماالسلام) به عنوان یک الگوی زندگی الهی معرفی می کنند این درحالی است که آن دو اصلا با یکدیگر شوخی نکرده و یک زندگی سرد و بی روح و به دور از شوخی و نشاط داشتند؟ ✅در پاسخ باید گفت: این نوع قضاوت کردن در مورد زندگی شخصی و حریم خانوادگی ائمه(علیهم‌السلام) کاملا نادرست است، خصوصا در مورد امیرالمومنین(علیه‌السلام) که در میان افراد جامعه به شوخ‌طبعی معروف بود، تا آنجا که حضرت را به بهانه شوخ طبعی مورد هجمه قرار می‌دادند[1] لذا بعید است که ایشان در زندگی خصوصی خود از شوخ‌طبعی بهره‌مند نبوده باشند. امّا با توجه به این‌که زندگی خانوادگی افراد، حریم خصوصی آنان است، بنابراین، نباید توقع داشته باشیم که شوخی‌هایی که احیاناً بین آنان ردّ و بدل می‌شد به بیرون از منزل رسوخ کرده و گزارش‌های تاریخی از آن وجود داشته باشد. اما با توجه به اینکه امام علی و حضرت فاطمه(علیهماالسلام) دقیقا روش و آموزه‌های پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بخصوص در بحث نشاط و شوخ طبعی را حتی در حریم خانوادگی به اجرا می‌گذاشتند ما را به این قطعیت می‌رساند که آنان زندگی شاد و پرمهری را داشتند از جمله این آموزه‌ها این است: 1⃣. چون شاد بودن، فطری است. در اسلام نیز به شادی و نشاط اهمیت زیادی داده شده تا آنجا‌که پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و معصومان(علیهم‌السلام) در غالب مواقع لبخند بر چهره داشته و با گشاده‌رویی با مردم برخورد می‌کردند. در روایت آمده است که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) زیاد تبسّم می‌کرد.[2] 2⃣. پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) درباره شوخی می‌فرماید: «خداوند، انسان شوخ طبعی را که در شوخی خود راست‌گو باشد، مؤاخذه نمی‌کند».[3] 3⃣. خود امام علی(علیه‌السلام) تاکید می‌فرماید: «چهره شاداب و خوشرویى؛ مهرآور و نزدیک‌کننده به خدا است و چهره گرفته و بدرویى؛ دشمنی‌آور و دورکننده از خدا است».[4] 4⃣. ائمه(علیهم‌السلام) در زندگی اجتماعی و فارق از حفظ حریم خانوادگی شوخی می کردند و شاد بودند بدون این‌که مرتکب گناهی شوند. چنان‌که در زندگی معصومان(ع) نیز این نوع شوخی ها گزارش شده است؛ مانند این‌که؛ پیرزنى نزد پیامبر اکرم(ص) آمد، و پیامبر فرمود: «هیچ پیرزنى وارد بهشت نمی‌شود»، آن زن شروع به گریه کرد. حضرتش فرمود: «تو آن روز پیر نیستى، خداى متعال فرموده است: "ما آنان را به شیوه‌ای شگفت‌آور آفریده، و آنان را باکره قرار دادیم.[5] 5⃣. علاوه بر مبانی شاد بودن در اسلام حتی لهو (بازى) با همسر مطلوب مطلوب عنوان شده است. پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: «هرگونه لهو (بازى) از مؤمن نابجا است، مگر در ... و شوخى کردن با همسر، که اینها درست و بجا است».[6] در نتیجه: امام علی و حضرت فاطمه(علیهماالسلام) دقیقا روش و آموزه‌های پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به خصوص در بحث نشاط و شوخ طبعی را حتی در حریم خانوادگی به اجرا می‌گذاشتند، اما نباید توقع داشته باشیم که نشاط و شوخی‌هایی که احیاناً در حریم خانوادگی ائمه معصومان(علیهم‌السلام) ردّ و بدل می‌شد به بیرون از منزل رسوخ کرده و گزارش‌های تاریخی از آن وجود داشته باشد. پی نوشت: [1]. شریف الرضى، محمد بن حسین، نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص 115، خ 84، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [2]. ورام، ابن ابی فراس، مجموعة ورام(تنبیه الخواطر)، ج1، ص 112، قم، مکتبة فقیه، چاپ اول. [3]. جلال الدین سیوطی، عبد الرحمن بن أبی بکر، الفتح الکبیر فی ضم الزیادة إلی الجامع الصغیر، محقق: نبهانی، یوسف، ج 1، ص 324، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1423ق. [4]. ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، ص 296، قم، مؤسسه نشر اسلامی، چاپ دوم، 1404ق. [5]. مجموعه ورام(تنبیه الخواطر)، همان، ج 1، ص 112. [6]. مجلسى، محمدتقى بن مقصودعلى، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق: موسوى کرمانى، حسین، اشتهاردى، على پناه، ج 10، ص 166، قم، مؤسسه فرهنگى اسلامى کوشانبور، چاپ دوم، 1406ق. 🆔 @kalamema
#فاروق_و_صدیق_لقب_کیست!؟ 💢 علی بن ابی طالب علیهما السلام من صدیق اکبرم و کسی غیر از من این ادعا را نمی کند مگر اینکه کذاب است. #خلفا #صدیق #فاروق #امام_شناسی #عمر #ابوبکر #امام_علی #اهل_تسنن 🆔 @kalamema