eitaa logo
کانون اندیشه جوان
309 دنبال‌کننده
928 عکس
540 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶نسبی گرایی یکی از قدیمی ترین و سرسخت ترین عقاید در است. حدود ۲۵۰۰ سال پیش، پروتاگوراس کتابش را با این ادعا که «انسان مقیاس هر چیز است؛ برای آن چیزهایی که هست و آن چیزهایی که نیست» شروع میکند. از این واقعیت، تحت تاثیر قرار گرفت که موقعیت هایی وجود دارد که ظاهرا در آنها دو طرف با هم اختلاف نظر دارند اما با این حال هر دو حق دارند. 🔷در ادعا می شود هستی شناسی طبقه بندی و مفهوم سازی مطلق نیست. کسانی هستند که مبانی ایمن را برای و انکار میکنند و با انجام این کار، همسو با تفکر هراکلیتی، انبوهی از هویت های متغیر را مطرح میکنند که هیچ گونه ثباتی ندارد. در این حالت، هرگونه تلاش فلسفی برای تحمیل یک نظر، گمراه کننده و محکوم است. 💢در مقابل، کسانی هستند که نسبی گرایی را به عنوان نوعی خودکشی فکری رد میکنند و نسبی گرایی را ناخوشایند می بینند. نسبی گرایی از سویی با در ارتباط و به نحوی صورتی از نهیلیسم است و از سویی دیگر با مرتبط است و از بنیانهای آن به شمار می رود. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
🔷سهروردی در یک نگاه کلی، تمام اشیاء عالم را به دو قسم نور و ظلمت تقسیم می کند. وی معتقد است طبیعت نور، امری بدیهی است؛ زیرا تمام اشیاء به کمک نور شناخته می شوند. قاعده شناسایی نور این است که در حد خودش آشکار بوده و موجب آشکار شدن غیر خود نیز می شود. 🔶سهروردی از دو راه به نظریه هستی شناسی خود در باب نور و نقش کلیدی آن دست می یابد. نخست، دلیل های فلسفی در اثبات بدیهی بودن طبیعت نور عرضه می کند. بدین ترتیب که می گوید نور آشکارترین پدیده است زیرا هرچیز دیگری با توجه به نور شناخته و تعریف می شود. راه دیگر دستیابی به این مسئله، تجربه شهودی و عرفانی است که سهروردی آن را مهمتر از قبلی می داند. 💢او می گوید هر یک از نور و ظلمت، بر حسب مراتبی که دارند، دارای شدت و ضعف هستند. در اوج نورهای مختلف به مقامی برمی خوریم که ویژه خداوند است و به همین دلیل، از وی به عنوان نورالانوار یاد می شود. تمام نورهایی که در طبقات نازل تر خود تاثیر می گذارند، در وجود و باقی ماندن خودشان، به نورالانوار وابسته هستند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔷در مساله معاد، قرآن کریم به صراحت، بازگشت تمام انسان ها را به سوی خداوند مطرح می کند و بیان می دارد در این بازگشت، انسان های صالح، بهره‌مند از برکات ملاقات با اسماء خداوند شده و ذات مقدس حق را با اسما رحمت ملاقات می کنند. اما درباره انسان های ناصالح، خبر عقوبت شوم ملاقات با اسماء غضب را به مخالفان حق می‌دهد و اشاره می کند گنهکاران، خداوند را با اسما غضب ملاقات می کنند. 🔶آنچه در دیدگاه قرآن معاد نامیده می‌شود، تنها مخصوص انسان نبوده و کل هستی را در برمی گیرد که بر همین اساس نیز از مظاهر قدرت مطلق خداوند به حساب می‌آید. بنابراین لازم است انسان با درک حرکت جهان هستی، عاقبت‌نگر بوده و از فواید آن که همان دوراندیشی، خودآگاهی و خداآگاهی است، بهره‌مند گردد. 📖کتاب به قلم استاد ، به تشریح معاد که از سرنوشت‌سازترین حقایق عالم هستی می‌باشد، پرداخته است. این اثر که محصول نشر کانون اندیشه جوان است، پس از بیان مقدمه، به مقوله «فرجام اندیشی» و فرجام نیک و بد می پردازد و سپس در یک فصل کلی، مباحثی را درباره «معاد» و بازگشت انسان به سوی خداوند مطرح می کند. 📌@canoon_org
🔷منزلت اجتماعی در جامعه شناسی یک مفهوم توصیفی است و به جایگاه و موقعیت اجتماعی یک فرد در ساختار یک گروه یا جامعه یا به رتبه یک گروه در مقایسه با گروه های دیگر در جامعه اطلاق می شود. پایگاه های منزلتی، معمولا از مقایسه نقش اجتماعی فرد در جامعه یا گروه و تعیین اهمیت آن نسبت به دیگران، حاصل می گردد. 🔶انسان ها دائما موقعیت و جایگاه اجتماعی تک تک افراد را در مقایسه با دیگران، مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهند و متناسب با جایگاه اجتماعی که در نتیجه این مقایسه و سنجش، از آنها در ذهن شکل می گیرد، با آنها برخورد و رفتار می کنند. همین تصور ذهنی در اصطلاح، منزلت اجتماعی نامیده می شود. 💢تعبیری ساده تر و روان تر: منزلت و پایگاه اجتماعی، به تفاوت های میان گروه های اجتماعی از نظر احترام یا اعتبار اجتماعی که دیگران برای آنها قائل می شوند، اطلاق می گردد. منزلت اجتماعی موقعیتی است که یک فرد یا خانواده با ارجاع به استانداردهای میانگین رایج درباره ویژگی های فرهنگی، درآمد موثر، دارای های مادی و مشارکت در فعالیت های گروهی-اجتماعی به دست می آورد. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
40.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰میدان واقعی 🔷میدان عمل واقعی تشکل های دانشجویی کجاست؟ 🔶تشکل ها در این میدان به خوبی عمل کرده و تاثیر گذاری دارند؟ و آیا فعالیت های صنفی در این عرصه می گنجد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و هفت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷هر علمی افزون بر موضوع و مسائل، روش خاص خود را نیز دارد. انتخاب روش نامناسب در مواجهه با یک مسأله، باعث ایجاد ناکامی و خطا در وصول به مقصود می شود. به عقیده شهید مطهری، تفاوت روش ها در علوم به سبب تفاوت آنها در موضوع است؛ چرا که اسلوب و روش فکری ویژه هر علمی عبارت است از یک نوع ارتباط فکری خاص که بین انسان و موضوع آن علم باید برقرار شود. 🔶بدیهی است که نوع ارتباط فکری بین انسان و شی، به نحوه وجود و واقعیت آن شیء بستگی دارد؛ بر این اساس، فلسفه نیز برای خود اسلوب و روش ویژه ای دارد که هنگام انجام فعالیتهای فلسفی باید از آن پیروی کرد. روش فلسفه، روش عقلانی است؛ چرا که موضوع اصلی آن یعنی مفهوم وجود یا موجود و دیگر مفاهیم فلسفی، همگی از راه فرایند عقلی به دست می آیند. 💢«بدیهی است که بررسی و کنجکاوی درباره موضوعی که عقل با عالی ترین اعمال خویش آن را یافته است، جز با بررسی های عقلانی میسر نیست»؛ بنابراین، کشف و فهم دقیق مسائل فلسفی را از شیوه های دیگر مثل روش تجربی و جست وجو در آزمایشگاه یا روش عرفانی و سیر و سلوک نمی توان انتظار داشت. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
7.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم گرامی باد. 📌@canoon_org
35.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رنسانس خاورمیانه 🔶ایران و عربستان بعد از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک، رسماً روابط خود را از سر گرفتند؛ رخدادی تحول‌آفرین در منطقه که افزون بر رفع اختلافات دوجانبه، بستر را برای بازشدن گره‌های کور بحران‌های خاورمیانه هموار می‌کند. بی‌تردید آمریکا و رژیم صهیونیستی، بزرگترین بازندگان این رنسانس ‌هستند. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔶در کشور ما اقداماتی از جمله نقل امکانات رفاهی، آموزشی و بهداشتی به اقصی نقاط کشور صورت گرفته است. نباید ارزش عدالت به عنوان یک ارزش درجه دو کم کم در مقابل ارزش های دیگر به فراموشی سپرده شود؛ ارزش های دیگر نیز مثل پیشرفت و توسعه، سازندگی، آزادی و مردم سالاری از اهمیت بالایی برخوردار است و مطرح کردن ارزش عدالت مطلقا به معنای نفی این ها نیست؛ اما وقتی این ارزش ها را برجسته کنیم و مسئله عدالت و نفی تبعیض و توجه به نیازهای طبقات محروم در جامعه کمرنگ شود، خطر بزرگی است. 🔷تحقق عدالت به معنای حقیقی خودش در جامعه، با دو مفهوم دیگر به شدت در هم تنیده است؛ عقلانیت و معنویت. اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتی که شما دنبالش هستید نخواهد بود؛ اگر عقل و خرد در تشخیص مصادیق عدالت به کار گرفته نشود، انسان به گمراهی و اشتباه دچار میگردد، خیال میکند چیزهایی عدالت است در حالی که نیست و چیزهایی را هم که عدالت است گاهی نمیبیند؛ بنابراین عقلانیت و محاسبه، یکی از شرایط لازم رسیدن به عدالت است. 💢اسلام، معنویت بدون نگاه به مسائل اجتماعی و سرنوشت انسانها ندارد: «من اصبح ولم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم». بنابراین معنویت و عدالت در هم تنیده است. برخی می گویند عدالت یعنی توزیع فقر؛ اینطور نیست؛ بلکه عدالت، توزیع عادلانه امکانات موجود است. آنهایی که می گویند عدالت توزیع فقر است، مغز و روح حرفشان این است که دنبال عدالت نروید، دنبال تولید ثروت بروید تا آنچه تقسیم می شود ثروت باشد. دنبال تولید ثروت رفتن بدون نگاه به عدالت، همان چیزی می شود که امروز در کشورهای سرمایه داری مشاهده میکنیم. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
33.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰چالش صنفی برای تشکل ها! 🔶آیا مسائل صنفی دانشجویی در حوزه ماموریت ها و حوزه فعالیت تشکل های دانشجویی قرار می گیرد؟ 🔷این مسائل چه تاثیری بر فرآیند تشکل ها و هویت تشکیلاتی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و هفت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org