eitaa logo
ويژه نامه پرسمان دينی همراه با پاسخ های قرآنی روايي
20 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✅پرسش: گناهي مرتکب شدم که بخاطرش توي درد سر افتادم و مدام فکرم به اون مسئله هست. راستش خودم انقدر از خودم بدم اومده که روم نميشه با خدا درد و دل کنم و ازش طلب بخشش کنم 🌺پاسخ: احساس خجلت و شرمندگي در برابر خداوند نسبت به پيشينه‏هاي سوء خود از بهترين حالات روحي و معنوي و زمينه ساز توبه و جلب رحمت و عنايت پروردگار است. كسي كه مرتكب معصيت شده و سپس از كار خود پشيمان شود، لازم است توبه نمايد و از خدا طلب آمرزش كند. 🔹خداوند در قرآن مي فرمايد: «قل يا عبادي الّذين اسرفوا علي انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله أنّ الله يغفر الذنوب جميعاً، إنّه هوالغفور الرّحيم.»(1) بگو: اي بندگان من كه (با گناه كردن) بر خود ظلم و ستم روا داشتيد، از رحمت خداوند مأيوس و نا اميد نشويد كه خدا همه گناهان را مي آمرزد.» و در آيه اي ديگر مي فرمايد: «توبوا الي الله جميعاً» (2) هر گناهكاري دعوت به توبه شده‏ است. ✨ توبه از هر گناهي(كبيره و صغيره) دو ركن اساسي دارد: 1- پشيماني از گناه. 2- عزم بر ترك آن. امام علي(ع) مي فرمايد: «توبه به دل پشيمان شدن و به زبان آمرزش خواستن و به اندام ترك نمودن است».(3) بر اين اساس مي توان گفت: حقيقت توبه، پشيماني از گناه و قصد و عزم جدي براي ترك آن است. 🌸اگر كسي به اين حالت دست يافت، حقيقت توبه در او محقق شده است. توبه هر گاه حقيقى و واقعى باشد و از اعماق جان برخيزد، واقعاً از گناهى كه مرتكب شده، احساس خجلت و ندامت كند و خود را در پيشگاه خدا شرمنده ببيند و در صدد كسب رضاى حق تعالى باشد, مقبول درگاه احديت واقع شده و آثار و بركاتش نمايان مى گردد. هر چند گناه كبيره يا بسيار باشد. 🌱رسول اكرم فرمود: «هر مرضي، دارويي دارد. داروي گناهان، استغفار و طلب عفو و آمرزش از خدا است».(4) شاعر چه زيبا سروده: غرق گنه نااميد مشو ز دربار ما كه عفو كردن بود در همه دم كار ما توبه حقيقي در كنار انجام كارهاي خير و خداپسندانه، گناهكار را از گناهان پاك كرده و توبه كننده را محبوب خدا مي سازد:«اِنّ الله يحبّ التوابين»(5) خداوند توبه كنندگان را دوست مي دارد. ☘️توصيه: بنابراين توبه راهكار خاصي جز پشيماني از گناه و قصد و عزم جدي براي ترك آن ندارد. پس در ابتدا بايد توبه نماييد و به بخشش خداوند اميد داشته باشيد. در ضمن اگر حق الناسي بر عهده شما افتاده سعي نماييد که از آنها حلاليت بطلبيد. پي نوشت ها: 1. زمر(39) آية 53. 2. نور(24) آيه 31. 3. محمد محمدي ريشهري، ميزان الحكمه، دار الحديث، 1416 ه.ق، ج 2، ص997، ماده «ذنب». 4. همان، ص997. 5. بقره (2) آيه 222. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✅پرسش: دلم می خواهد مجدد نمازهایم را بخوانم اما هیچ حسی به نماز ندارم. راه درمانی دارد که بتوانم نمازهایم را بخوانم؟ قسمت سوم 🌺پاسخ: 2ـ شناخت پيامدهاي ترک نماز: يکي از عوامل و مهم دوباره نماز خواندن شناخت پيامدهاي منفي ترک نماز است. در قرآن بر ترک نماز وعده عذاب داده شده است: « بهشتيان از دوزخيان مي‌پرسند: چه چيز شما را به دوزخ کشانيد؟! جهنميان در پاسخ گويند: ما از نمازگزاران نبوديم». (9) رسول خدا (ص) مي‌فرمايد: «کسي که نماز خود را سبک گيرد و در به جا آوردنش نمايد، خداوند او را به پانزده مبتلا مي‌کند؛ شش بلا در دنيا و سه تا در موقع مردنش و سه در قبر و سه در قيامت و هنگامي که از قبر بيرون مي‌آيد. اما شش بلاي دنيوي: ـ خداوند برکت را از عمرش کم مي‌کند. ـ برکت را از اش بر مي‌دارد. ـ از صورتش نشانة نيکوکاران را بر مي‌دارد. ـ هر کار خيري کند، پذيرفته نمي‌شود و براي آن اجري ندارد. ـ دعايش مستجاب نمي‌شود. ـ از دعاي نيکوکاران بهره‌اي ندارد». (10) 3ـ رفع موانع: ترک نماز مبتني بر عواملي است که بايد از آن ها پرهيز شود. انسان گرايش به دارد. معصيت، دنياگرايي، ندادن زکات، تکبر، حرام خوردن، آشاميدن شراب، حسد و ... از عوامل و موانع تأثيرگذار در ترک نماز به حساب آمده است. شوق به نماز وقتي حاصل مي شود که انسان لذت شيريني مناجات با خدا را چشيده باشد. لذت مناجات وقتي حاصل مي شود که انسان گناه و معصيت را ترک نمايد. 4ـ توبه: بي‌ترديد ترک نماز گناهي است که نياز به گناه زدايي دارد. يکي از عوامل مهم تأثيرگذار در گناه‌زدايي، توبه است. توبه که نوعي بازگشت و دگرگوني است، سبب مي‌شود که قلب انسان صفا گرفته و بار ديگر معنويت در آن تجلي نموده و از گناه جلوگيري شود. 5- ياري از خداوند: انجام عبادت، به ويژه نماز خواندن توفيق عبادت را مي‌طلبد. عبادت و ارتباط با خدا بر قرار نمودن مي‌طلبد که از خدا خواسته شود توفيق عبادت دهد. شايد بر همين اساس معصومان (ع) و بزرگان دين از خدا مي‌خواستند که به آنان توفيق عبادت دهد. در دعاي حضرت مهدي (عج) آمده است : «اللّهم ارزقنا توفيق الطاعة...» (11) که يکي از مصاديق بارز طاعت، عبادت است. 6- استفاده از روش تشويق و تنبيه: هر گاه موفق شديد که نمازهاي تان را بخوانيد، به شکرانه آن خود را تشويق کنيد. بر عکس اگر نماز را ترک کرديد، خود را با عملي سنگين تر تنبيه و جريمه کنيد، مثلاً تصميم بگيريد با ترک تماز فرداي آن روز را روزه بگيريد و يا مقداري پول صدقه بدهيد. 7- مطالعه زندگي عرفا و اولياي الهي و چگونگي نماز خواندن آن ها نيز در ايجاد شوق و ذوق به خواندن نماز بسيار مؤثر است. 8- انتخاب دوستان متدين و اهل نماز جماعت: در انتخاب دوستان با اراده و متدين که به نماز، مخصوصا نماز جماعت اهميت مي‏دهند، دقت بيش تري داشته و سعي کنيد با چنين افرادي ارتباط بيش تري داشته باشيد. از ارتباط با افراد لاابالي و کم توجه به نماز خودداري کنيد. 9- برنامه ريزي: براي تمام فعاليت‏هاي شبانه روزي در طول هفته از يک برنامه مدون و متناسب به توانايي‏هاي خويش بهره جسته و سعي کنيد طبق برنامه مدون به انجام کارها و فعاليت‏هاي مختلف تحصيلي و غيره بپردازيد. در نهايت شما را به مطالعه کتب زير توصيه مي کنيم: - اسرار الصلاة يا پرواز در ملکوت، امام خميني(ره) ترجمه آقاي فهري - پرتوي از اسرار نماز از محسن قرائتي - صلوة الخاشعين از مرحوم دستغيب - نماز از ديگاه قرآن و حديث، سيد حسن موسوي لاهيجي، انتشارات جامعه مدرسين . ———————————- 9. مدثر (74) آيات 40 ـ 41 . 10. عبدالحسين دستغيب، گناهان کبيره، ج 2، ص 186 - 187 . 11. مفاتيح الجنان، حاج شيخ عباس قمى‏، انتشارات أسوه ، دعاي حضرت مهدي (عج). 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا امام باقر(ع) وصیت نمود كه پس از شهادتش ده سال در منا برای او مجلس عزا بر پا كنند؟ ✍️پاسخ: ✅امام صادق(ع) از پدرش، امام باقر(ع) نقل می كند: "برای من ده سال در منی و در ایام منی عزاداری كنید". [۱] 👈به صورت مشخص نمی توان گفت علت عزاداری در منی چیست و چرا حضرت چنین وصیت نمود، ولی عزاداری با دو هدف عمده صورت می گیرد: 🔹یكم: حفظ یاد و خاطره ها: برای شخصیت ها بعد از سال ها عزاداری كرده و سالگرد می گیرند، تا یاد و خاطره آن ها در اذهان باقی مانده و نسل های بعد به ابعاد شخصیت آنان آشنا شوند. البته عزاداری ها خود پیام های دیگر، مانند: الگو دهی و بررسی ابعاد شخصیتِ افراد را در پی دارد. ✍️شاید سفارش امام باقر(ع) برای عزاداری بدین جهت باشد. البته عزاداری بدین هدف اختصاص به منی ندارد. شاید توجیه حضرت كه برای او در منی، بدان منظور است كه منی یكی از مقدس ترین مكان ها بوده و در ایام حج، حاجی ها با قلب آكنده از معنویت و به دور از هر گونه شائبه دنیا گرایی، در آن مكان حضور پیدا می كنند، در نتیجه با ابعاد شخصیت حضرت آشنا می شوند و از معارف بلند آن امام همام بهره می گیرند. 👈دو: مبارزه سیاسی: برخی از وصیت ها به منظور مبارزه سیاسی علیه دشمنان و رشد سیاسی مردم صورت می گیرد. حضرت زهرا(س) وصیت نمود كه خلفا در تشییع جنازه او شركت نكنند و بر حضرت مخفی باشد. 👈بی تردید یكی از علل عمده این است كه به ساحت مقدس حضرت اهانت و ظلم شده و ولایت كه حق امام علی(ع) بود، از او غصب شده است. سفارش حضرت زهرا(س) این پرسش را به وجود آورد كه چرا قبر دختر پیامبر - با آن عظمت- مخفی باشد و خلفای به ظاهر اسلامی در تشییع جنازه او شركت نكنند؟ 💥امام باقر(ع) با سفارش خود مبنی بر عزاداری در منی، در حقیقت مبارزه سیاسی علیه رهبران ستمگر را ادامه داد. 👈اوضاع سیاسی و اجتماعی عصر امام باقر(ع) حكایت از آن دارد كه بر شیعیان ستم روا رفته و حاكمان اموی، به ویژه هشام بن عبدالملك از هیچ جنایتی علیه امام و شیعیان اجتناب نمی كردند، از این رو امام (ع) عملاً با تربیت شاگردان و بیان معارف دین، از مذهب پاسداری نموده، علیه ستمگرا مبارزه نمود. یكی از راهكارهای مهم ادامه‌ مبارزه تدوین وصیت نام و سفار ب عزاداری بود. امام باقر(ع) با این وصیت عملاً مبارزه سیاسی خویش را ادامه داد. این راهكار بسیار مناسب بود، زیرا در ایام حج مسلمانان به منی رفته، با ابعاد شخصیت امام باقر(ع) آشنا شده ، این پرسش را مطرح می كردند كه چرا امام را به شهادت رساندند؟ چرا برای حضرت در ایام حج در منی عزاداری شود؟ 📚پی نوشت: [۱]. بحارالانوار ج ۴۴ص ۲۸۹ باب ثواب البکاء علی مصیبة الحسین(ع). 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله 👇👇👇 https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
✨﷽✨ 🏴اگر پیامبر و ائمه معصوم بودند پس دلیل استغفار کردن پیغمبر اکرم(ص) و سایر معصومین(ع) چیست؟ مگر معصومین گناه میکنند؟ ✍️شهید مطهری: استغفار برای پاکان و نیکان علامت شدت حساسیت روح است. استغفار واقعی حکم این را دارد که انسان یک آینه صاف پاکی داشته باشد و مرتب روی این آینه را با یک دستمال صاف نازکی پاک کند؛ یک گرد مختصری می‌آید زود دستمال می‌کشد. یک آینه اگر صاف و شفاف باشد چیزهایی را که چشم هم هرگز آن را نمی‌بیند و درک نمی‌کند، نشان می‌دهد. اما ممکن است روی دیواری گرد فراوانی بنشیند به طوری که اگر شما یک دستمال روی قسمتی از آن بکشید و نگاه کنید، پر از گرد و خاک باشد ولی وقتی به آن دیوار به همین صورت نگاه می‌کنید، روی آن گرد و غباری احساس نمی‌کنید. تازه اگر دیوارِ سیاهی باشد، چنانچه مرکب هم روی آن بریزید این دیوار حساسیتی ندارد و چیزی را نشان نمی‌دهد. اما اگر یک ذره گرد روی آینه بنشیند آینه نشان می‌دهد. برای شخصی مثل پیغمبر اکرم(ص) هر گونه توجهی به غیر خدا حکم گرد روی آینه را دارد. با اینکه در همان حالی که به بنده‌ای توجه دارد یا دارد موعظه می‌کند یا با زن خودش حرف می‌زند و یا غذا می‌خورد هرگز و یک ذره غافل از خدا نیست، اما باز فرق است میان اینکه او همیشه با خدا خلوت کرده باشد و اینکه لحظه‌ای با خلق خدا در عین حال محشور باشد. همه اینها برای او حکم آن گرد را دارد که روی آینه می‌نشیند. هر چه که بیشتر استغفار کند حساسیتِ بیشترِ آن آینه را نشان می‌دهد. 📚 آشنایی با قرآن، ج14، ص249-248 کانال سخنرانی دلنشین @sokhanrani313
🌷بخش معصومان (ع) ✅ با توجّه به اهمّیّت مسئله ظهور، چرا هیچ اسمی از آن در قرآن نیامده است؟ ✍️ پاسخ: آیات متعددی در قرآن می‌توان یافت که مرتبط با مسائل مهدویت مانند ظهور، قیام، غیبت و حکومت حضرت مهدی (عج) هستند. 🔹 البته روایات وارد شده در ذیل این آیات کمک زیادی در تفسیر یا تأویل آنها دارند. از جمله این آیات می‌توان به آیات زیر اشاره کرد: 1️⃣ سوره انبیاء، آیه ۱۰۵: «وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» و در حقيقت، در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد. از امام باقر (ع) نقل شده که منظور از صالحان، اصحاب حضرت مهدی (عج) در آخر الزمان هستند. 2️⃣ سوره قصص، آیه ۵: «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرودست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] کنیم. در روایتی از امام علی (ع) «الذین استضعفوا» به آل محمّد (ع) تفسیر شده که حضرت مهدی دشمنانشان را خوار می‌کند. 3️⃣ سوره نور، آیه ۵۵: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ..». خدا به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‌اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين جانشين [خود] قرار دهد. 4️⃣ سوره توبه، آیه ۳۳ «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و آيين درست روانه كرد، تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند، هر چند مشركان را ناخوش آيد. 5️⃣ سوره اسراء، آیه ۸۱ «جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا» و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آرى، باطل همواره نابود شدنى است. از امام باقر (ع) در معنای در تفسیر آیه نقل شده، هنگامی که امام مهدی (عج) قیام کند، دولت باطل برچیده می‌شود. 🌐 مرکز ملّی پاسخگویی‌به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
چرا عزاداری سیدالشهدا علیه السلام از شب و روز اول ماه محرم شروع می شود؟ امام رضا علیه السلام فرمود: از اول دهه‌ی "محرم"، حزن و اندوه ، در چهره‌ ی پدرم دیده میشد‌ و حالت عزادار به خود می گرفت‌ ، و "روز دهم" روز مصیبت و گریۀ او بود امالی‌شیخ صدوق صفحه۱۲۸ عزاداران با ده شب عزاداری ، درواقع خود را برای‌حضور در غم بزرگ "روز عاشورا" آماده می کنند اگر عزاداری‌ها از روز عاشورا شروع می‌ شد ذکر مصیبت‌ها خیلی "دردناک‌تر" و غیر قابل تحمل ‌تر می شد یک دهه‌ عزاداری قبل عاشورا می تواند موجب کسب توجه و "سوز دل" در عاشورا باشد. کسانی که دل غافلی دارند یا در اثر توجه به " تعلقات" دنیا احساس "محبت"شان به‌ امام حسین علیه السلام کم شده ، ده‌روز زمان‌دارند تا در محفل های عزاداری‌با شنیدن‌معارف "آمادگی"لازم را کسب کنند تا مبادا در روز " مصیبت" بزرگ عاشورا بی‌ توجه باشند. حاج علیرضا پناهیان
✍️قبل از همه پاسخ ها به این نکته توجه فرمائید: از خواجه " عبدالله انصاری " سوال کردند: عبادت چیست؟ گفت: عبادت خدمت‌ کردن به خلق است. پرسیدند چگونه؟ گفت: اگر هر "پیشه‌"ای که به آن اشتغال داری رضای خدا و مردم را در نظر داشته باشی این نامش عبادت‌ است ... سوال شد: پس نماز و روزه و خمس؟ اینها چه هستند؟ گفت: اینها اطاعت هستند که باید بنده‌برای نزدیک شدن به خداوند انجام دهد ...
zahra,,, shaker: فلسفه این که در نماز زن باید عقب تر از مرد بایسته چیه؟؟؟ باسلام ✍️اولا: لزوم این حکم که زن جلو یا مساوی مرد، نماز نخواند، مورد اتفاق مراجع عظام نیست؛ هر چند رحجان این حکم، مورد اتفاقشان است. ثانیا: در خصوص چرایی و علت این حکم فقهی، توجه به این نکات ضروری است: 1. هرچند همه احکام بر اساس مصالح و مفاسد است؛ و هر حکمی دارای فلسفه و علتی است؛ ولی بیان و کشف علت تمام جزئیات احکام، کار بسیار مشکلی است؛ نهایت این که بتوان ضوابط کلی برای احکام بیان نمود؛ که البته کلیت در این جا به معنای اکثری است که قابل استثناست. 2. روح و کمال تمام عبادات به حضور قلب و توجه آن، به درگاه ذات حق تعالی می باشد، به گونه ای که هیچ عبادتی، بدون توجه قلبی، مورد قبول و رحمت ذات حق تعالی واقع نمی شود و از اعتبار ساقط است. بر همین اساس، شاید آدابی که از سوی نبی خاتم (ص) و ائمه (ع) در خصوص نماز بدست ما رسیده است، برای محافظت توجه قلبی، در نماز باشد. 3. نزدیک هم بودن زن و مرد در یک مکان، در حال نماز، با توجه به جذابیت زن برای مرد (حداقل بعض موارد)، مخّل و مضر به توجه قلبی در نماز می باشد. برای پاسخ تفصیلی به لینک زیر رجوع کنید. https://www.islamquest.net/fa/archive/fa1830
پرسمان بخش معصومان ✳️سؤال حضرت زهرا زمان وفات چند سال داشت ✍️در تاریخ ولادت حضرت زهرا (س) دو قول وجود دارد قول اول این است که حضرت 5 سال بعد از بعثت متولد شده اند یعنی زمانی که پیامبر 45 سال داشتند حضرت زهرا به دنیا آمده است. وشهادت ایشان بعد از مدت کوتاهی ( بنا بر برخی نقل ها 75 روز و بنا بر برخی نقل ها 95 روز ) از رحلت پیامبر اکرم ص بوده است. پس طبق این قول حضرت در زمان شهادتشان 18 سال داشته اند و با توجه به این که طبق نقل ها ازدواج ایشان در سال دوم یا سوم بعد از هجرت صورت گرفته است. با احتساب 8 سال حضور ایشان در مکه ( ایشان در سال پنجم بعثت به دنیا آمده اند و پیامبر هم 13 سال بعد از بعثت در مکه حضور داشتند) و دو یا سه سال حضور ایشان در مدینه، ایشان 10 یا 11 ساله بودند که ازدواج کردند. به این نقل قول ها توجه بفرمایید: مرحوم كلینی در اصول كافی در کتاب الحجة، ج۲، ص۳۵۵ می فرماید: «وُلِدَتْ فـَاطـِمـَةُ عَلَیْهَا وَ عَلَى بَعْلِهَا السَّلَامُ بَعْدَ مَبْعَثِ رَسُولِ اللَّهِ ص بِخَمْسِ سِنِینَ وَ تـُوُفِّیـَتْ ع وَ لَهـَا ثـَمـَانَ عـَشـْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سَبْعُونَ یَوْماً وَ بَقِیَتْ بَعْدَ أَبِیهَا ص خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یَوْماً؛ فـاطـمه علیها و على بعلهاالسلام پنج سال بعد از مبعث رسول خدا صلى للّه علیه و آله مـتـولد شـد و زمـانـى وفـات كـرد كـه ۱۸ سـال و ۷۵ روز داشت و بعد از پدرش ۷۵ روز زندگى كرد.» و ابن شهر آشوب در مناقب، ج۳، ص۳۵۷ می گوید: «فاطمه – سلام الله علیها- پنج سال بعد از نبوت و سه سال پس از معراج در بیستم جمادی الآخر در مکه بدنیا آمد و هشت سال با پدرش در مکه بود،سپس به مدینه هجرت کرد و دو سال پس از هجرت در روز اول یا ششم ذی حجه با علی(علیه السلام) ازدواج نمود، و روزی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت، هیجده سال و هفت ماه از عمر فاطمه(سلام الله علیها) گذشته بود.» https://hawzah.net/fa/Question/View/9857/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AF-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7%22%D8%B3%22-%D9%88-%D8%B3%D9%86-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D9%86
پرسمان بخش اخلاقیات ❇️دروغ چه موقع و از نظر اسلام واحادیث مجاز شمرده شده؟ آیا توریه هم دروغ محسوب میشه و گناه هست ؟؟ روغ يكي از گناهان بزرگ و سرچشمة تمام بدي‎ها است،امام حسن عسگري ـ عليه السّلام ـ فرمود: «جُعِلتِ الخائِثُ كلُّها في بيتٍ و جُعِلَ مفتاحُها الكذبُ»[1]تمام پليدي‎ها در خانه‎اي نهاده شده و كليد آن دروغ است. دروغ انسان را در ميان مردم بي‎اعتبار نموده و اعتماد ديگران را از وي سلب مي‎كند و آثار بسيار نامطلوبي در پي دارد لذا دروغ از نظر اسلام حرام است؛ اما با اين وجود دروغ هميشه و در همه جا حرام نيست، در مواردي كه دروغ گفتن داراي مصلحت باشد از نظر شرع جايز و حتي در برخي موارد واجب مي‎باشد؛ بنابراين در پاسخ سؤال بايد عرض نمود كه فلسفة دروغ مصلحتي و تفاوت آن با دروغ معمولي آن است كه دروغ معمولي پيامدهاي منفي به‎دنبال دارد، باعث اختلاف، تفرقه، نفاق و ريختن آبروي خود فرد و ديگران مي‎شود؛ لذا براي همين آثار و پيامدهاي منفي آن، خداوند اين نوع دروغ‎ها را حرام نموده است، ذات دروغ حرام نيست؛ بلكه حرمت دروغ به‎خاطر آثار و پيامدهاي منفي آن است، اما در مواردي كه پيامد منفي نداشته باشد بلكه آثار مثبت داشته باشد؛ به‎ سبب همان آثارش، دروغ گفتن جايز است. لذا يكي از شرايط اصلي اين‎كه دروغ گفتن جايز است، اين است كه آثار مثبت به‎دنبال داشته باشد و اگر انسان دروغ نگويد، ضرر قطعي بسيار زياد و قابل توجه مالي يا جاني و...متوجه او يا ديگران شود. مواردي كه از نظر فقه اسلامي براي مصالح و فوائد مهم شرعي فردي يا اجتماعي دروغ تجويز گرديده عبارتند از؛ ضرورت و ناچاری و اصلاح میان مردم و ... البته قبل از پرداختن به دورغ مصلحت آميز بايد ديد راه ديگر و سالم تري براي رسيدن به نتيجه هست يا خير. اگر نيست باز هم نوبت پرداخته دروغ نمي رسد؛ بلكه نوبت توريه است. توريه هم يعني گفتن لفظي كه ذهن شنونده با آنچه در ذهن گوينده است يكسان عمل نكند؛ مثلا اگر فلان شخصي خانه است و كس مي پرسد كه آيا خانه شما است يا خير مشخص با اشاره به كنار خود بگويد او اين‌جا نيست يعني كنار من نيست در حالي‌كه داخل خانه و در اتاق نشسته است. در اينجا شنونده خيال مي كند منظور اين بوده كه فلان شخص اصلاً خانه نيست.
322.5K
منظور از توریه چیست؟ پرسمان اعتقادی محمدی
✨﷽✨ ✅نمونه پرسمان ها ❇️بخش اعتقادات 🔴در بهشت به مردان وعده حوری داده شده، خانم‌ها چه پاداشی می‌گیرند؟ ⬅️در جلد ۱۹ مجموعه آثار شهید مطهری در پاسخ به این سوأل که پاداش زنان مومن در بهشت چیست؟ چنین آمده که در روز قیامت، اگر شوهر زن مؤمنه، اهل بهشت بود همان مرد را به اختیار خود می‌پذیرد و اگر از اهل جهنم بود مردی را از میان مردان بهشتی برمی‌گزیند. شاید بتوان گفت علت این که زنان بهشتی، چه از جنس حوران بهشتی و چه آنان که وارد بهشت شده‌اند دارای یک همسر هستند، این است که چند شوهری علاوه بر ناسازگار بودن با طبیعت مرد با طبیعت زن نیز ناسازگار است. ⬅️اما گروهی دیگر از مفسرین در مقابل می‌گویند که حورالعین می‌تواند مذکر هم باشد، بر اساس این نظر شاید علت این که اوصاف حور به کار رفته در قرآن بر مؤنث دلالت می‌کنند نه بر مذکر، به این جهت بوده است که گفت‌وگو و محاوره در آن آیات با طائفه مردان مؤمن بوده است، نه با زنان مؤمن دنیوی، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت که اوصاف زنان بهشتی ذکر شود. ⬅️اما باید توجه داشت با مراجعه به آیات، روایات و تفاسیر مربوطه این گونه استفاده می شود که زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتی (حورالعین) با مردان مؤمن بهشتی قرین می‌باشند. و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت می‌شوند. ↶【به ما بپیوندید 】↷ _______ http://eitaa.com/joinchat/1284702208C7c11ed722e
✨﷽✨ 💢 آیا سیزدهم نحس است؟ ریشه این فکر که سیزده نحس است از کجاست؟ ✍️شهید مطهری 💥به نظر من دو خاصیتی كه در بشر هست سبب پیدایش فكر نحوست در اشیاء و اعداد شده است. یكی اینكه بشر به طور كلی خودخواه است، یك حالت گریز از مركزی در مسئله ی تقبل مسئولیتها دارد، یعنی نمی خواهد مسئولیت شكستهای خودش را متوجه خودش بكند. همیشه دنبال این می گردد كه یك چیز دیگری پیدا كند و بگوید این بدی، این شكست، این بدبختی كه پیدا شد، این من نبودم، این فكر من نبود، این خُلق من نبود، این روح من نبود، این عادت اشتباه من نبود، این جهل و نادانی من نبود كه باعث این شكست شد، یك چیز دیگری بود. این یك علت بوده است كه بشر برای اینكه از تقبل مسئولیتها فرار كند، آمده است برای اشیاء، برای چهارشنبه، برای 13، برای 25، برای صدای كلاغ، برای صدای جغد نحوست قائل شده است. خاصیت دیگر، روح تنبلی است كه در انسان می باشد. انسان وقتی بخواهد علت قضایا را بفهمد، باید از طریق علمی و عقلی كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت واقعی اشیاء را درك كند، ولی با خیال، همه ی قضایا را زود می شود حل كرد. اگر در جنگی شركت كردیم و 52شكست خوردیم، چنانچه بنا بشود روی اصول دقیق علمی بررسی كنیم كه چرا شكست خوردیم، دو ناراحتی دارد: یكی اینكه می رسیم به اینكه خودمان مسئول این شكست بودیم؛ دوم اینكه مدتها باید زحمت بكشیم، به خودمان رنج بدهیم تا علتها را به دست بیاوریم؛ بعد رنج دیگری متحمل شویم آن علتها را از میان ببریم و وضع خودمان را اصلاح كنیم. ولی با یك كلمه خودمان را راحت می كنیم، می گوییم علت اینكه ما در این جنگ شكست خوردیم این بود كه مثلاً در روز چهارشنبه شروع كردیم یا روز 13 بود یا وقتی كه از شهر خودمان خارج می شدیم سگی جلو ما درآمد عوعویی كرد و این نحوست داشت و شكست ما اثر عوعو آن سگ بود. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج۲۵، ص ۴۰۴ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌↶【به ما بپیوندید 】↷ --------------------------------------- http://eitaa.com/joinchat/1284702208C7c11ed722e
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: اگر در نهايت هر انچه به صلاح است پيش مياد و پشت هر اتفاقي حکمت خدا قرار دارد پس چرا خدا گفته دعا کنيد؟ 🌺 پاسخ: در باره نقش وتاثير دعا بايد گفت : امام صادق(علیه السلام) مي‌فرمايد: "دعا، قضاي الهي را بر مي‌گرداند، اگر چه قضاي الهي محکم شده باشد. از اين رو زياد دعا کن که آن کليد هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است". (1) 🌸از امام کاظم (علیه السلام) نقل شده : "بر شما باد به دعا کردن زيرا دعا و درخواست از خدا بلائي را که از مرحله‌قدر و قضا گذشته و جز امضاي آن نمانده (يعني تمامي اسباب آن فراهم شده، ولي هنور در خارج وجود پيدا نکرده) بر مي‌گرداند". (2) 🌹امام صادق (علیه السلام) مي‌فرمايد: "خدا را بخوان و دعا کن و مگو کار گذشته است!". (3) 🌿البته نبايد از ياد برد که تاثير دعا و ديگر عوامل در تغيير قضا و قدر تاثيري مطلق نيست و همه تقديرات و قضاها قابل تغيير نيستند؛ به عبارت روشن تر فقط قضاي غير حتمي هستند که تغيير پذيرند نه قضاي حتمي و قطعي . 1. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 ه ش ، ج 2، ص 470. 2. ترجمه تفسير الميزان‏ ، موسوى همدانى سيد محمد باقر ، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏ ، قم‏ 1374 ش، ج 2، ص 55. 3. اصول کافي،همان ج 4، ص 466 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
❓چرا به حضرت (سلام الله علیها) ام ابيها مي گويند؟ 🔹ام ابيها يعني: مادر و دلسوز پدر؛ كنيه اي است، كه حضرت رسول اكرم(صلی الله علیه واله) آن را به دختر گرامي خود داد. 🔰 چرا كه پيامبر در خردسالي مادر را از دست داد و سراسر عمر عزيزش را به سختي گذراند و پيوسته مورد آزار مشركان بود، يا در جنگ ها به اين سو و آن سو ميرفت و دشواري تحمل ميكرد. پس از تولد دختر عزيزش فاطمه، با اين كه وي كودكي بيش نبود، همواره چون پروانه به گرد شمع، از پدر جدا نميشد. در رفع اندوه او آن چه ميتوانست مي كوشيد. از پدر دلجويي مي كرد. اگر آن بزرگوار در جنگي آسيب مي ديد، فاطمه بود، كه بر زخم و رنج پدر مرهم مي نهاد و بر آرامش و سلامت جانش اصرار داشت. چون رسول خدا(ص) دلسوزي وي را مي ديد، اشك مي ريخت و مي فرمود: او مادر پدرش است. اين كنيه را شيعه و سني نقل كرده و در معناي آن وجوهي بيان نموده اند. 🔷 در ميان معاني آن شايد بهترين وجه اين باشد كه: "ام" در لغت به معني مقصود و هدف نيز آمده است و چون فاطمه ثمره درخت نبوت و حاصل عمر حضرت ختمي مرتبت بود، او را ام ابيها گفتند. 📚 عوالم العلوم و المعارف (مستدرک حضرت زهرا تا امام جواد علیهم السلام) پرسمان اعتقادی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
⭕️ سوال ❓آیا مشورت‌های امام علی علیه السلام به خلفا به معنای تایید حکومت آن‌هاست؟ 🔰 پاسخ 🔹 حضرت در طول ۲۵ سال خلافت خلفاء تنها ۱۰۷ بار به خلفاء مشورت داده‌اند که بیشتر آن‌ها نیز در حوزه مسائل شرعی و قضایی بوده است. 🔸 حضرت علت مشورت‌های خود را چنین بیان کرده‌اند:« من دست نگه داشتم (و گوشه‌گيرى را برگزيدم) تا اينکه ديدم گروهى از اسلام بازگشته و مرتد شده‌اند...(اينجا بود که) ترسيدم اگر اسلام و اهلش را يارى نکنم شاهد شکافى در اسلام يا نابودى آن باشم...» 🔹 در حقیقت مشورت‌ها و همراهی‌های مقطعی حضرت امیرالمومنین(‌علیه السلام) با خلفا نه به معنای حمایت و تایید خلافت آن‌ها بلکه به منظور جلوگیری از به خطر افتادن اصل و اساس اسلام بوده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/196536 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
۵. چرا كعبه در مكّه واقع شد؟ سؤال: چرا خداوند متعال خانه كعبه را در اين منطقه خشك و بى آب و علف قرار داد؟ چرا خداوند خانه اش را در لابه لاى تعدادى كوه و در درّه اى خشك كه اثرى از آب و آبادى در آن نبود (به جز چشمه زمزم كه در عصر حضرت ابراهيم عليه السلام نمايان شد) قرار داد؟ سنگ هاى كوه هاى اطراف كعبه به گونه اى است كه گويا آنها را در آتش سوزانده و آن جا نصب كرده اند. چرا چنين محيط خشنى براى خانه خدا در نظر گرفته شده است؟ چرا خداوند بندگانش را براى مراسم حج و زيارت خانه اش به چنين منطقه خشك و سوزانى خوانده است؟ با توجّه به سختى‌ها و مشكلات طاقت فرساى مسافرت در زمان هاى گذشته، قرار دادن كعبه مقدّس در مكّه، چه فلسفه اى دارد؟ جواب: پاسخ اين سؤال را از زبان حضرت على عليه السلام، كه باب علم پيامبر صلى الله عليه و آله است، [۱] بشنويم. حضرت در خطبه قاصعه (خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه) مى فرمايد: «وَلَوْ أَرَادَ سُبْحَانَهُ أَنْ يَضَعَ بَيْتَهُ الْحَرَامَ وَ مَشَاعِرَهُ الْعِظَامَ بَيْنَ جَنَّاتٍ وَ أَنْهَارٍ وَ سَهْلٍ وَقَرَارٍ، جمَّ الْأَشْجَارِ، دَانِي الِّثمَارِ، مُلْتَفِّ الْبُنَى، مُتَّصِلِ الْقُرَى، بَيْنَ بُرَّةٍ سَمْرَاءَ وَ رَوْضَةٍ خَضْرَاءَ، وَأَرْيَافٍ مُحْدِقَةٍ، وَ عِرَاصٍ مُغْدِقَةٍ، وَ رِيَاضٍ نَاضِرَةٍ، وَ طُرُقٍ عَامِرَةٍ، لَكَانَ قَدْ صَغُرَ قَدْرُ الْجَزَاءِ عَلَى حَسَبِ ضَعْفِ الْبَلَاءِ ؛ اگر خداوند خانه محترمش و مكان هاى انجام وظايف و مناسك حج را در ميان باغ‌ها و نهرها و سرزمين هاى هموار و پردرخت و پرثمر، مناطق آباد داراى خانه و كاخ هاى بسيار و آبادى هاى به هم پيوسته؛ در ميان گندم زارها و باغ هاى خرّم و پرگل و گياه، در ميان بستان هاى زيبا و پرطراوت و پرآب، در وسط باغستانى بهجت زا و جادّه هاى آباد قرار مى داد، به همان نسبت كه آزمايش و امتحان ساده تر بود، پاداش و جزا نيز كمتر بود». آرى در اين صورت مكّه آن حالت معنوى خود را از دست مى داد و به جاى آن كه عبادتگاه و مركز پرستش باشد، به تفريح گاه و گردشگاه تبديل مى شد. حضرت در ادامه مى فرمايد: « وَ لَوْ كَانَ الْإِسَاسُ الْمَحْمُولُ عَلَيْهَا، وَالْأَحْجَارُ الْمَرْفُوعُ بِها بَيْنَ زُمُرُّدَةٍ خَضْرَاءَ، وَ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ؛ وَنُورٍ وَضِيَاءٍ، لَخَفَّفَ ذلِكَ مُصَارَعَةَ الشَّكِّ فِي الصُّدُورِ، وَ لَوَضَعَ مُجَاهَدَةَ إِبْلِيسَ عَنِ الْقُلُوبِ، وَ لَنَفَى مُعْتَلَجَ الرَّيْبِ مِنَ النَّاسِ، وَ لكِنَّ اللَّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ، وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ، وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَكَارِهِ إِخْرَاجاً لِلتَّكَبُّر مِنْ قُلُوبِهِمْ، وَ إِسْكَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ. وَ لِيَجْعَلَ ذلِكَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ، وَ أَسْبَاباً ذُلُلًا لِعَفْوِهِ ؛ و اگر پى و بنيان خانه كعبه و سنگ هايى كه در بناى آن به كار رفته از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و نور و روشنايى بود شك و ترديد ديرتر در سينه هاى (ظاهربينان) رخنه مى كرد و كوشش ابليس بر قلب‌ها كمتر اثر مى گذاشت و وسوسه هاى پنهانى از مردم منتفى مى گشت؛ امّا خداوند بندگانش را با انواع شدائد مى آزمايد و با انواع مشكلات دعوت به عبادت مى كند و به اقسام گرفتارى‌ها مبتلا مى نمايد، تا تكبّر را از قلب هايشان خارج سازد و خضوع و آرامش را در جان آنها جايگزين نمايد. و دروازه هاى فضل و رحمتش را به رويشان بگشايد و وسايل عفو خويش را به آسانى در اختيارشان قرار دهد». نتيجه اين كه علّت انتخاب مكّه براى مكان خانه خدا، تحمّل بيشتر سختى‌ها و دريافت پاداش و اجر فزون تر، و فلسفه ساخت كعبه با وسايل بسيار ساده بالا بردن معنويت و روحانيّت اين خانه باعظمت است. ---------- [۱]: روايت معروف« انا مدينة العلم وعلى بابها» به طور گسترده در منابع روايى آمده است، تنها در جلدچهلم بحارالانوار، دوازده بار ذكر شده است! •✾📚 @Dastan 📚✾•
🤔 ❔آیا در روایات آمده است ، مردی که زنش بی حجاب بیرون می رود و او چیزی به زنش نمی گوید و بلکه او را به بی حجابی می کند دیوث و جهنمی است ❕❕ 💠💠 ❕به این نکته در روایات شده است ‌. 💠پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر مردی که راضی باشد همسرش خود را بیاراید و از خانه بیرون رود ، آن مرد است و هر که او را دیوث بنامد گناه نکرده است ، هر گاه زن آرایش کنان و عطر زنان از خانه اش خارج شود و شوهرش به این کار او باشد ، به ازای هر قدمی که بر می دارد برای شوهر او خانه ای در جهنم بنا می شود » 📚بحار الانوار ج100 ص249 👌در روایت دیگر از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « ای مردم خبر دار شده ام که زنان شما در گذرگاه ها با مردان تنه به تنه می خورند آیا شرم نمی کنید » 📚الفقیه ج3 ص444 👌از این رو یکی از صفات پسندیده مومن ، بودن او معرفی شده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند غیور است و هر غیوری را نیز دوست دارد » 📚الکافی ج5 ص535 👌و فرمود ؛ « غیرت داشتن نشانه است » 📚الفقیه ج3 ص444 ❕پدران و برادران نیز مخاطب روایات مذکوره هستند و آنان نیز نباید نسبت به بی حجابی دختران و خواهران خود بی تفاوت و احیانا به آن باشند اما نباید افراط در این مساله و اعمال زور و ضرب و زدن و مانند آن صورت گیرد @fatemi222
✨🌺✨🌺✨ 💢 ✅پرسش: چرا غیبت به دو قسمت صغری و کبری تقسیم شده آیا ، بین این دو ظهوری صورت گرفته که مرز این تفکیک دو غیبت شده باشد..!؟ ✍️پاسخ: تفاوت های متعددی میان غیبت کبری و غیبت صغری وجود دارد که این دو را از هم جدا می سازد. 🔹ازجمله اینکه غیبت صغری، با دوران سفارت و نیابت خاصه همراه بود و طی آن نواب خاص بین مردم و حضرت و ساطت می‏ کردند، اما این نیابت و وساطت با آغاز غیبت کبری منقطع شد. در واقع در دوران غیبت صغری، ارتباط شیعیان با حضرت ولیعصر ارواحنا فداه به طور کامل قطع نشده بود، بلکه چهار نفر از نواب خاص و مشخص بودند که میان شیعیان و آن حضرت ع واسطه بودند و همه شیعیان آنها را می شناختند. برخلاف دوران غیبت کبری که نائبان خاص وجود ندارند و هیچ شخص مشخصی میان شیعیان و امام زمان علیه السلام وساطت نمیکند. 🔸از این‌رو تعداد دیدار کنندگان حضرت ولیعصر ارواحنا فداه در غیبت صغری به طور نسبی بیش از غیبت کبری است. از آنجا که دوره اولی کوتاه و دومی طولانی‏ تر بوده است، برخی علت نامگذاری این دو دوره به غیبت صغری و غیبت کبری را همین نکته دانسته اند. البته برخی نیز علت این نحوه نامگذاری را بدین جهت دانسته اند که در غیبت صغری، احتجاب و عدم دیدار کمتر، و در غیبت کبری بیشتر است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┈•گروه پاسخگویی فضای مجازی•┈ مرکز ملّی پاسخگویی ‌به سؤالات دینی پاسخگو|وب‌|روبیکا|سروش|گپ|بله|ایتا
🌐📝🌐📝🌐📝 💢 ✅پرسش : چرا بعد از فوت عبدالله پدر حضرت محمد(ص) با توجه به زنده بودن مادر ایشان سرپرستی حضرت به «حلیمه» سپرده شد؟؟ ✍️پاسخ: در روایات دو علت براى اینکار ذکر شده یکى نبودن شیر براى مادر آن حضرت و دیگرى رسم و عادت اهل مکه در اینکار. 1️⃣ در کتاب شریف کافى و مناقب ابن شهر آشوب از امام ‏صادق (علیه السلام) روایت ‏شده که چون رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بدنیا آمد چند روز گذشت که آمنه شیر نداشت و ابوطالب در صدد بر آمد تا دایه ای را پیدا کرده و آن نوزاد شریف را به وى سپرد. 2️⃣در بحار الانوار از کتاب الانوار ابوالحسن بکرى روایت ‏کرده که گوید: بزرگان و گذشتگان ما روایت کرده ‏اند که‏ عادت مردم مکه چنان بود که چون نوزادشان هفت روزه مى‏ شد به جستجوى دایه ‏اى براى او مى‏ رفتند تا او را به دایه دهند، و ازهمین رو به عبدالمطلب گفتند: براى فرزند خود دایه ‏اى پیدا کن ‏تا او را به دایه دهیم... 🔸البته در کنار این عوامل شاید تلاش برای حفظ جان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) هم مد نظر بوده باشد. چرا که با توجه به آیات قرآن اهل کتاب با شناخت دقیقی که از او داشتند از طرف آنان تحت تعقیب بوده و اهل کتاب در پی قتل کودکی بودند که در آینده نزدیک دینش جهانی خواهد شد و موجودیت آنها را به خطر خواهد انداخت، از این روی عبدالمطلب و وهب بن عبدمناف _ پدر آمنه_که هر دو از ثروتمندان مکه بودند؛ با این حال فرزند خود را به دایه ای به نام حلیمه سعدیه سپردند تا او را دور از چشم اغیار در سرزمینی دور محافظت کند. چون مکه شهر توریستی و تجاری بود از این رو ورود و خروج افراد مشکوک و شرور و غریبه به آن آسان است و حساسیت ایجاد نمی کند و مردم شهر به حضور غریبه ها عادت کرده بودند بنابر این ربودن و ترور کردن فردی به آسانی امکان پذیر است فلذا چاره را در آن دیدند تا به این بهانه او را از شهر خارج سازند و به محل امنی که بر اهل کتاب ناشناخته بود [ چون آنها در مکه دنبال پیامبر بودند و می دانستند که او در مکه مبعوث خواهد شد و تا هجرت به مدینه در آنجا خواهد بود] بفرستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرکز ملّی پاسخگویی ‌به سؤالات دینی ‌پاسخگو |وب‌پاسخگو |اینستاگرام |ایتا
👈این چشم انداز را هم که حتماً ملاحضه فرمودید. 🎋بنام خدا 🎋چشم انداز خدمات مؤسسه https://eitaa.com/manabe_eslami/7 🌷«دائره المعارف» یا # موضوعی معارفی همراه»🌷 🎋 گامی کوچک در راستای هدفی بزرگ⚜️. 👈این مجموعه که جهت تقویت< در جهان> پا به عرصه ظهور گذارده و امید آن است که بتواند جرقه ای باشد بر فعالان در این حوزه. گفتنی است، برای ایجاد این مجموعه، شروع کار را با دو طرح، کوتاه مدت و بلند مدت از دیر زمان انجام شده و همچنان ادامه داد. 1️⃣ - طرح کوتاه مدت شفاف سازی داشته ها< کارهای انجام شده روی منابع دینی اسلامی> 2️⃣ - طرح دراز مدت < پس از پیدایش ظرفیت لازم > توسط، دست اندرکاران. به انجام وظیفه ای که خداوند دستور داده (1) پرداخته شود، تا ضمن ایجاد یکی از عوامل مؤثر در رستگاری جامعه (2) بتوانیم پس از آماده شدن زیر ساخت ها، آن ها را با اقسام و انواع ابزار ها، ارسال نموده و در اختیار موحدان عالم قرار دهیم. 👈گفتنی است در این مرحله از کار، نسبت به چند منبعی « و معصومان (ع)» که در جهان با زبان عربی مطالعه و قرائت می گردد، کافی است ما عنوان های اصلی و فرعی را به چند زبان زنده دنیا ترجمه کنیم و در اختیار آنان قرار دهیم،آنها خود ترجمه آیات قرآن و روایات را در اختیار دارند. اما نسبت به بقیه منابع، ضمن امکان آوردن شاهد مثال از زبان های مختلف و ترجمه بعضی از مطالب، در وضعیت فعلی نیز این نکته لازم به یاد آوری است که، علاوه بر فارسی زبانان، هم وطن و ... که در اقصی نقاط دنیا هستند، دوست داران زبان فارسی، همه جای دنیا، بوفور دیده شده، از این رو، وقتی این منبع ها در اختیار آنان قرار گیرد، لا اقل این معارف را، در کنار منابع فرهنگی خود قرار می دهند و با عنوان های هم مضمون خود در آن جامعه نیز نشر می دهند. 🌷و در نهایت بشارت به افرادی که می خواهند در خارج از ایران از این برنامه ها، استفاده کنند؛ کافی است یک تلفن همراه ایرانی داشته باشید بدین وسیله براحتی می توانید؛تمامی برنامه ها را در اقصی نقاط دنیا مشاهده بفرمائید. 🌷در پایان خلاصه کلام. در خدمت مردم شریف هستیم با مجموعه لقمه های آماده معارفی با دورچین های مطابق با ذوق و سلیقه اکثر مردم فارسی زبان.! 1 -«وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ » https://eitaa.com/hugifig/9 2 – قولوا لا اله الا الله تفلحوا
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: 🔰آیا می شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ ✍️پاسخ: ✅استاد مطهرى مى گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد». (1) 🌿بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهي در زندگي انسان است و قضا و قدر الهي مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگي پذيرفتني است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئي از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مومن باشد و چه كافر- چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است. 💥بشر هميشه خود را در سر چهار راه هايي مي‌بيند. هيچ گونه اجباري كه فقط يكي از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكي از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن مي‌كند. (2) ☘️ اين كه از يك طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكي از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهي كه انسان با ارادة خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهي كه خداوند از ازل مي‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندي اين است كه بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد. 🔷اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى كند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».(4) 🔹در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : « ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر درموارد خاص به خوبي روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكي از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. 📚پي‌نوشت‌ها : 1. شهيد مطهري، مجموعة‌آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج1، ص 384. 2. همان، ص 385 . 3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369. 4. ناصر مكارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 31. 5. نجم (53) آية 39. 6. رعد (13) آية 11. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 💽 @kotahshenidanie 💽
✨﷽✨ 🌼چرا برای برخی گناهان مانند غیبت که روزمره انجام میدهیم هیچ احساس عذاب وجدانی نداریم ولی برای برخی مانند رابطه نامشروع حداقل، براے مدت کوتاهی ناراحت میشویم و عذاب وجدان داریم. مگر هردو ڪبیره نیستند؟ ✍️پاسخ:‌گاهی اوقات نفس انسان با انجام دادن یڪ گناه، ڪم ڪم نسبت به آن عادت ڪرده و قبح گناه در نظرش شڪسته می شود. گاهی هم شیطان گناهان را در نظر انسان ڪوچڪ و بی اهمیت جلوه می دهد. دلیل این مسئله هر ڪدام ڪه باشد، مجوز گناه نیست و همانطور ڪه فرمودید هر دوے اینها گناه ڪبیره است و پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم فرمودند: "الغِيبَةُ أشَدُّ مِن الزِّنا ، قيلَ :وكيفَ ؟ قالَ : الرجلُ يَزني ثُمّ يَتوبُ فَيَتُوبُ اللّه‏ُ علَيهِ ، وإنّ صاحِبَ الغِيبةِ لايُغفَرُ لَهُ حتّى يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ ؛ غيبت‏ ڪردن بدتر از زناست. عرض شد: چگونه؟ فرمود: مرد زنا می ڪند و سپس توبه مى‏نمايد و خدا توبه‏اش را مى‏پذيرد . امّا غيبت ڪننده آمرزيده نمى‏شود ، تا زمانى ڪه غيبت شونده او را ببخشد. 📚 الترغيب والترهيب : 3 / 511 / 24 ‌‌‌‌💽 @kotahshenidanie 💽
🔴 آیا برپاشدن هر پرچمی قبل از قیام امام زمان (عج) طاغوت است ؟ آیا جمهوری اسلامی مصداق این حدیث است؟ 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند : 🔺 كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ 🔸 هر پرچمي قبل از قيام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگي نموده است. 📚 وسائل الشيعه، ج ۱۱ ، ص ۳۷ 🌺 پاسخ به این شبهه: اين روايت (و يا مشابه آن) به هيچ وجه دلالت ندارد كه قيام‌هاي به حق و تشكيل حكومت عادلانه، طاغوت و عبادت غيرخداوند (و يا گمراهي) است، بلكه در خود روايت قرينه داريم كه مراد قيام طاغوتي و قيام‌هايي است كه در مسير خدا و اهل‌بيت نباشد، بلكه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرينه ذكر كلمه «طاغوت» و جلمه «يَعبدُ من دون الله» است. مؤيّد اين مطلب روايت ديگري است كه مي‌گويد: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت» هر كسي پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است، در نتيجه روايت مذكور به قرائن خارجيه قيد بر مي‌دارد، كه هر پرچمي كه در مسير ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روايت كه هر قيامي قبل از ظهور مهدي (عج) طاغوتي است نمي‌توان تمسك نمود، چرا كه اطلاق آن حتّي قيام امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ را هم شامل مي‌شود، چون قبل از قيام مهدي (عج) است، و هرگز هيچ مسلماني حتي انسان فهميده‌اي در حقانيت قيام امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ شك ندارد، از اين گذشته ما قيام‌هاي فراواني را داشته‌ايم در تاريخ توسط غير ائمه ـ عليه‌السّلام ـ و انسان‌هاي غيرمعصوم، كه مورد تأييد ائمه قرار گرفته‌اند كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود كه اين روايات با روايت فوق معارض است : قيام زيد بن علي قيام مختار بن ابي عبيدي ثقفي قيام يماني و ..... 🔹 و در نهایت قیامی طاغوت است که دعوت بسوی خود کند و نه بسوی دین خدا و البته میتواند مراد و منظور دعوت های دروغین مهدویت قبل از قیام قائم نیز باشد.که ادعای نیابت از سوی امام عصر را نیز دارند مانند جریان فعلی احمد الحسن و سایر مدعیان دروغین. 💽 @kotahshenidanie 💽