eitaa logo
کانون اندیشه جوان
308 دنبال‌کننده
918 عکس
521 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
37.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شهروند مثالی! 🔶 حکمت عملی که نخستین بار در یونان باستان و توسط ارسطو مطرح شد، طی مسیر تاریخی خود دو مسیر متفاوت را پیش گرفت. مسیری سر از غرب بر آورد و در جامعه مسیحیت و پس از آن در دوران رنسانس پیگیری شد و مسیری نیز در جامعه تمدن یافته اسلامی و توسط فارابی ادامه یافت. 🔷 در هر دوی این مسیر به مقوله شهر و شهروند نگاه ویژه ای شده است و برای آنکه شهری آرمانی ساخته شود به باید ها و نباید ها و الزاماتی توجه شده است که دو مسیر کاملا متفاوت و دو نتیجه مختلف را در پی داشته است. جایی که با مطالعه ریشه های سیاست و نسبت آن با اخلاق متافیزیکی به خوبی در دو شهروند غرب و اسلامی به خوبی نمایان گشته است ... . 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶خداگرایی طبیعی بدیل خداگرایی وحیانی یا توحیدی است؛ به این معنا که گاه انسان، مستقل از هر گونه الهامات و اشراقات نوری، در اثر تجربه معنوی که خود به دست آورده، به خداگرایی نایل می گردد. این نوع خداگرایی نتیجه طبیعی تجربه دینی فرد است. در مقابل، خداگرایی وحیانی در اثر قرار گرفتن انسان در پرتو الهامات و اشراقاتی است که از سرچشمه وحی ناشی می شود؛ یعنی ایمان به خداوند سبحان از طریق مواجهه با سخن یا وحی الهی به دست می آید. 🔷میان این دو نوع خداگرایی، تفاوت های اساسی وجود دارد. در مسیر خداگرایی طبیعی ممکن است انسان هیچگاه با سخن خدا مواجه نشود. به علاوه ممکن است که خدای وحیانی همان خدای طبیعی نباشد. در این صورت، ممکن است میان این دو نوع از خداگرایی، منازعه و درگیری اتفاق بیفتد و هر یک دیگری را مورد اتهام قرار دهد. چنانکه خداگرایی طبیعی از دین علیه ایمان سخن می گوید و خداگرایی وحیانی از ایمان علیه دین. بدیهی است که خداگرایی طبیعی وقتی حقانیت دارد که هیچ تعارضی با خداگرایی وحیانی نداشته باشد. بنابراین، هرگونه معرفت شناسی مدرن درباره فقه اسلامی، خود به خود به سمت خداگرایی طبیعی سوق پیدا می کند؛ زیرا در معرفت شناسی های مدرن، متن به حاشیه رفته و برداشت مستقل مفسر، به جای آن می نشیند. با به حاشیه رفتن متن، مفسر، به تدریج از الهام گیری از متن وحیانی (متون فقهی) محروم می گردد و مستقل از سرچشمه وحی به باوری از خداوند می رسد که از متن توحیدی استخراج نشده است؛ یعنی به خداگرایی طبیعی می رسد. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔰مفهوم حکمرانی یک مفهوم مدرن است 🔷نشست منازعه الگوهای حکمرانی با حضور حسین بابایی مجرد «عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه» به میزبانی کانون اندیشه جوان به صورت حضوری و برخط برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
45.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اندیشه ورزی دانشجویی 🔷از مهم ترین فعالیت های دوران دانشجویی اندیشه ورزی فکری و عقیده ای ست. در این حوزه نسبت به عملکردتربیتی تشکل ها و دانشگاه ها پرسش ها و نقد هایی وارد است. به راستی، چرا دانشجویان باید به مسائل اندیشه ای و اعتقادی اهتمام کامل داشته باشند؟ سیر تربیتی دانشجویان در دوره های مختلف زندگی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ تشکل ها به عنوان قوه محرکه دانشگاه چه وظایفی در قبال ایجاد این سیر تربیتی دارند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به سی و نهمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶از دیدگاه ، زبان، شکل و محتوای مذهبی انقلاب اسلامی ایران امری عارضی، اتفاقی و تصادفی نیست، بلکه بود که با تکیه بر موضع مقاومت و انتقادی سابقه‌دار خود در برابر قدرت‌های سیاسی حاکم و نیز نفوذ عمیق و تعیین‌کننده در دل انسان‌ها توانست مردم را علیه رژیمی به خیابان‌ها آورد که یکی از ارتش‌های بسیار مجهز دنیا را داشت و از حمایت مستقیم امریکا و کشورهای دیگر برخوردار بود. 🔷به نظر او هدف اصلی ایرانیان ایجاد تحولي بنیادین در وجود فردی و اجتماعی، حیات اجتماعی و سیاسی، شيوه تفکر و نگرش بوده است؛ زیرا آنها راه اصلاح را در یافتند. 💢فوکو برای درک به‌طور مستقیم به سراغ مردم انقلابی در خیابان‌ها رفت. به نظر وی از دید مردم حاضر در خیابان‌ها و تظاهرات و درگیری‌ها، حکومت اسلامی از یک طرف حرکتی برای سپردن نقش دائمی و تعریف‌شده به ساختارهای سنتی جامعه اسلامی و از جانب دیگر راهی برای وارد کردن ابعاد معنوی در زندگی سیاسی بود. بدین ترتیب فوکو انقلاب اسلامی را انقلابی خوانده است. 📖 ، شماره ۹، ص ۲۰ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶در قرآن آمده است: «... ولن يجعل الله للكافرين على المؤمنين سبيلا» «و خداوند هرگز بر (زیان) مؤمنان برای کافران راهی برای سلطه قرار نداده است» 🔻این آیه تشریع حکمی که موجب کفار بر مسلمانان شود را نفی کرده .است با اثبات این اصل باید گفت این اصل بر اصول و قواعد دیگری که در این رابطه وجود دارد، حاکم بوده و عمل به آنها را در صورت مخالفت با آن ممنوع کرده است. 🔷برخی تشریع این جمله قرآنی را برای قیامت دانسته اند؛ در پاسخ میتوان گفت این امر دلیل بر آن نمیشود که بتوان از عمومیت آیه صرف نظر کرد و به اصطلاح ظهور ظاهر آیه دنیا و آخرت را در بر میگیرد و نمی توان از آن ظهور دست برداشت. از طرفی شرافت و عزتی که برای مسلمانان قایل است ایجاب میکند که در احکام و مقررات چیزی که موجب خواری و ذلت آنان شود قرار ندهد در قرآن مجید آمده است. «و الله العزة ولرسوله وللمومنين و لكن المنافقين لا يعلمون؛» «عزت از آن خدا و پیامبرش و مومنان است ولی منافقان نمی دانند» 🔺با این وجود میتوان گفت که این اصل کلی در اسلام پذیرفته شده است و در تمامی احکام و مقرراتش اعم از سیاسی اجتماعی اقتصادی، نظامی، فرهنگی و در عرصه های ،فردی ،خانوادگی اجتماعی و بین المللی جاری است و کلیه قراردادها و معاهدات مخالف خود را بلا اثر می کند. 💢این قاعده در ارتباط با اقلیت های دینی ساکن کشور اسلامی مصادیق زیادی دارد. برای مثال تولیت کافر بر اوقاف ،مسلمین ولایت بر صغار مسلمان ازدواج دختر مسلمان با کافر، تصدی امر ،قضاوت ریاست قوای حاکم همچون ریاست جمهوری ولایت امر توسط ،کافر سلطه بر وسایل ارتباط جمعی برای القای فرهنگ غیر اسلامی و ... می تواند از مصادیق این اصل باشد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰دوره آموزشی آینه فرهنگ : مناسبات ادبیات و جامعه 🔶کانون اندیشه جوان با همکاری واحد فرهنگی بسیج دانشگاه امام صادق (ع) در نظر دارند با نگاهی به نسبت و تعامل ادبیات و فرهنگ، تاریخ و جامعه ایرانی، دوره آموزشی «آینه فرهنگ: مناسبات ادبیات و جامعه» را با حضور محمدرضا سرشار، ابراهیم فیاض، سیدحسین شهرستانی، احمد شاکری، اسماعیل امینی، مهران بوذری نژاد برگزار نماید. این جلسات به صورت حضوری و مجازی در دانشگاه امام صادق، سالن شهید مطهری برگزار خواهد شد. 💢اساتید و سرفصل‌ها: 🔸ادبیات و انقلاب: استاد محمدرضا سرشار 🔹ادبیات و مردم و جامعه ایران: دکتر ابراهیم فیاض 🔸ادبیات و حافظه، میراث و هویت فرهنگی: دکتر سیدحسین شهرستانی 🔹انسان و جامعه ادبیات مقاومت: دکتر احمد شاکری 🔸ادبیات و زندگی روزمره: دکتر اسماعیل امینی 🔹مناسبات مواجهه ادبیات معاصر ایران با تجدد: استاد مهران بوذری نژاد 🔹ادبیات و فهم اجتماعی: استاد صابر اکبری ♨️هزینه شرکت در دوره: ۱۵۰ هزارتومان. 💯تخفیفات: ‼️با تخفیف ویژه دانشجویان: ۱۰۰ هزار تومان 🗓شروع جلسات پنج شنبه و جمعه ۲ و ۳ آذر ۱۴۰۲ 🏢مکان برگزاری: دانشگاه امام صادق، سالن شهید مطهری 📋علاقه‌مندانی که قصد شرکت در این دوره را دارند؛ می توانند از طریق واحد فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام اقدام به ثبت نام نمایند. 💠 برای کسب اطلاعات بیشتر به شناسه adabiat_farhang@ در پیام‌ رسان بله و یا شماره ۰۹۳۳۰۵۳۶۲۴۰ پیام دهید. 🌐ثبت نام اولیه از طریق: https://formafzar.com/form/adabiat1 📌@canoon_org
🔷 ، از متن حوزه علمیه پدید آمد و از همین رو، باید حوزه را پدیدآورنده، خاستگاه و سرچشمه، زمینه‌ساز و به تعبیری نمادین،«» انقلاب دانست. 🔶بدیهی است که علت بقاء شی‌ء، همان علت پدیدآیی آن است. بنابراین، اگر حوزه بخواهد فرزند معنوی خویش، یعنی انقلاب اسلامی، مراحل شکوفایی و ثمردهی خویش را تا تشکیل و زمینه‌سازی بیشتر برای شاهد باشد؛ باید همچنان، در جمیع ابعاد و ارکانش، انقلابی بماند. 📖کتاب به کوشش از انتشارات در سه فصل به این مسئله پرداخته است: 🔸فصل اول: نهضت پیامبران(ع) و رسالت عصری و عصر انقلاب 🔸فصل دوم: ویژگی های طلبه عصر انقلاب 🔸فصل سوم: برخی قواعد انقلابی بودن طلبه و آسیب های متوجه او 📌@canoon_org