eitaa logo
چمدان آبی(دانشنامه دزفول)
859 دنبال‌کننده
311 عکس
10 ویدیو
0 فایل
سایت چمدان آبی - دانشنامه دزفول: Https://chamadaneabi.ir مدیریت: @mh_dorchin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 چوب زنی یا سنگ زنی(دوچوبه) ، چوب بازی و شمشیر سپر . ماه محرم در دزفول . سایت چمدان آبی 🖌 از دیگر رسوم محرم مراسم چوب‌بازی است که نمادی از صحنه جنگ است و به‌ صورت نمایشی همراه با طبل، دهل، صدای شیپور و سُرنا در جلو تکایا و در محله‌های عزاداری صورت می‌گیرد. در این مراسم عده‌ای از مردان به دو گروه تقسیم می‌شوند و با چوب، سپر و شمشیر و زره با یکدیگر به مبارزه نمایشی می‌پردازند. در این آیین سنتی که معمولاً در دهه نخست ماه محرم در برخی مناطق شهر دزفول برگزار می شود تعدادی از عزاداران در حالیکه ۲ تکه چوب در دست دارند با گوش دادن به اشعاری حماسی که روایتگر واقعه کربلاست چوب زنی می کنند. برگزاری آئین چوب زنی توسط عزاداران حسینی در دزفول تداعی کننده صحنه جنگ یاران امام حسین(ع) با لشگر یزید در صحرای کربلاست که با شعر خوانی و رجز خوانی به صورت یک سنت دیرینه در دزفول اجرا می شود. آئین چوب زنی یا چوب بازی از آئین هایی است که از ۵۰۰ سال پیش قدمت دارد و از ۱۵۰ سال پیش در محله کلانتریان و برخی محله های قدیمی دزفول در دهه نخست ماه محرم اجرا می شود. 🔹 ادامه مطلب در سایت به ادرس زیر⬇️ چوب زنی یا سنگ زنی(دوچوبه) ، چوب بازی و شمشیرسپر – چمدان آبی https://chamadaneabi.ir/choob-zani/ ✳️ آدرس کانال 🔹 (چمدان آبی - دانشنامه دزفول) 🔹 در پیامرسان ایتا ⬇️ @chamadaneabi
چمدان آبی(دانشنامه دزفول)
🔹 چوب زنی یا سنگ زنی(دوچوبه) ، چوب بازی و شمشیر سپر . ماه محرم در دزفول . سایت چمدان آبی 🖌 از دیگر
🔹 ادامه مطلب چوب و یا سنگ زنی(دو چوبه) در وب سایت چمدان آبی در این آئین عزاداری لحظه به میدان آمدن حضرت علی اکبر(ع) در کربلا با خواندن اشعاری حماسی و در بحر طویل به نمایش گذاشته می شود. صدای به هم زدن تکه های چوب در این آئین تداعی کننده صدای شمشیر و نیزه ها در جنگ حضرت علی اکبر(ع) با دشمن است و حرکات و جهش هایی که توسط شرکت کنندگان انجام می شود نیز تداعی کننده پرش ها و حرکات ۲ جنگجو در صحنه نبرد است که با شعرخوانی مداح اهل بیت (ع) همراه است. اشعاری که در این آیین خوانده می شود نیز بسیار پر محتوا و سنگین می باشند و راوی نیز باید اشعار را با ضرب آهنگی خاص برای چوب زنان بخواند تا این آیین سنتی تاثیر معنوی را بر روی مردم داشته باشد. آئین سنتی چوب زنی پیش از این در محله های مختلفی از دزفول از جمله چولیان، میان دره، سرمیدان و عباسیه نیز اجرا می شد ولی اکنون تنها در محله کلانتریان و چولیان که از محلات قدیمی شهر دزفول می باشند برگزار می شود.
چوب زنی یا سنگ زنی(دوچوبه) ، چوب بازی و شمشیرسپر – چمدان آبی https://chamadaneabi.ir/choob-zani/ 🖌 محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر عاشورایی در خصوص آیین چوب زنی می گوید: آیین چوب زنی یا سنگ زنی از آیین های عزاداری ویژه دزفول می باشد كه به خاطر ویژگی های خاصی كه دارد می تواند ثبت ملی شود. وی افزود: تاكنون آیین های چوب زنی برخی استان های كشور به ثبت ملی رسیده كه دزفول نیز می تواند این شیوه عزاداری را به درستی معرفی و ثبت میكند. این پژوهشگر عاشورایی با بیان اینكه برخی آیین های عزاداری با گذشت سالها بعضاً دچار انحراف شده اند افزود: با كنار گذاشتن موارد غیر مستند و توجه به شاخص های اصلی این آیین كه به تصویر كشیدن حماسه كربلا و بیان رشادت و دلیری یاران امام حسین(ع) در نبرد با كفر یزید در قالب اشعار و رجز می توان آیین سنتی چوب زنی را به درستی معرفی كرد. آیین چوب زنی محرم دزفول با شماره ۲۷۲۲ در لیست آثار ثبت ملی دزفول قرار گرفت.   🔹 منبع: وب سایت چمدان آبی (محمدحسین دُرچین)
🔹 شمشیربازی و عَلَم یراق از مراسم ماه محرم در دزفول وب سایت چمدان آبی https://chamadaneabi.ir/shamshir-bazi/ 🖌 شمشیربازی یا عَلَم یراق در دزفول که اخیراً ممنوع شده به این صورت بود که دو نفر هماورد با نوای سنج و دهل و کرنا ابتدا دور از هم می‌ایستادند و شمشیر برهنه خود را به نوع مخصوصی تکان می‏‌دادند؛ کم‌کم نوای سازها تند و مهیج می‌‏شد و هماوردان به هم نزدیک‌تر و حرکات موزون ایشان سریع‏تر می‏‌گشت. 🔹 وقتی سازها نوای جنگ را سر دادند، با هم روبرو می‌شدند و با شمشیر برهنه به هم حمله می‏‌کردند، البته این حمله با تردستی چنان انجام می‌‏شد که شمشیرها از پهلوی چهره‌‏ها رد می‌شد اما آسیبی نمی‏‌رساند. شمشیربازی (علم یراق) سمبلی از تمرین اصحاب اباعبدالله‌الحسین(ع) در شب عاشوراست. البته به رقضاندن علم هم علم یراق گفته می شود. ✳️ آدرس کانال 🔹 (چمدان آبی - دانشنامه دزفول) 🔹 در پیامرسان ایتا ⬇️ @chamadaneabi
شمشیربازی و عَلَم یراق ⬆️ در وب سایت چمدان آبی (دانشنامه دزفول) ⬇️ https://chamadaneabi.ir/shamshir-bazi/ ✳️ آدرس سایت 🔵 (چمدان آبی) 🔵 دانشنامه شهرستان دزفول⬇️ https://chamadaneabi.ir/ ✳️ جهت عضویت در کانال 🔵 (چمدان آبی - دانشنامه دزفول) 🔵 در پیامرسان ایتا می توانید روی آدرس و یا لینک زیر کلیک نمائید.⬇️ @chamadaneabi https://eitaa.com/chamadaneabi با تشکر و سپاس محمدحسین دُرچین
با تبریک روز پزشک به همه پزشکان بالاخص پزشکان دزفولی (لیست اسامی پزشکان دزفولی، طبیبان سنتی و ماماهای قدیمی از سال ۱۳۲۰ تا بحال) https://chamadaneabi.ir/pezeshkan-dezful/ شهر من دزفول پیشینه مستندی از علوم پزشکی دارد، در این شهر طبیبان سنتی وجود داشته است که بیمارانی از اقصی نقاط برای درمان به این شهر می آمده اند. در ایران روز تولد ابوعلی سینا که مصادف است با اول شهریور ماه به نام (روز پزشک) نامیده شده است. نگارنده چند سالیست که لیستی تهیه کرده است شامل بیش از ۱۴۰۰ نفر از پزشکان دزفولی که ضمن تقدیر از این عزیزان، از همه شهروندان درخواست دارد این لیست را کاملتر نمایند. شما عزیزان می توانید در فضای مجازی و ارسال اسامی به ۰۹۱۶۶۴۲۲۸۴۱ (مدیریت سایت چمدان آبی)یاریگر ما باشید. با تشکر . محمدحسین درچین اسامی پزشکان دزفولی به ترتیب حروف الفبا در سایت چمدان آیی موجود می باشند. https://chamadaneabi.ir/pezeshkan-dezful/ ✳️ آدرس سایت 🔵 (چمدان آبی) 🔵 دانشنامه شهرستان دزفول⬇️ https://chamadaneabi.ir/ ✳️ شما جهت عضویت در کانال 🔵 (چمدان آبی) 🔵 در پیامرسان ایتا می توانید روی آدرس و یا لینک زیر کلیک نمائید.⬇️ @chamadaneabi https://eitaa.com/chamadaneabi
چمدان آبی(دانشنامه دزفول)
با تبریک روز پزشک به همه پزشکان بالاخص پزشکان دزفولی (لیست اسامی پزشکان دزفولی، طبیبان سنتی و ماماه
🔹 سایت چمدان آبی در پست پزشکان سنتی دزفول به مطلبی جالب و خواندنی اشاره کرده است. کوتاه اما خواندنی⬇️ 🔹 سیّد عبدالسلام غفاری : فرزند سیّد حسین، متولد 1258ه.ش دزفول. ایشان از فضلا و اطبای بسیار ماهر و برجستۀ دزفول بود. در سال 1315ه.ش به رحمت ایزدی پیوست. 🖌 از نحوه ی معالجه و طبابت شگفت این بزرگوار داستانهایی در افواه مردم است. از جمله حکایت می کنند که روزی زنی دست پسرجوانش را گرفته، او را برای مداوا پیش حاج سیّد عبدالسلام طبیب آورد. حاج سیّد عبدالسلام دارای معلومات بالائی بود تا جائیکه با نگاهی می فهمید کسی ناشتا چه خورده. حاج آقا جوان را نگاه کرد ولی هیچگونه بیماری در او تشخیص نداد. از مادرش پرسید که ایشان زن دارد یا نه ؟ چون جواب منفی شنید، فکر کرد که شاید این جوان دچار حرارت شده، پس به مادرش گفت سه روز صبح به او فلوس بده. جوان پرسید : آقا فرمودید فلوس؟ و حاج آقا جواب داد : بله فلوس. دو باره جوان پرسید : آقا فرمودید فلوس؟ حاج آقا جواب داد : بله فلوس ، فرزندم چه کاره ای ؟ جوان گفت : آقا آهنگرم. حاج آقا پرسید : کارت چیست ؟ جوان گفت: آقا بیل می سازم. حاج آقا پرسید: می توانی برایم چهل بیل بسازی؟ جوان گفت: بله می توانم. حاج آقا قیمت یک بیل را پرسید و پول چهل بیل را نقداً به جوان داد. جوان وقتی پول ها را دید بشاش شد. و در برگشت بدون کمک مادرش راهی خانه شد. فردا صبح آهنگر جوان به دکان رفت و شروع به کار کرد. و پس از چند روز سی بیل را آماده نمود و ده بیل را هم بریده، نیمه کاره بودند. مشتری آمده خواهان چهل بیل شد. آهنگر گفت این بیل ها را به سفارش کسی ساخته ام، بگذار بروم پیش صاحبشان اگر اجازه داد آنها را به تو می دهم و دوباره برای او می سازم. آهنگر جوان پیش حاج سیّد عبدالسلام آمد و موضوع را مطرح کرد. حاج آقا فرمود: پسرم من بیل لازم ندارم برو آنها را بفروش و هر وقت پول داشتی می توانی پولم را پس دهی. آن روزی که همراه مادرت آمدی تا گفتی فلوس متوجه شدم دردت درد بی پولی است. ✳️ آدرس کانال 🔹 (چمدان آبی - دانشنامه دزفول) 🔹 در پیامرسان ایتا ⬇️ @chamadaneabi
چذابه، جاذبه مغناطیس حسینی – چمدان آبی https://chamadaneabi.ir/chazzabeh-jazzabeh/ 🔹 چذابه، چقدر جذابه از چذابه(چزابه) قدم به قدم تا مرز عشق حرم کربلا دشت عاشقی و اینجا (چذابه) که نه (جذّابه) است … 🖌 در مصراعی از شعر و یا ضرب المثلی گفته اند و آورده اند که: ” شنیدن کی بود مانند دیدن “ و بنده حقیر پس از حضور در مرز چذابه(چزابه) و دیدن خدام الحسین (ع) و زوار الحسین (ع) از آذر ماه ۱۳۹۳(اربعین حسینی۱۴۳۶) تا به امسال یعنی مرداد ماه ۱۴۰۳(اربعین حسینی۱۴۴۶)می گویم: ” نوشتن کی بود مانند دیدن “ و شما بیننده و خواننده گرامی و ارجمند هم ممکن است بگویی: ” خواندن کی بود مانند دیدن “ به هر حال و هر دلیل اربعین امسال، رنگ و رخساره ای متمایز دارد آری این روزها لنز دوربین ها معمولاً به سمت خیل عشاق حسین(ع) است و خواستم خاکی بودن را به تصویر بکشم … اینجا همه خادمند، فقط نوعش متفاوت است. یکی خرما می دهد، دیگری کفش واکس می زند و پای خسته ی زائری را ماساژ می دهد، آن یکی ساعتهاست که خوابی به چشم ندیده و طعام عاشقان را مهیا می کند … اینجا جاذبه اش خیلی قوی است … اینجا از تو اندک حرکتی نیاز است و حسین در جا برکتش را می دهد، و آن هم بدون هیچ منتی. اینجا اگر عاشق باشی، مثل خیلی ها که قلبشان اندکی تکان خورد و هوای چشمشان ابری شد و حسین خریدار باران دلشان شد. به هر حال فرصت و توفیقی نصیب شد خادم و زوار الحسین(ع) باشم و بر این توفیق شاکر. منبع: وب سایت چمدان آبی (محمدحسین دُرچین)
🔹 اولین مداحی بنده(محمدحسین دُرچین) در دزفول – سال ۱۳۵۲ 🖌 (سال ۱۳۵۰ خورشیدی) بنده(محمدحسین دُرچین) هنوز ده سالم نشده بود که علاقه زیادی به شرکت در جلسات قرآن در وجودم هویدا شد، پدرم با یکی دو نفر صحبت کرد و گفت: دوستی دارم در مسجد جامع به نام (ملا محمدعلی بنگلی) مسئول جلسه قرائت قرآن آنجاست، خیاط هم است و مغازه اش پشت مسجد جامع. آدم خوبیست اهل وعظ و خطابه و ملبس به لباس روحانیت هم هست باهاش صحبت می کنم. یکی دو روز بعد پدر گفت: که با ملا بنگلی صحبت کردم که شما را با ایشان آشنا کنم شب همان روز پدرم مرا به مسجد جامع دزفول برد و به ملا گفت: پسرم تحویل شما بعد از جلسه بفرستش بیاد منزل، ایشان مرا به اطاق قرائت خانه مسجد راهنمایی کرد. نام جلسه، مکتبخانه حضرت ولی عصر(عج)بود و مکانش در اطاقی در ضلع شمالی مسجد، وارد جلسه شدم پیرمرد بزرگواری به نام (ملاحسن فرهی)که کشاورز هم بود مسئول قرائت قرآن بود و اعضای جلسه هم هر کدامشان در جلوشان رحلی بود و روی آن قرآنی. آنشب برای اولین بار در جلسه قرآن کامم به کلام الهی گشوده شد و چند آیه تلاوت کردم. تا مدتی در آن جلسه مسجد جامع بودم که بعلت فاصله دور تا منزل خیابان شریعتی(نادر)جنب دبیرستان کوثر(ایراندخت) به راهنمایی دوستان وارد جلسه قرائت قرآن مسجد باغبانان(کوچه شهربانی)بین خیابان طالقانی(خیابان ۳ سیروس) و خیابان شریعتی(سیمتری=رُمنیده) و بعداً وارد جلسه قرآن مسجد آقاحبیب شدم. در مسجد باغبانان آیت الله شیخ محمد بیگدلی اقامه نماز می کرد و جلسه خوب و فعالی داشت بعضی وقتها حضرت آیت الله هم در آن شرکت می کرد اعضای آن جلسه تا آنجا که فکرم قد می کشد عبارت بودند از: برادران سخاوت، برادران دانش، برادران پورعابد، برادران داریوند نژاد(سخاوت)، برادران کیانی، برادران بیگدلی فرزندان امام جماعت، برادران چاقوساز عسکری، برادران زاهدیان و … و اما گذشت تا اینکه شب میلاد امام حسین(ع) قرار بود مراسم جشن با شکوهی در مسجد برگزار شود (۱۳۵۲/۶/۱۰ خورشیدی)مقدمات فراهم شد و من که در آن موقع فقط یازده ساله بودم با توجه به صدایی که داشتم قرار شد که اجرای مداحی با من باشد من هم کتابی پیدا کرده و اشعاری را در توصیف امام حسین(ع)پیدا کردم که شاعرش آقای ژولیده خراسانی بود. بالاخره برای اولین بار پشت تریبون و کنار منبر ایستاده و اشعار زیر را همراه با شور و شوق و شعف شرکت کنندگان خواندم و مورد تشویق امام جماعت و اعضای جلسه و مردم قرار گرفتم. 🔹 ادامه و اشعار در سایت⬇️ ✳️ آدرس سایت https://chamadaneabi.ir/ آدرس کانال 🔹 (چمدان آبی - دانشنامه دزفول) 🔹 در پیامرسان ایتا ⬇️ @chamadaneabi
🔹 مزد عزاداری 🔹 (ما مزد عزاداری از فاطمه(س) می خواهیم) 🔹 تصویر بالا ⬆️ درب خانه حضرت فاطمه زهرا(س)مسجدالنبی – مدینه منوره – سال ۱۳۸۶   🖌 گدایی هم رسم و رسومی دارد. گدایی، خود هم یک عالمی دارد. سائل بودن را هم شوقیست و دست دراز کردن نزد ۱۴ معصوم (ع) را ذوقی. آنگاه که کاسه و پیمانه ات خالی باشد و کریم از کرمش آن را پر کند. چه لذتی دارد. و آنگاه که کریم آنقدر ببخشد که از کرمش ندانی بخندی یا گریه کنی چقدر زیباست. آری این را باید گفت که: مردم دزفول معروف به ” حسینیه ” همانند سایر بلاد و نقاط ایران اسلامی دل داده سرورشان اباعبدالله الحسین (ع) هستند و همانند همه شیعیان جهان نام حسین(ع) را که می شنوند اشک از بصر و دیدگانشان سرازیر و جاری می شود. 🔹 ادامه مطلب در سایت چمدان آبی دانشنامه دزفول⬇️⬇️⬇️ مزد عزاداری (ما مزد عزاداری از فاطمه(س) می خواهیم) – چمدان آبی https://chamadaneabi.ir/mozde-azadari/
چمدان آبی(دانشنامه دزفول)
🔹 مزد عزاداری 🔹 (ما مزد عزاداری از فاطمه(س) می خواهیم) 🔹 تصویر بالا ⬆️ درب خانه حضرت فاطمه زهرا(س
( مزد عزاداری ) گدایی هم رسم و رسومی دارد. گدایی، خود هم یک عالمی دارد. سائل بودن را هم شوقیست و دست دراز کردن نزد ۱۴ معصوم (ع) را ذوقی. آنگاه که کاسه و پیمانه ات خالی باشد و کریم از کرمش آن را پر کند. چه لذتی دارد. و آنگاه که کریم آنقدر ببخشد که از کرمش ندانی بخندی یا گریه کنی چقدر زیباست. آری این را باید گفت که: مردم دزفول معروف به ” حسینیه ” همانند سایر بلاد و نقاط ایران اسلامی دل داده سرورشان اباعبدالله الحسین (ع) هستند و همانند همه شیعیان جهان نام حسین(ع) را که می شنوند اشک از بصر و دیدگانشان سرازیر و جاری می شود. بعضی و یا به جرأت می توان گفت تمام مساجد، حسینیه ها، هیئت ها و تکایا در دزفول چند ماه قبل از آغاز ماه محرم خود را آماده برپایی عزای حسین(ع)می کنند. مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آماده می شوند و شاعران و نویسندگان عاشورایی این شهر نیز مهیّا می گردند. مسئولین هیئت ها، امور مربوط به تعمیرات اساسی و جزئی، سیستم صوتی، بانیان روضه ها و تدارکات و نذر و نذورات را پیگیری و فراهم می کنند تا اینکه عزای حسین(ع)را به بهترین وجه ممکن و مخلصانه انجام دهند حتی بعضی از بچه ها، نوجوانان و جوانان دو سه هفته قبل از شروع محرم الحرام، خیمه ها را بر پا نموده و تکیه ها را نصب می نمایند و عَلمِ حضرت اباالفضل العباس قمر بنی هاشم(ع) را لباس سیاه و گاه سفید و گاهی سبز می پوشانند. یکی از ویژگیهای مردم دزفول برپایی روضه های مردانه و زنانه بصورت یک شبه، سه شبه، پنج شبه، ده شبه، ماهیانه و بلاخره سالیانه در مساجد و حسینیه ها و خصوص در منازل است که بعضی از این روضه ها در صبح زود و یا بعد از ساعت ۸ صبح و برخی هم ظهر، عصر و یا شب برگزار می شود. و اما در این مراسم روضه خوانی گاه زیارت عاشورا خوانده می شود و گاهی هم دعای توسل را قرائت می کنند و در ادامه هم روحانیون و مبلغین به وعظ و خطابه پرداخته و مداحان و ذاکران هم در سوگ امام حسین(ع)و یاران شهیدش با نوحه خوانی مجلس عزای حسین(ع) را گرم کرده و شور می دهند. و اما پس از برگزاری تاسوعا و عاشورای بی نظیر در دزفول و دو ماه مراسم روضه خوانی و عزاداری در این شهر، متن نوحه ها همراه می شود با درخواست مُزد عزاداری از حضرت فاطمه زهرا(س) و در پایان هم اهل منبر امام حسین(ع) با همراهی بانیان و مستمعین و سوگواران حسینی، همه یک صدا و با هم در حالی که به سر و سینه می زنند فریاد بر می آورند که: ⬇️⬇️⬇️ ما مزد عزاداری از فاطمه(س) می خواهیم ما مزد این دو ماهه از فاطمه(س) می خواهیم ما شفای بیماران از فاطمه(س) می خواهیم ما ظهور حجت(ع)را از فاطمه(س) می خواهیم ما مزد عزاداری، از فاطمه می خواهیم ما در دو جهان یاری، از فاطمه می خواهیم مزد گریه و زاری، از فاطمه می خواهیم ما رفع گرفتاری، از فاطمه می خواهیم ما رسم وفاداری، از فاطمه می خواهیم ما شفای بیماران، از فاطمه می خواهیم ما لطف و مددکاری، از فاطمه می خواهیم آئین علمداری، از فاطمه می خواهیم راه و رسم دینداری، از فاطمه می خواهیم منبع: وب سایت چمدان آبی (محمدحسین دُرچین) ✳️ آدرس کانال 🔹 (چمدان آبی - دانشنامه دزفول) 🔹 در پیامرسان ایتا ⬇️ @chamadaneabi
🔹نکوداشت مرحوم دکتر محمدصادق ملک آسا 🔹چهره ماندگار طب سنتی و نوین دزفول دکتر محمدصادق ملک آسا(پزشکی که در دزفول، حکیم شد) 🔹(ولادت اول شهریور 1303 – وفات 8 فروردین 1392) 🖌 حکیم فرزانه دکتر محمدصادق ملک آسا سالهای عمر خود را صرف درمان بیماران كرده و به خاطر مردم داری، تبحر در درمان بیماری ها و استفاده از روش های سنتی و ابتكاری در درمان بیماران در استان خوزستان و استان های همجوار از محبوبیت و شهرت خاصی برخوردار بودند. دكتر ملك آسا در طول هشت سال جنگ تحمیلی شهر دزفول را ترك نكرده و همچنان در مطب و منزل خود پذیرای بیماران بود. تبحر مرحوم دکترملک آسا در علم طبابت، تجربه، مطالعات گسترده و جدیت در بروزرسانی اطلاعات پزشکی تا بدانجا بود که بیمارانی که به او مراجعه می نمودند با همان نسخه ی اول درمان شده و کار درمانشان به مراجعه و نسخه ی بعدی کشیده نمی شد. دکتر ملک آسا در اول شهریور سال ۱۳۰۳ در دزفول بدنیا آمد و در 8 فروردین سال 1392 در بیمارستان طالقانی شهر چالوس بر اثر ایست قلبی در گذشتند. پیكر این پزشك متعهد پس از انتقال به دزفول با حضور مردم و جامعه پزشكی این شهرستان تشییع و در قبرستان رودبند این شهر به خاك سپرده شد. 🔹نکوداشت مرحوم دکتر ملک آسا صبح ساعت ۸ جمعه ۱۴۰۳.۶.۲۳ دانشگاه آزاد اسلامی دزفول ادامه در سایت⬇️ https://chamadaneabi.ir/ ✳️ آدرس کانال چمدان آبی در پیامرسان ایتا ⬇️ @chamadaneabi