eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
882 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶پوپولیسم را معمولاً در مقابل نخبه گرایی سیاسی قرار می‌دهند که به طور کلی درصدد نفی آن است؛ اعم از اینکه نخبه گرایی، تک حزبی باشد یا چند حزبی. البته نفی نخبه گرایی به معنای نفی نیست و پوپولیسم هم می‌تواند گونه‌ای از دموکراسی به شمار آید. دموکراسی، مقسم پوپولیسم و نخبه گرایی است و دموکراسی پوپولیستی در مقابل دموکراسی حزبی قرار دارد. 🔷پوپولیسم درصدد است به جای نخبگان، مردم را به صحنه وارد کند و تاریخ را به جای نخبگان، برای توده ها رقم زند یا اگر از نخبگان سخن می گوید، آنان را در سایه مردم مطرح می کند. شاید به همین دلایل باشد که در دولت های پوپولیستی، نخبگان پیشین، شخصیت های قدرت سیاسی نیستند. 💢به عبارت دیگر دموکراسی های پوپولیستی، خود به تولید شخصیت های جدید می‌پردازند که برای بسیاری از مردم شناخته شده نیستند و می‌توانند ظرفیت‌های نادیده خود را برای همگان مشهود سازند. بیش از آنکه از نخبگان متن استفاده شود، از اقلیت‌های حاشیه بهره می برد و می کوشد طیف جدیدی از نخبگان را معرفی کند که از حواشی به متن آمده اند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰افسران تحول 💢تحول نیازمند جوان گرایی است که یکی از مصادیق مهم آن توجه به تشکل های دانشجویی است اما برای اینکه این قشر مبدا و تاثیرگذار در امر تحول باشند، باید به چه نکاتی توجه کنند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و سومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در دوره ، او در راستای روحیات جاه طلبانه خود و با نمایش چهره های از ایران دولتی را بنا نهاد و این، آغاز مرحله‌ای جدید در مسیر فعالیت های حزبی ایران بود. تحزب در ایران قدمت زیادی ندارد. اولین بار پس از مشروطه بود که به تبع وقوع تغییراتی در ساختار سیاسی ایران و شکل گیری مجلس، زمینه تشکیل احزاب فراهم آمد. اما دوران حکومت رضاشاه به رکود و در نهایت فروپاشی احزاب منجر شد. 🔷با سقوط وقوع و اشغال ایران از سوی ، تغییراتی جدید به وجود آمد و سبب احیای مجدد فعالیت احزاب در ایران شد؛ چنانکه از زمان سقوط رضا شاه تا کودتای بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲، شاهد فعالیت های گسترده ای از احزاب هستیم اما احزاب علیرغم رسالتی که بر عهده گرفته بودند و باید به منافع کلی کشور توجه می‌کردند، متأسفانه اهداف و منافع شخصی گروهی و طبقه ای و حتی نفوذ خارجی را برگزیدند و همین مساله باعث تضعیف احزاب شد. 📖 شماره ۳۸ 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ارابه آزادی 🔶آزادی در تمدن غربی تحت سایه شک ویرانگر ناگوار، پدیدار شد؛ حال این آزادی با ژست صلح آمیز ماشین ویرانگری است که ساحت های مختلف را در زندگی بشر متزلزل و نابود ساخته است. 💢با این وجود این چنین کارنامه ای، همیشه انگشت اتهام لیبرالیسم غربی به سمت اندیشه ها و مذاهب دیگر است اما به واقع در جهان که آزاد است و آزادی‌ گراست؟ 📌@canoon_org
🔶جنگ نرم یک تهاجم گسترده فرهنگی، سیاسی، ایدئولوژیک، عقیدتی، روانی و تبلیغاتی است که به منظور دست یافتن به اغراض خاص سیاسی صورت می گیرد. در حقیقت می توان گفت جنگ نرم صورت پیچیده تر تهاجم سازمان یافته و هدفمند فرهنگی با اغراض سیاسی است که در شرایط کنونی با استفاده از سلطه گسترده رسانه ای نظام جهانی سلطه اومانیستی به نحوی بسیار وسیع و درعین حال فریبنده و پیچیده و حتی با اتکا به ژست و ظاهر علمی و آکادمیک صورت می گیرد. 💢ویژگی های جنگ نرم چیست؟ ۱.جنگ نرم صورت پیچیده تر و بسط یافته و متکامل تهاجم فرهنگی و یکی از انحای آن است. ٢.کانون اصلی جنگ ،نرم جنگ عقیده و اعتقاد است. ۳.جنگ نرم به صورتی کاملاً ،نامحسوس ،پنهان زیرکانه و با استفاده از تمام اهرم های فرهنگی و هنری و رسانه ای موجود و ممکن صورت می گیرد. ۴. طراحان و مدیران و هدایتگران جنگ نرم در برخی موارد از اشخاص نفوذی خود که ژستهای موجه و ماهیت های پنهان دارند و در نهادها و سازمان ها و مراکز و وزارتخانه های مختلف فرهنگی و هنری در سطوح مختلف حضور دارند برای تسهیل در ترویج آرا و ایدئولوژی ها و هنر و ادبیات لیبرالی به نحوی کاملاً قانونی و با عناوینی چون بسط و ارتقای فرهنگ و هنر و نام های زیبا و موجه دیگر بهره می برند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
💢سرطان قرن را بشناسیم 🔰برتری قوم یهود در آموزه های صهیونیست 🎥 فیلم کامل اولین جلسه گفتگوی زنده از سلسله نشست های «سرطان قرن» 👤با حضور جناب آقای دکتر محمد تقی تقی‌ پور‌‌‌ 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 🔰اقدامات اسرائیل علیه منافع ایران در یک سده گذشته 🎥 فیلم کامل دومین جلسه گفتگوی زنده از سلسله نشست های «سرطان قرن» 👤با حضور جناب آقای دکتر محمد تقی تقی‌ پور‌‌‌ 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تحول کارآمد 💢تحول از الزامات حفظ خط پیشرفت کشور است اما چه تحولی می تواند موجب تغییر در جامعه شده و مردم را با خود همراه کند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و سومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷 بیداری اسلامی عنوانی است که برای حرکت کلی کشورهای منطقه جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا برگزیده شده است .می توان گفت بیداری اسلامی به طور مشخص در مقابل بیداری عربی یا برگزیده شده است .بیداری اسلامی وجه خوداتکایی و استقلال ملی را وجه مميزه انقلاب های مردمی معرفی می نماید ، درحالی که بهار عربی بر عنصر دموکراسی به مثابه وجه تشخص این حرکتها تأکید دارد . 🔶 بنابراین بیداری اسلامی چشم روی دموکراسی خواهی نمی بندد ؛ چه اینکه در این گفتمان مردم سالاری دینی پدیده ای است موجه و اساسا اجتناب ناپذیر . با قبول ماهیت اسلامی انقلاب ایران نمی توان وجه اسلامی و ضدمدرن انقلاب های اخیر منطقه را نادیده انگاشت . 📖 مجله زمانه شماره 29 📌@canoon_org
🔷 این دیدگاه با تفکیک منافع ملی و منافع آرمانی، اصالت را به منافع ملی داده و مناقع آرمانی را فرع بر آن می‌داند، این دیدگاه که به افکار ناسیونالیستی وابسته است، تکیه گاه اصلی را بر بازسازی ملی داشته و تلاش برای صدور انقلاب را غیر منطقی و به اقتضای شرایط بین المللی وابسته میدانند. 🔶 طرفداران این دیدگاه با در نظر گرفتن بهبود اوضاع ملی و جلوگیری از ایجاد حساسیت‌های جهانی، ادعای احساس مسئولیت نسبت به ملت ایران را مطرح نموده و برخورد ارزشی با نظام جهانی را عملی ناپسند می‌دانستند و در مجموع، صدور انقلاب را خلاف شئونات بین المللی قلمداد نموده و با آن مخالفت داشتند. 🔷 چنانکه اعضای دولت موقت و یاران مهندس بازرگان (طرفداران نهضت آزادی) مخالفت صریح خود را با صدور انقلاب اسلامی اعلام نموده و دکتر ابراهیم یزدی، وزیر خارجه دولت موقت، صریحاً می‌گفت «ما قصد صادر کردن انقلاب را نداریم». 📖 کتاب صدور انقلاب از منظر امام خمینی (ره) به کوشش عباسعلی فرزندی 📌@canoon_org
🔰الگوی اندیشکده‌ای در راهبری سیاست 🎞 ویدئو نشست «الگوی اندیشکده‌ای در راهبری سیاست» 👤با حضور مهدی رحیمی چاکدل 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷ساختار اجتماعی جوامع، همواره نظامی نابرابر است و از آنجا که حکومت ها خود جزئی از این ساختار هستند، طبیعی است که نمی توانند به طور جدی با نابرابری مبارزه کنند. هرگاه در جامعه ای که در آن به طور طبیعی نابرابری وجود دارد، افرادی متعهد به اصول برابری، قیام کرده و با تلاش و کوشش خویش، کل را به مبارزه با عوامل نابرابری ترغیب کنند شاید بتوان نابرابری را کاهش داد. 🔶از نظر فیلسوف فرانسوی قرن هجدهم، از آن جا که طبیعت جامعه به گونه ای است که نابرابری می آفریند، هدف حکومت باید کوشش برای برابری باشد. دستیابی به این هدف، دشوار است؛ از آن رو که همه ی ما در جامعه زندگی می کنیم و جوامع لزوماً نابرابری می آفرینند‌. 📖 کتاب در چهار فصل با عناوین ماهیت کلی نظام پیشرفته غرب، توزیع دارایی ها در کشورهای پیشرفته، توزیع درآمدها در آن نظام ها و فقر و فرهنگ پذیرش نابرابری، به بررسی مسئله ی نظام سرمایه داری و ثروت و درآمد کشورهای پیشرفته می پردازد. این کتاب به قلم توسط کانون اندیشه جوان منتشر شده است. 📌@canoon_org
🔰قدس و چرخش نظم جهانی 🎞 ویدئو نشست «قدس و چرخش نظم جهانی» 👤با حضور مجتبی رحماندوست 🔶ویدئو این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶فلسفه تاریخ دو معنای عام و خاص دارد؛ معنای عام تصوری است که اقوام مختلف در مکان‌ها و زمان‌های متفاوت از سرنوشت و از حوادثی که برایشان اتفاق می‌افتاد، داشته‌اند. اما صرف نظر از اینکه ولتر این اصطلاح را در قرن هجدهم به کار برده باشد، هم قدمت دارد و هم عمومیت. 🔷در معنای خاص، فلسفه تاریخ در عصر جدید احتمالا از قرن هفدهم میلادی بیان شده پس نه قدمت دارد و نه عمومیت و خاص عصر جدید است. البته در مرحله جدید پسامدرن تا حدودی از اهمیت آن کاسته شده و مراد از فلسفه تاریخ معنای امروزی آن است که دارای ویژگی هایی می باشد. 💢از نظر فلسفه نظری تاریخ، تاریخ هویت حقیقی دارد و هویت آن اعتباری نیست؛ یعنی تاریخ، هویت مستقل دارد و انسان چاره‌ای جز کشف آن ندارد. به همین دلیل است که برخی، انسان ها را در برابر تاریخ بدون اراده می‌دانند، چون روح زنده ای در تاریخ حاکم است و تاریخ چون موجود زنده ای متحرک است که روح، جسم، عزم، هدف، نظام و مسیری دارد. فلسفه تاریخ نشان می‌دهد که این رفتن و بالیدن چگونه صورت می گیرد و نقطه نهایی کجاست. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
49.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰در جستجوی حکمرانی خوب 💢حکمرانی خوب یک وضعیت مطلوب است که گفتگو درباره آن در نهادهای اندیشه ورز و سیاستگذار داغ است اما این نوع از حکمرانی چه ابعاد، الزامات و نکاتی دارد؟ آیا مردم در حاکمیت این نوع حکمرانی دارای نقش هستند یا حقوقی که باید حکمرانان برای آنها فراهم آورند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به چهل و دومین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام حسن عسکری علیه السلام: 🔶هيچ عزّتمندی حقّ را فرو نگذاشت، مگر اين كه به ذلّت افتاد وهيچ ذليل وناتوانی حقّ را نگرفت مگر اين كه عزيز و نيرومند شد . 📜منتخب ميزان الحكمة صفحه ۳۷۸ 🌺🌺ولادت امام حسن عسکری علیه السلام مبارک باد🌺🌺 📌@canoon_org
🔷 هرچند برخی اعضای دستگیر شده و ، جناح مذهبی داخل زندان‌های رژیم شاه را تشکیل می‌دادند، اما عده و تشکیلات آن‌ها در مقابل توده‌ای‌ها و مارکسیست‌ها چندان نبود، تا اینکه با تبعید امام (ره) و قیام پانزده خرداد که به سرکوبی و دستگیری یاران و طرفداران وی انجامید، زندانهای رژیم مملو از نیروهای مذهبی مبارز گردید. 🔶 از آن پس، نیروهای مذهبی نه تنها در اقلیت نبودند بلکه از نظر تعداد و نیز تشکیلات داخلی در موضع بهتری قرار گرفتند. گروه امت واحده که اعضای آن براساس اعتقاد به اسلام، مبارزه با طاغوت و مبارزه با تحجر و قشری گرایی گرد هم آمده بودند، اکثرا از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق بودند که با مشاهده تغییر در ایدئولوژی سازمان، از آن‌ها جدا شده و به عنوان گروهی از زندانیان سیاسی مسلمان تحت عنوان امت واحده اعلام موجودیت کردند. 🔷 این گروه پس از آزادی از زندان، به اتفاق چند گروه مبارز مسلمان دیگر، «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» را پایه‌گذاری کردند. 📖 شماره ۳۸ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰ثبت نام درسگفتار حکمت عملی و مسئله علوم انسانی 🔷حکمت اسلامی به عنوان میراث علمی جهان اسلام که موجِد و ناظر تمدن اسلامی در سده چهارم و پنجم بوده مهم‌ترین عامل جهت‌بخشی و تدبیر زندگی فردی و جمعی ما می‌باشد. حکمت اسلامی به دو ساحت حکمت نظری که مشتمل بر الهیات، ریاضیات و طبیعیات بوده و حکمت عملی که مشتمل بر تدبیر منزل و خانواده، سیاست مُدُن و اخلاق تقسیم می‌شود. حکمت عملی جنبه متعین و معطوف به امور و مسائل عینی زندگی انسان مسلمان می‌گردد که مبتنی بر آموزه‌های حکمت نظری، ساحت عینیت زندگی را تدبیر می‌نماید. 🔶هرچند حکمت عملی در دوره معاصر دچار رکود شده و با ورود علوم انسانی جدید به این فرهنگ، وضعیت حکمت عملی در هدایت و تدبیر زندگی جمعی گرفتار زوال شده است اما غنای این حکمت به لحاظ پشتوانه معرفتی خود و نسبت وثیق‌اش با انسان مسلمان ایرانی و نیز تاریخ این سرزمین دارای ظرفیتی ژرف و کارآمد برای سامان دادن به زندگی مسلمین و تمدن اسلامی-ایرانی است. 💢بدین منظور، سرگذشتی که حکمت عملی از پی گذرانده و پشتوانه معرفتی که کسب نموده و نیز رابطه حکمت عملی با علوم انسانی در وضعیت اکنون از جمله خطوط اساسی درک حکمت عملی در نسبت با انسان مسلمان ایرانی امروز و جامعه اوست. در واقع، دستیابی به تمدن اسلامی ایرانی و سامان دادن زندگی جمعی براساس میراث خود مقتضی این مهم است که به سمت احیاء حکمت عملی گام برداشته و این گنجینه را در نسبت با حوزه علوم انسانی به گفت‌وگو و بحث بگذاریم. 📌از همین روی کانون اندیشه جوان درنظر دارد به منظور آشنایی مخاطبان با حکمت عملی و نسبت حکمت عملی با علوم انسانی در جهان جدید، دوره «حکمت عملی و مسئله علوم انسانی» را با حضور امیر آقاجانلو طی ۸ جلسه برگزار نماید. این جلسات به صورت حضوری در مدرسه تفکر و نوآوری نگاه و نیز مجازی در اسکای روم کانون اندیشه جوان برگزار خواهد شد. ♨️محورهای دوره: 🔸ررسی سیر تکوین و تطور حکمت علمی در نزد تمدن یونانی 🔹بررسی امتداد تکوین و تطور حکمت عملی در جهان اسلام و تمدنِ اسلامی سده چهارم و پنجم 🔸نسبت حکمت عملی با علوم انسانی در جهان جدید و دوره کنونی 👤استاد دوره : امیر اقاجانلو دانش آموخته حوزه علمیه قم و فارغ التحصیل دکتری فلسفه دین دانشگاه تهران است. حوزه پژوهش ایشان فلسفه ابن سینا، فلسفه هگل، سیاست و حکمت عملی در یونان و جهان اسلام بوده است. و درسگفتارهایی درباب فلسفه اسلامی و غرب ارائه کرده است. 🗓شروع جلسات از سه‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ هر هفته ساعت ۱۰ الی ۱۲17 💠 هزینه: هزینه شرکت در دوره: 200هزارتومان. 💯تخفیفات: 🔸برای اعضای تشکل های دانشجویی و طلاب: 100 هزار تومان 🔹شرکت در یکی از دوره‌های جاری کانون: 100 هزار تومان 🔸ثبت نام به صورت گروهی(3نفر یا بیشتر): 100 هزار تومان ☎️ پشتیبانی : 09120656447 💢علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایند. 🌐 https://canoon.org/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%85-%d8%af%d8%b1%d8%b3%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%ad%da%a9%d9%85%d8%aa-%d8%b9%d9%85%d9%84%db%8c-%d9%88-%d9%85%d8%b3%d8%a6%d9%84%d9%87-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85/ 📌@canoon_org @sch_negah
29.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رسانه و چالش های تبلیغ دین 🔶پیشرفت فناوری های رسانه ای، محیط و فرآیندهای تولید و مهندسی پیام را با دگرگونی و البته چالش های بسیاری روبرو کرده است. شرایطی که هم فرصت می آفریند و هم تهدیدزا است، حوزه تبلیغ دین نیز از این تغییرات و‌ چالش ها مبرا نبوده و اتفاقا فراز و نشیب های ویژه ای را تجربه کرده و می کند. 💢در این مقاله تصویری در اینباره سوالی کلیدی مطرح شده که بهتر است درباره آن تامل کنیم. 📌@canoon_org
🔰نشست پوپولیسم و دموکراسی 🔶یکی از جدی­‌ترین مخاطرات امروز لیبرال دموکراسی در مفهوم عام و دموکراسی آمریکایی در مفهوم خاص، نه از ناحیه بیرون (هماوردطلبیِ ایدئولوژی­‌های رقیب) بلکه از ناحیه درون (ظهور جنبش­‌های پوپولیستی) است؛ چرا که پوپولیسم پاسخی به این بی‌ثباتی‌­ها و همچنین دوره‌های کنونی بحران سرمایه‌­داری ارائه می­‌دهد که برای بسیاری از مردم عادی معقول به نظر می‌رسد. 🔷اساسا پوپولیسم خود را در برابر لیبرالیسمِ متجلی در بازار آزاد، در جابجایی­‌های آزاد مردم یا برخی از اوقات در خودِ دموکراسی نمایندگی قرار می دهد. چنانکه در تجربه پوپولیسمِ راست در آمریکا و برآمدن ترامپ مشاهده گردید، پوپولیست‌ها منتقد روش­ هایی‌­اند که در آنها رقابت بین­‌المللی باعث از بین رفتن مشاغل شده است؛ بعلاوه، بر نقش فناوری‌های جدید در ایجاد بیکاری یا کار کاذب اشاره می‌کنند. 🗓در همین راستا قصد داریم تا در چهارشنبه ۳ آبان ماه ساعت ۱۵:۳۰ عصر با حضور دکتر محسن ردادی نشستی در اسکای روم کانون اندیشه جوان تحت عنوان «پوپولیسم و دموکراسی» برگزار نماییم. 🌐این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی b2n.ir/d05397 برقرار است. 📌@canoon_org
🔷اتصال به سرچشمه ی وحی سبب شده است کلام امام علی(ع) آموزه های ناب و بی بدیلی را به جهان فکر و اندیشه عرضه کند. کلمات، تحلیل‌ها و موشکافی های او نه تنها سابقه‌ای در عرب ندارد، بلکه برای فلسفه یونان نیز آشنا نبود.برای نمونه، عددی نبودن وحدت خداوند از اندیشه های بکر و بسیار عالی اسلامی است و در هیچ مکتب فکری دیگر سابقه ندارد. 🔶 فلاسفه اسلامی به تدریج بر اثر تدبر در متون اسلامی به خصوص کرامات علی(ع) به عمق این اندیشه پی بردند‌. در کلمات حکمای اسلامی قدیمی مانند فارابی و بوعلی نیز اثری از این اندیشه لطیف دیده نمی شود. 🔷همچنین برهان تلازم وحدت و وجود واجب از ابتکارات مکتب عقلی امام علی است. در کتب فلاسفه ای چون بوعلی‌سینا، نخست وجود خداوند و سپس وحدت آن اثبات می‌شود ولی امام علی می فرماید: نمی توان بین وجود و وحدت خداوند تفکیک قائل شد؛ زیرا طبیعت واجب الوجود به گونه‌ای است که فرض کثرت در آن نمی‌شود. عقل نمی تواند در واجب الوجود کثرت و تعدد را فرض و بعد اثبات کند که آنها یک شخص دارند. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org