🌷بخش معصومان (ع) ✅ با توجّه به اهمّیّت مسئله ظهور، چرا هیچ اسمی از آن در قرآن نیامده است؟
✍️ پاسخ: آیات متعددی در قرآن میتوان یافت که مرتبط با مسائل مهدویت مانند ظهور، قیام، غیبت و حکومت حضرت مهدی (عج) هستند.
🔹 البته روایات وارد شده در ذیل این آیات کمک زیادی در تفسیر یا تأویل آنها دارند. از جمله این آیات میتوان به آیات زیر اشاره کرد:
1️⃣ سوره انبیاء، آیه ۱۰۵: «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» و در حقيقت، در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد. از امام باقر (ع) نقل شده که منظور از صالحان، اصحاب حضرت مهدی (عج) در آخر الزمان هستند.
2️⃣ سوره قصص، آیه ۵: «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرودست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] کنیم. در روایتی از امام علی (ع) «الذین استضعفوا» به آل محمّد (ع) تفسیر شده که حضرت مهدی دشمنانشان را خوار میکند.
3️⃣ سوره نور، آیه ۵۵: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ..». خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد.
4️⃣ سوره توبه، آیه ۳۳ «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و آيين درست روانه كرد، تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند، هر چند مشركان را ناخوش آيد.
5️⃣ سوره اسراء، آیه ۸۱ «جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا» و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابود شدنى است. از امام باقر (ع) در معنای در تفسیر آیه نقل شده، هنگامی که امام مهدی (عج) قیام کند، دولت باطل برچیده میشود.
🌐 مرکز ملّی پاسخگوییبه سؤالات دینی
🆔 @balagh_ir
چرا عزاداری سیدالشهدا علیه السلام از شب و روز اول ماه محرم شروع می شود؟
امام رضا علیه السلام فرمود: از اول دههی "محرم"، حزن و اندوه ، در چهره ی پدرم دیده میشد و حالت عزادار به خود می گرفت ، و "روز دهم" روز مصیبت و گریۀ او بود
امالیشیخ صدوق صفحه۱۲۸
عزاداران با ده شب عزاداری ، درواقع خود را برایحضور در غم بزرگ "روز عاشورا" آماده می کنند
اگر عزاداریها از روز عاشورا شروع می شد ذکر مصیبتها خیلی "دردناکتر" و غیر قابل تحمل تر می شد
یک دهه عزاداری قبل عاشورا می تواند موجب کسب توجه و "سوز دل" در عاشورا باشد.
کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به " تعلقات" دنیا احساس "محبت"شان به امام حسین علیه السلام کم شده ، دهروز زماندارند تا در محفل های عزاداریبا شنیدنمعارف "آمادگی"لازم را کسب کنند تا مبادا در روز " مصیبت" بزرگ عاشورا بی توجه باشند. حاج علیرضا پناهیان
✍️قبل از همه پاسخ ها به این نکته توجه فرمائید: از خواجه " عبدالله انصاری " سوال کردند: عبادت چیست؟
گفت: عبادت خدمت کردن به خلق است. پرسیدند چگونه؟
گفت: اگر هر "پیشه"ای که به آن اشتغال داری رضای خدا و مردم را در نظر داشته باشی این نامش عبادت است ...
سوال شد: پس نماز و روزه و خمس؟ اینها چه هستند؟
گفت: اینها اطاعت هستند که باید بندهبرای نزدیک شدن به خداوند انجام دهد ...
zahra,,, shaker:
فلسفه این که در نماز زن باید عقب تر از مرد بایسته چیه؟؟؟
باسلام
✍️اولا: لزوم این حکم که زن جلو یا مساوی مرد، نماز نخواند، مورد اتفاق مراجع عظام نیست؛ هر چند رحجان این حکم، مورد اتفاقشان است.
ثانیا: در خصوص چرایی و علت این حکم فقهی، توجه به این نکات ضروری است:
1. هرچند همه احکام بر اساس مصالح و مفاسد است؛ و هر حکمی دارای فلسفه و علتی است؛ ولی بیان و کشف علت تمام جزئیات احکام، کار بسیار مشکلی است؛ نهایت این که بتوان ضوابط کلی برای احکام بیان نمود؛ که البته کلیت در این جا به معنای اکثری است که قابل استثناست.
2. روح و کمال تمام عبادات به حضور قلب و توجه آن، به درگاه ذات حق تعالی می باشد، به گونه ای که هیچ عبادتی، بدون توجه قلبی، مورد قبول و رحمت ذات حق تعالی واقع نمی شود و از اعتبار ساقط است.
بر همین اساس، شاید آدابی که از سوی نبی خاتم (ص) و ائمه (ع) در خصوص نماز بدست ما رسیده است، برای محافظت توجه قلبی، در نماز باشد.
3. نزدیک هم بودن زن و مرد در یک مکان، در حال نماز، با توجه به جذابیت زن برای مرد (حداقل بعض موارد)، مخّل و مضر به توجه قلبی در نماز می باشد.
برای پاسخ تفصیلی به لینک زیر رجوع کنید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa1830
پرسمان بخش معصومان ✳️سؤال حضرت زهرا زمان وفات چند سال داشت
✍️در تاریخ ولادت حضرت زهرا (س) دو قول وجود دارد قول اول این است که حضرت 5 سال بعد از بعثت متولد شده اند یعنی زمانی که پیامبر 45 سال داشتند حضرت زهرا به دنیا آمده است. وشهادت ایشان بعد از مدت کوتاهی ( بنا بر برخی نقل ها 75 روز و بنا بر برخی نقل ها 95 روز ) از رحلت پیامبر اکرم ص بوده است. پس طبق این قول حضرت در زمان شهادتشان 18 سال داشته اند و با توجه به این که طبق نقل ها ازدواج ایشان در سال دوم یا سوم بعد از هجرت صورت گرفته است. با احتساب 8 سال حضور ایشان در مکه ( ایشان در سال پنجم بعثت به دنیا آمده اند و پیامبر هم 13 سال بعد از بعثت در مکه حضور داشتند) و دو یا سه سال حضور ایشان در مدینه، ایشان 10 یا 11 ساله بودند که ازدواج کردند.
به این نقل قول ها توجه بفرمایید:
مرحوم كلینی در اصول كافی در کتاب الحجة، ج۲، ص۳۵۵ می فرماید:
«وُلِدَتْ فـَاطـِمـَةُ عَلَیْهَا وَ عَلَى بَعْلِهَا السَّلَامُ بَعْدَ مَبْعَثِ رَسُولِ اللَّهِ ص بِخَمْسِ سِنِینَ وَ تـُوُفِّیـَتْ ع وَ لَهـَا ثـَمـَانَ عـَشـْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سَبْعُونَ یَوْماً وَ بَقِیَتْ بَعْدَ أَبِیهَا ص خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یَوْماً؛ فـاطـمه علیها و على بعلهاالسلام پنج سال بعد از مبعث رسول خدا صلى للّه علیه و آله مـتـولد شـد و زمـانـى وفـات كـرد كـه ۱۸ سـال و ۷۵ روز داشت و بعد از پدرش ۷۵ روز زندگى كرد.»
و ابن شهر آشوب در مناقب، ج۳، ص۳۵۷ می گوید:
«فاطمه – سلام الله علیها- پنج سال بعد از نبوت و سه سال پس از معراج در بیستم جمادی الآخر در مکه بدنیا آمد و هشت سال با پدرش در مکه بود،سپس به مدینه هجرت کرد و دو سال پس از هجرت در روز اول یا ششم ذی حجه با علی(علیه السلام) ازدواج نمود، و روزی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت، هیجده سال و هفت ماه از عمر فاطمه(سلام الله علیها) گذشته بود.» https://hawzah.net/fa/Question/View/9857/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7%22%D8%B3%22-%D9%88-%D8%B3%D9%86-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D9%86
✅پرسمان بخش اخلاقیات
❇️دروغ چه موقع و از نظر اسلام واحادیث مجاز شمرده شده؟
آیا توریه هم دروغ محسوب میشه و گناه هست ؟؟
روغ يكي از گناهان بزرگ و سرچشمة تمام بديها است،امام حسن عسگري ـ عليه السّلام ـ فرمود: «جُعِلتِ الخائِثُ كلُّها في بيتٍ و جُعِلَ مفتاحُها الكذبُ»[1]تمام پليديها در خانهاي نهاده شده و كليد آن دروغ است. دروغ انسان را در ميان مردم بياعتبار نموده و اعتماد ديگران را از وي سلب ميكند و آثار بسيار نامطلوبي در پي دارد لذا دروغ از نظر اسلام حرام است؛ اما با اين وجود دروغ هميشه و در همه جا حرام نيست، در مواردي كه دروغ گفتن داراي مصلحت باشد از نظر شرع جايز و حتي در برخي موارد واجب ميباشد؛ بنابراين در پاسخ سؤال بايد عرض نمود كه فلسفة دروغ مصلحتي و تفاوت آن با دروغ معمولي آن است كه دروغ معمولي پيامدهاي منفي بهدنبال دارد، باعث اختلاف، تفرقه، نفاق و ريختن آبروي خود فرد و ديگران ميشود؛ لذا براي همين آثار و پيامدهاي منفي آن، خداوند اين نوع دروغها را حرام نموده است، ذات دروغ حرام نيست؛ بلكه حرمت دروغ بهخاطر آثار و پيامدهاي منفي آن است، اما در مواردي كه پيامد منفي نداشته باشد بلكه آثار مثبت داشته باشد؛ به سبب همان آثارش، دروغ گفتن جايز است. لذا يكي از شرايط اصلي اينكه دروغ گفتن جايز است، اين است كه آثار مثبت بهدنبال داشته باشد و اگر انسان دروغ نگويد، ضرر قطعي بسيار زياد و قابل توجه مالي يا جاني و...متوجه او يا ديگران شود.
مواردي كه از نظر فقه اسلامي براي مصالح و فوائد مهم شرعي فردي يا اجتماعي دروغ تجويز گرديده عبارتند از؛ ضرورت و ناچاری و اصلاح میان مردم و ...
البته قبل از پرداختن به دورغ مصلحت آميز بايد ديد راه ديگر و سالم تري براي رسيدن به نتيجه هست يا خير. اگر نيست باز هم نوبت پرداخته دروغ نمي رسد؛ بلكه نوبت توريه است. توريه هم يعني گفتن لفظي كه ذهن شنونده با آنچه در ذهن گوينده است يكسان عمل نكند؛ مثلا اگر فلان شخصي خانه است و كس مي پرسد كه آيا خانه شما است يا خير مشخص با اشاره به كنار خود بگويد او اينجا نيست يعني كنار من نيست در حاليكه داخل خانه و در اتاق نشسته است. در اينجا شنونده خيال مي كند منظور اين بوده كه فلان شخص اصلاً خانه نيست.
322.5K
#دروغ_مصلحتی
منظور از توریه چیست؟
پرسمان اعتقادی #استاد محمدی
✨﷽✨
✅نمونه پرسمان ها ❇️بخش اعتقادات 🔴در بهشت به مردان وعده حوری داده شده، خانمها چه پاداشی میگیرند؟
⬅️در جلد ۱۹ مجموعه آثار شهید مطهری در پاسخ به این سوأل که پاداش زنان مومن در بهشت چیست؟ چنین آمده که در روز قیامت، اگر شوهر زن مؤمنه، اهل بهشت بود همان مرد را به اختیار خود میپذیرد و اگر از اهل جهنم بود مردی را از میان مردان بهشتی برمیگزیند. شاید بتوان گفت علت این که زنان بهشتی، چه از جنس حوران بهشتی و چه آنان که وارد بهشت شدهاند دارای یک همسر هستند، این است که چند شوهری علاوه بر ناسازگار بودن با طبیعت مرد با طبیعت زن نیز ناسازگار است.
⬅️اما گروهی دیگر از مفسرین در مقابل میگویند که حورالعین میتواند مذکر هم باشد، بر اساس این نظر شاید علت این که اوصاف حور به کار رفته در قرآن بر مؤنث دلالت میکنند نه بر مذکر، به این جهت بوده است که گفتوگو و محاوره در آن آیات با طائفه مردان مؤمن بوده است، نه با زنان مؤمن دنیوی، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت که اوصاف زنان بهشتی ذکر شود.
⬅️اما باید توجه داشت با مراجعه به آیات، روایات و تفاسیر مربوطه این گونه استفاده می شود که زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتی (حورالعین) با مردان مؤمن بهشتی قرین میباشند. و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت میشوند.
↶【به ما بپیوندید 】↷
_______
http://eitaa.com/joinchat/1284702208C7c11ed722e
✨﷽✨
💢 آیا سیزدهم نحس است؟ ریشه این فکر که سیزده نحس است از کجاست؟
✍️شهید مطهری
💥به نظر من دو خاصیتی كه در بشر هست سبب پیدایش فكر نحوست در اشیاء و اعداد شده است. یكی اینكه بشر به طور كلی خودخواه است، یك حالت گریز از مركزی در مسئله ی تقبل مسئولیتها دارد، یعنی نمی خواهد مسئولیت شكستهای خودش را متوجه خودش بكند.
همیشه دنبال این می گردد كه یك چیز دیگری پیدا كند و بگوید این بدی، این شكست، این بدبختی كه پیدا شد، این من نبودم، این فكر من نبود، این خُلق من نبود، این روح من نبود، این عادت اشتباه من نبود، این جهل و نادانی من نبود كه باعث این شكست شد، یك چیز دیگری بود. این یك علت بوده است كه بشر برای اینكه از تقبل مسئولیتها فرار كند، آمده است برای اشیاء، برای چهارشنبه، برای 13، برای 25، برای صدای كلاغ، برای صدای جغد نحوست قائل شده است.
خاصیت دیگر، روح تنبلی است كه در انسان می باشد. انسان وقتی بخواهد علت قضایا را بفهمد، باید از طریق علمی و عقلی كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت واقعی اشیاء را درك كند، ولی با خیال، همه ی قضایا را زود می شود حل كرد. اگر در جنگی شركت كردیم و 52شكست خوردیم، چنانچه بنا بشود روی اصول دقیق علمی بررسی كنیم كه چرا شكست خوردیم، دو ناراحتی دارد: یكی اینكه می رسیم به اینكه خودمان مسئول این شكست بودیم؛ دوم اینكه مدتها باید زحمت بكشیم، به خودمان رنج بدهیم تا علتها را به دست بیاوریم؛ بعد رنج دیگری متحمل شویم آن علتها را از میان ببریم و وضع خودمان را اصلاح كنیم. ولی با یك كلمه خودمان را راحت می كنیم، می گوییم علت اینكه ما در این جنگ شكست خوردیم این بود كه مثلاً در روز چهارشنبه شروع كردیم یا روز 13 بود یا وقتی كه از شهر خودمان خارج می شدیم سگی جلو ما درآمد عوعویی كرد و این نحوست داشت و شكست ما اثر عوعو آن سگ بود.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج۲۵، ص ۴۰۴
↶【به ما بپیوندید 】↷
---------------------------------------
http://eitaa.com/joinchat/1284702208C7c11ed722e
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
اگر در نهايت هر انچه به صلاح است پيش مياد و پشت هر اتفاقي حکمت خدا قرار دارد پس چرا خدا گفته دعا کنيد؟
🌺 پاسخ:
در باره نقش وتاثير دعا بايد گفت :
امام صادق(علیه السلام) ميفرمايد: "دعا، قضاي الهي را بر ميگرداند، اگر چه قضاي الهي محکم شده باشد. از اين رو زياد دعا کن که آن کليد هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است". (1)
🌸از امام کاظم (علیه السلام) نقل شده : "بر شما باد به دعا کردن زيرا دعا و درخواست از خدا بلائي را که از مرحلهقدر و قضا گذشته و جز امضاي آن نمانده (يعني تمامي اسباب آن فراهم شده، ولي هنور در خارج وجود پيدا نکرده) بر ميگرداند". (2)
🌹امام صادق (علیه السلام) ميفرمايد: "خدا را بخوان و دعا کن و مگو کار گذشته است!". (3)
🌿البته نبايد از ياد برد که تاثير دعا و ديگر عوامل در تغيير قضا و قدر تاثيري مطلق نيست و همه تقديرات و قضاها قابل تغيير نيستند؛ به عبارت روشن تر فقط قضاي غير حتمي هستند که تغيير پذيرند نه قضاي حتمي و قطعي .
1. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 ه ش ، ج 2، ص 470.
2. ترجمه تفسير الميزان ، موسوى همدانى سيد محمد باقر ، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم ، قم 1374 ش، ج 2، ص 55.
3. اصول کافي،همان ج 4، ص 466
🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو "
cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو"
User.pasokhgoo.ir
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
▪️ @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
❓چرا به حضرت #فاطمه_زهرا (سلام الله علیها) ام ابيها مي گويند؟
🔹ام ابيها يعني: مادر و دلسوز پدر؛
كنيه اي است، كه حضرت رسول اكرم(صلی الله علیه واله) آن را به دختر گرامي خود داد.
🔰 چرا كه پيامبر در خردسالي مادر را از دست داد و سراسر عمر عزيزش را به سختي گذراند و پيوسته مورد آزار مشركان بود، يا در جنگ ها به اين سو و آن سو ميرفت و دشواري تحمل ميكرد. پس از تولد دختر عزيزش فاطمه، با اين كه وي كودكي بيش نبود، همواره چون پروانه به گرد شمع، از پدر جدا نميشد. در رفع اندوه او آن چه ميتوانست مي كوشيد. از پدر دلجويي مي كرد. اگر آن بزرگوار در جنگي آسيب مي ديد، فاطمه بود، كه بر زخم و رنج پدر مرهم مي نهاد و بر آرامش و سلامت جانش اصرار داشت. چون رسول خدا(ص) دلسوزي وي را مي ديد، اشك مي ريخت و مي فرمود: او مادر پدرش است. اين كنيه را شيعه و سني نقل كرده و در معناي آن وجوهي بيان نموده اند.
🔷 در ميان معاني آن شايد بهترين وجه اين باشد كه: "ام" در لغت به معني مقصود و هدف نيز آمده است و چون فاطمه ثمره درخت نبوت و حاصل عمر حضرت ختمي مرتبت بود، او را ام ابيها گفتند.
📚 عوالم العلوم و المعارف (مستدرک حضرت زهرا تا امام جواد علیهم السلام)
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
⭕️ سوال
❓آیا مشورتهای امام علی علیه السلام به خلفا به معنای تایید حکومت آنهاست؟
🔰 پاسخ
🔹 حضرت در طول ۲۵ سال خلافت خلفاء تنها ۱۰۷ بار به خلفاء مشورت دادهاند که بیشتر آنها نیز در حوزه مسائل شرعی و قضایی بوده است.
🔸 حضرت علت مشورتهای خود را چنین بیان کردهاند:« من دست نگه داشتم (و گوشهگيرى را برگزيدم) تا اينکه ديدم گروهى از اسلام بازگشته و مرتد شدهاند...(اينجا بود که) ترسيدم اگر اسلام و اهلش را يارى نکنم شاهد شکافى در اسلام يا نابودى آن باشم...»
🔹 در حقیقت مشورتها و همراهیهای مقطعی حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) با خلفا نه به معنای حمایت و تایید خلافت آنها بلکه به منظور جلوگیری از به خطر افتادن اصل و اساس اسلام بوده است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/196536
📎 #اعتقادات
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید
💠 اندیشه تَشیّع 👇👇
♨️ @kalamema