eitaa logo
ويژه نامه پرسمان دينی همراه با پاسخ های قرآنی روايي
20 دنبال‌کننده
16 عکس
5 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان بخش اخلاقیات ❇️دروغ چه موقع و از نظر اسلام واحادیث مجاز شمرده شده؟ آیا توریه هم دروغ محسوب میشه و گناه هست ؟؟ روغ يكي از گناهان بزرگ و سرچشمة تمام بدي‎ها است،امام حسن عسگري ـ عليه السّلام ـ فرمود: «جُعِلتِ الخائِثُ كلُّها في بيتٍ و جُعِلَ مفتاحُها الكذبُ»[1]تمام پليدي‎ها در خانه‎اي نهاده شده و كليد آن دروغ است. دروغ انسان را در ميان مردم بي‎اعتبار نموده و اعتماد ديگران را از وي سلب مي‎كند و آثار بسيار نامطلوبي در پي دارد لذا دروغ از نظر اسلام حرام است؛ اما با اين وجود دروغ هميشه و در همه جا حرام نيست، در مواردي كه دروغ گفتن داراي مصلحت باشد از نظر شرع جايز و حتي در برخي موارد واجب مي‎باشد؛ بنابراين در پاسخ سؤال بايد عرض نمود كه فلسفة دروغ مصلحتي و تفاوت آن با دروغ معمولي آن است كه دروغ معمولي پيامدهاي منفي به‎دنبال دارد، باعث اختلاف، تفرقه، نفاق و ريختن آبروي خود فرد و ديگران مي‎شود؛ لذا براي همين آثار و پيامدهاي منفي آن، خداوند اين نوع دروغ‎ها را حرام نموده است، ذات دروغ حرام نيست؛ بلكه حرمت دروغ به‎خاطر آثار و پيامدهاي منفي آن است، اما در مواردي كه پيامد منفي نداشته باشد بلكه آثار مثبت داشته باشد؛ به‎ سبب همان آثارش، دروغ گفتن جايز است. لذا يكي از شرايط اصلي اين‎كه دروغ گفتن جايز است، اين است كه آثار مثبت به‎دنبال داشته باشد و اگر انسان دروغ نگويد، ضرر قطعي بسيار زياد و قابل توجه مالي يا جاني و...متوجه او يا ديگران شود. مواردي كه از نظر فقه اسلامي براي مصالح و فوائد مهم شرعي فردي يا اجتماعي دروغ تجويز گرديده عبارتند از؛ ضرورت و ناچاری و اصلاح میان مردم و ... البته قبل از پرداختن به دورغ مصلحت آميز بايد ديد راه ديگر و سالم تري براي رسيدن به نتيجه هست يا خير. اگر نيست باز هم نوبت پرداخته دروغ نمي رسد؛ بلكه نوبت توريه است. توريه هم يعني گفتن لفظي كه ذهن شنونده با آنچه در ذهن گوينده است يكسان عمل نكند؛ مثلا اگر فلان شخصي خانه است و كس مي پرسد كه آيا خانه شما است يا خير مشخص با اشاره به كنار خود بگويد او اين‌جا نيست يعني كنار من نيست در حالي‌كه داخل خانه و در اتاق نشسته است. در اينجا شنونده خيال مي كند منظور اين بوده كه فلان شخص اصلاً خانه نيست.
322.5K
منظور از توریه چیست؟ پرسمان اعتقادی محمدی
✨﷽✨ ✅نمونه پرسمان ها ❇️بخش اعتقادات 🔴در بهشت به مردان وعده حوری داده شده، خانم‌ها چه پاداشی می‌گیرند؟ ⬅️در جلد ۱۹ مجموعه آثار شهید مطهری در پاسخ به این سوأل که پاداش زنان مومن در بهشت چیست؟ چنین آمده که در روز قیامت، اگر شوهر زن مؤمنه، اهل بهشت بود همان مرد را به اختیار خود می‌پذیرد و اگر از اهل جهنم بود مردی را از میان مردان بهشتی برمی‌گزیند. شاید بتوان گفت علت این که زنان بهشتی، چه از جنس حوران بهشتی و چه آنان که وارد بهشت شده‌اند دارای یک همسر هستند، این است که چند شوهری علاوه بر ناسازگار بودن با طبیعت مرد با طبیعت زن نیز ناسازگار است. ⬅️اما گروهی دیگر از مفسرین در مقابل می‌گویند که حورالعین می‌تواند مذکر هم باشد، بر اساس این نظر شاید علت این که اوصاف حور به کار رفته در قرآن بر مؤنث دلالت می‌کنند نه بر مذکر، به این جهت بوده است که گفت‌وگو و محاوره در آن آیات با طائفه مردان مؤمن بوده است، نه با زنان مؤمن دنیوی، لذا اسلوب محاوره اقتضا داشت که اوصاف زنان بهشتی ذکر شود. ⬅️اما باید توجه داشت با مراجعه به آیات، روایات و تفاسیر مربوطه این گونه استفاده می شود که زنان با ایمان در قیامت در کنار زنان بهشتی (حورالعین) با مردان مؤمن بهشتی قرین می‌باشند. و زنان با ایمان با همسران با ایمان خود وارد بهشت می‌شوند. ↶【به ما بپیوندید 】↷ _______ http://eitaa.com/joinchat/1284702208C7c11ed722e
✨﷽✨ 💢 آیا سیزدهم نحس است؟ ریشه این فکر که سیزده نحس است از کجاست؟ ✍️شهید مطهری 💥به نظر من دو خاصیتی كه در بشر هست سبب پیدایش فكر نحوست در اشیاء و اعداد شده است. یكی اینكه بشر به طور كلی خودخواه است، یك حالت گریز از مركزی در مسئله ی تقبل مسئولیتها دارد، یعنی نمی خواهد مسئولیت شكستهای خودش را متوجه خودش بكند. همیشه دنبال این می گردد كه یك چیز دیگری پیدا كند و بگوید این بدی، این شكست، این بدبختی كه پیدا شد، این من نبودم، این فكر من نبود، این خُلق من نبود، این روح من نبود، این عادت اشتباه من نبود، این جهل و نادانی من نبود كه باعث این شكست شد، یك چیز دیگری بود. این یك علت بوده است كه بشر برای اینكه از تقبل مسئولیتها فرار كند، آمده است برای اشیاء، برای چهارشنبه، برای 13، برای 25، برای صدای كلاغ، برای صدای جغد نحوست قائل شده است. خاصیت دیگر، روح تنبلی است كه در انسان می باشد. انسان وقتی بخواهد علت قضایا را بفهمد، باید از طریق علمی و عقلی كاوش و تفكر و جستجو و تفحص كند تا علت واقعی اشیاء را درك كند، ولی با خیال، همه ی قضایا را زود می شود حل كرد. اگر در جنگی شركت كردیم و 52شكست خوردیم، چنانچه بنا بشود روی اصول دقیق علمی بررسی كنیم كه چرا شكست خوردیم، دو ناراحتی دارد: یكی اینكه می رسیم به اینكه خودمان مسئول این شكست بودیم؛ دوم اینكه مدتها باید زحمت بكشیم، به خودمان رنج بدهیم تا علتها را به دست بیاوریم؛ بعد رنج دیگری متحمل شویم آن علتها را از میان ببریم و وضع خودمان را اصلاح كنیم. ولی با یك كلمه خودمان را راحت می كنیم، می گوییم علت اینكه ما در این جنگ شكست خوردیم این بود كه مثلاً در روز چهارشنبه شروع كردیم یا روز 13 بود یا وقتی كه از شهر خودمان خارج می شدیم سگی جلو ما درآمد عوعویی كرد و این نحوست داشت و شكست ما اثر عوعو آن سگ بود. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج۲۵، ص ۴۰۴ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌↶【به ما بپیوندید 】↷ --------------------------------------- http://eitaa.com/joinchat/1284702208C7c11ed722e
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: اگر در نهايت هر انچه به صلاح است پيش مياد و پشت هر اتفاقي حکمت خدا قرار دارد پس چرا خدا گفته دعا کنيد؟ 🌺 پاسخ: در باره نقش وتاثير دعا بايد گفت : امام صادق(علیه السلام) مي‌فرمايد: "دعا، قضاي الهي را بر مي‌گرداند، اگر چه قضاي الهي محکم شده باشد. از اين رو زياد دعا کن که آن کليد هر رحمت و بر آوردن هر حاجت است". (1) 🌸از امام کاظم (علیه السلام) نقل شده : "بر شما باد به دعا کردن زيرا دعا و درخواست از خدا بلائي را که از مرحله‌قدر و قضا گذشته و جز امضاي آن نمانده (يعني تمامي اسباب آن فراهم شده، ولي هنور در خارج وجود پيدا نکرده) بر مي‌گرداند". (2) 🌹امام صادق (علیه السلام) مي‌فرمايد: "خدا را بخوان و دعا کن و مگو کار گذشته است!". (3) 🌿البته نبايد از ياد برد که تاثير دعا و ديگر عوامل در تغيير قضا و قدر تاثيري مطلق نيست و همه تقديرات و قضاها قابل تغيير نيستند؛ به عبارت روشن تر فقط قضاي غير حتمي هستند که تغيير پذيرند نه قضاي حتمي و قطعي . 1. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 ه ش ، ج 2، ص 470. 2. ترجمه تفسير الميزان‏ ، موسوى همدانى سيد محمد باقر ، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏ ، قم‏ 1374 ش، ج 2، ص 55. 3. اصول کافي،همان ج 4، ص 466 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
❓چرا به حضرت (سلام الله علیها) ام ابيها مي گويند؟ 🔹ام ابيها يعني: مادر و دلسوز پدر؛ كنيه اي است، كه حضرت رسول اكرم(صلی الله علیه واله) آن را به دختر گرامي خود داد. 🔰 چرا كه پيامبر در خردسالي مادر را از دست داد و سراسر عمر عزيزش را به سختي گذراند و پيوسته مورد آزار مشركان بود، يا در جنگ ها به اين سو و آن سو ميرفت و دشواري تحمل ميكرد. پس از تولد دختر عزيزش فاطمه، با اين كه وي كودكي بيش نبود، همواره چون پروانه به گرد شمع، از پدر جدا نميشد. در رفع اندوه او آن چه ميتوانست مي كوشيد. از پدر دلجويي مي كرد. اگر آن بزرگوار در جنگي آسيب مي ديد، فاطمه بود، كه بر زخم و رنج پدر مرهم مي نهاد و بر آرامش و سلامت جانش اصرار داشت. چون رسول خدا(ص) دلسوزي وي را مي ديد، اشك مي ريخت و مي فرمود: او مادر پدرش است. اين كنيه را شيعه و سني نقل كرده و در معناي آن وجوهي بيان نموده اند. 🔷 در ميان معاني آن شايد بهترين وجه اين باشد كه: "ام" در لغت به معني مقصود و هدف نيز آمده است و چون فاطمه ثمره درخت نبوت و حاصل عمر حضرت ختمي مرتبت بود، او را ام ابيها گفتند. 📚 عوالم العلوم و المعارف (مستدرک حضرت زهرا تا امام جواد علیهم السلام) پرسمان اعتقادی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ http://eitaa.com/joinchat/2846228496C6562595520
⭕️ سوال ❓آیا مشورت‌های امام علی علیه السلام به خلفا به معنای تایید حکومت آن‌هاست؟ 🔰 پاسخ 🔹 حضرت در طول ۲۵ سال خلافت خلفاء تنها ۱۰۷ بار به خلفاء مشورت داده‌اند که بیشتر آن‌ها نیز در حوزه مسائل شرعی و قضایی بوده است. 🔸 حضرت علت مشورت‌های خود را چنین بیان کرده‌اند:« من دست نگه داشتم (و گوشه‌گيرى را برگزيدم) تا اينکه ديدم گروهى از اسلام بازگشته و مرتد شده‌اند...(اينجا بود که) ترسيدم اگر اسلام و اهلش را يارى نکنم شاهد شکافى در اسلام يا نابودى آن باشم...» 🔹 در حقیقت مشورت‌ها و همراهی‌های مقطعی حضرت امیرالمومنین(‌علیه السلام) با خلفا نه به معنای حمایت و تایید خلافت آن‌ها بلکه به منظور جلوگیری از به خطر افتادن اصل و اساس اسلام بوده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید. https://btid.org/fa/news/196536 📎 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
۵. چرا كعبه در مكّه واقع شد؟ سؤال: چرا خداوند متعال خانه كعبه را در اين منطقه خشك و بى آب و علف قرار داد؟ چرا خداوند خانه اش را در لابه لاى تعدادى كوه و در درّه اى خشك كه اثرى از آب و آبادى در آن نبود (به جز چشمه زمزم كه در عصر حضرت ابراهيم عليه السلام نمايان شد) قرار داد؟ سنگ هاى كوه هاى اطراف كعبه به گونه اى است كه گويا آنها را در آتش سوزانده و آن جا نصب كرده اند. چرا چنين محيط خشنى براى خانه خدا در نظر گرفته شده است؟ چرا خداوند بندگانش را براى مراسم حج و زيارت خانه اش به چنين منطقه خشك و سوزانى خوانده است؟ با توجّه به سختى‌ها و مشكلات طاقت فرساى مسافرت در زمان هاى گذشته، قرار دادن كعبه مقدّس در مكّه، چه فلسفه اى دارد؟ جواب: پاسخ اين سؤال را از زبان حضرت على عليه السلام، كه باب علم پيامبر صلى الله عليه و آله است، [۱] بشنويم. حضرت در خطبه قاصعه (خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه) مى فرمايد: «وَلَوْ أَرَادَ سُبْحَانَهُ أَنْ يَضَعَ بَيْتَهُ الْحَرَامَ وَ مَشَاعِرَهُ الْعِظَامَ بَيْنَ جَنَّاتٍ وَ أَنْهَارٍ وَ سَهْلٍ وَقَرَارٍ، جمَّ الْأَشْجَارِ، دَانِي الِّثمَارِ، مُلْتَفِّ الْبُنَى، مُتَّصِلِ الْقُرَى، بَيْنَ بُرَّةٍ سَمْرَاءَ وَ رَوْضَةٍ خَضْرَاءَ، وَأَرْيَافٍ مُحْدِقَةٍ، وَ عِرَاصٍ مُغْدِقَةٍ، وَ رِيَاضٍ نَاضِرَةٍ، وَ طُرُقٍ عَامِرَةٍ، لَكَانَ قَدْ صَغُرَ قَدْرُ الْجَزَاءِ عَلَى حَسَبِ ضَعْفِ الْبَلَاءِ ؛ اگر خداوند خانه محترمش و مكان هاى انجام وظايف و مناسك حج را در ميان باغ‌ها و نهرها و سرزمين هاى هموار و پردرخت و پرثمر، مناطق آباد داراى خانه و كاخ هاى بسيار و آبادى هاى به هم پيوسته؛ در ميان گندم زارها و باغ هاى خرّم و پرگل و گياه، در ميان بستان هاى زيبا و پرطراوت و پرآب، در وسط باغستانى بهجت زا و جادّه هاى آباد قرار مى داد، به همان نسبت كه آزمايش و امتحان ساده تر بود، پاداش و جزا نيز كمتر بود». آرى در اين صورت مكّه آن حالت معنوى خود را از دست مى داد و به جاى آن كه عبادتگاه و مركز پرستش باشد، به تفريح گاه و گردشگاه تبديل مى شد. حضرت در ادامه مى فرمايد: « وَ لَوْ كَانَ الْإِسَاسُ الْمَحْمُولُ عَلَيْهَا، وَالْأَحْجَارُ الْمَرْفُوعُ بِها بَيْنَ زُمُرُّدَةٍ خَضْرَاءَ، وَ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ؛ وَنُورٍ وَضِيَاءٍ، لَخَفَّفَ ذلِكَ مُصَارَعَةَ الشَّكِّ فِي الصُّدُورِ، وَ لَوَضَعَ مُجَاهَدَةَ إِبْلِيسَ عَنِ الْقُلُوبِ، وَ لَنَفَى مُعْتَلَجَ الرَّيْبِ مِنَ النَّاسِ، وَ لكِنَّ اللَّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ، وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ، وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَكَارِهِ إِخْرَاجاً لِلتَّكَبُّر مِنْ قُلُوبِهِمْ، وَ إِسْكَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ. وَ لِيَجْعَلَ ذلِكَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ، وَ أَسْبَاباً ذُلُلًا لِعَفْوِهِ ؛ و اگر پى و بنيان خانه كعبه و سنگ هايى كه در بناى آن به كار رفته از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و نور و روشنايى بود شك و ترديد ديرتر در سينه هاى (ظاهربينان) رخنه مى كرد و كوشش ابليس بر قلب‌ها كمتر اثر مى گذاشت و وسوسه هاى پنهانى از مردم منتفى مى گشت؛ امّا خداوند بندگانش را با انواع شدائد مى آزمايد و با انواع مشكلات دعوت به عبادت مى كند و به اقسام گرفتارى‌ها مبتلا مى نمايد، تا تكبّر را از قلب هايشان خارج سازد و خضوع و آرامش را در جان آنها جايگزين نمايد. و دروازه هاى فضل و رحمتش را به رويشان بگشايد و وسايل عفو خويش را به آسانى در اختيارشان قرار دهد». نتيجه اين كه علّت انتخاب مكّه براى مكان خانه خدا، تحمّل بيشتر سختى‌ها و دريافت پاداش و اجر فزون تر، و فلسفه ساخت كعبه با وسايل بسيار ساده بالا بردن معنويت و روحانيّت اين خانه باعظمت است. ---------- [۱]: روايت معروف« انا مدينة العلم وعلى بابها» به طور گسترده در منابع روايى آمده است، تنها در جلدچهلم بحارالانوار، دوازده بار ذكر شده است! •✾📚 @Dastan 📚✾•
🤔 ❔آیا در روایات آمده است ، مردی که زنش بی حجاب بیرون می رود و او چیزی به زنش نمی گوید و بلکه او را به بی حجابی می کند دیوث و جهنمی است ❕❕ 💠💠 ❕به این نکته در روایات شده است ‌. 💠پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر مردی که راضی باشد همسرش خود را بیاراید و از خانه بیرون رود ، آن مرد است و هر که او را دیوث بنامد گناه نکرده است ، هر گاه زن آرایش کنان و عطر زنان از خانه اش خارج شود و شوهرش به این کار او باشد ، به ازای هر قدمی که بر می دارد برای شوهر او خانه ای در جهنم بنا می شود » 📚بحار الانوار ج100 ص249 👌در روایت دیگر از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « ای مردم خبر دار شده ام که زنان شما در گذرگاه ها با مردان تنه به تنه می خورند آیا شرم نمی کنید » 📚الفقیه ج3 ص444 👌از این رو یکی از صفات پسندیده مومن ، بودن او معرفی شده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند غیور است و هر غیوری را نیز دوست دارد » 📚الکافی ج5 ص535 👌و فرمود ؛ « غیرت داشتن نشانه است » 📚الفقیه ج3 ص444 ❕پدران و برادران نیز مخاطب روایات مذکوره هستند و آنان نیز نباید نسبت به بی حجابی دختران و خواهران خود بی تفاوت و احیانا به آن باشند اما نباید افراط در این مساله و اعمال زور و ضرب و زدن و مانند آن صورت گیرد @fatemi222
✨🌺✨🌺✨ 💢 ✅پرسش: چرا غیبت به دو قسمت صغری و کبری تقسیم شده آیا ، بین این دو ظهوری صورت گرفته که مرز این تفکیک دو غیبت شده باشد..!؟ ✍️پاسخ: تفاوت های متعددی میان غیبت کبری و غیبت صغری وجود دارد که این دو را از هم جدا می سازد. 🔹ازجمله اینکه غیبت صغری، با دوران سفارت و نیابت خاصه همراه بود و طی آن نواب خاص بین مردم و حضرت و ساطت می‏ کردند، اما این نیابت و وساطت با آغاز غیبت کبری منقطع شد. در واقع در دوران غیبت صغری، ارتباط شیعیان با حضرت ولیعصر ارواحنا فداه به طور کامل قطع نشده بود، بلکه چهار نفر از نواب خاص و مشخص بودند که میان شیعیان و آن حضرت ع واسطه بودند و همه شیعیان آنها را می شناختند. برخلاف دوران غیبت کبری که نائبان خاص وجود ندارند و هیچ شخص مشخصی میان شیعیان و امام زمان علیه السلام وساطت نمیکند. 🔸از این‌رو تعداد دیدار کنندگان حضرت ولیعصر ارواحنا فداه در غیبت صغری به طور نسبی بیش از غیبت کبری است. از آنجا که دوره اولی کوتاه و دومی طولانی‏ تر بوده است، برخی علت نامگذاری این دو دوره به غیبت صغری و غیبت کبری را همین نکته دانسته اند. البته برخی نیز علت این نحوه نامگذاری را بدین جهت دانسته اند که در غیبت صغری، احتجاب و عدم دیدار کمتر، و در غیبت کبری بیشتر است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ┈•گروه پاسخگویی فضای مجازی•┈ مرکز ملّی پاسخگویی ‌به سؤالات دینی پاسخگو|وب‌|روبیکا|سروش|گپ|بله|ایتا
🌐📝🌐📝🌐📝 💢 ✅پرسش : چرا بعد از فوت عبدالله پدر حضرت محمد(ص) با توجه به زنده بودن مادر ایشان سرپرستی حضرت به «حلیمه» سپرده شد؟؟ ✍️پاسخ: در روایات دو علت براى اینکار ذکر شده یکى نبودن شیر براى مادر آن حضرت و دیگرى رسم و عادت اهل مکه در اینکار. 1️⃣ در کتاب شریف کافى و مناقب ابن شهر آشوب از امام ‏صادق (علیه السلام) روایت ‏شده که چون رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بدنیا آمد چند روز گذشت که آمنه شیر نداشت و ابوطالب در صدد بر آمد تا دایه ای را پیدا کرده و آن نوزاد شریف را به وى سپرد. 2️⃣در بحار الانوار از کتاب الانوار ابوالحسن بکرى روایت ‏کرده که گوید: بزرگان و گذشتگان ما روایت کرده ‏اند که‏ عادت مردم مکه چنان بود که چون نوزادشان هفت روزه مى‏ شد به جستجوى دایه ‏اى براى او مى‏ رفتند تا او را به دایه دهند، و ازهمین رو به عبدالمطلب گفتند: براى فرزند خود دایه ‏اى پیدا کن ‏تا او را به دایه دهیم... 🔸البته در کنار این عوامل شاید تلاش برای حفظ جان حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) هم مد نظر بوده باشد. چرا که با توجه به آیات قرآن اهل کتاب با شناخت دقیقی که از او داشتند از طرف آنان تحت تعقیب بوده و اهل کتاب در پی قتل کودکی بودند که در آینده نزدیک دینش جهانی خواهد شد و موجودیت آنها را به خطر خواهد انداخت، از این روی عبدالمطلب و وهب بن عبدمناف _ پدر آمنه_که هر دو از ثروتمندان مکه بودند؛ با این حال فرزند خود را به دایه ای به نام حلیمه سعدیه سپردند تا او را دور از چشم اغیار در سرزمینی دور محافظت کند. چون مکه شهر توریستی و تجاری بود از این رو ورود و خروج افراد مشکوک و شرور و غریبه به آن آسان است و حساسیت ایجاد نمی کند و مردم شهر به حضور غریبه ها عادت کرده بودند بنابر این ربودن و ترور کردن فردی به آسانی امکان پذیر است فلذا چاره را در آن دیدند تا به این بهانه او را از شهر خارج سازند و به محل امنی که بر اهل کتاب ناشناخته بود [ چون آنها در مکه دنبال پیامبر بودند و می دانستند که او در مکه مبعوث خواهد شد و تا هجرت به مدینه در آنجا خواهد بود] بفرستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرکز ملّی پاسخگویی ‌به سؤالات دینی ‌پاسخگو |وب‌پاسخگو |اینستاگرام |ایتا
👈این چشم انداز را هم که حتماً ملاحضه فرمودید. 🎋بنام خدا 🎋چشم انداز خدمات مؤسسه https://eitaa.com/manabe_eslami/7 🌷«دائره المعارف» یا # موضوعی معارفی همراه»🌷 🎋 گامی کوچک در راستای هدفی بزرگ⚜️. 👈این مجموعه که جهت تقویت< در جهان> پا به عرصه ظهور گذارده و امید آن است که بتواند جرقه ای باشد بر فعالان در این حوزه. گفتنی است، برای ایجاد این مجموعه، شروع کار را با دو طرح، کوتاه مدت و بلند مدت از دیر زمان انجام شده و همچنان ادامه داد. 1️⃣ - طرح کوتاه مدت شفاف سازی داشته ها< کارهای انجام شده روی منابع دینی اسلامی> 2️⃣ - طرح دراز مدت < پس از پیدایش ظرفیت لازم > توسط، دست اندرکاران. به انجام وظیفه ای که خداوند دستور داده (1) پرداخته شود، تا ضمن ایجاد یکی از عوامل مؤثر در رستگاری جامعه (2) بتوانیم پس از آماده شدن زیر ساخت ها، آن ها را با اقسام و انواع ابزار ها، ارسال نموده و در اختیار موحدان عالم قرار دهیم. 👈گفتنی است در این مرحله از کار، نسبت به چند منبعی « و معصومان (ع)» که در جهان با زبان عربی مطالعه و قرائت می گردد، کافی است ما عنوان های اصلی و فرعی را به چند زبان زنده دنیا ترجمه کنیم و در اختیار آنان قرار دهیم،آنها خود ترجمه آیات قرآن و روایات را در اختیار دارند. اما نسبت به بقیه منابع، ضمن امکان آوردن شاهد مثال از زبان های مختلف و ترجمه بعضی از مطالب، در وضعیت فعلی نیز این نکته لازم به یاد آوری است که، علاوه بر فارسی زبانان، هم وطن و ... که در اقصی نقاط دنیا هستند، دوست داران زبان فارسی، همه جای دنیا، بوفور دیده شده، از این رو، وقتی این منبع ها در اختیار آنان قرار گیرد، لا اقل این معارف را، در کنار منابع فرهنگی خود قرار می دهند و با عنوان های هم مضمون خود در آن جامعه نیز نشر می دهند. 🌷و در نهایت بشارت به افرادی که می خواهند در خارج از ایران از این برنامه ها، استفاده کنند؛ کافی است یک تلفن همراه ایرانی داشته باشید بدین وسیله براحتی می توانید؛تمامی برنامه ها را در اقصی نقاط دنیا مشاهده بفرمائید. 🌷در پایان خلاصه کلام. در خدمت مردم شریف هستیم با مجموعه لقمه های آماده معارفی با دورچین های مطابق با ذوق و سلیقه اکثر مردم فارسی زبان.! 1 -«وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ » https://eitaa.com/hugifig/9 2 – قولوا لا اله الا الله تفلحوا
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: 🔰آیا می شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ ✍️پاسخ: ✅استاد مطهرى مى گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى تواند وجود داشته باشد». (1) 🌿بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهي در زندگي انسان است و قضا و قدر الهي مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگي پذيرفتني است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئي از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مومن باشد و چه كافر- چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئي از تقديرات الهي است. 💥بشر هميشه خود را در سر چهار راه هايي مي‌بيند. هيچ گونه اجباري كه فقط يكي از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكي از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعني طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن مي‌كند. (2) ☘️ اين كه از يك طرف مسئله تقدير الهي مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكي از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهي كه انسان با ارادة خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهي كه خداوند از ازل مي‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندي اين است كه بشر افعال خود را از روي اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد. 🔷اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يك حلقه از سلسله قانون عليت است و يك عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى كند. اما من مى توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد».(4) 🔹در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : « ِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر درموارد خاص به خوبي روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكي از مهمترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. 📚پي‌نوشت‌ها : 1. شهيد مطهري، مجموعة‌آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج1، ص 384. 2. همان، ص 385 . 3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369. 4. ناصر مكارم شيرازي، پيدايش مذاهب، ص 31. 5. نجم (53) آية 39. 6. رعد (13) آية 11. 📎 🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 💽 @kotahshenidanie 💽
✨﷽✨ 🌼چرا برای برخی گناهان مانند غیبت که روزمره انجام میدهیم هیچ احساس عذاب وجدانی نداریم ولی برای برخی مانند رابطه نامشروع حداقل، براے مدت کوتاهی ناراحت میشویم و عذاب وجدان داریم. مگر هردو ڪبیره نیستند؟ ✍️پاسخ:‌گاهی اوقات نفس انسان با انجام دادن یڪ گناه، ڪم ڪم نسبت به آن عادت ڪرده و قبح گناه در نظرش شڪسته می شود. گاهی هم شیطان گناهان را در نظر انسان ڪوچڪ و بی اهمیت جلوه می دهد. دلیل این مسئله هر ڪدام ڪه باشد، مجوز گناه نیست و همانطور ڪه فرمودید هر دوے اینها گناه ڪبیره است و پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم فرمودند: "الغِيبَةُ أشَدُّ مِن الزِّنا ، قيلَ :وكيفَ ؟ قالَ : الرجلُ يَزني ثُمّ يَتوبُ فَيَتُوبُ اللّه‏ُ علَيهِ ، وإنّ صاحِبَ الغِيبةِ لايُغفَرُ لَهُ حتّى يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ ؛ غيبت‏ ڪردن بدتر از زناست. عرض شد: چگونه؟ فرمود: مرد زنا می ڪند و سپس توبه مى‏نمايد و خدا توبه‏اش را مى‏پذيرد . امّا غيبت ڪننده آمرزيده نمى‏شود ، تا زمانى ڪه غيبت شونده او را ببخشد. 📚 الترغيب والترهيب : 3 / 511 / 24 ‌‌‌‌💽 @kotahshenidanie 💽
🔴 آیا برپاشدن هر پرچمی قبل از قیام امام زمان (عج) طاغوت است ؟ آیا جمهوری اسلامی مصداق این حدیث است؟ 🔹 امام صادق علیه السلام فرمودند : 🔺 كلّ رايةٍ ترفع قبل قيام القائم فصاحُبها طاغوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ 🔸 هر پرچمي قبل از قيام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با اين كار) غير خدا را پرستيده و بندگي نموده است. 📚 وسائل الشيعه، ج ۱۱ ، ص ۳۷ 🌺 پاسخ به این شبهه: اين روايت (و يا مشابه آن) به هيچ وجه دلالت ندارد كه قيام‌هاي به حق و تشكيل حكومت عادلانه، طاغوت و عبادت غيرخداوند (و يا گمراهي) است، بلكه در خود روايت قرينه داريم كه مراد قيام طاغوتي و قيام‌هايي است كه در مسير خدا و اهل‌بيت نباشد، بلكه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرينه ذكر كلمه «طاغوت» و جلمه «يَعبدُ من دون الله» است. مؤيّد اين مطلب روايت ديگري است كه مي‌گويد: «و مَنْ رَفَعَ راية ضلالة فصاحبها طاغوت» هر كسي پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است، در نتيجه روايت مذكور به قرائن خارجيه قيد بر مي‌دارد، كه هر پرچمي كه در مسير ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روايت كه هر قيامي قبل از ظهور مهدي (عج) طاغوتي است نمي‌توان تمسك نمود، چرا كه اطلاق آن حتّي قيام امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ را هم شامل مي‌شود، چون قبل از قيام مهدي (عج) است، و هرگز هيچ مسلماني حتي انسان فهميده‌اي در حقانيت قيام امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ شك ندارد، از اين گذشته ما قيام‌هاي فراواني را داشته‌ايم در تاريخ توسط غير ائمه ـ عليه‌السّلام ـ و انسان‌هاي غيرمعصوم، كه مورد تأييد ائمه قرار گرفته‌اند كه به برخي از آنها اشاره مي‌شود كه اين روايات با روايت فوق معارض است : قيام زيد بن علي قيام مختار بن ابي عبيدي ثقفي قيام يماني و ..... 🔹 و در نهایت قیامی طاغوت است که دعوت بسوی خود کند و نه بسوی دین خدا و البته میتواند مراد و منظور دعوت های دروغین مهدویت قبل از قیام قائم نیز باشد.که ادعای نیابت از سوی امام عصر را نیز دارند مانند جریان فعلی احمد الحسن و سایر مدعیان دروغین. 💽 @kotahshenidanie 💽
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بنام خدا فهرست مقدمه ttps://eitaa.com/bvcfjdaa/12 ضرورت پرسش و سؤال https://eitaa.com/bvcfjdaa/134 📗اقسام پرسش ها،ويژه و عادی ✅پرسش های قرآنی تفسيری 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/26 ✅پرسش با هدف دريافت راهکار 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/31 ✅پرسش از حکمت ها و علت ها👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/49 ✅پرسمان های عادی 👈فهرست پرسمان های عادی، قرآنی، روايي. https://eitaa.com/bvcfjdaa/97 https://eitaa.com/bvcfjdaa
❌ چرا می‌گوید امام زمان وجود دارد؟ از کجا معلوم؟ اصلا عقلانیه یکی اینقدر زنده بماند؟ اگر هست چرا او را نمی‌بینیم؟ 🔶 اول: اینکه به خاطر عمر طولانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود او را انکار کنید حرف اشتباهی است چون عمر طولانی یک چیز محال نیست بلکه خیلی از انسان‌ها در طول تاریخ بودند که عمر طولانی داشتند: 🔻 حضرت آدم و حوا که بیش از 1000 سال عمر کردند. 🔻 یا حضرت نوح که فقط 950 سال مردم را دعوت به خدا کرد و بیش از 1000 سال عمر کرد. 🔻 و یا لقمان حدود 3500 سال عمر کرده و.... پس امکان عمر طولانی وجود دارد همان طور که قبلا وجود داشته است. 🔷 دوم: دلیل دیگر برای طولانی بودن عمر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این است که چون امام زمان علم و دانش همه چیز را دارد و می‌داند چه چیزی سالم و چه چیزی مضر و آلوده است و غذای سالم می‌خورد بدن او همیشه سالم می‌ماند و سلول‌های بدن او مریض نمی‌شوند و از بین نمی‌روند. 🔻 طبق چیزی ‌که دانشمندان به آن رسیده‌اند علت پیری و مریضی و مرگ انسان به خاطر بیمار شدن و پیرشدن سلول‌های انسان است. اگر کسی بتواند سلول‌های بدنش را سالم و جوان نگهدارد هرگز پیر و بیمار نمی‌شود ولی کسی این علم را ندارد. اما امام زمان چون عالم به تمام علوم هست می‌تواند این کار را انجام دهد و سلول‌های خود را سالم نگهدارد و عمرش طولانی شود. 🔶 سوم: آن خدایی که تمام انسان‌ها را آفریده است و مرگ و زندگی در دست اوست خودش بهتر می‌داند به کسی چقدر عمر دهد و هر کسی را چند سال زنده‌ نگهدارد. 🔷 چهارم: آن خدایی که به انسان موی سر و ابرو داده است و موی سر بعد از مدتی پیر و سفید می‌شود ولی موی ابرو تا مدت‌ها بعد از سفیدی موی سر، سیاه و جوان است پس می‌شود یک انسانی را هزاران سال جوان نگه داشت. ♦️ پنجم: اما اینکه از کجا بفهمیم امام زمان وجود دارد؟! ◀️ اگر ما امامت را که جز اصول مذهبمان هست قبول داشته باشیم باید پیامد‌های آن را هم قبول داشته باشیم، باید سخنان آن‌ها هم بپذیریم، وقتی 11 تا امام آمدند و همه تاکید کردند که امام دوازدهم غایب می‌شود باید بپذیرم که امام دوازدهمی هست که غایب است. یعنی ما از طریق روایات و سخنان امامان قبل می‌فهمیم که امام دوازدهمی هست که غایب است. ◀️ و همچنین یک سری افراد خاص و مورد اعتماد امام یازدهم بودند که امام زمان را به آن‌ها نشان داده بود و آن‌ها وجود امام زمان را تایید کرده‌اند. 🔶 ششم: اینکه ما امام زمان را نمی‌بینیم دلیل بر نبودن آن نیست! زیرا خیلی چیزها وجود دارند که ما نمی‌بینیم مثل هوا، اتم، ذرات، اشعه‌ها و امواج و عقل و ... با اینکه هستند ولی ما نمی‌بینیم. ندیدن دلیل بر نبودن نیست. 🔷 هفتم: علاوه بر این شاید خیلی از ما امام زمان را بارها دیده باشیم ولی او را نشناخته‌ایم. ♦️ هشتم: همچنین بعضی افراد خاص هستند که امام زمان را ملاقات کردند مثل علی بن مهزیار، ابن هشام، علامه حلی و... که این دلیل بر این است که امام زمان هستند. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
🚨 علت دین گریزی بسیاری از افراد تحصیل کرده شهید علامه : 🔸علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده [از دین] این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است. 🔸 در واقع آن چیزی که آنها انکار می‌کنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است. 🔸افرادی مانند من که با پرسش‌های مردم درباره مسائل مذهبی مواجه هستیم، کاملا این حقیقت را درک می‌کنیم که بسیاری از افراد تحت تأثیر تلقینات یا ، افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثرِ سوء بخشیده و آنها را درباره حقیقت دین و مذهب دچار تردید و احیانا انکار کرده است. 🔸 از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود. 🔸 این بنده شخصا سال‌هاست که این مطلب را احساس کرده‌ام و وظیفه خود دانسته‌ام که فعّالیت‌های مذهبی خود را تا حدودی که توانایی دارم در راه تعلیم صحیح و معقول مفاهیم دینی و مذهبی متمرکز کنم. 🔸 تجربه نشان داده است که این‌گونه فعّالیت‌ها است. 📗 استاد مطهری، امدادهای غیبی در زندگی بشر، ص ۴۸-۴۷ 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
♨️من وقتی چشم باز کردم بهم گفتن مسلمان و شیعه هستی اما الان خودم با تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدم که مسیحیت بهتر از اسلام هست پیروان مسیحیت خیلی خیلی پایبند تر از شیعه ها هستند نسبت به مسائل دینشون.....حالا اگه واقعا مسیحی بشم گناه کردم تکلیفم چی میشه؟؟♨️ 🔆با تشکر از سوال کننده محترم که اهل تحقیق و پژوهش است و مایه خوشحالی است که همچین نوجوانانی داریم. 💢اسلام به ما توصیه کرده در دین خود تحقیق و پژوهش انجام دهیم و دین انسان تقلیدی نباشد 📌مهم آن است که انسان در این مسیر به دور از پیش داوری و با انصاف و عقلانیت به دین و آیینی معتقد گردد که بتواند در قیامت در پیشگاه خداوند پاسخگو باشد. ♦️در سوال مطرح شده که مسیحیت بهتر از اسلام است چون پیروان مسیحیت خیلی خیلی پایبند تر از شیعه ها هستند. بنابراین سوال کننده علت برتری مسیحیت را پایبندی پیروان مسیحیت می دانید واین می رساند که تحقیق ایشان کامل نبوده چون . 1️⃣حقانیت یک دین با پیروان آن دین سنجیده نمی شود بلکه باید به اصل دین یعنی به دستورات ، احکام ،اخلاقیات و... سنجیده شود که در این زمینه اسلام خیلی خیلی کاملتر است و مسیحیت یا اصلا ندارد و یا بسیار کم دارد 2️⃣ممکن است اسلام به خیلی از امور دستور دهد و مسلمانان به آن دستورات عمل نکنند آیا این دلیلی برای این است که اسلام دین حقی نیست. 3️⃣در مسیحیت نیز اینگونه است این دستور را از اموزه های مسیحیت شنیده ایم که اگر کسى به طرف راست گونه‌ات سیلى زد طرف چپت را هم در اختیارش بگذار» آیا در مسیحیت به این دستور عمل میکنند؟ آیا کشته شدن میلیون ها انسان در جنگ جهانی دوم وسایر کشتار های جهان مانند عراق وبوسنی وافغانستان و.... عمل به همین توصیه است؟ 4️⃣ معتقد ترین افراد در مسیحیت کشیش ها و راهبه ها هستند آیا آنها به دستورات مسیح عمل می کنند؟ بعنوان نمونه فقط به یک پرونده انحرافات جنسی آنها اشاره می شود بر اساس گزارش سفیر واتیکان در سازمان ملل در سال 2015، از سال 2004 تا 2014 حدود 3 هزار و 400 تجاوز جنسی توسط کشیش‌ها صورت گرفته که از این تعداد 2 هزار و 572 کشیش محاکمه شده‌اند و 384 کشیش از سمت خود اخراج شده‌اند. ✅با یک تحقیق ساده می توانید انحرافات اخلاقی و اقتصادی کشیشان را که خود غربی ها بیان کردند را یافت کنید. 🔔اما ایراداتی که به دین مسیحیت وارد است و نیاز به تحقیق دارد را بطور فهرست وار بیان میکنیم 1-تحریف در کتاب انجیل باید دانست که اولین کتاب انجیل 60 سال بعد از حضرت مسیح نوشته شده و تعداد 10 انجیل مختلف وجود دارد 2-انحراف از توحید و اعتقاد به 3 خدایی 3- اطاعت از حاکمان ظالم 4- رفتار ناپسند با مادر 6-ترس از مرگ و سرزنش خداوند و.... 🌿واخرین کلام اینکه انسان اگر به اسلام هم شک داشته باشد بایدطبق حکم عقل عمل کند یعنی تا زمانی که یقین به کامل و جامع بودن دین دیگری پیدا نکرده است از اسلام دست بر ندارد چرا که اسلام احتمالا کاملترین دین باشد تا بعد از متوجه شدن به اشتباه خود خسارتی نکرده باشد 💯برای مطالعه در مورد اشکالات مسیحیت به لینک زیر مراجعه کنید https://www.porseman.com/!120141 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
♨️در خصوص ظهور امام زمان عج گفته میشه جامعه باید خوب بشه افراد اصلاح بشن آماده بشن تا امام عج ظهور کنند. از طرفی گفته میشه زمانی امام عج ظهور میکنن که فساد و ظلم و گناه زیاد میشه. خوب این دوتا چطور قابل جمع هستن؟ یا باید خوب بشن مردم که آقا بیاد یا فساد زیاد بشه. ✅پاسخ: 1️⃣عبارتی که در روایات فراوان دیده می‌شود و باعث این پرسش شده است این‌گونه است: "یملأ الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا"؛ زمین را پر از عدل و داد می‌کند همان‌طور که پر از ظلم و ستم شده است. ◀️این روایت در صدد بیان علایم ظهور نیست و نمی‌خواهد بیان کند که هرگاه جهان پر از ظلم شد حضرت ظهور خواهد کرد. ◀️در هیچ حدیثی بیان نشده است که ظهور به شرط گسترش و ازدیاد ظلم، فساد و گناه رخ می‌دهد، بلکه در تمامی احادیث مربوطه تصریح شده است که «ایشان جهان را پر از عدل و قسط می‌کند، چنان که پر از ستم و ظلم شده است – یا پیش از ظهور شده بود». " کَمَا " یعنی "همانگونه که"، نه "پس از آن که". ♦️ آنچه از این روایت فهمیده می‌شود آن است که گسترش و توسعۀ عدالت و ریشه‌کن شدن ظلم و ستم فقط به وسیلۀ امام زمان(عج) انجام می‌گیرد. 2️⃣در روایت داریم که امام می گوید: دعا بسیار کنید تا فرج اتفاق بیافتد، یا بهترین اعمال امت من انتظار کشیدن برای فرج است. در هیچ روایتی نداریم که جایی گفته شده باشد ظلم و فساد کنید تا فرج نزدیک شود. 3️⃣لازمۀ ظهور، نه تنها ازدیاد ظلم و فساد نمی‌باشد، بلکه برخورداری از پیروان و یاران مناسب برای تحقق این امر مهم می‌باشد.و بدون یار و نیرو هیچ انقلابی شکل نخواهد گرفت ♦️بعنوان مثال امام خمینی رحمة الله در سال 1342، همان امام سال 1357 بودند، اما آن موقع یار نداشتند، و پس از مساعد شدن شرایط، فراهم شدن زمینه‌ها و نیز حضور گستردۀ پیروان و یاران در سطوح گوناگون قیام نمودند و انقلاب به نتیجه رسید 4️⃣در احادیث تصریح شده که آن هنگام، حضرت مهدی علیه السلام،ظهور خواهند کرد که شیعیان، پیروان و یاران بسیاری در سرتاسر جهان دارند که سپاهی مقتدر برای قیام و حکومت جهانی تشکیل می‌دهند 🔻اما، متأسفانه در مورد این دسته از احادیث، هیچ تبلیغ و روشنگری خاصی صورت نگرفته است و فقط به دورغ القا می‌کنند که جهان باید پر از ظلم و فساد شود تا ایشان ظهور نمایند! ◀️در حالی که جهان همیشه، حتی زمان رسول الله صلوات الله علیه و آله نیز پر از کفر، شرک، ظلم، فساد و گناه بوده است. حتی در قرن هفتم با حمله مغول در تمام سرزمین های اسلامی بت خانه ها دوباره رواج پیدا کرد ولی امام زمان ظهور پیدا نکردند 5️⃣در روایات می بینیم علت اصلی‌ تأخیر در ظهور کثرت غفلت و گناه، به ویژه در میان شیعیان، می‌باشد. چنان که خود فرمودند: ◀️«وَ لَوْ أَنَّ أَشْیاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَی اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا فَمَا یحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ» (احتجاج، ج2، ص499) 🔻ترجمه: اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم. 6️⃣پر شدن زمین از ظلم به معنای پر شدن آن از ظالمان نیست. ◀️این پر شدن ظلم یعنی مردم همه مشتاق عدالت اند اما عده ای مستکبر در حال ظلم و ستم اند و برای همین مردم برانگیخته می شوند وبدنبال منجی می گردند 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
🚨 چرا زنان مسلمان برای چادر، رنگ مشکی را انتخاب نموده‌اند؟ 💠 رنگ مشکی معانی زیادی دارد. اگر به همه معانی و علت استفاده از رنگ مشکی در دیگر کشورها نظر بیفکنیم، دیگر تهمت غم و افسردگی به نمیدهیم. 💠 رنگ مشکی رنگ اقتدار و بزرگی و برتری است 🔸به همین دلیل در ورزش‌های رزمی کمربند مشکی به عنوان بالاترین درجه در نظر گرفته شده است. 💠 رنگ مشکی رنگ دانایی است. 🔸به همین دلیل جهت دانا نشان دادن قاضی‌ها و وکیل‌ها در جهان غرب همچنان از رنگ مشکی یا سورمه‌ای بسیار سیر که به مشکی می‌زند استفاده می‌شود. 🔸لباس و کلاه فارغ‌التحصیل‌های بیشتر رشته‌ها نیز مشکی است. 💠رنگ مشکی رنگ تقدس است 🔸به همین دلیل ردای کشیش‌ها، راهب‌ها و راهبه‌ها به رنگ مشکی است. 💠رنگ مشکی رنگ هیبت و عظمت است؛ 🔸به همین دلیل رنگ سنگ‌های کعبه و رنگ پرده آن مشکی‌انتخاب شده است تا عظمت آن بیشتر احساس‌شود. 💠 رنگ مشکی رنگ نجابت و شرافت است. 🔸و لذا یک زن مسلمان با استفاده از رنگ مشکی برای چادر و حجابِ برترِ خود، اقتدار خود دانایی خود تقدس خود هیبت و عظمت خود نجابت و شرافت خود را به همراه دارد♥️ 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
بنام خدا فهرست مقدمه ttps://eitaa.com/bvcfjdaa/12 ضرورت پرسش و سؤال https://eitaa.com/bvcfjdaa/134 📗اقسام پرسش ها،ويژه و عادی ✅پرسش های قرآنی تفسيری 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/26 ✅پرسش با هدف دريافت راهکار 👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/31 ✅پرسش از حکمت ها و علت ها👇 https://eitaa.com/bvcfjdaa/49 ✅پرسمان های عادی 👈فهرست پرسمان های عادی، قرآنی، روايي. https://eitaa.com/bvcfjdaa/97 https://eitaa.com/bvcfjdaa
سوال 👈اخلاق به چه معناست؟ جواب 👈اخلاق جمع خُلق است . خُلق حالت و کیفیتی باطنی است که با چشم سر و حواس ظاهری ، دریافتنی نیست در مقابل خَلق عبارت است از حالت و کیفیتی محسوس که با چشم سر و حواس ظاهری دریافتنی است 👌اخلاق شامل ویژگیهای باطنی و معنوی انسان مانند: مهربانی، نرم خویی، شجاعت و از قبیل ویژگیهاست که با حواس ظاهری دریافتنی نیستند اگر چه میتوان آثار آنها را مشاهده کرد، بنابراین اخلاق صفتها و ویژگیهای باطنی و معنوی انسان است.