eitaa logo
ويژه نامه پرسمان دينی همراه با پاسخ های قرآنی روايي
21 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش اول علت غم وشادی از منظر قرآن چیه ❓❓ علت اولش طبیعی است چون👇❓ ✅👌 ما برای این عالم نیستیم هر چقدر هم که دور و برمون شلوغ باشه بازم احساس غربت و دلتنگی میکنیم احتمالا براتون پیش آمده که وقتی جایی میرود که کسی را نمیشناسید یا آن محیط باب دلتون نباشه احساس دلتنگی و غم میکنید چون آن محیط با روحیات شما ناسازگاری داره این عالم با تمام زرق و برقش با فطرت ما ناسازگاری داره چون ما برای عالم دیگر هستیم بعضی ها این حالت اگر بشون زیاد دست نمیده چون دور خودشان را زیاد شلوغ کردند وقتی دور و برشون خلوت بشود سریع انگار غم کل عالم بر دلش نازل شده است @pasokh999
بخش دوم دلیل دوم نوع نگاه باید درست بشود👇👇 ✅باید مثل مار از این پوست مادی در بیاییم و به خومان بفهمانیم که پول،مال،پُست،عناوین اجتماعی(حاج اقا مهندس و...) همه دست ما امانت است و یک روزی از ما گرفته میشوند کما اینکه روزی این عناوین را نداشتیم ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسيرٌ (22) 👌👌👌لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ (23) هيچ مصيبتى (ناخواسته) در زمين و نه در وجود شما روى نمى‏دهد مگر اينكه همه آنها قبل از آنكه زمين را بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است؛ و اين امر براى خدا آسان است! (22) اين بخاطر آن است كه براى آنچه از دست داده‏ايد تأسف نخوريد، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشيد؛ و خداوند هيچ متكبّر فخرفروشى را دوست ندارد ✅✅✅این آیه از آیات غرر قرآن است👇👇 آل‏عمران : 140 إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْكَ الْأَيَّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا وَ يَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمين‏ اگر (در ميدان احد،) به شما جراحتى رسيد (و ضربه‏اى وارد شد)، به آن جمعيّت نيز (در ميدان بدر)، جراحتى همانند آن وارد گرديد. و ما اين روزها (ى پيروزى و شكست) را در ميان مردم میگردانيم؛ (- و اين خاصيّت زندگى دنياست-) تا خدا، افرادى را كه ايمان آورده‏اند، بداند (و شناخته شوند)؛ و خداوند از ميان شما، شاهدانى بگيرد. و خدا ظالمان را دوست نمیدارد. 👌👈مثلا کارمند بانک که پول میگیرد و میدهد نه آرامش میگیرد و نه غم چون میداند این پولها دستش امانت است @pasokh999
توحید افعالی قسمت اول 👌👌👌لا موثر فی الوجود الا الله (هیچ موثری و تاثیر گذاری در عالم بجز خدا وجود ندارد) این قاعده به این معناست که هیچ علت فاعلی حقیقی به جز خداوند (واجب الوجود) نیست. و تنها خداوند است که حقیقتا به دیگر موجودات هستی و وجود می‌دهد و دیگر موجودات در زمینه هستی بخشی، تنها علت اعدادی هستند (علت اعدادی به علتی گفته می‌شود که در وجود معلول خود تاثیر ندارد و تنها زمینه لازم را برای موجود شدن آن، فراهم می‌کند؛) نه علت حقیقی. ♨️خدا یعنی چه؟👇👇 خدا یعنی آن کسی که همه کارهای عالم به دست اوست. قطره ای باران بدون اذن او بر زمین نمی چکد. هیچ برگی بی اذن او نمی روید. هیچ نسیمی نمی وزد. هیچ انسانی رشد نمی کند. همه کارهای عالم به دست اوست. اگر گفته می شود لا اله الا الله این را تفسیر می کنند به این که لا موثر فی الوجود الا الله. @pasokh999
توحید افعالی قسمت دوم 🙏🙏🙏لطفا خیلی با دقت خوانده بشود 🙏🙏🙏👇👇 ✅گفته شد که تنها کسی که در عالم تاثیر میگذارد فقط خداست یعنی اگر ما انسانها یک کاری میکنیم از این باب هست که ما ابزاری و مقدمه ای برای این کار هستیم مثلا👇👇 💯آیا ما چون دارو میخوریم خوب میشویم یا اینکه این دارو مقدمه ای است برای خوب شدن❓❓ جواب:👇👇 👌👌دارو فقط یک وسیله است یعنی دارو به تنهایی خوب نمیکند لذا میبینید و میبینم دو نفر مثل هم مریض میشوند هر دو هم از یک دارو میخورند ولی یکی خوب میشود ولی دیگری خوب نمیشود چرا؟تا الان بهش دقت کردین چرا؟ خداوند به زبانهای مختلف میخواهد بگوید ای انسان همه کاری عالم من هستم ولی این انسان هواس پرت داره فحش به دکتر میده که لابد دکترش خوب نیست لابد خوب رسیدگی نمیکنند(ولی اگر بهترین دکتر و بهترین مراقبتها هم بکنند باز خداست که شفاء میدهد نه دارو، دارو فقط یک وسیله است) مگر مرحوم و مرحوم نبودن یکی مشکل ریه داشتن ولی علی انصاریان سالم و ورزشکار...ولی متاسفانه هر دونفر به رحمت خدا رفتند ولی چقدر انسان پیر و کسی که مشکل قند و تنگی نفس داشتن و کرونا گرفتن ولی خوب شدن چرا؟؟؟؟ خداوند با زبان بی زبانی دارد صحبت میکند لازم نیست گوشهایمان را تیز کنیم کمی دقت کنیم این صدا از تک تک موجودات حتی دارو بلند میشود و با صدای رسا دارد میگوید من هیچ کاره ی عالمم همه کاره ی عالم خداست. @pasokh999
توحید افعالی بخش سوم 🙏🙏🙏لطفا خیلی با دقت خوانده بشود 🙏🙏🙏👇👇 مثال بعدی 👇👇 ☘️ما انسانها چون با طبعیت و ماده سر و کار داریم لذا همه چیز را مادی میبینیم. مثلا 👈نمک شوره حال آنکه این شوری را خدا بهش داده نه اینکه خودش داره. 👈یا آب چون خدا گفته سیراب کن سیراب میکند نه اینکه چون آب است سیراب میکند. 👈آیا آتش چون آتش است میسوزاند؟؟؟ 👈 یا اینکه چون خداوند به آتش گفته بسوزان میسوزاند؟؟ جواب:👇👇 ✅👌✅👌✅چون خداوند گفت بسوزان میسوزاند لذا به آتش گفت حضرت ابراهیم علیه السلام را نسوزان این بنده ی ماست. آتش هم گفت چشم مولای من با این عبد(حضرت ابراهیم علیه السلام) کاری ندارم لذا علاوه بر اینکه کاری با حضرت ابراهیم علیه السلام نداشت خودش را به بهترین وجه آرایش کرد و به استقبال حضرت رفت(آتش تبدیل به گلستان شد) @pasokh999
🔎📖🔍🔎📖🔍 💢 ✅پرسش: آیا نماز شرط قبولی اعمال است؟ ✍️پاسخ: رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در روایتی فرمودند: «الصَّلاةُ عَمودُ الدِّینِ... فَإنْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سواها و إنْ رُدَّت رُدَّ ما سِواها»(۱)؛ نماز پایه دین است كه اگر مقبول درگاه الهی قرار گیرد سایر حسنات و اعمال انسان نیز پذیرفته است و اگر مقبول واقع نشود همه حسنات و اعمال دیگر مردود است. 🔹كسی كه نماز نمی‌خواند یا نمازش بی‌روح است و نشان بندگی نیست كه قبول شود، اعمال دیگرش هم روح ندارد و مقبول واقع نمی‌شود. بله ممكن است كارهای او برای بسیاری از افراد جامعه مفید و سودمند باشد ولی او آنها را به قصد جلب رضای خدا انجام نداده تا خدا به او پاداش دهد. 🔸پس نماز، نماد عبودیت و بندگی است و اگر این نماد مقبول باشد و رنگ عبودیت در اعمال دیگر او وجود داشته باشد، آنها هم پذیرفته می‌شوند ولی اگر این نماد حقیقت نداشته باشد، نشانگر این است كه دیگر اعمالش هم رنگی از عبودیت و خدایی بودن نداشته و تمایل و رضایت خودش مطرح بوده و او تصور و گمان كار خدایی داشته است. هدف از آفرینش انسان نیز همین عبودیت و بندگی است و کسی که این هدف را فراموش کند سایر کارهایش رنگ می‎بازد. 🔹مطلب دیگر این كه نماز به عنوان یك واجب كلی مورد نظر است نه تك تك نماز‌ها، اگر نماز فردی قبول نشود، دیگر كارهایش قبول نمی‌شود و اگر نمازش قبول شود، كارهای دیگرش هم قبول می‌شود. 🔸بنابراین ممكن است كسی هیچ وقت نمازش را ترك نكرده باشد، ولی نمازش ارزش قبول شدن نداشته باشد و كس دیگری گاهی در اثر كسالت یا تنبلی برای چند روزی نماز نخوانده باشد، ولی نمازهایش رنگ نماز داشته و ارزشمند و مقبول باشد و از آن چند روز هم توبه كرده باشد و قضایشان را بجا آورد، كه این نمازش قبول می‌شود. 🔹مسئله این است که کمال اعمال ما زمانی است که در کنار نماز باشد و نماز سیم اتصال به پروردگار است که باعث می‌شود که دیگر اعمال ما نیز کامل شوند. بنابراین کسی که نماز نمی‌‌خواند خود را از چنین ارتباطی محروم می‌کند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
🏴✍️🏴✍️🏴 💢 ⭕️پرسش:چه شخص یا اشخاصی بدن مطهر امام حسین(ع) را دفن نمودند؟ آیا امام سجاد(ع) كه در زندان كوفه بسر می بردند در تدفین حاضر شدند؟ •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• اپلکیشن‌پاسخگو•••✾••• ایتا وب‌پاسخگو•••✾ ••• اینستاگرام •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• https://eitaa.com/pasokhgoo مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📌 : آیا امام و امام علیهم السلام در حضور داشتند؟ پاسخ: . ◀️روایات حضور تنها در نقل شده است. ◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه یا . لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند و هم روایت نقل کرده است. ◀️درباره نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست. ◀️در برخی منابع که خبر را از طبری نقل می کنند، نام امام (ع) در فتوحات وجود ندارد. ◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را دانسته و سند روایت وی را به دلیل در نقل نیز، می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست. سیف بن عمر نیز جاعل حدیث است. 📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405، 📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330، 📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398، 📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252. ◀️افزون بر کمی سن علیهم السلام، علی(ع) در دوران خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند. ◀️در برخی منابع آمده است که امام (ع) در زمان خلافت به غاصب بودن او اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از ، از انتقاد کرده است. حال باتوجه به انتقاد ایشان از ، چگونه امکان حمایت از بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلیِ همکاری در فتوحات را نقل می کنند. 📚عبدالبر، الاصابه، ج2، ص69. ◀️در روایت جعلی طبری، علیهم السلام در فتح طبرستان آنهم عصر عثمان، و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛ ◀️به نظر می رسد انگیزه در این خبر یا توجیح خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق است و می خواهند را برای مناطق مفتوحه درست کنند. 👇👇 🌻 @ahlebait110
✅ چرا امام حسین (ع) خانواده خود را همراه خود به کربلا برد؟ ✍️ پاسخ: پژوهشگران اسلامی؛ انگیزه‌های مختلفی برای به همراه داشتن زنان و کودکان بیان کرده‌اند؛ مانند: 1️⃣ پذیرش مصلحت و اراده الهی؛ یعنی مصلحت خدا این بود که امام حسین (ع) و یارانش شهید، و خانواده‌اش اسیر باشند؛ یعنى‏ رضاى حق تعالی در این مصلحت بود و چنین مصلحت؛ یعنى جهت کمال فرد و بشریّت. 2️⃣ انگیزه مذهبی؛ یعنی از آن‌جا که محتوای قیام امام حسین (ع)، مذهبی و مقدس است، آوردن خانواده به همراه خود، از نظر آثار مذهبی، بسیار سودمند و مؤثر بود؛ زیرا عرفان و محبتی که در دل اهل‌بیت امام (ع)، نسبت به خداوند بود، برای همراهانِ دیگر امام، بسیار درس‌آموز و کارگشا بود. 3️⃣ انگیزه امنیتی؛ امام (ع) در مدینه خانه امنی سراغ نداشت تا خانواده‌اش را به آن‌جا بفرستد و هیچ‌کس هم پیشنهاد نکرد که من از خاندانت حمایت می‌کنم؛ لذا امام (ع) نگران اسیر شدن خانواده خود در حال حیاتش بود؛ زیرا احتمال قوی وجود داشت که مأموران یزید، خانواده امام را در همان مدینه، دستگیر کرده و به گروگان درآورند. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
💕یا فاطمه الزهرا💕: یا زینب: سلام وعرض ادب کسی که مرتب زندگیش توسط سحروجادوهست طلسم شده وثابت هم شده ودعا به خوردش دادن که تمام هزینه هاشونووامکاناتوش نو فراهم میکنه وطرف سحرشده هیچ کارورعبتی به خودشو زندگیش نداره وهمه هم متوجه سحروجادوشون شدن اگه ممکنه باطل کردن سحروجادو وزندگی زناشویی راانجات دادن ازطلسم وجادو راهکاربدین چون زندگیشون آشفته ترمیشه واون طرف همه زندگیشونو که نباید گذاشته پاسخ سلام علیکم برای درخواست شما در گوگل از ایت الله بهجت و ایت الله حسن زاده مطالبی هست نیتونین با جست و جو مطالعه کنین https://www.porseman.com/article/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%AD%D8%B1-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%88/187967
✅نمونه ارائه راهکارهای اخلاقی ز صفویان: محمدحسین: اگر شخصی ازاموال شخصی مان سوال کردن مثلا گفتن شما چقدر پسنداز داریدباید چی درجوابشان بگوییم که دروغ نباشد رهبری پاسخ سلام🍃🌸🍃 بفرمایید الحمدلله قدری هست که محتاج دیگران نباشم✅
یا ابا عبدالله الحسین(ع) ❤️: سلام علیکم در مورد نوجوانی که هرچی بهش میگیم نماز بخون نماز نمیخونه چکار باید بکنیم اگه نمازهای نخونه گناهش گردن ماست یا نه چون پدر یامادر ش هستیم ؟ باید چه کار کنیم نمازخونه بشند واعمال عبادی دوست داشته باشند انجام بدند؟ سلام علیکم ✅ شاه کلید موفقیت در ارتباط با رفیق شدن با انهاست ⁉️چگونه فرزندم رانمازخوان کنم ؟ جهت نمازخوان شدن فرزندانمان: 1⃣ خودتان الگوی خوبی باشید. اگرشمانمازعاشقانه و اول وقت نخوانید انتظار نداشته باشید فرزندتان نمازخوان شود.زیرا به قول استادفرزانه حقیر، بچه های ما آنطور که میخواهیم نخواهند شدبلکه آنطورکه هستیم خواهند شد. 2⃣ بعدازنماز کودک یکی دوساله به بالا رادرآغوش بگیرید و رفتاربامحبت تری با او داشته باشید تافرزند ببیندشما هر وقت نماز میخوانید مهربانتر میشوید و به این وسیله به نماز علاقه مند میشود. 3⃣ او را از کودکی به نماز جماعت و نماز جمعه و حرم و مساجدو مراسم مذهبی ببرید مخصوصا اگر برایش این مکانها را با جایزه وخاطره و تشویقی شیرین کنید. 4⃣ امر به نماز را درست وقتی فرزند به سن بلوغ رسید نگذارید بماند باید چند سال قبل از سن تکلیف او را مشتاق به نماز کنید و نماز را به آموزش دهید. 5⃣ برای مشتاق کردن کودک به نماز قبل سن تکلیف برای دختران یک چادر نماز و جانماز و مهر و تسبیح قشنگ وبرای پسرهم همین ها غیر از چادر را تهیه کنید. 6⃣ تا زمانی که به سن خاصی نرسیده و نماز برایش واجب نشده او را همیشه مجبور به نماز خواندن نکنید. مثلا میتوان قبل از اذان با کودک کمی بازی کرد بعد موقع اذان که شد بگویید دخترم اذان میدهند من میخواهم نماز بخوانم تو چه؟ دستور ندهیم پیشنهاد بدهیم. 7⃣ از کودکی هر وقت نماز میخواند به او محبت بیشتری کنید و نماز خواندنش را برای دیگران و در جمع خانواده و فامیل تعریف کنید و تشویق و تحسینش کنید. 8⃣ با خانواده های مذهبی و دوستان خوب معاشرت و رفت و آمد کنید. 9⃣ با ورود فرزندتان به دوره ی نوجوانی برای او دلیل بیاوریدکه چرا نماز بخوانیم ولی کوتاه بگویید و سریع رد شوید. انتظار تاثیر زود و سریع نداشته باشید زیرا نوجوان در دوران خامی است تا پخته شود و حرف شما را بفهمد زمان میبرد. 🔟 نسبت به نماز خواندنش یا نخواندنش حساسیت زیادی نشان ندهید و مدام به او گیر ندهید .حساسیت زیاد جلو تفکر او را میگیرد و نماز با اجبار فایده ندارد بگذارید از درون مسئولیت پذیر شود. 1⃣1⃣ در دوران نوجوانی فرد دچار سردرگمی است و به دنبال انتخاب راه و هویت خود است به او راه درست را دهید و بگذارید زمان بگذرد و راهش را انتخاب کند. مدام نصیحتش نکنید بدتر گیج و کلافه می شود. 2⃣1⃣ از روش غیر مسقیم استفاده کنید مثل اهداى کتاب و سی دی و نرم افزار . هم میتوانید به او هدیه کنید و یا جایی جلو چشمش قرار دهید تا خودش ببیند واستفاده بکند. 3⃣1⃣ نوجوان به دلیل تغییرات هورمونی رشد دچار کمی سستی و احساس خستگی است خوابش زیاد شده و اکثرا سنگین خواب میشوند. شاید شمافکر کنید او تنبل شده . برای نماز صبح او را با دعوا و داد بیدار نکنید . او را با محبت و نوازش و بوسه و صدازدن با القاب زیبا مثل دختر عریزم و... بیدارش کنید. یک بار هم شایدکافی نباشد پس صبورانه یک بار قبل نماز خودتان و یک بار بعد نماز او را با محبت بیدار کنید. 4⃣1⃣ در جلو جمع مدام او را امر به خواندن نماز نکنید. پنهانی و با لحن پر از محبت به او یادآوری کنید. 5⃣1⃣ گاهی نوجوان به دلیل دیده نشدن با نماز نخواندن میخواهد خود را نشان تان دهد. پس او را ببینید و به او توجه کافی بکنید. 6⃣1⃣ هیچ گاه بچه های نمازخوان را سرش نکوبید و او را با آنها مقایسه نکنید، مقایسه اثر عکس دارد و او هم از نماز بدش می آید و هم از آن بچه ی نمازخوان. 7⃣1⃣ وقتی به سن تکلیف رسید برایش جشن عبادت بگیرید. 8⃣1⃣ نقل داستانهای شیرین و در حد سن کودک و نوجوان از نماز بزرگان و استفاده از اشعار و احادیث زیبا 9⃣1⃣ ترک مستحبات در ابتدای کار و طول ندادن نماز و رعایت توانایی کودک و نوجوان 0⃣2⃣ تقویت عشق و علاقه به اهل بیت که یکی از راههای جلب انسان به عبادت و نماز است. ✍🏻✍🏻 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
توفیق اجباری برای بندگی -www.vaezin.com.mp3
5.5M
🎙استاد: 🏴 گروه به سوی 🏴 آموزش مهارت‌های زندگی پاسخگویی متنی و صوتی به پرسش‌های اعتقادی و اخلاقی شما در جهت رسیدن به زندگی بهتر ✅ به ما بپیوندید👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/436862999Caf799e67c2
🔮معجون بوذر جمهر 📿بسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرحیم 🗣می گویند: انوشیروان، بوذر جمهر را زندانی کرد پس از چند روز، شخصی را فرستاد تا از حالش جویا شود فرستاده انوشیروان او را خوشحال دید. علتش را جویا شد، بوذر جمهر دلیلش را استفاده از معجون شش ماده ای دانست و گفت این معجون، وی را سر حال کرده است و آنها عبارتند از: 1- توکل به خدا. 2- بی تابی مشکلی را حل نمی کند. 3- صبر به کمک انسان می آید. 4- اگر صبر نکنم چه کنم؟ 5- توجه به کسانی که بیشتر از من مشکل دارند. 6- از این ستون به آن ستون فرج است. پی نوشت 📚سفينة البحار، ج 2، ص 6، واژه صبر. 📚منبع : اکبری، محمود؛ نکته های ناب اخلاقی، ص: 55
❣️ 🔹 وقتی دوروبرت گناه و منکری دیدی، زود دست به چماق نشو 🔹 از فرعون که فرعون تر نیست! 👈 جای چماق، شاخه گلی بردار و با مهربانی و نرمی اشتباهش را یادآوری کن 🌴 سوره طه 🌴 🕋 اذْهَبا إِلى‌ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‌ «43» 🕋 فقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‌ «44» ⚡️ترجمه: برويد به سوى فرعون كه او طغيان كرده است. پس به نرمى با او سخن بگوييد، شايد متذكّر شود، يا از خدا بترسد. @talangoremazhabi
🔷چرا ربا حرام است؟ الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لَمّا سَألَهُ هِشامُ بنُ الحَكَمِ عن عِلَّةِ تَحريمِ الرِّبا ـ : إنّهُ لَو كانَ الرِّبا حلالاً لَتَرَكَ الناسُ التِّجاراتِ وما يَحتاجونَ إلَيهِ فحَرَّمَ اللّه ُ الرِّبا لتَفِرَّ حديث الناسُ عنِ الحرامِ إلى التِّجاراتِ وإلى البَيعِ والشِّراءِ فَيَتَّصِلَ ذلكَ بَينَهُم في القَرضِ ✨امام صادق عليه‌السلام در پاسخ به پرسش هشام بن حكم از علّت فرمود: اگر ربا حلال بود، مردم كار تجارت و كسب مايحتاج خود را رها می‌كردند. پس خداوند ربا را حرام فرمود تا مردم از حرامخوارى دست كشيده، به تجارت و خريد و فروش روى آورند و به يكديگر قرض دهند. 📚 بحارالأنوار، ۱۰۳/۱۱۹/۲۴ ‌ ‌ ___ 🇮🇷 به جمع طلاب حوزه علمیه بپیوندید 📡@pdf_hawzehhttps://eitaa.com/joinchat/1175978083C2816a371ce
سؤال : درمورد امر به معروف و نهی از منکر که چه ثوابی دارد توضیح بفرمایید ممنون 👈 امر به معروف و نهی از منکر جزء بالاترین و شریف ترین فرائض اسلام است که سایر فرائض به وسیله آن دو اقامه می شود. در قرآن کریم خدای تعالی می فرماید: (و لتكن منكم أمة يدعون إلى الخير و يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر و أولئك هم المفلحون) و باید از میان شما، گروهی، مردم را به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند، و آنان همان رستگارانند) و از رسول خدا (ص) روایت شده که فرمود: (إن الله - عز و جل- لبعض المؤمن الضعيف الذي لادین له فقيل له : و ما المؤمن الذي لادين له؟ قال: الذي لاینهی عن المنكر) خدای عزوجل مؤمن ضعیف راکه دین ندارد دشمن می دارد شخصی پرسید: مؤمن ضعیفی که دین ندارد کیست ؟ فرمود: کسی است که نهی از منکر نمیکند. 🔴🍃
اعتقادات شناسی بچه ای پرسید؟ خداما را آفریده گفت اره عزیزم گفت خداراکی افریده من چه جواب کودکانه بدم که متوجه بشه ؟ممنون پاسخ : خداوند افریدگار تمامی مخلوقات جهان است و او آفریده نشده است، چون قدرت او از همه بالاتراست و دیگر موجودات قدرت کمتری دارند. ⚫️🍃
احکام موضوع قربانی از امیرمؤمنان علی(ع) آمده است که فرموده‌اند: اگر مردم می‌دانستند در قربانی (چه آثار و برکاتی) است، قطعاً قرض کرده و قربانی می‌کردند. سلام وقت بخیر ببخشید منبع و سندش چی هست؟ پیدا نکردم ضروریه لازمش دارم باسلام چند در فضیلت هست وَ جَاءَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ يَحْضُرُ الْأَضْحَى وَ لَيْسَ عِنْدِي ثَمَنُ الْأُضْحِيَّةِ فَأَسْتَقْرِضُ وَ أُضَحِّي فَقَالَ اسْتَقْرِضِي وَ ضَحِّي فَإِنَّهُ دَيْنٌ مَقْضِیٌّ. امّ سلمه نزد رسول خدا صلی الله علیه واله آمد و گفت: یا رسول اللّه! عید أضحى فرا می رسد و من بهاى ندارم؛ پس آیا اجازه دارم قرض بگیرم و قربانى كنم؟. حضرت فرمود: قرض بگیر و قربانی كن؛ زیرا آن قرضی است ادا شدنى (یعنى این‌ قرض را خداوند سبحان ادا مى ‌كند چون در جهت رضاى اوست).من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 213 قربانی وسیله تقرب و نزدیکی به خداوند است و دارای ویژگی خاصی می باشد که امام اوّل ما شیعیان حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «اگر مردم می دانستند چه فوایدی در قربانی است، هر آینه قربانی می کردند و لو با قرض گرفتن باشد». (بحارالانوار، ج96،ص296و298 در این زمینه روایات دیگری نیز وجود دارد که ابوبصیر از امام صادق علیه السلام علت قربانی را پرسید و حضرت فرمودند: «هنگامی که اولین قطره خون قربانی به زمین می ریزد گناهان صاحبش بخشیده می شود و به وسیله قربانی معلوم می شود چه کسی تقوای الهی دارد.» (بحارالانوار، ج96،ص296و298)
سؤال آیا دو شیطان بر انسان ها وجود دارد پاسخ :جایی نداریم که خدا برای هر یک نفر دو شیطان قرار باشد الا اینکه در جبهه مخالف ما دو نیرو وجود دارد یکی نفس اماره که از درون امر به بدی می کتد و یک دشمن بیرون که ابلیس و جنودش است. بله حدیثی داریم که پیامبر(ص) فرمود «لکل انسان شیطان»، هر انسانی شیطانی دارد، یکی از صحابی پرسید شما نیز شیطان را دارید؟ فرمود بله «ولکن شیطانی اسلم بیدی»، شیطان من، به دست من مسلمان شده و رام است. این سخن حضرت رسول(ص) است که شیطان رام و مسخر است و در وجود حضرت غلطی نمی‌تواند بکند. البته همه مردم که معصوم نیستند، اما انسان تا حدی می‌تواند بر شیطان درون خود غالب باشد.
حضور قلب راهکاری از علامه طباطبایی( ره) یکى از شاگردان علامه طباطبایى(ره) از نداشتن خشوع در نماز و عدم حضور قلب رنج مى برد به خدمت علامه(ره) رسید و راهکاری خواست. ایشان نخست از پاسخ خودداری کردند، پس از چندبار اصرار به شاگرد خود رو کردند و فرمودند: «شما نمی توانی!» شاگرد گفت: آقا شما بفرمایید حداقل اگر کسی پرسید به او بگویم. علامه(ره) فرمودند: «فکر در نماز دنباله افکار شبانه روز است. کسی که صبح تا ظهر به یاد خدا نبوده نمی تواند هنگام نماز یاد خدا را استمرار دهد». بنابراین توصیه می شود محیط زندگى و کار و فعالیت و همچنین فضای ذهنی خود را سالم کرده و با نیت خالص و پاک همه امور آنرا با یاد و نام خداوند پیگیری نمود و همچنین آنرا از حالت یکنواختى و خسته کننده بیرون آوره و با یک برنامه ریزى مناسب به کارهاى شخصى، درسى، کاری و روابط خوب با دیگران بپردازید، و به همه کارهاى روزانه خود رنگ خدایى بدهید و پیش خود بگویید: «خدایا من در طول روز در کلاس و هنگام فعالیت آن چه تو دوست داری انجام مى دهم و تو هم قلب مرا از محبت خود پر گردان و نگرانی از آینده را از دل من بر طرف بگردان. چنین رازگویی و نیازخواهی صادقانه با خدا دریچه ای از نور و عرفان به سوی انسان می گشاید. و تداوم این عهد و پیمان، مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف می سازد. کسی که در ابتدای راه کمال و خودسازی قرار دارد نباید از خود انتظار حضور قلب کامل داشته باشد بلکه باید آن را به تدریج تمرین کند و بدست آورد. برای نمونه راههای حضور قلب در نماز و دعا می توانید از راه هاى زیر استفاده کنید: ۱- دقت در انجام مقدمات نماز، مانند وضوى با معنویت، انجام مستحباتى چون اذان، اقامه و... در کتاب هاى حدیث آمده است: شخصى از پیامبر(ص) درخواست کرد که راهى به او بنمایاند تا حضور قلب بیشترى در نماز پیدا کند حضرت او را به شاداب گرفتن وضو فرمان دادند. بنابراین وضوی شاداب و با آداب خود در حضور قلب انسان در نماز مؤثر است. ۲- گزینش مکان مناسب، دورى ازجاهای شلوغ و پر سر و صدا و پرهیز از هر آنچه که موجب انحراف توجه از خداوند شود. ۳- گزینش وقت مناسب و تا آن جا که ممکن است اول وقت خواندن نماز. ۴- تا حد امکان در مسجد و با جماعت نماز خواندن و دعا کردن (به ویژه در جماعاتى که بعد معنوى بیشترى دارد). ۵- نماز را با طمأنینه و دقت در مفاهیم و معانى آن خواندن و دعا را با توجه به عظمت خداوند و کوچکی خود به جا آوردن. ۶- در نماز در حال ایستاده به مهر نگریستن و در رکوع پایین پا و در تشهّد به دامن خود نظر نمودن. ۷- تخلیه دل از حب دنیا و امور دنیوى وآن را مالامال از عشق خدا ساختن. توضیح: ذهن انسان همواره متوجه چیزى است که به آن عشق مى ورزد؛ همانند عاشقى که آنى از فکر معشوق خود بیرون نمى رود. این که ما در نمازهایمان همواره به فکر مسائل دیگر هستیم، به خاطر تعلق شدید نفس به دنیا و حب آن است. اما آن که عاشق حق شد، در هر حال و در هر کارى به یاد خدا خواهد بود به طورى که گویى همیشه در نماز است. ۸- توجه به این که مبدأ و منتهاى انسان خداوند است وآنچه در این بین است براى امتحان آدمى و ابزارى جهت رشد و کمال اوست. ۹- ضبط قوه خیال. توضیح : پرنده لجام گسیخته خیال، چکاوکى است که هر آن بر شاخسارى مى نشیند. ازاین رو همیشه افکار انسان به این طرف وآن طرف متوجه بوده و قرار و آرامى ندارد؛ اما اگر آدمى با دقت و هوشیارى در کنترل آن بکوشد پس از چند صباحی رام و مطیع شده و به هر سو که اراده شود متوجه می گردد. بنابراین انسان باید در نماز از اول با قاطعیت بنا را بر این بگذارد که تمام توجه خود را به سوی پروردگار معطوف دارد و هر گاه پرنده خیال از چنگ او گریخت، بلافاصله آن رابه همان جهت برگرداند. اگر چندین مرتبه در ایام متوالى چنین کند، کم کم ذهنش عادت خواهد کرد. ۱۰- توجه به عظمت و هیبت پروردگار و فقر و فاقه خود. روشن است اگر آدمى بداند با چه بزرگى روبه رو است و خود در مقابل او هیچ بلکه عین احتیاج و فقر و فاقه است، با تمام وجود و ذهن و اندیشه خاضع خواهد گردید. یکى از اولیاى خدا توصیه نموده اند که مدتى قبل از شروع نماز حد اقل پانزده دقیقه به حسابرسی و تخلیه درون بپردازید و به صورت ارادی عوامل پریشانی خاطر را تعدیل بخشید. با گفتن ذکر های مستحبی و دعاهای افتتاح نماز و استغفار خود را براى نماز مهیا سازید. در آخر در این باره که فرموده اید، با پرس و جویی که کرده اید به این نتیجه رسیده اید که همه چنین هستند و نمی توانند در نماز تمرکز و حضور قلب داشته باشند، باید گفت که بله اکثر مردم چنین هستند و لی عده ی زیادی از علما و عرفا نیز بودند و همچنین هستند که در نماز ح
سؤال : آیا خدای هست ؟ ما شواهد بسیاری بر وجود خداوند داریم ، دلایلی که هم غیر قابل انکارند و هم بسیار متقاعد کننده. باید به هستی کائنات نگاه کنیم. اینکه آنرا نتیجه تصادف بدانیم ، خود سوالات زیادی را بوجود می آورد ، سوالاتی که برایشان جوابی وجود ندارد. ما برای شناخت خدای متعال سه راه در پیش روی خود داریم که به صورت مرحله ای طی می شوند. 1- مرحله اول شناخت او با آیات آفاقی و انفسی است. این همان راه شناخت خداوند از طریق نشانه های او در طبیعت و روش تجربی است و لازم است که انسان در ابتدای راه شناخت از طریق شناخت طبیعت و نشانه های تکوینی و و همچنین مطالعه آیات تدوینی قرآن کریم به معرفت خدای متعال دست یابد. البته شناخت خداوند منان با آیات انفسی مفیدتر است ( من عرف نفسه فقد عرف ربه) چون معمولاً با اصلاح صفات و اعمال نفس همراه است. بنابراین اندیشیدن در آیات آفاقی و انفسی به شناخت خداوند منتهی می‌شود و این نیز به نوبة خود راهنمای انسان به سوی حق و شریعت الهی خواهد بود. این راه که در کتاب شریف توحید مفضل پی گیری شده است بهترین راه خدا شناسی برای مبتدیان است. 2- دوم شناخت خداوند از طریق عقل است. نیرویی که بیشتر عمل کردش محاسبه و درک وجودات وصفی و صفات الهی است. این روش طریق خواص از مردم می‌باشد، کسانی که پس از مطالعه در طبیعت و آیات تکوینی او در خلقت، از طریق استدلال و برهان عقل و فلسفه و حکمت به شناخت خدای تعالی می پردازند. 3- سوم شناخت خداوند لطیف از طریق رؤیت و ابزار دل می‌باشد که طریق اولیاء است و همگان را به آن راه نیست مگر مسیری که به عنوان سیر و سلوک نظری ترسیم شده طی نمایند, یعنی از طریق طبیعت و شناخت آفاقی و انفسی به عقل و استدلال عقلی راه یابند و با گذر از عقل به عشق و عرفان برسند و اهل مشاهده و معاینه و وصول به حق تعالی شوند. این سخن مولای عارفان علی(ع) و همچنین اهل معرفت است که گفته اند: من در همه چیز خدا را می بینم. خدای واقعی همان است که در همه چیز ظهور دارد و نهایت عرفان اهل معرفت هم همین است که خدا را در همه چیز ببینند. از دیدگاه عرفان خدای تعالی همان متن وجود و هستی است و هر چه که غیر ذات هستی وجود دارد مظاهر او است. مظاهر هم در حقیقت او را نشان می دهند چون ظهور او هستند و اگر انسان دقت کند خداوند را در تمام مظاهر هستی خواهد دید و می توان گفت اشیا در حقیقت آینه هایی هستند که خداوند را نشان می دهند و به قول قرآن کریم آیه ها و نشانه های او هستند. منتهی باید توجه کنید که اینگونه رویت مخصوص اهل معرفت است و اهل عقل و فلسفه و همچنین اهل تجربه و علم از آن محرومند، مگر اینکه ایشان نیز چنین اعتقاد و کنکاشی را بپذیرند و رو به سوی عرفان و شهود خدای متعال بیاورند. اما چیستی خدا👈 خدا محسوس نیست ، خدا نه جسم است نه روح، خدا کمال محض است، خدا مکان و زمان و اندازه ندارد ؛ وقرب به او قرب معنوی است نه مکانی، اثبات وجود خدا با علوم تجربی ممکن نیست 🔴🦋
سؤال: چه جوری باید فهمید اسلام دین بهتریه؟! برخى از دليل‌هاى كمال دين اسلام به شرح زير است:👇👇 1. دين اسلام از هرگونه تحريفى محفوظ است و تحريف نمى‌شود، ولى دين و كتاب‌هاى آسمانى ساير دين‌ها تحريف شده است؛ خداوند مى‌فرمايد:«إِنّٰا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّٰا لَهُ لَحٰافِظُونَ»؛ ما خود اين كتاب را فرو فرستاديم و خودمان از آن نگهبانى (و نگهدارى) مى‌كنيم. (حُجر، آيه 9) در حالى كه كتابهاى آسمانى ديگر مانند تورات و انجيل تغييرهاى فراونى كرده و مطالب غير معقول و خنده دارى در آنها ديده مى‌شود، كه كُشتى گرفتن يكى از پيامبران با خدا يكى از نمونه‌هاى آن است!! 2. احكام دين اسلام منطبق بر فطرت و عقل است، در حالى كه در ديگر شريعت‌ها، گاهى احكامى وجود دارد كه معقول نيست؛ مثلاً دين اسلام به ما اجازه مى‌دهد در برابر زورگويان بايستيم و اگر به ما ستم كردند (مثلاً ما را زدند) ما هم مقابله به مثل كنيم (بقره، آيه 194). در حالى كه انجيل مى‌گويد: اگر كسى به سمت راست صورت شما سيلى زد، سمت چپ صورتتان را هم جلو بگيريد تا بزند. حالا خودتان مقايسه كنيد و ببينيد زورگويان و ستم كاران كدام يك را بيشتر دوست دارند و با كدام روش مى‌توان ظلم و ستم را ريشه كن كرد؟ 3. دين اسلام جامع است؛ يعنى براى تمام امور ما انسان‌ها برنامه ريزى كرده است؛ از روابط شخصى ما با خدا گرفته تا روابط اجتماعى، خانوادگى، اقتصادى و...، در حالى كه دين‌هاى ديگر اين جامعيت را ندارند. براى آگاهى بيشتر به تفسير نمونه، ج 5، ص 335 مراجعه كنيد. https://noo.rs/L9uwv 🔴🦋
سؤال : خدا همه جا هست ولی هنگام دعا چرادستهایمان را بالا می‌گیریم ؟ پاسخ این پرسش در قرآن و روایات آمده است که در ذیل بیان می‌شود: 1. رزق انسان در آسمان است: در قرآن کریم به یکی از نشانه‌هاى عظمت پروردگار این‌گونه اشاره شده است: «رزق شما و آنچه به آن وعده داده می‌شوید، در آسمان است». اگرچه در برخی از منابع تفسیری «رزق» در این آیه به دانه‌هاى حیات‌بخش باران تفسیر شده است که منبع هر خیر و برکت در زمین است،اما این معنا می‌تواند یکى از مصداق‌هاى روشن آیه باشد، و رزق مفهوم گسترده‌ای دارد.و معنای دیگر «آسمان» در این آیه شریفه؛ عالم غیب و ما وراء طبیعت و لوح محفوظ است که رزق انسان‌ها از آن‌جا مقدّر می‌شود. 2. امام علی(ع) می‌فرماید: «هر وقت از نماز فارغ شدید دست‌هاى خود را به سوى آسمان بلند نمایید براى دعا کردن»، شخصی از آن‌حضرت پرسید: اى مولاى من! آیا خداوند در هر مکان و جهتى نیست؟ امام(ع) فرمود: «بله». پرسید: پس چرا باید دست‌هاى خود را به طرف آسمان بلند کنیم؟ امام(ع) فرمود: «مگر آیه "وَ فِی السَّماءِ رِزْقُکُمْ وَ ما تُوعَدُونَ" را قرائت نکرده‌اى! روزى باید از محلش طلب شود و محل آن آسمان است که خداوند بیان فرموده؛ چه باران از آسمان نازل می‌شود و به سبب آن از زمین قوت خلایق روئیده و بیرون می‌آید». 3. وقتی انسان دست به دعا برداشت، مستحب است آن‌را بر سر و صورت خود بکشد، برای این‌که لطف خدا شامل این دست می‌شود و دستی که عطای الهی را دریافت کند، گرامی است، بنابراین، خوب است آن‌را به سر و صورت بکشد. چنان‌که در این زمینه امام صادق(ع) فرمود: «هیچ بنده‌اى دست به درگاه خداى عزیز جبار نگشاید جز این‌که خداى عزّ و جلّ شرم کند که آن‌را تهى بازگرداند تا این‌که به مصلحت خود چیزی از فضل رحمتش در آن بنهد، پس هرگاه یکى از شماها دعا کرد تا دستش را به سر و روى خود نکشید، آن را پس نکشد».
سؤال : برتری دین اسلام بر ادیان دیگر چسیت؟ پاسخ خداوند انسان را خداشناس و خداپرست، مجهز به نیروی تعقل و اندیشه و صاحب اراده و اختیار آفریده، و برای راهنمایی بشر انبیای الهی را فرستاده است. پس خداوند کسی را کافر، مسیحی، یهودی و... خلق نمی کند؛ بلکه این انسان است که در اثر سوء اختیار خود و یا شرایط محیطی دچار انحراف می شود. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «فرزند بر فطرت توحید متولد می شود، پدر و مادر، او را یهودی یا مسیحی می‌کنند». دین اسلام جامع ترین و کامل ترین دین الهی برای رسیدن به تکامل و سعادت ابدی است که از سوی خدای متعال برای هدایت انسان آمده است. آنچه که باعث می شود ما دین اسلام را بپذیریم، دلایل زیر است: 1. جامعیت دین اسلام. 2. هماهنگی تعالیم اسلام با عقل سلیم. 3. نارسایی ادیان غیر از اسلام. 4. به سر آمدن تاریخ دیگر ادیان و تحریف آنها در گذر زمان. اینها برخی از دلایل ما در پذیرش به عنوان است. توضیحات را در لینک ببینید https://www.islamquest.net/fa/archive/fa1168