eitaa logo
کانون اندیشه جوان
310 دنبال‌کننده
862 عکس
470 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 امام موسی صدر درب و دنیای دیگری به روی شیعیان گشود. 🔻گفتاری از دکتر سید جعفر شهیدی ▫️ #آنان_که_می_اندیشند ▫️ 🔻کانون اندیشه جوان 🔺 @canoon_org
▪️ در تابستان ۱۳۷۱ وقتی خبرنگار روزنامه ابرار از کیومرث صابری فومنی (گل آقا) پرسید: "چشم امیدتان در طنزنویسی امروز به کیست؟"، او پاسخ داد: "...قلمی که عبید و دهخدا در دست داشتن الان بی صاحب نیست. طنز دارد جان می گیرد. یکی از مشهورترین طنزنویسان امروز ما _ملانصرالدین_ (ابوالفضل زرویی نصرآباد) فقط ۲۳ سال دارد! چراغ‌ها دارند روشن می‌شوند. شهر چراغانی خواهد شد..."
◾️ در شماره ۱۳۰ و ۱۳۱ گفتگویی با مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد انجام شده بود. به رسم یابود بخش‌هایی از آن را بخوانید.👇 ▫️ @canoon_org
▪️ زرویی متولد ۱۵ اردیبهشت ۱۳۴۸ در تهران و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی بود. او از سال ۱۳۶۸ کار مطبوعاتی و فرهنگی را با نشریات گل‌آقا، همشهری، جام جم، ایرانیان، زن، مهر و... آغاز کرد و آثارش را با نام‌های مستعاری چون ملانصرالدین، چغندر میرزا، ننه قمر، کلثوم ننه، آمیز ممتقی، میرزا یحیی، عبدل و... در این نشریات به چاپ رساند. تذکره المقامات، وقایع‌نامه طنز ایران و حدیث قند، بعضی از کتاب‌هایی هستند که به قلم وی منتشر شده است. او همچنین با تاسیس جشنواره‌هایی مانند "جشنواره طنز دانشجویان سراسر کشور" یا "جشنواره بین المللی طنز ایران" به شناسایی چهره های جوان در عرصه طنزنویسی اقدام کرد و با طراحی و افتتاح شبهای شعر طنز در بیش از ۱۰ استان کشور این چهره‌ها را تربیت نمود و در سازماندهی این جریان دفتر طنز حوزه هنری را بنا نهاد. ▪️ با توجه به این اقدامات زروبی را نمی‌توان فقط شاعر، پژوهشگر و طنزپرداز دانست، بلکه باید او را بانی جریانی به شمار آورد که امروزه نام طنز گل‌آقایی را در شناسنامه خویش دارد. ▫️ @canoon_org
🔰 طنزپردازی که به معنای واقعی طنزپرداز و پایبند به تعاریف آکادمیک است می‌خواهد حکومت را نگه دارد و تمام تلاشش این است که به بگوید آقای رئیس جمهور این قسمت از بدنه حکومت مردم را اذیت میکند و حکومت از این ناحیه لطمه خواهد خورد و لذا زبان طنز را انتخاب می‌کند و طوری بیان می‌کند که خود آن مدیر حکومتی هم دلسرد نشود. از هجو برانداز تا طنز اصلاحگر | بخشی از گفتگوی مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد | شماره ۱۳۰ و ۱۳۱ ▫️ @canoon_org
💠 طنز بیشتر مقوّم حکومت‌هاست. متاسفانه اشتباهی که غالب دولتمردان در تمام حکومت‌ها می‌کنند.، این است که تصور می‌کنند طنزپردازها می‌توانند یا حتی قصد دارند حکومت را تغییر دهند یا ایجاد انقلاب و دگرگونی کنند. آنهچه انقلاب ایجاد می‌کند طنز نیست، هجو است. چیزی که اصطلاحاً ملایمش می کنند و به آن می‌گویند طنز "برانداز" 🔸 اتفاقاً این طنز یا هجو سیاسی زمانی شکل می‌گیرد که زبان طنز‌پرداز سیاسی را بسته باشند. آن وقت طنز سیاسی به صورت ادبیات یا غیر رسانه‌ای و مردمی، در اتوبوس و تاکسی، در قالب کتاب‌هایی که پراکنده و یا زیرزمینی یا در شکل امروزی آن توسط شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند و در می‌آیند و تشویق و تهییج و روشنگری در ذهن مردم برای ایجاد تغییر را باعث میشود. 🔸 وقتی بحث هجو پیش می آید، اشخاص مدنظرند؛ یعنی در هجو اصلاً کیفیت سیستم یا خدماتی که توسط یک نهاد یا شخص ارائه می‌شود، مهم نیست. آنچه مهم است حذف آن شخص و کلیت آن نظام است و این برای یک نظام حکومتی خوشایند نیست. 🔸 اگر حکومت‌ها با درایت به منتقدان و طنزپردازان خود نگاه کنند، طنزپرداز می‌تواند قوام‌دهنده یک حکومت باشد؛ مشابه کاری که در بسیاری از کشورهای دارای نظام‌های قوام یافته انجام می‌شود. 📝 از هجو برانداز تا طنز اصلاحگر | بخشی از گفتگوی مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد | شماره ۱۳۰ و ۱۳۱ ~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
‌‌‌⚫️ طنز تلخ نیمه شب پاییزی ‌‌‌‌ ▪️ این مطلب را در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان بخوانید👇 https://www.instagram.com/p/Bq4iAWZFxiE/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=wu4bnoabg7ph
➖ سینما راهی برای به تصویر کشیدن گذشته است؛ گذشته‌ای که تنها یک‌بار و به یک صورت وجود داشته است. 🔰 بخشی از مقاله "دراماتیزه‌کردن تاریخ در سینما" | نوشته سیلویو کاس | ترجمه و تلخیص دکتر علی‌محمد طرفداری | #نشریه_زمانه شماره ۱۲۶و۱۲۷ 🔻 @canoon_org
📚 تاریخچه روابط ایران و آمریکا تا قبل از سال ۱۳۵۷ 🏳 از سال ۱۸۳۰ (۱۲۰۹ ه.ق) و نخستین تماس آمریکایی‌ها با ایرانیان تا سال ۱۸۸۳ که روابط رسمی دیپلماتیک میان ایران و آمریکا آغاز شد، هدف آمریکا ارسال میسیونرهای مذهبی برای تبلیغ مسیحیت و تغییر مذهب در ایران بود. 🏴 از سال ۱۸۸۳ تا ۱۹۴۰ (۱۲۶۲ تا ۱۳۱۹ ه.ق)، هدف آمریکا جلب اعتماد ایرانیان و به دست آوردن جای پایی برای استقرار، نفوذ و سلطه آتی‌اش بود. 🏁 از سال ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۲، دولت آمریکا برای افزایش نفوذ خود در ایران برنامه‌های متعددی را به مرحله اجرا در آورد. 🚩 از سال ۱۹۵۲، پس از طراحی کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، آمریکا با تمام توان به دنبال بسط و تعمیق سلطه خود بر ارکان سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی ایران بود و توانست به خوبی به این هدف دست یابد، به گونه‌ای که گفته می‌شد، ایران یکی از ایالت‌های آمریکا به شمار میرود. 🚩 دکترین روسای جمهور آمریکا، پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، تا سال ۱۳۵۷ همواره مبتنی بر حمایت از رژیم دیکتاتوری و ضد مردمی پهلوی و افزایش سلطه بر ایران بوده است. 🚩 با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹.م)، سلطه آمریکا بر ایران پایان یافت و دوره جدیدی در روابط با این کشور آغاز شد. 📒بخشی از کتاب «ارتباط ایران و آمریکا» | «علی اخترشهر» | «انتشارات کانون اندیشه جوان» ➖➖➖➖➖ 🔺کانون اندیشه جوان👇👇👇 ◽️ @canoon_org
🔰 من قرون وسطی را به هیچ روی عالم دینی نمی‌دانم. قرون وسطی جزئی از تاریخ غرب بود و تمام تاریخ غرب از نظر من یک تاریخ طاغوتی و مبتنی بر ولایت شیطان است. اما اتفاقی که افتاد این بود که در قرون وسطی نوعی تئوسانتریسم حاکم بود، اما در عالم مدرن اومانیسم سیطره داشت. اعتراض اومانیست‌ها به قرون وسطی اعتراض آزادی به بردگی و بندگی نیست؛ اعتراض آزادی اومانیستی و طاغوت اومانیستی و خودبنیاد به تئوسانتریسم است
🖌جنبش دانشجویی باید به‌روز شود! 🔻وضعیت جهان، بعد از انقلاب اطلاعاتی، کاملاً دگرگون شده است. نظام‌های سیاسی ــ اقتصادی در جهان امروز اساساً تفاوت پیدا کرده‌اند. همه چیز تغییر کرده است یا به‌زودی تغییر خواهد کرد و تمام نظام‌های اجتماعی تغییر خواهند کرد. 🔸در سیستم‌های اطلاعاتی، امروزه سیاست روزبه‌روز افول کرده و حوزه سیاسی به معنای سیاستمداری حرفه‌ای اعتبار خود را از دست داده است؛ به‌گونه‌ای که شغل و حرفه سیاست‌مداری امروز دیگر شأن اجتماعی ندارد. امروزه سیاست باید به‌دنبال کسب مشروعیت از دیگر حوزه‌ها باشد. 🔸به همین خاطر است که برای مثال مدرک تحصیلی در مشروعیت‌بخشی به سیاست‌مدار اهمیت پیدا می‌کند؛ درحالی‌که سیاست‌مدار به‌دنبال ادارة جامعه است نه شناخت جامعه؛ درواقع سیاست نوعی «بازی» و نمایش است برای ادارة جامعه که نیازی به مدرک تحصیلی ندارد. http://l1l.ir/369r 🔸بعد از انقلاب اطلاعاتی، جامعه به‌سوی قدرت گرفتن سوق پیدا می‌کند و برای همین امروزه جنبش‌ها، ارزشی هرچه بیشتر می‌یابند؛ در عین حال که لزوماً به صورت جنبش‌های خیابانی نیستند، بلکه می‌توانند به صورت جنبش‌های مدنی، ذهنی و فکری باشند. این جنبش‌ها دیگر، کمتر به صورت ابزاری در دست قدرت‌ها هستند و ماهیت آنها اساساً متفاوت است. جنبش دانشجویی هم از این امر مستثنا نیست؛ درواقع جنبش دانشجویی امروزه از حالت کلاسیک خود به جنبشی علمی، سیاسی و مدنی تبدیل شده است. 🔹«منزلت عقل در جنبش دانشجویی»، «ناصر فکوهی» نشریه زمانه 89 ~~~ به کانون اندیشه جوان بپیوندید 👇 @Canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید! 🔻شهید چمران، واقعه ۱۶ آذر را گزارش می‌کند ... 🔸واقعیت ماجرا چیست؟ ~~~ به کانون اندیشه جوان بپیوندید! 👇 @Canoon_org
🔰 گذشته‌گرایی یا امروز‌گرایی فی‌نفسه نه مثبت است و نه منفی؛ مهم گذشته‌گرایی مبتنی بر خلاقیت است. در حوزه‌ شعر این گذشته‌گرایی مبتنی بر خلاقیت ویژگی شاعری است که می‌‌تواند با زبان گذشتگان و به کمک قالب های گذشتگان شعر بگوید، اما دغدغه انسان امروز را داشته باشد. 🎤 بخشی از سخنرانی "محمدرضا ترکی" | نشست "شعر انقلاب اسلامی" | شماره ۱۲۶و۱۲۷ ➖➖➖➖➖ 🔻 @canoon_org
🔰 #نشست عربستان سعودی در یک دهه آینده 🔻با حضور حسین صادقی، هادی محمدی و عباس خامه‌یار 🗓 دوشنبه ۱۹ آذر ۹۷ 🕑 ساعت ۱۴ 🔺 خیابان وصال، کوچه فرهنگی، پلاک ۱۹ #کانون_اندیشه_جوان ▪️ @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از ملی‌گرایی تا جهان‌وطنی ➖ مروری بر نشست دوم "قسمت اول" 🔻 مهدی فدایی مهربانی و سهیل اسعد 💠 @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #نشست از ملی‌گرایی تا جهان‌وطنی ➖ مروری بر نشست دوم #همایش #امام_موسی_صدر "قسمت دوم" #آنان_که_می_اندیشند #ویدئو 🔻 مهدی فدایی مهربانی و سهیل اسعد 💠 @canoon_org
🖌جنبش دانشجویی ما، دکترین راهبردی ندارد! 🔻مهم‌ترین خصیصه جنبش دانشجویی ایران در دوره قبل از انقلاب اسلامی، ستیز و تقابل با رژیم‌های استبدادی و استعماری بود. لذا بیشترین عمر جنبش، صرف انقلاب شد، خصلت جنبش را به شدت رادیکال کرد و کمتر به فکر تعامل با نظام سیاسی و مشارکت و گفت‌وگو با قدرت سیاسی افتاد. 🔸تنها در سال‌های پس از انقلاب به خاطر مشروعیت حکومت، جنبش دانشجویی وارد عرصه گفت‌وگو و مشارکت سیاسی شده است؛ اما این مشارکت هنوز در سطح «بسیج سیاسی» راکد مانده و به همین دلیل در واکنش به برخی بحران‌ها و چالش‌ها، دست به حرکت‌های خشونت‌آمیز می‌زند که خود موجب پیچیده شده بحران می‌شود؛ اما واقعاً چگونه می‌توان جنبش دانشجویی را از حالت «تقابل‌طلبی» به «تعامل‌طلبی» تبدیل کرد؟ 🔸اولین نکته، آموزش است. باید فرهنگ سیاسی مشارکتی که لازمه آن عقلانیت مفاهمه‌ای است را بیاموزد و آن را به عنوان آموزش درون سازمانی جنبش، نهادینه کند. دومین نکته، داشتن اندیشه راهبردی و دکترین مؤثر است سومین نکته، داشتن برنامه مدون است تا در جهت دکترین و تئوری، به شکل مرحله‌ای و سازمان یافته با دولت مردان به گفت‌وگو و تعاطی برنامه و اندیشه بنشیند. http://l1l.ir/369z 🔸جنبش دانشجویی فرانسه در ماه مه 1960، یک تئوری قوی به عنوان پشتوانه در اختیار داشت و جنبش دانشجویی آلمان، توسط مکتب فرانکفورت با اندیشمندانی نظیر هابرماس، مارکوزه و آدورنو تئوریزه می‌شد؛ ولی در ایران، جنبش دانشجویی فاقد دکترین و اندیشه راهبردی است تا نسبت به فرصت‌ها و مقابله با چالش‌ها، قدرت لازم و امکان فعالیت سیاسی مداوم، جهت دستیابی به هدف از پیش تعیین شده را داشته باشد. در هر صورت لازمه استراتژی و دکترین، تخصص، علم کاربردی و تعاریف روشن از وضع موجود، منافع ملی و آرمان‌هاست که تا به حال حرکت دانشجویی نتوانسته به آن دست یابد. 🔹«جنبش دانشجویی و سیستم سیاسی» | «غلامحسین مقیمی» ~~~~~ 🔻 در پیام‌رسان‌ها همراه ما باشید👇 ▪️تلگرام: t.me/Canoon_org ▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org ▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org ▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
🔰 زیست مومنانه در جهان امروز 🔻با حضور محمدرضا زائری و حسن محدثی 🗓 چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷ 🕑 ساعت ۱۴:۳۰ 🔺 دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تالار آمفی‌تئاتر @canoon_org
🔰 دوم کتابخوان با موضوع روابط دختر و پسر 🔻با حضور حجت‌الاسلام سعید احمدی 🗓 شنبه ۲۱ آذر ۹۷ 🕑 ساعت ۱۴ 🔺 زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، سالن سهروردی @canoon_org
🔰 ادبیات انقلاب اسلامی کاملاً بر ارزش‌های ادبیات گذشته ما مهر تایید می‌زند و از وجوه مدرن در ادبیات نیز استفاده می‌کند و باز هم ادامه دهنده‌ی ادبیات قبل از خودش است؛ به این تعبیر من کاملا معتقدم که ادبیات انقلاب اسلامی امتداد ادبیات پیش از خودش است. 🎤 بخشی از سخنرانی "سیداحمد نادمی" | نشست "شعر انقلاب اسلامی" | شماره ۱۲۶و۱۲۷ ➖➖➖➖➖ 🔻 کانون اندیشه جوان در پیام‌رسان‌ها 🔺 @canoon_org
📸 | سومین نشست از همایش | 👇👇👇 ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ 🔸🔸🔸 ✅ @canoon_org