eitaa logo
پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
2.9هزار دنبال‌کننده
414 عکس
412 ویدیو
4 فایل
*مدیریت @Admin_modiriat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
⁉ سوال: منظور از عدالت در چیست؟ 🌺 جواب: مردی که اقدام به می کند باید بین همسرانش به عدالت رفتار کند. عدالت دو گونه است: ۱- عدالت واجبه: شامل دو مورد است: ( تقسیم شب ها) و ۲- عدالت مستحب: که رعایت عدالت در سایر موارد می باشد. اما... عدالت در به چه معناست؟ عدالت در به چه معناست؟ یعنی تقسیم شب ها و از هر ۴ شب یک شب حق هر کدام از همسران مرد است اگر مرد ۴ زن داشته باشد واجب است از ۴شب یک شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند. اگر ۳ زن داشته باشد واجب است یک شب از ۴ شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند و یک شب اضافه را آزاد است و می تواند نزد هر کدام که خواست بماند یا نزد هیچ کدام نماند. اگر مرد ۲ زن داشته باشد واجب است یک شب از ۴ شب را نزد هر کدام از همسرانش بماند و ۲ شب دیگر اختیار با خودش است. البته برخی مراجع تقلید در مورد دوهمسری میفرمایند چهار شب به طور مساوی بین دو همسر تقسیم میشود. عدالت در یعنی به هر کدام از همسرانش به حسب حال او و در حد شأنش نفقه بدهد و لزوما به معنای تساوی نیست. با توجه به اینکه عدالت واجبه فقط در و می باشد، رعایت عدالت آنچنان که بعضی ها گمان می کنند سخت نیست اما شایسته است مرد علاوه بر عدالت واجبه، در حد امکان عدالت مستحبه را هم رعایت کند، یعنی در سایر موارد از جمله مجامعت و مسافرت و... هم بین همسرانش به عدالت رفتار کند. 🌺 مبلغ فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان ایرانی : https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
اُرمَوی: در این چند سال افراد بسیاری خواسته اند به اصطلاح خودشان با ما مبارزه کنند و از فحاشی و توهین تا نشر اکاذیب علیه بنده و خانواده هر کاری توانسته اند انجام داده اند... در حالی که ما جرمی مرتکب نشده ایم و فقط حکم خدا را ابلاغ کرده ایم و به نظرم این برخوردها، است... همین اخیرا یک خانم که در کانالش، هم علیه حکم الهی تعددزوجات و هم علیه شخص بنده و خانواده ام جفاها کرده مطلبی از کانال آقای کارشناسی منتشر کرده بود... پس از انتشار این مطلب در کانال آن خانم، در حرکتی شگفت‌آور، همین آقای کارشناس برای تبیین فرق بین و در مطلبی را از کانال ما برداشته و در کانال خودش قرار داده بود و کانال ما را هم معرفی کرده و چقدر مخاطب از کانال ایشان جذب مجموعه ما شده... بگذارید آب پاکی را بر دست خودم و شماها بریزم: حکم نورانی منتشر شده و بیشتر از پیش منتشر خواهد شد، چه ما بخواهیم و چه ما نخواهیم... اصلا چه ما باشیم و چه ما نباشیم... خالقمان چقدر زیبا فرموده: یُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (صف/۸) @chandhamsari_Ormavi
#تعدد_زوجات #مسلمان‌نمایان @Chandhamsari_Ormavi
حافظ خودش اهل دل بوده، خانم ها با ایشون شوخی نکنند یه سفردانشجویی رفته بودیم شیراز، خیلی خوش گذشت، همیشه دوست داشتم شیراز رو ببینم وقتی رسیدیم بعد استراحت با دوستام رفتیم حافظیه.. ما 6 تا دختر مجرد بودیم كه تصمیم گرفتیم سر قبر حافظ فال بگیریم! بعد ازاينكه هممون يه دور فال گرفتیم با خنده گفتم: بچه ها بیاین ببینیم اگه حافظ زنده بود كدوم یكی ازما رو ميگرفت? و با كی ازدواج ميكرد!? همه خندیدیم بعد نیت كردم و صفحه فال مورد نظر رو باز كردم... داشتم شعر رو میخوندم كه رسیدم به اینجاش كپ كردم!!! چشام از شدت تعجب ٤ تا شد... زبونم بند اومده بود... چیزی كه میدیدم روباور نمي كردم!! دوستام گفتن بخون دیگه چرا ادامه نمیدی?! ومن اين بیت شعر روبلند براشون خوندم.. "شهریست پر كرشمه و خوبان ز شش جهت چیزیم نیست ور نه خریدار هر ششم!!" ودراون لحظه بود كه تصمیم گرفتم دیگه ههیچوقت باحافظ شوخي نكنم.! نکته این قضیه اینه که همه مردان تعدد خواه هستند... 🌺 مروِّج و مبیِّن فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان ایرانی : https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
💥 سلام علیکم از دیگر بزرگان اهل علم و عمل که دارای چهار همسر بودند مرحوم آیت الله سیدعلی قاضی طباطبائی استاد بزرگ عرفان معاصر هستند. استادی که شاگردان بسیاری همچون آیت الله العظمی بهجت و آیت الله علامه طباطبائی و... را تربیت نموده و خودش در عرفان عملی، یکی از بزرگان عرفان اسلامی به شمار میرود... این متن را از کتاب مطلع انوار ج2، ص52 نقل می‌کنم: آقای حاج شیخ عباس قوچانی (وصی مرحوم قاضی که سیزده سال در محضر ایشان بودند) می‌فرمودند: مرحوم قاضی یک حجره در مسجد کوفه داشت و یک حجره در مسجد سهله و با آنکه چهار عیال داشت غالبا در مسجد کوفه و یا مسجد سهله بود و بسیاری از شبها را در آنجا بیتوته می‌کرد و به تهجد و تلاوت قرآن و شب زنده‌داری می پرداخت. غالبا هم مسافت میان نجف و کوفه و یا سهله را پیاده می‌پیمود و بین راه غرق ذکر خدا بود... این نشان می‌دهد انسان می‌تواند به اوج قلۀ عرفان برسد؛ اما چهار همسر نیز داشته باشد. ایشان با وجود این‌که در اداء حقوق واجب عیال خود در حد توان کوشا بود اما بازهم ذره‌ای از معنویت، کلاس ‌های اخلاق و عرفان نکاست. درود و سلام خدا بر روح بلندش... 🌺 سلام علیکم... برخلاف تصورات غلط جامعه ما، میتواند بهترین عامل برای ارتقاء معنویت و اخلاق در شوهر و همسرانش گردد. همین مطلب را خودم در زندگی شخصی ام، تجربه نموده ام... به خداوند علیّ عظیم قسم که از بعد ازدواج با همسر دومم، به شدت روحیه معنوی و اخلاقی من و همسر اول پیشرفت نموده است... 🌺 مبلغ فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان ایرانی : https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
رهبر معظم انقلاب: در بخش تهذيب، من حرف دارم. در بخش تهذيب، كارهائى كه به من گزارش شده، كارهاى تهذيبى نيست. مثلًا فرض كنيد برگزارى اردوهاى فلان كه حالا اسامى آنها يادم نيست، اما توى گزارشها بود ربطى به تهذيب ندارد. البته حفظ قرآن و حديث هم خوب است، اما انصافاً بحث تهذيب، اينها نيست؛ تهذيب يك فكر ديگرى ميخواهد. بايد فكر كرد، مطالعه كرد؛ والّا خيلى هستند قارى قرآنند، اما مهذّب هم نيستند. بايستى راه‌هاى تهذيب را پيدا كرد. درس اخلاق مهم است. ... اول، خود قم؛ خود قم احتياج دارد؛ شهرستانها جداست. مزرعه‌ى اصلى اينجاست، مركز اصلى اينجاست؛ اينجا احتياج دارد به تهذيب اخلاق. به نظر من بايد معاونت تهذيب را وادار كنيد فكر ديگرى بكنند. فرض بفرمائيد يكى از كارهائى كه خيلى تأثير دارد، بيان شرح حال بزرگان اهل تهذيب و اهل اخلاق است. درباره‌ ى اينها كتاب بنويسند و همينها را بين طلبه‌ ها پخش كنند. يا همين مكتوباتى كه از اينها باقى مانده، منتشر شود. راهش اينهاست؛ يعنى وصل كردن طلبه به اين منابع اخلاقى و معرفتى و اهل حال و اهل ذكر و اهل خشوع؛ و الّا درس حرفه‌اى اخلاق هيچ فايده ‌اى ندارد. گفتن اخلاق، اصلًا درس نيست؛ اخلاق يك صيرورت است. بايد استاد كارى كند كه شاگرد صيرورت اخلاقى پيدا كند. به نظر من اين جزو كارهاى لازم است؛ اينجورى بايد طلبه‌ ها را به مسئله‌ ى اخلاق كشاند. به نظرم از قول آقاى طباطبائى (علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان) نقل شده كه ايشان گفته بودند آقاى قاضى وقتى وارد نماز ميشد، كأنه از همه چيز دنيا غافل ميشد؛ فراموش ميكرد. ميدانيد ايشان چهار تا هم همسر داشتند و اولاد متعددى در خانه داشتند و در نهايت فقر هم زندگى ميكردند؛ يعنى گرسنه‌ ى به معناى واقعى كلمه. با همه‌ ى اين غصه‌ ها و مشكلاتى كه ايشان داشت، وقتى مشغول نماز ميشد، تمام ميشد. ايشان ميگويند يك روز همراه ديگر طلبه‌ ها خدمت آقاى قاضى نشسته بوديم، پسر يكى از زنهاى ايشان آمد و گفت مادرم در حال زايمان است؛ ميگويند پول بدهيد مثلًا وسايل و اينها بخريم، ايشان گفت ندارم پسر رفت. بعد از مدتى برگشت و میگويند پس پول بدهيد اقلًا براى اين قابله چيزى تهيه كنيم. ايشان گفت ندارم. باز پسر رفت و دوباره آمد و گفت ميگويند پس يك فلس بدهيد دو تا جيگاره براى اين قابله بخريم- قابله‌‌ى بنده‌‌ى خدا جيگاره‌ كش بوده و اينها سيگار نداشتند به او بدهند دست توى جيبش كرد و گفت ندارم! اين، وضع زندگى آقاى قاضى است؛ همينها را براى طلبه‌ ها بگويند، خيلى تأثير ميكند. بیانات در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم/ سال ۱۳۸۹ 🌺 مروِّج و مبیِّن فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان ایرانی : https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
سَلامٌ عَلَیْکُم وَ رَحْمَةُ اللَّه اگر کسی از شما چنین سوالی بپرسد، چه پاسخی میدین؟ سوال: در مطلب شما به تناقضی خورده ام! از طرفی میفرمایید که خود خداوند کریم در قرآن فرموده: اِن یکُونُوا فقراءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه اگر فقیری ازدواج کند خداوند بی نیازش خواهد کرد. و از طرفی شخص مبَرَّز و بزرگی چون آیه الله قاضی(رضوان الله علیه) را مثال میزنید و میفرمایید که:👇👇👇 ایشان در فقر مطلق و البته تلاش شبانه روزی معنوی، چهار همسر داشتند. امیدوارم مردان و پسران ما فقر را بهانه ای برای فرار از مسئولیت ازدواج قرار ندهند. تناقض چگونه رفع میشه؟ یا باید بگیم آیه قرآن، کُلیَّت نداره و شامل همه نمیشود و این بی نیازی و غنا واسه همه ی ازدواج کنندگان نیست. یا باید بگوییم منظور از آن غنا و بی نیازی که در آیه آمده، چیز دیگری غیر از رسیدن به بی نیازی مالی و اقتصادیست.(چون تصور عامه ی مردم از "یغنهم الله" بی نیاز شدن از نظر مالی است بگمانم) فک میکنم این از بزرگترین سوالات و ابهاماتی است که در اذهان مخاطبین شما جولان میکند و یکی از بزرگترین موانع ازدواج اول یا دوم به بعد در مردان است. در صورت صلاحدید، این سوال رو به هر نحوی میتونید در کانالتون بصورت کاملا مستدل و علمی(همچون قبل) برای مخاطبین، مطرح کرده و پاسخ دهید لطفا. : خوشحالم که میبینم این حرکت خودجوش شما روز به روز داره جای خودش رو در اذهان مردم، باز میکنه و همین که شما خط شکن شده اید و با تبیین بسیار منطقی و مقبولی از تعددزوجات اسلامی، جسارت و جرٵت آقایون و خانم های نیازمند ازدواج رو بالاتر برده اید، این از برکات اولیه حرکت دغدغه مندانه و مسئولانه ی شماست. موفق باشید. در جواب تناقض جلب روزی به واسطه ازدواج با آنچه از فقر و تعدد زوجات آیت الله قاضی سلام الله علیه نقل شده، مطالب را در دو قسمت ارائه میکنم. انشاءالله بتواند راهگشا باشد: ۱. در مورد این آیه: وعده الهی حق است و منظور از غناء در اینجا قطعا شامل غناء مالی نیز میشود. اما باید دقت کرد که روایات بسیاری این آیه را تقیید میزنند. مثلا گناه مانع رزق و روزی است. مثلا در روایات داریم ظلم و دروغ و فحشاء و اسراف و... مانع رزق و روزی میشود. بلکه در روایات داریم نیت گناه هم مانع رزق و روزی است. همچنین عدم رعایت برخی امور اخلاقی هم در رزق و روزی تاثیر دارد. در روایات داریم خواب بین الطلوعین و ناسپاسی خدا مانع رزق و روزی میشود. این روایات آن آیه مبارکه را تفسیر میکنند و در نتیجه درست است که ازدواج سبب افزایش رزق است، ولی به شرط عدم وجود مانع. خیلی از کسانی که ازدواج میکنند در زیر باران رحمت بعد از ازدواج، چتر گناه و دیگر چترها را به روی سر گرفته اند و همین موجب شده از رزق و روزی منع شوند. به این مطلب هم باید دقت کرد که گاهی بی نیازی به جهت روحیه مناعت طبع ایجاد میشود. ۲. در مورد فقر شخص مرحوم آیت الله قاضی سلام الله علیه خود ایشان به نقل برخی شاگردان چنین توضیح فرموده اند: «این فقر من از همان شوخی است که روزی در بازار با آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی کردم و به او گفتم آینده مرجعیت تامّ از آن شماست. در آن موقع ما را فراموش مکن و هنوز که هنوز است دارم کتک همان حرف را می خورم»  آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی نیز با وجود این که سخاوتش زبانزد است می گوید: «هر وقت می آیم به ایشان چیزی بدهم یادم می رود! » و بالاخره شاگردش به ایشان می گوید آقا شما و چهار زن و این عائله سنگین... و جواب می شنود: «وقتی چیزی ندارم احساس نیاز بیشتری به خدا می کنم و التفاتم به خدا بیشتر است و خدا هم به من توجه بیشتری دارد»  این فقر، این نیستی، این احتیاج و نیاز مداوم برای او توحید به ارمغان می آورد و از او شخصیت متواضعی می سازد که تا آخر سخنش همین است: «من هیچی ندارم» و به عبارت دیگر یعنی من هر چه دارم از اوست. به شاگرد خودش علامه طباطبائی هم با آن وضعیت فقر و خانه اجاره ای می گوید: «تو با این همه تجمل به جایی نمی رسی» او معنای این کلام سیدالشهداء (علیه السلام) را خوب درک می کند که: «إلهی أنا الفقیر فی غنای فکیف لا أکون فقیراً فی فقری!» (ای خدای من! در وقت غنا و ثروت فقیرم و به تو محتاجم چه برسد به هنگام فقر و بینوایی) 🌺 مبلغ فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در و و و : @Chandhamsari_Ormavi ✅کانال اصلی ما در پیام رسان ایرانی است که مطالب برای اولین بار در این کانال منتشر میشود... لینک کانال در پیام رسان ایرانی : https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
اُرموی: ازدواج وجه معاملی دارد، به گونه ای که با رضایت دو طرف و به شرط عدم منافات با اصل ازدواج، میشود اموری در عقد با رضایت طرفین مورد قبول واقع شود... در نتیجه خانم می‌تواند با پذیرش فقر آقا با او ازدواج کند، چرا که توافق طرفینی که با اصل عقد منافات نداشته باشد، پذیرفته می‌شود... پ.ن: تمکن مالی را در تعددزوجات شرط بدانیم یا نه، میتوان در جواب کسانی که به ازدواج های متعدد مرحوم آیت الله قاضی رضوان الله علیه اشکال میکنند چنین جوابی ارائه دهیم که با توجه به جایگاه رفیع تقوا و عرفان مرحوم آیت الله قاضی رضوان الله علیه چه بسا توافقی طرفینی بین ایشان و هر یک از همسران بوده باشد... گرچه وجوه دیگری نیز برای توضیح ازدواج های ایشان وجود دارد. @chandhamsari_Ormavi
ان شاء الله به زودی قسمت دوازدهم از منتشر خواهد شد... با ما همراه باشید @chandhamsari_Ormavi
اُرمَوی: اگر کسی ادعا کرد برای هر زنی، مردی قرار داده شده و برای هر مردی، زنی قرار داده شده و ضرورت ندارد، فقط یک جمله بگوئید: همه آمارها میگوید ما حدود یک میلیون دختر مجرد قطعی در کشور داریم، ولی تعداد پسرهای در این سن و سال شاید به صد هزار نفر هم نرسد... پ.ن: نکته مهم آن است که دختران مجرد قطعی که از سن ازدواج رد شده‌اند، معمولا به مشکلات روحی و جسمی متعدد مبتلا می‌شوند. این آمار یک میلیونی را همه، از اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالگرا بگیرید تا دولت و مجلس و دیگران همه و همه بیان کرده اند... اما عده‌ای از روی غرض یا مرض دائما دارند با مخالفت میکنند... @chandhamsari_Ormavi
آیت الله شهید مطهری: اگر به علت فزونی عدد زنان مجرد و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس باشد، دیگر یک واجب کفائی خواهد بود... منبع: نظام حقوق زن در اسلام ص۳۴۵ @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری می‌رویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که راه علاجی نیست آیت الله شهید استاد مرتضی مطهری: اگر به علت فزونی عدد زنان مجرد و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس باشد، دیگر یک واجب کفائی خواهد بود... پ.ن۱: وقتی از یک طرف در متن کتاب دستنوشته اش می گوید آنگاه که جامعه به تکثیر نسل نیاز دارد دیگر تعددزوجات واجب کفایی خواهد بود و از طرف دیگر هم به صورت می گوید الان به تکثیر نسل نیاز داریم، اگر محاسبه فقهی ساده ای انجام شود، دیگر تکلیف مشخص است... با این بیانات باید گفت: امروزه حداقل در مورد بانوان ۳۰ تا ۴۹ ساله ایران واجب کفایی است... دخترانی غالبا تحصیلکرده که اولا به تعدادشان مرد مجرد هم سن و سال نداریم و ثانیا ممکن است به آمار یک میلیونی دختران بالای پنجاه سال اضافه شوند ولی با تعددزوجات نوین هم از مصیبت تجرد نجات می یابند و هم میتوانند مادر شوند و در مشارکت کنند... پ.ن۲: فقه خوانده ها می فهمند که وقتی در انجام واجب کفایی نیست، دیگر آن واجب کفایی از جهت نتیجه به واجب عینی تبدیل میشود (یعنی همه کسانی که واجب کفایی را ترک کرده اند گناه کرده اند)... در ما هم نداریم چه رسد به پ.ن۳: برخی افراد میگویند این کلام یک نوع افتاء است، در حالیکه ما در مقام بیان فتوا نبوده و نیستیم، بلکه کلمات بزرگان با محاسبات فقهی ساده را بیان میکنیم @chandhamsari_Ormavi
اُرمَوی: با هم هم‌کلاس بودیم و بعدها که فضل علمی او و تقوای الهی او را دیدم مشتاقانه شاگردی اش کردم... چند سال بعد در با ایشان بارها مشورت کردم که میخواهم مبلغ شوم و ایشان بعدها با شروطی از جمله واقعی بودن نیت حل بحران خانم های بازمانده از ازدواج پذیرفتند که همان شروط شد طرح یا همان ... شروع کردم به نوشتن و بعدها هم مصاحبه ها و مستندها و... در همین اثنا فرزند برومند استاد عزیزم به واسطه ی مطالب کانال تلگرامی ما، با آشنا شد و ابتدا بسیار هم مجذوب... اما کم کم به جهت اعتماد به نفس بالایی که داشت مدعی تشخیص درست و غلط شد و از الگوی و توصیه هایش راه کج کرده و به دنبال چیزی دیگر رفت که دقیق نمیدانم چه بود اما شاید نوعی ایده‌آل‌گرایی در فراتر از حل مستقیم بحران خانمهای بازمانده از ازدواج را در سر می‌پروراند که دقیقا با نتیجه مذاکرات بنده و پدر بزرگوارش مخالفت داشت... به هر حال کم کم مدعی کارشناسی در این زمینه ها هم شد و پای ثابت مباحث برخی گروه‌های مجازی تعددزوجاتی... خانم جوانی نیز همسر دومش شد... اما بعد از مدتی کوتاه، کارشان به طلاق کشید و ما مبهوت از اینکه این شخص متوسط الذکاوه چگونه در کمتر از یکسال ابتدا جذب شد و بعد هم کارشناس و منتقد الگوی عملی ما شد و بعد هم عامل شد و بعد هم ... هنوز سکه های پرداختی مهریه به سکه دومی نرسیده، خانم مورد نظر، همسر دوم کسی دیگر شد... داستان غریبانه‌ای است که بگویم ده ها نفر همچو او در توهم به اینکه در این زمانه ممکن است موفق شود، به زندگی خود و دیگران لطمه ها زدند و مهمتر ظلمی است که به و معرفی آن به جامعه شده... تنها و تنها میتوانم چنین بگویم بنده که از آبرو و عمر گرانبها و دیگر امور برای بازگشایی مسیر نورانی گذشته ام از چنین افرادی و هم‌شکل‌های آن‌ها که در حق ما و فرهنگ چنین جفا کردند، به خداوند متعال شکایت میبرم... عاقبت الامر بر طبق فهم شرائط زمین و زمانه خودمان و تجربه های متعدد به مانند گذشته تکرار کرده بلکه صریح تر میگویم: با رعایت الزاماتش به احتمال قوی موفق می‌گردد، اما دیگر الگوهای ادعایی به احتمال قوی شکست خواهند خورد... میتوانیم با استفاده از تجربه دیگران چندین قدم جلوتر حرکت کنیم... پ.ن: علت پرداختن دوباره به این موضوع با وجود گذشت مدت زمان زیاد، مراجعه شخصی بود که با مشورت فرزند استادم در دام افتاده و حالا شاید سالیان سال تاون بپردازد... @chandhamsari_Ormavi
اُرمَوی : آنچه بنده در مورد تبلیغ میکنم نسبت به آنچه در ذهن‌ بسیاری از افراد نسبت به این مفهوم شکل گرفته بسیار متفاوت است. به همین جهت باید برای آنچه ترویج میکنم: عنوان را به کار ببرم. یعنی در ... از این پس با همین عنوان و هشتگ به بیان الزامات این امر خواهم پرداخت... پ.ن: آنچه در این مقال به دنبالش هستیم تبیین چرایی و چگونگی توفیق دد در زمانه‌ ماست و به هیچ عنوان به دنبال ارائه بحث فقهی در این موضوع نیستیم. @Chandhamsari_Ormavi
الزام اول اُرمَوی : یعنی در باید برای فرد و جامعه توامان باشد و به همین دلیل، جامعه هدف مشخصی دارد که عبارت است از بانوان بازمانده از ازدواج. قطعا این نگاه به یک نگاه حداقلی است، اما اولین و مهمترین الزام توفیق در همین امر است که تعبیر زیبای امیر مومنان در مورد خودشان به عبارت (شوی بانوان درمانده) مویِّد عمل به این نگاه حداقلی است. در حقیقت، از جهتی وجود آمار بالای بازماندگان از ازدواج در بین مومنات که برای جامعه علی الخصوص مردان تکلیف‌آور است(تفصیلا و بارها در این مورد، آمارها را بیان کرده‌ام) و از جهتی دیگر حضور در آخرالزمان و در تزاحم وظائف خودمان و تناوب فتنه‌های پی‌در‌پی و از جهتی دیگر زیاده‌خواهی روز افزون زنان، حتی زنان مدّعی دینداری، همه و همه ما را به این نتیجه می‌رساند که تنها راه موفقیت در رعایت این الزام است. پ.ن: مدعیانی وجود دارند که میگویند بدون رعایت این الزام نیز در میتوان موفق بود. منکر نیستم که در طول تاریخ موارد بسیاری بدون رعایت این الزام توفیق داشته‌اند، اما در عصر حاضر حتی یک مورد ندیده‌ایم که بدون رعایت این الزام، منجر به تشکیل خانواده‌ای شده باشد که حداقل‌های موفقیت را کسب کرده باشند. مدعیان هم هیچگاه به صورت شفاف، ارائه الگو نداشته‌اند. @Chandhamsari_Ormavi
الزام دوم اُرمَوی : همه میدانیم بر طبق دین ما، در ازدواج‌مجدَّد مرد مسلمان، اجازه هیچکس شرط نیست، چه برسد به اجازه‌دادگاهی... اما از باب تجربه عرض میکنم: در یکی از مهمترین الزامات آن است که وجود نداشته باشد. مثلا اگر آقا، متاهل است، حتما و حتما باید همراه یا حداقل راضی‌ بوده و اِقناع شده باشد و اجازه‌دادگاهی لازم جهت تعددزوجات صادر گردد. یا اگر آقا مجرد است، پدر و مادر را همراه یا حداقل راضی نماید. پ.ن: یادآور میشوم اینکه در ذهن برخی وجود دارد که فرهنگ ایران هم است را قبول ندارم... البته قبول دارم چقدر فضای عجیب و غریبی در جهان ازدواج داریم. در بلاد کفر، مهریه و اجرت المثل‌ که نیست، معمولا مخارج زندگی هم بین آقا و خانم تقسیم میشود. ولی در ایران اسلامی، از احکام اسلام: مهریه و نفقه و اجرت المثل و... را اجرا می‌کنند، به تعددزوجات که یک حکم الهی و سنت نبوی علوی است که میرسد میگویند فرهنگ ایران مانع است. این یعنی یک بام و دو هوا، که اگرچه ظاهرا آقا مظلوم واقع میشود، اما قطعا در ادامه ضرر اصلی را همسر اول خواهد کرد... به هر حال هیچ‌یک از این‌ها نیست و اصل بحث در آقایان متاهل به همراهی و در آقایان مجرد به همراهی برمی‌گردد... @Chandhamsari_Ormavi
الزام سوم اُرمَوی: یعنی در عصر باید و باید . یعنی فرد بداند چرا و چگونه این امر انجام میشود... مشکلات بر سر راه فراوان است. از نگاه بد جاهلان یا خنّاسان بگیرید تا سوالات ذهنی دوستان یا آشنایان... فضای غریبانه‌ای است. افراد مختلف به اختلاف قلب و ذهن خود، قضاوت‌های نادرست مختلفی در مورد شما و خانواده‌تان ارائه می‌دهند... هر یک از اعضای خانواده (همسر یا فرزند) هم هر روز با این امور مواجه میشود. در نتیجه مرد که مدیر زندگی است و همسرانش که یاوران او هستند باید در مورد و موضوع پر ابهام آن هم در این زمین و زمانه کاملا توجیه باشند... #پ.ن: این الزام در باید در کارگاه های مهارت‌افزایی آموزش و پرورش داده شود... البته به شرط اینکه این کارگاه‌ها و مباحث خاص آن در بوق و کرنا نشود. @chandhamsari_Ormavi
عَنْ خَالِدٍ الْقَلَانِسِیِّ قَالَ: ذَکَرَ رَجُلٌ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع امْرَأَتَهُ فَأَحْسَنَ عَلَیْهَا الثَّنَاءَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَغَرْتَهَا قَالَ لَا قَالَ فَأَغِرْهَا فَأَغَارَهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی قَدْ أَغَرْتُهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ هِیَ کَمَا تَقُولُ. ترجمه: مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید کرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! پس آن مرد چنین کرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است که تعریف کردی! این حدیث بسیار جالب و قابل تأمل است. فردی از همسرش تعریف می کند یعنی همسر خوبی دارد. اما امام(ع) به او می فرماید او را در موضع غیرت آزموده ای؟! یعنی اینکه اگر زنی همه ویژگی های یک زن خوب را نیز داشته باشد؛ تا در این موضع نیز سربلند از امتحان بیرون نیاید؛ نمی توان گفت زن خوبی است. بلکه می توان نتیجه گرفت از این حدیث که اگر همسر این مرد در این مسأله شکست می خورد؛ از نظر امام(ع) اصلاً زن خوبی محسوب نمی شد و سایر ویژگی های خوبش نیز به حساب نمی آمد. منبع: کافی، جلد ۵، ص۵۵۵ ⭕ با انتشار مطالب، ما را در ترویج حلال های الهی یاری کنید. ⭕ انتشار مطلب بدون درج آدرس کانال ها شرعا حرام است 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅ لینک کانال در پیام رسان ایرانی : http://sapp.ir/Chandhamsari_Ormavi
اُرمَوی: متاسفانه بخش بزرگی از مذهبی‌های ما در گفتار و نوشتار طوری اطلاعات مربوط به که در کلام اهلبیت علیهم السلام به امانت گذاشته شده را سانسور کرده اند که نتیجتاً برداشت عمومی جامعه از دین، چنین ظالمانه شده که زن حق دارد در صورت یا شوهرش بر طبق حسادت عمل کند... اگر این سانسور، خیانت در امانت اهلبیت علیهم السلام نیست، پس چیست؟؟؟؟؟ @chandhamsari_Ormavi
قسمت های یکم تا یازدهم مستند جهت دسترسی راحت باز نشر میشود 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi