eitaa logo
ويژه نامه پرسمان دينی همراه با پاسخ های قرآنی روايي
20 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پرسمان عادی اعتقادی 👈معنی « آن که یاد خدا» آرامش است چیست؟ 🌷یاد خدا، بدون شناخت خدا 👈از کودکی شنیده‌ایم که یاد خدا مایه آرامش آدمی است و خداوند می فرماید: (1) هرکس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگی و دشواری خواهد داشت. (2) و تکرارش غذای روح است (0) 1 - ذکر الهی منشأ آثار و برکات فراوانی است ، از جمله در سوره رعد آیه 26 می فرماید: «الا بذکرالله تطمئن القلوب» همانا با یاد خدا دلها آرام می گیرد . (2) آثار دوری از یاد خداوند 👈معنی « آن که یاد خدا» آرامش است چیست؟ آیا همین کافیست که به یاد خداوند باشیم و ذکر بگوییم؟!(8) به نظر می‌رسد که این کمترین مرحله یاد خدایی است که از آن انتظار آرامش داریم. باید با یاد خدا زندگی کرد و نیز وقتی با یاد خدا زندگی می کند که خدا را بشناسد. وقتی کسی شناخت درستی از خدا نداشته باشد، قوانین حاکم بر جهان آفرینش را نمی شناسد و به حکمت پدیده‌ها نمی یرد. بنابراین نمی داند چرا و چگونه باید بر نزول یک بلا و رنج صبر کند. 👈آن شناخت خدا؛ که آرامش آور است! خدایی که یادش مایه آرامش است، خدایی است که آفرینش ما را برای نزدیکی به خود آغاز کرد؛ نه برای اینکه از رنگ و مصیبت ما حتما خوشنود شود. او خود را در هر حال حمایت گر ما یاد می‌کند: رئوف بالعباد، کریم، رحیم، ودود، شکور. در جهان جز کردار ما، هیچ چیز علیه ما نیست. تا او نخواهد هیچ موجودی نمی‌تواند کمترین آسیبی به ما وارد کند. این احساس که او منتقم و در عین کمین ماست که با مجازات ما و مشاهده گرفتاری مان خوشحال می شود، با آموزه‌های دینی سازگار نیست. وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیر (9) هر مصیبتى به شما رسد بخاطر اعمالى است که انجام داده‏اید، و بسیارى را نیز عفو مى‏ کند! خداوند در قرآن ما را از شرک برحذر داشته است. آیا ما پیروان قرآن ممکن است، مشرک باشیم؟! آری، زمانی که اعتقاد داشته باشیم جز خدای خیر رسان، نیروی دیگری وجود دارد که مستقلاً به ما «شر» می رساند! او بدخواه ما نیست. اگر برای ما گرفتاری و رنجی پدید می‌آید، نتیجه عملکرد خود ما یا بنده ناصالح دیگری است و در هر صورت خداوند بدان گرفتاری و رنج، گناهان ما را می آمرزد یا بر درجات ما در بهشت می افزاید. بنابراین، اگر فردی که خواهان آرامش است، باید بداند خدا او را دوست دارد. 🔰بازسازی اندیشه، اصلاح اعتقادات دینی بخشی از اضطراب های ما به رویدادهای گذشته و آینده پیوند دارد. برای آینده می ترسیم و از گذشته اندوهگین هستیم. شیطان برای پایمال کردن امروز ما دو ابزار دارد: غصه برای گذشته، هراس برای آینده. این در حالی است که قرآن می فرماید: أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (0) اولیای خدا نه بیمی برایشان هست؛ نه اندوهی. آگاه باشید (دوستان و) اولیاى خدا، نه ترسى دارند و نه غمگین مى‏شوند! علاج گناه و بلاخره: زیرک کسی است که بار آینده را به دوش امروز نمی افکند و نگرانی برای آینده نتیجه کاستی توکل است. یک روانشناس آمریکایی که صد سال عمر کرد، در پایان زندگی می گوید: پس از این همه عمر دانستم که ۹۹ درصد از اموری که برای آینده مرا نگران می کرد، هرگز به وقوع نمی پیوست. ما آن قدر که از فکر حوادث آینده ناراحت و نگران می‌شویم و آسیب می‌بینیم، از خود آن حوادث آسیب نمی بینیم. پیام مقاله معلوم است الف : نیاز شناخت و یاد خدا ب : توجه به خیر خواهی خدا ج : پرهیز از غصه برای گذشته. د : نهراسیدن برای آینده. https://eitaa.com/joinchat/2772172907Gf5c183bd52
🌷از جمله عوامل بصيرت و آگاهی تقوا است ☺️سوال : چه كنيم كه بصيرت پيدا كنيم ؟ خداوند در سوره انفال آيه 30 مي فرمايد: يِا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ يَجْعَل لَّكُمْ فُرْقَاناً اي كساني كه ايمان آورده ايد تقوا پيشه كنيد ، تا براي شما فرقان ( جدا كننده حق از باطل ) قرار دهيم بنابر این اگر كسي تقوا داشت در بن بست قرار نمي گيرد و (تقوا عامل بصيرت است ) https://eitaa.com/joinchat/2772172907Gf5c183bd52
🔰نمونه سؤال ها و مناظره ها 👈در زمان خليفه دوم، سفيرى از جانب قيصر روم به مدينه آمد، و اظهار داشت : 🌷من سخنى با خليفه مسلمانان دارم، او را پيش خليفه بردند. او به خليفه گفت : شما ما را به دين اسلام دعوت مى كنيد و حال آن كه خودتان در دين اسلام، شك و ترديد داريد؟ ☺️خليفه گفت : چطور؟ سفير جواب داد : مگر شما هر روز در فريضه نماز، اين كلام را نمى گوئيد؟ اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ :خدايا! ما را به راه راست، هدايت فرما، پس اگر خود را حق مى دانيد و راه حق را يافته ايد؟ اين طلب هدايت به راه راست چه معنى دارد؟ 👈خليفه و اطرافيان متحير ماندند؛ 🌷ماجرا را به حضرت امير (ع) رساندند. حضرت فرمود : مراد از (اِهْدِنا) يعنى : همچنان كه بما توفيق عطا فرمودى، تا عبادت و بندگى تو را، در گذشته و حال بجا آورده ايم، همچنان ما را توفيق عنايت فرما، در بقيه عمر خود نيز عبادت تو را بكنيم ؛ و ما را در صراط مستقيم ثابت و پايدار بدار کتاب نكته هاى برگزيده، 205. https://eitaa.com/joinchat/2772172907Gf5c183bd52
یک مرد انگلیسی از شیخ مسلمانی سؤال میکند: چرا زنِ مسلمان با مردان سلام نمیکند و دست نمیدهد؟ شیخ جواب داد: آیا در بریتانیا کسی میتواند با ملکه 👑دست 👋بدهد؟ مرد انگلیسی گفت: قانونی وجود دارد که به هفت نفر این اجازه را میدهد. شیخ جواب داد : و در قانون ما هم همینطور اشخاص مشخصی تعیین شده که این اجازه برایشان داده میشود مثل : پدر پدر بزرگ همسر پسر برادر کاکا ماما پسر برادر پسر خواهر همانطور که شما از روی احترام و بزرگداشت با ملکه این کار را میکنید، در نزد ما هم همه زن ها ملکه هستند و هر ملکه با افراد معینی سلام میکند و دست میدهد و بقیه مردها برای او‌ مردم هستند.
💎اظهار نظر شخصی پیرامون احکام دین خدا و مسائل دینی ، گرفتاری به دنبال دارد.... ▫️ اسحاق بن عمار می‌گوید: روزی به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: شخصی درباره‌ی رفتن حج با من مشورت کرد و چون سرمایه‌ی اندکی داشت، به او گفتم: تو به حج نرو! حضرت فرمود: بخاطر این مشورت(بی‌جایی) که دادی، شایسته است که(بخاطر این اظهار نظر شخصیت) یک سال بیمار شوی! بعد از کلام حضرت، اسحاق گفت: من به همین جهت یک سال بیمار شدم! 📚منبع : کافی ج۴ص۲۷۱
* پرسش اعتقادی اجتماعی چگونه انسان با گفتن یك جمله «لا اله الاّ اللّه» رستگار مى ‏شود؟ * پاسخ گرچه در روایت آمده است: «قولوا لا اله الاّ اللّه تفلحوا» (بحار، ج 18، ص‏202) امّا مراد از آن تنها حركت زبان نیست، بلكه عقیده به توحید است. كلمه «تفلحوا» از واژه «فلاحت» به معناى رستن است و به كشاورز فلاّح گویند زیرا وسیله رستن دانه را فراهم مى ‏كند. براى رستن دانه از زیر خاك، سه مرحله لازم است: 1- ریشه خود را در عمق خاك فرو كند. 2- مواد غذایى لازم را جذب كند. 3- مانع بالاى سر خود را كنار بزند تا به فضاى باز برسد. انسان نیز اگر بخواهد به فضاى باز توحید برسد باید عقاید خود را به استدلال و منطق عمیق بند كند، از تمام امكانات موجود براى رشد خود بهره گرفته و جذب كند، موانع رشد را نیز از خود دفع كند. پس رستگارى در گرو عمق بخشیدن و تلاش و حركت در مسیر الهى است. 👈لازم به یاد آوری است، نخستین سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با مردم این بود که ای « قولوا لا إله إلا الله، تفلحوا» ای مردم! بگویید: «لا إله إلا الله» تا رستگار شوید.» انگیزة بعثت انبیاء در درجه اول رهانیدن انسان‌ها از شرک و بت‌پرستی به توحید و یگانه پرستی بوده لذا همواره (لا إله إلا الله) محوری‌ترین شعار پیامبران خدا بوده است. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله نیز در نخستین روزهای دعوت خود از مردم مکه خواست تا شرک را کنار نهاده بندگی خدای یکتا را بپذیرند. فرمود: « یا قومی قولوا لا إله إلا الله تفلحوا» https://eitaa.com/bvcfjdaa
🤔 ❔دروغی به عنوان ساده زیستی ائمه ▫️و في الصحيح عن أبي الصباح قال سألت أبا عبد الله عن الذهب يحلى به الصبيان فقال:كان علي بن الحسين يحلي ولده ونساءه بالذهب والفضة. ▪️ودر حديث صحيح از ابوصباح وارد شده كه ميگوید: از امام صادق پرسیدم : زینت طلا برای کودکان نابالغ رواست؟ پاسخ داد: 👈🏿 امام سجاد فرزندان و بانوان خود را با زیور طلا و نقره می آراست👉🏿 ⚡️حال چگونه عمامه به سرهای خائن مدعی ساده زیستی کسانی میشوند که زنان و کودکانشان در طلا و نقره غوطه ور بودند ❗️❗️ 💠💠 👌 متاسفانه گروهى چنين مى‏ پندارند كه زهد اسلامى با بهره‏ گيرى از مواهب مادّى‏ مخالف است و اسلام سخت‏گيرى بر خويشتن و رياضت كشيدن و ترك لذائذ دنيا را كار خوبى مى‏ شمرد، در حالى كه چنين نيست. ❕زهد اسلامى به معناى عدم وابستگى و اسارت در چنگال مال و مقام و هوا و هوسهاست؛ نه به معناى تحريم حلال و ترك طيّبات. 👌 قرآن مجيد با صراحت در اين باره سخن گفته و مى ‏فرمايد: « بگو چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده و همچنين روزي هاى پاكيزه را حرام كرده است؟ بگو اينها در زندگى دنيا براى كسانى است كه ايمان آورده ‏اند و در قيامت خالص براى مؤمنان خواهد بود». ( اعراف 32) ❕در جاى ديگر در شرح اهداف بعثت پيامبر و برنامه ‏هاى او مى‏ فرمايد: « آنها كه از فرستاده خدا پيامبر امّى پيروى مى‏ كنند، پيامبرى كه صفاتش را در تورات و انجيلى كه نزدشان است مى ‏يابند و آنها را به معروف دستور مى‏ دهد و از منكر باز مى‏ دارد و طيّبات و اشياى پاكيزه را براى آنها مى‏ شمرد و ناپاكي ها را تحريم مى‏ كند و بارهاى سنگين و زنجيرهايى را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان) برمى ‏دارد ... آنها رستگارانند». ( اعراف 157) 🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زهد در دنیا به معنای نابود کردن مال و تحریم حلال نیست » 📚الکافی ج 5 ص 70 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « تمام زهد در دو جمله از قرآن مجيد آمده است. خداوند سبحان مى‏ فرمايد: «تا بر گذشته تأسف مخوريد و به آنچه در دست داريد دلبسته و شادمان نباشيد». بنابراين آن‏كس كه بر گذشته تأسف نمى‏ خورد و به آينده (و آنچه در دست دارد) دلبستگى ندارد هر دو طرف زهد (از آغاز تا پايان آن) را در اختيار گرفته است‏ » 📚نهج البلاغه حکمت 439 👌بنابراین زهد اسلامی به معنای ترک دلبستگی به دنیا است ، نه ترک دنیا و استفاده نکردن از لذات و زینت های آن . 📚پیام امام امیر المومنین ، ج 8 ص 136 ❕در مورد استفاده از انواع زينتها، اسلام مانند تمام موارد، حد اعتدال را انتخاب كرده است، نه مانند بعضى كه مى ‏پندارند استفاده از زينتها و تجملات هر چند به صورت معتدل بوده باشد، مخالف زهد و پارسايى است، و نه مانند تجمل‏ پرستانى كه غرق در زينت و تجمل مى‏ شوند، و تن به هر گونه عمل نادرستى براى رسيدن به اين هدف نامقدس مى‏ دهند. ❕ اگر ساختمان روح و جسم انسان را در نظر بگيريم مى ‏بينيم كه تعليمات اسلام در اين زمينه درست هماهنگ ويژگيهاى روح انسان و ساختمان جسم او است. به گواهى روانشناسان، حس زيبايى يكى از چهار بعد روح انسانى است، كه به ضميمه حس نيكى، و حس دانايى، و حس مذهبى، ابعاد اصلى روان آدمى را تشكيل مى‏ دهند، و معتقدند تمام زيبائيهاى ادبى، شعرى، صنايع ظريفه، و هنر به معنى واقعى همه مولود اين حس است، با وجود اين چگونه ممكن است، يك قانون صحيح، اين حس اصيل را در روح انسان خفه كند، و عواقب سوء عدم اشباع صحيح آن را ناديده بگيرد. 👌لذا در اسلام استفاده كردن از زيبائي هاى طبيعت، لباسهاى زيبا و متناسب، به كار بردن انواع عطرها، و امثال آن، نه تنها مجاز شمرده شده بلكه به آن توصيه و سفارش نيز شده است، و روايات زيادى در اين زمينه از پيشوايان مذهبى در كتب معتبر نقل شده است. 📚تفسیر نمونه ج 6 ص 151 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌اهل بیت علیهم السلام نیز از زینت های مادی ، به فراخور وضعیت اجتماعی جامعه استفاده می کردند . در تاريخ زندگى امام حسن مجتبى علیه السلام مى‏ خوانيم هنگامى كه به نماز برمى ‏خاست بهترين لباسهاى خود را مى‏ پوشيد سؤال كردند چرا بهترين لباس خود را مى‏ پوشيد؟ فرمود ؛ « خداوند زيبا است و زيبايى را دوست دارد و به همين جهت، من لباس زيبا براى راز و نياز با پروردگارم مى‏ پوشم و هم او دستور داده است كه زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگيريد » 📚وسائل الشیعه ج 4 ص 455 ❕البته آن بزرگواران چون امام بودند ، موظف بودند که حال اجتماعی جامعه را لحاظ کنند و متناسب با افراد ضعیف و متوسط جامعه ، خوراک و پوشش خود را قرار دهند . علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند پیشوایان حق را موظف ساخته است که خود را با مردم تهی دست سازند تا ناداری تهی دست او را به جوش نیاورد » 📚 ج1 ص411 _ خطبه 209 👌و ؛ « خداوند مرا پیشوای آفریدگان خود قرار داده است ؛ از این رو بر من واجب فرموده که درباره خودم و خورد و خوراک و پوشاکم ، همانند مردم تهی دست باشم تا فقیر به من جوید و توانگر را هم توانگری اش به سرکشی نکشاند » 📚الکافی ج1 ص410 👌زمانی که وضعیت اقتصادی جامعه مطلوب بود ، اهل بیت نیز از زینت هایی که تهیه کردن آن برای همگان ممکن بود ، استفاده می کردند ، اما وقتی غیر این وضعیت بود ، آن بزرگواران زندگی خود را بر اساس وضعیت ضعیف جامعه تنظیم می کردند . ❕در نقلی آمده است که « سفيان ثورى می گوید نزد جعفر بن محمّد عليه السلام رفتم و ديدم كه روجامه ‏اى از خز سياه و نيز جامه‏ اى از خز، بر تن دارد. با شگفتى به او نگريستم. به من فرمود: «اى ثورى! تو را چه شده كه به ما [چنين‏] مى‏ نگرى؟ شايد از آنچه مى‏ بينى، تعجّب مى ‏كنى!». گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! اين نه جامه توست و نه جامه پدرانت! فرمود: «اى ثورى! آن روزگار، زمانه فقر و تنگ‏دستى بود و آنان به فراخور آن تنگنا و فقر عمل، مى‏ كردند. و امروز، روزگارى است كه همه چيز به وفور يافت مى ‏شود». 📚بحار الانوار ج 47 ص 221 👌از آنچه گذشت روشن می شود که استفاده از زیور و زینت حلال دنیا بی اشکال است و زهد به معنای ترک دنیا و لذات دنیا نیست و اهل بیت علیهم السلام نیز به فراخور وضعیت اقتصادی جامعه ، از زینت های دنیوی استفاده می کرده اند ، اگر چه هیچ گونه دل بستگی به دنیا نداشتند و زهد را به معنای دقیق کلمه در زندگی پیاده می کردند ‌. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
--------------- ✿﷽✿ ------------- 🍂🌷برگی از 🍂🌷میدانی علت دستورات الهی چیست؟؟؟ 🍂🌷امیرمومنان فرمودند: 💠خدا (ايمان) را برای پاكسازی دل از شرك، 💠 و (نماز) را برای پاك بودن از كبر و خودپسندی و (زكات) را عامل فزونی روزی، 💠 و (روزه) را برای آزمودن اخلاص بندگان، و (حج) را برای نزديكی و همبستگی مسلمانان، و (جهاد) را برای عزت اسلام، 💠و (امر به معروف) را برای اصلاح توده های ناآگاه، و (نهی از منكر) را برای بازداشتن بيخردان از زشتی ها، 💠(صله رحم) را برای فراوانی خويشاوندان، و (قصاص) را برای پاسداری از خونها، و اجرای (حدود) را برای بزرگداشت محرمات الهی، 💠و ترك (ميگساری) را برای سلامت عقل، و دوری از (دزدی) را برای تحقق عفت، 💠و ترك (زنا) را برای سلامت نسل آدمی ، و ترك (لواط) را برای فزونی فرزندان، 💠و (گواهی دادن) را براي به دست آوردن حقوق انكارشده، و ترك (دروغ) را برای حرمت نگهداشتن راستی، 💠 و (سلام كردن) را برای امنيت از ترسها، 💠💠 و (امامت) را برای سازمان يافتن امور امت، و (فرمانبرداری از امام) را برای بزرگداشت مقام رهبری، واجب كرد. 📒 👤تدوین:مرتضوی نژاد 🆔 @pedarefetneh 🔜 🆔 @pedarefetneh 🔜
🍃✨🌹💫 💫 فلسفه ی غسل جنابت بعد از نزدیکی چیست؟ 🌹💫 چرا اسلام دستور می‌دهد كه به هنگام جنب شدن تمام بدن را بشوییم در حالی كه فقط عضو معینی آلوده می‌شود و آیا میان بول كردن و خارج شدن منی تفاوتی هست كه در یكی فقط محل را باید شست و در دیگری تمام بدن را؟ 🌷نکته 👈ظاهراً این پاسخ سند روائی هم دارد که فرمود: در این دو آلودگی بنگرید که یکی صرفاً اضافات ... است لیکن در دومی که در اثر (حدث اکبر) واحب می شود ای بسا یک تا چند فرزند به هم می رسد که دارای تمامی اعضای یک انسان است. 🌹💫 پاسخ این است كه خارج شدن منی از انسان یك عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زواید) به دلیل اینكه اثر آن در تمام بدن آشكار می‌‌گردد و تمام سلول‌های بدن به دنبال خروج آن در یك حالت سستی مخصوص فرو می‌روند و این خود نشانه تأثیر آن روی تمام اجزاء بدن است. 🌹💫 طبق تحقیقات دانشمندان در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد كه تمام فعالیت‌های بدن را كنترل می‌كند (اعصاب سمپاتیك) و (اعصاب پاراسمپاتیك) این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان و در اطراف تمام دستگاه‌ها و جهازات داخلی و خارجی گسترده‌اند. 🌹💫 وظیفه اعصاب سمپاتیك (تند كردن) و به فعالیت واداشتن دستگاه‌های مختلف بدن است و وظیفه اعصاب (پاراسمپاتیك) (كند كردن) فعالیت آنهاست و از تعادل فعالیت این دو دسته اعصاب نباتی دستگاه‌های بدن به طور متعادل كار می‌‌كند. 🌹💫 گاهی جریان‌هایی در بدن رخ می‌دهد كه این تعادل را به هم می‌زند،‌ از جمله این جریانها مسأله (ارگاسم = اوج لذّت جنسی) است كه معمولاً مقارن خروج منی صورت می‌گیرد. 🌹💫 در این موقع سلسله اعصاب پاراسمپاتیك بر اعصاب سمپاتیك پیشی می‌‌گیرد و تعادل به شكل منفی به هم می‌خورد. @ahKamvahadith 🌹💫 این موضوع نیز ثابت شده است كه از جمله اموری كه می‌تواند اعصاب سمپاتیك را بكار وادارد و تعادل از دست رفته را تأمین كند تماس آب با بدن است و از آن جا كه تأثیر (ارگاسم) روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می‌شود و تعادل این دو دسته اعصاب در سراسر بدن به هم می‌خورد دستور داده شده است كه پس از آمیزش جنسی یا خروج منی تمام بدن با آب شسته شود و در پرتو اثر حیات بخش آن تعادل كامل در میان آن دو دسته اعصاب در سراسر بدن برقرار گردد. (و اینكه می‌بینیم در خبری از امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده كه فرمودند: ان الجنابه خارجه من كل جسده فلذلك وجب علیه تطهیر جسده كله» «جنابت از تمام بدن بیرون می‌آید و لذا باید تمام بدن را شست» (وسائل الشیعه، ج 1، ص 466) گویا اشاره به همین موضوع است.) 🌹💫 البته فایده غسل منحصر به این نیست بلكه غسل كردن علاوه بر این یك نوع عبادت و پرستش نیز می‌باشد كه اثرات اخلاقی آن قابل انكار نیست و به همین دلیل اگر بدن را بدون نیّت و قصد قربت بشوییم غسل صحیح نیست. 🌹💫 در حقیقت به هنگام خروج منی یا آمیزش جنسی هم روح متأثر می‌شود و هم جسم. روح به سوی شهوات مادی كشیده می‌شود و جسم به سوی سستی و ركود. غسل جنابت كه هم شستشوی جسم است و هم به علت اینكه به قصد قربت انجام می‌یابد شستشوی جان است، اثر دوگانه‌ای روی جسم و روح می‌‌گذارد تا روح را به سوی خدا و معنویت سوق ‌دهد و جسم را به سوی پاكی و نشاط و فعالیت. @ahKamvahadith 🌹💫 از همه اینها گذشته وجوب غسل جنابت یك الزام اسلامی برای پاك نگه داشتن بدن و رعایت بهداشت در طول زندگی است زیرا بسیارند كسانی كه از نظافت خود غافل می‌شوند ولی این حكم اسلامی آنها را وادار می‌كند كه در فواصل مختلفی خود را شستشو دهند و بدن را پاك نگاهدارند این موضوع اختصاصی به مردم اعصار گذشته ندارد در عصر و زمان ما نیز بسیارند كسانی كه به علل مختلفی از نظافت و بهداشت بدن غافلند. (البته این حكم به صورت یك قانون كلی و عمومی است حتی كسی را كه تازه بدن خود را شسته، شامل می‌شود). 🌹💫 مجموعه جهات سه گانه فوق روشن می‌سازد كه چرا باید به هنگام خروج منی (در خواب یا بیداری) و همچنین آمیزش جنسی (اگر چه منی خارج نشود) غسل كرد و تمام بدن را شست. @ahkamvahadith 🌹💫🍃✨🌹💫🍃✨🌹💫
💬پرسش: چرا خواندن قرآن در سجده و رکوع کراهت دارد؟ ✍️پاسخ:در احكام عبادى، بايد علت و حكمت حكم را از آيات قرآن و روايات معصومين(عليهم السلام) جست و جو كرد. در آيات و روايات، علت و حكمت اين حكم به نظر نرسيد و تنها در روايات از خواندن قرآن در ركوع و سجود نهى شده است و اين با توجه به قرائنى كه در روايات هست نهى كراهتى مى باشد. 🔸 از جمله اين روايات: حضرت على(عليه السلام)مى فرمايد: «هفت نفر نبايد قرآن بخوانند، ركوع كننده و سجده كننده در نماز، كسى كه در دستشويى است، كسى كه در حمام است، شخص جنب، زنان حائض و زنان نفساءو زائو . 🔹در نتیجه فلسفه نهی این کار برای کسی روشن نخواهد بود، بلکه یک مسله تعبدی است . 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰فلسفه آب ريختن روي قبر صحت داره؟ آیا عذاب قبر تا زماني که قبر خيسه از ميت برداشته ميشود؟ ✍️پاسخ: ✅ درباره آب ریختن بر قبر میت باید گفت: یکی از پس از دفن میّت، آب ریختن روی قبر است، بدین ترتیب که رو به بایستی و از طرف سر میت دور تا دور قبر را آب بریزی و بقیة آب را به وسط قبر بریزی.(1) 💠 در مورد کم شدن عذاب میت روایاتی وارد شده است. (ع) فرمود: تا وقتی که خاک های قبر بر اثر پاشیدن آب نم داشته باشد، عذاب از میّت برداشته می شود.(2) البته نمی توان چنین روایتی را قطعی و یقینی دانست و شاید این روایت ناظر به شخص خاصی باشد ، اما استحباب این عمل به جای خود باقی است. در وسائل الشیعه در مورد آب پاشیدن روی قبر روایاتی نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد. ✨ از ظاهر روایات استفاده می شود که استحباب مربوط به موقعی است که میت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روی آن آب بریزند. فقط از یک روایت استفاده می شود که امام رضا(ع) دستور داد روی قبر یونس بن یعقوب تا یا چهل روز آب بریزند.(3) ریختن آب بر قبر به هنگام دفن میت از سنت رسول خدا و مستحبات است و بنا بر روایت تا زمانی که خیسی آب باشد، عذاب از میت دفع می گردد.(4) ✅ با توجه به این روایات نمی توان استحباب آن را بعد از گذشت مدت استفاده کرد. 👈 اما برخی از فقها آب پاشیدن روی قبر را مختصّ به بعد از دفن نکرده اند، بلکه گفته اند که هر موقع انسان موفق به زیارت اهل قبور شد، است روی قبر آب بپاشد.(5) 💠 در روایات برای این کار علت خاصی ذکر نشده است، اما شاید حد اقل علّت آن این باشد که خاک قبر در اثر پاشیدن آب سفت و محکم شود تا بدن میّت از دستبرد حیوانات مانند گورکن مصون بماند. کشتن مورچه هم به واسطه ریختن آب اشکال ندارد . ✅ با توجه به این و روایات مربوط به آن، در بین عوام مردم شستن قبرها مرسوم شده و این کار حرام یا بدعت نیست که از آن منع شود در عین این که با این شستن سنگ قبر هم تمیز می شود و نوشته های بر قبر، واضح می گردد. و ممکن است احترام به میت هم باشد. _____________ 📚 منابع: 1. امام خمینی، تحریرالوسیله، نشر موسسه آثار امام خمینی، ج 1، ص 91. 2. شیخ عباس قمی سفینه البحار، نشر موسسه انتشارات معصومه قم ج 2، ص 396، مادة قبر. 3. حرعاملی، وسائل الشیعه، نشر دار احجه بیروت 1412 ق، ج 2، ص 860؛ و نیز: سید کاضم یزدی عروه الوثقی، نشر دار الکتبالاسلامیه تهران بی تا ج 1، ص 442. 4. امام خمینی(ره)، تحریرالوسیله، نشر پیشیین، ج 1، ص 91؛ و نیز : شیخ عباس قمی، سفینه البحار، نشر پیشیین، ج 2، مادة قبر.396، 5. کلینی، کافی، تهران، اسلامیه، 1367 ش، ج 3، ص 200. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
شرم و حیا در احکام شرعی برخی از مردم فکر می کنند شرم و حیا می تواند عذر شرعی باشد، در حالی که در مسائل دینی حیا عذر شرعی محسوب نمی شود. پرسش: شخصی احتیاج به غسل پیدا کرده و به علت خجالت، تیمم می کند. آیا صحیح است؟ پاسخ: در مسائل شرعی خجالت و عذر، مجوز تیمم نیست، ولی اگر وقت تنگ باشد واجب است تیمم کند و نماز خود را بخواند و نماز صحیح است و قضا ندارد. جامع المسائل فاضل ج2 ص106 س171 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔥 🔥 🔰 سوزاندن آیات قرآن و اسامی ائمه علیهم السلام چه حکمی دارد⁉️ ✅ پاسخ: ✍️ سوزاندن آیات قرآن و اسامی مبارک ائمه معصومین علیهم السلام که - برای مثال - در روزنامه چاپ شده، جایز نیست؛ [1] ولی در آب ریختن یا تبدیل آن به خمیر برای بازیافت و نیز دفن آن در جایی که بی احترامی محسوب نشود، اشکال ندارد. [2] ⛔️ : هر گاه وجود آیات قرآن و نام خداوند و معصومین علیهم السلام در کاغذی قطعی نباشد، سوزاندن و دور انداختن آن اشکال ندارد و جستجو برای یافتن این موارد لازم نیست؛ ولی اگر کسی بداند که در ورقه ای چنین چیزی وجود دارد، هتک حرمت [3] و سوزاندن آن جایز نیست. [4] -------------- 📚 پی نوشت: [1]. امام: اگر موجب هتک شود، اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب باید از سوزاندن اجتناب نماید. [2]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، س 261؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 165؛‌ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 57؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81. [3]. بی حرمتی. [4]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، با استفاده از س 264 و 270؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 70؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81. ای: سوزاندن و دور ریختن اوراقی که امکان استفاه از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد یا بر یک طرف آن نوشته شده و طرف دیگر قابل استفاده برای نوشتن است، به علت وجود شبهه اسراف، خالی از اشکال نیست. 📚 منبع: خامنه ای، احوبة الاستفتائات، س 163. 🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
🌳💐🌹🌻 💐🌹🌻 🌹🌻 🌻 ♻️مساله 826: سجد بر مهر چرک گرفته چه حکمی دارد؟ ⬅️ اگر مهر به قدری کثیف باشد که پیشانی به خود مهر نرسد، سجده باطل است؛ اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است، اشکال ندارد. 👈توجه: بیشتر اوقات رنگ مهر به علت رطوبت یا چربی روی پیشانی تغییر می کند. این تغییر رنگ مانع سجده بر مهر نیست و اشکالی ندارد و جرمی که در اثر استفاده زیاد از مهر، مانع از سجده است، در زمان طولانی محثث می شود 🔺 توضیح المسائل ده مرجع، م 1060؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، السجود، ص 312، م 1؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، م 2؛ بهجت، وسیله النجاه، م 735 و استفتائات، س 491 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1047؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 646 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، السجود، م 2؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 796. 🌻 🌹🌻 💐🌹🌻 🌳💐🌹🌻 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
از گرفتن در سؤال : دختری که به رسیده، ولی به علت توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از رمضان هم نمی‌ تواند قضای آن را به جا آورد تا این‌که ماه رمضان سال بعد فرا می‌‌ رسد، چه حکمی‌‌ دارد؟ پاسخ ✍️ مقام معظم : از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی‌‌ شود، بلکه قضای روزه‌ های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل نه سال قمری است که در این هنگام روزه بر آن‌ها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی از عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمل آن برایشان همراه با مشقت زیاد باشد، افطار برای آن‌ها جایز است. ✍️آیت الله : انسان نمى تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر به قدرى ضعف پيدا کند که تحمّل آن بسيار مشکل شود، مى تواند روزه را بخورد و همچنين اگر خوف بيمارى داشته باشد.» ✍️ آیت الله : چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجّه دارد و موجب مریض شدن آنان می‌شود یا می‌ترسند مریض شوند، احکام مریض در مورد آنان جاری می‌شود؛ 🔻امّا اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی مثلاً به علّت طولانی بودن روز یا شدّت گرما، تمام کردن روزه برای آنان سختی فوق العاده‌ای دارد که معمولاً چنین سختی قابل تحمّل نیست، باید به قصد قربت مطلقه[۱] روزه بگیرند و هنگامی که به علّت ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد، ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان فوق العاده سخت شد، می‌توانند آب بیاشامند یا غذا بخورند؛ ولی بنابر احتیاط واجب در خوردن و آشامیدن، تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند و در بقیّه روز از انجام کاری که روزه را باطل می‌کند پرهیز نمایند؛ هرچند در هر صورت، با خوردن یا آشامیدن، روزه آنان، باطل می‌شود. 🔺و اگر آنان می‌‌توانند با استفاده از راه‌‌های معمول برای تقویت، مثل سحری مُقوّی خوردن یا کاهش فعالیت بدنی در طی روز یا استراحت بیشتر بدون داشتن ضرر و سختی فوق العاده روزه ماه مبارک رمضان را بگیرند، این کار لازم است. 🔹منبع : سیستانی https://b2n.ir/310531 مکارم : https://b2n.ir/154353 رهبری : https://b2n.ir/620772 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌷نمونه راهکار هنگام غمگین بودن چکار کنم؟ 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰هنگامي که غميگن و ناراحت و کلافه هستم چکار کنم؟ ✍️پاسخ: ✅برای دور ماندن از هر معلولی، باید علت را شناخت و از بین برد. اگر غمگین و ناارحت هستید، باید ابتدا بررسی کنید که چرا دچار چنین حالتی شده اید. همیشه با شناختن ریشه مشکل، راحتتر می توانید آن را حل کنید. اما به طور کلی قرآن براي رهايي از اندوه راهكارهايي را بيان مي كند كه انسان با عمل به آن ها مي تواند از اندوه دنيا و آخرت رهايي يابد. از مهم ترين اين راه ها مي توان به توجه به خدا (انعام آيه 64) ايمان به قضا و قدر الهي (حديد 22 و 23) توجه به عزت خدا و شنوايي و توانايي مطلق وي (يونس آيه 65) توجه به علم و دانش وي (همان) توجه به معاد و آخرت (لقمان آيه 23) توجه به برتري مؤمنان بر كافران (آل عمران آيه 139 و 140) و امداد غيبي او (توبه 40) دوستي خدا (يونس آيه 62) سنت هاي الهي (آل عمران 139 و 140) و مانند آن كه در حوزه بينشي جاي دارد اشاره كرد. در حوزه عمل نيز مي توان به سجده (حجر آيه 97 و 98) نماز (همان) دعا و نيايش و راز و نياز (انبياء آيه 76) تسبيح خدا (حجر آيه 97و 98) و طلب آمرزش و استغفار (فاطر آيه 34) اشاره كرد. قرآن افزون بر اين ها راهكارهاي ديگري را نيز بيان مي كند كه در حكم مصونيت سازي عمل مي كنند و نمي گذارند اندوه و حزن به سراغ انسان آيد. در آيات قرآني از افرادي چون مخلصان، اولياءالله، بهشتيان، متقين، مجاهدان، محسنان، مصلحان و مؤمنان واقعي به عنوان كساني ياد شده اند كه گرفتار حزن و اندوه در دنيا و آخرت نمي گردند. از اين جا مي توان گفت كه رفتار آنان مي تواند به عنوان سلوك و عاملي براي دفع اندوه مطرح باشد. بر اين اساس مي توان از احسان (بقره آيه 112) اخلاص (همان) استقامت (فصلت آيه 30) اصلاح (اعراف آيه 35) انفاق (بقره آيه 1620) انقياد (بقره آيه 112) ايمان (آل عمران آيه 139) تقوا (اعراف آيه 35) اطاعت از خدا و رسول و دستورهاي ايشان (بقره آيه 38 و 277)، توجه به قضاي الهي (حديد آيه 22 و 23) توكل (مجادله 10) شهادت (آل عمران آيه 169) عبوديت (زخرف آيه 68) عمل صالح (بقره آيه 62) و ولايت الهي (يونس آيه 62 و 63) به عنوان عوامل دفع و مصونيت يافتن از اندوه در دنيا و يا آخرت ياد كرد؛ زيرا برخي از اين عوامل موجب رهايي انسان از اندوه در دنيا وبرخي ديگر در آخرت است. موفق باشید 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
تقسیم این ارث چگونه است ✨🌸🍃🌼🌸🍃🌼🌸🍃🌼 🌸🍃🌼🌸🍃🌼 🍃🌼 🌸 ❓زن و شوهر جوانی یک سال با هم زندگی کرده‌اند و صاحب یک فرزند دختر شده‌اند. به علت حادثه رانندگی زن فوت کرده است و بچه نیز در همان حادثه یک ساعت قبل از مادر فوت کرده است. شوهر زنده مانده و پدر و مادر مرحومه نیز زنده هستند. تقسیم دیه، مهریه، جهیزیه که زن به خانه شوهر برده و هدیه‌هایی که از افراد مختلف فامیل گرفته‌اند چگونه است؟ 🍃🌺1. دیه، مهریه، جهیزیه و هدایایی که زن از اقوام خویش دریافت نموده است، جزو اموال وی بوده و به ارث خواهد رسید. 🍃🌺2. با توجه به فوت فرزند قبل از زن، فرزند از مادرش ارث نمی‌برد، لذا در فرض سؤال که وارثین زن، صرفاً شوهر و پدر و مادرش می‌باشند، تمام اموال زن به شش سهم تقسیم می‌شود، سه سهم به شوهر، دو سهم به مادر و یک سهم به پدر میت خواهد رسید. 🍃🌺3 . البته اگر کودک فوت شده نیز اموالی داشته باشد، ابتدا ارث او را تقسیم کرده و سهم مادرش را در مجموعه اموال مادر قرار داده و سپس به تقسیم ارث مادر مبادرت می‌ورزند. 🌸🍃🌼🌸🍃🌼 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌷نمونه و هیچ احساسی به همسرم ندارم!! 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰زني همسردار هستم هيچ علاقه اي به همسرم ندارم نميدونم چيکار کنم ميشه بگين من بايد چيکار کنم احساسم بهش عوض بشه؟ ✍️پاسخ: ✅عشق و علاقه در یک زندگی مشترک به هیچ عنوان اتفاقی رخ نمی دهد بلکه برای ایجاد آن باید تلاش جدی داشت. یک زن و یک مرد زمانی می توانند به خود، همسر و فرزندان کمک کنند که مهارت و آگاهی های خود را در زمینه ی همسرداری به درستی بالا ببرند تا بتوانند با برقراری ارتباط موثر، وظایف و مسئولیت خود را به خوبی و به بهترین نحو انجام دهند. اگر همسران از فقر یا کمبود دانش همسرداری و فرزند پروری، در رنج باشند و به جای رفع علت ها، دچار بازی با معلول ها شوند، دیر یا زود در انجام وظایف مربوطه با مشکلات حادی رو به رو خواهند شد و دچار انواع بیماری ها، افسردگی، اضطراب، خستگی، ناتوانی و بی تفاوتی شده و هیجان و صمیمیت زندگی مشترکشان، به آرامی از دست خواهد رفت. اما بسیاری از زنان و مردان به علت ناآگاهی و باورهای غلط، تصور می کنند در زندگی مشترک، حق و قدرت انتخاب ندارند و نمی توانند بر اندیشه و نگرش خویش مدیریت کنند و به طور معمول می گویند: «من نمی توانم... من اراده ندارم... می خواهم ولی قدرت اجرا ندارم... من در رضایتمندی زندگی مشترک، نقشی ندارم... اگر همسرم یا دیگران تغییر کنند، زندگی ام بهتر می شود و...» در نتیجه خود را در مدیریت ذهن و کنترل احساس و رفتارشان ناتوان و درمانده می بیند و در نهایت، اسیر اندیشه های منفی شده و در ساختن زندگی مشترک، نقشی غیرمسئولانه، منفعلانه و منفی بر عهده می گیرند و مدام با برچسب زدن، به سرزنش و انتقاد آشکار یا پنهان از خود، همسر و دیگران می پردازند، کارهای اشتباه خود را توجیه می کنند و در هر زمینه ای به داوری و پیش داوری می پردازند، انرژی خود را بیشتر در مسیر منفی و تخریب به کار می گیرند و بیشتر روی کمبودها و نقاط منفی خود، همسر و فرزندان تمرکز می کنند. در نتیجه خود و زندگی مشترک را در مسیر تلخی و بدبختی بیشتر قرار می دهند. اگر هر زن و مردی عمیقاً بخواهد زندگی مشترک خود را در جهت مثبت تغییر دهد، آن وقت مساله ی توافق پیش می آید و در واقع زوج با خواستن و انگیزه ی قوی، در مسیر توانستن قرار می گیرد. اگر به گذشته ی خود توجه کنیم، همه ی ما در طول زندگی، موفقیت هایی داشته ایم. اگر موفقیت های به دست آمده را تجزیه و تحلیل کنیم، متوجه خواهیم شد که در میان انبوه آرمان ها و آرزوهای خود، فقط به آنچه که واقعاً و عمیقاً و با انگیزه ی قوی می خواستیم، رسیده ایم، بنابراین با انگیزه ی قوی و کافی، باید دست به کار شد و پذیرفت که زندگی مشترک مطلوب، با خود من شروع می شود و می بایست از هر فرصتی، برای رشد در جهت مثبت و سازنده استفاده کرد. پس: - به جنبه های مثبت همسرتان بیشتر توجه کنید. - خاطرات شاد و با هم بودن را دایم در زندگی تان رقم بزنید. - مسافرت های تفریحی بروید. - ببینید روز اول به چه دلیلی ایشان را انتخاب کردید همان نکات را مورد توجه جدی قرار دهید. و ضمنا بر رابطه جنسی تان توجه جدی تر داشته و تغییرات مثبت در آن ایجاد کنید. +موفق باشید. ..... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌷نمونه ـعلتـها و 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰رمز سجده بر روی خاک چیست؟ ✍️پاسخ: ✅قطعا نماز منحصر در چند عمل فیزیکی و چند ورد زبانی نیست. بلکه انسانی که دارای دو جهت جسمانی و روحانی است، باید در عین حرکات جسمانی خود، در عالم معنا نیز سیر کند. از همین روست که هر عملی، متناسب معنایی ظریف است که باید عمل را از عادت دور داشت و همیشه مقرون آن معانی بلند قرار داد. سجده بر خاک، یعنی بلندترین قسمت بر بدن، بر خوارترین شی نهاده شود، تا نهایت خضوع در جسم محقق شود و این خضوع در دل نیز تحقق بیابد. « غزّالى مى گوید: سر به سجده بگذار، كه آن عالى ترین درجات فروتنى است، و عزیزترین اعضاى خود را كه صورت است بر خوارترین اشیا كه خاك است بنه، اگر بتوانى میان پیشانى و خاك حایلى قرار مده تا سجده ات بر زمین باشد، چه این به فروتنى نزدیكتر، و بیشتر گویاى ذلّت تو در برابر خالق متعال است، و چون خویشتن را در مقام ذلّت درآوردى، بدان كه نفس خویش را در جایگاه مناسب خودش قرار داده اى و فرع را به اصلش باز گردانیده اى، زیراتو از خاك آفریده شده اى و به آن باز گردانیده مى شوى. در این حال یاد عظمت حقّ تعالى در دل تازه كن و بگو: سبحان ربى الاعلى و با تكرار این ذكر بر آن تأكید كن، چه یك بار گفتن اثرش ضعیف است. در آن هنگام كه دلت نرم و درونت پاك شد باید امیدت به رحمت پروردگار قوّت گیرد، زیرا رحمت او ضعف و ذلّت را شامل مى شود نه تكبّر و سرمستى را.»[۱] « هشام به امام صادق (ع) عرض كرد: مرا از آن‌ چه كه سجود بر آن جایز است و آنچه كه سجود بر آن جایز نیست‌، آگاه كن‌. حضرت فرمود: سجده جایز نیست مگر بر زمین یا آنچه كه زمین برویاند. ـ مگر آن‌ چه كه خوردنی و پوشیدنی باشد ـ هشام گفت‌: فدایت شوم‌، علت آن چیست‌؟ حضرت فرمود: چون سجود، خضوع برای خدای عزوجل است‌، پس جایز نیست بر آن‌چه كه خورده می‌شود و پوشیده می‌شود انجام شود; زیرا دلبستگان به دنیا، بندگان آنچه هستند كه می‌خورند و می‌پوشند، حال كه سجده كننده در سجودش در عبادت خداست‌، پس جایز نیست كه پیشانی‌اش را در سجود بر معبود دلبستگان دنیا كه به غرور آن فریفته شده‌اند، بگذارد»[۲] همچنین می توان دایره معانی را گسترش داد و سجده را نه بر هر خاکی، بلکه بر تربت پاک سید الشهداء به جای آورد. تا نهایت خشوع انسان، با نهایت ایثارها گره بخورد و انسان در این معنا مستقر شود که هر چه دارد، باید در مقابل مولای خویش نثار کند. سجده بر تربت پاک سید الشهداء، آنچنان عظیم است که امام صادق(ع) فرموده اند: سجده بر تربت حسین(ع) حجاب هاى هفتگانه را بر طرف كند.[۳] [۱]. راه روشن، جلد۱، ص: ۶۰۶. [۲]. من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص: ۲۷۲. [۳]. مكارم الأخلاق-ترجمه میر باقرى، ج۲، ص: ۷۲. .... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅پرسش: آیا درست است که دعا، قضا را برمی گرداند؟ حضرت فرمود: «الدُّعَاءُ یَرُدُّ الْقَضَاءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً»؛ دعا قضا را رد میکند، اگر چه ثبت و ضبط شده باشد. 🌺پاسخ: بله درست می باشد این حدیث از: عَنْ أبى عَبْدِاللّهِ عليهالسلام قالَ : إنَّ الدُّعاءَ يَرُدُّ الْقَضاءَ وَقَدْ نَزَلَ مِنَ السَّماءِ وَقَدْ اُبْرِمَ إبْراماً؛(1) امام صادق عليهالسلام فرمود : دعا قضائيكه از آسمان نازل شده برمىگرداند ، اگر چه آن قضا به سختى مبرم و محكم شده باشد . قضاء الهي به اين معني است كه هر حادثه اي علّت تامّه اي دارد كه با وجود آن علّت تامّه تحقّق آن حادثه حتمي و اجتناب ناپذير است ؛ كما اينكه با فراهم نبودن آن علّت ، عدم تحقّق آن حادثه حتمي است. و هر دو طرف اين قضيّه قضاي الهي است. لذا چيزي از قضاي الهي خارج نيست. 🌼دعا ، صدقه ، صله ي رحم ، تلاش و كوشش و ... همگي علل ناقصه ي برخي امور مادّي هستند. در جايي كه دعا يا صدقه و امثال آنها جزء علل چيزي هستند اگر تمام علل فراهم باشد و دعا يا صدقه نيز به آنها اضافه شود ،‌ علت تام خواهد شد و فعل به وقوع خواهد پيوشت. در چنين موردي در مرتبه قدر گفته مي شود كه دعا يا صدقه قضاء‌ حتمي را برگردانده است. چون اگر دعا يا صدقه وارد عمل نمي شد، علت تامه ي حادثه درست نمي شد لذا حادثه رخ نمي داد. يعني در آن صورت علت تامه ي رخ ندادن آن حادثه مهيا بود و رخ ندادن آن حادثه خود از مصاديق قضاء بود. چون قضاء نسبت شيء به علت تامه است. پس دعا يا صدقه قضاء حتمي را برگرداند به يك قضا‌ء حتمي ديگر. 🌼همان گونه كه ساختن سرنوشت به دست انسان و با اعمال و عقايد او است كه توسط خدا تقدير مىگردد، تغيير و تبديل سرنوشت نيز با همت وى ممكن و مقدور است. (2) از نظر جهان بينى مادي،‌ عوامل مؤثر در سرنوشت انسان، منحصراً مادى است. اما از نظر جهان بينى الهي،‌ علل و عوامل منحصر در علل مادي نيست . عوامل ديگرى كه عوامل روحى و معنوى ناميده مى شوند نيز همانند عوامل مادى يا برتر از آنها در سرنوشت انسان مؤثرند. استاد مطهرى مى گويد: "از نظر جهان بينى الهي، جهان هم شنواست و هم بينا،‌ ندا و فرياد جاندارها را مى شنود و به آن ها پاسخ مى دهد. به همين جهت دعا يكى از علل اين جهان است كه در سرنوشت انسان مؤثر است. جلو جريان هايى را مى گيرد و يا جريان هايى به وجود مى آورد. به عبارت ديگر، دعا يكى از مظاهر قضا و قدر است كه در سرنوشت حادثه اى مى تواند مؤثر باشد يا جلو قضا و قدرى را بگيرد"(3) از امام كاظم (ع) نقل شده كه فرمود: "بر شما باد به دعا كردن زيرا دعا و درخواست از خدا بلائى را كه از مرحله‌ قدر و قضا گذشته و جز امضاء آن نمانده (يعنى تمامى اسباب آن فراهم شده ولى هنور در خارج وجود پيدا نكرده) بر مى گرداند". (4) امام صادق(ع) مى فرمايد: "خدا را بخوان و دعا كن و مگو كار گذشته است". (5) ناگفته نماند كه فقط تقديرات غير حتمي هستند كه تغيير پذيرند وعواملي كه در داراي سهمي بيشتر در اين تغيير است اعمال اختياري انسان است، اما مقدرات حتمي تغيير ناپذيرند ، نه بدان رو كه ذاتا تغيير ناپذيرند ، بلكه اراده خداوند بر اين تعلق گرفته است كه حتما روي دهند يعني خداوند نمي خواهد اين تقديرات را تغيير دهد نه اين كه ذاتا تغيير ناپذيرباشند. مثلا زمان قيامت جزو مقدورات حتمي است وبه اعمال صالح و نا صالح انسان وابسته نيست ودعاي كسي به تاخيرش نمي اندازد. پی نوشت ها: 1. الوافي , ج 9، ص 1477؛ اصول کافی ، ترجمه مصطفوی ؛ ج 4 , ص 215. 2.علامه محمد حسين طباطبايى، الميزان، ج 11، ص 38، بحث روايى، ذيل آيه 39 سوره رعد. 3.استاد مطهري، مجموعة آثار، ج 1، ‌ص 406. 4.ترجمه الميزان، ج 2، ص 55. 5.اصول كافي، ج 4، ص 213. ....... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌷بخش ویژه (ع) 👇👇👇 ♨️سوال: 🔰چرا امام جعفر صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه می نامیم؟ ✍️پاسخ: ✅همه امامان شیعه برای اسلام و خلق خدا خدمت کردند.در این راه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شدند. زحمات در قالب های مختلف، مانند قیام، صلح، سکوت و فعالیت های سیاسی و فرهنگی ظهور نمود. علت اینکه به مذهب ما "مذهب جعفری "گفته می شود، این نیست که امامان دیگر برای اسلام خدمت نکرده اند، بلکه سبب ناميده شدن آن است كه دوره زندگي امام صادق(ع) مصادف بود با اواخر حكومت امويان و اوايل خلافت عباسيان. به سبب درگيری ها و اختلافاتي كه ميان اين دو خاندان به وجود آمده بود، فرصت خوبی برای فعالیت های فرهنگی پدید آمد که امام صادق(ع) از آن بهره گرفت و مذهب شيعه را توسعه داد. امام با تشكيل حلقات درس و تبيين معارف و مباني تشيع، به نشر و تبليغ اسلام پرداخت. روايات بسيار زيادي را بيان فرمود. به همين جهت حيات مجددي در كالبد شيعه دميده شد . معارف و احكام شيعه بيش از هر زماني مطرح گرديد. نظم و ترتيب خاص و ارزندهاي به شيعه داده شد. بدین جهت اين مذهب را به امام جعفر صادق منسوب مينمايند. زيرا علاوه بر تحكيم مباني آن، عمده احاديث اين مذهب- نسبت به امامان ديگر - از اين امام بزرگوار نقل شده است. در مجلس درس ايشان هزاران تن شركت مي كردند. برخي از آنان مانند ابوحنفيه، مالك بن انس، جابر بن حيان و زرارة بن اعين، از اركان و بزرگان اهل سنت و شيعه به شمار مي آمدند.(۱) مرحوم جعفرشهیدی می نویسد: " آن كه در اخبار فقه شيعه تتبع كند، خواهد ديد روايت هاى رسيده از امام صادق (ع) در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه اى گسترده و متنوع است. براى همين است كه مذهب شيعه را مذهب جعفرى خوانده اند. گشايشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى پديد آمد، موجب شد مردم آزادانه تر به امام صادق (ع) روى آورند. گشودن مشكلات فقهى و غير فقهى را از او بخواهند. ... دانشمندان از هيچ يك از اهل بيت رسول خدا به مقدار آنچه از ابوعبدالله روايت دارند، نقل نكرده اند. هيچ يك از آنان متعلمان و شاگردانى به اندازه شاگردان او نداشته اند. روايات هيچ يك از آنان برابر با روايت هاى رسيده از او نيست. اصحاب حديث نام راويان از او را چهار هزار تن نوشته اند. نشانه آشكار امامت او خردها را حيران مى كند و زبان مخالفان را از طعن لال مى سازد." (۲). پی نوشت ها : ۱.محمدجواد مشكور ، تاريخ شيعه و فرقههاي اسلام تا قرن چهارم، بی نام، ص ۱۰۶ - ۱۰۵؛مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق (ع)،۱۳۷۹ش ،چاب یازدهم، ص۳۵۹ ۲. جعفر شهيدى، زندگانى امام صادق، ص۶۱؛ رسول جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه، قم ، انتشارات انصاریان، ۱۳۸۴ش ، چاپ هشتم، ص ۳۴۵. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌷 نمونه و . ✅ تکلیف مقلدان در اختلاف نظر مراجع در اعلام عید فطر چیست⁉️ 🔹 پاسخ: 🔺این مسئله تقلیدی نیست. علت اصلی اختلاف نظر در تشخیص اول ماه در روش دیدن هلال ماه می باشد بدین صورت که مراجع تقلیدی مثل آیت الله سیستانی قائلند که هلال ماه را باید با چشم غیر مسلح دید و برخی دیگر از مراجع هم قائلند که میشود با چشم مسلح هلال را رویت کرد. منظور از چشم غیر مسلح همان چشم عادی است و منظور از چشم مسلح هم چشم به همراه ابزاری مثل تلسکوب می باشد. 🔺ملاک یقین مقلد است. اگر از اعلام رسمی یقین کرد باید افطار کند و اگر یقین نکرد طبق نظر مرجعش عمل کرده و روزه بگیرد. 🔺می توانید به سفر بروید و روزه را باز کنید بعدا هم یک روز قضا بگیرید که هم به دستور مرجع خود عمل کرده اید و هم به دستور شرع. ....................................... 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌷 نمونه و . 💬 پرسش: چرا با غسل جنابت و بدون وضو می توان نماز خواند ولی با غسلهای دیگر باید حتما وضو داشت و نماز خواند؟ مگر در ارکان غسلها غیر از نیت انها تفاوتی است؟ پس چرا با یکی می شود نماز خواند و با دیگری خیر؟ ✅ پاسخ: این حکم تابع ادله ای است که فقیه از آن ها این حکم را استفاده کرده است. (1) البته خیلی از احکام حکمت آن ها برای ما روشن نیست و تعبدی می باشند. اینکه با غسل ها غیر از غسل جنابت بدون وضو نمی توان نماز خواند و یا می توان بدون وضو نماز و سایر کارهایی که شرطش وضو هست انجام داد، بین فقها اختلاف نظر است؛ برخی از مراجع می فرمایند: می توان بدون وضو با سایر غسل ها نماز و یا سایر کارهایی که شرطش وضو هست، انجام داد. (2) 1. آیت الله حکیم ، مستمسک العروه الوثقی، ج 3، ص 142. 2. توضیح المسائل مراجع ، مسئله 391 و 466 و ذیل آن ها ؛ و آیت الله خامنه ای، استفتائات، سوال 188. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔹🔹 نکته: مهم‌ترین حکمت وضع عبادات و به دنبال آن، وضع کفاره‌ها، تربیت معنوی و اخلاقی نفس انسانی است. نفس انسان، به خودی خود، میل به فرورفتن در شهوات و سرگرم شدن به لذت‌های مادی و حیوانی دارد. از این رو 💬 پرسش: گاهی نقل خبرى از خارج از کشور، مرتبط با عقاید مسلمانان است؛ اگر بیان چنین خبرى موجب وهن عقاید ما گردد بیان آن بهتر است یا کتمان آن؟ اگر کتمان شود، آیا «بى خبرى» از وجود چنین عقیده اى مفسده آمیزتر نخواهد بود؟ ✅ پاسخ: در این گونه موارد باید از قانون اهم و مهم تبعیت نمود و مصلحت و مفاسد کار را سنجید و آن چه مهم تر است باید مورد توجّه قرار بگیرد. [1] 🔹🔹 حدیث: امام علی (علیه السلام): نه تنها چیزی که علم نداری، بازگو مکن بلکه همه آنچه را که می دانی را نیز مگو. [2] 🔶نکته: با توجه به اینکه با گسترش اپلیکیشن های تلفن همراه و شبکه های اجتماعی احتمال دریافت پیام های مخرب عقاید دینی هر روز بیشتر از روز پیش می شود، مردم باید با هوشمندی از انتشار و ارسال این پیام ها خودداری کنند تا به این ترتیب دشمنان نتوانند با توسل به این اخبار، دست به گسترش باورهای خرافی و در نهایت سست کردن باورهای دینی بزنند. ----------------- پی نوشت:: [1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی. [2]. نهج البلاغه، حکمت، شماره 383.