eitaa logo
کانون اندیشه جوان
307 دنبال‌کننده
870 عکس
489 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶قرن حاضر، معرکه ایدئولوژی هاست؛ ایدئولوژی هایی چون مارکسیسم، ، ، فاشیسم و که ریشه در سده نوزدهم دارند و در قرن بیستم لیبرالیسم، و فاشیسم توانستند نظام های سیاسی و اقتصادی خود را ایجاد کنند و اکنون نیز در جهان شاهد این ویژگی ها هستیم: 🔹نظام و که نزدیک به نصف مردم دنیا، آن را تنها راه رهایی از ستم سرمایه داری می دانستند شکست خورده و دنیا چشم به راه روزنه ای دیگر برای رهایی است. 🔸نظام لیبرال-دموکراسی غرب که از همان آغاز با مشکلاتی همراه بود، اینک با سیاست های و ضعف خود را بیش از گذشته نشان داده. 🔹غرب رها شده از خرافه در جستجوی راه عقلانی به سوی معنویت است. 🔸 به عنوان کارآمدترین دین، با عقلانیت، اصول و جامعیت فروعش، شاخص های کمی یک اقتدار جهانی را با داشتن جمعیتی در حدود یک پنجم جمعیت جهان داراست. 🔹 ارتباط گسترده مردم جهان در سایه وسایل ارتباطی جدید. 🔸رقابت جدی بین المللی تمدن ها، فرهنگ ها و ادیان برای جهانی کردن خودشان. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نقاب نوبل 🔶نوبل را جایزه صلح می نامند اما برخی این عنوان را به گونه ای دیگر می خوانند. 💢منتقدان نوبل چه می گویند و آیا انتقادات آنها وارد است؟ 📌@canoon_org
نقاب نبل.mp3
4.8M
🎧 صوت کلیپ «نقاب نوبل» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔶لفظ زیبایی شناسی، لفظی جدید است که تقریبا از قرن هفده در غرب با عنوان کلی "استتیک" وارد مباحث فلسفی شده است. استتیک به مبحث حسیات و ادراکات حسی متعلق بوده و واژه ای برساخته از لفظ یونانی Aisthesis"" به معنی احساس است ولی به آن، نظریه زیبایی شناسی اطلاق می کنند. این سخن را نباید به این معنا تلقی کنیم که زیبایی، اختراع و ابداع غرب است بلکه این مبحث به معنای حقیقی به طور کامل در هنر ما وجود داشته است. زیبایی جزء طبیعت و ذات انسان است. 🔷هر انسانی بالطبع زیبایی را دوست دارد و این به دلیل وجود بعضی از قوا در انسان است که او را از موجودات دیگر ممتاز می کند. یکی از ویژگی های انسان، ابداع و آفرینش است و این عمل ابداع، خلاقیت و آفرینش، او را از دیگر موجودات ممتاز می کند؛ چون انسان صورت الهی دارد و خلیفه خدا در زمین است. خداوند، تمام صفات خود را به او داده است و از جمله این صفت ها همین خلاقیت است. خلاقیت در هنر تجلی می کند و غایت این خلاقیت، زیبایی است. 💢انسان هر چیزی را نمی پسندد و سعی می کند آن چیزی را که ایجاد می کند، در نهایت زیبایی باشد و بنابراین غایت کار هنری، زیبایی است؛ البته حیوانات هم این مسئله را در درون خود دارند؛ برای نمونه، عنکبوت که در حد بند انگشت انسان هم نیست، تاری را (حال بر حسب غریزه) می آفریند که در نهایت زیبایی است، یعنی هم هندسی و ریاضی است و هم برای ادامه حیاتش سودمند است؛ اما آن ابداع و آفرینشی که در انسان وجود دارد، عالی تر از این موارد است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
51.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰طرحی پویا 🔶طرح ولایت حاصل هفتاد سال تحقیق و تفحص شخصیت های چون علامه طباطبایی، امام خمینی و شهید مطهری است . اما این پشتوانه همراه با پویایی مباحث اسلامی یک زمینه سازی برای تحول دانشجویان ایجاد کرده است. 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
💢فراگیری فلسفه همچون هر علم و فن دیگری، مستلزم وجود زمینه ها و مقدماتی است که برخی از آنها را استاد مطهری به پیروی از فیلسوفانی چون ، چنین بر شمرده است: ۱. هر چند علاقه به حکمت و فلسفه شرط لازم تحصیل در این رشته است ولی استعداد و توان درک مسائل فلسفی هم در وجود شخص باید باشد ۲. هوش سرشار ۳. جرات و شهامت ابراز عقاید و یافته های علمی خویش ۴. صفای نفس و سلامت طبع ۵. تسلیم در برابر حقیقت ۶. پرهیز از بیان مطالب برای کسانی که صلاحیت و استعداد لازم را ندارند ۷. شناخت انسان و افکار و ادراکات او همچنین شناخت ذهن و طرز کار قوه عقلانی و ادراکی انسان ۸. شناخت مبادی تصوری و تصدیقی و اصول متعارف و موضوعه فلسفه ۹. شناخت و به کارگیری روش و ابزار مناسب برای تحلیلهای فلسفی ۱۰. تصویر و تصور کردن درست موضوع، تعریف صحيح مفاهیم و تبيين محل نزاع ۱۱. شناخت و انتخاب «زبان» مناسب برای بیان مطالب فلسفی، چرا که زبان هر فنی کلیدی است که برای همان فن ساخته شده و بدیهی است که هر کلیدی فقط در مورد همان قفلی که برای آن ساخته شده، قابل استفاده است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶جریان دنباله رو غرب از ابتدا با تمامی ظواهر دینی مخالفت می کند و پیشرفت را به تبع اروپاییان، در کنارگذاشتن ظواهر و تجلیات مذهبی می داند و بر ضرورت اصلاح دینی و تجددخواهی در اندیشه اسلامی تأکید می کند. 🔷به باور طرفداران این اندیشه، دین و باورهای دینی مانع تجدد و پیشرفت است و باید کنار گذاشته شود و بجای آن بر اندیشه هایی مثل آزادی، برابری و فایده ورزی تأکید کرد و پایه های اخلاق بر آنها استوار شود. نوع تلطیف شده ای از این نگاه، دین و مناسک دینی اسلام را به تبع از سکولاریسم مسیحی، محدود به حوزه های فردی زندگی دانسته و هرگونه دخالت دادن ارزشها و تعالیم دینی در امور حکومت داری را ممنوع می داند. 💢غرب گرایی در کشورهای اسلامی علاوه بر تعارض با باورها و تعلقات دینی و مذهبی، بسیاری از سنتها و عرف ها و آداب رسوم فرهنگی رایج را نیز به چالش می کشد. گمان اصلی غرب گرایان بر این است که تجربه توسعه و پیشرفت در اروپا، الگویی جهان شمول و واحد برای همه کشورهای جهان است و هیچ جامعه ای برای پیشرفت مسیری جز اروپا را نمی تواند در پیش بگیرد. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔰ثبت نام حلقه متن خوانی کتاب پایان الهی یا بشری تاریخ 🔷کتاب پایان الهی یا بشری تاریخ (مجادله بلومنبرگ، لوویت و اشمیت درباب سکولاریزاسیون و مدرنیته) کتابی از ژانر فلسفه سیاسی است که توسط «جو پل کرول» به نگارش در آمده است. 🔶این کتاب با سوالی بنیادی به میزبانی خواننده می‌رود. سوالی که دلمشغولی دنیای امروز ما در خصوص امر اجتماعی و امر سیاسی می‌باشد. اساسا نسبت ما با پدیده‌ای خودبنیاد و خودآئینی چون مدرنیته چیست؟ آیا مدرنیته در طی سالیان سال و عبور از گریزگاه‌های تاریخی، توانسته همچنان خودبنیادی‌اش را حفظ کند یا که تن به بازی التقاطی‌گری امر پست مدرن داده است. کرول با هوشمندی قابل توجهی سه متفکر اساسی در این حوزه «هانس بلومنبرگ»، «کارل لوییت» و «کارل اشمیت» را به ما معرفی می‌کند و به شرح و بسط آرای آنها می‌پردازد. 📌کانون اندیشه جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با دیدگاه‎‌‌های حول مدرنیته و مشروعیت دوران مدرن دوره «متن خوانی کتاب پایان الهی یا بشری تاریخ» را با حضور محمدرضا قائمی نیک طی 12 جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت مجازی برگزار خواهد شد. ♨️محورهای دوره: 🔸سکولاریزاسیون و مشروعیت دوران مدرن 🔹مجادله تاریخی بلومبرگ، لوویت و اشمیت 🔸وجوه مختلف سکولاریزاسیون 🔹پایان تاریخ و راهبرد های الهیات سیاسی تاریخ 👤استاد دوره : محمدرضا قائمی نیک، دکتری جامعه شناسی نظری-فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی. 🗓شروع جلسات از یکشنبه 4 تیر 1402 هر هفته ساعت 15 الی 17 💠 هزینه: هزینه شرکت در دوره: 120هزارتومان. 💯تخفیفات: 🔸برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: 60 هزار تومان 🔹شرکت در یکی از دوره‌های جاری کانون: 60 هزار تومان 🔸ثبت نام به صورت گروهی(3نفر یا بیشتر): 60 هزار تومان 🔸با اعطای گواهی حضور در دوره ☎️ پشتیبانی : 09120656447 💢علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایند. 🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%ad%d9%84%d9%82%d9%87-%d9%85%d8%aa%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%84%d9%87%db%8c-%db%8c/ 📌@canoon_org
🔶بهره گیری از عبارت خاورمیانه اسلامی را می توان انعکاس نقش سیاسی انقلاب اسلامی ایران در حوزه ژئوپلتیکی خاورمیانه دانست. به همان گونه ای که واژه ها و مفاهیمی همانند خاورمیانه جدید و خاورمیانه بزرگ به عنوان نماد اراده سیاسی آمریکا، جهان غرب و اسرائیل محسوب می شوند. 🔷هرگاه چنین واژه هایی به کار گرفته شود، نشان می دهد که الگو و شکل خاصی از اندیشه و رفتار بازیگران برای کنش گری، تأثیرگذاری و کنترل این منطقه ژئوپلتیکی در حوزه امنیت جهانی به کار گرفته شده است. در همین راستا، کتاب توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده. سرفصل های کتاب حاضر که توسط به رشته تحریر در آمده، بدین ترتیب می باشند: 🔸فصل اول: هویت و مقاومت در تاریخ سیاسی خاورمیانه 🔹فصل دوم: شاخص ها و نشانه های ژئوپلتیکی خاورمیانه 🔸فصل سوم: نشانه های فرهنگی ـ هویتی خاورمیانه 🔹فصل چهارم: اهداف آمریکا و جهان غرب از سازماندهی خاورمیانه بزرگ 🔸فصل پنجم: بررسی تأثیر هویت انقلاب اسلامی بر تئوری خاورمیانه بزرگ 🔹فصل ششم: خاورمیانه اسلامی و خاورمیانه بزرگ در دوره اوباما 📌@canoon_org
💢برای مشاهده دوباره مستند جستجوگر امشب ساعت 22:25 شبکه چهار را ببینید. 🔶نقد و بررسی آرا و اندیشه های دکتر شریعتی 🔷دارای لوح افتخار بخش مستند حافظه ملی در جشنواره عمار 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام جواد علیه السلام: ◾️عزّت مؤمن در بى نيازى از مردم است. 📜بحار 75/109 🏴شهادت امام جواد (علیه السلام) تسلیت باد🏴 📌@canoon_org
🔷تصدی یعنی دولت اسلامی می تواند در برخی موارد، با ورود به فعالیت های اقتصادی جامعه، امور را به عهده گیرد؛ در واقع وقتی نهادهایی چون بخش خصوصی برای انجام کار، انگیزه نداشته باشند و یا انجام فعالیت اقتصادی، درآمدزا و سودآور نبوده و مردم نیز انگیزه ایثار و انفاق، نداشته باشند، دولت وارد عمل می شود. 🔶دولت با ساخت مدرسه، بیمارستان و پارک های تفریحی و ورزشگاه برای طبقات کم درآمد جامعه، به تصدی در امور مشغول می شود و نیز هرگاه تشخیص دهد جهت تحقق توسعه اقتصادی، باید برخی صنایع را خود ایجاد کند، لازم است در مسیر پدید آوردن آن گام بردارد؛ مانند صنعت پتروشیمی، نفت و فولادسازی. 💢همچنین در مواردی که اقدام بخش خصوصی، مخالف مصالح مسلمانان باشد (مانند تولید سلاح های جنگی) که امنیت جامعه به خطر بیفتد و یا تولید کالاهایی که سود کلان داشته و با عدالت اقتصادی سازگار نباشد، دولت اگر نتواند با وضع مقررات یا گرفتن مالیات از این آثار منفی جلوگیری کند، ناگزیر خود باید تصدی را به عهده گیرد و برای جبران، برنامه ریزی و سرمایه گذاری کند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰سوخت دانشجویی! 🔶دانشجو برای اینکه موتور پیشران در جامعه باشد به چه چیزی نیاز دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶وحی راستين الهى، جلوه حق است. بدین سبب از استواری و درستی برخوردار است و انسان را به حقیقت رهنمون می سازد. از آن جا که علم و وحی دو راه معرفت است، هر دو انسان را به حقیقت رهنمون می کند و حقیقت هم یکی بیش نیست؛ در می یابیم که هرگز نباید میان ره آورد دانش و تعارض پدید آید. در چنین موقعیتی وجود تعارض، نشان دهنده وحى اشتباه انسان ها در فهم دین یا مقدمات مطلب علمی است. 🔷گاه موهومات و خرافات در دین رخنه می کند به گونه ای که بخشی از دین شمرده می شود. در این هنگام ره آورد دانش با دین ناسازگار می نماید و ممکن است کسانی که با حقیقت و اصول اصیل ادیان الهی آشنایی ندارند، چنان بپندارند که میان علم و دین تعارض پدید آمده است. 💢پس وظیفه دانشمندان دین است که خرافات را از دامن دین بزدایند تا با حقایق دینی اشتباه نشود و توهم تعارض علم و دین را به وجود نیاورد اما به واقع چگونه خرافات به دین راه می یابد؟ و علل و اسباب آن چیست و چگونه می‌توان مرز خرافات و حقایق اصیل دین را مشخص کرد؟ 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
34.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بحران آینده 🔶صدای زنگ خطر پیری جمعیت در ایران به گوش می رسد و نرخ رشد جمعیت در حال کاهش است؛ روندی که آینده کشور را با بحرانی جدی روبرو می کند. 💢اما مهمترین عامل امتناع خانواده های ایرانی از فرزندآوری و یا در پیش گرفتن رویه تک فرزندی چیست؟ 📽 شابک هفته، این بحران مهم را بررسی می کند. 📌@canoon_org
بحران آینده .mp3
4.83M
🎧 صوت کلیپ «بحران آینده» را بشنوید. 📌@canoon_org
🔶واژه اسلام هراسی در ادبیات سیاسی واژه جدیدی است که در این دوران در بحث رابطه اسلام با غرب نسبتاً متداول شده است. هراس غرب از اسلام دارای پیشینه تاریخی است؛ اما در دو دهه اخیر و به ویژه پس از حادثه مشکوک ۱۱ سپتامبر گسترش یافته است. 🔷در غرب، اسلام با عنوان دین خشونت و شمشیر شناخته میشود و کج فهمی های متعددی درباره بسیاری از احکام و قوانین اسلام وجود دارد که نتیجه این تفکرات و شناخت و برداشت ناصواب، اسلام هراسی را موجب شده است. بنابراین می توان گفت ، اسلام هراسی در غرب در حقیقت، بازخورد احساسات گروهی به گروه دیگر است. 💢پس از جنگ جهانی دوم و در پی اوج گسترده مهاجرت مسلمانان به غرب و شکل گیری جوامع خاص اسلامی در این کشورها به ویژه در اواخر دهه ۱۹۷۰ و با احیای مجدد و بازیابی هویت اسلام و رونق اسلام سیاسی و به ویژه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران موج ترس از اسلام در غرب شروعی مجدد یافت. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
29.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ابزار معرفت تشکل ها 💢آیا مسیر رشد و تحولی وجود دارد که کتاب در آن دخیل نباشد، طبق یافته ها دقیق ترین فهم و عمیق ترین یادگیری در گرو کتاب است اما این مسئله و محور اساسی برای فعالیت های تشکلی چه ضرورت و بایسته هایی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در مدت ۲۵۰ سال توانست ثروت داخلی و خارجی را در اختیار گروه خاصی از طبقات اروپاییان قرار دهد در این مرحله نیاز به آزادی بیشتری داشت تا به این بی عدالتی ادامه دهد. آزادی را میتوان به دو قسم طبیعی و اجتماعی تقسیم کرد. 🔷آزادی طبیعی مخصوص موجودات زنده است که همه با نسبتهای مختلف از آن برخوردارند و سهم انسان از آن بیش از سایر جانداران است در نتیجه ساختمان فکری و جسمی انسان به گونه ای است که خارج از غرایز و امیال میتواند تصمیم بگیرد و آزاد است حتی خلاف امیال و غرایز خویش تصمیم گیری کند این آزادی شالوده ذاتی انسان است؛ زیرا خداوند طبیعت انسان را بر اساس آن آفریده است و ناشی از یک قرارداد اجتماعی نیست. 💢اما آزادی اجتماعی که به صورت قراردادی است متناسب با اصول و ارزشهای پذیرفته شده در اجتماعی برقرار میشود. آزادی اجتماعی نیز به دو قسم تقسیم میشود: جوهری یا ذاتی و شکلی یا صوری. آزادی اجتماعی ذاتی علاوه بر شکل ظاهری ،آزادی مستلزم فراهم کردن زمینه و امکانات برای استفاده و تحقیق آن هست. 📖کتاب به کوشش علی اصغر هادوی نیا 📌@canoon_org
🔶علم کلام، یک علم صد درصد اسلامی است کلام به اصول عقاید اسلامی و دفاع از آنها مربوط است؛ اعم از آنکه امر مورد اعتقاد از عقلیات محض ،باشد مانند مسائل مربوط به توحید و صفتهای خداوند و یا از تقلیاتی باشد که اعتقاد و عدم اعتقاد به آن در سرنوشت انسان مؤثر باشد مانند مسئله امامت از نظر ،شیعه از این رو این علم به کلام عقلی و کلام نقلى تقسیم میشود. 🔷پیدایش علم کلام در دینی مانند اسلام که مسائل بسیاری درباره مبدأ و معاد و انسان و جهان طرح کرده است و در اجتماعی مانند اجتماع اسلامی قرون اولیه که یک نشاط علمی نیرومند بر آن حکومت میکرد طبیعی است. 💢اولین متکلم شیعه که در مسائل کلامی کتاب تألیف کرده علی بن اسماعیل بن میثم تمار است متکلمان ،شیعه اعم از ایرانی و غیرایرانی بسیارند. پس از ظهور خواجه نصیر الدین طوسی حکیم، متکلم، ریاضیدان و سیاست مدار معروف جهان اسلام و نگارش کتاب تجرید کلام شیعه اهمیت بیشتری یافت به گونه ای که از آن پس کتاب تجرید بیش از هر کتاب دیگر محور بحث های کلامی در شیعه و سنی قرار گرفت. 📖کتاب به قلم محمد باقر پورامینی 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏳ آغاز فصل جدید نشست های علمی کانون اندیشه جوان ⏪ از هفته آینده 📢 برای آگاهی از اخبار و شرکت در نشست ها، رسانه های ما را دنبال کنید. 📌canoon_org
🔰نشست کارآمدی؛ مسئله جمهوری اسلامی؟ 🔷امروزه جمهوری اسلامی در یکی از مراحل آزمون خود قرار دارد. جمهوری اسلامی برای بقای خود در دهه چهارم انقلاب باید ثابت کند که می‌تواند در زندگی روزمره و معیشت مردم ایفای نقش نماید و این آزمون همان بحران ناکارآمدی است که به زعم برخی در وضعیت فعلی وجود دارد. رویکرد دغدغه مندان ایران به کارآمدی به مثابه بحران خاص جمهوری اسلامی در دهه چهارم خود است. از این جهت ضروری است به ماهیت ناکارآمدی در جمهوری اسلامی و نسبت آن با آرمان‌ها و اهداف اساسی انقلاب اسلامی پرداخته شود. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در روز یک شنبه ۴ تیرماه ساعت ۱۴:۳۰ با حضور محمد صادق کوشکی در نشستی حضوری تحت عنوان «کارآمدی؛ مسأله جمهوری اسلامی» در کانون اندیشه جوان به نشانی خیابان وصال شیرازی کوچه فرهنگی پلاک ۱۹ به گفتگو بپردازیم. 💢همچنین می توانید این گفتگو را به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 مشاهده کنید. 📌@canoon_org
🔶گروهی بر این باورند در عصر حاضر بدون فضای مجازی نمیتوان انسان مدنی بود انسان مدنی عصر حاضر انسانی است که در فضای مجازی زندگی میکند و در آن، فرصتهای زیادی را برای خود خلق مینماید. 🔷بنابراین ضروری است درباره ی فضای مجازی ابعاد آسیب های فضای مجازی به ویژه آسیب های اعتقادی آن و نحوه اثر بخشی آنها بر انسان امروز واکاوی شود تا بتوان برای زیست مومنانه مسیری امن طراحی کرد و از پیامدهای فضای مجازی کاست و در دام تهدیدهای آن گرفتار نشد. به دیگر سخن فضای مجازی توامان به صورت مدیریت شده و غیر مدیریت شده در کنار فرصتها تهدیداتی را متوجه اعتقادات می کند 📖برای مطالعه بیشتر به کتاب به کوشش عبدالله صلواتی مراجعه کنید. 📌@canoon_org
🔷انسان کامل انسانی است که «من» او از هر جبری آزاد باشد؛ آزاد مطلق در واقع ملاک اساسی انسانیت در این مکتب «آزادی» است و انسان هر چه ،آزادتر کاملتر است و هر چه مقیدتر یا ملزم تر باشد از انسانیتش کاسته شده است انسان حتی آزاد است ماهیت خودش را هم خود بسازد و از این منظر ایمان و اعتقاد به خدا و بندگی ،او ناقض انسانیت انسان است. 🔶اگزیستانسیالیسم - خصوصاً از منظر سارتر - مفهوم لیبرالی آزادی را به صورتی افراطی به عنوان «اختیار مطلق بشر در کائنات بسط میدهد و بشر را مظهر «اراده مطلق معطوف به هر آنچه میخواهد تعریف میکند؛ " آزادی ای که برخی آن را «آزادی ملحدانه» تعبیر کردند روشن است که این آزادی مطلق ،بشر امری غیر واقعی است که سارتر در اواخر عمر خود با ناامیدی، از آن تحت عنوان «سودای محال» نام برد. 📖کتاب رمان به قلم حامد رشاد 📌@canoon_org