🔶 عده ای معتقدند روش #روان_شناسی، روشی علمی-تجربی است و علم نمی تواند حاوی ارزش باشد؛ بنابراین نمی توان از #روانشناسی_اسلامی یا هر نوع روان شناسی آمیخته با ارزش های دینی یا غیر دینی سخن گفت.
🔷روش شناسی پژوهش در روان شناسی در سه دهه اخیر با تغییر و تحولات بازهم بیشتری رو به رو بوده و نوآوری در این موضوع همچنان ادامه دارد این تحولات به خصوص در گسترش و تعمیق انواع طرح های پژوهش کیفی چون مطالعه موردی طرح های روایتی تئوری زمینه ای روش تاریخی، قوم شناسی، پدیدارشناسی، تحقیق در عمل و تحلیل گفتمان بیشتر دیده می شود ما شاهد هستیم که محققان کنونی از انواع گوناگونی از روش های کمی و کیفی پژوهشی بهره می گیرند.
📖کتاب #انسان_به_زبان_روان به کوشش #محمد_ناصر_رضایی در سه نشست با عناوین زیر به رشته تحریر در آمده است:
🔸نشست اول: زمینه های شکل گیری روانشناسی اسلامی
🔸نشست دوم:روش شناسی تجربی و روانشناسی اسلامی
🔸نشست سوم: روش تحقیق کیفی و روانشناسی اسلامی
#روان
#روانشناسی
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org
🔶 نیاز به منابع مالی فراوان موجب شد تا کشورهای اروپای غربی تحصیل فلزات گران بها را «#سیاست_ملی» خود تلقی کنند. کشورهایی خودشان و مستعمراتشان فاقد معادن سرشار طلا بودند، برای دستیابی به آن توجه خود را به اجرای سیاستهایی معطوف کردند که موجب «تراز بازرگانی مثبت» شود و طبق آن، هرگاه در یک کشور مقدار کالای فروختهشده ظرف یک سال به سایر کشورها بیشتر از کالاهای خریداریشده از این کشورها باشد، مازاد این دو مقدار به صورت طلا یا ارز وارد کشور خواهد شد.
🔷 #سوداگران معتقد بودند که وضع عوارض گمرکی برای صادرات زیانآورست و جامعه (مردم) تنها با پرداخت عوارض کمتر، به صادرات خواهد پرداخت. از سوی دیگر، با گرفتن هزینه گزاف گمرکی از واردکنندگان کالاها، از میزان واردات باید کاست.
⭕️ بر پایه اندیشه مرکانتیلیستی، برای تحقق این سیاستها، دولت پدرسالاری باید باشد تا در همه کوششهای اقتصادی کشور و برتری یافتن بر رقیبان دخالت کند. صنعت در این مکتب در سنجش با کشاورزی مهمتر است و زمینه تولید بیشتر را برای صادرات و به دست آوردن منافع خالص فراهم میکند. تجارت بهویژه تجارت خارجی، که موجب ورود فلزات پربها به کشور میشد، بیش از دیگر حرفهها اهمیت یافت.
💢 سوداگران درباره افزایش جمعیت نیز که موجب فزونی نیروی مولّد و پیدایی ارتش بزرگ میشد، نظر مثبتی داشتند و از اینرو، تشویق به افزایش جمعیت، یکی از مبانی مکتب #مرکانتیلیسم به شمار میرود. #منکرتین، #ژتوماس_من و #کلبر از جمله نظریهپردازان این مکتب به شمار میروند.
📖 کتاب #سرمایه_داری؛ بهکوشش #علی_اصغر_هادوینیا
#معرفی_کتاب
#آموزش_مفاهیم
📌@canoo
48.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مجلس انقلابی و چالش های قانون گذاری
💢 از مهم ترین ویژگی های مجلس انقلابی توجه به مشکلات مردم، رفع و قانون گذاری آن ها است. اما آنچه همواره مورد پرسش واقع است ساختار های تصویب یک قانون است، اینکه فرآیند قانون گذاری با چه چالش های مواجه است و مجلس انقلابی باید چگونه از این موانع عبور کند.
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هفدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
#متین_فارابی
#محمد_غلامیان
#مجلس_انقلابی
#نماینده_مجلس
#کانون_اندیشه_جوان
#تشکل_های_دانشجویی
#مجلس_شورای_اسلامی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔶واژه تمدن از دیرباز وجود داشته است؛ لکن به معنای اصطلاحی و امروزی اش از قرن هجدهم میلادی و بر پایه ی دیدگاه #اومانیستی تدوین و منسجم شد و در همین راستا محققان علوم اجتماعی تعریف هایی مختلف برای تمدن ارائه کردند.
🔷 برخی چون #ابن_خلدون معتقد است تمدن ویژگی اجتماعی انسان ها بوده و دوره پسابادیه نشینی را تمدن گویند این گونه که تمدن به دنباله بادیه نشینی رخ می نماید؛ همچنین علامه جعفری با تأکید بر تفاوت #فرهنگ و تمدن بر این باور است که تمدن را تشکل و انسجام هماهنگ انسان ها در زندگی معقول با داشتن روابطی عادلانه در راستای پیشبرد اهداف مادی و معنوی خود می داند؛ بنابراین مخرج مشترک تعاریفی را که از تمدن ارائه شده است می توان سازمان مندی، انتظام اجتماعی و پیشرفت در بعد مادی و معنوی انسان را تمدن گویند.
💢 بر همین اساس تمدن اسلامی تمدنی #ایدئولوژیک است که بنیاد آن بر #توحید بوده و در تلاش است با داشته ها و اندوخته های مادی و معنوی انسان را به سمت کمال مادی و معنوی سوق دهد.
📖 کتاب #انقلاب_و_تمدن_نوین_اسلامی به کوشش #مجتبی_باباخانی_و_جبار_شجاعی
#تمدن
#تمدن_اسلامی
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 همواره وام گیری های فکری از سوی وام دهنده بدون بهره نیست. این وضعیت در دو حالت ممکن است پیش آید؛ حالت اول آن جایی است که وام گیرنده فکری در ازای استفاده از انتقادات وارد بر تجدد، مبانی فکری خود را در رهن و گرو وام دهنده (تجدد) می گذارد. وقتی چیزی به عنوان وثيقه واگذار شود، مادامی که آن چیز در رهن دیگری است، از منشأ اثر بودن می افتد.
🔷 ممکن است وام گیرندگان فکری در ازای سود بردن از انتقادات پست مدرنیستی تجدد، مبانی خود را برای مدتی تعطیل کرده، در رهن وام دهندگان بگذارند. طبیعی است که در این شرایط، همواره مصرف کننده این انتقادات خواهند بود، نه تولید کننده آن؛ زیرا مبانی اسلامی را به منظور استفاده از انتقادات پست مدرنیستی تجدد در رهن گذاشته اند.
⭕️ در این شرایط برای تولید معرفت، چاره ای جز استفاده از مبانی تجدد غربی یا مبانی دیگر تمدنها نیست. لذا معرفتی که از این رهگذر تولید می شود، اسلامی نبوده که همان اندیشه مدرن و بسط آن خواهد بود. اما حالت دوم صورتی است که وام گیرنده فکری، مبانی تمدنی خود را در ازای استفاده از انتقادات پست مدرنیستی تجدد، تعطیل نکرده و در رهن تجدد نگذاشته است.
💢 ليکن این مبانی یا در نزد وام گیرنده خاموش است و هیچ التفاتی نسبت به آن نمی شود و یا اساسا توانایی هم آوردی با تجدد را ندارد. لذا به سادگی حاشیه نشین می شود و توليد معرفت غير مدرن، ناممکن است. بنابراین وام گیرندگان فکری باید به این نکته اساسی التفات کنند که نه مبانی خود را تعطیل کنند و نه آنها را به حال تعطیل واگذارند. باید مبانی خویشتن را فعال کرد تا شرایط تولید معرفت ممکن گردد.
📖 کتاب #پارادوکس_روشنفکرانه به قلم #داوود_مهدوی_زادگان
#مسئله
#اسلام
#مدرن
#مدرنیته
#پست_مدرن
📌@canoon_org
27.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مشارکت سیاسی مردم
💢 کاهش مشارکت سیاسی در ادوار گذشته انتخابات، پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت، آینده نظام سازی توجه به این پیامدها و وضعیت به وجود آمده را طلب می کند.
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هفدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
#متین_فارابی
#محمد_غلامیان
#مجلس_انقلابی
#نماینده_مجلس
#کانون_اندیشه_جوان
#تشکل_های_دانشجویی
#مجلس_شورای_اسلامی
#گفتگو_های_تشکل_های_دانشجویی
📌@canoon_org
🔷 شکاف نسلی بین والد و فرزند توسط عوامل مختلفی از جمله عوامل مدرسه ای (بالأخص معلم) نزديكان، #رسانه، #فرهنگ جامعه و غیره تعدیل یا تشدید می گردد؛ مثلاً وقتی معلم یا دوستان فرزند ما بتوانند خلأهای شناختی، عاطفی و رفتاری بچه ای را پرکنند و او بتواند با آنها هم زبانی (در راستای اهداف تربیتی داشته باشد این شکاف نسلی و در نتیجه آسیب های تربیتی تعدیل می گردد.
🔶 از سوی دیگر در مواردی این شکاف نسلی به عنوان یک بحران در تربیت فرزند محسوب می شود. به این نحو که همۀ عوامل مؤثر در تربیت؛ نظیر خانواده، نظام آموزشی ،فرهنگ جامعه و ... با این گونه بچه ها شکاف نسلی داشته باشند؛ در این صورت ،زبان افکار و گرایش های این بچه را کسی درک نمی کند.
💢 لذا، بچه احساس تنهایی در بین جمع خانوادگی و کلاس درس و ... خواهد کرد که می تواند آسیب های تربیتی نیز برای این فرزند در پی داشته باشد. البته، در چنین مواردی، مسئله تهاجم فرهنگی این بحران های تربیتی را تشدید می کنند. آن ها با استفاده از روشهای متفاوتی این گونه بچه ها را با اهداف خود همراه می سازند و در بلندمدت افکار و گرایشهای آنها را جهت دهی خواهند کرد.
📖 کتاب #تربیت_آسیب_زا اثر #امیر_نوری_زاده
#تربیت
#خانواده
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org
🔷 هر یک از علوم گوناگون با ویژگی های خاص خود، اهداف و مقاصد معینی را مد نظر داشته اند. تنوع و گوناگونی علوم و رشد و تکامل آن، به موازات پیشرفت های اعجاز آمیز بشر در عرصه های مختلف، تا اندازه زیادی معلول تنوع و گوناگونی غایاتی است که انسان ها از طریق پژوهش در رشته های مختلف علوم، به جست و جوی آنها پرداخته اند.
🔶 هر مقدار که نیازها، خواست ها و مقاصد بشر افزوده شده است، به همان میزان رشته ها و تخصص های موجود در علوم نیز افزوده شده است. این افزایش به طور منطقی مبتنی بر این حقیقت است که هر حوزه علمی، به تناسب توان و قلمرو و ویژگی های خاصش، تنها از عهده اهداف و مقاصد مشخص و مورد انتظار همان حوزه بر می آید و اهداف و مقاصد تازه، به اقتضای نوعشان، نیازمند تأسیس حوزه جدید علمی یا شاخه جدیدی هستند.
💢 بنابراین تفاوت نوع خواست ها، مقاصد و هدف ها از یک سو، ایجاد و تأسیس حوزه ها، رشته ها و شاخه های جدید علمی را در پی دارد و از دیگر سوی، کارآیی و نتیجه بخشی مفید و مستقیم هر حوزه را در حدود اهداف و مقاصد همان حوزه، محدود می سازد.
📖 کتاب #تکامل_زیستی_و_آیات_آفرینش به قلم #ابراهیم_کلانتری
#علم
#انسان
#تکامل
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org
🔷 وقوع #انقلاب_اسلامی در ایران موجب شد صاحب نظران و تحلیل گران #انقلاب به تکاپو افتاده و هر کدام تلاش کنند یکی از نظریه های ارائه شده از سوی اندیشمندان غربی را بر انقلاب اسلامی ایران تطبیق دهند؛ از این رو ضرورت وقوع انقلاب اسلامی ایران را در عواملی همچون توطئه خارجی #مدرنیزاسیون مسائل اقتصادی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و مذهبی می دیدند؛ در حالی که با واکاوی دقیق زمینه ها، اندیشه ها و چگونگی انقلاب اسلامی در ایران به خوبی میتوان تطبیق ناپذیری این نظریه ها بر انقلاب اسلامی ایران را شاهد بود #امام_خامنه_ای بر این باورند که انقلاب ضرورتی طبیعی بر مبنای سنن الهی بود.
🔶 مقصود هم این است که نظام هستی به عنوان مظهر و تجلی اراده و مشیت خداوندی، سنت ها و قوانینی در خود جای داده است که نه قابل تغییرند و نه می توان جایگزینی را برای آنان در نظر گرفت. در این نگاه بشر چه بخواهد و چه نه و چه قدرتهای استکباری راضی باشند و چه نباشند این سنت ها قابل تغییر نبوده و تحقق خواهند یافت یکی از این سنن، ظهور حق و پیروزی آن بر باطل است؛ جریان هستی و اداره امور جهان و اقدام های اختیاری انسان باید با تدبیر الهی و با اتکا به معرفتی درست اداره گردد تا در نهایت سعادت انسانی تأمین و تضمین شود.
📖 کتاب #انقلاب_و_تمدن_نوین_اسلامی به کوشش #مجتبی_بابا_خانی و #جبار_شجاعی در سه فصل نگارش یافته است:
🔸فصل اول: چارچوب مفهومی نظری
🔹فصل دوم: انقلاب اسلامی ایران و نظم نوین جهانی
🔸فصل سوم: انقلاب اسلامی ایران در گستره تمدن نوین اسلامی
📌@canoon_org
🔷 #گلوبالیسم، یکی از فراگردهای مهم و تأثیرگذار بر قلمروهای گوناگون زندگی اجتماعی می باشد که در محافل دانشگاهی، رسانه ها و کانون های اقتصادی کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. برخی، جهانی شدن را با بین المللی شدن برابر می دانند؛ از این منظر جهانی شدن با جریان گسترده و فزاینده تجارت و گردش سرمایه در میان کشورها تعریف می شود.
🔶 گاهی مقصود از گلوبالیسم، طرح #غربی_سازی است که برای تضعیف و نابودی #فرهنگ های دیگر، در حال اجراست. هنگامی که نیروهای #جهانی_شدن، با استفاده از شیوه های غیرشخصی و سازمان یافته مانند #ماهواره و #اینترنت، با افرادی از فرهنگ ها و کشورهای دیگر، به اجتماع محلی، خانه ها و حریم خصوصی انسان ها نفوذ می کنند، زندگی شخصی نیز از تغییر و تحول در امان نمی ماند.
💢 گلوبالیسم اشکال جدید و بی سابقه ای از مخاطره و تهدید همچون مخاطره های #صنعتی_شدن، سلاح های کشتار جمعی، زیست محیطی و بهداشتی را به بار آورده است که تفاوت چشمگیر کمی و کیفی با مخاطره های موجود در دوره های پیش دارند؛ به گونه ای که اکنون از جامعه مخاطره آمیز صحبت می شود.
📖 ماهنامه #زمانه، شماره 4 و 5 ، ص 35
#آموزش_مفاهیم
📌@canoon_org
51.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 عدالت آموزش در آموزش مجازی
💢 امروزه, آموزش مجازی به عنوان یکی از کاربردهای مهم فن آوری های جدید اطلاعات و ارتباطات در جهان مطرح و فعالیت های گسترده ای در این راستا آغاز گردیده است. اما، همچنان که این روش از آموزش، در حال رشد است؛ بحث های گسترده ای در رابطه با عدالت آموزشی مطرح است که مزایا و معایب آن را با چالش مواجه کرده است...
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به شانزدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
#کالک
#حامد_ضمیری
#مهدی_هادی_زاده
#گفتگوی_تشکلهای_دانشجویی
#آموزش_مجازی_در_ایام_کرونا
#انجمن_اسلامی_دانشگاه_تهران
#گفتگوهای_تشکل_های_دانشجویی
#مرکز_مطالعات_بسیج_دانشگاه_فرهنگیان
📌@canoon_org
🔶 انحراف نهضت مشروطیت از زمانی آغاز شد که واژه همهفهم و ریشهدار «#عدالت_خانه»، جای خود را به واژه نوظهورِ «#مشروطه» داد و آنگاه سیل تبلیغات حسابشده غربباوران، در عمل آن را در معنایی معادل «#لیبرال_دموکراسی» غربی تفسیر کرد.
🔷 #مشروطه وارداتی، براساس دو اصل #آزادی و مساوات (بهمعنای #لیبرالیستی-ماسونی که به ترتیب نیازمند «رهایی از قیود دینی» و «نفی تفاوت بین مسلمانان و غیرمسلمانان در احکام و حدود» بود) تحولی بنیادی در نظامهای سیاسی، اجتماعی، حقوقی و فرهنگی کشورمان ایجاد کرد که همه چیز را (حتی حاکمیت شرعی فقها را فرا میگرفت) و در ساختار مدنیت غربی، «هضم و مستهلک» میساخت.
💢 در واقع، هواداران مشروطه غربی (برخلاف هدف و خواسته ملت مسلمان در قیام #عدالت_خواهی) «در دایره احتیاج به قانون، توسعه قائل میشدند» و با ترفندهای گوناگون، به تدریج روحانیت را از منزلت دینی-اجتماعی خویش (اجرای احکام شرع) عقب زدند و با حربه قانون به انزوا کشاندند؛ انزوایی که در واقع، چیزی جز انزوای شریعت و اخراج دین از صحنه سیاست نبود.
📖 ماهنامه #زمانه، شماره ۸۳
📌@canoon_org
🔷 یکی از مواردی که قرآن نسبت به آن موضع گیری کرده است، ماجرای صلیب عیسی است. قرآن در دو آیه نسبت به پایان دوره اول زندگی حضرت عیسی در زمین سخن گفته است. این دوره را دوره اول می نامند؛ زیرا طبق اعتقاد مسیحیان، عیسی(ع) در آخر الزمان به زمین باز خواهد گشت و حکومت برقرار خواهد ساخت و در روایات اسلامی نیز آمده است که عیسی در آخر الزمان به زمین باز خواهد گشت و از یاران خاص مهدی(عج) خواهد بود.
🔶 آنچه از اناجیل بر می آید این است که آن حضرت به صلیب کشیده شد و مرد. سپس از قبر (مرگ) برخاست و خداوند او را به آسمان برد اما در آیه ۱۵۷ سوره نسا خداوند با تاکید بیشتری اعلام می کند که مسیح مصلوب و کشته نشده است. بیشتر روایات و تفاسیر بیان می کنند که فرد دیگری شبیه عیسی شد و او را به جای عیسی به صلیب کشیدند. در برخی از روایات گفته شده است که فردی که قصد قتل عیسی را داشت به چهره عیسی در آمد و در نتیجه او را به جای مسیح به صلیب کشیدند.
💢قدر متیقن آیات این است که اگر چه یهودیان می پندارند که عیسی را مصلوب کرده و کشته اند،اما بر خطا هستند و خداوند عیسی را نجات داده و به آسمان برده است پس عیسی نه به صلیب کشیده شده و نه کشته شده است.کسی نمی تواند ادعا کند که سخن قرآن با واقعیت، ناسازگار است زیرا نکاتی نیز وجود دارند که سخن قرآن را تقویت می کنند؛مثلا کسی از حواریان شاهد واقعی محاكمه عیسی نبوده است و تنها نقل شده است که پطرس در حین محاكمه عیسی در حیاط خانه کاهن اعظم حضور داشته است.
📖کتاب #ازدین_عیسی_تا_دین_روم به کوشش #محمد_حقانی_فضل
#مسئله
#انجیل
#مسیح
#صلیب
#یهودیان
#مسیحی
#حضرت_عیسی
📌@canoon_org
49.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 سرمایه گذاری آموزشی
💢 عدالت در آموزش یکی از ابعاد مهم برقراری عدالت در جامعه و یکی از بحث های استراتژیک یک نظام آموزشی است. به طوری که هرگونه سرمایه گذاری برای بهبود وضعیت آموزش در آن، مستقیما در آینده کشور تاثیر دارد...
📽 برای مشاهده کامل گفتگو به شانزدهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید.
🌐 در سایت کانون ببینید.
📽 در آپارات کانون ببینید.
#کالک
#حامد_ضمیری
#مهدی_هادی_زاده
#گفتگوی_تشکلهای_دانشجویی
#آموزش_مجازی_در_ایام_کرونا
#انجمن_اسلامی_دانشگاه_تهران
#گفتگوهای_تشکل_های_دانشجویی
#مرکز_مطالعات_بسیج_دانشگاه_فرهنگیان
📌@canoon_org
🔷 شاید نشود تاریخ دقیقی برای آزاداندیشی در نظر گرفت، اما فیلسوفان یونان باستان معتقد بودند که میخواهند عقلشان را آزاد از هر قید و بندی به کار گیرند؛ برای مثال #افلاطون از معرفت حقیقی فلسفی و #دكسا سخن میگفت.
🔶 فیلسوف راستین در نظر افلاطون کسی بود که به حقیقت امور و چیزها دسترسی پیدا کرده و از توهمات رها و آزاد شده باشد. تمثیل معروف غار افلاطون به همین معنی اشاره میکند. کسانی که درون غار زنجیر شدهاند، اسیر سایهها هستند، اما فیلسوف راستین بند میگسلد و از زندان سایهها آزاد میشود و به روشنایی حقیقت گام میگذارد. از نظر افلاطون فیلسوف با مجاهدت به چنین مقامی نائل میآید.
💢 اما اگر منظور از #آزاداندیشی، آزادی عقیده باشد، چنین مفهومی بیشتر به عصر جدید و غرب جدید بازمیگردد. آزادی به مفهومی که در غرب جدید به کار میرفت، در قرون پیش از آن کاربردی نداشت. آزادیهای مدنی، آزادفکری، آزاداندیشی به همان معنای گفتهشده وجود داشت، اما آزادی عقیده، آزادی سیاسی، آزادی بیان، آزادی قلم و آنچه به عنوان حقوق بشر تعریف شده است در دوران #پیشامدرن وجود نداشت.
📖 ماهنامه #زمانه، شماره 124 و 125
#فلسفه
#غرب_جدید
📌@canoon_org
🔷 رفتارها، انعكاسی از تعاملات اجتماعی مبتنی بر نقش و جايگاه فرد در جامعهاند. هر شخصی، اعم از #روشنفكر يا سياستگذار، با توجه به متغيرهای جايگاهی خود اقدام میكند. اگر اين جايگاه و رفتار با هم همخوانی نداشته باشد، به موقعيت اجتماعی و سياسی #نخبگان لطمه وارد میآيد.
🔶 اگر رفتارهای خواص با تكيه بر جايگاه و كاركرد شخصیشان نباشد و اختلاط و امتزاجی پيش آيد كه تمايز روشنفكر از مسئول حكومت، يا #اپوزيسيون از كارگزار حكومتی به سهولت انجام نپذيرد، عامه مردم دچار نوعی آشفتگی خواهند شد كه مستقيماً در رفتارهای سياسی و مدنی آنان تأثير میگذارد.
💢 برای مثال، رفتار انتخاباتی شهروندان با توانايی تمايز روشنفكران از جويندگان قدرت، ارتباط تنگاتنگی دارد. تا هنگامی كه فرد نتواند بين كسی كه از زبان او صحبت میكند (روشنفكر) و شخصی كه به دنبال دستیابی به قدرت است و تا عوامفريبی پيش میرود (اپوزيسيون)، فرقی قائل شود، نمیتواند تصمیمی آگاهانه بگیرد.
📖 ماهنامه #زمانه، شماره ۱۰ و ۱۱
#جامعه
📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 امام صادق عليه السلام فرمود:
◼️ خداوند محبت و ولايت و اطاعت ما را بر شما واجب كرده است؛ پس هر كس از ماست، به ما اقتداء كند.
📜الاختـصاص: ۲۴۱
🏴شهادت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد🏴
#امام_صادق
#شهادت_امام_جعفر_صادق
📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶 در نظام سیاسی #اسلام، از جمله در #جمهوری_اسلامی_ایران اخلاق با سیاست در هم تنیده است؛ چون سیاست همراه با اخلاق اگر در مسیر قانون عقل و #شرع باشد، سرچشمه تمام ملکات حسنه خواهد بود، اگر خارج از میزان قانون عقل و شرع باشد، سرمنشا تمام بدیها خواهد بود.
🔷 مباحث کتاب #اخلاق_سیاست_ورزی با روش توصیفی و تحلیلی در دو بخش ساماندهی شده است؛ بخش اول با عنوان "تبیین مفاهیم و مبانی نظری اخلاق و سیاستورزی در اسلام"، به مباحث زیر اختصاص پیدا کرده است: فصل اول که به تبیین مفاهیم میپردازد، مفاهیم اخلاق، سیاست و سیاستورزی را بررسی میکند. فصل دوم شامل چیستی اخلاق و قلمروی آن در اسلام میشود. فصل سوم نیز به بحث از امکان یا امتناع اخلاق در سیاستورزی از نظر اسلام اختصاص مییابد. نهایتاً فصل چهارم به نسبت اخلاق و سیاستورزی در اسلام خواهد پرداخت.
💢 نویسنده سعی کرده در بخش دوم جایگاه و نقش اخلاق و #سیاست_ورزی در جمهوری اسلامی را با ارائه سه فصل به سرانجام برساند؛ بنابراین در فصل اول به سنجش اخلاق و سیاستورزی در جمهوری اسلامی ایران با شاخصههای اخلاق اسلامی پرداخته و فصل دوم را به مطالعه موردی لوازم سیاستورزی با اخلاق اسلامی (جایگاه اخلاق در اندیشه و رفتار سیاستورزان جمهوری اسلامی ایران و انطباق ملاکها و معیارهای اساسی اصول و ارزشهای اخلاقی در سیاستورزی با مفاهیمی مانند #تقیه، #مصلحت و #تغافل و ...) اختصاص داده و نهایتاً فصل سوم را با عنوان بایستههای اخلاقی در سیاستورزی (آسیبشناسی، راهکارها و توصیههای اسلامی یا بایستههای اخلاقی در سیاستورزی) به پایان برده است.
📖 کتاب حاضر به قلم #رضا_عیسینیا و به همت انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است.
#معرفی_کتاب
📌@canoon_org
🔷 #ایمان_گرایی را میتوان در دو شکل عمده یعنی افراطی و اعتدالی بررسی نمود. ایمان گرایی افراطی شکلی از ایمان گرایی است که می توان #خرد_ستیز(ضد عقل) دانست که در آن #عقل و #ایمان با هم ضدیت دارند و یکدیگر را برنمیتابند. ایمان گرایی اعتدالی که #خرد_گریز(غیر عقلی) است و بر این باور نیست که ایمان و عقل در تضادند، بلکه می گوید ایمان و عقل حوزه ای متفاوت و مجزا دارند.
🔶 ایمان گرایی در عصر حاضر در غرب، گرایش و جریانی نیرومند و پردامنه است که بسیاری از متکلمان و فیلسوفان دین را در برگرفته است. به نظر میرسد علتی که در دنیای مسیحی، زمینه را برای خردگریزی و خردستیزی در دین و روی آوردن به ایمان گرایی مهیا میکند، ناسازگاری برخی از آموزه های اصلی #مسیحیت با اصول عقلانی است که نمیتوان تبیین عقلانی روشن و محکمه پسندی از آنها به دست آورد.
💢 در این تفکر، تنوع و تکثر ادیان لحاظ نشده است. به عبارتی قبول کنیم که ایمان، یک حرکت شورمندانه است؛ اما بدون معیارهای عقلانی چگونه تصمیم بگیریم که به کدام دین از ادیان موجود، ایمان بیاوریم؟!
📖 کتاب از #اقتدار_پاپ_تا_تکثر_معاصر به قلم #محمد_حقانی_فضل
#معرفی_کتاب
#کانون_اندیشه_جوان
📌@canoon_org
🔶 یکی از موضوعات قانون اساسی که تا کنون از سوی قانون گذار عادی نسبت به آن اقدامی صورت نگرفته موضوع اصل ۱۶۸ قانون اساسی است.
🔷 بر اساس آن اصل، #مجلس_شورای_اسلامی باید تعریف حدود و ثغور نحوه انتخاب و اختیارات #هیئت_منصفه را در جرم سیاسی معین کند. اکثر قانون گذاری های جزایی به میدان تعریف جرم سیاسی وارد نشده و ترجیح داده اند آن را در سکوت برگزار کنند.
💢 وصف سیاسی در این جرم تعبیری بسیار گسترده است و دارای معانی مختلفی است. برخی برای رفع این معضل پیشنهاد داده اند به جای تعبیر جرم سیاسی، از «جرائم علیه شخصیت دولت» استفاده شود؛ البته به نظر می رسد این تعابیر مشکل را حل نمی کند زیرا مشکل در تعریف دقیق و جامع جرم سیاسی است.
📖 کتاب #جرمی_متفاوت_از_سایر_جرایم به کوشش #غلامرضا_پیوندی و #سعید_کرمی
#قانون
#قانونگذاری
#جرم_سیاسی
#معرفی_کتاب
#قانون_اساسی
📌@canoon_org
🔰 سلام خدمت مخاطبان و همراهان همیشگی کانون اندیشه جوان
‼️کانال تلگرامی باشگاه اندیشه هک شده و فعلا از دسترس مدیریت کانون خارج شده است.‼️
💢اکنون پیام هایی پیرامون ایجاد کانال جدید، دعوت به عضویت و مباحثی پیرامون قرعه کشی در این کانال مطرح شده که کانون اندیشه جوان در این اطلاعیه ضمن اعلام عدم ارتباط محتوا و تغییرات جدید با این موسسه، خواستار عدم همراهی و هشیاری مخاطبان آگاه خود است.
✅ در همین راستا از شما فرهیخته گرامی خواستاریم تا آخرین اطلاعیه ها، اخبار و محتوای مرتبط با باشگاه اندیشه را از بسترهای رسمی کانون اندیشه جوان و صفحه اینستاگرامی باشگاه اندیشه به نشانی bashgah_net دنبال فرمایید.
⚠️ قابل ذکر است تا اطلاع ثانوی کانال های باشگاه در پیام رسان های ایتا و بله نیز وضعیت مشخصی نداشته و صرفا از کانال های معرفی شده، اخبار مرتبط را پیگیری فرمایید.
🙏از همراهی شما متشکریم🙏
📌@canoon_org